Det Udenrigspolitiske Nævn 2012-13
UPN Alm.del Bilag 256
Offentligt
1263527_0001.png
1263527_0002.png

Rådsmøde almindelige anliggender den 25. juni 2013 - Samlenotat

Sammensætning af EU-domstolen: Antallet af generaladvokater

KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat

1. Resumé

I forbindelse med Lissabon-traktaten forpligtede regeringskonferencen sig med erklæring nr. 38 til at efterkommeen fremtidig anmodning fra EU-domstolen om at udvide antallet af generaladvokater med 3. Den anmodninghar Domstolen nu fremsendt. På den bagrund forventes Rådet dels at vedtage den fornødne rådsafgørelse omforøgelse af antallet af generaladvokater, dels at vedtage en ny erklæring, hvorefter det bestemmes, at den enegeneraladvokatstilling besættes af Polen pr juli 2013 på permanent basis, jf. erklæring 38, og at de to øvrige,ekstra generaladvokatstillinger besættes i overensstemmelse med sædvanlig rotationsordning for små og mellemsto-re lande pr oktober 2015. Det betyder, at Tjekkiet og Danmark pr 7. oktober 2015 begge besætter en stillingsom generaladvokat for den første 6-årige periode.

2. Baggrund

Rådet forventes i henhold til TEUF artikel 252, stk. 1, og efter begæring fra EU-domstolen atvedtage en afgørelse om, at antallet af generaladvokater ved Den Europæiske Unions Domstolforøges til ni med virkning fra 1. juli 2013, og til elleve med virkning fra 7. oktober 2015. Afgø-relsen træffes med enstemmighed.I tillæg til rådsafgørelsen forventes vedtaget en fælleserklæring fra Rådet og medlemsstaternesrepræsentanter, forsamlet i Rådet, om nationalitet og tiltrædelsesdatoer for de tre yderligere ge-neraladvokater.

3. Formål og indhold

I medfør af TEUF artikel 252, stk. 1, kan Rådet med enstemmighed beslutte at udvide antalletaf generaladvokater ved EU-domstolen, såfremt Domstolen anmoder herom. Ved brev af 16.januar 2013 anmodede EU-domstolen om, at antallet af generaladvokater ved EU-domstolenudvides fra de nuværende 8 til i alt 11.Anmodningen skal ses i opfølgning af, at regeringskonferencen i forbindelse med Lissabon-traktatens vedtagelse vedtog erklæring nr. 38, hvorefter alle de deltagende lande forpligtede sigtil at efterkomme en anmodning fra EU-domstolen om at udvide antallet af generaladvokatermed netop tre.EU-domstolen begrunder i øvrigt sin anmodning med henvisning til den stigende sagsmængdeved EU-domstolen som følge af de seneste udvidelser af Unionen samt følgerne af Lissabon-traktaten, der har udvidet Domstolens kompetenceområde, herunder på RIA-området. Endvi-dere henviser Domstolen til sine egne interne reformer, herunder af Domstolens procesregle-mentet, der har ført til hurtigere behandling af retssagerne ved Domstolen, men som samtidiglægger ekstra byrder på generaladvokaterne.
Erklæring 38 bestemmer endvidere, at i forbindelse med en forøgelse af antallet af generaladvo-kater skal Polen i lighed med de andre store medlemslande (Tyskland, Frankrig, Italien, Spanienog UK) tildeles en permanent generaladvokat. Derfor vil der i tilknytning til rådsafgørelsen bli-ve vedtaget en fælleserklæring fra Rådet og medlemsstaternes repræsentanter, forsamlet i Rådet,om, at Polen pr.1. juli 2013 permanent tildeles en post som generaladvokat.Ifølge fælleserklæringen vil udpegningen af de to øvrige, nye generaladvokater ske pr 7. oktober2015 efter den almindelige rotationsordning mellem alle øvrige medlemslande. I medfør herafvil det være hhv. Tjekkiet og Danmark, der besætter embederne i den første periode.Det bemærkes, at en generaladvokat rangerer på linje med en dommer ved Domstolen. I lighedmed de øvrige medlemsstater besætter Danmark permanent et dommerembede ved såvelDomstolen som ved Retten.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant

6. Gældende dansk ret

Ikke relevant

7. Konsekvenser

Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfi-nanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.Udgifterne til de tre ekstra embeder som generaladvokater afholdes inden for EU-domstolenseksisterende bevillinger.

8. Høring

Sagen har ikke været sendt i høring.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

I lyset af erklæring 38 til regeringskonferencen vedr. Lissabon-traktaten ventes forslaget vedta-get uden videre debat.

10. Regeringens generelle holdning

Regeringen støtter forslaget.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.