Det Udenrigspolitiske Nævn 2012-13
UPN Alm.del Bilag 267
Offentligt
1266992_0001.png
1266992_0002.png
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa og Nordamerika
EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 1. juli 2013

Rådsmøde (almindelige anliggender) den 25. juni 2013

REDEGØRELSE

1. EU’s flerårige finansielle ramme for perioden 2014 til 2020

På tidspunktet for kunne Europa-Parlamentet ikke godkende den aftale, som var indgået påforeløbig basis mellem formandskabet og Europa-Parlamentets chefforhandler. På den bag-grund ville formandskabet fortsætte forhandlingerne med Europa-Parlamentet mhp. at sikreen endelig aftale. Der var ifm. rådsmødet ikke klarhed over, hvilke præcise elementer Europa-Parlamentet ønskede skulle indgå i en endelig aftale, men flere delegationer understregede, atder var begrænset manøvrerum ud over det, som lå i forståelsen med Europa-Parlamentetschefforhandler.

2. Vestbalkan/udvidelsen

Udvidelse/Vestlige Balkan

Udenrigsrepræsentanten redegjorde for det seneste års udvikling i forholdet mellem Serbienog Kosovo og understregede 1) at aftalen mellem Serbien og Kosovo var irreversibel og 2) ogat der var sket en kvalitativ forbedring af relationerne mellem Beograd og Pristina. Udvidel-seskommissæren oplyste, at Kommissionen ville foreslå, at normaliseringsprocessen blevhåndteret som et integreret element i forhandlingsrammen vedr. Serbien. Der blev opnåetenighed om at anbefale DER, at der allersenest i januar 2014 indledes optagelsesforhandlingermed Serbien. Der var også enighed om at indlede forhandlinger med Kosovo om en Stabilise-rings- og Associeringsaftale.-

Tyrkiet

Spørgsmålet om åbning af kapitel 22 om regionalpolitik med Tyrkiet blev med kort varsel ta-get op på rådsmødet. Forud for rådsmødet havde enkelte lande tilkendegivet, at man i denaktuelle situation ikke kunne støtte en åbning af kapitlet, mens øvrige medlemslande ønskedeen åbning. Rådet nåede imidlertid til enighed om at åbne forhandlingskapitlet. Løsningen in-debærer, at forhandlingerne først vil blive sat i gang efter fremlæggelsen af Kommissionensårlige fremskridtsrapport til oktober, og efter at Rådet har bekræftet sin position til åbning afkapitlet og fastlagt en dato for tiltrædelseskonferencen.

3. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2013

Drøftelsen af DER 27.-28. juni 2013, herunder udkast til konklusioner for DER-mødet, fandtsted i forbindelse med en arbejdsfrokost med formanden for Det Europæiske Råd, Hermanvan Rompuy. Herudover godkendtes de landespecifikke anbefalinger og Rådsanbefalingernevedr. de nationale reformprogrammer mhp. efterfølgende endossering på DER.
2

4. Tilknytning af protokol om anvendelsen af Den Europæiske Unions Charter om

Grundlæggende Rettigheder i Den Tjekkiske Republik

Rådet godkendte et udkast til Det Europæiske Råds beslutning om indkaldelse af enregeringskonference vedrørende en ændring af Traktaterne i form af en protokol omanvendelsen af Charteret om Grundlæggende Rettigheder i forhold til Den TjekkiskeRepublik. Beslutningen ventes at blive vedtaget på et kommende møde i Det Europæiske Råd.

5. Initiativet vedrørende grundlæggende værdier, demokrati og retsstatsprincipper i

EU

Drøftelsen af det tysk-dansk-finsk-hollandske initiativ om en mere effektiv mekanisme tilsikring af EU´s fælles grundlæggende værdier, demokrati og retsstatsprincipper afspejledevarierende grader af entusiasme for og støtte til initiativet blandt delegationerne. Der blevgennemgående udtrykt behov for at sikre et solidt grundlag for det videre arbejde, herundergennem indspil fra Kommissionen. Hovedparten af de delegationer, som udtalte sig, lagdevægt på, at en evt. ny mekanisme skulle være ikke-diskriminerende, upartisk og objektiv,supplerende og ikke-duplikerende i forhold til allerede eksisterende mekanismer. Flere landeunderstregede ønske om, at initiativet ikke skulle bindes op på mulige økonomiske sanktionerift. EU-midler. Endelig fremhævede visse delegationer sagens kompleksitet, herunder detraktatmæssige begrænsninger, hensynet til medlemslandenes nationale retssystemer,samspillet med Europarådet samt mulige overlap med de beslægtede tiltag i regi af Rådet(retlige og indre anliggender). Det blev konkluderet, at Rådet ville vende tilbage til sagen på etkommende møde i Rådet (generelle anliggender).

6. Kommissionens forslag til revision af EU’s Personalevedtægt

Punktet var ikke på dagsordenen for rådmødet.

7. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om statut for og finansiering

af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde

Punktet var ikke på dagsordenen for rådsmødet.

Sammensætning af EU-domstolen: Antallet af generaladvokater

Punktet blev vedtaget uden debat.