Det Udenrigspolitiske Nævn 2012-13
UPN Alm.del Bilag 63
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0Den 26. november 2012
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 10. december 2012SAMLENOTAT
1. Vestlige Balkan .............................................................................................................................22. Sydlige naboer (Syrien, Libyen) ...................................................................................................63. Mellemøsten .................................................................................................................................94. EU-Rusland ................................................................................................................................ 115. USA ............................................................................................................................................. 136. Iran.............................................................................................................................................. 157. Topmøderne mellem EU og de latinamerikanske og caribiske lande samt mellem EU ogBrasilien.......................................................................................................................................... 178. Ukraine ....................................................................................................................................... 19
1
1. Vestlige BalkanNyt notat.KOM-dokument foreligger ikke.1. ResuméRådet (udenrigsanliggender) ventes at drøfte situationen på det vestlige Balkan. Der forudses ikke vedtagetrådskonklusioner. Drøftelsen skal ses i snæver sammenhæng med drøftelsen af EU’s udvidelse på mødet i Rådet(almindelige anliggender) den 11. december.2. BaggrundRådet (udenrigsanliggender) ventes at drøfte den politiske situation på det vestlige Balkan. Drøf-telsen skal ses i snæver sammenhæng med den efterfølgende drøftelse i Rådet (almindelige anlig-gender) den 11. december 2012 af EU’s udvidelse, idet fremskridt i det politiske spor er tæt knyt-tet til flere af landenes fremskridt i EU-sporet. Drøftelsen ventes særligt at fokusere på Serbi-en/Kosovo, Bosnien-Hercegovina samt evt. også den tidligere jugoslaviske republik Makedonien(FYROM) og Albanien.Vestbalkan har historisk været forbundet med store problemer i form af etniske stridigheder,politisk uro og fravær af legitime demokratiske institutioner, men der har i de senere år været enpositiv udvikling. EU-perspektivet udgør for de fleste lande på Balkan den væsentligste drivkraftog inspiration for demokratiske og økonomiske reformer og på sigt en fredelig og konstruktivsameksistens. De politiske barrierer for en yderligere EU-tilnærmelse, som mange af landene stårover for, bunder i komplekse historiske og politiske forhold, og der er ingen lette løsninger. Menerfaringen viser, at udsigten til den store politiske gevinst, som fremdrift i EU-sporet i de fleste aflandene vil være forbundet med, kan være udslagsgivende. Der er ikke tvivl om, at beslutningenom Kroatiens optagelse i EU pr. 1. juli 2013 og åbning af optagelsesforhandlinger med Monte-negro har skabt momentum – og håb – for de øvrige lande på Balkan.SerbienSerbien blev tildelt kandidatstatus i marts 2012. I slutningen af juli fik Serbien ny regering. Valgetog regeringsdannelsen førte til en midlertidig stilstand i reformarbejdet. Kommissionen noterersig i fremskridtsrapporten, at Serbien fortsat er på rette vej i forhold til i tilstrækkelig grad at op-fylde de politiske kriterier og betingelserne for en SA-aftale, men at der fortsat udestår behov forreformer inden for retsvæsenet, det regionale samarbejde, økonomien, rettigheder for sårbaregrupper og Centralbankens uafhængighed. Som det også var tilfældet i rådskonklusionerne fra2011 tillægges en forbedring af forholdet til Kosovo afgørende vægt for, at Serbien kan bevægesig videre mod opstart af optagelsesforhandlinger. Fra serbisk side har man i løbet af efteråretindvilget i at indgå i en politisk og statusneutral dialog med Kosovo på højeste niveau (premier-minister) faciliteret af udenrigsrepræsentant Ashton som opfølgning på den i 2011 igangsattetekniske dialog. Der har indtil videre været afholdt to fællesmøder med et tredje på vej i decem-ber. På baggrund heraf er der nu skabt momentum i implementeringen af de allerede indgåedeaftaler med et synligt substantielt bidrag inden for IBM (integrated border/boundary manage-ment) til december som et af de tunge områder. Der lægges i rådskonklusionerne fra 2011 endvi-dere vægt på, at der også opnås aftaler inden for energi og telekommunikation, lige som frem-2
skridtsrapporten lægger op til, at der tages hul på at finde en løsning på det nok mest problemati-ske emne i dialogen, en løsning for Nordkosovo, der fortrinsvist bebos af Kosovo-serbere.Kommissionen anbefaler, at normaliseringen af forholdet mellem Serbien og Kosovo indgår iSerbiens fremtidige optagelsesforhandling.AlbanienAlbanien søgte i 2009 om medlemskab af EU. Kommissionens udtalelse sidste år lagde ikke optil en tildeling af kandidatstatus, før en række reformer var igangsat. Dette års fremskridtsrapportfremhæver, at situationen er forbedret i Albanien. En konstruktiv dialog mellem regeringen ogoppositionen med fokus på vedtagelse af valg- og parlamentariske reformer har næsten fjernetdet politiske dødvande. Landet har endvidere gjort fremskridt på en række af de af Kommissio-nen opstillede nøgleprioriteter for kandidatstatus og åbning af optagelsesforhandlinger. Kommis-sionen har ikke direkte anbefalet kandidatstatus til Albanien, men har brugt en formulering om,at man anbefaler kandidatstatus betinget af fremskridt på kerneområderne retsvæsen, offentligadministration og parlamentariske procedurer, hvorefter man vil fremlægge en ny rapport. Af-holdelse af et frit og fair parlamentsvalg i 2013 fremhæves af Kommissionen som betingelse forindledning af optagelsesforhandlinger.Bosnien-HercegovinaBosnien-Hercegovina har endnu ikke ansøgt om medlemskab af EU. EU og Bosnien-Hercegovina underskrev i 2008 en SA-aftale, som vil systematisere dialogen om påkrævede re-former inden for bl.a. økonomi, retsvæsen og korruptionsbekæmpelse. Aftalen er imidlertid end-nu ikke trådt i kraft, idet EU har stillet krav om, at der forinden gøres en troværdig indsats for atbringe landets forfatning i overensstemmelse med den Europæiske Menneskerettighedskonven-tion - det vil sige efterlevelse af den såkaldte ”Sejdic-Finci-afgørelse”, som fastslår, at alle etniskeminoriteter (og ikke kun serbere, kroater og bosniakker) skal kunne vælges til politiske embeder.Efter forårets spæde tegn på, at 2012 kunne markere et vendepunkt for Bosnien-Hercegovina,faldt den politiske konsensus over sommeren til jorden frem mod afholdelsen af kommunalvalg ioktober. Kommissionen konstaterer på den baggrund i fremskridtsrapporten, at reformtempoethar været ujævnt, og at betingelserne for en ikrafttrædelse af SA-aftalen og en troværdig ansøg-ning om EU-medlemskab endnu ikke er opfyldt.En særskilt problemstilling knytter sig til den internationale tilstedeværelse i Bosnien-Hercegovina. De fleste EU-lande mener, at Den Høje Repræsentants kontor (OHR), der blevoprettet for at overvåge overholdelsen af Dayton-aftalerne i 1995, bør reduceres og flyttes ud afBosnien-Hercegovina for at ansvarliggøre de lokale politikere og styrke EU’s mulighed for atunderstøtte de nødvendige reformer. EU’s udenrigsministre besluttede i marts 2011 at styrkeEU's hidtidige tilgang til Bosnien-Hercegovina, og EU's delegationschef i landet, danskeren PeterSørensen, har efterfølgende fået styrkede beføjelser med overflytningen af rollen som EU særligrepræsentant fra Den Høje Repræsentant (OHR) til EU-delegationschefen.KosovoI forbindelse med tildeling af kandidatstatus til Serbien i marts 2012, enedes Rådet om at igang-sætte en forundersøgelse for en SA-aftale med Kosovo. En SA-aftale er det centrale omdrej-ningspunkt for det enkelte Balkanlands forhold til EU og kernen i den proces, som kan føre tiloptagelsesforhandlinger og senere medlemskab af EU. Kommissionen konkluderer i sin frem-skridtsrapport, at Kosovo er rede til at påbegynde forhandlinger om en SA-aftale, og vil frem-3
lægge forhandlingsdirektiver, når en række – ikke uoverstigelige - kriterier inden for bl.a. retsvæ-senet, offentlig forvaltning, handel, integration af minoriteter er opfyldt. Der lægges endviderevægt på, at Kosovo fortsætter med at implementere aftaler med Serbien i god tro og engagerersig i den fortsatte EU-faciliterede dialog. Der vurderes ikke at være juridiske hindringer i vejenfor indgåelse af en aftale mellem EU og Kosovo, om end anerkendelsesproblematikken kan risi-kere at vanskeliggøre en beslutning i Rådet. Der er fortsat 5 EU-lande (Spanien, Rumænien,Grækenland, Cypern og Slovakiet), der ikke anerkender Kosovo.3. Formål og indholdRådet (udenrigsanliggender) ventes at drøfte den politiske situation på det vestlige Balkan. Derforudses ikke vedtaget rådskonklusioner. Drøftelsen skal ses i snæver sammenhæng med drøftel-sen af EU’s udvidelse på mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 11. december.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Andre landes holdningerDet ventes, at der generelt vil være opbakning til udenrigsrepræsentant Ashtons aktive engage-ment i regionen, herunder særligt i dialogen mellem Serbien og Kosovo. Der forventes genereltat være bekymring over den skrøbelige situation i Bosnien-Hercegovina i forlængelse af den nyli-ge regeringskrise og fortsat opbakning til den styrkede EU-tilstedeværelse i landet. Flertallet afmedlemslande ventes fsva. FYROM/Makedonien at understrege vigtigheden af en løsning pånavnestriden. Flertallet af medlemslande ventes at anerkende den positive udvikling i den politi-ske situation i Albanien og samtidig at understrege vigtigheden af fortsatte reformer.10. Regeringens generelle holdningRegeringen lægger vægt på at bidrage til en positiv og stabil udvikling på Balkan og ser EU-medlemsskabsperspektivet som en helt afgørende drivkraft herfor. Regeringen støtter udenrigs-repræsentant Ashtons/den Fælles Udenrigstjenestes og Kommissionens aktive engagement i ogsamarbejde om at skabe fremdrift i løsningen af politiske udfordringer.Regeringen er rede til at støtte, at Serbien stilles en åbning af optagelsesforhandlinger i udsigt, nårSerbien har taget synlige og bæredygtige skridt til at normalisere forholdet til Kosovo. Regeringenser gerne en snarlig åbning af optagelsesforhandlinger med FYROM/Makedonien. Endvidere vil4
man fra dansk side være rede til at støtte indledning af forhandlinger med Kosovo om en SA-aftale, når Kosovo har opfyldt de af Kommissionen opstillede kriterier herfor. Danmark er redetil at støtte tildeling af kandidatstatus til Albanien, når der er leveret tilstrækkelige fremskridt påde 12 nøgleprioriteter. Danmark støtter et aktivt EU-engagement i Bosnien-Hercegovina, deraktuelt befinder sig i en skrøbelig situation. Det er af stor betydning, at Bosnien-Hercegovinaspolitikere gør en troværdig indsats for at bringe landets forfatning i overensstemmelse med denEuropæiske Menneskerettighedskonvention med henblik på snarest muligt at kunne aktivere SA-aftalen og dermed fremskynde Bosnien-Hercegovinas EU-perspektiv.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Vestbalkan har senest samlet været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 25.november 2011 til orientering. Spørgsmålet om opstart af optagelsesforhandlinger medFYROM/Makedonien og Montenegro samt tildeling af kandidatstatus til Serbien blev forelagtfor Folketingets Europaudvalg den 5. december 2011 med henblik på forhandlingsoplæg. Serbienhar senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 24. februar 2012 tilorientering. Bosnien-Hercegovina har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg påmødet den 22. juni 2012 til orientering.
5
2. Sydlige naboer (Syrien, Libyen)KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet forventes at diskutere den seneste udvikling iSyrien.Fokus ventes bl.a. at være på den nye koalition, derfra flere sider vurderes at være det hidtil mest seriøse og inkluderende tiltag for samling af oppositionen, samt muligEU-støtte til koalitionen. Rådet forventes endvidere at diskutere den seneste udvikling i den politiske proces iLibyen.2. BaggrundI forhold tilSyrienlykkedes det Det Syriske Nationale Råd (SNC) og en række andre oppositi-onsgrupper den 11. november 2012 at indgå en aftale om at danne en ny oppositionskoalition(Den Nationale Koalition for Oppositionen og Den Syriske Revolution). Koalitionen består afcentrale etniske, politiske og religiøse grupper, samt både eksterne og interne oppositionsrepræ-sentanter, som kæmper for at omstyrte Bashar al-Assads regime. Koalitionen vurderes fra fleresider at være det hidtil mest seriøse og inkluderende tiltag for samling af oppositionen. På uden-rigsrådsmødet den 19. november blev der vedtaget rådskonklusioner med en anerkendelse afkoalitionen som ”legitime repræsentanter for det syriske folks aspirationer”. Den humanitæresituation forværres fortsat. FN vurderede d. 21. november, at mere end 1,2 mio. syrere er interntfordrevne, mens mere end 442.000 er flygtet til Syriens nabolande. FN har tidligere nævnt, atdette tal kunne nå over 700.000 inden årets udgang. Ifølge FN har 2,5 millioner syrere behov forlægehjælp, mad, medicin, husly, vand og anden nødhjælp internt i Syrien. Den 13. november blevder afholdt ministermøde i Kairo mellem EU og Den Arabiske Liga (LAS). På mødet orienterededen særlige repræsentant for FN og den Arabiske Liga, Lakhar Brahimi, om situationen i Syrien,herunder den manglende fremgang i forhold til en politisk løsning på krisen. Der blev på mødetudtrykt opbakning til Brahimi samt støtte til den nye koalition. Der afholdes møde i Syrien Ven-negruppen den 12. december i Marrakesh i Marokko. Mødet forventes at fokusere på koalitionensamt mulige støttemuligheder til det syriske folk.ILibyenblev lederen af partiet National Front, Mohamed al-Magariaf, valgt til formand for na-tionalforsamlingen/statsoverhoved den 9. august 2012. Den 14. oktober blev Ali Zeidan valgtsom ny premierminister. Under opstanden mod Gaddafis regime i 2011 var Zeidan Overgangs-rådets (NTC) repræsentant i Europa, og han havde i den forbindelse tæt kontakt med den danskeregering på politisk og embedsmandsniveau. Zeidans nye regering blev ultimo oktober godkendtaf et bredt flertal i nationalforsamlingen og officielt indsat d. 14. november. Ud af 29 ministreblev fire dog ikke godkendt af Integritetskommissionen, mens fire andre holdes tilbage af Zeidangrundet folkelig kritik af dem. Endelig trak en minister sit kandidatur med begrundelsen, at dervar for mange ministre med forbindelser til det gamle regime. Blandt de ikke-godkendte ministreer både indenrigsministeren og udenrigsministeren. Det er endnu uklart, hvordan processen ift.de ikke-godkendte ministre vil forløbe fremadrettet.Der er mange udfordringer for den nye regering, der bl.a. forventes at fokusere på stabilisering afsikkerhedssituationen og igangsætning af forfatningsprocessen. Den skrøbelige sikkerhedssituati-6
on har foruden angrebet i Benghazi i september på det seneste været præget af kampe i og om-kring byen Bani Walid. I henhold til Libyens transitionskøreplan skal en ny forfatning vedtages ibegyndelsen af 2013 efterfulgt af valg til det første parlament i løbet af sommeren 2013.EU spiller en vigtig rolle i støtten til Libyens transition med vigtige indsatser inden for bl.a. græn-sekontrol og civilsamfund. I den forbindelse planlægger EU en civil CSDP mission til støtte foropbygningen af en effektiv grænsekontrol. Processen har været langvarig grundet den skrøbeligesikkerhedssituation og den langtrukne regeringsdannelse, som har vanskeliggjort identifikation afforhandlingspartnere på libysk side.3. Formål og indholdFormålet med en drøftelse afSyrienvil være at drøfte Koalitionens hidtidige resultater, herunderhvor samlende og inklusiv den er. I dette lys kan en drøftelse af mulig støtte til koalitionen mu-ligvis også komme på tale. Der kan endvidere blive tale om vedtagelse af yderligere sanktioner.Drøftelsen afLibyenforventes at fokusere på den seneste udvikling i den politiske proces samtpå stabilisering af sikkerhedssituationen, herunder EU-bidrag hertil.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserDrøftelsen afSyrien og Libyenforventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.En stramning af sanktionsregimet over forSyrienmå dog alt efter sanktionernes konkrete ud-formning forventes at have statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med myndighedernes ad-ministration af notifikations- og autorisationsregimer og forbud for såvel produkter samt finan-sielle overførsler. En forordning implementeres og håndhæves efter den gældende ressortforde-ling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle ekstra administrationsudgifter vilafhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Syrien. Der henvises til gældende be-stemmelser i Budgetvejledningen om statsfinansielle konsekvenser af EU-sager, idet det bemær-kes, at bestemmelserne ikke udelukker senere gebyrfinansiering, i lighed med nuværende Iran-sanktioner. De øvrige spørgsmål ventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i hørring9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse afSyrienog koalitionens hidtidi-ge resultater. Der forventes enighed om fastholdelse af det internationale pres og bevågenhed.7
Det kan samtidig ikke udelukkes, at der opnås enighed om vedtagelse af yderligere stramninger afsanktionsregimet mod Syrien. Der forventes endvidere enighed blandt medlemslandene om endrøftelse af situationen iLibyen.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter en drøftelse af situationen iSyrien.Danmark støtter fortsat en stærk FN-rollei bestræbelserne på at finde en politisk løsning på konflikten og bakker op om Lakhdar Brahimisarbejde. Danmark er fortsat en af de store humanitære bidragydere og støtter desuden bestræbel-serne på at bistå oppositionen og det syriske folk i planlægningen af den transitionsperiode, dervil følge, når Assad-regimet falder. Danmark arbejder for, at skyldige i grove menneskerettig-hedsovertrædelser stilles til ansvar. Endelig bakker regeringen op om en styrkelse af EU’s sankti-oner, så længe volden og repressionen fortsætter. Fra dansk side anerkendes koalitionen somlegitime repræsentanter for det syriske folks aspirationer. Regeringen støtter endelig en drøftelseaf situationen iLibyen,herunder EU’s fortsatte fokus på at sikre stabilitet i regionen.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sydlige naboer har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 16. no-vember 2012.
8
3. MellemøstenKOM-dokument foreligger ikkeNyt notat.1. ResuméRådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling, herunder den af præsident Ab-bas bebudede afstemning i FN´s Generalforsamling om en ændret status for Palæstina, EU’s rolle i fredsprocessensamt udviklingen i de palæstinensiske områder, herunder den seneste optrapning mellem Israel og Gaza.2. BaggrundForhandlingssituationen er fastlåst mellem den israelske regering og det palæstinensiske selvstyre,der ikke har ført direkte forhandlinger siden efteråret 2010. På den baggrund fortsætter de israel-ske bosættelsesaktiviteter, der i stigende grad vanskeliggør muligheden for en sammenhængendeog levedygtig palæstinensisk stat og dermed en to-statsløsning. Samtidig har den seneste optrap-ning af konflikten mellem Israel og Gaza understreget behovet for at få genoptaget forhandlin-gerne om en to-statsløsning.Danmark og EU arbejder for at få genoptaget fredsforhandlingerne inden for rammerne afKvartettens erklæring af 23. november 2011. I den forbindelse fokuserer EU, i erkendelse af denfastlåste situation i fredsprocessen, på at operationalisere de politiske budskaber fra EU-rådskonklusioner. EU’s udenrigsministre har med formuleringerne i rådskonklusionerne den 14.maj 2012 sendt et klart signal om, hvor vigtigt det er med et stærkere perspektiv for to-statsløsningen. Her står de israelske bosættelsesaktiviteter centralt. Det er EU’s mål at arbejde forat vende udviklingen, både politisk og på jorden, så udsigterne til en forhandlet to-statsløsningforbliver på bordet. Konklusionerne er udtryk for en opstramning af EU´s politiske holdning.Præsident Abbas har bebudet, at man fra palæstinensisk side ønsker Palæstinas status i FN’sGeneralforsamling opgraderet fra at være en ”ikke-medlem observatør enhed” til at blive en”ikke-medlem observatør stat”. Der er fra palæstinensisk side fremlagt et forslag til resolution,som forventes sat til afstemning snarest.3. Formål og indholdRådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen. Der forventes lige-ledes en drøftelse på baggrund af den forventede afstemning om Palæstinas status i FN’s Gene-ralforsamling.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.9
7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet ellerbeskyttelsesniveauet.8. HøringIkke relevant.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte atstøtte fredsforhandlinger.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationalepartnere, herunder i særdeleshed USA. Målet med EU’s bestræbelser er, i samarbejde med detinternationale samfund, at understøtte mulighederne for en snarlig genoptagelse affredsforhandlingerne, herunder i lyset af den bebudede afstemning om Palæstinas status i FN´sGeneralforsamling. Grundstammen herfor - en to-stats løsning og en omfattende regional fred -har ikke ændret sig. Fra dansk side støtter man det palæstinensiske selvstyres arbejde med stats-og institutionsopbygning. Fra dansk side tager man afstand fra de israelskebosættelsesbeslutninger og ser gerne en samlet EU-opfølgning på rådskonklusionerne af 14. maj2012, herunder for så vidt angår situationen i område C.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 16. november2012.
10
4. EU-RuslandKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet ventes at drøfte EU’s relationer med Rusland, herunder forberedelse af det næste halvårlige topmøde medRusland, der finder sted den 21. december 2012 i Bruxelles.2. BaggrundRusland er en vigtig strategisk partner for EU. Der afholdes to årlige topmøder med Rusland,hvilket ikke er tilfældet i forhold til noget andet 3. land. Rusland er et vigtigt marked for EU.Rusland er EU’s 3. største samhandelspartner, mens EU er Ruslands største samhandelspartner.EU importerer fortsat store mængder gas, olie og andre råvarer fra Rusland. Rusland er endvide-re en betydelig international aktør. Samarbejde med Rusland om håndtering af væsentlige inter-nationale konflikter, herunder Irans atomprogram og Mellemøst-fredsprocessen, er af stor be-tydning. Det samme gælder håndteringen af grænseoverskridende udfordringer såsom global op-varmning og international terrorisme.En række love, der indskrænker råderummet for politisk opposition og civilsamfundet, er blevetvedtaget de seneste måneder. EU har udtrykt bekymring og kritik om udviklingen, hvad angårRuslands respekt for retsstatsprincipper og civilsamfundets rolle som en drivkraft bag politiskmodernisering. EU følger anvendelsen af de nye lovtiltag tæt.3. Formål og indholdPå rådsmødet ventes en drøftelse af prioriteter og tilgange for samarbejdet med Rusland, herun-der forberedelserne af EU-Rusland topmødet den 21. december 2012 i Bruxelles.På det økonomiske område ventes Ruslands implementering af dets WTO-forpligtelser at væreet væsentligt emne på EU-Rusland topmødet d. 21. december. På det politiske område forventesEU på ny at rejse spørgsmål vedrørende Ruslands respekt for dets forpligtelser under Europarå-det, OSCE og FN vedrørende retsstatsprincipper og demokratiske standarder. Ruslands ønskeom at opnå visumfrihed i forhold til EU vil givetvis også blive drøftet. Status og perspektiver forforhandlingerne om en ny EU-Ruslands samarbejdsaftale vil også være et væsentligt emne. Des-uden forventes status i arbejdet med EU-Rusland moderniseringspartnerskabet at blive drøftet.På det udenrigspolitiske område ventes bl.a. en drøftelse af Syrien, Irans atomprogram og denmellemøstlige fredsproces.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.11
7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer ventes generelt at være enighed om, at det er i EU’s interesse at videreudvikle samarbejdetmed Rusland inden for den brede vifte af områder af fælles interesse.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter en videreudvikling af samarbejdet mellem EU og Rusland inden for den bredevifte af områder af fælles interesse. Regeringen støtter derfor indgåelse af en ny EU-Ruslandsamarbejdsaftale. Danmark lægger blandt andet vægt på, at EU’s prioriteter vedrørende respektfor menneskerettigheder indgår i den nye aftale, som i den nuværende EU-Rusland samarbejds-aftale (PCA). Fra dansk side lægges der endvidere vægt på, at EU står fast på centrale europæiskeinteresser i forhold til Rusland. Danmark støtter EU’s bestræbelser på at forbedre markedsad-gangen til og rammevilkårene på det russiske marked på grundlag af blandt andet RuslandsWTO-medlemskab. Danmark kan endvidere støtte, at EU’s visumdialog med Rusland fortsættes,og at eventuel yderligere liberalisering sker på baggrund af opfyldelse af relevante kriterier.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. maj 2012.
12
5. USAKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméUSA er på dagsordenen i lyset af præsident Obamas genvalg.2. BaggrundEfter genvalget af præsident Obama er der endnu ingen indikationer fra den amerikanske admi-nistration vedrørende udenrigspolitiske justeringer under Obamas anden embedsperiode. Der erfra europæisk side klare forhåbninger om, at det politiske fokus hurtigt kan vendes mod de storeudfordringer, som USA står overfor.Punktet var sat på dagsordenen for udenrigsrådet den 19. november 2012, men blev udskudt tildette rådsmøde.3. Formål og indholdDer forventes en drøftelse af EU-USA relationer i lyset af præsident Obamas genvalg.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes bred opbakning til at fortsætte det tætte samarbejde mellem EU og USA underden genvalgte præsident Obama.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter et fortsat tæt samarbejde mellem EU og USA under den genvalgte præsidentObama, herunder i forhold til Afghanistan, forebyggelse af terrorisme, bæredygtig vækst og grønomstilling, øget frihandel samt udviklingen i Arktis.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.13
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 16. november 2012.
14
6. IranKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat1. ResuméDer ventes en drøftelse af Irans atomprogram på baggrund af en redegørelse fra udenrigsrepræsentanten om statusfor EU3+3 forhandlingerne, der sigter mod at nå frem til en forhandlet løsning med Iran om afklaring af atom-programmet.2. BaggrundIran er på dagsordenen i lyset af de manglende diplomatiske fremskridt dels i EU3+3forhandlingerne og i IAEA.Det tredje forhandlingsmøde mellem EU3+3 (UK, Frankrig, Tyskland, USA, Rusland, Kina) ogIran fandt sted i Moskva den 18. og 19. juni 2012. Efterfølgende møder med Iran medførte ikkeegentlige resultater.Som følge af de manglende fremskridt i forhandlingssporet vedtog Udenrigsrådet d. 15. oktober2012 en styrket sanktionspakke mod regimet, bestående af sanktioner inden for handelsområdet(eksport- og importforbud), energiområdet, det finansielle område samt transportområdet.Udenrigsrepræsentanten er på vegne af EU3+3 i fortsat kontakt med Iran for at fortsætte for-handlingsprocessen. Gennem de sidste måneder, har der været en række møder på embeds-mandsniveau mellem EU3+3 landene om, hvordan man ser de fremtidige forhandlinger medIran.Den 16. november 2012 offentliggjorde IAEA en ny rapport om udmøntningen afresolutionerne fra november 2011 og september 2012, navnlig i forhold til de mulige militæredimensioner af det iranske atomprogram.Rapporten konstaterer, at Iran ikke, som krævet af FN’s Sikkerhedsråd, har suspenderet sineberigelsesaktiviteter. Rapporten konstaterer klart, at IAEA trods intensive forsøg på at få løst deudestående spørgsmål på dette område, ikke har opnået konkrete resultater eller nogenfremskridt hen imod sådanne. Det oplyses dog, at IAEA og Iran nu vil holde endnu et mødemed henblik på at drøfte modaliteterne for en afklaring. Dette møde vil finde sted i Teheran den13. december.3. Formål og indholdDer ventes en drøftelse af Irans atomprogram på baggrund af en redegørelse fra udenrigsrepræ-sentanten om status for EU3+3 forhandlingerne, der sigter mod at nå frem til en forhandlet løs-ning med Iran om afklaring af atomprogrammet.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.15
5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have yderligere lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser forstatsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.De nuværende sanktioner har statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med myndighedernesadministration af notifikations- og autorisationsregimer og forbud for såvel produkter samt fi-nansielle overførsler. Sanktionsforordningen implementeres og håndhæves efter den gældenderessortfordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle ekstra administrations-udgifter vil afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Iran. Der henvises til gæl-dende bestemmelser i Budgetvejledningen om statsfinansielle konsekvenser af EU-sager. Rege-ring vil i lighed med vedtagelse af tidligere sanktioner søge at gebyrfinansiere dele af de eventuel-le ekstra administrationsudgifter.Sanktioner vil i relation til erhvervslivet have økonomiske konsekvenser i forhold til virksomhe-der inden for de berørte sektorer. De ventede tiltag mod den iranske finansielle sektor må endvi-dere vurderes at have konsekvenser for gennemførelsen af lovlig samhandel med Iran.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer ventes at være generel enighed om udenrigsrepræsentantens og EU3+3’s tosporsstrategi.10. Regeringens generelle holdningRegeringen bakker op om det øgede pres på Iran, idet der samtidig holdes fast i viljen til atforhandle – den såkaldte to-sporstilgang. I lyset af de manglende diplomatiske fremskridttilslutter regeringen sig behovet for at lægge øget pres på Iran, som er nødvendigt for at to-sporstilgang på atomspørgsmålet kan bevares, og for at der kan findes en forhandlet løsning.Derfor finder regeringen, at Danmark skal ligge i front på spørgsmålet om vedtagelse af effektivesanktioner.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sanktionsregimet over for Iran i anledning af atomsagen har tidligere været forelagt FolketingetsEuropaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 18. januar 2012 forud for Rådets afgørelse2012/35/FUSP af 23. januar 2012 om ændring af afgørelse 2010/413/FUSP om restriktive for-anstaltninger over for Iran.Styrkelse af sanktionsregimet og udviklingen i Iran-atomprogrammet har senest været forelagtFolketingets Europaudvalg den 12. oktober 2012 til orientering.16
7. Topmøderne mellem EU og de latinamerikanske og caribiske lande samt mellem EUog BrasilienKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméDer forventes på rådsmødet en drøftelse af forberedelserne af dels det kommende topmøde 26. – 27. januar 2013mellem EU og de latinamerikanske og caribiske lande (CELAC), dels det kommende topmøde mellem EU ogBrasilien i januar 2013.2. BaggrundDet syvende topmøde siden 1999 mellem EU og de latinamerikanske og caribiske lande vil bliveafholdt den 26. – 27. januar 2013 i Santiago de Chile. Topmøderne er et vigtigt led i den politiskedialog mellem EU og den latinamerikanske region. De medvirker til at styrke båndene mellem deto regioner og skaber rammer for drøftelser af emner af fælle interesse. Det seneste topmødeblev afholdt i maj 2010 i Madrid. Det kommende topmøde vil være det første, hvor de latiname-rikanske og caribiske lande er samlet i den nye regionale organisation CELAC. Topmødet vilfokusere på emner i relation til investeringer, herunder bæredygtig udvikling, bæredygtig økono-misk vækst samt virksomheders sociale ansvar. Der er udarbejdet en handlingsplan for samarbej-det mellem EU og de latinamerikanske og caribiske lande, som vil blive opdateret og forventes atblive uddybet med tiltag i forhold til ligestilling og sikkerhed.Det sjette topmøde mellem EU og Brasilien forventes afholdt i januar 2013 i Brasilien – datoener endnu ikke fastsat. Rækken af topmøder er et vigtigt element i det strategiske partnerskab mel-lem EU og Brasilien, der blev etableret i 2008. En endelig dagsorden for det kommende topmø-de foreligger ikke, men det forventes, at parterne vil drøfte emner som klima, den internationaleøkonomiske og finansielle krise, international fred og sikkerhed, menneskerettigheder og deigangværende forhandlinger om en associeringsaftale mellem EU og Mercosur (Argentina, Brasi-lien, Uruguay og Venezuela – Paraguay er p.t. suspenderet fra Mercosur efter at præsident Lugoblev afsat fra sin post i juni 2012).3. Formål og indholdRådet forventes at drøfte forberedelsen af de kommende topmøder mellem EU og Latinameri-ka/Caribien, samt EU og Brasilien.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.17
7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er bred opbakning blandt EU-landene bag afholdelsen af topmøderne som et led i at be-kræfte og styrke forholdet mellem EU og Latinamerika/Caribien samt EU og Brasilien.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter bestræbelserne for at sikre, at topmøderne medvirker til at bekræfte og styrkedet positive forhold mellem EU og Latinamerika/Caribien samt EU og Brasilien, og fremmesamarbejdet mellem de to regioner.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
18
8. UkraineKOM-dokument forefindes ikkeNyt notat.1. ResuméRådet ventes at vedtage rådskonklusioner om Ukraine som opfølgning på rådets drøftelse i november. I den for-bindelse vil der eventuelt være en kort drøftelse af udkast til rådskonklusioner.2. BaggrundDen ukrainske regering har under præsident Janukovitj fortsat understreget ønsket om en til-nærmelse til EU. Landet har i de senere år reformeret lovgivningen på visse områder, bl.a. en nylov om civilsamfundsorganisationer, en ny retsplejelov og en lov om adgang til offentlig informa-tion. Udviklingen er dog ikke entydig, hvilket en række politisk motiverede retssager mod med-lemmer af oppositionen vidner om.I slutningen af 2011 blev en associeringsaftale og en dyb og omfattende frihandelsaftale færdig-forhandlet med EU. EU har imidlertid meddelt, at man først vil tage stilling til en eventuel un-derskrivelse og ratifikation af aftalekomplekset efter valget.Parlamentsvalget i Ukraine den 28. oktober er af internationale valgobservatører vurderet til ikkeat leve fuldt op til den standard, som Ukraine har sat ved tidligere valg (bl.a. i 2010). Selve stem-meafgivningen er forløbet i god ro og orden, og vælgerne har haft et reelt valg mellem kandida-ter, men der har været uregelmæssigheder omkring forberedelserne af valget og stemmeoptællin-gen. To førende medlemmer af oppositionen tidligere premierminister Timosjenko og tidligereindenrigsminister Lutsenko er blevet afskåret muligheden for at stille op til valget, da de sidder ifængsel. Valgdeltagelsen var forholdsvis høj på 58 procent. Efter krav fra oppositionen vil derblive gennemført omvalg i fem enkeltmandskredse. Valget har resulteret i, at Præsident Januko-vitj´ Regionernes Parti har fået 185 ud af 445 pladser i det nye parlament, efterfulgt af tidligerepremierminister Timosjenkos oppositionskoalition med 103 pladser. Intet parti har opnået abso-lut flertal.Under drøftelsen om Ukraine på rådsmødet i november var der enighed om nødvendigheden afet fortsat engagement med Ukraine. Samtidig blev det understreget, at en underskrivelse af denfærdigforhandlede associeringsaftale og frihandelsaftale under de givne omstændigheder ikke varaktuel, idet der fortsat var et behov for reformer og fremskridt inden for 1) efterlevelse af rets-statsprincipper, herunder adressering af selektiv retshåndhævelse 2) demokrati- og menneskeret-tighedssituationen, herunder afvikling af frie og retfærdige valg; og 3) videreførelse af Ukrainesreformdagsorden. Der var enighed om at søge at engagere Ukraine på baggrund af konkrete mi-lepæle, som søges opstillet i rådskonklusioner på rådsmødet i december.3. Formål og indholdEn eventuel kort drøftelse forventes at omhandle udkast til rådskonklusioner, hvor der opstillesen række konkrete milepæle for Ukraine i forbindelse med landets tilnærmelse til EU.4. Europa-Parlamentets udtalelser19
Europa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er generel enighed om, at situationen med de politisk motiverede retssager er bekymrende,og at parlamentsvalget ikke levede fuldt op til de standarder, som Ukraine har sat ved tidligerevalg. Der er tillige opbakning til, at man fra EU’s side skal presse på for at Ukraine gennemførerde nødvendige reformer.10. Regeringens generelle holdningFra dansk side støtter man fortsat en tilnærmelse mellem EU og et demokratisk, reformorienteretUkraine. Danmark deler EU´s bekymring over de politisk motiverede retssager mod en rækkemedlemmer af oppositionen i Ukraine, der bl.a. har betydet at tidligere premierminister Ti-mosjenko og tidligere indenrigsminister Lutsenko er blevet frataget muligheden for at opstille tilvalget, da de sidder i fængsel. Fra dansk side ses afholdelsen af parlamentsvalget som skuffende,idet valget ikke levede op til de standarder, Ukraine har sat ved tidligere valg, særligt hvad angårforberedelserne til valget og stemmeoptællingen. På den baggrund er Danmark skeptisk over forat gå videre med en underskrivelse af associerings- og frihandelsaftalen på nuværende tidspunkt.Fra dansk side er man dog villig til at se på, hvordan man gennem støtte til reformbestræbelserkan bringe Ukraine tættere på en underskrivelse af aftalekomplekset.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 16. november2012.
20