Det Udenrigspolitiske Nævn 2012-13
UPN Alm.del Bilag 46
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETFORSVARSMINISTERIET
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0Den 6. november 2012
Rådsmøde (udenrigsanliggender, inkl. forsvar) den 19. november 2012SAMLENOTAT
1. EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP)......................................................................22. Mali/Sahel ....................................................................................................................................43. Den Demokratiske Republik Congo ............................................................................................64. Sydlige naboer (Syrien, Egypten, Libyen, Libanon og Yemen) ..................................................85. (Evt.) Mellemøsten ..................................................................................................................... 126. Ukraine ....................................................................................................................................... 147. Cuba ............................................................................................................................................ 16
1
1. EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP)KOM-dokument foreligger ikke.1. ResuméPå rådsmødet forventes forsvarsministrene at drøfte udviklingen af EU’s igangværende militære operationer indenfor rammerne af EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP) samt udfordringer på det forsvarspolitiskeområde i lyset af budgetsituationen i mange medlemslande. Det er endnu ikke afklaret, hvorvidt der vil blive ved-taget rådskonklusioner.2. BaggrundFokus er fortsat på udvikling af EU's militære kapaciteter, herunder en mere fleksibel udnyttelseaf EU's kampgrupper. I lyset af den stramme budgetsituation i mange af medlemslandene rettesopmærksomheden i stigende grad mod såkaldte ”pooling & sharing” initiativer, der primært sig-ter på bedre udnyttelse af eksisterende kapaciteter. Endvidere pågår overvejelser i regi af DetEuropæiske Forsvarsagentur om såkaldt ”pooling of demand”, d.v.s. større koordination af ma-teriel-anskaffelser. Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i udviklingen af mili-tære kapaciteter i EU, herunder i Det Europæiske Forsvarsagentur.EU har pt. 3 igangværende militære operationer:-EUFOR Althea i Bosnien-Hercegovina blev iværksat i december 2004. Den omstruktureringaf operationen, der blev vedtaget i forbindelse med rådsmødet (udenrigsanliggender) 10. ok-tober 2011, er nu gennemført, og operationen forventes beskåret til 600 mand, som primærtvil fokusere på træning og kapacitetsopbygning. Mandatet for operationen vil skulle fornysinden udgangen af 2012 og især operationens håndhævende mandat (som garant for et sikkertog stabilt miljø) kan blive genstand for en vanskelig forhandling i lyset af den manglende poli-tiske fremdrift i landet.EUNAVFOR Atalanta blev iværksat i december 2008. Operationens mål er at bidrage til atafskrække fra, forebygge og bekæmpe piratvirksomhed og væbnede røverier ud for Somaliaskyster, herunder beskyttelse af World Food Programme-skibe. Rådet (udenrigsanliggender)godkendte den 27. februar 2012 en forlængelse af mandatet for operation Atalanta indtil ud-gangen af 2014. Antallet af kapringer ud for Afrikas Horn er faldet kraftigt. Faldet tilskrivesbl.a. den robuste indsats fra NATO og EU flådeoperationerne i området samt udbredelsen afdefensive foranstaltninger på skibene i området.EUTM Somalia blev iværksat i april 2010. Operationen skal bidrage til uddannelse af somali-ske styrker. Træningen finder sted i Uganda. Operationens mandat udløber i december 2012,men der lægges op til en forlængelse, hvor tyngdepunktet gradvist flyttes til Somalia, forudsatat sikkerhedssituationen tillader det.
-
-
Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i EU’s militære operationer.3. Formål og indholdUdviklingen af EU’s militære kapaciteter og en mere fleksibel og optimal udnyttelse af eksiste-rende militære kapaciteter i tid, hvor mange medlemslande er underlagt en stram budgetdisciplin,2
ventes at blive det centrale emne på forsvarsministrenes møde. Derudover ventes drøftelsernefokuseret på status og fremtidsperspektiver for EU’s militære operationer, herunder et evt. enga-gement i Mali/Sahel.Der afholdes i forbindelse med rådsmødet møde i Styringskomitéen for Det Europæiske For-svarsagentur. Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i samarbejdet i Det Euro-pæiske Forsvarsagentur og deltager følgelig ikke i mødet i Styringskomitéen.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes bred opbakning blandt medlemslandene til det videre arbejde med udvikling ogoptimering af CSDP’en i lyset af budgetsituationen i en række medlemslande.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter overordnet udviklingen af EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde.Som følge af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i foranstaltninger, der har ind-virkning på forsvarsområdet.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgUdviklingen af CSDP’en har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den16. marts 2012.
3
2. Mali/SahelKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméSom opfølgning på udenrigsrådet den 15. oktober 2012 forventes Rådet at drøfte EU’s indsats i Mali og Sahel-regionen, herunder en eventuelt kommende militær CSDP-mission. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.2. BaggrundMali har siden august 2012 haft en relativt bredt funderet transitionsregering med tidligere par-lamentsformand Traoré som midlertidig præsident. Der påhviler den nye regering et stort ansvar:Dels vil den skulle udarbejde og fremlægge en køreplan for overgangsperioden frem mod afhol-delse af præsident- og parlamentsvalg, dels vil den skulle håndtere situationen i Nordmali, hvorrebelgrupper (flere med forbindelser til Al-Qaida i Islamisk Maghreb (AQIM)), fortsat kontrolle-rer over halvdelen af Malis territorium. Transitionsregeringen har endnu ikke leveret på nogle afdelene.ECOWAS har fra starten påtaget sig en ledende rolle ift. en løsning på situationen i Mali, menindsatsen har væretvanskeliggjortaf organisationens begrænsede kapacitet, ligesom det ikke altidhar været helt ligetil at finde fodslaget mellem AU og ECOWAS. FN, AU og ECOWAS stod ifællesskab i spidsen for et møde den 19. oktober i den såkaldte Support and Follow-up Groupfor Mali, hvor Danmark var inviteret med som observatør. Her blev AU’s udkast til et strategiskkoncept for Mali drøftet. Under mødet forpligtede den maliske regering sig til at udarbejde enkøreplan for transitionsprocessen snarest, ligesom man også accepterede indsættelsen af enafrikansk ledet styrke på Malis territorium. Det strategiske koncept blev efterfølgende godkendtpå et møde i AU’s Sikkerhedsråd den 24. oktober.AU anmodede allerede tidligere på året FN’s Sikkerhedsråd om mandat til indsættelse afsikkerhedsstyrker, og Sikkerhedsrådet vedtog den 5. juli en resolution, som udgør første etape iretning af en mulig autorisation til en militær styrke foruden eventuelle sanktioner. Somopfølgning herpå vedtog Sikkerhedsrådet den 12. oktober endnu en resolution, hvori derudtrykkes parathed til at besvare den maliske anmodning om en international styrke efter atgeneralsekretæren i samarbejde med ECOWAS og AU har forelagt en rapport senest 26.november 2012. Rapporten skal gøre status på implementeringen af resolutionen og samtidigindeholde et detaljeret og gennemarbejdet operationskoncept for indsættelsen af deninternationale styrke, som skal assistere den maliske hær med at genvinde suveræniteten i dennordlige del af landet. Resolutionen bygger på tidligere resolution 2056 (2012) og er ligeledesvedtaget under kapitel VII.Fra EU’s side ser man fortsat med stor alvor på situationen. På EU’s vegne modtog kommissi-onsformand Barroso den 18. september en anmodning fra Malis præsident og premierministerom støtte til befrielse af det nordlige Mali. Henvendelsen blev drøftet på det uformelle forsvars-ministermøde den 26.-27. september, hvor der var generel enighed om, at EU måtte engagere sigyderligere i Mali. Mali og Sahel blev også drøftet på udenrigsrådet den 15. oktober, herunderhvorledes EU bedst kan støtte transitionsprocessen i Mali samt bidrage til en løsning af konflik-4
ten i Nordmali. På rådsmødet var der bl.a. enighed om, at EU fortsatte forberedelserne af enmilitær operation til støtte for Malis regeringshær. Der blev vedtaget rådskonklusioner, der desu-den fremhævede nødvendigheden af en politisk transitionsproces, en troværdig forhandlingspro-ces med de parter i nord Mali, der repræsenterer lokalbefolkningen og styrkelsen af Malis forsvar.3. Formål og indholdRådet forventes at drøfte EU’s indsats i Mali og Sahel-regionen, herunder eventuelt vedtage etkrisestyringskoncept fra EU’s udenrigsrepræsentant for en kommende militær CSDP-mission iMali. Rådet vil muligvis også udvise vilje til på sigt at udvide den eksisterende civile CSDP-mission EUCAP Sahel, der opererer fra Niger, til også at omfatte andre lande i regionen, f.eks.Mauretanien og Mali. Der er enighed i Rådet om at tilvejebringe yderligere finansiel støtte til Maligennem f.eks. EU’s fredsfacilitet for Afrika. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er blandt medlemslandene enighed om nødvendigheden af, at få den demokratiske proces iMali tilbage på sporet og sikre, at Sahel-regionen igen stabiliseres. Samtidig er der i EU fokus påregional forankring, lokalt ejerskab og behovet for en stærk international koordination.10. Regeringens generelle holdningDanmark støtter op om en fortsat aktiv rolle for EU i Sahel-regionen og ser gerne, at implemen-teringen af EU’s Sahel-strategi accelereres.Som følge af forsvarsforbeholdet kan Danmark ikke deltage i beslutningen om eller udførelsen afen eventuelt kommende militær CSDP-mission i Mali.Såfremt der på et senere tidspunkt træffes beslutning om udvidelse af den civile CSDP-missionEUCAP Sahel Niger til også at omfatte andre lande i Sahel-regionen, vil Danmark fortsat kunnedeltage heri, såfremt missionen bevarer sin civile karakter.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. oktober 2012.5
3. Den Demokratiske Republik CongoKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet forventes at drøfte situationen i Den Demokratiske Republik Congo i lyset af den sikkerhedspolitiske oghumanitære situation i den østlige del af Den Demokratiske Republik Congo. Det er forventningen, at der vedta-ges rådskonklusioner.2. BaggrundEn uafhængig FN-ekspertgruppe under Sikkerhedsrådets DRC-sanktionskomité anklager Rwan-da og Uganda for at yde støtte til oprørsgruppen M23 i DR Congo. Anklagerne mod Rwandablev fremsat i en foreløbig rapport fra den uafhængige ekspertgruppe i juni 2012. I oktober 2012kom der oplysninger frem i pressen om, at den endelig version af rapporten også indeholder an-klager om støtte til M23 fra Uganda. Den endelige rapport er ikke offentliggjort endnu.FN’s Sikkerhedsråd har gentagne gange fordømt M23’s destabilisering af den østlige del af DRCsamt fordømt og forlangt stop for al ekstern støtte til M23. Både Rwanda og Uganda afviser an-klagerne om støtte til M23. Der blev på højniveaumøde om DRC i forbindelse med FN’s Gene-ralforsamling blandt landene også lagt vægt på, at DRC har et væsentligt medansvar for at løsekonflikten.Aktuelt afventes sanktionskomitéens og Sikkerhedsrådets drøftelser hhv. den 12. og 21. novem-ber af den endelige rapport fra ekspertgruppen.3. Formål og indholdRådet forventes at drøfte situationen i Den Demokratiske Republik Congo, herunder anklagerneom rwandisk og ugandisk støtte til oprørsgruppen M23. Der forventes rådskonklusioner.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.6
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er blandt medlemslandene opmærksomhed omkring situationen i Den Demokratiske Repu-blik Congo.10. Regeringens generelle holdningDanmark bakker op om behovet for at sende et passende stærkt EU-signal vedr. situationensalvor i DRC.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7
4. Sydlige naboer (Syrien, Egypten, Libyen, Libanon og Yemen)KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet forventes at diskutere den seneste udvikling iSyrien.Fokus ventes bl.a. at være på den brudte våbenhvilesamt de regionale konsekvenser af krisen. Der kan blive tale om endnu en stramning af sanktionerne mod Syrien.I forhold tilEgyptenforventes Rådet at følge op på drøftelserne i EU-Egypten task-forcen den 14. november2012. Der ventes også en opfølgning på mødet mellemEU og Den Arabiske Ligaden 13. november 2012.Endelig forventes Rådet at drøfte udviklingen iLibyensamt vedtage rådskonklusioner omYemenog evt.Libanon.2. BaggrundI forhold tilSyrienhar en række hændelser på grænsen mellem Syrien og Tyrkiet i starten af ok-tober samt attentatet mod chefen for det libanesiske politis efterretningsenhed den 19. oktober iBeirut understreget risikoen for, at konflikten i Syrien vil sprede regional ustabilitet. Brahimi be-søgte Damaskus den 21. oktober, hvorefter det syriske regime indvilligede i at overholde en vå-benhvile ifm. den muslimske helligdag, Eid al-Adha (26. oktober). Våbenhvilen blev dog brudtallerede efter få timer, hvorefter kampene har reetableret sig på samme intensitetsniveau.Den humanitære situation forværres fortsat. FN vurderer medio oktober, at mere end 1,2 mio.syrere er internt fordrevne, mens mere end 340.000 er flygtet til Syriens nabolande. FN forven-ter, at dette tal når 710.000 inden årets udgang. Ifølge FN har 2,5 millioner syrere behov for læ-gehjælp, mad, medicin, husly, vand og anden nødhjælp internt i Syrien. Den syriske oppositionmødes den 8. november i Doha i et forsøg på at skabe yderligere samling internt i oppositionen.Fra international side har man igen opfordret oppositionen til at bruge chancen til at samle sig ogskabe et stærkt alternativ til Assad.Der afholdes den 13. november ministermøde i Kairo mellemEU og Den Arabiske Liga(LAS). EU-LAS ventes at fokusere på aktuelle regionale udfordringer, herunder opfølgning på –og understøttelse af – Det Arabiske Forår, situationen i Syrien og mellemøstprocessen. Mødet vilderudover fokusere på mulighederne for at udbygge samarbejdet og koordination imellem EU ogDen Arabiske Liga på en række politikområder såsom mobilitet, migration og samarbejdet i kri-sesituationer. Mødet forventes at udmunde i en fælleserklæring med fokus på ovenstående tema-er.I forhold tilEgyptenafholdes EU-Egypten task-force møde den 13.-14. november 2012. EU-Egypten task-forcen, der blev lanceret i forbindelse med den egyptiske præsidents besøg i Bru-xelles den 13. september 2012, har til formål at undersøge, hvordan EU kan understøtte denegyptiske transitionsproces samt styrke relationerne mellem EU og Egypten. Task-forcen vilsamle en lang række egyptiske og europæiske politiske- og økonomiske ledere samt repræsentan-ter fra de europæiske finansielle institutioner og det egyptiske civilsamfund. Under møderne vilmulighederne for at fremme investeringer og samhandel, teknologisk samarbejde og udvekslingaf know-how, med henblik på at sikre en bæredygtig økonomisk vækst, nye arbejdspladser og8
social udvikling i Egypten, blive drøftet. Det er forventningen, at den egyptiske premierminister,Hisham Kandil, vil lancere task-force mødet sammen med EU’s Udenrigsrepræsentant Ashton.Det er derudover forventningen, at Antonio Tajani, EU kommissær for erhvervsliv og iværksæt-teri, og Stefan Fule, EU kommissær for udvidelse og naboskabspolitik vil deltage.ILibyener lederen af partiet National Front, Mohamed al-Magariaf, blevet valgt til formand fornationalforsamlingen/statsoverhoved den 9. august 2012. Nationalforsamlingen valgte den 12.september Mustafa Abushagur som premierminister, men det lykkedes ikke Abushagur at samleflertal i nationalforsamlingen til sin regering. Den 14. oktober blev Ali Zidan valgt som ny premi-erminister og hans nye regering blev ultimo oktober godkendt af et bredt flertal i nationalforsam-lingen. Under opstanden mod Gaddafis regime i 2011 var Zidan Overgangsrådets (NTC) repræ-sentant i Europa og han havde i den forbindelse tæt kontakt med den danske regering på politiskniveau og embedsmandsniveau. Der er mange udfordringer for den nye regering, der bl.a. for-ventes at fokusere på stabilisering af sikkerhedssituationen og igangsætning af forfatningsproces-sen. Den skrøbelige sikkerhedssituation har foruden angrebet i Benghazi i september på det se-neste været præget af kampe i og omkring byen Bani Walid. I henhold til Libyens transitionskø-replan skal en ny forfatning vedtages i begyndelsen af 2013 efterfulgt af valg til det første parla-ment i løbet af sommeren 2013. EU spiller også en vigtig rolle i støtten til Libyens transition medvigtige indsatser indenfor bl.a. grænsekontrol og civilsamfund.Libanonhar de seneste uger været præget af urolighederne efter bilbomben, som fredag den 19.oktober 2012 dræbte otte personer, herunder chefen for politiets efterretningsenhed Wissam El-Hassan. Det er endnu uvist, hvem der står bag bilbomben, men blandt nogle iagttagere koblesattentatet sammen med konflikten i Syrien. Udenrigsrepræsentant Ashton besøgte Libanon den23. oktober 2012. Fra Ashtons side er vigtigheden af politisk stabilitet i landet blevet understre-get, ligesom Libanons betydning for sikring af generel stabilitet i regionen er blevet fremhævet.IYemenforsøger præsident Abd Rabbuh Hadi at bringe de forskellige grupper sammen til nati-onal dialog planlagt til at starte medio november. Processen, der forventes at vare et halvårs tid,skal lede frem til en vision for en ny stat herunder præsidentvalg i 2014 og forberedelse af en nyforfatning. Foruden politiske og sikkerhedsmæssige udfordringer befinder Yemen sig i en kritiskhumanitær situation.3. Formål og indholdFormålet med en drøftelse afSyrienvil være at drøfte mulighederne efter den brudte våbenhvilesamt risici for yderligere regionale konsekvenser af krisen. Der kan blive tale om vedtagelse afyderligere sanktioner. Drøftelsen afLibyenforventes at fokusere på den seneste udvikling i denpolitiske proces samt på stabilisering af sikkerhedssituationen herunder EU bidrag hertil. I for-hold tilEU-LASogEgyptener formålet med afrapporteringen fra hhv. kommissionen og DenFælles Udenrigstjeneste at drøfte opfølgningen på ministermødet og task-force mødet i Kairo.Udviklingen iLibanonforventes drøftet på baggrund af udenrigsrepræsentant Ashtons nyligebesøg i landet, herunder med fokus på vigtigheden af, at Libanon ikke bliver politisk destabilise-ret. Der forventes evt. vedtaget rådskonklusioner. Rådet forventes endvidere at vedtagerådskonklusioner omYemen,herunder bekræfte EU støtte til en fredelig, inklusiv, national dia-log, der inddrager unge og kvinder i både den demokratiske proces og formuleringen af den nyeforfatning. Derudover ventes konklusionerne at udtrykke bekymring over den akutte og voksen-de humanitære katastrofe i Yemen.9
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserDrøftelsen afSyrienforventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. En stramning af sanktionsregimet over for Syrien mådog alt efter sanktionernes konkrete udformning forventes at have statsfinansielle konsekvenser iforbindelse med myndighedernes administration af notifikations- og autorisationsregimer og for-bud for såvel produkter samt finansielle overførsler. En forordning implementeres og håndhævesefter den gældende ressortfordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle eks-tra administrationsudgifter vil afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Syrien.Der henvises til gældende bestemmelser i Budgetvejledningen om statsfinansielle konsekvenseraf EU-sager, idet det bemærkes, at bestemmelserne ikke udelukker senere gebyrfinansiering, ilighed med nuværende Iran-sanktioner. De øvrige spørgsmål ventes ikke at have konsekvenserfor statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i hørring9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse afSyrienog fastholdelse af detinternationale pres og bevågenhed, samt eventuel vedtagelse af yderligere stramninger af sankti-onsregimet mod Syrien, såfremt volden og repressionen fortsætter.Det er forventningen, at medlemslandene bredt set vil tage orienteringen om møderne iEgyp-tentil efterretningen. Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af situatio-nen iLibyen og muligvis Libanon og Yemen.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter en drøftelse af situationen iSyrien.Danmark støtter fortsat en stærk FN-rollei bestræbelserne på at finde en politisk løsning på konflikten og bakker op om den særlige repræ-sentant for FN og den Arabiske Liga Lakhdar Brahimis arbejde. Danmark er fortsat en af destørste humanitære bidragydere og støtter desuden bestræbelser på at bistå oppositionen og detsyriske folk i planlægningen af den transitionsperiode, der vil følge, når Assad-regimet falder.Danmark arbejder for, at skyldige i grove menneskerettighedsovertrædelser stilles til ansvar. En-delig bakker regeringen op om en styrkelse af EU’s sanktioner, så længe volden og repressionenfortsætter. I forhold tilEgyptenstøtter regeringen op om et styrket samarbejde indenfor ram-merne af det sydlige naboskab og kan tage orienteringen til efterretning. Regeringen støtter ende-lig en drøftelse af situationen iLibyenog muligvisLibanonogYemen,herunder EU’s fortsattefokus på at sikre stabilitet i regionen.10
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sydlige naboer har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. okto-ber 2012.
11
5. (Evt.) MellemøstenKOM-dokument foreligger ikkeNyt notat.1. ResuméRådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling, herunder en mulig resolution iFN´s Generalforsamling om Palæstinas status i FN, EU’s rolle i fredsprocessen samt udviklingen i de palæsti-nensiske områder.2. BaggrundForhandlingssituationen er fastlåst mellem de to parter, der ikke har ført direkte forhandlingersiden efteråret 2010. På den baggrund fortsætter situationen på jorden med at udvikle sig i enugunstig retning for en to-statsløsning gennem de israelske bosættelsesaktiviteter, der i stigendegrad vanskeliggør muligheden for en sammenhængende og levedygtig palæstinensisk stat.Danmark og EU arbejder for at få genoptaget fredsforhandlingerne inden for rammerne afKvartettens erklæring af 23. november 2011. I den forbindelse fokuserer EU i erkendelse af denfastlåste situation i fredsprocessen på at operationalisere de politiske budskaber fra EU-rådskonklusioner. EU's udenrigsministre har med formuleringerne i rådskonklusionerne den 14.maj 2012 sendt et klart signal om, hvor vigtigt det er med et stærkere perspektiv for to-statsløsningen. Her står de israelske bosættelsesaktiviteter centralt. Det er EU´s mål at arbejdefor at vende udviklingen, både politisk og på jorden, så udsigterne til en forhandlet to-statsløsning forbliver på bordet. Konklusionerne er udtryk for en opstramning af EU´s politiskeholdning.På FN´s Generalforsamling fremkom præsident Abbas i sin tale den 27. september 2012 med toopfordringer til det internationale samfund; dels at FN´s Sikkerhedsråd vedtager en resolutionindeholdende hovedlinjerne for en løsning af den israelsk/palæstinensiske konflikt, dels at Gene-ralforsamlingen inden indeværende generalforsamlingssession (dvs. inden 16. september 2013)ophøjer Palæstinas status til ”observatør-stat” frem for, som nu, observatør-enhed.3. Formål og indholdRådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen. Der forventes lige-ledes en drøftelse på baggrund af den mulige afstemning i FN´s Generalforsamling.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.12
7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet ellerbeskyttelsesniveauet.8. HøringIkke relevant.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-nere, herunder i særdeleshed den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er, isamarbejde med det internationale samfund, at understøtte fredsforhandlingerne med henblik pårealisering af en to-stats-løsning og en varig og omfattende regional fred. Fra dansk side støtterman det palæstinensiske selvstyres arbejde med stats- og institutionsopbygning. Fra dansk sidetager man afstand fra de israelske bosættelsesbeslutninger og ser gerne en samlet EU-opfølgningpå rådskonklusionerne af 14. maj 2012, herunder for så vidt angår situationen i område C.Såfremt der bliver tale om fremlæggelse af en resolution i Generalforsamlingen, der skal opgrade-re Palæstinas status som anført, vil regeringen arbejde for, at flest mulige EU-lande og nordiskelande vil kunne stemme ja til resolutionen. Konkret kan regeringen ikke på forhånd tage stillingtil, hvordan den vil forholde sig, før en tekst måtte foreligge, og der er nærmere klarhed overforhandlingssituationen.10. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte atstøtte fredsforhandlinger.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. oktober 2012.
13
6. UkraineKOM-dokument foreligger ikkeNyt notat1. ResuméRådet ventes at drøfte situationen i Ukraine i lyset af parlamentsvalget den 28. oktober. Drøftelsen ventes at dan-ne grundlag for et oplæg til rådskonklusioner i forbindelse med udenrigsrådsmødet i december 2012.2. BaggrundDen ukrainske regering har under præsident Janukovitj fortsat understreget ønsket om en til-nærmelse til EU. Landet har i de senere år reformeret lovgivningen på visse områder, bl.a. en nylov om civilsamfundsorganisationer, en ny retsplejelov og en lov om adgang til offentlig informa-tion. Udviklingen er dog ikke entydig, hvilket en række politisk motiverede retssager mod med-lemmer af oppositionen vidner om.I slutningen af 2011 blev en associeringsaftale og en dyb og omfattende frihandelsaftale færdig-forhandlet med EU. EU har imidlertid meddelt, at man først vil tage stilling til en eventuel un-derskrivelse og ratifikation af aftalekomplekset efter valget.Parlamentsvalget i Ukraine den 28. oktober er af internationale valgobservatører vurderet til ikkeat leve fuldt op til den standard, som Ukraine har sat ved tidligere valg (bl.a. i 2010). Selve stem-meafgivningen er forløbet i god ro og orden, og vælgerne har haft et reelt valg mellem kandida-ter, men der har været uregelmæssigheder omkring forberedelserne af valget og stemmeoptællin-gen. To førende medlemmer af oppositionen tidligere premierminister Timosjenko og tidligereindenrigsminister Lutsenko er blevet afskåret muligheden for at stille op til valget, da de sidder ifængsel. Valgdeltagelsen var forholdsvis høj på 58 procent. Danmark har bidraget med 5 lang-tidsobservatører, 25 korttidsobservatører og 3 parlamentarikere til den internationale valgobser-vationsmission på i alt 800 observatører.Valget har resulteret i, at Præsident Janukovitj´ Regionernes Parti jf. de foreløbige resultater harfået 184 ud af 450 pladser i det nye parlament, efterfulgt af tidligere premierminister Timosjen-kos oppositionskoalition med 103 pladser, 44 pladser til uafhængige kandidater, 40 pladser tiloppositionspartiet Ukrainske Demokratiske Alliance for Reformer (UDAR), 32 pladser tilKommunistpartiet og 37 pladser til nationalistpartiet Svoboda. Dette betyder, at intet parti haropnået absolut flertal. Der forudses ikke en ændring i den ukrainske regering efter parlaments-valget jf. forfatningen. Det endelige valgresultat ventes at foreligge 12. november.OSCE/ODIHR´s endelige rapport om valget ventes 8 uger efter afslutningen af valgprocessen.3. Formål og indholdDrøftelsen vil omfatte en vurdering af situationen i Ukraine efter parlamentsvalget den 28. okto-ber og Ukraines forhold til EU.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.14
5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er generel enighed om, at situationen med de politisk motiverede retssager er bekymrende,og at parlamentsvalget ikke levede fuldt op til de standarder, som Ukraine har sat ved tidligerevalg. Der er tillige opbakning til, at man fra EU´s side skal presse på for at Ukraine gennemførerde nødvendige reformer. Et fokusområde for drøftelsen vil formentlig være de rette midler til atnå dette mål. Det forventes, at en gruppe lande vil presse på for en midlertidig/delvis ikrafttræ-den af associerings- og frihandelsaftalen med Ukraine, mens en anden gruppe lande vil tale for atudskyde en underskrivelse af aftalekomplekset.10. Regeringens generelle holdningFra dansk side støtter man fortsat en tilnærmelse mellem EU og et demokratisk, reformorienteretUkraine. Danmark deler EU´s bekymring over de politisk motiverede retssager mod en rækkemedlemmer af oppositionen i Ukraine, der bl.a. har betydet at tidligere premierminister Ti-mosjenko og tidligere indenrigsminister Lutsenko er blevet frataget muligheden for at opstille tilvalget, da de sidder i fængsel. Fra dansk side ses afholdelsen af parlamentsvalget som skuffende,idet valget ikke levede op til de standarder, Ukraine har sat ved tidligere valg, særligt hvad angårforberedelserne til valget og stemmeoptællingen. På den baggrund er Danmark skeptisk over forat gå videre med en underskrivelse af associerings- og frihandelsaftalen på nuværende tidspunkt.Fra dansk side er man dog villig til at se på, hvordan man gennem støtte til reformbestræbelserkan bringe Ukraine tættere på en underskrivelse af aftalekomplekset.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. maj 2012.
15
7. CubaKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméEU’s udenrigsrepræsentant Ashton forventes at præsentere sin analyse af forholdet mellem EU og Cuba og sineovervejelser om de fremtidige relationer, herunder perspektiverne for eventuel indgåelse af en bilateral aftale mellemEU og Cuba.2. BaggrundDer er siden 2008 gennemført reformer i Cuba, som dog har et relativt begrænset omfang. Etstørre tiltag på det økonomiske område er forsøget på at styrke den ikke-statslige sektor ved atåbne for etablering af private små-virksomheder. Samtidig arbejder man på at overføre et størreantal statsansatte til denne sektor. De politiske reformer indebærer blandt andet, at det fremoverkun skal være muligt at varetage en række politiske poster i to gange fem år.Cuba har gennem de seneste år løsladt en stor gruppe politiske fanger, og fra EU-side vurderesdet, at der nu ikke længere er langtidsfængslede politiske fanger i Cuba. Samtidig finder der dogfortsat chikane sted mod kritikere af den cubanske regering, blandt andet i form af korttids-fængslinger. Der er desuden stadig klare begrænsninger i ytringsfriheden i Cuba.På EU’s rådsmøde i oktober 2010 blev udenrigsrepræsentant Ashton anmodet om at gennemfø-re en analyse af perspektiver for relationerne mellem EU og Cuba og at rapportere tilbage til Rå-det om resultatet af analysen. En af de muligheder, der indgår i analysen, er at indgå en egentligbilateral aftale mellem EU og Cuba og på sigt ophæve den Fælles Holdning af 1996 om forholdettil Cuba. Den Fælles Holdning tilskynder til overgang til demokrati; til respekt for menneske-rettighederne og til genopretning af den cubanske befolknings levefod.En sådan ny, bilateral aftale kunne blandt andet sammenfatte og formalisere eksisterende ele-menter i relationerne mellem EU og Cuba med hensyn til for eksempel politisk dialog og udvik-lingssamarbejde. Cuba har givet udtryk for at kunne acceptere, at en bilateral aftale omfatterEU’s standardklausuler om blandt andet menneskerettigheder og ikke-spredning af masseøde-læggelsesvåben.3. Formål og indholdDet forventes, at udenrigsrepræsentant Ashton på rådsmødet vil præsentere sin analyse og læggeop til en drøftelse af EU’s fremtidige forhold til Cuba, herunder perspektiverne for en mulig for-handling af en bilateral aftale.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.6. Gældende dansk retIkke relevant.16
7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerEt flertal af EU-landene støtter forhandlinger af en bilateral aftale, mens den Fælles Holdningfortsat er i funktion - en mindre gruppe lande stiller sig dog fortsat skeptiske til, om tiden er indetil at indlede forhandlinger om en bilateral aftale.10. Regeringens generelle holdningRegeringen er på baggrund af den relativt positive udvikling i Cuba åben for en styrkelse af EU’srelationer til landet under forudsætning af, at den positive udvikling i reformprocesserne fasthol-des. En styrket dialog med Cuba skal blandt andet anvendes til at drøfte demokrati og menneske-rettigheder og medvirke til at fremme positive økonomiske og politiske reformer.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
17