Det Udenrigspolitiske Nævn 2012-13
UPN Alm.del Bilag 266
Offentligt
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 28. juni 2013(OR. en)
EUCO 104/2/13REV 2
CO EUR 9CONCL 6
FØLGESKRIVELSEfra:Generalsekretariatet for Rådettil:delegationerneVedr.:DET EUROPÆISKE RÅD27.-28. JUNI 2013KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 27.-28. juni 2013).
________________________
EUCO 104/2/13 REV 2
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013På baggrund af de svage økonomiske udsigter på kort sigt har ungdomsarbejdsløsheden nået hidtilusete højder i flere medlemsstater med meget store menneskelige og samfundsmæssige omkostnin-ger. En hurtig indsats er nødvendig.Det Europæiske Råd blev i dag enigt om en samlet tilgang til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløs-hed, der bygger på følgende konkrete foranstaltninger: fremskyndelse og fremrykning af ungdoms-beskæftigelsesinitiativet, hurtigere gennemførelse af ungdomsgarantien, øget mobilitet for unge oginddragelse af arbejdsmarkedets parter. Det Europæiske Råd drøftede også, hvordan der kan sættesgang i investeringerne, og adgangen til kredit kan forbedres. Det opfordrede til en mobilisering afeuropæiske midler, bl.a. fra EIB, og lancerede en ny "investeringsplan" for at støtte SMV'erne ogstyrke finansieringen af økonomien.Den finansielle stabilitet er i bedring, men EU og medlemsstaterne vil skulle træffe yderligere for-anstaltninger for at bringe Europa fuldt og helt tilbage på sporet hen imod vedvarende vækst ogbeskæftigelse. Sunde offentlige finanser og politikker, der støtter bæredygtig vækst og beskæftigelse,styrker hinanden gensidigt. Samtidig kræves en mere beslutsom indsats på alle niveauer for at vide-reføre strukturreformerne og styrke konkurrenceevnen og beskæftigelsen. I den forbindelse god-kendte Det Europæiske Råd de landespecifikke henstillinger, som skal være retningsgivende formedlemsstaternes politikker og budgetter, og afsluttede således det europæiske semester 2013.Det Europæiske Råd vurderede også fremskridtene hen imod en bankunion, som er afgørende forfinansiel stabilitet og for en velfungerende ØMU. Endelig fastlagde Det Europæiske Råd de næsteskridt i styrkelsen af ØMU'ens arkitektur og opfordrede til, at arbejdet fortsætter med alle dissespørgsmål frem til Det Europæiske Råds møde i december.Det Europæiske Råd hilste Kroatien varmt velkommen som medlem af Den Europæiske Union pr.1. juli 2013. Det lykønskede også Letland med at have opfyldt konvergenskriterierne i traktaten,således at det kan indføre euroen den 1. januar 2014.Det Europæiske Råd godkendte Rådets konklusioner og henstillinger om udvidelsen og stabilise-rings- og associeringsprocessen.I.UNGDOMSBESKÆFTIGELSE
1.
Bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed er et særligt og øjeblikkeligt mål i betragtning af detuacceptabelt høje antal unge europæere, der er arbejdsløse. Alle anstrengelser skal sættes indpå det fælles mål om at få unge, der ikke er i uddannelse eller i arbejde, tilbage i arbejde elleri uddannelse inden for fire måneder som fastlagt i Rådets henstilling om en "ungdomsgaran-ti". Med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse om ungdomsbeskæftigelse er der behovfor en beslutsom og øjeblikkelig indsats både på nationalt plan og på EU-plan.
EUCO 104/2/13 REV 2
1
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 20132.EU vil tage alle disponible instrumenter i brug til støtte for ungdomsbeskæftigelse. Det Euro-pæiske Råd er enigt om en samlet tilgang, der bygger på følgende konkrete foranstaltninger:
a)
Ved gennemførelsen af strukturfondene skal der fokuseres særligt på ungdomsbeskæfti-gelse, bl.a. ved at uudnyttede midler omprogrammeres, når det er hensigtsmæssigt.Kommissionen og medlemsstaterne skal udnytte alle de muligheder, der ligger i DenEuropæiske Socialfond (ESF), som er et af de vigtigste finansielle redskaber på EU-plantil dette formål, bl.a. ved at støtte skabelsen af nye job til unge arbejdstagere. Om nød-vendigt skal medlemsstaterne forbedre deres administrative kapacitet under anvendelseaf øget teknisk bistand fra Kommissionen og på grundlag af bedste praksis.
b)
Alle de nødvendige forberedelser skal træffes, så ungdomsbeskæftigelsesinitiativet kanvære fuldt operationelt senest i januar 2014, og det bliver muligt at foretage de førsteudbetalinger til modtagere i EU-regioner, der har ungdomsarbejdsløshedsprocenter påover 25 %1. For at ungdomsbeskæftigelsesinitiativet kan spille sin rolle fuldt ud, børudbetalingen af de 6 mia. EUR, det har fået tildelt, ske i løbet af de to første år af dennæste flerårige finansielle ramme2. Endvidere skal de disponible margener under FFR-lofterne for årene 2014-2017 anvendes til en "samlet margen for forpligtelser", dernavnlig skal finansiere foranstaltninger til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed. Med-lemsstater, der er omfattet af initiativet, bør vedtage en plan med henblik på at tackleungdomsarbejdsløshed, herunder ved gennemførelsen af "ungdomsgarantien" indenårets udgang. Andre medlemsstater tilskyndes til at vedtage lignende planer i 2014.Kommissionen skal i 2016 aflægge rapport om gennemførelsen af "ungdomsgarantien"og om initiativets funktion.
1
2
Eftersom ungdomsarbejdsløsheden i Slovenien er steget med mere end 30 % i 2012, vil regio-nen Østslovenien, hvor ungdomsarbejdsløsheden lå på mere end 20 % i 2012, også få gavn afungdomsbeskæftigelsesinitiativet.Dette sker uden negativ indvirkning på de mål, som Det Europæiske Råd fastsatte i maj ved-rørende energipolitik.2
EUCO 104/2/13 REV 2
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013c)EIB vil bidrage til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed gennem sit initiativ "job tilunge" og sit program "investering i kvalifikationer", der bør gennemføres straks.d)Der skal gøres en ny indsats for at fremme mobiliteten for unge jobsøgende, bl.a. ved atstyrke programmet "Dit første Euresjob". Medlemsstaterne tilskyndes til at anvende endel af deres ESF-tildelinger til støtte for mobilitetsordninger på tværs af grænserne."Erasmus+"-programmet, der også tilskynder til erhvervsuddannelse på tværs af græn-serne, skal være fuldt operationelt fra januar 2014. Enigheden mellem Europa-Parlamentet og Rådet om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer hilses særligvelkommen. Kommissionens forslag, der fører til oprettelse af et netværk for offentligearbejdsformidlinger, bør behandles hurtigt. Der er behov for en yderligere indsats, navn-lig hvad angår forslaget om bevarelsen af supplerende pensionsrettigheder, som skalvedtages i den nuværende valgperiode.
e)
Lærepladser af høj kvalitet og arbejdsbaseret læring skal fremmes, navnlig via den eu-ropæiske alliance for lærlingeuddannelser, der skal lanceres i juli. Kvalitetsrammen forpraktikophold bør etableres i begyndelsen af 2014.
f)
Arbejdsmarkedets parter skal inddrages fuldt ud og aktivt tage del i disse bestræbelser.Det Europæiske Råd hilser den "Framework of Actions on Youth Employment" vel-kommen, som arbejdsmarkedets parter enedes om den 11. juni 2013.
EUCO 104/2/13 REV 2
3
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 20133.På nationalt plan, hvor de fleste af beføjelserne på beskæftigelsesområdet ligger, bør med-lemsstaterne videreføre deres reformer. Medlemsstaterne er i gang med at træffe foranstalt-ninger til at modernisere de erhvervsrettede og almene uddannelsessystemer, styrke samarbej-det mellem uddannelsessektoren og erhvervslivet for at lette overgangen fra skole til arbejde,forbedre integrationen af lavtuddannede unge på arbejdsmarkedet, rette op på misforholdetmellem efterspurgte og udbudte kvalifikationer og fremme lærlingeuddannelser og praktikop-hold i økonomiske nøglesektorer samt iværksætteri og virksomhedsetablering. En række med-lemsstater har allerede fremlagt ambitiøse planer for at støtte ungdomsbeskæftigelsen. Mender skal gøres mere. Navnlig bør medlemsstater med høj ungdomsarbejdsløshed fremme akti-ve arbejdsmarkedsforanstaltninger. Det er vigtigt at være tilstrækkeligt opmærksom påarbejdsmarkedsdeltagelsen blandt grupper af sårbare unge med specifikke udfordringer. DetEuropæiske Råd, der anerkender medlemsstaternes beføjelser på dette område, mindede omvigtigheden af, at beskatningen flyttes væk fra arbejde, herunder om nødvendigt ved at mind-ske de sociale bidrag, som et middel til at øge beskæftigelsesegnetheden, jobskabelsen ogkonkurrenceevnen. Det Europæiske Råd opfordrede til øget udveksling af de bedste nationalepraksisser; i den forbindelse hilste det den forestående konference i Berlin velkommen.
II.
VÆKST, KONKURRENCEEVNE OG BESKÆFTIGELSE
Det europæiske semester
4.
Efter en indgående udveksling af synspunkter afsluttede Det Europæiske Råd det europæiskesemester 2013 ved generelt at godkende de landespecifikke henstillinger. Medlemsstaterne vilnu omsætte henstillingerne i deres kommende beslutninger om budgetter, strukturreformersamt beskæftigelsespolitikker og social- og arbejdsmarkedspolitikker, samtidig med at defuldt ud styrker det nationale ejerskab og bevarer den sociale dialog. Rådet og Kommissionenvil følge gennemførelsen heraf nøje. Rådet vil regelmæssigt drøfte og vurdere den økonomi-ske situation i Europa.
EUCO 104/2/13 REV 2
4
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 20135.Fremme af vækst og finanspolitisk konsolidering styrker hinanden gensidigt. Sunde offentligefinanser er afgørende for, at de offentlige myndigheder kan bevare deres evne til at støtteholdbar vækst og beskæftigelse. I denne forbindelse hilser Det Europæiske Råd ophævelsen afproceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud for flere medlemsstater vel-kommen og glæder sig over indsatsen i de medlemsstater, der forventes at opfylde de finans-politiske mål. Det minder om de muligheder, som EU's eksisterende finanspolitiske rammergiver for at skabe balance mellem behovene for produktive offentlige investeringer og målenevedrørende finanspolitisk disciplin i den præventive del af stabilitets- og vækstpagten. Fornogle medlemsstater er tempoet i den finanspolitiske konsolidering blevet tilpasset som reak-tion på den økonomiske situation som fastsat i EU's finanspolitiske rammer. Samtidig børmedlemsstaterne fremskynde deres strukturreformer. Dette vil understøtte indsatsen for atgenskabe balance i EU's økonomi, medvirke til at genoprette konkurrenceevnen og håndterede sociale konsekvenser af krisen.En ny investeringsplan for Europa6.I den aktuelle økonomiske kontekst er det afgørende at genetablere normal långivning til øko-nomien og lette finansieringen af investeringer. I betragtning af SMV'ernes betydning forøkonomien, navnlig hvad angår jobskabelse, vil foranstaltninger til at støtte SMV'ers finansie-ring blive prioriteret højt. Dette er særlig vigtigt i lande med høj ungdomsarbejdsløshed oglande, hvor der er behov for nye investeringer for at fremme vækst og beskæftigelse. Det erogså vigtigt at fremme iværksætteri og selvstændig erhvervsvirksomhed. Det Europæiske Rådnåede derfor til enighed om at iværksætte en ny "investeringsplan".7.Det Europæiske Råd så med tilfredshed på den enighed, der er opnået om EU's flerårige fi-nansielle ramme (FFR) for de kommende syv år. Det takkede Europa-Parlamentets, Rådets ogKommissionens forhandlere for deres arbejde og utrættelige indsats, der gjorde det muligt atindgå denne aftale i dag. FFR vil spille en afgørende rolle for at støtte økonomien ved at fun-gere som katalysator for vækst og beskæftigelse i hele Europa og som løftestang for produkti-ve investeringer og investeringer i menneskelig kapital. Det Europæiske Råd opfordrede til enhurtig formel vedtagelse af FFR-forordningen og den dertil knyttede interinstitutionelle aftale.I den forbindelse glædede Det Europæiske Råd sig også over de aftaler, der er indgået om nyeprogrammer såsom Erasmus, Cosme, Horisont 2020 og programmet for beskæftigelse og so-cial innovation. Det Europæiske Råd understregede vigtigheden af:
EUCO 104/2/13 REV 2
5
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013a)at de forskellige EU-programmer, der støtter gennemførelsen af Europa 2020-strategien,vedtages inden årets udgang
b)
at medlemsstaterne samarbejder med Kommissionen med henblik på at afslutte derespartnerskabsaftaler og operationelle programmer snarest muligt
c)
at strukturfondene og programmerne for virksomheders konkurrenceevne og SMV'er(Cosme) og for forskning og innovation (Horisont 2020), der er særlig vigtige i forbin-delse med støtte til SMV'er iværksættes hurtigt
d)
at der sættes skub i gennemførelsen af pilotfasen vedrørende projektobligationer. Kom-missionen agter at forelægge sin vurdering inden udgangen af 2013.
8.
Det Europæiske Råd hilste rapporten fra Kommissionen og EIB om finansieringen af økono-mien velkommen. Det nåede til enighed om følgende foranstaltninger og hilste det velkom-men, at Kommissionen og EIB agter at gennemføre dem som en prioritet og forelægge en om-fattende rapport om gennemførelsen heraf inden dets møde i oktober 2013 med kvantitativemål, instrumenter og en tidsplan:
a)
optrapning af EIB's indsats for at støtte långivningen til økonomien ved at udnytte denseneste forhøjelse på 10 mia. EUR af bankens kapital fuldt ud. Det Europæiske Råd op-fordrer EIB til at gennemføre sin plan om at øge sin udlånsvirksomhed i EU med mindst40 % i perioden 2013-2015. Med henblik herpå har EIB allerede identificeret nye ud-lånsmuligheder på mere end 150 mia. EUR inden for en række kritiske prioriteter såsominnovation og kvalifikationer, SMV'ers adgang til finansiering, ressourceeffektivitet ogstrategiske infrastrukturer
EUCO 104/2/13 REV 2
6
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013b)udvidet anvendelse af fælles finansielle risikodelingsinstrumenter mellem Kommis-sionen og EIB for at øge virkningen af den private sektors og kapitalmarkedernes inve-steringer i SMV'er. Disse initiativer bør sikre, at omfanget af nye lån til SMV'er i heleEU udvides, idet principperne om finansiel soliditet og gennemsigtighed og FFR-lofterne overholdes. Rådet vil i samråd med Kommissionen og EIB uden unødig for-sinkelse fastlægge parametrene for udformningen af de pågældende instrumenter, dersamfinansieres over strukturfondene, for at opnå en høj løftestangseffekt. De nødvendi-ge forberedelser bør træffes, så disse instrumenter kan begynde at fungere i januar 2014
c)
forøgelse af EIF's kreditforbedringskapacitet
d)
gradvis udvidelse af EIB's handelsfinansieringsordninger for at fremme SMV-aktiviteterover hele Unionen, navnlig i programlande
e)
styrkelse af samarbejdet mellem nationale udviklingsbanker og EIB for at øge mulighe-derne for fælles udlån og udveksling af bedste praksis
f)
udvikling af alternative finansieringskilder i tæt samarbejde med medlemsstaterne.
Gennemførelse af vækst- og beskæftigelsespagten
9.
For et år siden nåede Det Europæiske Råd til enighed om en vækst- og beskæftigelsespagt,som er en pakke af hurtigtvirkende vækstforanstaltninger, der støttes af en finansiering på120 mia. EUR. Om end der er gjort gode fremskridt med hensyn til at udmønte disse foran-staltninger, hvoraf nogle allerede bærer frugt, er der behov for en yderligere indsats. EU-institutionerne og medlemsstaterne bør gøre deres yderste for at sikre, at alle elementerne ipagten gennemføres hurtigt, jf. tidligere konklusioner fra Det Europæiske Råd, navnlig for såvidt angår det indre marked, innovation, den digitale dagsorden, tjenesteydelser, energi ogskat. Det Europæiske Råd ser frem til en ajourført statusrapport om pagten i december 2013på grundlag af en regelmæssig gennemgang i Rådet.
EUCO 104/2/13 REV 2
7
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 201310.Som besluttet i marts vil Det Europæiske Råd nøje overvåge gennemførelsen af de retnings-linjer, det udstikker for at styrke den økonomiske vækst og fremme konkurrenceevnen, navn-lig ved at holde regelmæssige tematiske drøftelser. I den forbindelse havde Det EuropæiskeRåd en første udveksling af synspunkter om to centrale spørgsmål:
a)
den afgørende betydning af en stærk europæisk industriel basis som en væsentlig byg-gesten for EU's dagsorden for vækst og konkurrenceevne. Det Europæiske Råd opfor-drede til en bred horisontal og sammenhængende tilgang til en moderne europæisk in-dustripolitik, der ledsager strukturændringer og økonomisk fornyelse. Det hilste Kom-missionens handlingsplan for en konkurrence- og bæredygtig stålindustri velkommen.Med henblik på Det Europæiske Råds møde i februar 2014 så det frem til yderligere bi-drag fra Kommissionen, jf. konklusionerne fra Det Europæiske Råd i marts ogmaj 2013. Det kommende formandskab opfordres til at videreføre det forberedende ar-bejde i Rådet
b)
idet det minder om sine konklusioner fra marts 2013, hilste Det Europæiske Råd Kom-missionens meddelelse om de ti mest byrdefulde retsakter velkommen som et indleden-de bidrag. Det så frem til inden mødet i oktober 2013 at modtage et detaljeret arbejds-program med yderligere og eventuelt nye konkrete forslag med henblik på at mindskeden samlede reguleringsbyrde og fremme konkurrenceevnen under stadig hensyntagentil behovet for en egentlig beskyttelse af forbrugere og ansatte. Det opfordrede til enfortsat indsats for at gøre EU-regulering og national regulering mere effektiv, konse-kvent og enkel. Det vil vende tilbage til disse spørgsmål i lyset af de pågældende for-slag.
Idet det regner med, at dets tematiske drøftelser i oktober 2013 vil give fornyet tilskyndelsefor så vidt angår innovation, det digitale indre marked og tjenesteydelser, opfordrede Det Eu-ropæiske Råd Kommissionen til at fremlægge sin rapport om peerevaluering af servicedirek-tivet og om "Licenses for Europe"-processen forud for mødet.
EUCO 104/2/13 REV 2
8
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 201311.Det Europæiske Råd, der minder om den rolle, som handel spiller for at øge væksten og be-skæftigelsen, hilste indledningen af forhandlinger om et transatlantisk handels- og investe-ringspartnerskab med USA velkommen.III. FULDFØRELSE AF DEN ØKONOMISKE OG MONETÆRE UNION
12.
Siden forelæggelsen i december af rapporten "Hen imod en egentlig Økonomisk og MonetærUnion" er arbejdet med de fire centrale byggesten med henblik på at styrke ØMU'ens arkitek-tur skredet frem. Nye konkrete skridt i retning af at styrke den økonomiske styring vil skulleledsages af yderligere skridt hen imod øget demokratisk legitimitet og ansvarlighed på det ni-veau, hvor beslutningerne træffes og gennemføres. Denne proces vil bygge på EU's institutio-nelle ramme med fuld respekt for det indre markeds integritet, samtidig med at der sikres ligevilkår for EU's medlemsstater, herunder gennem en rimelig balance mellem hjem- og værts-land. Den vil være åben og gennemsigtig over for de medlemsstater, der ikke anvender denfælles valuta.
13.
På kort sigt er den centrale prioritet at fuldføre Bankunionen i overensstemmelse med Det Eu-ropæiske Råds konklusioner fra december 2012 og marts 2013. Dette er afgørende for at sikrefinansiel stabilitet, mindske den finansielle fragmentering og genetablere normal långivningtil økonomien. Det Europæiske Råd mindede om, at det er bydende nødvendigt at bryde denonde cirkel mellem banker og stater, og understregede følgende:
a)
De nye regler om kapitalkrav til banker (CRR/CRD) og den nye fælles tilsynsmekanis-me (FTM) skal spille en central rolle med hensyn til at sikre banksektorens stabilitet.
b)
I forbindelse med overgangen til FTM vil der blive foretaget en balancevurdering, somomfatter en gennemgang af aktivernes balance og derefter en stresstest. I denne forbin-delse træffer de medlemsstater, der deltager i FTM, alle fornødne forholdsregler, herun-der indførelsen af bagstopperordninger, forud for afslutningen af denne proces.
EUCO 104/2/13 REV 2
9
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013c)Eurogruppen er nået til enighed om de vigtigste elementer i den operationelle ramme fordirekte bankrekapitalisering foretaget af den europæiske stabilitetsmekanisme (ESM).Arbejdet bør fortsætte, således at den europæiske stabilitetsmekanisme, når der er etab-leret en effektiv fælles tilsynsmekanisme, efter en almindelig afgørelse vil få mulighedfor at rekapitalisere banker direkte.d)Det Europæiske Råd hilste det velkommen, at der i Rådet er opnået enighed om direk-tivudkastet til en ramme for genopretning og afvikling af banker, og opfordrede Rådetog Parlamentet til at påbegynde forhandlingerne med det mål at vedtage direktivet indenårets udgang. Det opfordrede også til vedtagelse inden årets udgang af forslaget til enindskudsgarantiordning.
e)
En fuldt effektiv FTM kræver en fælles afviklingsmekanisme for banker, der er omfattetaf FTM. Det Europæiske Råd ser frem til Kommissionens forslag om en fælles afvik-lingsmekanisme med henblik på at nå til enighed i Rådet inden årets udgang, således atforslaget kan vedtages inden udløbet af den nuværende valgperiode. Kommissionen ag-ter i løbet af sommeren 2013 at vedtage reviderede statsstøtteregler for den finansiellesektor med henblik på at sikre lige vilkår med hensyn til afviklingsbeslutninger, der om-fatter offentlig støtte.
14.
Arbejdet med alle de byggesten, der indgår i en styrket ØMU, skal videreføres, eftersom dehænger nøje sammen:
a)
Det er nødvendigt at indføre en mere effektiv ramme for samordningen af de økonomi-ske politikker i overensstemmelse med artikel 11 i traktaten om stabilitet, samordningog styring samt nærhedsprincippet. I forlængelse af sin meddelelse af 20. marts agterKommissionen til efteråret at forelægge et forslag om forudgående samordning af størreøkonomiske reformer.
EUCO 104/2/13 REV 2
10
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013b)Selv om der er konvergens for så vidt angår de centrale principper for begreberne gensi-digt indgåede kontrakter og de tilhørende solidaritetsmekanismer, vil der skulle arbejdesvidere med disse spørgsmål i månederne fremover på grundlag af især Kommissionenskommende meddelelse om samordning af de økonomiske politikker.c)ØMU'ens sociale dimension bør styrkes. Som et første skridt er det vigtigt at forbedreovervågningen af og tage hensyn til den sociale og arbejdsmarkedsrelaterede situation iØMU'en, navnlig ved at anvende relevante sociale og beskæftigelsesmæssige indikato-rer i det europæiske semester. Det er også vigtigt at sikre bedre samordning af beskæfti-gelsespolitikkerne og social- og arbejdsmarkedspolitikkerne med fuld respekt for de na-tionale beføjelser. Arbejdsmarkedsparternes og den sociale dialogs rolle, herunder pånationalt plan, er også afgørende. Kommissionen vil inden længe forelægge en medde-lelse om ØMU'ens sociale dimension.
15.
Efter indgående konsultationer med medlemsstaterne vil Det Europæiske Råd vende tilbage tilalle disse spørgsmål. I oktober 2013 vil det navnlig se på de indikatorer og politikområder,som der skal tages hensyn til i forbindelse med en styrket samordning af de økonomiske poli-tikker, og på ØMU'ens sociale dimension. Drøftelserne vil fortsætte i december 2013 medhenblik på at træffe afgørelse om disse spørgsmål, navnlig om hovedelementerne i kontrakt-ordningerne og de tilhørende solidaritetsmekanismer. Alle sådanne foranstaltninger skal værefrivillige for dem, der står uden for den fælles valuta, og i fuld overensstemmelse med det in-dre marked i alle henseender.
16.
Det Europæiske Råd drøftede Letlands ansøgning om indførelse af euroen. Det lykønskedeLetland med den konvergens, det har nået på grundlag af en forsvarlig økonomisk politik, fi-nanspolitik og finansiel politik, og hilste velkommen, at Letland opfylder alle de konvergens-kriterier, der er fastsat i traktaten. Det udtrykte tilfredshed med Kommissionens forslag om, atLetland indfører euroen den 1. januar 2014.
EUCO 104/2/13 REV 2
11
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013IV. EVENTUELT
17.
Det Europæiske Råd udtrykte sin medfølelse med dem, der er berørt af de katastrofale over-svømmelser, der har ramt Centraleuropa i denne måned. Der bør tilvejebringes passende fi-nansielle midler (f.eks. Solidaritetsfonden, strukturfondene, Samhørighedsfonden) for i videstmuligt omfang at støtte bestræbelser på øjeblikkelig nødhjælp og genopbygning samt fremti-dige forebyggende foranstaltninger i de mest berørte regioner og medlemsstater. Det opfor-drede Kommissionen til at reagere hurtigt og konstruktivt på anmodninger fra de berørte med-lemsstater for at sikre, at støtten fra EU's midler til de mest berørte regioner og medlemsstaterkan iværksættes straks.
18.
I februar 2013 anerkendte Det Europæiske Råd den særlige indvirkning, som den økonomiskekrise har på en række medlemsstater i euroområdet, og som har haft en direkte indvirkning påderes velstandsniveau. For at tage højde for denne situation blev der afsat et antal supplerendebevillinger fra strukturfondene. På dette tidspunkt var det makroøkonomiske bistandsprogramfor Cypern ikke vedtaget. Cyperns regering har siden fremsat en anmodning om supplerendebistand. Det Europæiske Råd opfordrede Europa-Parlamentet og Rådet til i forbindelse medden årlige budgetprocedure at undersøge de muligheder, som fleksibiliteten i FFR, herunderfleksibilitetsinstrumentet, giver for at tage højde for Cyperns særligt vanskelige situation.
19.
Med hensyn til udvidelsen godkendte Det Europæiske Råd Rådets konklusioner og henstillin-ger af 25. juni 2013. Det besluttede at indlede forhandlinger med Serbien. Den første rege-ringskonference vil blive holdt senest i januar 2014. Inden da vil forhandlingsrammen blivevedtaget af Rådet og bekræftet af Det Europæiske Råd på det sædvanlige møde om udvidel-sen.
EUCO 104/2/13 REV 2
12
DA
Konklusioner - den 27.-28. juni 201320.Afgørelserne om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en stabiliserings- og associe-ringsaftale mellem Den Europæiske Union og Kosovoer vedtaget.
21.
Det Europæiske Råd vil på sit møde i juni 2014 have en drøftelse for at udforme strategiskeretningslinjer for den lovgivningsmæssige og operationelle programudformning i områdetmed frihed, sikkerhed og retfærdighed (i henhold til artikel 68 i TEUF). Som forberedelse tildette møde opfordres de kommende formandskaber til at indlede en proces med overvejelser iRådet. Kommissionen opfordres til at forelægge passende bidrag til denne proces.
________________________
Denne betegnelse indebærer ingen stillingtagen til Kosovos status, og den er i overensstem-melse med UNSCR 1244 og ICJ's udtalelse om Kosovos uafhængighedserklæring.13
EUCO 104/2/13 REV 2
DA
BILAG
DOKUMENTER GODKENDT AF DET EUROPÆISKE RÅD
•
Rådets rapport af 25. juni 2013 om de landespecifikke henstillinger 2013
•
Rådets konklusioner af 25. juni 2013 om udvidelse
•
Rådets konklusioner af 28. maj 2013 om årsrapporten om EU's officielle udviklingsbistand
•
Rådets konklusioner af 25. juni 2013 om "Den overordnede dagsorden for perioden efter2015"
•
Handlingsplan for gennemførelse af havstrategien for Atlanterhavsområdet godkendt af Rådetden 25. juni 2013.
________________________
EUCO 104/2/13 REV 2BILAG
14
DA