Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 130
Offentligt
Udenrigsministeriet, marts 2013
”Strategisk Ramme for Danmarks deltagelsei EU’s udviklingssamarbejde”SYNTESEDenne syntese angiver hovedelementerne i den kommende strategiske ramme for Danmarksdeltagelse i EU’s udviklingssamarbejde. Den strategiske ramme understøttes af et størreanalysearbejde af EU's udviklingssamarbejdet, der forestås af DIIS. Syntesen vedlægges et mereudbygget oplæg til elementer, der vil indgå i den strategiske ramme.Formål og overordnet vision:Formålet med den ”Strategiske Ramme for Danmarks deltagelse i EU’s udviklingssamarbejde” er atetablere et strategisk grundlag for samarbejdet med EU på udviklingsområdet. Danmark ønsker etmere fokuseret samarbejde med og gennem EU på udviklingsområdet samt et styrket samarbejdemellem EU’s medlemslande. Den Strategiske Ramme skal fastlægge EU’s komparative styrker ogsvagheder og skærpe det danske fokus på, hvor et styrket EU-samarbejde skaber merværdi. Denstrategiske ramme vil således udpege de områder, hvor EU's udviklingsdagsorden vurderes atkunne flyttes i lyset af de politiske realiteter og medlemslandenes interesser, og hvor Danmarkrealistisk set bedst kan gøre sin indflydelse gældende.EU har siden Lissabon-traktatens ikrafttræden været udfordret af en omstændelig arbejdsdelingmellem EU’s institutioner, hvor der ikke altid er en fælles forståelse om de kort- og langsigtedemålsætninger. Derudover er EU's udviklingspolitik baseret på konsensus mellem medlemslandene– både på det udviklingspolitiske niveau samt i det konkrete udviklingssamarbejde – og EU’skoordinerende rolle kræver også en høj grad af velvillighed fra medlemslandene. Den StrategiskeRamme vil fastlægge, hvordan Danmark kan skubbe på for en bedre koordination og samarbejde iEU, og hvordan Danmark kan drive og understøtte EU's udviklingspolitiske mål.PrioritetsområderDen strategiske ramme vil fokusere på en række prioritetsområder, hvor Danmark og EU harsammenfaldende interesser, og hvor der samtidig er en klar komparativ fordel ved at arbejdegennem EU. Centrale områder vil være den rettighedsbaserede tilgang til udvikling, den grønnevækstdagsorden samt samarbejdet med skrøbelige stater – områder hvor indsatser gennem EU vilsupplere og styrke danske bilaterale aktiviteter.Den rettighedsbaserede tilgang til udviklingDet er en dansk prioritet at styrke den rettighedsbaserede tilgang til udvikling i EU’sudviklingssamarbejde. I EU anerkendes den rettighedsbaserede tilgang til udvikling, men der er iden Fælles Udenrigstjeneste og Kommissionen usikkerhed om, hvordan tilgangen reelt integreres ipolitikker og retningslinjer. Danmark har udviklet retningslinjer til, hvordan en rettighedsbaserettilgang til udvikling kan indgå i politikdialog og programmering, og Danmark kan derfor spille ensærlig rolle ved at bistå med bl.a. implementeringen af EU’s handlingsplan for menneskerettighederog demokrati samt EU’s civilsamfundsstrategi. Den Strategiske Ramme vil derfor fastlægge,hvordan redskaberne fra en rettighedsbaseret tilgang til udvikling kan anvendes i bl.a.programmeringen af EU’s bistand, og hvordan Danmark kan bidrage til at sikre tilstedeværelsen afden nødvendige kapacitet til udrulningen af rettighedstilgangen i EU. Inddragelse af civilsamfundetog de sociale partnere i arbejdet med rettigheder vil stå centralt, især på landeniveau.
1
Grøn vækst og omstillingGrøn vækst og omstilling til en grøn økonomi er en central del af EU’s vækststrategi mod 2020 oget væsentligt indsatsområde i EU’s udviklingspolitik. EU har den nødvendige finansielle størrelseog bredde for at kunne løfte ressourcetunge initiativer inden for grøn vækst, klima og energi. DenStrategiske Ramme vil bl.a. behandle, hvordan EU og Danmark på landeniveau kan føre politiskdialog omkring grøn omstilling samt bidrag til opbygning af institutioner og udvikling af kapacitettil at håndtere eksempelvis klimaforhandlinger og kommercielle forhandlinger om naturressourcer.Der vil blive anlagt en holistisk tilgang til arbejdet med grøn vækst, hvor EU’s energi-, ressource-og miljøpolitikker understøtter fødevaresikkerheden i verdens udviklingslande.Skrøbelige staterDen Strategiske Rammes behandling af EUs rolle i skrøbelige stater vil indeholde et bredtspektrum af instrumenter inden for krisestyring, udvikling, humanitær bistand, diplomati ogstabilisering. Mange konflikter og skrøbelige situationer er grænseoverskridende, og EU har medsin globale tilstedeværelse yderligere klare fortrin og kan udvikle integrerede regionale strategier ogtilgange. Gennem EU kan medlemslandene fordele risikoen og byrden ved integrerede ogmultidimensionale indsatser i konfliktramte og skrøbelige lande. Det vil også blive undersøgt,hvordan EU’s indsatser kan supplere og understøtte andre internationale processer, somNewDeal/International Dialogue.Arbejdet vil også have et særligt øje for, om Danmark kan bidrage til atnedbryde silotænkningen mellem EU’s forskellige udenrigsinstrumenter, som er en hindrendefaktor i arbejdet i skrøbelige stater.Danske påvirkningskanaler og instrumenterDanmark har en klar interesse i at bringe EU-samarbejdet dybere ind i vores egen udviklingspolitik– både på tværs af sektorer og i forhold til vores egne bilaterale og multilaterale indsatser. Derforgiver det mening at indtænke EU-samarbejdet mere strategisk - både når vi udvikler vorespolitikker, når vi programmerer vores bistand, og når vi implementerer vores aktiviteter. Detteforudsætter dog, at Danmark er i stand til at påvirke EU’s processer, procedurer ogimplementering. Den Strategiske Ramme vil fastlægge, hvordan danske ressourcer kan fokuseres ogsikre mest mulig indflydelse. Blandt andet skal det undersøges, om Danmark opnår mereindflydelse ved at opprioritere bl.a. dialogen på landeniveau, sekundering af medarbejdere tilstrategiske indsatsområder og i stedet nedprioritere deltagelse i bl.a. EU's forvaltningskomitéer.Den strategiske ramme skal også fastlægge, hvordan Danmark kan bidrage til en styrketarbejdsdeling og synergi blandt EU-landene, herunder via fællesprogrammering af EU’sudviklingsindsatser og tættere koordination af budgetstøtteinstrumenterne og tilhørende kriterier.Ved at forbedre koordinationen og arbejdsdelingen mellem EU og medlemslandene viltransaktionsomkostningerne kunne mindskes betydeligt for partnerlandene. Rammen skal ogsåbehandle, hvordan der kan opnås øget synergi mellem udviklingsbistanden og andre overordnedepolitiske interesser og hensyn, f.eks. indenfor handel, klima og sikkerhed, ligesom det også vil bliveovervejet, om samarbejde med EU kan styrkes på det analytiske niveau mhp. fælles EU-forståelseaf udfordringerne på landeniveau.Princippet om politikkohærens for udvikling (PCD) vil også indgå i den Strategiske Ramme. EUhar med Lissabontraktaten forpligtet sig til at sikre, at europæisk lovgivning og politikker, derpåvirker udviklingslandene, arbejder i samme retning og understøtter målene forudviklingssamarbejde. Danmark vil derfor indtage en aktiv linje i forhold til EU’s institutionellebehandling af PCD, bl.a. i forbindelse med en mere systematisk inddragelse af udviklingshensyn ikonsekvensanalyser af EU-lovforslag og udvikling af den lokale dialog i partnerlande om PCD. Deter imidlertid klart, at Danmark vil være afhængig af at skabe tætte alliancer med mange forskelligeparter for at kunne forfølge denne dagsorden på en effektiv og sammenhængende måde. Detgælder ikke kun i EU og de forskellige Rådsformationer og Generaldirektorater, men også iDanmark, hvor samarbejdet mellem de forskellige ministerier vil stå centralt.
2