Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 107
Offentligt
1221112_0001.png
1221112_0002.png
1221112_0003.png
1221112_0004.png
1221112_0005.png
1221112_0006.png
1221112_0007.png
1221112_0008.png

Forslag

tilLov om ændring af lov om Institut for Menneskerettigheder – Danmarks NationaleMenneskerettighedsinstitution og lov om Dansk Institut for Internationale Studier(Udvidelse af Institut for Menneskerettigheders bestyrelse med et medlem udpeget af GrønlandsRåd for Menneskerettigheder og ændring af kompetence til at udpege medlemmer til Dansk Institutfor Internationale Studiers bestyrelse)

§1

I lov nr. 553 af 18. juni 2012 om Institut for Menneskerettigheder – Danmarks NationaleMenneskerettighedsinstitut, foretages følgende ændringer:

1.

I§ 3, stk. 2,ændres ”13 medlemmer” til: ”14 medlemmer”.

2.

I§ 3, stk. 2,indsættes somnr. 8:”8) 1 medlem udpeges af Grønlands Råd for Menneskerettigheder.”

§2

I lov nr. 554 af 18. juni 2012 om Dansk Institut for Internationale Studier, foretages følgendeændring:

1.

I§ 2, stk. 2, nr. 2,ændres ”Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde” til:”Udviklingspolitisk Råd”.

§3

Loven træder i kraft den 1. august 2013.

§4

Medlemmer af Dansk Institut for Internationale Studiers bestyrelse, som er udpeget af Styrelsen forInternationalt Udviklingssamarbejde fortsætter som medlemmer af bestyrelsen i den resterende tidaf den periode, de er udpeget for.

§5

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvissættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forholdtilsiger.
1
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning2. Lov om Institut for Menneskerettigheder – Danmarks NationaleMenneskerettighedsinstitution2.1 Gældende ret2.2 Lovforslagets udformning3. Lov om Dansk Institut for Internationale Studier3.1 Gældende ret3.2 Lovforslagets udformning4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder, organisationer m.v.9. Sammenfattende skema

1. Indledning

Formålet med forslag til ændring af lov om Institut for Menneskerettigheder – Danmarks NationaleMenneskerettighedsinstitution er at udvide Institut for Menneskerettigheders bestyrelse til også atomfatte et medlem udpeget af Grønlands Råd for Menneskerettigheder.Der foreslås endvidere en ændring af lov om Dansk Institut for Internationale Studier, hvor detforeslås, at Udviklingspolitisk Råd overtager den nu nedlagte Styrelse for InternationaltUdviklingssamarbejdes kompetence til at udpege medlemmer til Dansk Institut for InternationaleStudiers bestyrelse.

2. Lov om Institut for Menneskerettigheder – Danmarks Nationale

Menneskerettighedsinstitution

2.1 Gældende ret

Ved lov nr. 553 af 18. juni 2012, der trådte i kraft den 1. januar 2013, blev Institut forMenneskerettigheder – Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution en selvstændig
2
institution, således at institutionens stilling som Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitutionblev styrket og tydeliggjort. Dette var en udmøntning af regeringsgrundlaget fra oktober 2011.Institut for Menneskerettigheder ledes af en bestyrelse, der træffer afgørelse i alle væsentligespørgsmål om institutionens faglige arbejdsområde, økonomi og forvaltning, jf. lov om Institut forMenneskerettigheder – Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution (IMR-loven) § 3, stk. 1.Bestyrelsen består af 13 medlemmer, som udpeges i deres personlige egenskaber, jf. IMR-lovens §3, stk. 2. 6 medlemmer udpeges af Rådet for Menneskerettigheder, 1 medlem udpeges af rektor forKøbenhavns Universitet, 1 medlem udpeges af rektor for Aarhus Universitet, 1 medlem udpeges afrektor for Syddansk Universitet, 1 medlem udpeges af Aalborg Universitet, 2 medlemmer udpegesaf rektorkollegiet under Danske Universiteter og 1 medlem vælges af medarbejderne vedinstitutionen, jf. IMR-lovens § 3, stk. 2, nr. 1-7.Bestyrelsen nedsætter efter offentlig høring Rådet for Menneskerettigheder, der sammensættessåledes, at det afspejler de synspunkter, som gør sig gældende blandt civilsamfundsorganisationer,der arbejder med menneskerettigheder, jf. IMR-lovens § 5, stk. 1. Bestyrelsen fastsætter nærmerebestemmelser for medlemskab af rådet i overensstemmelse med FN’s Parisprincipper for nationalemenneskerettighedsinstitutioner, jf. § 5, stk. 2. Rådet er nedsat for at sikre oplysning om og bredfolkelig opbakning til den nationale menneskerettighedsinstitutions arbejde, samt sikre samarbejdemellem institutionens og andre aktørers indsats til fremme af menneskerettigheder, jf. de speciellebemærkninger til § 5 i forslag til Lov om Institut for Menneskerettigheder – Danmarks NationaleMenneskerettighedsinstitution, fremsat den 11. april 2012.

2.2 Lovforslagets udformning

Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre) har den 15. november 2012 besluttet, at IMR-loven børsættes i kraft i Grønland. Det betyder, at Institut for Menneskerettigheder skal fungere som NationalMenneskerettighedsinstitution, også i forhold til Grønland.Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre) har endvidere etableret Grønlands Råd for Menneske-rettigheder, der er sammensat af repræsentanter for væsentlige civilsamfundsorganisationer. Vedindtrædelse af en repræsentant for Grønlands Råd for Menneskerettigheder i Institut forMenneskerettigheders bestyrelse sikres oplysning om og opbakning til instituttets arbejde iGrønland, og dermed at arbejdet for beskyttelse af menneskerettigheder også har en folkeligforankring i Grønland.Det foreslås på den baggrund at udvide instituttets bestyrelse med et medlem, som udpeges afGrønlands Råd for Menneskerettigheder.Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.

3. Lov om Dansk Institut for Internationale Studier

3.1 Gældende ret

3
Dansk Institut for Internationale Studier ledes af en bestyrelse, der fastlægger de overordnedefaglige mål og strategier for instituttets virksomhed, herunder forskningsprogram, og som træfferafgørelse i alle væsentlige spørgsmål om instituttets økonomi og forvaltning, jf. lov om DanskInstitut for Internationale Studier (DIIS-loven) § 3, stk. 1.Bestyrelsen består af 9 medlemmer, som udpeges i deres personlige egenskaber, jf. DIIS-lovens § 3,stk. 2. Medlemmerne udpeges af Det Frie Forskningsråd, Styrelsen for InternationaltUdviklingssamarbejde, Rektorkollegiet under Danske Universiteter og medarbejderne vedinstituttet, jf. § 3, stk. 2, nr. 1-4.

3.2 Lovforslagets udformning

Ved lov nr. 555 af 18. juni 2012 om internationalt udviklingssamarbejde blev den hidtil gældendelov om internationalt udviklingssamarbejde, jf. lovbekendtgørelse nr. 541 af 10. juli 1998, ophævetmed virkning fra lovens ikrafttræden den 1. januar 2013.Af den nu ophævede lov om internationalt udviklingssamarbejde fremgik det af § 14, stk. 1, atudviklingsministeren udnævner medlemmerne til en ”Styrelse for InternationaltUdviklingssamarbejde.” Det fremgik endvidere af § 15, at styrelsen skal være rådgivende forudviklingsministeren ved gennemførelsen af de opgaver, der i medfør af loven er pålagt ministeren.Ved ikrafttrædelsen af den nugældende lov om internationalt udviklingssamarbejde, jf. lov nr. 555af 18. juni 2012, nedlagdes Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde og samtidigoprettedes Udviklingspolitisk Råd. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at med henblikpå at sikre åbenhed og inddragelse og samtidig styrke den løbende strategiske dialog og rådgivningom udviklingsbistanden etableres et nyt Udviklingspolitisk Råd med op til 15 medlemmer, som alleer eksterne i forhold til Udenrigsministeriet, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 3.2.2. i forslag nr.153 til lov om Internationalt Udviklingssamarbejde fremsat den 11. april 2012, pkt. 3.2.2. Detfremgår endvidere, at styrelsens rolle for så vidt angår strategisk rådgivning om udviklingsbistandenvidereføres i det Udviklingspolitiske Råd.Endelig fremgår det af bemærkningerne til det samtidigt fremsatte forslag nr. 155 om lov om DanskInstitut for Internationale Studier, at forslaget til en ny lov om internationalt udviklingssamarbejdeventes forelagt Folketinget, hvorefter den nuværende Styrelse for InternationaltUdviklingssamarbejde foreslås afløst af et nyt råd. Et sådant nyt råd vil i givet fald overtageudpegelsen af medlemmer til Dansk Institut for Internationale Studiers bestyrelse fra styrelsen, jf.lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.2.For at udmønte ovennævnte bemærkninger foreslås det, at Udviklingspolitisk Råd overtager den nunedlagte Styrelse for Internationalt Udviklingssamarbejdes kompetence til at udpege medlemmer tilDansk Institut for Internationale Studiers bestyrelse.Der henvises til lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

4
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.

5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

7. Ændringsforslaget forhold til EU-retten

Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.

8. Hørte myndigheder, organisationer m.v.

Udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer,institutioner m.v.: Grønlands Selvstyre, ADRA Danmark, Akademikernes Centralorganisation,Advokatrådet, AIDS-Fondet, Aktive Modstandsfolk, Amnesty International, ArbejderbevægelsensInternationale Forum (nu LO’s Solidaritetsenhed), Art for Living Danmark, Axis, Denmark, BalticDevelopment Forum, Brahma Kumaris, Børnefonden, CARE Danmark, Caritas Danmark, Centerfor Etik og Ret i Natur og Samfund, Center for Ligestillingsforskning (institut for samfund ogglobalisering), DANFØ, Danmarks Journalisthøjskole, Danmarks Lærerforening, DanskArbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Center for Internationale Studier ogMenneskerettigheder, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk HandicapForbund, Dansk Industri, Dansk Institut for Internationale Studier, Dansk Journalistforbund, DanskMissionsråds Udviklingsafdeling, Dansk PEN, Dansk Røde Kors, Dansk Ungdoms Fællesråd,Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk-Russisk Forening, Danske Universiteter,Den Danske Europabevægelse, Den Danske Helsinki Komite, Den Danske UNESCONationalkommission, Den Internationale Juristkommission, Det Centrale Handicapråd, Det EtiskeRåd, Det Forskningsfaglige Udvalg, Det Frie Forskningsråd, Det Færøske Landsstyre, DetMosaiske Troessamfund, Det Udenrigspolitiske Selskab, Dokumentations- og rådgivningscentretom racediskrimination, ECMI - European Centre for Minority Issues, EGV Fonden, ENARDanmark (Bashy Qureshi), Fagbevægelsens U-landssekretariat, 3 F Fagligt Fælles Forbund, FN-Forbundet, Folkehøjskolernes Forening, Folkekirkens Nødhjælp, Folketingets Ombudsmand,Fontanas Venner, Forening for Etnisk Ligestilling (Kjeld Holm), Foreningen af Udviklingsforskere,FAU c/o CUF, Foreningen for Folkehøjskoler, Det Rådgivende Forskningsfaglige udvalg, FRI,Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Genvej tilUdvikling, Ghana Venskabsgrupperne, GLOBAL CSR, Grønlands Repræsentation i Danmark,Gymnasielærerforeningen, Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF, ved Jens Peder WibenPedersen, HK Stat Danmark, Håndværksrådet, IBIS, International Aid Services, International DalitSolidarity Network, Institut for Flerpartisamarbejde, Institut for Menneskerettigheder, IRCT,Islamisk-Kristent Studiecenter, IWGIA, Kammeradvokaten, Kommunernes Landsforening,5
Kriminalpolitisk Forening KRIM, Kvindernes U-landsudvalg, Kvinderådet, Landbrug & Fødevarer,Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede (PTU), LGBT Danmark, Ligestillingsrådet,LO, Læger Uden Grænser, Mandela Center Danmark, Mellemamerikakomiteen, MellemfolkeligtSamvirke, Mission Øst, NETOP (Netværk for Oplysning), NGO Forum, OASIS, Oplysningscenterom den 3. Verden, Organisation for vedvarende energi, People Uniting for Generating Aid forDevelopment, Plan Denmark, Projektrådgivningen, RCT, Red Barnet, Retspolitisk Forening,Rigsombudsmanden i Færøerne, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsrevisionen, Rådet for EtniskeMinoriteter, Rådet for Internationalt Udviklingssamarbejde, Sex & Samfund, Solens Børn,Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde, Tukae Denmark, Udenrigsdirektoratet,Grønlands Selvstyre, Ulandssekretariatet, Ældremobiliseringen og Ældresagen.

9. Sammenfattende skema

Positive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiskekonsekvenser for stat,kommuner og regionerAdministrativekonsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiskekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser forborgerneForholdet til EU-rettenNegative konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Det foreslås at ændre antallet af medlemmer af bestyrelsen fra 13 medlemmer til 14 medlemmer iIMR-lovens § 3, stk. 2. Ændringen foreslås som en konsekvens af forslagets § 1, nr. 2, hvorefterInstitut for Menneskerettigheders bestyrelse udvides med et medlem, som udpeges af GrønlandsRåd for Menneskerettigheder. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2.Til nr. 2Det foreslås, at der indsættes et nyt § 3, stk. 2, nr. 8, hvorefter Grønlands Råd forMenneskerettigheder får kompetence til at udpege et medlem til Instituts for Menneskerettighedersbestyrelse.Den foreslåede ændring indebærer, at rådet skal udpege et medlem til Institut forMenneskerettigheders bestyrelse. Medlemmet skal udpeges i sin personlige egenskab, jf. IMR-lovens § 3, stk. 2.Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2Til nr. 1Det foreslås, at Udviklingspolitisk Råd overtager kompetencen til at udpege medlemmer til DanskInstitut for Internationale Studiers bestyrelse fra den pr. 1. januar 2013 nedlagte Styrelse forInternationalt Udviklingssamarbejde.Den foreslåede ændring indebærer, at Udviklingspolitisk Råd skal udpege 2 medlemmer til DanskInstitut for Internationale Studiers bestyrelse. Medlemmerne skal udpeges i deres personligeegenskaber.For så vidt angår siddende bestyrelsesmedlemmer, der er udpeget af Styrelse for InternationaltUdviklingssamarbejde, henvises til lovforslagets § 4 og bemærkningerne hertil.Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 37
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2013.
Til § 4Det foreslås i § 4, at medlemmer af Dansk Institut for Internationale Studiers bestyrelse, som erudpeget af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde, fortsætter som medlemmer afbestyrelsen i den resterende tid af den periode, de er udpeget for. Det vil herefter tilkommeUdviklingspolitisk Råd at udpege nye medlemmer til instituttets bestyrelse, jf. § 2, stk. 2, nr. 2, somændret ved denne lovs § 2, nr. 1.
Til § 5Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed.Den forslåede bestemmelse i § 5, fastsætter, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men atloven ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med deændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
8