Det Udenrigspolitiske Nævn 2012-13
UPN Alm.del Bilag 66
Offentligt
1191492_0001.png
1191492_0002.png
1191492_0003.png

Supplerende samlenotat - Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 10. december 2012

9. Mali/Sahel

KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.

1. Resumé

Som opfølgning på udenrigsrådet den 19. november 2012 forventes Rådet at vedtage et krisestyringskonceptforen kommende militær CSDP-mission i Mali. Rådet vil formentlig også opfordre udenrigsrepræsentanten til atgå videre med udnævnelsen af en EUSR for Sahel.Der forventes vedtaget rådskonklusioner.

2. Baggrund

Mali har siden august 2012 haft en relativt bredt funderet transitionsregering med tidligereparlamentsformand Traoré som midlertidig præsident. Der påhviler den nye regering et stortansvar: Dels vil den skulle udarbejde og fremlægge en køreplan for overgangsperioden fremmod afholdelse af præsident- og parlamentsvalg, dels vil den skulle håndtere situationen iNordmali, hvor rebelgrupper (flere med forbindelser til Al-Qaida i Islamisk Maghreb (AQIM)),fortsat kontrollerer over halvdelen af Malis territorium. Transitionsregeringen har endnu ikkeleveret på nogle af delene.ECOWAS har fra starten påtaget sig en ledende rolle ift. en løsning på situationen i Mali, menindsatsen har væretvanskeliggjortaf organisationens begrænsede kapacitet, ligesom det ikke altidhar været helt ligetil at finde fodslaget mellem AU og ECOWAS. FN, AU og ECOWAS stod ifællesskab i spidsen for et møde den 19. oktober i den såkaldte Support and Follow-up Groupfor Mali, hvor Danmark var inviteret med som observatør. Her blev AU’s udkast til etstrategisk koncept for Mali drøftet. Under mødet forpligtede den maliske regering sig til atudarbejde en køreplan for transitionsprocessen snarest, ligesom man også accepteredeindsættelsen af en afrikansk ledet styrke på Malis territorium. Det strategiske koncept blevefterfølgende godkendt på et møde i AU’s Sikkerhedsråd den 24. oktober.AU anmodede allerede tidligere på året FN’s Sikkerhedsråd om mandat til indsættelse afsikkerhedsstyrker, og Sikkerhedsrådet vedtog den 5. juli en resolution (2056), som udgør førsteetape i retning af en mulig autorisation til en militær styrke foruden eventuelle sanktioner. Somopfølgning herpå vedtog Sikkerhedsrådet den 12. oktober endnu en resolution, hvori derudtrykkes parathed til at besvare den maliske anmodning om en international styrke efter atgeneralsekretæren i samarbejde med ECOWAS og AU har forelagt en rapport senest 26.november 2012. Rapporten, der blev oversendt til Sikkerhedsrådet den 28. november, gørstatus for implementeringen af resolutionen og gennemgår det af AU vedtagneoperationskoncept for indsættelsen af den internationale styrke, som skal assistere den maliskehær med at genvinde suveræniteten i den nordlige del af landet.Fra EU’s side ser man fortsat med stor alvor på situationen. På EU’s vegne modtogkommissionsformand Barroso den 18. september en anmodning fra Malis præsident og
premierminister om støtte til befrielse af det nordlige Mali. Henvendelsen blev drøftet på detuformelle forsvarsministermøde den 26.-27. september, hvor der var generel enighed om, atEU måtte engagere sig yderligere i Mali. Mali og Sahel blev også drøftet på udenrigsrådet den15. oktober og igen den 19. november med fokus på hvorledes EU bedst kan støttetransitionsprocessen i Mali samt bidrage til en løsning af konflikten i Nordmali. På rådsmødetden 19. november var der enighed om, at EU fortsatte forberedelserne af en militær operationtil støtte for Malis regeringshær. Der blev endvidere vedtaget rådskonklusioner, der desudenfremhævede nødvendigheden af en politisk transitionsproces, en troværdig forhandlingsprocesmed de parter i nord Mali, der repræsenterer lokalbefolkningen og styrkelsen af Malis forsvar.EU’s udenrigsrepræsentant åbnede på rådsmødet den 19. november op for muligheden forudnævnelsen af en særlig EU repræsentant (EUSR) for Sahel, hvilket støttes af en række lande.

3. Formål og indhold

Rådet forventes at vedtage et krisestyringskoncept for en kommende militær CSDP-mission iMali. Rådet vil formentlig også opfordre udenrigsrepræsentanten til at gå videre medudnævnelsen af en EUSR for Sahel. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

6. Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7. Konsekvenser

Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser forstatsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.

8. Høring

Sagen har ikke været sendt i høring.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er blandt medlemslandene enighed om nødvendigheden af, at få den demokratiske proces iMali tilbage på sporet og sikre, at Sahel-regionen igen stabiliseres. Samtidig er der i EU fokus påregional forankring, lokalt ejerskab og behovet for en stærk international koordination.

10. Regeringens generelle holdning

Danmark støtter op om en fortsat aktiv rolle for EU i Sahel-regionen og ser gerne, atimplementeringen af EU’s Sahel-strategi accelereres. Danmark støtter ideen om udnævnelsen afen EUSR for Sahel.Som følge af forsvarsforbeholdet kan Danmark ikke deltage i beslutningen om eller udførelsenaf den kommende militære CSDP-mission i Mali.
Såfremt der på et senere tidspunkt træffes beslutning om udvidelse af den civile CSDP-missionEUCAP Sahel Niger til også at omfatte andre lande i Sahel-regionen, vil Danmark fortsatkunne deltage heri, såfremt missionen bevarer sin civile karakter.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.

Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 16. november 2012.