Det Udenrigspolitiske Nævn 2012-13
UPN Alm.del Bilag 270
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0Den 11. juli 2013
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 22. juli 2013SAMLENOTAT
1. Menneskerettigheder ....................................................................................................................22. Sydlige naboer (Syrien og Egypten) .............................................................................................43. Mellemøsten .................................................................................................................................74. De Store Søers Område/DRC ......................................................................................................95. Somalia........................................................................................................................................ 116. Libanon....................................................................................................................................... 137. Vand og sikkerhed ...................................................................................................................... 158. Myanmar/Burma........................................................................................................................ 189. Østligt Partnerskab..................................................................................................................... 2110. Sudan/Sydsudan .......................................................................................................................2311. Mali ............................................................................................................................................25
1
1. MenneskerettighederKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet forventes at foretage en generel drøftelse af EU’s eksterne menneskerettighedsindsats i anledningen af 1-åretfor vedtagelsen af EU’s menneskerettighedspakke samt evt. vedtage rådskonklusioner herom. Pakken blev vedta-get under dansk formandskab i juni 2012 og består af en strategisk ramme for EU’s eksterne menneskerettig-hedspolitik, en handlingsplan vedr. implementering af EU’s eksterne menneskerettighedspolitik og oprettelse af etmandat for en EU særlig repræsentant for menneskerettigheder.2. BaggrundUdenrigsrådet vedtog den 25. juni 2012 en menneskerettighedspakke bestående af en strategiskramme i form af en politisk erklæring, der bekræfter den centrale rolle, som menneskerettighederog demokrati spiller i EU’s arbejde, en handlingsplan for perioden 2012-2014 og udnævnelsen afen særlig repræsentant for EU vedr. menneskerettigheder. Handlingsplanen indeholder 97 opera-tive målsætninger.3. Formål og indholdFormålet med drøftelsen og konklusionerne er at genbekræfte den politiske opbakning til men-neskerettighedspakken. Udenrigsrådet forventes at understrege vigtigheden af at placere menne-skerettigheder i hjertet af EU’s relationer med tredjelande og at give udtryk for sin fulde opbak-ning til gennemførelse af alle operative målsætninger i handlingsplanen. Udenrigsrådet forventesogså at hilse de konkrete resultater af gennemførelsen af handlingsplanen velkommen. Det gæl-der ikke mindst de to sæt retningslinjer, der blev vedtaget på Udenrigsrådet den 24. juni 2013,om hhv. religions- og trosfrihed og menneskerettigheder for alle uanset seksuel orientering ogkønsidentitet. Endelig forventes Rådet at udtrykke fuld opbakning til den særlige repræsentantfor menneskerettigheder, den tidligere græske udenrigsminister Stavros Lambrinidis, og hansarbejde.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant6. Gældende dansk retSpørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.2
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes enighed om punktet.10. Regeringens generelle holdningDanmark har arbejdet aktivt for at styrke EU’s menneskerettighedsprofil og støtter gennemførel-sen af alle instrumenter, der kan fremme EU’s eksterne indsats på menneskerettighedsområdet.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgVedtagelsen af menneskerettighedspakken blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 22. juni2012 til orientering.
3
2. Sydlige naboer (Syrien og Egypten)KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet vil diskutere Syrien, herunder den humanitære situation og indsats, udviklingen i det politiske spor og sta-tus to måneder efter våbenembargoens ophør. Rådet forventes også at diskutere den seneste udvikling i Egypten.2. BaggrundI forhold tilSyrienopdaterede FN i midten af juni sit estimat for antallet af dræbte som følge afkonflikten til 93.000. Derudover anslår FN, at 6,8 millioner i Syrien har humanitære behov og at4,25 millioner er internt fordrevne, mens flere end 1,7 millioner syrere er flygtet til nabolandene.De hastigt voksende humanitære behov fik den 7. juni FN til at udsende den største humanitæreappel nogensinde på USD 4,4 mia. for finansiering af den humanitære indsats i hele 2013.Bestræbelserne på at skabe fremdrift i det politiske spor fortsætter ligeledes. Den 2. juli mødtesden russiske og amerikanske udenrigsminister til et møde, der tog udgangspunkt i slutkommuni-kéet fra G8-mødet Nordirland i midt-juni hvori det bl.a. fremgår, at man vil lægge pres på par-terne til at komme til forhandlingsbordet til Geneve II-konferencen. Mødet resulterede ifølgeKerry i mindre fremskridt, men en dato for Geneve II er endnu ikke fastlagt.Hverken for oppositionskoalitionens og regimets vedkommende er der truffet endelig beslutningom deltagelse i Geneve II, hvorfor der heller ikke er udpeget delegationer. For oppositionskoali-tionens vedkommende skal man først have valgt et nyt lederskab, der kan tage endelig stilling tildeltagelse i konferencen og dernæst kan sammensætte en forhandlingsdygtig delegation. Koaliti-onen samledes i Istanbul den 4. -5. juli, for netop at drøfte disse spørgsmål. Fra regimets side harman flere gange erklæret sig positivt indstillet overfor deltagelse, men indtil videre ikke i form afen endegyldig tilkendegivelse.IEgypten
annoncerede den egyptiske forsvarsminister, Abdul Fatah Khalil Al-Sisi, efter udløbetaf militærets ultimatum onsdag den 3. juli, at Morsi ikke længere er præsident, at den egyptiskeforfatning er midlertidigt ophævet, at formanden for den egyptiske forfatningsdomstol vil bliveindsat som midlertidig præsident og at der nedsættes en teknokratregering. Endvidere annonce-redes det, at der vil blive gennemført en forfatningsreform, samt at der vil blive afholdt snarligepræsident- og parlamentsvalg. Al-Sisi understregede også vigtigheden af, at sikre unge menne-skers inddrages i den politiske beslutningsproces. Endelig blev der udsendt en klar opfordring tilalle egyptere om ikke at gribe til vold.Egyptens nye præsident, Adly Mansour, aflagde ed den 4.juli. Mansour er nyudnævnt formand for forfatningsdomstolen. Hazem Beblawi, anerkendt øko-nom, blev den 9. juli udpeget som leder af den kommende teknokrat regering.Den nye midlerti-dige præsident, Adly Mansour har fremlagt en plan for det kommende transitionsforløb. Ifølgeplanen forventes det, at der vil blive afholdt valg til parlamentets underhus og efterfølgende præ-sidentvalg i første halvdel af 2014.
4
3. Formål og indholdRådet forventes at drøfte udviklingen iSyrien.I den forbindelse vil man baseret på en oriente-ring ved udenrigsrepræsentanten blandt andet gøre status over situationen to måneder efter vå-benembargoens ophør samt drøfte perspektiverne for fremdrift i det politiske spor. UdviklingeniEgyptenvil blive drøftet med udgangspunkt i de seneste dages begivenheder.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserDrøftelsen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.8. HøringIkke relevant9. Generelle forventninger til andre landes holdningerI forhold tilSyrienforventes, at der fortsat vil ytres bred opbakning til Geneve II-konferencen.Desuden vil EU’s forøgelse af både den humanitære og ikke-humanitære bistand til Syrien blivehilst velkommen. Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse afEgypten.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter en drøftelse af situationen iSyrien.Danmark planlægger fortsat ikke at leverevåben til nogen part i konflikten, ikke mindst grundet risikoen for spredning. Samtidig anerken-der Danmark behovet for styrke støtten til oppositionskoalitionen. Danmark bakker fortsat opom det politiske spor, og støtter bestræbelser på at få afholdt Geneve II-konferencen. Danmarkstøtter også et stærkt FN-engagement i bestræbelserne på at finde en politisk løsning på konflik-ten, og bakker derfor op om Lakhdar Brahimis arbejde. Danmark er fortsat en af de store huma-nitære bidragydere, og støtter desuden bestræbelserne på at bistå oppositionen og det syriske folki planlægningen af en kommende transitionsperiode. Regeringen støtter desuden en drøftelse afsituationen set i lyset af den danske betoning af det politiske spor, den humanitære indsats, støt-ten til oppositionen og den regionale tilgang til håndtering af konflikten bakker Danmark op omEU’s samtænkte tilgang (”Comprehensive Approach”), der skal skabe mere sammenhæng mel-lem de forskellige facetter af EU’s håndtering af konflikten.Regeringen støtter en drøftelse af situationen iEgypten.Danmark finder det væsentligt, atEgypten hurtigt vender tilbage til den demokratiske proces. Militæret, den nyudnævnte præsidentog teknokratregeringen skal holdes fast på løftet om, at der snarest muligt bliver indsat en folke-valgt regering og præsident. De skal sammen med den nyudnævnte præsident sikre retssikkerhedfor alle og respekt for grundlæggende rettigheder og friheder, herunder ytrings-og pressefriheden.Det er også vigtigt for Danmark, at alle parter inkluderes i den politiske proces. Danmark støtter5
derved op omEU’s udenrigsrepræsentants opfordring til en snarlig tilbagevenden til den demo-kratiske proces, herunder til afholdelse af frie og retfærdige præsident- og parlamentsvalg og tilvedtagelse af en forfatning i en inklusiv proces, der sikrer fuld respekt for grundlæggende rettig-heder, friheder og retsstat.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSyrienhar senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. juni 2013 til orientering.Spørgsmålet omEgyptenhar senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 19. april2013 til orientering.
6
3. MellemøstenKOM-dokument foreligger ikke.Revideret notat.1. ResuméRådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling, herunder mulighederne for engenoptagelse af fredsforhandlingerne efter den israelske regeringsdannelse og præsident Obamas besøg i Israel ogPalæstina i marts 2013. I den forbindelse vil der være fokus på EU’s rolle i fredsprocessen. Der ventes vedtagetrådskonklusioner.2. BaggrundForhandlingssituationen er fastlåst mellem den israelske og den palæstinensiske regering, der ikkehar ført direkte forhandlinger siden efteråret 2010. Fokus er derfor på de amerikanske bestræbel-ser for at bringe parterne tilbage på forhandlingssporet. Udenrigsminister Kerry har efter Oba-mas besøg i regionen i marts 2013 søgt at afdække parternes reelle vilje til direkte forhandlinger,og om de i givet fald vil kunne føre nogen vegne. Af hensyn til muligheden for at afprøve parter-nes vilje til kompromis i følsomme spørgsmål holdes indholdet af drøftelserne tæt til kroppen.USA arbejder sideløbende på et nyt, robust økonomisk initiativ, som skal understøtte den politi-ske proces. Der er tale om forberedelse af et omfattende privatsektorinitiativ, der skal muliggøreog fremme private investeringer på Vestbredden og frigøre potentialet for økonomisk vækst ogarbejdspladser.Danmark og EU arbejder for at få genoptaget fredsforhandlingerne inden for rammerne afKvartettens erklæring af 23. november 2011. EU har i form af rådskonklusionerne fra 14. maj2012 og senest rådskonklusionerne af 10. december 2012 anlagt en styrket indsats i forhold tilstøtte til en levedygtig palæstinensisk stat samt de israelske bosættelsesudvidelser, der kan inde-bære en reel forhindring for en fredsløsning.3. Formål og indholdRådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen. Der ventesrådskonklusioner.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. Konsekvenser7
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet ellerbeskyttelsesniveauet.8. HøringIkke relevant.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte atstøtte fredsforhandlinger.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-nere, herunder i særdeleshed USA. Målet med EU’s bestræbelser er, i samarbejde med det inter-nationale samfund, at understøtte mulighederne for en snarlig genoptagelse af fredsforhandlin-gerne med henblik på realisering af en to-stats-løsning og en varig og omfattende regional fred.Fra dansk side støtter man det palæstinensiske selvstyres arbejde med stats- og institutionsop-bygning. Fra dansk side tager man afstand fra de israelske bosættelsesbeslutninger og ser gerneen samlet EU-opfølgning på rådskonklusionerne af 14. maj 2012 og 10. december 2012, herun-der for så vidt angår situationen i område C.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. juni 2013 til orientering.
8
4. De Store Søers Område/DRCKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet forventes at drøfte situationen i De Store Søers Område, særligt i den østlige del af Den DemokratiskeRepublik Congo i lyset af den fortsat vanskelige sikkerhedspolitiske og humanitære situation. Kommissionens ogEU’s udenrigsrepræsentants fælles meddelelse til Rådet om en strategisk ramme for De Store Søers Område ventesat være omdrejningspunkt for drøftelsen. Det er forventningen, at der vedtages rådskonklusioner.2. BaggrundKonflikten i De Store Søers Område har hovedsageligt sit udspring i den fortsat vanskelige sik-kerhedspolitiske og humanitære situation i den østlige del af Den Demokratiske Republik Congo(DRC). Navnlig situationen i Kivu er bekymrende med massiv fordrivelse af befolkningerne,menneskerettighedsovertrædelser, vold, stagnation i den økonomiske og sociale udvikling og sti-gende rivalisering. Anklagerne om støtte fra nabolande til oprørsgrupper i DRC, herunder M23,har kun gjort situationen mere ustabil og medført øget mistillid landene i regionen imellem.FN’s nyligt undertegnede (februar d.å.) ramme for fred, sikkerhed og udvikling for Den Demo-kratiske Republik Congo og regionen (”rammeaftalen”) indebærer en ny politisk og regional kon-sensus om en bæredygtig stabilisering af regionen. En afgørende byggesten i rammeaftalen er ennational kontrolmekanisme (oversight mechanism), som skal overvåge gennemførelsen af deforpligtelser, som de underskrivende parter har indgået.Den nylige udpegning af FN’s generalsekretærs særlige udsending til De Store Søers Område,UNSR Mary Robinson, samt Sikkerhedsrådets enstemmige vedtagelse af det ny, forstærkedemandat til FN’s fredsbevarende styrke (MONUSCO), ses som positive tiltag, der skaber mulig-heder for et styrket engagement.EU ønsker at spille en aktiv rolle inden for FN’s formidlede strategiske ramme. Kommissionenog EU’s udenrigsrepræsentant udsendte den 19. juni en meddelelse til Rådet om en strategiskramme for de Store Søers Område. Den strategiske ramme omfatter politiske forslag inden forfem byggeblokke med fokus på en varig løsning: (i) håndtering af problemer med regeringsførel-se, (ii) sikring af en bæredygtig sikkerhed i den østlige del af DRC, (iii) bekæmpelse af fattigdomog genopretning af økonomien, (iv) genopbygning af tillid mellem naboer samt (v) oprettelse afen stærk international støttemekanisme.3. Formål og indholdRådet ventes at drøfte situationen i De Store Søers Område med udgangspunkt i oplægget til denstrategiske ramme. Den bekymrende situation i DRC, herunder i Kivu, må ventes at få særligopmærksomhed. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.Det er hensigten, at den fælles meddelelse om en strategisk ramme for de Store Søers Område ogde forventede rådskonklusioner vil udgøre rammen for EU’s tilgang til de Store Søers Område9
fremover og EU’s samarbejde i de Store Søers Område med bl.a. den Afrikanske Union (AU),den internationale konference om De Store Søers Område (ICGLR) og FN, herunder MO-NUSCO.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerEnkelte medlemslande har udtrykt utilfredshed med den manglende inddragelse af medlemslan-dene i processen med at udarbejde meddelelsen til Rådet. Der forventes enighed om budskaber-ne i rådskonklusionerne.10. Regeringens generelle holdningDanmark bakker op om et fortsat stort engagement fra EU’s side i De Store Søers Region, her-under EU’s strategiske ramme, der støtter op om og komplimenterer FN’s rammeaftale, og atder herved sendes et passende stærkt EU-signal vedr. situationens alvor i De Store Søers Områ-de.DRC er ikke et dansk prioritetsland, og dansk bistand til DRC ydes i form af støtte til internatio-nale og regionale organisationers indsatser i landet.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDe Store Søers Område har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, mensDRC blev forelagt den 16. november 2012 til orientering.
10
5. SomaliaKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméDrøftelsen forventes at fokusere på forberedelse af den internationale konference i Bruxelles den 16. september2013, hvor der forventes vedtaget en skitse til en plan for genopbygningen af Somalia med fokus på nationalt ejer-skab. EU vil sammen med Somalia være vært for konferencen. I lyset af den seneste forværrede sikkerhedssituati-on i Somalia forventes sikkerhedssektoropbygningen at fylde meget i drøftelsen. Der forventes vedtaget rådskonklu-sioner.BaggrundVed Somalia-konferencen i London den 7. maj 2013 blev der fra internationalt side udtrykt etstærkt politisk budskab om støtte til den somaliske regering til gengæld for at denne viser kon-krete resultater i forhold til opbygning af en demokratisk stat. Regeringen i Mogadishu præsente-rede en række politiske planer for sine prioriteter med fokus på opbygning af sikkerhed, politi,retssektor og offentlig finansiel forvaltning. Konferencen fungerede som katalysator for at bringeopbygningen af en fungerende national somalisk sikkerhedssektor øverst op på dagsordenen.Mht. at omsætte de politiske hensigtserklæringer fra London til en konkret arkitektur for samar-bejdet og finansieringen af genopbygningen i Somalia vil en opfølgende konference finde sted iBruxelles den 16. september 2013. Ved konferencen forventes fremlagt en skitse til plan for gen-opbygningen af Somalia (en såkaldt ”Compact”). Planen skal dække en tre-årig periode op til dekommende valg i 2016 med fokus på anvendelse af nationale mekanismer i overensstemmelsemed principperne i New Deal vedrørende skrøbelige stater. Samtidig forventes det internationalesamfund at præsentere konkrete bidrag til gennemførelsen af planen EU vil sammen med Soma-lia være vært for konferencen.En væsentlig udfordring i genopbygningsprocessen er sikkerhedssituationen i Somalia. Det sene-ste angreb på FN-bygningen i Mogadishu i juni 2013 har således intensiveret fokus på opbygnin-gen af sikkerhedssektoren i Somalia og sikring af en bred finansiering. Andre udfordringer om-fatter processen med opbyggelse af en føderal stat og sikre inddragelse og deltagelse af de soma-liske regioner i konferencen.3. Formål og indholdRådskonklusionerne forventes at fokusere på EU's opbakning til præsidenten og til den siddenderegerings arbejde med at udarbejde en foreløbig genopbygningsplan for Somalia (”Compacten”)og til dens vedtagelse ved konferencen i Bruxelles. Konklusionerne ventes desuden at understre-ge behovet for at sikre gensidige forpligtelser til fremdrift i statsopbygningsprocessen, herunderforpligtelse fra somalisk side om dels at fremlægge en køreplan for det kommende valg i 2016,dels at Somalia leverer på forsoningsprocessen med regionerne, således at deres deltagelse i kon-ferencen er sikret. Endvidere vil der fra EU's side blive efterspurgt en revision af forfatningenmhp. klarlæggelse af magt- og ressourcefordelingen mellem centraladministrationen og regioner-ne. Rådskonklusionerne ventes ligeledes at omfatte den seneste politiske og sikkerhedsmæssigeudvikling i Somalia, bl.a. med henvisning til den seneste forværring af sikkerhedssituationen. Det11
forventes fremhævet, at AU’s styrker, AMISOM, fortsat spiller en vital rolle for sikkerheden iSomalia, mens de somaliske sikkerhedsstyrkers kapacitet er under opbygning; og at der er behovfor styrket FN engagement.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andres landes holdningerDer er generelt konsensus i EU-kredsen om EU's politik i forholde til at stabilisere og fremmestatsopbygningen i Somalia. Fra dansk side lægges der særlig vægt på realisme – især i forhold tilsikkerhedssituationen på jorden - men også i forhold til den foreløbige genopbygningsplan, idetder er tale om en meget ambitiøs tidsplan og med mange udfordringer. Det lokale somaliske ejer-skab er vigtigt at fastholde i hele processen, lige som det er nødvendigt at fastholde de gensidigeforpligtelser mellem det internationale samfund og Somalia ift. at levere på gennemførelsen afplanen.10. Regeringens generelle holdningFra dansk side bakkes der op om EU’s indsats, som er i tråd med det bredspektrede danske en-gagement i Somalia, der favner både aktivt diplomati, udviklingsbistand og pirateribekæmpelse.Regeringen fordoblede i 2012 bistanden til Somalia fra 100 til 200 mio. kr. årligt.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 25. januar 2013 tilorientering.
12
6. LibanonKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet forventes at diskutere udviklingen i Libanon, herunder de humanitære og sikkerhedsmæssige konsekvenseraf konflikten i nabolandet Syrien.2. BaggrundLibanon oplever i stadig større grad konsekvenser afkonflikten i Syrien, ikke mindst i form afden vedholdende strøm af syriske flygtninge, der nu tæller mere 580.000 – et tal FN anslår, kannå en million hvis tilstrømningen fortsætter som hidtil. Derudover er der sket en stigning i volde-lige sammenstød på libanesisk territorium mellem tilhængere og modstandere af det syriske regi-me. Især den nordlige Bekaa-dal og grænselandet ind til Syrien er ofte skueplads for regulærekamphandlinger mellem de to grupper eller angreb over grænsen. Nogle af de mest voldsommesammenstød fandt imidlertid sted den 23. juni i den sydlige kystby Saida, da tilhængere af en ra-dikal sunni-muslimsk imam, der har opfordret til hellig krig mod det syriske regime, stødte sam-men med den libanesiske hær, med adskillige døde på begge sider til følge.Disse voldsudgydelser er dog stadig ret inddæmmede, og ingen frygter en omfattende spredningaf dem, men det fortsatte politiske tomrum bekymrer ikke desto mindre. Den nye regeringslederTammam Salam forsøger stadig, at få sammensat en overgangsregering, som skal føre Libanonfrem mod parlamentsvalget, der nu er udsat med 17 måneder efter den 20. juni.3. Formål og indholdSituationen i Libanon vil blive drøftet.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserDrøftelsen af Libanon forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i hørring9. Generelle forventninger til andre landes holdninger13
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af Libanon.10. Regeringens generelle holdningRegeringen ser med alvor på den bekymrende udvikling i Libanon, og opfordrer alle parter til atafholde sig fra yderligere brug af vold. Danmark yder en omfattende humanitær bistand som re-spons på konflikten i Syrien, og en del af denne går blandt andet til aktiviteter i Libanon.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSituationen i Libanon har senest være forelagt i Folketingets Europaudvalg den 19. april 2013 tilorientering.
14
7. Vand og sikkerhedKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat1. ResuméDer forventes præsenteret et diskussionsoplæg vedr. EU's fremtidige vanddiplomati på baggrund af en kortlægningaf EU’s og medlemsstaternes generelle og projektbaserede aktiviteter relateret til vand. Med oplægget sigtes efter atfremme politikkohærens og effektivitet i eksisterende og fremtidige projekter med henblik på globalt at fremme denbæredygtige udnyttelse og tilgængeligheden af vand for derved at forebygge konflikt. Der ventes vedtagetrådskonklusioner.2. BaggrundDe globale klimaændringer og den fortsatte befolkningstilvækst ligger et stadigt større pres påklodens tilgængelige vand- og naturressourcer, særligt i Afrika og udviklingslandene mere gene-relt. Den gradvist mindskede tilgængelighed af vand i disse områder sætter traditionelle erhvervsom landbrug og fiskeri under pres, hvilket kan resultere i folkemigrationer, social uro og ustabi-litet. Dertil kommer, at vand ofte er grænseoverskridende, idet 70 % af alle ferskvandsressourcerer transnationale, hvilket, som vand gradvist bliver mindre tilgængeligt, kan blive en årsag til in-ter- og intrastatslig konflikt.Vand og vandressourcers konfliktskabende potentiale har i EU skabt opmærksomhed på beho-vet for at udmønte en sammenhængende udenrigspolitik på dette område via et konsolideretvanddiplomati, der konstruktivt skal bidrage til at forebygge konflikt og ustabilitet. Senest harman gennemført en kortlægning af medlemsstaternes og Kommissionens udviklingsaktiviteter ide områder, hvor knapheden på vand er eller kan blive en konfliktforstærkende faktor. Formåletmed undersøgelsen har været at identificere mulige samarbejdsområder og koble disse til indsat-ser i diverse internationale organisationer, herunder bl.a. gennem øget overvågning af potentiellekonflikter relateret til vand.Kortlægningen af EU’s samlede udviklingsaktiviteter i forhold til vand, der har været ledt afFUT’en i samarbejde med Kommissionen og medlemslandene, foreligger nu og har identificeretover 200 projekter og aktiviteter på globalt plan, der gennemføres enten direkte via EU og med-lemslande eller via europæiske eller internationale partnere. Kortlægningen identificerede Cen-tralasien, Nilen, Mekongregionen, Mellemøsten og på sigt Sahel som særligt prioriterede indsats-områder. I kraft af EU’s anseelige bidrag til og erfaring med forvaltning af regionalt samarbejdeom delte vandområder og flodsystemer, lægges der op til, at EU skal påtage sig en ledende rolle ide ovennævnte prioriterede indsatsområder. Blandt andet skal vanddimensionen indgå med stør-re vægt i EU’s regionale strategier, som det eksempelvis er tilfældet i EU’s strategi for Centralasi-en.I lyset af at EU og dets medlemsstater er klart den største donorgruppe på vandindsatser i udvik-lingslande, vækker det bekymring i mange udviklingslande, at vand ikke er en prioritet i EU's nyeudviklingsstrategi ’Agenda for Change’. Det fremadrettede vanddiplomati skal dermed være ru-stet til at indgå i en dialog i lyset af ’Agenda for Change’ prioriteterne.15
3. Formål og indholdDrøftelsen af vand og sikkerhed på FAC den 22. juli tager afsæt i denne kortlægning, der har gi-vet FUT’en, Kommissionen og eksperter fra de respektive medlemslande anledning til at udar-bejde en stribe anbefalinger og konklusioner, som skal danne baggrund for drøftelsen af vand-sikkerhed og bidrage til at udstikke en strategisk ramme for EU’s vanddiplomati.På den baggrund forventes vedtaget rådskonklusioner, der sigter mod at fremme EU’s samledepolitikkohærens og effektivitet på vandområdet ved at formulere en generel strategisk ramme foret proaktivt EU vanddiplomati. Væsentlige operative elementer herunder ventes at være systema-tisk fremme af internationale konventioner såsom UNECE-konventionen om beskyttelse ogudnyttelse af grænseoverskridende vandløb og internationale søer for at sikre en transparent ogregelbaseret vandforvaltning samt at forbedre overvågning af potentielle konfliktområder. Etvæsentligt hensyn er, at de samlede vandindsatser også baserer sig på diplomatiske og konflikt-forebyggende indsatser i regionale sammenhænge for at tage højde for vandproblematikkensgrænseoverskridende natur.Drøftelsen ventes også at understrege den sikkerhedsmæssige dimension ved det øgede pres påklodens tilgængelige vandressourcer, og at vand på den baggrund skal indtænkes og profileres iEU’s samlede udenrigspolitik, ligesom det blev gjort på udenrigsrådet den 22. april 2013 medenergi og den 24. juni 2013 med klimaforandringer.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne eller samfundsøkonomien. På længere sigt forventes et styrket og bedre sammentænkt EUvanddiplomati at kunne bidrage positivt til de forbyggende indsatser mod klimaændringer ogderved øge beskyttelsesniveauet i Danmark og yde et konstruktivt bidrag til konfliktforebyggelsei EU’s partnerlande.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDe enkelte landepositioner kendes ikke, men drøftelsen af EU’s vanddiplomati og den ventedevedtagelse af konklusioner herpå ventes generelt at blive modtaget positivt af medlemslandene.
16
10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter, at man tager skridt frem mod etableringen af en ramme for EU’s vanddiplo-mati, der sigter på at tilføre både medlemslandenes og EU’s generelle projektaktiviteter inden forvand- og miljøområdet merværdi. Derfor forventes det, at man fra dansk side kan byde drøftel-sen velkommen og tilslutte sig, at der arbejdes videre med udformning af mere konkrete initiati-ver.Fra dansk side anerkender man endvidere de sikkerhedsmæssige dimensioner i spørgsmålet omvand- og naturressourcer og i forhold til de globale klimaændringer mere generelt. I den forbin-delse betragtes ambitionerne om en global grøn omstilling, på lige fod med de udviklingspolitiskeaktiviteter, som både et mål og middel. Det er centralt at adressere de sikkerhedsmæssige og hu-manitære aspekter af klimændringerne og erosionen af klodens naturressourcer. Det gør manbedst og mest effektivt ved forebyggende indsatser såsom klimatilpasning og effektiv miljøfor-valtning. I tilrettelæggelsen af projekt- og udviklingsaktiviteter på vandområdet prioriterer manfra danske side, at der på regionalt og landeniveau bidrages til at styrke de politiske rammer oginstitutionelle kapaciteter for vandforvaltning og vandudnyttelse.Fra dansk side arbejder man aktivt og målrettet med bæredygtige og præventive løsninger indenfor vandområdet i regi af bl.a. Global Green Growth Forum (3GF), der afholdes i Københavnden 21.-22. oktober 2013. Især fremme af mere effektive vandteknologier tillægges fra dansk sidebetydelig vægt og er afspejlet i det arbejde, man aktivt forestår som sekretariatsleder og europæ-isk ansvarlig i The China Europe Platform, der har til formål at fremme erfaringsudveksling, tek-nologioverførsel, forskningssamarbejder, politisk dialog samt generelt forbedre europæiske virk-somheders mulighed for at afsætte til det kinesiske marked for vandteknologier. Vandområdethar i øvrigt særlig bevågenhed, idet man arbejder for et dansk kandidatur til værtsskabet forWorld Water Forum i 2018, som vil kunne benyttes som en grøn omstillingsplatform med fokuspå samspillet mellem vand, energi og fødevarer.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
17
8. Myanmar/BurmaKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet ventes at vedtage et rammepapir for EU’s engagement i Myanmar/Burma for de kommende tre år på bag-grund af opdraget fra rådskonklusionerne fra april 2013, som gav udenrigsrepræsentanten til opgave at præsentereet udkast til en samlet EU-politik i forhold til Myanmar/Burma, som vil skulle støtte op om landets fortsattedemokrati- og reformproces frem til valget i 2015.2. BaggrundI april 2013 vedtog EU’s udenrigsministre at ophæve sanktionerne mod Myanmar/Burma (medundtagelse af våbenembargoen og embargo mod udstyr, der kan anvendes til intern undertryk-kelse) i anerkendelse af de generelle fremskridt i landet, der er opnået som resultat af den politi-ske- og økonomiske reformproces. Danmarks og EU’s politik i forhold til Myanmar/Burma varindtil april 2013 fastlagt i den Fælles Holdning, der blev vedtaget første gang i 1996, og som om-fattede målrettede sanktioner mod de burmesiske myndigheder baseret på princippet om reci-procitet. Danmark har støttet sanktionerne mod Myanmar/Burma som led i at fremme demokra-ti og reformer og for at lægge pres på regeringen for at leve op til dens forpligtelser over for denburmesiske civilbefolkning. EU har i flere omgange både strammet og lempet sanktionerne somreaktion på udviklingen i Myanmar/Burma.Det er vurderingen i EU-kredsen, at Burmas/Myanmars politiske- og økonomiske reformprocesgennem de seneste to år har skabt synlige og positive forandringer i forhold til at fremme demo-krati og reformer. Konkret har dette bl.a. udmøntet sig i den demokratiske oppositions indvalg iparlamentet i april 2012, frigivelse af flertallet af politiske fanger, liberaliseringer på presse- ogmedieområdet, indgåelse af våbenhvileaftaler med de væbnede etniske grupper, vedtagelse aflovgivning som kriminaliserer tvangsarbejde, samt indførelse af et nyt valutakursregime og en nyinvesteringslov. Der forventes en økonomisk vækst i 2013 på 6,5 pct. mod gennemsnitligt 5 pct.de foregående år.Myanmar/Burmas udfordringer er dog fortsat mange og komplekse, herunder ikke mindst i for-hold til at finde en løsning på de voldelige, etniske og religiøst betingede konflikter og overgreb,som især er rettet mod landets muslimske mindretal. Overgrebene i Rakhine-staten sidste år, somer de hidtil mest alvorlige, men også nylige voldelige optøjer andre steder i landet (Mandalay-provinsen og Shan-staten) har vakt stærk international bekymring og medført krav til Myan-mar/Burmas regering om at gribe ind. Thein Sein har offentligt erklæret, at der skal sikres ophøraf vold og diskrimination og skabes respekt og tolerance mellem etniske og religiøse grupperin-ger. Etablering af en velfungerende retsstat, herunder med et kompetent og uafhængigt retsvæsen,er fortsat en akilleshæl. Ligeledes er der behov for flere og bedre uafhængige kontrolmekanismer.For flertallet af befolkningen er de konkrete resultater af reformerne fortsat beskedne eller fravæ-rende, hvilket bl.a. skyldes, at embedsapparatet fortsat er kendetegnet ved ekstrem lav kapacitet,og i vidt omfang manglende forståelse for og vilje til at omsætte politiske initiativer i praksis. My-18
anmar/Burmas præsident Thein Sein har igangsat reformer for at fremme effektiviseringer ogændre bureaukratisk praksis.Der blev på rådsmødet i april 2013 vedtaget rådskonklusioner, som gav udenrigsrepræsentanten iopdrag at præsentere et udkast til en samlet EU-politik i forhold til Myanmar/Burma, som vilskulle støtte op om landets fortsatte demokrati- og reformproces frem til valget i 2015. Med støt-te fra en bred kreds af EU-lande har Danmark opfordret Den Fælles Udenrigstjeneste til i tætsamarbejde med Kommissionen og medlemsstaterne at sikre, at EU’s politik baserer sig på entransparent EU-Myanmar/Burma dialog, og inkluderer fortsat pres på de burmesiske myndighe-der for især at sikre løsladelse af tilbageværende politiske fanger, fremme national og etnisk for-soning, menneskerettigheder, retsstatsprincipper og en fortsat demokratisk udvikling.3. Formål og indholdEU’s udenrigsministre ventes på rådsmødet at vedtage et rammepapir, der fastlægger de over-ordnede rammer og prioriteter for EU’s engagement i Myanmar/Burma frem mod valget i 2015.Med engagementet vil EU bl.a. understøtte den politiske, sociale og økonomiske udvikling medhenblik på at fremme respekt for menneskerettigheder og retsstatsprincipper, fortsat demokrati-sering, inklusiv udvikling og fred.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserForslaget forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen ventes ikke sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er enighed i EU-kredsen om, at Burmas/Myanmars politiske- og økonomiske reformprocesgennem de seneste to år har skabt synlige og positive forandringer i forhold til at fremme demo-krati og reformer, men at udfordringerne fortsat er mange og komplekse, herunder ikke mindst iforhold til at finde en løsning på de voldelige, etniske og religiøst betingede konflikter. Der kanevt. forventes forskellige holdninger til, hvordan og med hvilke midler EU bedst kan støtte ud-viklingen frem mod 2015, men det forventes, at der er bred enighed om, at fokus skal være på atfremme en fortsat demokratisk udvikling, respekt for menneskerettigheder, retsstatsprincipper ogen inklusiv økonomisk udvikling.
19
10. Regeringens generelle holdningDanmark vil arbejde for, at EU – i tæt samarbejde med de demokratiske kræfter i Myan-mar/Burma og andre nøgleaktører som USA, ASEAN og FN – fortsat støtter en politisk ogøkonomisk reformproces i Myanmar/Burma med særlig sigte på at skabe de bedste forudsætnin-ger for afviklingen af et frit og demokratisk valg i 2015. Samtidig bør presset på Myan-mar/Burmas regering for yderligere reformer mod demokrati og respekt for menneskerettighe-der, herunder en løsning på de etniske konflikter, opretholdes.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 19. april 2013 til orientering.
20
9. Østligt PartnerskabKOM-dokument foreligger ikkeRevideret notat.1. ResuméRådet ventes at have en kort drøftelse af EU’s Østlige Partnerskab umiddelbart forud for partnerskabets uden-rigsministermøde, der afholdes i forlængelse af rådsmødet. Der ventes en drøftelse af forberedelsen af topmødet inovember i Vilnius, herunder hvilke elementer, der bør indgå i erklæringen fra Vilnius-topmødet, samt status forforhandlingerne om associerings- og frihandelsaftaler med flere østlige partnere, heriblandt Ukraine.2. BaggrundEU’s Østlige Partnerskab blev lanceret i 2009 og dækker EU’s naboskabspolitik med Hviderus-land, Ukraine, Moldova, Georgien, Armenien og Aserbajdsjan. Det Østlige Partnerskab omfatteret bilateralt og et multilateralt spor. Under det bilaterale spor er målet at fremme partnerlandenespolitiske associering og økonomiske integration med EU. Centralt er forhandlingerne om associ-eringsaftaler (AA) om politiske spørgsmål og alle sektorområder såsom miljø, energi, transport,mm. En væsentlig del af associeringsaftalerne er dybe og omfattende frihandelsaftaler (DCFTA),der dækker store dele af EU’s økonomiske acquis (’dyb’) og omfatter hele spektret af økonomisksamkvem (’omfattende’). Associeringsaftalerne ratificeres af Europaparlamentet og medlemslan-dene, inden de træder i kraft. Samarbejdet omfatter også bilaterale aftaler om visumlempelse ogpå sigt en eventuel mulighed for visumliberalisering. Der er pt. meget begrænset samarbejde mel-lem EU og Hviderusland i det bilaterale spor. Det multilaterale spor er organiseret omkring ud-veksling af erfaringer under fire tematiske platforme, der vedrører demokratisk udvikling, øko-nomisk integration, energisikkerhed og mellemfolkelige kontakter. Alle seks partnerlande deltageri det multilaterale samarbejde.Der vil blive afholdt udenrigsministermøde for partnerskabet den 22. juli 2013 i Bruxelles ogtopmøde for partnerskabet den 28.-29. november 2013 i Vilnius. Det forventes, at forhandlin-gerne om associeringsaftaler (AA) og dybe og omfattende frihandelsaftaler (DCFTA) med Mol-dova, Georgien og Armenien vil være færdige inden topmødet. Aftalerne vil derefter skulle gen-nem en længere juridisk-teknisk gennemgang, før de vil kunne underskrives. Visumfaciliterings-og tilbagetagelsesaftaler med hhv. Aserbajdsjan og Armenien vil muligvis også være færdigfor-handlede op til topmødet. Den færdigforhandlede AA/DCFTA med Ukraine vil muligvis kunneunderskrives på topmødet, hvis Ukraine vurderes at leve op til EU’s tre krav om fremskridt påretsområdet, fremskridt på valgområdet, samt om at sikre en generel videreførelse af den politi-ske og økonomiske reformdagsorden. Kommissionen har den 15. maj vedtaget forslag tilrådskonklusioner, der skal muliggøre de tekniske forberedelser af en eventuel underskrivelseaf associeringsaftalen mellem EU og Ukraine. EU har fortsat sanktioner mod styret i Hviderus-land, men har for at fastholde en kanal for kritisk dialog suspenderet indrejseforbuddet for denhviderussiske udenrigsminister Makei, således at han bl.a. vil kunne deltage i topmødet i Vilnius.3. Formål og indholdDer lægges op til en kort drøftelse af Det Østlige Partnerskab umiddelbart forud for partnerska-bets udenrigsministermøde, der afholdes i forlængelse af rådsmødet. Der ventes en drøftelse af21
forberedelsen af topmødet i november i Vilnius, herunder hvilke elementer, der bør indgå i er-klæringen fra topmødet, samt status for forhandlingerne om associerings- og frihandelsaftalermed flere østlige partnere, heriblandt Ukraine.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer ventes opbakning til Det Østlige Partnerskab, herunder til topmødet i Vilnius. I forhold tiltopmødeerklæringen vil nogle EU-lande søge at trække denne i retning af at øge tempoet forsamarbejde med de østlige partnere. Fra andre EU-landes side lægges der vægt på, at de østligepartnere først og fremmest leverer på de konkrete reformer, som de indgåede aftaler kræver.10. Regeringens generelle holdningDanmark støtter generelt Det Østlige Partnerskab som EU’s redskab til at knytte de seks part-nerlande tættere til sig baseret på fælles værdier såsom demokrati, menneskerettigheder og rets-samfund. Regeringen støtter den meritbaserede tilgang (”more for more”), hvorved de partner-lande, der udviser størst reformvilje, opnår øget engagement og støtte fra EU. Regeringen læggeri den forbindelse særligt vægt på, at et øget engagement fra EU baseres på partnerlandets opfyl-delse af de nødvendige kriterier. Danmark lægger endvidere vægt på at fortsætte en kritisk dialogmed de partnerlande, der i mindre grad lever op til EU’s krav.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgDet Østlige Partnerskab har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. juni 2013 tilorientering.
22
10. Sudan/SydsudanKOM-dokument forefindes ikke.Nyt notat.1. ResuméMed baggrund i et refleksionspapir fra EU’s særlige repræsentant til Sudan og Sydsudan ventes der vedtagetrådskonklusioner om forholdet mellem Sudan og Sydsudan med fokus på fredsprossen, den humanitære situationsamt truslerne om lukning af olietransporten.2. BaggrundI de to år der er gået siden Sydsudans uafhængighed, har det internationale samfund, anført afAfrikanske Union (AU), og med EU som en central medspiller, bidraget til at opretholdelse fre-den mellem Sudan og Sydsudan. I september 2012, efter lange forhandlinger, bistået af AUs Su-dan-panel, indgik landene et aftalekompleks om grænser, handel, statsborgerskab og olie i AddisAbaba - Addis-aftalerne. Men fortsat politisk uenighed mellem landene og landenes interne situa-tioner blokerer for aftalernes gennemførelse.I marts 2013 var der en kort forbedring af forholdet mellem de to lande, i forbindelse med at deindgik en aftale om en implementeringsmatrix for Addis-aftalerne. Men siden er situationen igenforværret.Khartoum anklager Sydsudan for at støtte oprørsgruppen Sudan Revolutionary Front (SRF),samt for ikke at trække sine tropper ud af den demilitariserede grænseregion. Dette har medførttrusler fra Khartoum om at lukke for olietransporten, der går via Sudan, hvis ikke den påståedestøtte til SRF og tilbagetrækningen af tropperne finder sted. En lukning af olieledningen vil havestore negative konsekvenser for begge landes økonomi. På AUs Sudan-panels opfordring harbegge lande indvilliget i at gå til forhandlingsborde, for at løse disse uoverensstemmelser, mendet er usikkert, om en sådan proces vil kunne afværge lukningen af olietransporten.Den interne sikkerheds- og humanitære situation i de to lande er også prekær. For Sudans ved-kommende specielt i Darfur, samt i grænseområderne Abyei, Sydkordofan og Blå Nil, og forSydsudans vedkommende især i Jonglei. I disse områder pågår der brud på menneskerettigheder-ne, og det ikke er muligt at få humanitær adgang.EU har 18. juni 2012 iværksat en CSDP-mission, EUAVSEC, der skal bidrage til en bæredygtigog effektiv administration af Jubas internationale lufthavn. Arbejdet sker i erkendelsen af, at envelfungerende international lufthavn er afgørende for et levedygtigt Sydsudan. Missionen har enstærk dansk deltagelse med flere danske udsendte, heriblandt missionschefen. Missionens mandatudløber i januar 2014, og inden da vil et review af missionen udarbejdes (forventet i september),efter hvilket der vil tages stilling til en evt. forlængelse af missionens mandat.3. Formål og indholdRådet forventes at vedtage rådskonklusioner på baggrund af refleksionspapiret udarbejdet afEU’s særlige repræsentant. Fokus vil være på fredsprossen, den humanitære situation samt trus-lerne om lukning af olietransporten fra Sydsudan.23
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at der blandt medlemslandene er enighed om at støtte AUs mæglingsbestræbelser,gennemførelse af Addis-aftalerne, de interne fredsprocesser, sikring af humanitær adgang, samten inklusiv national dialog. Et centralt element vil her være, hvordan EU og medlemslandene kanfastholde presset på parterne.10. Regeringens generelle holdningRegeringen vil kunne støtte op om rådskonklusionerne.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 20. april 2012 til orientering.
24
11. MaliKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméDer ventes vedtaget rådkonklusioner og evt. en drøftelse af situationen i Mali, med udgangspunkt i den foreløbigeaftale mellem den maliske regering og de væbnede grupper, det forestående valg, samt den sikkerheds- ogudviklingsmæssige situation.2. BaggrundDen maliske regering indgik en aftale med de væbnede grupper i Ouagadougu den 18. juni 2013.Der er tale om en foreløbig aftale, der sikrer våbenstilstand og derved muliggør første runde afpræsident- og parlamentsvalget på hele Malis territorium den 28. juli 2013. Anden runde plan-lægges den 11. august 2013. I forbindelse med valgforberedelserne er der dog stadig en rækkelogistiske, sikkerhedsmæssige og tekniske udfordringer, men den maliske regering understreger,at de vurderer disse udfordringer overkommelige og er fast besluttede på fortsat at afholde valg.Ifølge aftalen accepterer de væbnede grupper afvæbning, men stiller som betingelse en inklusivdialog efter valget om de mere grundlæggende problematikker ift. de nordlige regioners status.Aftalen er kommet i stand efter et massivt pres fra det internationale samfund, der også i det vi-dere forløb vil skulle spille en central rolle i aftalens gennemførelse. Der er tale om et positivtmen skrøbeligt skridt i den rigtige retning.EU har spillet en ganske aktiv rolle i forløbet; bl.a. illustreret af en erklæring fra EU’s udenrigsre-præsentant, der hilste aftalens indgåelse velkommen umiddelbart efter dens indgåelse.MINUSMA har den 1. juli 2013 overtaget ansvaret fra AFISMA (den afrikansk-ledede stabilise-ringsmission). MINUSMA ventes at omfatte op til ca. 11.200 militære- og ca. 1.440 politifolk,samt integrere det nuværende civile FN-kontor i Mali (UNOM).Som opfølgning på højniveaukonferencen i Bruxelles d. 15. maj 2013 til støtte for Malistransitionsplan; ’Plan for the Sustainable Recovery’, arbejdes der på at etablere enopfølgningsmekanisme. Mekanismen skal dels monitorere det internationale samfunds opfyldelseaf de finansielle løfter afgivet under konferencen, dels monitorere de maliske partersgennemførelse af transitionsplanen.EU’s militære træningsmission, EUTM Mali, har til formål at træne og understøtte Malis rege-ringshær. Missionen er fuldt udrullet med over 500 mand deployeret, og træningen af de malisketropper er påbegyndt. Danmark deltager ikke i EUTM Mali som følge af forsvarsforbeholdet.3. Formål og indholdDrøftelsen på rådsmødet ventes at gøre status for den aktuelle situation i Mali på baggrund afden foreløbige aftale af 18. juni 2013 og det forventede valg den 28. juli 2013.25
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserSagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. HøringSagen har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er blandt medlemslandene enighed om at fastholde presset på den maliskeovergangsregering for at sikre gennemførelsen af den foreløbige aftale, herunder i særlig gradafholdelse af præsident- og parlamentsvalg, samt at sikre et reelt engagement i dialog- ogforsoningsprocessen. Der er i EU fokus på regional forankring, lokalt ejerskab og behovet forstærk international koordination. Der er enighed om, at situationen i Mali kræver en bredspektrettilgang, der trækker på politiske, udviklingspolitiske, humanitære så vel som militære bidrag.10. Regeringens generelle holdningFra dansk side lægges der vægt på, at det politiske pres fastholdes mhp. gennemførelse af denforeløbige aftale, samt at dialog- og forsoningsprocessen bliver både bred og inklusiv, således atalle befolkningsgrupper i Mali involveres. Danmark spiller en meget aktiv rolle vedr. dialog- ogforsoningsprocessen og præsenterede på denne baggrund et non-papir om de danske erfaringerog positioner til seneste højniveaumøde om Mali 15. maj 2013. Behovet for en bred dialog- ogforsoningsproces med alle befolkningsgrupper er kun blevet yderligere aktualiseret efter den fo-reløbige aftale indgået med MNLA. Vigtigt, at alle befolkningsgrupper involveres - og at der ikkekun forhandles og gives indrømmelser til de væbnede grupper, der ifølge den brede befolkning erårsag til konflikten.Fra dansk side ventes man at deltage i den foreslåede opfølgningsmekanisme vedr. højniveau-konferencen afholdt i Bruxelles den 15. maj 2013.Danmark støtter op om en fortsat aktiv rolle for EU i Sahel-regionen og ser gerne, at implemen-teringen af EU’s Sahel-strategi accelereres, hvilket vil være en hovedprioritet for den nyudnævnteEUSR for Sahel.Som følge af forsvarsforbeholdet kan Danmark ikke deltage i beslutninger om eller udførelsen afEUTM Mali.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg den 24. maj 2013 til orientering.26