Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 113
Offentligt
1222168_0001.png
1222168_0002.png
1222168_0003.png
1222168_0004.png
1222168_0005.png
1222168_0006.png
1222168_0007.png
1222168_0008.png
1222168_0009.png
1222168_0010.png
1222168_0011.png
1222168_0012.png
1222168_0013.png
1222168_0014.png
1222168_0015.png
1222168_0016.png
1222168_0017.png
1222168_0018.png
1222168_0019.png
1222168_0020.png
1222168_0021.png
1222168_0022.png
1222168_0023.png
1222168_0024.png
1222168_0025.png
Danmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2013-2015
IndholdsfortegnelseFORORD …………………………………………………………………………………………………………………………………… 3INDLEDNING ................................................................................................................................................................. 4UDFORDRINGER OG MULIGHEDER I ZIMBABWE ............................................................................................ 5DANMARKS PARTNERSKAB MED ZIMBABWE.................................................................................................. 7RISICI, SCENARIER OG IMPLIKATIONER FOR DET DANSKE ENGAGEMENT .........................................12ANNEX 1: NØGLETAL FOR ZIMBABWE ..............................................................................................................15ANNEX 2: STRATEGISK FOKUS, RESULTATER OG INDIKATORER FOR DEN DANSKEUDVIKLINGSBISTAND I ZIMBABWE ...................................................................................................................17ANNEX 3: FOKUSOMRÅDER FOR DONORER I ZIMBABWE..........................................................................22ANNEX 4: ZIMBABWES MEDIUM TERM PLAN 2011-2015..........................................................................23ANNEX 5: OPFYLDELSEN AF MDG’ER I ZIMBABWE.......................................................................................24
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 2
ForordZimbabwe befinder sig i en skrøbelig politisk transitionsproces på vej mod etflerpartidemokrati, uden vold og menneskerettighedskrænkelser. Potentialet er der for en hurtigøkonomisk udvikling i kølvandet på demokratiske reformer, men der er kræfter i landet somhellere ser status quo. Zimbabwes placering som nummer 173 ud af 187 lande på FN’ sudviklingsindeks understreger, at der er mange udfordringer. På trods af en betydeligøkonomisk vækst siden 2009 når udviklingen langt fra alle i et land med store uligheder.Danmark har været aktivt engageret i Zimbabwe siden kampen for uafhængighed og har sidendannelsen af samlingsregeringen i 2009 styrket de diplomatiske relationer og øgetudviklingsbistanden betydeligt. Danmark er således igen blandt de største bilaterale partnere ilandet. Danmark betragter international dialog og styrket samarbejde med Zimbabwe som enforudsætning for landets udvikling. Gennem aktiv diplomatisk dialog med blandt andrenabolandene i Det sydlige Afrika (SADC) og i EU arbejder Danmark for en situation, hvor detinternationale samfunds restriktive og ledsagende foranstaltninger ikke længere har relevans.Det danske engagement i Zimbabwe tager sit udgangspunkt i en rettighedsbaseret tilgang ogsigter mod at opbygge og styrke demokratiske institutioner og fremme universellemenneskerettigheder samtidig med at der ydes støtte til inklusiv vækst, privatsektor-udviklingog bedre levevilkår for den zimbabwiske befolkning. For at fremme denne målsætning benytterDanmark sig af en række forskellige instrumenter, herunder diplomatisk dialog, styrkelse afhandels- og privatsektorsamarbejdet og omfattende udviklingsbistand.
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 3
Indledning”Vi står sammen om at afslutte den polarisering, splittelse, konflikt og intolerance, som har præget Zimbabwegennem de seneste år”(den globale politiske aftale).Zimbabwe står ved en skillevej, hvor landet enten kan bevæge sig i en demokratisk retning ellergå tilbage til en mere autoritær styreform. Dette papir udstikker strategien for Danmarksengagement i Zimbabwe, på et tidspunkt hvor landet befinder sig midt i en vanskeligtransitionsproces mod øget demokratisering. Den politiske situation i Zimbabwe er kompleksog skrøbelig. Tilbageskridt til splittelse og uro vil ikke bare bremse udviklingen i Zimbabwe,men kan også have en negativ effekt på hele det sydlige Afrika.I den aktuelle situation er Danmark stærkt engageret i at hjælpe det zimbabwiske folk i detskamp for et bedre liv karakteriseret ved stabilitet, social sikkerhed, økonomisk vækst og respektfor menneskerettighederne.De første år efter uafhængigheden i 1980 blev Zimbabwe betragtet som en udviklingsmodel forog blev betragtet som ”Afrikas brødkurv”. Blot få årtier senere oplevede landet imidlertidstigende politiske uroligheder og krænkelser som følge af øgede interne magtkampe i landet.Dette kulminerede i 2008, hvor valgafhandlinger førte til omfattende vold og bragte økonomientil kollaps. Siden dannelsen af en samlingsregering i begyndelsen af 2009 er basale socialeserviceydelser dog blevet genskabt, og der er kommet gang i økonomien, mens en rækkegrundlæggende demokratiske reformer fortsat lader vente på sig.Under uafhængighedskampen var Danmark en stærk støtte for et frit og uafhængigt Zimbabwe.Sidenhen hjalp Danmark med opbygningen af en ny nation gennem omfattendeudviklingsprogrammer i 1980’erne og 90’erne. Det uafhængige Zimbabwe kom godt fra start ogskabte store sociale fremskridt for den brede befolkning, mens udfordringer med fordelingen afjorden, ejendomsrettigheder og skabelsen af demokratiske rettigheder for hele befolkningenforblev uløste.Efter dannelsen af samlingsregeringen i 2009 har Danmark øget udviklingsbistanden betydeligtog styrket de diplomatiske forbindelser. Siden krisen i tiden frem til 2008 har Danmark gjort enstor indsats for at reetablere adgangen til sundhed og uddannelse, bl.a. gennem fordeling afundervisningsmateriale til samtlige elever i folkeskolen og løn til sundhedspersonale. I sammeperiode har Danmark bidraget til, at to millioner af de fattigste i Zimbabwe er blevet hjulpet udaf akut fødevaremangel. Efter disse indledende humanitære indsatser har Danmark rettet fokuspå at støtte mere langsigtet og bæredygtig udvikling i tæt samarbejde med zimbabwiske partnerebåde i regeringen og alle dele af civilsamfundet.Dette landepapir beskriver strategien for det danske engagement i Zimbabwe fra 2013 til 2015.På grund af den skrøbelige politiske kontekst i Zimbabwe og de store usikkerheder knyttet tiludviklingen i landet opererer strategien med forskellige scenarier, som muliggør at den danskeindsats fleksibelt kan tilpasse sig forandringer i landets politiske situation.
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 4
Udfordringer og muligheder i Zimbabwe
Zimbabwe ved en skillevejDe kommende år kan bringe Zimbabwe i vidt forskellige retninger: Mod fremdrift i processenfor demokrati, stabilitet og vækst; fastholde Zimbabwe i en situation uden gennembrud i dendemokratiske reformproces; eller i værste tilfælde mod ny voldelig konflikt og økonomisk krise.På dette vigtige tidspunkt i Zimbabwes historie står landet over for følgende grundlæggendeudfordringer:1.Overgang til fredeligt og stabilt flerpartidemokrati:Forsoning og gennemførelse afdemokratiske reformer, som fører til en demokratisk valgt regering, opbygning afdemokratiske institutioner, sikring af grundlæggende politiske rettigheder og forankringaf uafhængige statsinstitutioner.2.Respekt for menneskerettighederne og retssikkerhed:Et stop formenneskerettighedskrænkelser udgør en forudsætning for udviklingen af et frit ogvelfungerende samfund.3.Inklusiv økonomisk vækst og bekæmpelse af fattigdom:Gennemførelse aføkonomiske reformer, der kan konvertere Zimbabwes store potentiale til vækst, somkommer hele den zimbabwiske befolkning til gode.På den ene side har der været visse fremskridt siden dannelsen af samlingsregeringen i 2009:Der er sket en delvis demokratisering, menneskerettighedssituationen er forbedret og denøkonomiske udvikling har været positiv. Skoler og sundhedsklinikker er i vid udstrækninggenåbnet, og HIV-AIDS, kolera og andre sygdomme er kommet under bedre kontrol. Samtidighar den globale politiske aftale (GPA), som blev faciliteret af SADC, ført til etableringen afdemokratiske institutioner.På den anden side forbliver den politiske situation skrøbelig med mange udfordringer dekommende år. Intimidering og vold er udbredt, alt imens en del af den politiske elite fastholdergrebet om centrale magtbaser, herunder sikkerhedssektoren og de elektroniske medier. Hertilkommer en omfattende gæld, en svag finansiel sektor og et tungt lønpres på den offentligesektor, som tilsammen udgør en stor udfordring for skabelsen af en bæredygtig økonomi.Endelig gavner indkomsten fra minesektoren, herunder den lukrative diamantindustri, ikke itilstrækkelig grad den almindelige zimbabwiske befolkning.
Den snoede vej mod flerpartidemokratiOvergangen til flerpartidemokrati har vist sig at være en vanskelig proces i Zimbabwe, hvor enlille elite gennem årtier har fastholdt magten og domineret landets politik, økonomi, medier ogsikkerhedssektor. Mange af disse magthavere er utilbøjelige til at opgive privilegier og status.De politiske dynamikker er i høj grad dikteret af kampen om magten internt i ZANU-PF i taktmed at Mugabe ældes. Hertil kommer kampen mellem de kredse i samfundet, som gerne serDenmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015Side 5
demokratiske reformer, og de som ønsker at fastholde status quo. På denne baggrund forbliverZimbabwe en politisk skrøbelig stat, som kan udvikle sig i vidt forskellige retninger, afhængigtaf udkommet af magtkampene.For at bane vejen for mere vidtgående demokratiske reformer må dødvandet mellem den gamleelite og de nye demokratiske kræfter brydes, hvilket formentlig vil kræve bevægelse i begge lejreog en fornyet bestræbelse på forsoning.Afholdelse af valg har de seneste år i Zimbabwe været karakteriseret ved vold, intimidering ogmenneskerettighedskrænkelser. En ny forfatning med bl.a. en mere repræsentativ fordeling afmagten mellem de politiske aktører forhandles i 2013 mellem de politiske partier. Forfatningensvedtagelse er sammen med gennemførelsen af udestående reformer, herunder af medier,sikkerhedssektoren og valgsystemet, en afgørende forudsætning for frie og retfærdige valg iZimbabwe.
Menneskerettigheder og god regeringsførelse – fundamentet for demokrati ogudviklingZimbabwe rummer fortsat mange af de grundelementer, som karakteriserer en skrøbelig stat.Gentagne brud på menneskerettighederne er med til at blokere for dannelsen af et stabiltdemokrati. Menneskerettighedskrænkelser, politisk motiveret vold og begrænsninger iretssektoren medvirker til at underminere zimbabwiske borgeres grundlæggende rettigheder.Det gælder ikke mindst for kvinder og børn. Også de demokratiske processer er skrøbelige.Nationale kontrolinstanser er godt nok blevet etableret, men har ikke i praksis i tilstrækkeliggrad fået beføjelser til at gennemføre deres mandater i forhold til overvågning af blandt andetmenneskerettigheder og korruption. Samtidig er adgangen til frie medier stærkt begrænset.Hertil kommer, at god regeringsførelse, respekt for menneskerettigheder og det civile samfundshandlerum er tæt knyttet til og afhængig af udestående reformer i regeringsapparatet ogsikkerhedssektoren.Selv med stabiliseringen siden 2009 oplever civilsamfundsorganisationer fortsat intimidering ogchikane. Organisationer, som arbejder for at fremme menneskerettigheder, støder ofte på stærkmodstand, og der er derfor behov for vedvarende støtte og beskyttelse af både organisationerneselv og de personer og grupper, som de samarbejder med.Med dannelsen af samlingsregeringen blev det ved den globale politiske aftale besluttet, at derskulle gennemføres en række grundlæggende reformer forud for afholdelsen af frie,demokratiske valg. Til at følge gennemførelsen af disse reformer blev et monitoreringsorganJOMIC dannet (og støttes af blandet andre Danmark). JOMIC rapporterer om politiskmotiverede menneskerettighedskrænkelser og sikrer, at både nationale og regionale aktører fårindsigt i fremdrift (eller mangel på samme) i gennemførelsen af reformer. JOMIC har dogkunnet konstatere, at kun en del af reformerne er blevet fuldt gennemført.
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 6
Inklusiv økonomisk vækst og reduktion af fattigdommen – fremskidt og nyeudfordringerZimbabwes økonomi vil ikke være bæredygtig på længere sigt uden gennemgribende reformer,som kan bidrage til jobskabelse, bedre styring af de offentlige finanser, beskyttelse afinvesteringer, adgang til likviditet og ikke mindst bekæmpelse af korruption. I 2008 førte entårnhøj inflationsrate til Zimbabwe-dollarens kollaps, og bragte den nationale økonomi i en dybkrise. Dette fulgte i kølvandet på drastisk faldende produktivitet – især i landbrugssektoren,som konsekvens af arbitrære og ofte voldelige overtagelser af kommercielle landbrug ejet afhvide farmere. Situationen skabte stor usikkerhed om ejendomsret og underminerede dermedinvesteringslysten i landet. Indførelse i 2009 af et multi-valuta system (domineret af USD) ogfavorable råvarepriser bragte ikke desto mindre relativt hurtigt Zimbabwes økonomi bort frasammenbrud, om end efterdønningerne endnu tydeligt mærkes.Arbejdsløsheden blandt især unge, manglende arbejdstagerrettigheder og skævheden ifordelingen af landets rigdom er markante forhold, som grundlæggende truer den fortsattesociale stabilitet i Zimbabwe. Der er fortsat væsentlige udfordringer i forhold til at sikrefundamentale arbejdsrettigheder. Endvidere har underbeskæftigelse på op til 80 procent, en storuformel sektor og manglende skatteindtægter fra en række nøglesektorer minimeretskattegrundlaget for staten, som dermed står uden reelle muligheder for at gennemførelangsigtede offentlige investeringer. Dette ses tydeligst i den forsømte infrastruktur. DenAfrikanske Udviklingsbank anslår, at der er et umiddelbart behov for investeringer istørrelsesordenen 14 mia. USD alene til rehabilitering af eksisterende infrastruktur.Ikke desto mindre er der et betydeligt potentiale for at styrke Zimbabwes økonomi indenforisær landbrug, turisme og mineindustri (herunder guld, platin og diamanter). Udfordringenbliver at udvikle disse sektorer på en måde, som kommer den brede befolkning til gode.Den ugennemsigtige og politiserede gennemførelse af den såkaldte indigenisation-lov, somlægger op til 51 procents ejerskab af virksomheder til den oprindelige zimbabwiske befolkning,har effektivt undermineret investeringslysten i landet. Hertil kommer stigende problemer medkorruption, som truer med at bremse den økonomiske udvikling. Zimbabwe rangerede somnummer 163 ud af 174 lande på Transparency Internationals globale korruptionsindeks i 2012.Nye globale økonomier som Kina, Indien, Brasilien og Sydafrika har øget deres investeringer iZimbabwe betydeligt over det seneste årti. Observatører har med bekymring peget på, at disseinvesteringer ikke i tilstrækkeligt omfang kommer den brede zimbabwiske befolkning til gode,men disse landes styrkede engagement bringer også muligheder for at fremme partnerskabermed BRICS-landene om udviklingen i Zimbabwe.
Danmarks partnerskab med ZimbabweDet overordnede formål for det danske engagement er at understøtte udviklingen af etdemokratisk Zimbabwe med reduceret fattigdom, respekt for menneskerettigheder og inklusivøkonomisk vækst.Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015Side 7
I overensstemmelse med den danske strategi for udviklingssamarbejde og den danske strategifor skrøbelige stater støtter Danmark aktivt zimbabwiske borgeres ret til et bedre liv baseret pået legitimt demokratisk system, som sikrer retfærdighed, sikkerhed samt økonomisk og socialudvikling.For at fremme denne målsætning benytter Danmark en vifte af forskellige instrumenter,herunder diplomatisk dialog rettet mod at styrke og normalisere samarbejdet, udviklingsbistandsamt fremme af kultur, handel og privatsektor-udvikling.
Figur 1: Formål, instrumenter og strategiske fokusområder for det danske engagement i Zimbabwe
Nedenfor præciseres hvordan det danske engagement bidrager til at fremme målsætningen omstyrket demokrati, menneskerettigheder og økonomisk udvikling. En mere detaljeretgennemgang af de strategiske fokusområder for udviklingsbistanden findes i anneks 2.
Formål 1: Et partnerskab for demokratiGennem anvendelse af forskellige instrumenter bidrager Danmark aktivt til at støtteZimbabwes overgang til et fredeligt og stabilt flerpartidemokrati.For det første har Danmark intensiveret den diplomatiske dialog med alle parter i Zimbabwesamt med regionale og internationale partnere. Det internationale samfund bør i dansk optikøge presset for demokratiske reformer og på samme tid hjælpe med den demokratiskeinstitutionsopbygning i Zimbabwe. SADC spiller en særlig vigtig rolle. Øget regionalt pres forDenmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015Side 8
demokratiske reformer, ledet af Sydafrika, vil fortsat være afgørende. Denmark støtter fuldt udindsatser både i Zimbabwe og i regionen, som fremskynder processen.Som en del af den globale indsats arbejder Danmark sammen med EU og grupper afligesindede aktører – ikke mindst kredsen af nordiske lande – for at fremme styrket engagementi Zimbabwe, samt sikre en mere strategisk anvendelse af restriktive og ledsagendeforanstaltninger. Det er målsætningen, at disse foranstaltninger med tiden og som et resultat afudviklingen i Zimbabwe ikke længere vil være relevante – forhåbentlig i nærmeste fremtid.For det andet støtter Danmark gennem udviklingsarbejdet en række initiativer i Zimbabwe,som sigter mod at opbygge landets demokratiske institutioner og styrke borgernes aktivedeltagelse i de politiske processer. Eksempler, der særligt kan fremhæves, er den danske støttetil skabelsen af uafhængige institutioner indenfor rets-sektoren og en mere uafhængigvalgkommission samt støtte til udarbejdelsen af en ny forfatning og frie medier.For det tredje arbejder Danmark for en stærkere og mere proaktiv involvering af centralemultilaterale institutioner. Dette inkluderer forskellige grene af FN og de internationalefinansielle institutioner. En aktiv FN-tilstedeværelse i Zimbabwe, som bygger på internationaleerfaringer, udgør et vigtigt bidrag til udvikling og demokratisering i landet.Endelig forbliver civilsamfundet en fundamental partner i det danske arbejde for at fremmedemokrati i Zimbabwe. Danmark arbejder aktivt for at fremme et stærkt civilsamfund, som erkonstruktivt engageret i at forsvare borgernes rettigheder og deltagelse i politiske processer, ogsom arbejder for overgang til demokrati og udvikling. Civilsamfundet spiller blandt andet enafgørende rolle for at sikre at regeringen holdes ansvarlig og for at styrke adgangen tilinformation. En række danske civilsamfundsorganisationer støttet af Danida er aktivt involvereti at styrke demokratiet på græsrodsniveau. Efter år med mindsket manøvrerum er det vigtigt atgenoplive et stærkt og levende civilsamfund. Det kræver ikke kun ny lovgivning, men også etskift i den politiske kultur og opbygning af tillid at skabe rum for, at alle borgere i Zimbabwefrit kan deltage i politik.
Formål 2: God regeringsførelse og menneskerettigheder – En hjørnesten i det danskeengagement i Zimbabwe.I skrøbelige stater repræsenterer krænkelser af fundamentale menneskerettigheder ofte enbarriere for opbygningen af et stabilt demokrati. Dette er også tilfældet i Zimbabwe.Fremme af god regeringsførelse og respekt for universelle menneskerettigheder er derfor encentral prioritet i det danske partnerskab med Zimbabwe og støttes via forskellige kanaler.Først og fremmest fremmer Danmark respekt for fundamentale rettigheder på alle niveauergennem en aktiv diplomatisk dialog både i Zimbabwe og gennem internationale organisationer.I særdeleshed udgør the Universal Periodic Review (UPR) i regi af FN Højkommissoriet forMenneskerettigheder en vigtig platform for dialog til at forbedre menneskerettighedssituationeni landet.Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015Side 9
For det andet er det en hjørnesten i udviklingssamarbejdet mellem Danmark og Zimbabwe atfremme menneskerettigheder. Danmark vil gennem målrettet udviklingssamarbejde fortsatstøtte etableringen af lovgivning og gennemførelse af konkrete tiltag både på regerings- ogcivilsamfundsniveau. Et særligt fokus er støtte til ofrene for menneskerettighedskrænkelser.Med afsæt i en rettighedsbaseret tilgang har strategien for danske interventioner på detteområde en todelt tilgang med fokus på statsopbygning på den ene side og støtte tilcivilsamfundets kapacitet på den anden. Etablering af en retsstat og opbygning afrettighedshaverens og civilsamfundets muligheder for at holde regeringen ansvarlig fremmesgennem støtte til retshjælp, oplysningskampagner, sikring af ejendomsrettigheder og øgetadgang til information og mediefrihed.Som en fundamental del af indsatsen for at fremme menneskerettigheder vil Danmark støttekvinders rettigheder og lighed mellem kønnene. Der er blandt andet iværksat en markantindsats for at reducere det ekstremt høje niveau af seksuel vold mod piger og kvinder.Støtte til menneskerettigheder og god regeringsførelse i en omskiftelig kontekst kræver, at derindbygges fleksibilitet i de danske indsatser. Samtidig er det vigtigt at engagere sig i og støtte deskrøbelige demokratiske processer ved at bakke op om de kræfter i systemet, som ønskerreform og ved at styrke de nationale demokratiske institutioner, som er blevet etableret siden2009.
Formål 3: Inklusiv økonomisk udvikling for alle borgere i ZimbabweDanmark anerkender det store potentiale for økonomisk udvikling i Zimbabwe, der vil kunnerealiseres gennem øgede udenlandske investeringer, handel og udvikling af privatsektoren. EUer Zimbabwes anden største samhandelspartner kun overgået af nabolandet Sydafrika. Dog erde overordnede tal for handel relativt beskedne, og investeringer begrænses i vid udstrækning afden skrøbelige kontekst og i særdeleshed af usikkerhed forbundet med ejendomsrettigheder oginvesteringsbeskyttelse. For at få mest muligt ud af landets potentiale og for at tiltrækkeudenlandske investeringer må Zimbabwe skabe gode rammebetingelser for erhvervslivet,herunder en klar lovgivning og mulighed for at drive forretning uden at skulle skele til politiskeinteresser og med respekt for menneskerettighederne. Hertil kommer beskyttelse afejendomsrettigheder og en effektiv indsats mod korruption.Det er en dansk prioritet at yde støtte til en økonomisk vækst og privatsektordrevneudviklingsinitiativer, som medfører mærkbare fordele for den generelle zimbabwiskebefolkning. Gennem udviklingssamarbejdet vil Danmark fortsat fremme privatsektordrevetvækst og erhvervssamarbejde i særligt landbrugssektoren. Støtten til etableringen af ZimbabweAgricultural Development Trust (ZADT har forbedret adgangen til kapital og input ilandbrugssektoren. I de kommende år vil Danmark bygge videre på og udvide disse aktiviteterog afsøge nye muligheder for at øge privatsektordrevet vækst med et stærkt fokus påmiljømæssigt bæredygtige og klimavenlige løsninger.Ligeledes vil Danmark gradvist udvide anvendelsen af Danidas partnerskabsprogram med detformål at styrke samarbejdet mellem private danske og zimbabwiske selskaber. Dette vilDenmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015Side 10
understøtte videns- og teknologioverførsel mellem danske og lokale parter, hvorigennem derskabes værdi for selskaberne. Det er målsætningen, at partnerskaberne vil bidrage til at øgebeskæftigelsen og have en positiv effekt på lokalsamfundet.Endelig fremmer Danmark aktivt en styrkelse af de internationale finansielle institutioners(IFIs) rolle i Zimbabwe for herigennem at fremme økonomiske reformer og på sigt bane vej forgældslettelse gennem iværksættelse af et såkaldt IMF Staff Monitored Program. Danmarkstøtter også IFIs aktive engagement i implementeringen af udviklingsaktiviteter. Såledesbidrager Danmark til Zim-Fonden, ledet af den Afrikanske Udviklingsbank (AfDB), somstøtter forbedring af vital infrastruktur. Hertil kommer støtte til den Analytiske Multi DonorTrust Fund (A-MDTF) ledet af Verdensbanken, som hjælper regeringen med at styrkepolitikudvikling indenfor prioriterede områder. Disse interventioner bidrager bl.a. til at skabe etbedre erhvervsmiljø ved at styrke den zimbabwiske konkurrenceevne gennem forbedretinfrastruktur.
Det danske udviklingssamarbejde i en skrøbelig kontekst – strategiske fokusområderDansk udviklingsbistand har i perioden efter samlingsregeringens dannelse spillet en afgørenderolle i genetableringen af basale sociale ydelser og med at forebygge fødevaremangel. I desenere år har der, for at sikre en mere bæredygtig udviklingsmæssig fremgang, været en tendenstil at iværksætte længervarende indsatser, som bedre understøtter en positiv udvikling ilevebetingelserne for borgere i Zimbabwe, og som medvirker til at fremme reformtiltag. I 2012kanaliseres udviklingsbistanden fra OECD-lande hovedsagligt udenom myndighederne, om endbistanden i stigende grad er i overensstemmelse med myndighedernes politikker. Ioverensstemmelse med ”New Deal” initiativet for skrøbelige stater vil Danmark støtteZimbabwes egen bestræbelse på overgang fra skrøbelig stat til stabilt demokrati – baseret pågensidige forpligtelser .Der er tidligere taget skridt til at reducere antallet af partnere i det danske bistandsprogram ogtil at fokusere indsatsen på færre, tematiske områder. Den danske støtte er i overensstemmelsemed de nationale udviklingsprioriteter i Medium Term Plan 2011-2015 (MTP) og er fokuseretpå følgende tre komponenter:
Privatsektorudvikling indenfor landbrug;Rehabilitering af infrastruktur, samt;God regeringsførelse, demokrati og menneskerettigheder.
Gennem indsatsen vil Danmark bidrage til at skabe forbedret fødevaresikkerhed, og yderligerestøtte vil blive overvejet, hvis nye humanitære kriser måtte opstå. Udover de bilateraleinterventioner er en række danske civilsamfundsorganisationer og erhvervsorganisationer aktivtengagerede i Zimbabwe gennem udviklings- og erhvervsprogrammer. De bilateraleindsatsområder er koordineret med andre bilaterale udviklingspartnere. Danmark støtter aktivtudviklingen af en bredere donorkoordinering, som involverer alle relevante aktører – inklusivezimbabwiske og multilaterale institutioner – og som yderligere fremmer koordinering ogDenmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015Side 11
overensstemmelse med myndighedernes politikker. En fælles-donor bistandsstrategi (JointAssistance Strategy) findes pt. ikke i Zimbabwe, men Danmark vil arbejde for, at en sådanfælles ramme udvikles og fleksibelt tilpasse indsatsen hertil – om muligt som en del af en fællesEU-programmering.Dansk bistand til Zimbabwe udmøntes i overensstemmelse med en række principper ogstrategiske overvejelser og på baggrund af den danske strategi for udviklingssamarbejde, såledessom skitseret nedenfor:Partnerskab og deltagelse:Danmark vil, baseret påNew Deal initiativet forskrøbelige stater, samarbejde med alle relevante parter i Zimbabwe, inklusivmyndigheder, civilsamfundsorganisationer og den private sektor og sikre, at danskeinterventioner er i overensstemmelse med nationale politikker. Danmark er rede tilat kanalisere midler gennem myndighederne når situationen tillader det.Rettighedsbaseret tilgang:Danmark bidrager til at styrke borgerenes legitimerettigheder, bedre leveforhold, demokrati og social fremgang. Særlige hensyn vilblive givet til menneskerettigheder, herunder ikke-diskriminering og lige rettighedermellem forskellige grupper i befolkningen. I det danske udviklingssamarbejde rettesstor opmærksomhed på kvinders muligheder og på kvinders vigtige rolle, somforandringsaktør i den demokratiske proces.Brobygning og institutionsbygning:Danmark vil støtte dannelse af stærkedemokratiske institutioner og støtte tiltag til forsoning og konstruktiv dialog mellempolitiske modstandere.Transformative interventioner:Danmark vil støtte aktiviteter der skaber markanteog mærkbare positive forandringer for den zimbabwiske befolkning og vil sikrefokus på realisering af det store økonomiske potentiale gennem bedrerammebetingelser for den private sektor og jobskabelse.Figur 2: Principper og strategiske overvejelser for dansk udviklingsbistand til Zimbabwe
For en mere detaljeret introduktion til det danske bistandsprogram i Zimbabwe henvises tilanneks 2.Risici, scenarier og implikationer for det danske engagementDer er en potentiel risiko for, at Zimbabwe falder tilbage til en krisesituation ifald overgangentil demokrati og udvikling afspores. I en situation, hvor der nok er fremskridt men ikke etafgørende gennembrud i gennemførelsen af demokratiske reformer, har EU og andre vestligelande hidtil fastholdt visse restriktive foranstaltninger vendt mod eliten i Zimbabwe medhenblik på at bevare presset for reformer.I en politisk situation, der er så usikker som det er tilfældet i Zimbabwe, er det vigtigt, at detdanske engagement tager hensyn til forskellige risici og mulige scenarier og tillader fleksibilitettil at tilpasse indsatserne derefter. De primære risikoelementer er knyttet til en mulig afsporingaf den demokratiske proces og de dermed forbundne konsekvenser for stabiliteten og denvidere økonomiske udvikling. Fortsat øget ulighed og eksklusion af størsteparten afDenmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015Side 12
befolkningen, herunder især unge, fra den formelle arbejdsstyrke, vil i det lange løb kunneunderminere stabiliteten i landet.De grundlæggende scenarier og forventede konsekvenser for udviklingssamarbejdet er skitseretnedenfor:
Gennembrud ireformprocesFolkeafstemning og frie ogretfærdige valg gennemførtuden vold fører til endemokratisk valgt regering
Status quo
Tilbageskridt ireformprocesReformvenlige ellerdemokratisk valgte individerudelukket fra regering, valgikke i overensstemmelsemed internationalestandarder, udbredt vold ogintimidering
Fortsat positiv udvikling.Samlingsregering ogforberedelse af demokratiskevalg fortsætter
Betydelig stigning i bistand,længereplanlægningshorisont, midlerdelvist kanaliseret gennemmyndigheder
Gradvis stigning i bistand,længereplanlægningshorisont,gradvis bevægelse modkanalisering af midlergennem myndigheder
Fortsat støtte men korteretidshorisont og midlerkanaliseret gennemcivilsamfund
Figur 3: Scenarier og mulige implikationer for dansk udviklingssamarbejde med Zimbabwe
En række faktorer vil være bestemmende for den videre udvikling i Zimbabwe, herunder isærden igangværende magtkamp indenfor og mellem de politiske partier samt mellemreformtilhængere på den ene side, og de som ikke ønsker demokratiske reformer på den anden.Det er vanskeligt at forudse udkommet af de igangværende politiske processer, herunder ogsåZANU-PF’s fremtidige lederskab og position. Uanset resultatet af de igangværende politiskeprocesser vil Zimbabwe i de kommende år have store udfordringer på vejen mod demokrati.Overgangen til og etablering af en folkeligt forankret demokratisk kultur baseret på stærke oguafhængige institutioner tager tid. Med fortsat betydelig folkelig opbakning til de to størstepartier vil en form for magtdeling, forsoning eller koalition meget vel også kunne være en del afden politiske fremtid for Zimbabwe.For at mindske risikoen for en negativ og udemokratisk udvikling vil Danmark fortsætte enflerstrenget tilgang. Først og fremmest vil Danmark arbejde for det internationale samfundsanerkendelse af enhver regering, der er demokratisk valgt i overensstemmelse medinternationale standarder og som støtter og efterlever universelle menneskerettigheder.
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 13
Derudover vil Danmark også støtte og arbejde for at fremme et styrket regionalt engagement iZimbabwe gennem dialog og økonomisk samarbejde. Et stabilt Zimbabwe vil være til fordelfor alle lande i regionen, mens et Zimbabwe i intern konflikt vil kunne have negativekonskevenser for hele regionen.Ligeledes vil assistance i relation til udvikling og institutionsopbygning bidrage til at skabe etsolidt fundament og således gøre det sværere at underminere fortsat demokratisk transition.Endelig vil Danmark fortsat støtte indsatser, som fremmer forsoning gennem brobygning ogdialog på tværs af de politiske skel i Zimbabwe.Den danske politik i forhold til Zimbabwe er baseret på den grundlæggende præmis, at risikoenved ikke at være engageret i den aktuelle transitionsprocess er større end risikoen ved et aktivtengagement – såvel for befolkningen i Zimbabwe som for stabiliteten i regionen.I forbindelse med gennemførelsen af denne strategi vil Danmark nøje følge udviklingen iZimbabwe og undervejs foretage nødvendige justeringer i partnerskabet med henblik på atminimere risici og maksimere mulighederne for at landet fortsætter udviklingen mod etdemokratisk, fredeligt og velstående Zimbabwe med respekt for menneskerettighederne.
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 14
Annex 1: Nøgletal for ZimbabweØKONOMISKE NØGLETALBefolkningBNI per capitaÅrlig økonomisk vækst –BNPForeign Direct InvestmentsBruttonationalproduktØkonomiske sektorer: tilføjet merværdi (% of GDP)WDRLandbrugIndustriServicefagUdviklingsbistand per indbyggerUdenlandsk gældUdenlandsk gæld som % af BNP%%%USDUSD mia.%18WDR29WDR53599.018121.3WDRIMFIMF
ENHED NØGLETAL KILDEMillionUSD%USD mio.USD mio.134609.3607.474WDRWDRWBWDRWDR
SOCIALE NØGLEDATABefolkningsvækst (årligt gennemsnit)Forventet levealder (gennemsnit)Børnedødelighed (antal dødsfald per 1000 fødsler i løbet af det første år)Adgang til rent drikkevand (% uden adgang)Antal læger (per 100,000 indbyggere)Befolkning mellem 15-49 år med HIVAlfabetisme (voksne) (forventes at falde kommende år)Andel af piger i forhold til drenge på grundskoleniveauMilitærudgifter (procent af BNP)
ENHED NØGLETAL KILDE%ÅrAntal%Antal%%%%0.245.59018214.392971.3WDRWDRWDRHDRHDRHDRWDRWDRWB
DATA FOR MENNESKERETTIGHEDER OGSIKKERHEDMenneskerettighedskrænkelser(1 er færrest menneskerettighedskrænkelser, 5 er flest menneskerettighedskrænkelser)Mordrate (per 100.000)Politisk engagement( % som tilkendegav mening til offentlige myndighedspersoner)Korruption(% som har været udsat for en bestikkelsessituation indenfor det sidste år)Opfattelse af sikkerhedPressefrihed(en lav score indikerer mere pressefrihed)
ENHED NØGLETAL KILDEHDRScore (1-5)Antal%%%%4HDR8.7HDR10HDR33HDR41HDR46.5
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 15
Note: Ovenstående data er fra de seneste internationale rapporter, men grundet manglende opdateret statistisk materiale erdata i nogle tilfælde af ældre dato.Kilder:HDR-UNDP (2010) 20th Edition Human Development Report: The Real Wealth of Nations, Pathways to Human DevelopmentIMF-International Monetary Fund (September 2012) IMF IMF Executive Board Concludes 2012 Article IV Consultation withZimbabwe. Draft Public Information Notice (PIN No. 12/113)WDR-World Bank (2011) World Development Report: Conflict: Development and SecurityWDR-World Bank (2012) World Development Report: Gender Equality and DevelopmentWB– World Development Indicators database - Country Data Profile for Zimbabwe (2010)
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 16
Annex 2: Strategisk fokus, resultater og indikatorer for den danske udviklingsbistand iZimbabweDen danske udviklingsbistand fokuserer på 1) privatsektorudvikling indenfor landbrug; 2)rehabilitering af infrastruktur og; 3) fremme af god regeringsførelse, demokrati ogmenneskerettigheder.Alle danske programaktiviteter fokuserer på at understøtte zimbabwiske borgeres ret til et bedreliv i et udviklet og fredeligt demokratisk samfund. Der er en grundlæggende sammenhængmellem støtten til økonomisk udvikling i Zimbabwe og et aktivt dansk engagement i forhold tilat fremme demokratiske reformer og respekt for universelle menneskerettigheder.Den danske udviklingsstøtte til Zimbabwe er gradvist øget siden 2009. Forudsat at en gradvisdemokratisk udviklingsproces finder sted, er det forventningen, at den danske støtte når etniveau på ca. 200 million DKK i årlige udbetalinger i 2015. Fordelingen af den danske støtte påde nedenfor nævnte strategiske fokusområder vil afhænge af udviklingen indenfor de respektiveområder.Nedenfor følger de valgte strategiske fokusområder, resultater og indikatorer:
1) Privatsektorudvikling i landbrugDanmark vil arbejde for at bidrage til følgende resultater:Genopretning af landbrugssektoren gennem adgang til en attraktiv kreditfacilitet for aktører iværdikæden.Kapacitetsopbygning for aktører i landbrugsværdikæden med henblik på at udbygge kommercielleaktiviteter.Etablering af nye innovative aktiviteter og værdikæder, der øger indkomstgenerering og jobskabelse.
Indikatorer: 80.000 småbrugere hjulpet af støtten i 2015, øget kommerciel aktivitet; styrket viden og kapacitetgennem træning; støtte til et netværk af mere end 700 landbo-butikker; støtte til mindst to specifikke værdikædermed fokus på jobskabelse og indkomstgenerering.
I Zimbabwe repræsenterer landbrugssektoren omtrent 40% af BNP. To-tredjedele af landetsbefolkning lever i landområder – langt størstedelen deraf er kategoriseret som fattige ellermeget fattige. Landbrugssektoren besidder derfor et stort potentiale for at bidrage til den videreudvikling af Zimbabwe og befolkningens levevilkår. Efter turbulente år med landreformer ogen generel økonomisk nedsmeltning er landbrugssektoren fortsat kendetegnet ved lavproduktivitet, manglende likviditet og finansiering samt dysfunktionelle værdikæder.Siden 2011 har Zimbabwe Agriculture Development Trust (ZADT) stillet finansiering tilrådighed, som gennem kommercielle banker udlånes til relevante låntagere ilandbrugsværdikæden. Kreditfaciliteten tilbyder en lavere rente og potentielt længere løbetid,end det ellers er muligt at opnå på det kommercielle marked. Den dansk støttede kreditfacilitetDenmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015Side 17
har til formål effektivt at understøtte mindre landbrugsproducenter. Klienter harforretningsmæssig forbindelse med de mindre landbrugsproducenter, som bl.a. omfatterlandbo-butikker, grossister, transportører, landmænd og fremstillingsindustri. Klienterne erhovedsagligt mindre og mellemstore virksomheder, som handler med lavindkomstgrupper.Igennem denne intervention sikres småbrugerne dels adgang til input til dereslandbrugsproduktion, dels markedsadgang for deres afgrøder. Transaktionsomkostningerne vedat yde lån direkte til småbrugere skønnes indledningsvist ikke at være bæredygtige. Derimod haralle låntagere en direkte arbejdsmæssig relation til småbrugere og over 15.000 småbrugere harsåledes allerede nydt fordele ved kreditmekanismen i det første år efter dens etablering,herunder gennem indkomststigning som følge af adgang til input og markeder. Dette tal ventesat stige til 80.000 småbrugere under den næste fase.Danmark vil forestå studier af værdikæder med særlige vækstpotentiale og gennemføreinterventioner på pilot-basis med involvering af mindre landbrugsproducenter. Hovedformåleter at revitalisere værdikæder, som er af særlig betydning for genoprettelse af Zimbabwesøkonomi, og med potentiale for indkomstgenerering og jobskabelse. Kapitaltilskud til nyteknologi, nye produkter eller markeder såvel som garantiordninger og leasing-arrangementervil blive introduceret efter behov.Derudover vil Danmark fortsætte med at støtte opbygning af viden og kapacitet blandt aktører iværdikæden med henblik på at fremme bæredygtigheden og udviklingsmulighederne for demarkedsbaserede interventioner.
2) Rehabilitering af infrastrukturDanmark vil arbejde for følgende resultater:Rehabilitering af vigtig national, prioriteret infrastruktur, som har direkte betydning for zimbabwiskeborgeres levebetingelser og som forbedrer den private sektors konkurrenceevne og mulighed for vækst.Forbedret politikudvikling indenfor prioriterede områder så som økonomisk styring, landbrug oginfrastruktur.Styrket fokus på miljø, klima og vedvarende energi i Zimbabwe.
Indikatorer: Forbedret adgang til og kvalitet af vandforsyning for 4 millioner borgere i de af Zim-fondenudvalgte byområder; forbedret energiforsyning som sker på et miljøvenligt grundlag; afdækning afpotentialet for vedvarende energi i Zimbabwe og iværksættelse af konkrete initiativer.
Der er fortsat behov for bilateral støtte til rehabilitering af infrastruktur i Zimbabwe og forinternational rådgivning i relation til en række centrale områder indenfor offentligeserviceydelser på et tidspunkt, hvor Zimbabwe ikke kan modtage lån på favorable vilkår, oghvor de offentlige finanser er utilstrækkelige. Dansk støtte er sammen med støtte fra andrebilaterale donorer vital i forhold til at sikre adgang til rent vand og strøm, hvilket er affundamental vigtighed for såvel sociale serviceydelser som skoler og sundhedsklinikker, samtfor den private sektors konkurrenceevne. Støtten til infrastruktur forventes dog at blive udfaset,når der opnås bedre adgang til favorable lån. Den danske støtte kanaliseres gennem toDenmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015Side 18
multidonor-fonde, som Danmark har medvirket til at etablere, nemlig Zimbabwe multidonor-fonden (ZimFond), som administreres af Den afrikanske Udviklingsbank (ADB), samt denanalytiske multidonor-fond (A-MDTF), som administreres af Verdensbanken.Samarbejdet med myndighederne indenfor de to fonde repræsenterer en god platform fordialog om nationale prioriteter. Fondene sikrer ydermere Verdensbanken og Den afrikanskeUdviklingsbank en mulighed til at spille en aktiv rolle i Zimbabwe på trods af landets restancertil de to banker. For Danmark er det en mærkesag at sikre en miljømæssig og klimavenligudmøntning af indsatsen.Zimfond.Zimbabwes infrastruktur lider under flere års manglende investeringer ogvedligeholdelse. Behovene for investeringer er enorme og aktuelle rehabiliteringsbehov er afADB anslået til at kræve op mod USD 14 milliarder, mens mere langsigtede behov vilnødvendiggøre investeringer på op mod USD 40 milliarder. Der er dog ikke nogen umiddelbaremuligheder for finansiering i større omfang gennem lånoptagning grundet landets restancer.Zim-fonden støtter rehabilitering af national prioriteret infrastruktur samtidig med, atmiljøhensyn og klimaforandringer tages i betragtning. Områder for fremtidige investeringer vilafhænge af potentialet for forbedringer i levevilkår for den berørte befolkning.A-MDTF.Effektiv politikudvikling i den nuværende overgangsfase er fortsat af stor vigtighed.Lav kapacitet og begrænsede ressourcer i statslige institutioner understreger behovet for fortsatanalytisk arbejde, som kan styrke den offentlige sektors service og hjælpe med at finde godeløsninger på vanskelige udfordringer.A-MDTF udfører studier og yder teknisk assistance indenfor tre prioriterede områder:Økonomistyring og regeringsførelse, landbrug, samt infrastruktur. Nye prioritetsområder vilkunne tages op afhængig af landets videre udvikling. Fonden koordinerer og samarbejder medmyndighederne på en række områder, inklusiv offentlige myndigheders planlægning, udviklingaf nye styringsredskaber, offentlige politikker og budgetter. Disse indsatsområder vil væreessentielle i forhold til igangsættelse af et IMF Staff Monitored Programme. Dialogen mellemA-MDTF og myndighederne omfatter også sensitive områder, så som en gennemgang afoffentlige lønninger, lønningers andel af offentlige udgifter og studier af landreformen.Skulle Zimbabwe igen få adgang til betydelig international finansiering til rehabilitering afinfrastruktur, vil Danmark genoverveje det bilaterale engagement på området.
3) God regeringsførelse, demokrati og menneskerettighederDanmark vil arbejde for at bidrage til følgende resultater:Et uafhængigt retssystem baseret på strategien udarbejdet af Domstolsstyrelsen, som sikrer rettighederuden politisk indblanding og som begrænser korruption.Effektiv og transparent overvågning af menneskerettigheder og sikring af juridisk assistance til ofre formenneskerettighedskrænkelser.
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 19
Øget adgang til frie og uafhængige medier, inklusiv i landområder.Opbygning af demokratiske institutioner baseret på en ny demokratisk forfatning, herundervalgkommissionen, menneskerettighedskommissionen og det monitorerende organ JOMIC.
Indikatorer: Et nationalt sagsbehandlingssystem, der i betydeligt omfang reducerer sagsophobning iretssektoren, reduktion i rapporterede menneskerettighedskrænkelser, forbedret adgang til medier i landområderog en vedtaget og gennemført forfatning.
Zimbabwe har store udfordringer i overgangen til demokrati, og der er fortsat talrigemenneskerettighedskrænkelser og udbredt intimidering. Med udgangspunkt i enrettighedsbaseret tilgang kombinerer den danske indsats et fokus på opbygning af statsligeinstitutioner med støtte til civilsamfundsorganisationer og opbygning af viden og kapacitet.Dette muliggør en nødvendig fleksibilitet mellem mellemlange og længerevarende indsatser itakt med ændringer i den politiske virkelighed i Zimbabwe.”Access to Justice” og styrkede menneskerettigheder:Programmet støtter udvikling af enstrategi og etiske retningslinjer for rets-sektoren, som rummer initiativer til øget uafhængighedog bekæmpelse af den omfattende korruption. I forbindelse med gennemførelsen af strategienstøtter programmet øget adgang til rets-sektoren, som tager udgangspunkt i brugernesrettigheder (victim friendly courts). Støtten er fokuseret på at øge kapaciteten i rets-sektoren tilat håndtere menneskerettighedssager og understøtter efterlevelse af principperne om adskillelseaf statsmagterne og retsvæsenets uafhængighed. Støtten vil delvist blive kanaliseret gennemcivilsamfundsorganisationer (til at styrke overvågning og procesførelse afmenneskerettighedssager) og delvist gennem støtte til offentlige instanser så somDomstolsstyrelsen og Justitsministeriet med assistance fra blandt andet UNICEF og DetDanske Institut for Menneskerettigheder.Adgang til frie medier:Indsatsen søger at styrke borgers mulighed for deltagelse i udviklingenaf det zimbabwiske samfund ved at understøtte en uafhængig og aktiv mediesektor (såvelmainstream som alternativ) som: a) fungerer som platform for information, dialog ogkommunikation for alle samfundsgrupper (især underprivilegerede grupper); og b) giverrelevant, kritisk og afbalanceret information, som bidrager til at holde myndighederneansvarlige overfor offentligheden. Særlig opmærksomhed vil blive givet til de størregrupperinger i samfundet som pt. er afskåret fra adgang, herunder især i landområderne.Ligeledes vil der blive lagt vægt på at overveje nye måder til at nå ud til offentligheden,herunder sociale medier og alternative radioudsendelser.Demokratiske reformprocesser:Fortsat støtte vil blive ydet til gennemførelsen afdemokratiske reformer og opbygning af institutioner, herunder til valgprocesser og etablering afdemokratiske institutioner. Denne del af støtten vil være særlig afhængig af den aktuelleudvikling og må nødvendigvis indeholde betydelig fleksibilitet til at agere på baggrund af denpolitiske udvikling.
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 20
Det danske bistandsprogram i Zimbabwe for årene 2013 til 2015 er skitseret nedenfor.
Overordnet formål:Fremme udvikling af et demokratisk Zimbabwe med respekt for menneskerettigheder og inklusiv,privatsektordrevet økonomisk vækst
Komponent 1Forbedrede levevilkår for mindrelandbrugsproducenter gennem øgetkapacitet og investeringer
Komponent 2Synlige og målbare forbedringer iinfrastruktur
Komponent 3Styrkede demokratiske processer oginstitutioner i et Zimbabwe, hvor lovenefterleves og fundamentalemenneskerettigheder og frihederrespekteres
Støtte tilZimbabweAgriculturalDevelopmentTrust (ZADT)til udvikling aflandbrugs-baseredeaktiviteter ilovendeværdikæder.
Bidrag tilCreate Fundsom støtterprivatsektorudvikling ilandbruget
Støtte tilVerdens-bankensanalyser ogbidrag tilpolitikudviklingindenfor bl.a.infrastruktur ogstyring afoffentligefinanser.
Rehabiliteringaf nationalprioriteretinfrastruktur,herunder vand,sanitet ogenergi gennemDen afrikanskeUdviklingsbank
Fremme afdemokratiskeprocesser ogansvarlige,statsligeinstitutioner,herunderdemokratiskekommissionerog frie medier
Håndhævelse afloven for alleborgeregennem støttetil statsligeinstitutioner ogNGO’er somarbejder medretssektoren ogsom bekæmperseksuel vold
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 21
Annex 3: Fokusområder for donorer i Zimbabwe

Infrastruktur,

inkl. energi og

vandsanitet

/sanitation

God

regeringsførelse

og demokrati

Anden

humanitær asst.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXSide 22

Uddeling af

gratis input i

landbruget

Privatsektor

udvikling i

landbrug

Retssektoren

Australien

Canada

Danmark

EU

Tyskland

Japan

Nederlandene

Norge

Sverige

USA

UK

X
X
Selvom dansk støtte til Zimbabwe ikke inkluderer direkte sektorstøtte til de sociale sektorer,ydes betydelig indirekte støtte gennem Zimfonden (vand og sanitet), samt gennem støtten tilretssektoren og til bekæmpelsen af vold mod kvinder og børn (inklusiv sundhedsklinikker tilofre for seksuel vold). Betydelig støtte til sundhed og uddannelse ydes af flere af de andredonorer i Zimbabwe.
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015

Sundhed

Uddannelse

Annex 4: Zimbabwes Medium Term Plan 2011-2015ZimbabwesMedium Term Plan 2011-2015(MTP) er det centrale styringsdokument for denøkonomiske og sociale udvikling i Zimbabwe. Planen beror på mandatet fra den globalepolitiske aftale om at sikre økonomisk stabilitet og vækst i Zimbabwe. Planen bygger på ShortTerm Emergency Recovery Programme (STERP, 2009) og den tre-årige plan MacroeconomicPolicy and Budget Framework (STERP II). MTP fungerer som overordnetplanlægningsdokument og angiver nationale prioriteter og investeringsprogrammer for denfem-årige periode 2011-2015.MTP’s overordnede målsætninger at transformere økonomien, mindske fattigdommen, øgebeskæftigelsen, sikre makroøkonomisk stabilitet og genskabe kapaciteten til at producere varerog serviceydelser på konkurrencemæssigt fordelagtige vilkår. MTP vil bygge videre på defremskridt der er opnået siden igangsættelsen af STERP i marts 2009. Hovedmålet for MTP erat sikre at økonomien fortsat udviser bæredygtige vækstrater. Planen opererer med enmålsætning om vækstrater på 7,1% for perioden 2011-2015.MTP understreger den essentielle rolle for denprivate sektor,som lokomotiv for denøkonomiske genopretning. For at sikre dette, er det nødvendigt at igangsætte omfattendereformer med henblik på at mindske risici for investorer og fremme Zimbabwe som enattraktiv destination for investeringer. Privatsektor-ledet økonomisk genopretning vil især blivesikret via aktivering af nøglesektorer såsom landbrug, fremstillingsindustri, minedrift, turisme,finanssektoren, infrastruktur samt med bidrag fra små og mellemstore virksomheder. Vigtigeområder for bæredygtig vækst forudsætter adgang til kapital (herunder ved at sikre bedresamarbejde mellem finanssektoren og de produktive sektorer), introduktion af ny teknologi(herunder kommunikationsteknologi) og udvikling af viden-baserede industrier.Et af nøgleområderne for MTP er sikring af betingelser, der kan fremme bæredygtigjobskabelse og fattigdomsreduktion. Planen er at sikre gennemsnitlige jobskabelsesrater på 6%per år. Derudover prioriteres social beskyttelse og marginalisede gruppers mulighed for at tageansvar for eget liv, styrket adgang til og brug af basale sundhedsydelser og visiterings faciliteter(100 procent i 2015), fremme af ligestilling mellem kønnene (i forhold til økonomiske, socialeog kulturelle forhold), bedre grunduddannelse samt beskyttelse af fattige og sårbare familier.MTP’s succes vil bl.a. afhænge af en funktionelinfrastruktur.Infrastruktur er afgørende vigtigi forhold til økonomisk genopretning og vækst. Vigtige prioriteter indenfor infrastrukturomfatter energi, vand og sanitet, transport, byggesektoren samt informationsteknologi.God regeringsførelseer også et vigtigt element i en succesfuld gennemførelse af MTP.Samarbejde mellem civilsamfundsorganisationer, den private sektor og myndighederne er afafgørende vigtighed for at sikre stærke institutioner og effektive offentlige serviceydelser.Formålet vil være at sikre god regeringsførelse i alle sektorer, private såvel som offentlige.
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 23
Annex 5: Opfyldelsen af MDG’er i ZimbabweMDGindikatorerTidligereniveauNuværendeniveauMDGmålsætninger(2015)
MÅLSÆTNING 1: HALVERE FATTIGDOM OG SULT I VERDENAndel af befolkningen underfattigdomsgrænsen (forbrug)Human Poverty IndexProcent af underernærende under fem år55% (1995)72% (2003)Halveret
40.3% (2005)17% (2005)
34% (2009)15% (2010)
HalveretReduceret medto-tredjedeleHalveret
Andel af befolkningen underfattigdomsgrænsen (adgang til fødevarer)
29% (1995)
58% (2003)
MÅLSÆTNING 2: OPNÅ GRUNDSKOLEUDDANNELSE TIL ALLEAdgang til skoleGennemførelse af grundskoleuddannelseAlfabetisme for 15-24 årige, kvinder ogmænd81.9% (1994)82.6% (1996)85% (1994)91% (2009)68,2 (2006)91% (2009)(faldende)Opnå 100%Opnå 100%Opnå 100%
MÅLSÆTNING 3: ØGE LIGESTILLINGEN MELLEM KVINDER OG MÆNDAndel af pladser i det nationale parlamentoptaget af kvinder14% (1995)18.55%(2009)Opnå 50%
MÅLSÆTNING 4: MINDSKE BØRNEDØDELIGHEDENDødelighedsrate for børn under 5 år (per1000 fødsler)82 (2005)86 (2010)Reduceret medto-tredjedele
MÅLSÆTNING 5: MINDSKE MØDREDØDELIGHEDENMødredødelighed (per 100.000 fødsler)555 (2006)725 (2007)Reduceret medtre-fjerdedeleOpnå 100%
Andel af fødsler overværet af trænetsundhedspersonale
69% (2009)
MÅLSÆTNING 6: BEKÆMPE HIV/AIDS, MALARIA OG ANDRE SYGDOMMEHIV/Aids forekomst blandt befolkningenmellem 15-24 år.23.7%(2003)14,3% (2009)Stop ogtilbagegang iforekomst
MÅLSÆTNING 7: SIKRE UDVIKLINGEN AF ET BÆREDYGTIGT MILJØProcent af befolkningen med forbedretsanitetsforholdProcent af befolkningen på landet med60% (1999)30.5% (2006)Opnå 71%
70% (1999)
61% (2009)
Opnå 85%
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 24
forbedret adgang til vand
Kilder:UNDP(2010) Millenium Development Goals Status Report ZimbabweGovernment of Zimbabwe and United Nations Country Team (2010) Country Analysis Report for Zimbabwe
Denmark – Zimbabwe: Landepolitikpapir 2012-2015
Side 25