Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 130
Offentligt
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir2013-2017Fremme af fred, demokrati og udvikling[Uofficiel oversættelse]
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side1
ResumeLandepolitikpapiret for 2013 -2017 tager udgangspunk i post-konflikt konteksten i Nepal. Detoverordnede mål for Danmarks partnerskab med Nepal er tostrenget: 1) At bidrage til, atkonsolidere freden og styrke respekten for menneskerettighederne og uddybe demokratiet, 2)At bidrage til at reducere fattigdommen. Målene vil blive nået ved at opfylde konkretemålsætninger indenfor to strategiske fokusområder: a) Fredsopbygning, menneskerettighederneog demokrati, fx gennem støtte til relevante ”Peace Trust Funds”, relevante nationale aktører,der arbejder for fremme og styrkelse af menneskerettigheder, samt til lokale myndigheder ogdemokratiske institutioner etc., og c) Grøn og inklusiv økonomisk vækst, fx gennem støtte tiludvikling af værdikæder, infrastruktur, og forbedring af adgangen til vedvarende energi ilanddistrikterne etc.
Kort over Nepal
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side2
IndholdResumeKort over NepalIndledning1. del. Udfordringer, muligheder, og risici i Nepal2. del. Danmarks landepolitik i NepalRetningslinjer for Danmarks engagement i Nepal3. del. Strategiske fokusområder - resultater og indikatorerFredsopbygning, menneskerettigheder og demokratiFattigdomsbekæmpelse gennem grøn og inklusiv økonomisk vækstSamarbejde og multilaterale spørgsmålANNEX 1: Oversigt over Danmarks udviklingssamarbejde med NepalANNEX 2: Økonomiske og social nøgletalANNEX 3. Fremskridt i Nepal i forhold til at nå 2015-måleneANNEX 4: Andre udviklingspartneres engagement i Nepal
2244891010141718212325
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side3
IndledningNepal er et af de fattigste lande i verden og kæmper med arven efter den ti år lange væbnedekonflikt, der sluttede i 2006. Den nuværende post-konflikt fase er et historisk øjeblik foromstilling og forandring. De største udfordringer for Nepal er at opretholde freden og samtidigopbygge statens legitimitet, forankre demokratiet, sikre grundlæggende rettigheder formarginaliserede grupper, komme ud af fattigdommen og skabe inklusiv vækst.Den politiske situation har været og vil fortsat være en udfordring i de kommende år, menpolitiske milepæle er også blevet opnået, og en socio-økonomisk udvikling har fundet stedsiden slutningen af den væbnede konflikt. Danmark har været en vigtig partner i denneudvikling, og har siden 1989 bidraget til at reducere fattigdommen og styrke demokratiskregeringsførelse og fredsopbygning gennem støtte til menneskerettigheder og godregeringsførelse, vedvarende energi, uddannelse og implementering af fredsaftalen. Nogle af deopnåede resultater er for eksempel adgang til vedvarende energi for omkring 5 millioner fattigenepaleser i fjerntliggende områder, uddannelsesstipendier til marginaliserede grupper som pigerog dalitter med henblik på at flere indskrives i skole, øget respekt for menneskerettighedernesom følge af en stærk fortalervirksomhed fra vores partnere i civilsamfundet, rehabilitering ogintegration af tidligere maoistiske soldater, og styrkede lokale landsbyudvalg, der forpligter sigtil at sikre ansvarlighed i lokalmiljøerne. Det fortsatte danske engagement tager situdgangspunkt i de opnåede resultater og behovet for og relevansen af fremtidig støtte.Formålet med dette politikpapir er at beskrive den strategiske ramme for Danmarksengagement i Nepal fra 2013 til 2017. Denoverordnede visioner at støtte det nepalesiske folki deres ret til et bedre liv karakteriseret ved fred, stabilitet, demokrati, sociale og økonomiskefremskridt og respekt for menneskerettighederne.Det danske engagement i Nepal falder godt ind under den generelt høje vægtning af Asien iDanmarks udenrigspolitik. Traditionelt har fokus i det danske udviklingsengagement i Asienværet på Sydasien, suppleret hvor det er muligt med fremme af økonomisk samarbejde oghandel.Politikpapiret er opdelt i tre hovedafsnit:1. delindeholder en analyse af udfordringer,muligheder og risici i de kommende år i Nepal.2. deltegner rammerne for engagementet iNepal - herunder målsætninger, instrumenter, strategiske fokusområder, og principper forpartnerskabet.3. delskitserer planlagte aktiviteter og de forventede resultater af Danmarksengagement i Nepal. Bilagene indeholder oversigter over: (1) Danmarks udviklingssamarbejde iNepal, (2) centrale økonomiske og sociale data, (3) fremskridt i Nepal i forhold til at nå 2015-målene, og (4) andre udviklingspartneres engagement i Nepal.
1. del. Udfordringer, muligheder, og risici i NepalDenti år lange væbnede konflikt i Nepal,som krævede 17.000 liv og fordrev tusinder afmennesker, sluttede med fredsaftalen (Comprehensive Peace Accord) i november 2006. Påpolitisk niveau er skiftet fra autoritært styre til demokrati, afslutningen af den væbnet konflikt,
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side4
og valget af en forfatningsgivende forsamling i 2008 udtryk for vigtige resultater. Ligeledes haraftalen fra 2011 om de tidligere Maiostsoldater, der har forladt eller vil forlade deres militærlejrefor at indlede et civilt liv eller en karriere i hæren, været et betydeligt fremskridt i retning af enbæredygtig fred.Uenighed mellem de politiske partier og internt i de enkelte partier har ført til flere periodermedpolitisk ustabilitet og dødvande,og en ny demokratisk og inklusiv forfatning er endnuikke blevet vedtaget. Især spørgsmålet om en eventuel føderal struktur er udestående. Der erimidlertid opnået kompromiser i forhold til mange elementer, som kan inkluderes i den nyeforfatning, herunder aftaler om lige adgang for kvinder og dalitter.Adressering af degrundlæggende årsager til konflikten,hvoraf de fleste fortsat eksisterer iform af kronisk fattigdom, udbredt eksklusion og straffrihed for overtrædelse afmenneskerettighederne, er en forudsætning for at opretholde fred og udvikling. Mange af dissegrundlæggende årsager, herunder retsforfølgelse for overtrædelser af menneskerettighederne iforbindelse med konflikten, jordreformer, afskaffelse af diskrimination, og reetablering afansvarlige lokale myndigheder, nævnes som generelle forpligtelser i fredsaftalen og følges op iregeringens udviklingsplaner, men forpligtelserne er endnu ikke fuldt ud implementeret. Hvisdisse udfordringer ikke adresseres i tilstrækkelig grad gennem langsigtede strukturelle reformer,herunder en ny forfatning, vil det efterlade Nepal i en meget ustabil situation.Antallet af menneskerettighedskrænkelser er faldet efter afslutningen på den væbnede konflikt,men de institutioner, som skal beskyttemenneskerettigheder og retsstatsprincippermangler fortsat kapacitet. Vold og trusler fortsætter, og menneskerettighedsforkæmpere ogjournalister står over for alvorlige risici og begrænsninger. En straffrihedskultur er udbredt, ogder er et behov for stærkere statsinstitutioner, styrkelse af retsvæsenets uafhængighed, øgetansvarlighed inden for retsvæsenet og retlige instanser, samt en mere effektiv retshåndhævelse.Den svage retsstat udfordrer stabiliteten, svækker yderligere statens legitimitet, og begrænsermulighederne for at opnå fordelene ved fred.I forhold til”Transitional Justice1” efter konfliktenhar regeringen tilbudt erstatning oganden støtte til en række ofre og familier til personer, der blev dræbt eller forsvandt underkonflikten. Imidlertid er en række personer, der er ansvarlige for alvorlige overtrædelser afmenneskerettighederne eller forbrydelser under eller efter konflikten, ikke blevet holdtansvarlige. Det langsomme tempo ift. forbedringer af menneskerettighederne understregervigtigheden af fortsat national og international støtte.I Nepal er spørgsmålet om forankring af demokratiet tæt knyttet til inklusion. Nepal er etsocialt og kulturelt mangfoldigt land med en langtradition for eksklusion ogmarginaliseringpå grund af et meget hierarkisk kastesystem, som især påvirker etniskegrupper og kvinder. Marginaliserede grupper er blevet frataget deres grundlæggende ret til at’Transitional Justice’ refererer til det sæt af retslige og ikke-retslige foranstaltninger, der er gennemført af forskellige landefor at rette op på arven efter massive krænkelser af menneskerettighederne. Disse foranstaltninger omfatter retsforfølgelse,sandhedskommissioner, erstatningsprogrammer, og forskellige former for institutionelle reformer.Kilde: International Center for Transitional Justice.1
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side5
deltage i og påvirke sociale, politiske og økonomiske forandringer. En hovedudfordring i dekommende år vil være gennemførelsen af strukturelle reformer og forandringer, som forventesat indgå i den nye forfatning, herunder f.eks. et nyt føderalt system, og respekt for oprindeligefolk og traditionelt ekskluderede gruppers rettigheder. Spørgsmålet om føderalisme har givetnæring til identitetspolitik (kaste, etnicitet, køn og region) med risiko for en yderligereopsplitning af det nepalesiske samfund. For at undgå samfundsmæssige polarisering skal detteløses gennem dialog. Andre kritiske begrænsninger forSocioøkonomiske udfordringeren mere inkluderende udviklingsproces omfatterFattigdom:Nepals Human Developmentmanglende beskæftigelse og andre økonomiskeIndex rangerer nr. 157 af de 187 fattigstemuligheder såsom adgang til infrastruktur oglande i verden. Ca. 25 procent afproduktionsmidler.Der har ikke været afholdt lokalvalg siden 2002, hvilkethar svækket de mekanismer, som skal sikre de lokalemyndigheders ansvarlighed og mindske sårbarhedenover for korruption.Manglen på lokalt demokrati,lavkapacitet hos de lokale myndigheder og dårlig levering afservices, bidrager til den skrøbelige situation i landet.Nogle positive ændringer er sket i forhold tilformulering af love og politikker relateret tilkvinder ogbørn,herunder retten til statsborgerskab og stemmerettil kvinder. Men Nepal har stadig behov for markant atforbedre håndhævelsen af lovgivning, især i forbindelsemed kønsbestemt vold og seksuelle og reproduktiverettigheder, samt alle former for menneskehandel,herunder tvangsarbejde, tvunget børnearbejde, ulovligrekruttering af arbejdskraft med henblik påtvangsarbejde, og trafficking til sexhandel.befolkningen levede i 2011 underfattigdomsgrænsen mod 31 procent i 2009,og 42 procent i 1996. Fattigdomsraten erlangt lavere i byerne (15,5 procent), end pålandet (27,4 procent).Arbejdsløshed:Arbejdsløsheden er høj, ca.45 procent, og stigende.Landbrug:To tredjedele af befolkningen erafhængig af landbruget for beskæftigelse oglevebrød. Landbruget bidrager med mere enden tredjedel af BNP. Landbruget spiller enafgørende rolle for bekæmpelsen affattigdom.Økonomiskvækst:3,9 procent i 2011.Udenlandske investeringer (FGI):Lav,gennemsnitligt kun 0,5 procent af BNP.
Påuddannelsesområdeter indskrivningsprocenten igrundskolen steget imponerende fra 81 procent i 2002 til 94,5 procent i 2010, men fastholdelseer fortsat en stor udfordring, især for piger. Kun 24 procent af de nepalesiske børn optages påuddannelser som gymnasiet eller tilsvarende, og endnu færre fuldfører.Nepals vigtigstesocio-økonomiske udfordringerer forbundet med høj fattigdom ogarbejdsløshed, samt beskeden vækst og lave investeringer på trods af landets geografiskeplacering mellem to af de hurtigst voksende økonomier i verden - Indien og Kina. I løbet af deseneste syv år er andelen af fattige halveret, og uligheden er reduceret, hvilket ser ud til at væreforbundet med den kraftige stigning i antallet af nepalesere beskæftiget i udlandet ogtilstrømning af remitter. Det anslås, at op mod fem millioner nepalesere ud af en samletbefolkning på ca. 30 mio. arbejder i udlandet, primært i Golfstaterne, Indien og Malaysia. Mereend halvdelen af de nepalesiske husholdninger modtager remitter fra slægtninge i udlandet.Billig arbejdskraft er Nepals største eksportvare, og de penge nepalesiske arbejdere sender hjemsvarer til næsten 25 procent af bruttonationalproduktet (kun overgået af landbrug). Imidlertid
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side6
bruges kun 2,9 procent af de samlede remitter til investering, hvorfor de kun i begrænsetomfang via indkomstskabelse og beskæftigelse bidrager til yderligere økonomisk vækst.Den politiske ustabilitet er en af de vigtigste begrænsende faktorer forøkonomisk udviklingog investeringer.Samtidig har fokus på den langvarige politiske transition overskygget dennepalesiske regerings fokus på økonomiske spørgsmål. Som resultat heraf har utilstrækkeligopmærksomhed været rettet mod spørgsmål om reformer, der kan forbedreinvesteringsklimaet, stimulere væksten og skabe flere jobs i den private sektor. Udover politiskstabilitet er der behov for en effektiv offentlig sektor, en funktionel banksektor, en gunstiglovgivning og juridiske rammer, samt den nødvendige infrastruktur, stabil energiforsyning og enveluddannet arbejdsstyrke. Disse forudsætninger er stadig ikke eksisterende eller helt på plads iNepal. Ifølge World Economic Forum (2011/12) er Nepal det mindst konkurrencedygtige landblandt de sydasiatiske lande. Men Nepal har et betydeligt udviklingspotentiale på grund af sinstore og relativt billig arbejdskraft, råvarer, nem adgang til de indiske og kinesiske markeder, oget stort potentiale for turisme. Da landbruget er en afgørende del af inklusiv vækst, vil enforøgelse af produktiviteten i denne sektor ligeledes være af afgørende betydning forlevevilkårene i landdistrikterne.Socio-økonomiske strukturelle barrierer forhindrer en stor del af befolkningen i at være en delaf udviklingen og drage fordel af den økonomiske vækst. Især den højearbejdsløshedblandtunge er en central udfordring, og hænger tæt sammen med den høje grad af migration. Mangelpå økonomiske muligheder i områder med høj befolkningstæthed, såsom lavlandet (Tarai),risikerer også at give næring til fx kriminelle aktiviteter. Også af den grund er jobs en desperatnødvendighed for at nå langsigtet stabilitet og varig fred.Utilstrækkelig adgang tilenergier den mest alvorlige infrastrukturelle flaskehals for Nepalsvækst. Samtidig har Nepal en af de største uudnyttede vandkraftressourcer i verden, som ogsåer af geostrategisk interesse for Indien og Kina. Øget adgang til elektricitet på en rettidig ogomkostningseffektiv måde er en af de mest markante udviklingsudfordringer for Nepal i dag.Det vil have en direkte effekt på menneskers levevilkår og muligheder for at engagere sig i småvirksomheder og andre aktiviteter.Et utilstrækkelige vejnet er en anden stor udfordring for Nepals udviklingsindsats. Omfanget afveje pr. kvadratkilometer land (såkaldt ”road density”) er et af de laveste i Sydasien. Kvalitetenaf vejnettet og vedligeholdelse er også dårlig - 60 procent af vejnettet, herunder de fleste veje pålandet, er ikke farbare i al slags vejr. Forbedring af vejforbindelser og en reduktion aftransaktionsomkostningerne er også nødvendigt for at forbedre produktiviteten i økonomien ilanddistrikterne.Udbredt systemiskkorruptioner en alvorlig hindring for udviklingen. Nepals offentlige sektorer præget af korruption, som menes at finde sted på alle niveauer og i alle offentligeinstitutioner, herunder politi og domstole. I 2011 rangerede Nepal som nummer 154 ud af 182lande på Transparency Internationals ”Corruption Perceptions Index”. Svag offentligøkonomisk forvaltning og finansielle risici udgør alvorlige udfordringer for implementeringenaf udviklingssamarbejdet.
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side7
Fredsprocessen er drevet af parterne i Nepal, menregionale og internationale aktørerspillerogså en vigtig rolle. Nepal støder op til Indien og Kina, og indflydelsen fra disse to aktører erbetydelig. De har begge en interesse i stabilitet i Nepal for at begrænse potentielle spændinger ideres egne lande, herunder i Tibet. Især Kina har en langsomt voksende strategisktilstedeværelse, blandt andet ved hjælp af økonomiske midler. Det internationale samfund,herunder FN, EU, multilaterale banker og bilaterale partnere, er centrale aktører i forhold til atsikre gennemførelsen af fredsaftalen og den videre udvikling af Nepal.
2. del. Danmarks landepolitik i NepalDen overordnede vision for Danmarks engagement i Nepal er at støtte det nepalesiske folk ideres ret til et bedre liv karakteriseret ved fred, stabilitet, demokrati, sociale og økonomiskefremskridt og respekt for menneskerettighederne. Baseret på dette har Danmark to strategiskemålsætninger i forhold til sit engagement i Nepal:Bidrage til enkonsolidering af fredengennem fremme af implementeringen affredsaftalen, samt fremme afrespekten for menneskerettigheder og demokratiskregeringsførelsegennem styrkelse af retsstaten, adgang til en retfærdig retsbehandling(access to justice).Bidrage til atreducere fattigdomgennem støtte til grøn og inklusiv økonomisk vækstmed fokus på landbrug, landdistrikternes infrastruktur og vedvarende energi
Måleneer i vid udstrækningbaseret på den nepalesiskeregerings prioriteringervedrørendefattigdomsbekæmpelse, støttetil menneskerettigheder,demokrati, fred og stabilitet ogøkonomisk udvikling, samtstrategien for Danmarksudviklingssamarbejde "Rettentil et bedre liv".
To strategiske mål
Konsolidere freden ogstyrkelse afmenneskerettigheder oggod regeringsførelse
Fattogdomsbekæmpelsegennem støtte til grøn oginklusiv økonomiskvækst
Samtidig afspejler de Danmarks komparative fordele på områder, hvor Danmark kan øgeværdien af Nepals egne bestræbelser og supplere andre udviklingspartneres arbejde.
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side8
Retningslinjer for Danmarks engagement i NepalI overensstemmelse med de internationale aftaler om harmonisering og tilpasning, som blevbekræftet på højniveaumødet om bistandseffektivitet i Busan i 2011, er det en prioritet at sikrenepalesiskejerskab og empowerment.For at sikre lokalt ejerskab vil Danmarks engagementlægge vægt pågennemsigtighed og ansvarlighedbåde gensidigt i partnerskabet mellemNepal og Danmark, og i forhold til de, som modtager støtte som led i samarbejdet.Betingelserne for at yde generel budgetstøtte er ikke på plads på nuværende tidspunkt, menmulighederne herfor vil løbende blive undersøgt, og kapacitet opbygget med henblik på atmuliggøre denne type samarbejde i fremtiden.Harmonisering af Danmarks engagement i Nepal med andre udviklingspartneres engagement,herunder bilaterale donorer, EU, FN, multilaterale banker og andre, er ligeledes en vigtigprioritet. Danmarks prioriteter koordineres nøje med EU, og Danmark vil fortsat deltage aktivti udformningen af EU’s politikker i forhold Nepal. Når det er muligt, vil Danmark arbejde foren koordineret EU-holdning med henblik på at maksimere indflydelse og resultaterne af EU’sindsats i Nepal. Der er endnu ikke etableret en fælles EU programmering afudviklingsaktiviteter i Nepal, men Danmark vil aktivt arbejde for, at dette kan ske, så snartforholdene tillader det. Danmark vil konstant søge at forbedre sammenhængen ogkoordineringen mellem de forskellige politik- og aktivitetsområder.Danmark tager udgangspunkt i enmenneskerettighedsbaseret tilgangtil udvikling.Menneskerettigheder er således en kerneværdi i vores partnerskaber, og principperne om ikke-diskrimination, deltagelse, åbenhed og ansvarlighed vil blive integreret i alle aspekter af vorespolitiske dialog og udviklingssamarbejde. Fokus vil være på de underliggende magtforhold oggrundlæggende årsager til diskrimination og fattigdom, og aktiviteter rettet mod de fattigste vilblive prioriteret. Dette omfatter fokus på lige rettigheder og muligheder for alle, fordeling afressourcer, styrkelse af kapacitet, og bæredygtig og inklusiv vækst.Danmark vil være engageret i både den politiske dialog på alle niveauer og en effektivimplementering af udviklingsprogrammerne, og vil arbejde med harmonisering afprogrammerne med nationale mål, planer og strukturer i Nepals udviklingsstrategi.Udviklingsprogrammerne er designet til at være fleksibleog kan tilpasses den potentieltskiftende kontekst, udfordringer og risici i landet. De er afbalancerede i valg af partnere ogmodaliteter, og følsomme over for etnicitet og sociale skel.Danmark lægger vægt på at operere på enkonflikt-sensitivmåde i Nepal, hvilket indebærerkonkret vurdering og forståelse af den komplekse kontekst, processer og dynamikker i landetmed henblik på at maksimere de positive resultater af vores engagement.Danmark har en målrettet strategi for at sikre, atkøn og inklusioner en integreret del af alleudviklingsprogrammer og centrale emner i den politiske dialog med den nepalesiske regering ogandre relevante partnere.Danmark vil endvidere i videst muligt omfang basere monitoreringsprocessen på de nationalemonitoreringssystemer og de indikatorer, der er defineret for hvert udviklingsprogram.
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side9
Danmark vil øge deltagelsen i de fælles ”performance reviews”, og andre mulige aktiviteter forat styrke regeringens effektive styring af resultater.Der tages højde for den omfattenderisiko for korruptioni alle Danmarksudviklingsprogrammer, i den overordnede politiske dialog med den nepalesiske regering oggennem en særlig task force vedrørende offentlig økonomisk forvaltning. Danmark vil fortsatlægge stor vægt på en styrkelse af den nepalesiske regerings fokus på bekæmpelse af korruptionmed henblik på yderligere at bane vejen for en sund økonomisk vækst. Danmark er en vigtigfortaler for bekæmpelse af korruption på det politiske niveau og på programniveau. Danmarkstøtter offentlig finansiel forvaltning, indtægter og skatter mv. i koordination med andreudviklingspartnere. Danmark vil fortsat deltage i regelmæssige dialoger med regeringen indenfor rammerne af programmer der gennemføres under Verdensbankens ”Multi Donor TrustFund for Public Finance Management”, der løber frem til 2016. Et særligt dansk fokus vil væreen bedre offentlig finansiel forvaltning på decentralt niveau gennem lokal regeringsførelse ogdecentraliserings programmer.
3. del. Strategiske fokusområder - resultater og indikatorerFredsopbygning, menneskerettigheder og demokratiDe forskellige forandringer, som Nepal står over for, blandt andet konsolideringen af fred,udviklingen af demokratiet og et føderalt Nepal, indebærer alle store risici, men ogsåmuligheder for at styrke fredsprocessen og skabe større stabilitet i landet. Denne kontekstskaber det politiske og operationelle råderum for Danmark til at støtte mere inkluderendedemokrati, bedre regeringsførelse og større respekt for menneskerettighederne.
Aktioner, resultater og indikatorer
Danmark vil arbejde for konsolidering af freden, styrkelse af respekten formenneskerettighederne og uddybning af demokratiet gennem tre indsatsområder, somforventes at bidrage til følgende resultater:Indsatsområder:Bidrage tilfredsopbygning:Politisk dialog og støtte tilfredsfonde og statslige ogikke-statsligefredsskabende aktører pånationalt og lokalt niveau.Styrkelse af respekt formenneskerettighederne:Støtte til relevante nationaleaktører (stat, menneskerettigheds-institutioner og civilsamfund) medhenblik på fremme af respekten formenneskerettighederne, specielt iforhold til retsstat og adgang til enretfærdig retsbehandling.Demokratiskregeringsførelse:Støtte til lokalregeringsførelse ogdemokratiske institutioner,fremme offentlig debat ogdemokrati. Støtte til frieog fair valg.
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side10
Resultater:
-Implementering affredsaftalen(Comprehensive PeaceAccord) ogkonsolidering af fredenbaseret på respekt formenneskerettighederne.
- Forbedret adgang til effektive,uafhængige retssystemer medfokus på adgang for fattige ogmarginaliserede grupper og påat stoppe straffriheden.- Styrkede ansvarligheds-mekanismer på det lokale ogcentrale niveau, som holdermagthaverne ansvarlige ogsikrer åbenhed, forudsigelighedog deltagelse.- Tilgængelighed af services ogmekanismer, som sikrer adgangtil en retfærdig rettergang forfattige og marginaliseredegrupper som dalitter og kvinder.- Graden af overholdelse afmenneskerettighedsstandarderog principper, herunderpraktiser for ansvarlighed.
- Et funktionelt oginklusivt demokrati pånationalt og lokaltniveau baseret pårespekt formenneskerettighederneog demokratiskregeringsførelse.- Deltagelse afmarginaliserede gruppersom kvinder og dalitter.- Demokratisk råderumtil kritisk engagement iden politiske udviklingpå nationalt og lokaltniveau.- Deltagelse afmarginaliserede grupperi lokalebeslutningsprocesservedrørende etableringaf borger-centrerede ogansvarlige lokalesystemer forregeringsførelse.
Indikatorer:
-Påviselige fremskridtift. nøgle CPA-milepæle, inkl. en nyforfatning med ligerettigheder for alle ogen demokratiskregeringsstruktur.Integration ogrehabilitering aftidligere maoistiskesoldater.-Det nepalesiske folksoplevelse af sikkerhed,især i tidligerekonfliktområder.
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side11
Danmark vil fortsat føre en aktiv dialog med Nepals regering, de politiske partier ogcivilsamfundet om udfordringer og muligheder for atkonsolidere freden i Nepal.Danmarkvil fortsat opfordre alle Nepals politiske partier og de vigtigste politiske aktører til at udvisefleksibilitet og vilje til at indgå kompromiser for at opbygge tillid og skabe konsensus på tværsaf politiske skel med henblik på at sikre, at de udestående spørgsmål i fredsaftalen vil blive bragttil en vellykket afslutning. Danmark vil opfordre allerelevante parter til at opretholde respekten forDalitters rettighedermenneskerettighederne og de demokratiskeDanmarks langvarige engagement i forhold tilprincipper. Implementering af aftaler og love erat støtte menneskerettighedsorganisationer ogpresserende for at opnå klare resultater i forhold tilsektorprogrammer med fokus på diskrimineredefred og udvikling.Det danske program til støtte af fredsprocessenhar siden afslutningen af den væbnede konfliktbidraget til konsolidering af fred og gennemførelsen affredsaftalen. Programmet har inkluderet støtte til”Nepal Peace Trust Fund” (NPTF), som er detvigtigste af regeringens instrumenter til direkte atstøtte fredsprocessen, og støtte til ”UN Peace Fundfor Nepal” (UNPFN), en multi-donor fond med detformål at kanalisere støtte til områder af fredsprocessen, som ikke adresseres gennem NPTF.Fredsprogrammet har også styrket den offentlige sikkerhed og leveringen af serviceydelser,samt radio- og tv-programmer der afbøder konflikt ved at skabe kanaler for dialog ogkommunikation. Fredsprogrammet vil blive sammenlagt med programmet forMenneskerettigheder og God Regeringsførelse fra 2014 for at sikre en helhedsorienteret oglangsigtet støtte til varig fred, demokratisk regeringsførelse og respekt formenneskerettighederne.Danmark vil fortsætte sin stærke profil med hensyn til at fremme respekt formenneskerettighederne. Dette omfatterfortalervirksomhed imod straffrihed formenneskerettighedskrænkelser,herunder menneskerettighedskrænkelser under konflikten,og presse på for etablering af ”Transitional Justice” mekanismer i overensstemmelse medinternationale standarder. En Sandheds-og Forsoningskommission og en Kommission tilUndersøgelse af Tvungne Forsvindinger er planlagt i fredsaftalen. Danmark vil også fortsatstøtte gennemførelsen og overvågningen af anbefalingerne i ”Universal Periodic Review”gennem vedvarende dialog med regeringen, civilsamfundet og de nationalemenneskerettighedsinstitutioner. Nogle af de områder, som Danmark fokuserer på, og hvorfremskridt forventes, er love mod diskrimination og tortur og beskyttelse afmenneskerettighedsforkæmpere. Danmark vil sammen med EU udtrykke alvorlig og utvetydigbekymring, hvis udviklingen i Nepal er i strid med folkeretten og de grundlæggendemenneskeretlige forpligtelser.Støtte til centrale aktører og institutioner på menneskerettighedsområdet vil fortsat være en delaf programaktiviteterne.Programmet for menneskerettigheder og god regeringsførelsehar fokuseret på at fremme en rummelig og demokratisk politisk kultur gennem støtte tilog marginaliserede grupper i kombination meden aktiv stemme imod kastebaseretdiskrimination har bidraget til øget inklusion afdalitter og fokus på dalitters rettigheder.Dalitternes kapacitet til at deltage i og påvirkeden demokratiske proces er forbedret, og despiller nu en mere aktiv og synlig rolle i hele detpolitiske landskab.
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side12
reformer, forbedret offentlig dialog, menneskerettighedsovervågningen, rapporteringen ogfortalervirksomhed, og øget adgang til en retfærdig rettergang for fattige og marginaliseredegrupper. Programmet har inkluderet støtte til et multi-donor program om lokal regeringsførelseog udvikling af lokalsamfundene, samt støtte til statslige institutioner og strategiskepartnerskaber med lokale NGO’er.En udfordring for Nepal i de kommende år, og for det nye danske program for fred,demokratisk regeringsførelse og respekt for menneskerettighederne, vil være at støtte Nepalsudvikling til en føderal stat. Danmark vil fortsat være en stærkfortaler for de centrale værdierom demokrati og inklusionaf alle grupper i samfundet. Dette gøres både på centralt plan oggennem civilsamfundsstøtte med stor geografisk spredning. En tæt dialog med civilsamfundet,hvor Danmark fortsat vil være en stærk og synlig partner, vil være et centralt redskab i arbejdetmed at fremme spørgsmål om demokratisk forandring, adgang til retsvæsenet,menneskerettigheder og en inklusiv fredsproces på lokalt plan. Ansvarlighed vil fortsat være etcentralt anliggende for Danmark i støtten til regeringens decentraliseringsindsats. Støtten tillokal regeringsførelse gennem "Local Governance and Community Development Programme”har været et centralt instrument til støtte af denne dialog.Danmark vil fortsat advokere for respekt for og beskyttelse afflygtninges rettigheder,herunder flygtninge fra Tibet, samt behovet for en varig løsning på deres situation. Med hensyntil flygtningene fra Bhutan, der har boet i flygtningelejre i Nepal i omkring 20 år, vil Danmarkfortsat spille en aktiv rolle i forhold til at finde en varig løsning på situationen.
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side13
Fattigdomsbekæmpelse gennem grøn og inklusiv økonomisk vækstDanmark vil aktivt arbejde for et stærkt nepalesisk fokus påfattigdomsbekæmpelse gennemgrøn og inklusiv økonomisk vækst.Inklusiv vækst som et redskab til fattigdomsbekæmpelsemedfører fokus på ikke blot tempoet i væksten, men også vækstmønstret. Det grønne aspekt afvækst relaterer sig til de danske prioriteter om en bæredygtig brug af naturressourcer, og støttetil bedre udnyttelse af det enorme potentiale for vedvarende energi i Nepal. Et andet vigtigtaspekt at trække på i bestræbelserne på fattigdomsbekæmpelse og vækst er Danmarks erfaringermed et arbejdsmarked, der er baseret på deltagelse af arbejdsmarkedets parter.Handelsom et instrument for forandring er en udfordring, men yderst vigtigt for at skabebæredygtig vækst. Muligheden for at øge Danmarks handelssamarbejde med Nepal vil løbendeblive undersøgt, også med de udfordringer for øje som den nuværende økonomiske situationudgør.Indsatsområder:Inklusiv vækst og beskæftigelse:Støtte til udvikling af landbrugets værdikæder,landdistrikternes infrastruktur og politikkerfor inklusiv vækst og den privatsektorlededeudvikling.Resultater:- Forbedret effektivitet af udvalgte værdikæderi landbruget, som vil styrke Nepalskonkurrenceevne og øge deres bidrag tiløkonomien.- Forbedrede transportmuligheder ilanddistrikterne, herunder veje og broer tilbrug for motorkørertøjer, gangstier oghejsebaner i distrikter i det østlige Nepal.- Forbedret politisk ramme forprivatsektordrevet inklusiv vækst.Grøn vækst gennem vedvarende energi:Støtte til forbedring af adgangen tilvedvarende energi i landdistrikterne,herunder produktiv udnyttelse af energi.-Adgang til vedvarende energiløsninger tilmere end 1 million husstande.-Fokus på køn og ekskluderede grupper påalle niveauer i programmet.- Central Renewable Energy (CREF)etableret og operationelt som det centralepengeinstitut for en effektiv levering afstøtte og kredit til sektoren forvedvarende energi.- Beskæftigelse øget med 19.000 personerved produktiv udnyttelse af vedvarendeenergi.-Antal husstande, der modtagervedvarende energiteknologier, herunderstøtte og kreditter tildelt til fremme afvedvarende energi-løsninger /teknologier.-Andel af kvinder og marginaliseredegrupper, som nyder godt af støtte tilvedvarende energiløsninger.- Støtte 1-2 projekter / pilotprojekterårligt via Danida Business PartnershipProgramme.
Indikatorer:
-Procentvis stigning i salget af de udvalgteværdikædeprodukter i distrikter i detøstlige Nepal.- Procentvis stigning i veje som er farbare ial slags vejr i landområderne, i fokus-distrikter i det østlige Nepal.- Medlemmer af organisationerne indenforde prioriterede værdikæder finder, aterhvervsklimaet er blevet forbedretbetydeligt.
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side14
- Begynde implementeringen af et DanidaBusiness Finance Project i den grønneenergisektor.
Fra 2013 vil et nyt danskvækst- og beskæftigelsesprogramstøtte Nepal i at stimulereinklusiv økonomisk vækst ved at skabe bedre markedsadgang for mindre producenter, bedrebeskæftigelsesmuligheder og forbedrede levevilkår. Programmet vil fokusere på at øgeproduktiviteten og produktion i landbrugssektoren gennem en værdikædetilgang, samtforbedring af infrastrukturen, især lokale veje. Der vil være et geografisk fokus på den østligedel af Nepal for at sikre en fokuseret effekt og samle erfaring, som kan udvides senere, bådemed hensyn til geografiske områder og valgte værdikæder. For at fremme ligestilling vilprogrammet prioritere støtte til kvindelige iværksættere. Danmark vil også bruge dette nyeengagement til at målrette den politiske indsats for at stimulere og forbedre rammerne for denprivate sektors udvikling og inklusiv vækst. Danmarks engagement i støtte til inklusiv vækst ogbeskæftigelse gennem privatsektordrevet udvikling i Nepal er et vigtigt redskab til at mindskefattigdommen, også blandt kvinder og marginaliserede grupper, såsom dalitter. Endvidere vildet være en dansk prioritet at bidrage til bedre koordinering mellem udviklingspartnere på detteområde. Danmark vil også arbejde for at tiltrække udenlandske investeringer til Nepal medfokus på jobskabelse og overførsel af teknologi og kapacitet.Vækst- og beskæftigelsesprogrammet vil gå hånd i håndStøtte til energiløsninger på landetmed ”DanidaBusiness Partnerships”(DBP), somfokuserer på at skabe nye eller forbedrede jobs lokaltDen danske støtte til energiløsninger påsåvel som fremme strategisk CSR/ansvarliglandet I Nepal begyndte I slutningen afvirksomhedspraksis. DBP tilbyder rådgivning og1990’erne. Siden da har ca. 1 millionhusholdninger på landet, svarende tilfinansiel støtte til etablering af langsigtede ogca. 5 millioner mennesker, modtagetkommercielt orienterede partnerskaber mellem danskestøtte til vedvarende energi. 533.000virksomheder og en bred vifte af nepalesiske partnere:husholdninger har nu installeretprivate virksomheder, civilsamfundsorganisationer,elektricitet fra solenergi, og 70.000 fåruniversiteter, forskningsinstitutioner og offentligeelektricitet fra små vandkraftsanlæg.myndigheder. Partnerskaber kan f.eks. dreje sig omProgrammets effekt inkludererforbedret luftkvalitet i husene, bedreindførelse af renere teknologier, stigning i lokalsundhed blandt familierne, lys som kanproduktivitet/effektivitet, øget konkurrenceevne hos denbruges til at studere, og elektricitet tillokale partner, bedre sammenhæng mellem den primæresmå virksomheder.produktion og forarbejdning, eller mellemindustrivirksomheder og tjenesteudbydere.Danmark vil fortsætte sin ledende rolle i forhold til vedvarende energi i Nepal. Dette gøresgennem støtte til etnationalt program for vedvarende energi i landdistrikterne,hvor
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side15
Danmark er den ledende donor, og ved at være det ledende land i Nepal på det norske initiativ”Energi Plus”, som vil støtte Nepals bestræbelser på at transformere energisektoren medhenblik på at sikre adgang for alle til vedvarende energi og mindske udledningen afdrivhusgasser gennem øget adgang til vedvarende energikilder og gøre brugen af energi mereeffektiv. Dette initiativ er tæt knyttet til FN-initiativet ”SE4ALL” - bæredygtig energi for alle -hvor Danmark vil spille en aktiv rolle.Det nye "National Rural and Renewable Energy Program" er et fælles program, som båderegeringen og udviklingspartnere er blevet enige om. Det vil give mulighed for en mere effektivbrug af tilgængelige ressourcer, lavere transaktionsomkostninger og mere gennemsigtighed.Danmarks støtte til vedvarende energi i landdistrikterne vil supplere det nye vækst- ogbeskæftigelsesprogram i at sikre vedvarende energi til produktionsformål i landdistrikterne.Forbindelserne mellem de to programmer vil blive udforsket med henblik på at maksimereeffekten af forbedret adgang til energi ift. økonomisk vækst og beskæftigelse i landdistrikterne.Danmark vil også undersøge mulighederne for at bruge det danske”Business Finance”instrumenttil at støtte større infrastrukturbehov i den grønne energisektor f.eks.transmissionslinjer til at støtte vandkraftsektoren. Engagementet i programmet for vedvarendeenergi i landdistrikternes forventes at føre til et større marked for vedvarende energiteknologier;at et større antal fattige og afsidesliggende husstande får adgang til økonomisk overkommeligeog effektive energiløsninger, og dermed forbedret levestandard for både kvinder, mænd ogsocialt udstødte grupper. Potentialet for etablering af partnerskaber mellem nepalesiske ogdanske virksomheder gennem”Danida Business Partnerships”vil blive undersøgt.
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side16
Samarbejde og multilaterale spørgsmålNepal forventes at blive stadigmere engageret i globale spørgsmål. Nepal spiller en aktiv rolle igruppen af mindst udviklede lande og har varetaget lederskabet af denne gruppe ved forskelligelejligheder, bl.a. i forhold til klimaforandringer. Det forventes, at Nepal fortsat vil spille en aktivrolle i denne gruppe. Nepal er ligeledes en stor og vigtig bidragsyder til FN’s fredsbevarendemissioner.Samarbejde med Nepal ommultilaterale spørgsmålvil blive videreført på lokalt og globaltplan. På globalt plan vil samarbejdet fokusere på fremme og implementering af multilateraledagsordener, herunder bæredygtig energi og fredsopbygning. Særligt i FN og andre multilateralefora kan partnerskabet med de mindst udviklede lande øge legitimiteten af en fælles sag.Danmark vil derfor søge at fortsætte sit samarbejde med Nepal om globale spørgsmål, nårmuligheder opstår.På lokalt plan vil samarbejdet med Nepal om multilaterale spørgsmål blandt andet omfatteimplementering af internationale forpligtelser på menneskerettighedsområdet, og fremme afinternationale principper for engagement i skrøbelige stater, samt for et effektivt og ansvarligtudviklingssamarbejde.Mens dansk bilateral støtte til uddannelsessektoren i Nepal udfases, vil Danmark fortsat støtteleveringen af sociale ydelser i Nepal som i andre udviklingslande gennem sin multilateralebistand, gennem f.eks. støtte til "Global Partnership for Education".
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side17
ANNEX 1: Oversigt over Danmarks udviklingssamarbejde med NepalMenneskerettigheder og god regeringsførelseDanmark har støttet menneskerettigheder og god regeringsførelse i Nepal siden begyndelsen af1990'erne. Som et eksempel har vores langvarige støtte til menneskerettighedsorganisationer ogsektorprogrammer med fokus på diskriminerede og marginaliserede grupper i kombinationmed en aktiv stemme imod kastebaseret diskrimination bidraget til øget inddragelse af dalitterog fokus på dalitters rettigheder. Dermed er dalitternes kapacitettilat deltage i og påvirke dendemokratiske proces styrket, og de spiller nu en mere aktiv og tydelig rolle i hele det politiskelandskab.Fase III af programmet løber indtil udgangen af 2013 og har tre komponenter: 1. Styrkelse afde demokratiske institutioner og fremme af den offentlige debat om demokrati, 2.Menneskerettigheder og retsbeskyttelse, 3. Støtte til lokal regeringsførelse. Budgettet er på 170millioner kr. (5 år). Antallet af komponenter og partnere er blevet reduceret i forhold tiltidligere faser af programmet, og samarbejdet med civilsamfundet har ændret sig fra kortsigtetprojektbistand til langsigtede strategiske partnerskaber. Der foregår et tæt samarbejde medfredsprogrammet og de to programmer vil blive sammenlagt efter 2013.FredsprocessenDen danske støtte til fredsprocessen blev indledt i 2007 efter undertegnelsen af fredsaftalen,”Comprehensive Peace Accord”. Gennem denne støtte har Danmark bidraget til fremskridtinden for centrale aspekter af fredsprocessen, for eksempel gennem fremme af dialog ogfredsmægling på forskellige niveauer, styrkelse af den offentlige sikkerhed, herundergenopbygning af politiposter mv.Programmet er rettet mod en lang række aktører, herunder Nepal Peace Trust Fund (NPTF -regeringens fredsfond), the UN Peace Fund for Nepal (UNPFN), nationale og internationaleNGO’er. Fase III af programmet har et budget på 70 millioner kroner og dækker femkomponenter: 1) Støtte til NPTF, 2) Støtte til UNPFN, 3) Støtte til Nepals politi - underindenrigsministeriet, 4) Støtte til civilsamfundsaktiviteter med det formål at styrke denoffentlige sikkerhed, og 5) Styrkelse af fredsskabende initiativer på lokalt plan. Støtten tilfredsarbejdet gennemføres i et tæt samarbejde med programmet for menneskerettigheder oggod regeringsførelse, og de to programmer vil blive sammenlagt efter 2013.UddannelsessektorenDanmark har ydet en markant støtte til uddannelsessektoren i Nepal siden 1992. Som et resultataf Danmarks bidrag til skolesektorreformprogrammet er nettoindskrivning af børn igrundskolen steget fra 68 procent til 92 procent siden midten af 90'erne, og forskellen påindskrivning af piger og drenge er næsten forsvundet. Siden 2003 har der været en stigning iantallet af dalitter i grundskolen på 62 procent. Lærernes uddannelsesbaggrund er forbedret
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side18
betydeligt, og i dag har omkring 98 procent af lærerne gennemført den krævedegrunduddannelse.Omkring 90 procent af den danske økonomiske støtte til Skolesektorreformprogrammetkanaliseres gennem den nepalesiske regerings budget baseret på en fælles finansieringsaftalemellem Nepals regering og ni udviklingspartnere. Den resterende del af den danske støtte går tilkapacitetsudvikling, teknisk bistand og monitorering og evaluering. Et bidrag på 125 millionerkroner dækker den afsluttende fase i løbet af 2012-13. Danmark vil fortsat støtte uddannelseglobalt gennem "Global Partnership for Education".Vedvarende energi i landdistrikterneDen danske støtte til energi i landdistrikterne i Nepal begyndte i slutningen af 1990'erne. Sidenda har omkring 1 mio. landbrugshusholdninger, svarende til omkring 5 millioner mennesker,fået støtte til vedvarende energi. 533.000 husstande har installeret nye komfurer, 290.000husstande har nu elektricitet fra solpaneler, og 70.000 husstande har ny elektricitet fra småvandkraftværker. Virkningerne af programmet er forbedret luftkvalitet i husene, bedre sundhedblandt familierne, lys som kan bruges bl.a. lektielæsning, og elektricitet til mindre virksomhedermv.Danmark har forpligtet sig til at give DKK 205 mio. i perioden 2012-2017 til et nyt fællesregeringsledet program for vedvarende energi i landdistrikterne. Det er medfinansieret afNorge, Storbritannien,, Tyskland, Verdensbanken, Den Asiatiske Udviklingsbank (ADB),UNDP og Nederlandene. Den danske støtte omfatter: Teknisk og institutionel støtte tilstyrkelse af offentlige, private og civilsamfundsorganisationer i sektoren for vedvarende energi,og adgang til vedvarende teknologier i landdistrikterne med fokus på kvinder og ekskluderedegrupper, støtte til små virksomheder i produktiv anvendelse af vedvarende energi, og støtte tiletablering af en investeringsfond for vedvarende energi, der vil tilbyde tilskud og lån.Vækst og beskæftigelseDanmark har igangsat udarbejdelsen af et nyt program om vækst og beskæftigelse i Nepal. Detnye program vil støtte Nepal i at styrke den økonomiske vækst med fokus på beskæftigelse ogforbedrede levevilkår. Programmet forventes at være operationelt fra begyndelsen af 2013. Detvil gå hånd i hånd med den danske erhvervsstøtte mekanisme "Danida Business Partnerships",hvorigennem Danmark fokuserer på kvindelige iværksættere i den private sektor og deresadgang til produktive ressourcer.Local Grant Authority (LGA) - fleksibel støtte til mindre projekterGennem ambassadens lokale bevillingskompetence støtter Danmark ikke-statsligeorganisationer. Støtten bruges til strategiske interventioner gennem et begrænset antal partnereog tematiske områder. Områderne er i øjeblikket 1) Kvinder, børn og unge, 2) hiv/aids og 3)Kultur. De tematiske områder kan ændre sig i løbet af strategiperioden med henblik på at tagehensyn til hidtidige resultater, fokus i det danske udviklingssamarbejde, og opståede behov. IDanmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017Side19
øjeblikket er der 15 igangværende projekter, men dette antal vil blive reduceret i de kommendeår.
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side20
ANNEX 2: Økonomiske og social nøgletalKey economic dataArea (sq. km)Population (2011)GNI per capita, Atlas Method (2011)Annual economic growth (GDP) (2011)Ease of doing business (Ranking out of 183 countries) (2011)Foreign Direct Investment, net inflows (% of GDP)(2011)Economic sectors, value added (% of GDP) (2011)AgricultureIndustryManufacturing (included in industry)ServicesNet ODA received per capita (current US$) (2010)Foreign debt (2010)External debt stocks, total DOD (Millions)Multilateral debt service (TDS) (Millions)Present value of external debt (% of exports ofgoods, services and income)Key social dataHuman Development Index (rank out of 187 countries) (2011)Population growth (annual %) (2011)Life expectancy (2010)Mortality rate, under-fives (per 1,000) (2010)Low Birth Weight (% of infants less than 2,500grams) (2010)3,702 USD142 USD151%Unit1571.7%68 Years5021%WBWBWBSourceWBWBWBWBUNICEF38%15%6%47%27 USDWBWBWBWBWBUnit143,35030 Million540 USD3.9%1100.5%Source *WBWBWBWBDBWB
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side21
Improved water source (% of population with access) (2010)Improved sanitation facilities (% of population with access)(2010)Prevalence of HIV, total (% of population ages 15-49) (2009)Adult literacy rate (% of people ages 15 and above) (2009)Adult literacy rate, female (% of females ages 15 and above)(2009)Net attendance ratio (%) (2005-2010)Primary school participation, malePrimary school participation, femaleSecondary school participation, maleSecondary school participation femaleProportion of seats held by women in national parliaments (%)(2011)Access to electricity (% of the population)Military expenditure (% of GDP) (2010)Distribution of income (% of national income) (2010)Income share held by highest 10%Income share held by lowest 10 %
89%31%0,4%59%47%
WBWBWBWBWB
86%82%46%38%33%44%1.5%
UNICEFUNICEFUNICEFUNICEFWBWBWB
27%4%
WBWB
DB: Doing Business Report, World BankUNICEF: United Nations Children's FundWB: World Bank, World Bank Indicators
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side22
ANNEX 3. Fremskridt i Nepal i forhold til at nå 2015-måleneWill MDGs be achievedGOALSAchievedLikelyPotentially Unlikely Lack oflikelydata
GOAL 1: Eradicate Extreme Poverty and Hunger1A. Halve the proportion of peoplewhose income is less than onedollar a day1B. Achieve full and productiveemployment and decent work forall1C. Halve the proportion of peoplewho suffer from hungerGOAL 2: achieve universal primary educationEnsure children everywhere – boysand girls – complete primaryschoolingXXX
X
GOAL 3: Promote Gender Equality and Empowerment of WomenEliminate gender disparity inprimary and secondary educationby 2005 and in all levels ofeducation no later than 2015GOAL 4: Reduce Child MortalityReduce under-five mortality bytwo-thirdsXX
GOAL 5: Improve Maternal Health5A. Reduce the maternal mortalityX
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side23
ration by three-quarters5B. Achieve universal access toreproductive healthGOAL 6: Combat HIV/AIDS, Malaria and other diseases6A. Halt and reverse the spread ofHIV/AIDSXX
6B. Achieve universal access totreatment for HIV/AIDS for allthose who need it6C. Halt and reverse the incidenceof malaria and other major diseasesGOAL 7: Ensure Environmental Sustainability7A. Climate change7B1. Reverse loss of forest7B2. Reduce biodiversity loss7C1. Halve proportion ofpopulation without sustainableaccess to improved water source7C2. Halve proportion ofpopulation without sustainableaccess to improved sanitation7D. Improve lives of slum dwellersXX
X
XXX
X
X
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side24
ANNEX 4: Andre udviklingspartneres engagement i NepalDanmark er blandt Nepals største bilaterale udviklingspartnere. De øvrige storeudviklingspartnere er USA, Storbritannien, Japan, Norge, Finland, Schweiz, Holland, Canada,Australien og Tyskland, samt Indien, Sydkorea og Kina. De multilaterale institutioner har ogsåomfattende udviklingsprogram-porteføljer, blandt dem Verdensbanken, EU, FN og DenAsiatiske Udviklingsbank (ADB). Halv-månedlige koordinationsmøder mellemudviklingspartnere bliver holdt i ” International Development Partners Group”.Udviklingspartnernes støtte til Nepal er rettet mod forskellige sektorer. Sektortilgange bliverbrugt i undervisnings-og sundhedssektoren. De fleste udviklingspartnere yder også særlig støttetil fredsprocessen og har udviklet en freds-og udviklingsstrategi, som sigter på at skabe enramme for, hvordan Nepals udviklingspartnere kan arbejde sammen om at støttegennemførelsen af fredsaftalen. Den søger at forbedre effekten af arbejdet og undgådobbeltarbejde, huller og forspildte muligheder, som OECD/DAC identificerer som fællesrisici for fredsskabende indsatser i en skrøbelig kontekst.
Danmark-Nepal: Landepolitikpapir 2013-2017
Side25