Forsvarsudvalget 2012-13, Det Udenrigspolitiske Nævn 2012-13
FOU Alm.del Bilag 158, UPN Alm.del Bilag 217
Offentligt
1251343_0001.png
1251343_0002.png
1251343_0003.png
1251343_0004.png
1251343_0005.png
1251343_0006.png
1251343_0007.png
1251343_0008.png
1251343_0009.png
1251343_0010.png
1251343_0011.png
1251343_0012.png
1251343_0013.png
1251343_0014.png
1251343_0015.png
1251343_0016.png
1251343_0017.png
1251343_0018.png
1251343_0019.png
1251343_0020.png
1251343_0021.png
1251343_0022.png
1251343_0023.png
1251343_0024.png
Forsvarskommandoen14. maj 2013
Redegørelse
Forsvarskommandoens arbejdsgruppe til undersøgelse af forholdvedrørendevideooptagelse i forbindelse med operation Green Desert
Rapporten redegør for resultatet af undersøgelsen, som blev gennemført af arbejdsgruppen, somForsvarschefen nedsatte den 5. november 2012.
1
IndholdResumé ................................................................................................................................... 41.2.3.4.5.6.Kommissorium ......................................................................................................................... 6Opgaven .................................................................................................................................. 6Baggrund ................................................................................................................................. 6Arbejdsgruppen........................................................................................................................ 7Tilvejebringelse af dokumentation ............................................................................................ 7Kildebehandling ....................................................................................................................... 8
7. Delopgave 1 – kortlægge tidligere afgivne svar og udtalelser samt det grundlag, der blevanvendt ved udarbejdelse af svar ................................................................................................... 8Journalist Charlotte Aagaards spørgsmål til Forsvarskommandoen den 8. december 2011..... 9Arbejdsgruppens bemærkninger........................................................................................ 11Forsvarskommandoens levering af dokumentation til Kammeradvokaten til brug i forbindelsemed sag anlagt mod Forsvarsministeriet af irakiske statsborgere .......................................... 11Arbejdsgruppens bemærkninger........................................................................................ 12Advokat Christian Harlangs anmodning om ”Direktiver eller vejledninger for foto- ogvideodokumentation mellem juni og december 2004”............................................................. 12Arbejdsgruppens bemærkninger........................................................................................ 12Forsvarskommandoens notat til brug for Kammeradvokaten i forbindelse med sag anlagt modForsvarsministeriet af irakiske statsborgere ........................................................................... 13Arbejdsgruppens bemærkninger........................................................................................ 13Forsvarskommandoens redegørelse til Forsvarsministeriet vedrørende grundlaget for tidligereredegørelser/svar om videooptagelser ................................................................................... 13Arbejdsgruppens bemærkninger........................................................................................ 14Forsvarskommandoens redegørelse til Forsvarsministeriet vedrørende supplerendeoplysninger efter at videooptagelsen blev offentliggjort .......................................................... 14Arbejdsgruppens bemærkninger........................................................................................ 15Samlet konklusion vedrørende besvarelse af spørgsmål og afgivelse af redegørelser førarbejdsgruppens undersøgelse.............................................................................................. 168. Delopgave 2 – beskrive de dokumenterbare yderligere informationer, som forsvaret haridentificeret, på baggrund af en fornyet gennemgang ................................................................... 16Henvendelser til Forsvarskommandoens Hotline ................................................................... 16Yderligere dokumentation fra forsvarets myndigheder, der blev tilvejebragt i forbindelse medarbejdsgruppens undersøgelse.............................................................................................. 18Combat Camera uddannelse for DANCON/Irak, hold 4 ..................................................... 18Forhold vedrørende organisation og tildeling af kamera- og videoudstyr ........................... 19Bestemmelser og direktiver gældende for DANCON/Irak, hold 4....................................... 192
Operative planer for operation Green Desert ..................................................................... 19Øvrige operative instrukser og planer udarbejdet af DANCON/Irak, hold 4 ........................ 19Involverede personers erindring om rådighed over videokameraudstyr eller optagelse afvideo under operation Green Desert.................................................................................. 20Undersøgelse af forsvarets myndigheders eventuelle rådighed over videooptagelser fraoperation Green Desert ..................................................................................................... 20Arbejdsgruppens bemærkninger ............................................................................................ 209. Delopgave 3 – beskrive udviklingen i hærens anvendelse af videooptagelser i forbindelse medinternationale operationer og det tilhørende bestemmelsesgrundlag............................................. 22Udviklingen i anvendelse af videooptagelser i forbindelse med hærens operationer .............. 22Udviklingen i bestemmelser og instrukser mv. for brug af videooptagelser i forbindelse medhærens operationer. .......................................................................................................... 2210.Sammenfatning ................................................................................................................. 23
3
ResuméBaggrundDen 18. oktober 2012 blev en videooptagelse fra operation Green Desert i Irak i 2004 offentliggjortpå et pressemøde afholdt af advokat Christian Harlang. Optagelsen viser bl.a. danske soldater,som overværede irakiske sikkerhedsstyrker, der deltog i en operation i det danske kontingents om-råde. Den offentliggjorte videooptagelse har sandsynliggjort, at danske soldater optog video underoperationen.Forud for denne offentliggørelse har Forsvarskommandoen i fem tilfælde besvaret spørgsmål ellerafgivet redegørelser, hvoraf det er fremgået, at forsvaret ikke optog video under operation GreenDesert.På den baggrund besluttede forsvarschefen at nedsætte en arbejdsgruppe, som skulle tilvejebrin-ge grundlaget for, at forsvarschefen kunne afgive en redegørelse til forsvarsministeren vedrørendebaggrunden for de af forsvaret afgivne oplysninger om eksistensen af videooptagelser foretagetunder operation Green Desert, herunder særligt til Kammeradvokaten i efteråret 2011 og til offent-ligheden i foråret 2012. Endvidere skulle undersøgelsen kortlægge grundlaget for forsvarets an-vendelse af (video)kameraer under operationerne i Irak tilbage i 2004.Det har imidlertid ikke været en del af arbejdsgruppens opgave at fastlægge et ansvar for, at dervar blevet afgivet ukorrekte eller mangelfulde oplysninger. Dette forhold indgår i den undersøgelse,som Forsvarets Auditørkorps gennemfører.Redegørelse for klarlagte forholdDet første svar vedr. eventuelle videooptagelser fra operation Green Desert blev afgivet i decem-ber 2011 på baggrund af en journalisthenvendelse. Baseret på bl.a. udtalelser fra Hærens Operati-ve Kommando og den daværende chef for det danske kontingent i Irak oplyste Forsvarskomman-doen, at forsvaret ikke optog videofilm under operationen og ikke var i besiddelse af videofilm fraoperation Green Desert.Den daværende kontingentchefs udtalelse lå også til grund ved de senere afgivne svar og oriente-ringer om eventuel videooptagelse under operationen. Herudover blev en såkaldt post-operationrapport lagt til grund. Det gælder også i relation til de informationer, som forsvaret afgav til brug forKammeradvokaten i forbindelse med en civil erstatningssag anlagt af en række irakere mod For-svarsministeriet.Trods de korte tidsfrister, der var givet for flere svar, blev der ikke generelt taget forbehold for sva-rene med henblik på at foretage en yderligere afklaring af sagens forhold.Den offentliggjorte videooptagelse har medført, at en række nye kilder er blevet identificeret af bl.a.Hærens Operative Kommando, og at der er foretaget en gennemgang af et omfattende arkivmate-riale fra bl.a. det danske kontingent i Irak, DANCON/Irak.Dette materiale dokumenterer, at DANCON/Irak, hold 4 ikke havde fast opstillede Combat CameraTeams, men personel fra enheden havde formodentlig gennemgået uddannelse til at kunne indgå iet Combat Camera Team. Der var udarbejdet bestemmelser ved DANCON/Irak, som anviste mu-lighed for at indsætte Combat Camera Teams under operationer. Optagelser fra operationer måttedog kun anvendes til operative formål og ikke offentliggøres. Enheden rådede desuden over enrække kameraer og videokameraer, som blev anvendt til forskellige former for dokumentation.4
Der er hverken fundet dokumentation for eller indikationer på, at DANCON/Irak har givet anvisnin-ger for brugen af Combat Camera Teams i de autoriserede planer og tilhørende instruktioner, somenheden udgav i forbindelse med operation Green Desert. Det kan dog ikke udelukkes, at der påeks. sektionsniveau1blev udarbejdet en form for plan eller blev givet direktiver vedrørende video-optagelse under operationen.Der er heller ikke fundet dokumentation for eller indikationer på, at en sådan eventuel form for planeller opgaveanvisning er udarbejdet som en del af enhedens autoriserede plan. Der er heller ikkefundet dokumentation for, at chefen for DANCON/Irak eller hjemlige myndigheder har haft kend-skab til, at der var indsat kamerahold eller blev foretaget videooptagelse under operationen. Der erligeledes ikke fundet dokumentation for, at chefen for DANCON/Irak eller hjemlige myndighederhar fået forevist optagelser herfra, eller at optagelser fra operationen blev arkiveret ved kontingen-tet eller hjemsendt til nationale myndigheder.Forsvarskommandoen modtog den 24. oktober 2012, via Kammeradvokaten, en kopi af den opta-gelse, som advokat Christian Harlang råder over. Derudover har forsvarets myndigheder til datoikke identificeret videooptagelser fra operation Green Desert.Den danske hær havde indledt brug af Combat Camera Teams under missionen i Kosovo. Det varerfaringer herfra, der resulterede i, at DANCON/Irak ønskede at råde over kapaciteten.I 2004 var bestemmelsesgrundlaget for anvendelse af foto- og videooptagelser, herunder indsæt-telse af Combat Camera Teams, udarbejdet af hærens udsendte styrkebidrag. Hærens OperativeKommando havde ikke udgivet bestemmelser eller instruktioner for anvendelse af video-, foto- ellerlydoptagelser i hverken de foreløbige eller endelige iværksættelsesbefalinger eller i chefen for Hæ-rens Operative Kommandos direktiv, som gjaldt for DANCON/Irak, hold 4.I Hærens Operative Kommandos nuværende bestemmelser for det danske kontingent i Helmand,Afghanistan fremgår retningslinjer for optagelser og for deres offentliggørelse.Hærens Operative Kommando har truffet beslutning om at indarbejde bestemmelser for anvendel-se af film-, foto- og lydoptagelser samt arkivering i de generelle bestemmelser, der gælder for hæ-rens styrkebidrag udsendt i internationale operationer.
1
En sektion kan være en underenhed ved staben i DANCON/Irak
5
1. KommissoriumKommissoriet for undersøgelsen angav følgende formål:”Undersøgelsens formål er at tilvejebringe grundlaget for, at forsvarschefen kan afgive en redegørelse til for-svarsministeren vedrørende baggrunden for de af forsvaret afgivne oplysninger om eksistensen af videoop-tagelser foretaget under operation Green Desert, herunder særligt til kammeradvokaten i efteråret 2011 og tiloffentligheden i foråret 2012.Endvidere skal undersøgelsen klarlægge grundlaget for forsvarets anvendelse af (video)kameraer underoperationerne i Irak tilbage i 2004.”
2. OpgavenDen stillede opgave var:”Arbejdsgruppen skal foretage en undersøgelse og udarbejde en redegørelse ihenhold til ovennævnte formål.”
Arbejdsgruppen har nedbrudt det overordnede formål fra kommissoriet i tre delopgaver:1. Kortlægge tidligere afgivne svar og udtalelser samt det grundlag, der blev anvendt ved ud-arbejdelse af svar.2. Beskrive de eventuelle dokumenterbare yderligere informationer, som forsvaret har identifi-ceret på baggrund af en fornyet gennemgang.3. Beskrive udviklingen i hærens anvendelse af videooptagelser i forbindelse med internatio-nale operationer og det tilhørende bestemmelsesgrundlag.Det har ikke været en del af arbejdsgruppens opgave at fastlægge et ansvar for, at der er afgivetukorrekte oplysninger.Forsvarskommandoen har stillet relevant tilvejebragt dokumentation til rådighed for Forsvarets Au-ditørkorps. Det er sket med henblik på, at dokumentationen kan indgå i auditørkorpsets efterforsk-ning, der blev indledt som konsekvens af offentliggørelsen af videooptagelsen.3. BaggrundVed en række lejligheder i 2011 og 2012 har forsvaret afgivet oplysninger om, hvorvidt der blev op-taget video under operation Green Desert i Irak. Dette er sket som svar på borgerhenvendelser oganmodninger om aktindsigt. Forsvaret har endvidere givet oplysninger herom i informationer, somblev udarbejdet i forbindelse med 11 irakeres retssag mod Forsvarsministeriet samt i redegørelsertil Forsvarsministeriet.Forsvaret har tidligere oplyst, at danske enheder ikke optog video under operationen. AdvokatChristian Harlang offentliggjorde den 18. oktober 2012 en video, som imidlertid viser, at der blevoptaget video.
6
4. ArbejdsgruppenArbejdsgruppen har været sammensat således:Chefen for Forsvarskommandoens Koordinationssektion, (formand).En medarbejder fra Forsvarskommandoens Juridiske sektion (indtil 4. januar 2013).En medarbejder fra Forsvarskommandoens Operationsstab.En medarbejder fra Hærens Operative Kommandos Operationsstab.En medarbejder fra Forsvarskommandoens Koordinationssektion.
5. Tilvejebringelse af dokumentationArbejdsgruppen har identificeret Forsvarskommandoen, Hærens Operative Kommando, Det Dan-ske Internationale Logistikcenter, Afdeling for Taktisk Efterretningstjeneste ved Hærens Officers-skole, Jægerkorpset og militærpolitiet i hæren som myndigheder, der kunne råde over (yderligere)oplysninger vedrørende eventuelle videooptagelser fra DANCON/Irak i 2004. Forsvarskommando-en blev inddraget, da myndigheden har været involveret i besvarelse af spørgsmålene vedrørendevideooptagelser under operation Green Desert. Hærens Operative Kommando var ansvarlig forenhedens udsendelse og bidrog med information til de afgivne svar. De øvrige myndigheder harenten direkte eller indirekte støttet DANCON/Irak opstilling, uddannelse eller enhedens indsættel-se.Arbejdsgruppen har sendt anmodninger om udlevering af rådige oplysninger til disse myndigheder.Myndighederne har tilvejebragt skriftlig dokumentation ved søgning i både det nuværende og dettidligere anvendte elektroniske journaliseringssystem.2Der er foretaget en gennemgang af centrale og decentrale fysiske arkiver. Det gælder eksempelvishærens Irak-arkiv. Arkivet omfatter arkivmateriale, der stammer fra DANCON/Irak.I forbindelse med afviklingen af hærens bidrag i Irak i 2007 blev arkivmateriale fra DANCON/Irakhjemsendt og indledningsvis placeret ved Det Danske Internationale Logistikcenter. Det skete medhenblik på at bevare relevant materiale for eftertiden. Da undersøgelsen blev iværksat, var HærensOperative Kommando i færd med at gennemgå og journalisere de omfattende arkivmaterialer. Det-te skete med henblik på, at materialer herfra kan indgå i det kildegrundlag, som forsvaret forbered-te at stille til rådighed for Irak- og Afghanistankommissionen.Hærens Operative Kommando har endvidere i Irak-arkivet identificeret store mængder elektroniskedata på datamedier, som blev anvendt ved DANCON/Irak (databånd mv.). Disse data er lagret vedhjælp af en række filformater, som ikke umiddelbart var tilgængelige3, og gennemgangen af de
2
Doculive” (anvendt i perioden 1993 – 2008) og det elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem ”Captia” (an-
vendt fra 2008). Ved søgning er der anvendt søgeord, som kunne indgå i eventuelt relevante dokumenters filnavne ellerdokumenttekst. Det skal dog bemærkes, at der med de aktuelle søgemuligheder i ”Doculive” i visse tilfælde kan værebegrænsninger for adgang til journaliserede dokumenter. Denne problematik kan principielt have begrænset mulighedenfor at tilvejebringe dokumenter, som kunne have været relevante for undersøgelsen.3Datamængden er opgjort til ca. 1,1 TB. Filformaterne har betydet, at der først skulle ske en teknisk konvertering fra enrække ældre medier og formater for at gøre filerne læsbare.
7
elektroniske filer har derfor været tidskrævende. Informationer, der var lagret på fællesdrev, ergennemgået, hvorimod individuelle sagsbehandlerdrev ikke er blevet gennemgået.46. KildebehandlingKildebehandlingen er foretaget således for de tre delopgaver:Delopgave 1 – kortlægge tidligere afgivne svar og udtalelser samt det grundlag, derblev anvendt ved udarbejdelse af svar.Der er foretaget en sammenligning af de modtagne anmodninger om svar/udtalelser med desvar og redegørelser, forsvaret har afgivet samt det informationsgrundlag, der blev inddraget.Delopgave 2 – beskrive de dokumenterbare yderligere informationer, som forsvaret haridentificeret, på baggrund af en fornyet gennemgang.De dokumenterbare informationer fra forsvaret, der er tilvejebragt i forbindelse med undersø-gelsen er sammenholdt med grundlaget for de svar, som forsvaret tidligere har afgivet. Detfastslås desuden, hvilken yderligere viden der nu er identificeret.Delopgave 3 – beskrive udviklingen i hærens anvendelse af videooptagelser i forbindel-se med internationale operationer og det tilhørende bestemmelsesgrundlag.På baggrund af de indsamlede informationer er der udarbejdet en kortere beskrivelse af udvik-lingen i hærens anvendelse af videooptagelser i forbindelse med internationale operationer.Beskrivelsen omfatter endvidere bestemmelsesgrundlaget for brug af videooptagelser.7. Delopgave 1 – kortlægge tidligere afgivne svar og udtalelser samt det grundlag, der blevanvendt ved udarbejdelse af svarForud for offentliggørelsen af videooptagelsen den 18. oktober 2012 har forsvaret afgivet følgendesvar eller redegørelser med information om videooptagelser i forbindelse med operation GreenDesert:1. Svar på journalist Charlotte Aagaards henvendelse til Forsvarskommandoen den 8. december2011. Anmodningen indeholdt spørgsmål vedrørende videooptagelse i forbindelse med opera-tion Green Desert og forsvarets mulighed for at tilvejebringe optagelser. Henvendelsen blevbesvaret af Forsvarskommandoen ved delbesvarelser, henholdsvis den 14. og 15. december2011.2. Dokumentation vedrørende operation Green Desert til brug for Kammeradvokaten i forbindelsemed sag anlagt mod Forsvarsministeriet af irakiske statsborgere. Materialet blev fremsendt tilForsvarsministeriet den 27. januar 2012.
4
Datatilsynet er forespurgt om mulighed for at gennemgå informationer på individuelle sagsbehandlerdrev (P-drev). Da-tatilsynets svar er bilagt brev fra Hærens Operative Kommando til Forsvarskommandoen, hvori det anbefales, at der ikkeforetages en gennemgang af P-drev, da der ikke ses at foreligge et juridisk hjemmelsgrundlag for opbevaring af de på-gældende drev. Arbejdsgruppen kan tilslutte sig denne anbefaling.
8
3. Svar på advokat Christian Harlangs anmodning den 1. februar 2012 om ”Direktiver eller vejled-ninger for foto- og videodokumentation mellem juni og december 2004”. Anmodningen blev be-svaret den 15. februar 2012.4. Forsvarskommandoens notat til støtte for Kammeradvokaten i forbindelse med sag anlagt modForsvarsministeriet af irakiske statsborgere. Materialet blev fremsendt til Forsvarsministerietden 1. marts 2012.5. Forsvarskommandoens redegørelse til Forsvarsministeriet den 11. oktober 2012 for grundlagetfor tidligere redegørelser/svar vedrørende videooptagelser under operation Green Desert.Baggrunden var den tidligere efterretningsofficer Anders Kærgaards henvendelse til ministerietog orientering om Christian Harlangs forestående pressemøde. Anders Kærgaard oplyste, atder ville blive fremlagt dokumentation for, at forsvaret havde haft kamerahold med under opera-tion Green Desert.Der er ved andre lejligheder afgivet oplysninger om andre forhold vedrørende operation Green De-sert. I disse sammenhænge er der imidlertid hverken anmodet om eller afgivet svar, som har inde-holdt oplysninger om videooptagelser.Journalist Charlotte Aagaards spørgsmål til Forsvarskommandoen den 8. december 2011Spørgsmålene var:”Kan FKO bekræfte, at forsvaret har filmet under operationen?Hvad viser optagelserne mht irakisk politis fangebehandling ved al-Barrak moskeen? Er det korrekt, at detfremgår af videooptagelserne, at flere fanger "får hug", som en af vores kilder udtrykker det?Er forsvaret i besiddelse af disse videooptagelser?Hvis ja, indgår disse optagelser så i den kommende Irak-redegørelse?Indgår de i den kommende retssag, anlagt af en af de fanger, som blev tilbageholdt ved moskeen?Hvis nej, hvordan kan det så være?Hvor er optagelserne nu og hvad vil FKO gøre for at fremskaffe dem?”
Forsvarskommandoen anmodede den 12. december 2011 Hærens Operative Kommando om atbesvare tre centrale spørgsmål:”Blev der filmet under OP GREEN DESERT i Al-Zubair den 25. november 2004?Hvis ja: Kan HOK fremskaffe de pågældende optagelser?Såfremt HOK er i besiddelse af eller kan fremskaffe optagelser fra operationen, bedes de fremsendt tilFKO.”
På baggrund af et varsel om opgaven fra Forsvarskommandoen anbefalede en sagsbehandler vedHærens Operative Kommando, at Forsvarskommandoen kontaktede den daværende chef forDANCON Irak, hold 4 for uddybende besvarelse af spørgsmålet omkring videooptagelser.5Sagsbehandleren ved Hærens Operative Kommando videresendte i ovenstående anbefaling etsvar modtaget fra militærpolitiet i hæren. Heraf fremgik, at”Ifølge MP-stationslederen blev der ikke afMP (eller andre) foretaget videooptagelse af operationens gennemførelse.”
5
Den daværende chef for DANCON Irak, hold 4 var på dette tidspunkt ikke tjenstgørende inden for Hærens OperativeKommandos myndighedsområde.
9
En sagsbehandler fra Forsvarskommandoens operationsstab rettede den 12. december 2011 hen-vendelse til chefen for DANCON Irak, hold 4, som oplyste:”Danske enheder foretog ikke videooptagel-ser (under operation Green Desert, red.)”
Af svaret fra Hærens Operative Kommando til Forsvarskommandoen den 14. december 2011fremgår, at:”Der forefindes ikke videodokumentation fra omtalte operation Green Desert i november 2004 i staben vedHærens Operative Kommando.Militærpolitiafdelingen oplyser, at der - ved militærpolitiafdelingens arkivmasse - ikke forefindes videoopta-gelser fra OPERATION GREEN DESERT.Der tages forbehold for evt. tilstedeværelse af enkeltpersoners egne private optagelser fra pågældendeoperation, som fortsat er privat besiddelse og dermed udenfor HOK kendskab.”
Forsvarskommandoen havde endvidere anmodet om bidrag til besvarelsen fra den arbejdsgruppe,som i perioden oktober 2010 – december 2011 forestod forsvarets undersøgelse af forhold vedrø-rende blandt andet tilbageholdte i Irak (”Task Force IRTOT”). Arbejdsgruppen svarede:”... at der blandt de kildematerialer, som Task Forcen har tilvejebragt og gennemgået, ikke er en sådan vi-deofilm. Task Forcen har alene kendskab til den mulige eksistens af en sådan film fra uspecifik omtale imedier.Det kan endvidere oplyses, at en sådan videofilm ikke har været omtalt i forbindelse med henvendelser tilForsvarskommandoens Irak-Hotline.”
På baggrund af de oplysninger, der var tilgået fra henholdsvis Hærens Operative Kommando, che-fen for DANCON/Irak, hold 4, og arbejdsgruppe ”Task Force IRTOT”, anbefalede Forsvarskom-mandoens operationsstab, at henvendelsen fra Charlotte Aagaard blev besvaret således:”Forsvaret har ikke foretaget foto- eller videooptagelser under Operationen.””Det kan dog ikke udelukkes, at deltagende enkeltpersoner på eget initiativ har foretaget videooptagelser.””Såfremt dette måtte være tilfældet, kan det oplyses, at Forsvaret ikke er i besiddelse af sådanne optagel-ser”.
Forsvarskommandoen (presseelementet) svarede den 14. december 2011 Charlotte Aagaard så-ledes:”Forsvarskommandoens Irak-Task Force har oplyst, at der blandt de kildematerialer, som Task Forcen hartilvejebragt og gennemgået, ikke er en sådan videofilm. Task Forcen har således kun kendskab til den mu-lige eksistens af en sådan film fra medieomtale, som ikke har ført til, at taskforcen har kunnet identificereen sådan film.Det kan endvidere oplyses, at en sådan videofilm ikke har været omtalt i forbindelse med henvendelser tilForsvarskommandoens Irak-Hotline. Hotlinen blev oprettet for at give personer, som måtte ligge inde medrelevant viden, mulighed for at videregive informationer med henblik på, at de kunne indgå i undersøgel-sen. Hotlinen er i øvrigt stadig åben og kan kontaktes på tlf. 41320240.”
Forsvarskommandoen (koordinationssektionen) svarede den 15. december 2011 Charlotte Aa-gaard således:”Det kan på baggrund af den gennemførte undersøgelse oplyses, at forsvaret ikke har foretaget filmopta-gelser under gennemførelsen af Operation Green Desert i Al-Zubair i Irak den 25. november 2004.Det kan dog ikke udelukkes, at enkeltpersoner på eget initiativ har foretaget private videooptagelser. For-svaret er ikke bekendt med eksistensen af sådanne private optagelser fra Operation Green Desert.Dit konkrete spørgsmål vedrørende Irak-redegørelsen er besvaret ved separat mail fra Forsvarskomman-doens Presseelement.”
10
Arbejdsgruppens bemærkningerDer foreligger dokumentation for militærpolitiets svar til Hærens Operative Kommando, men ikkefor tilvejebringelse af øvrige informationer og for udarbejdelse af svaret, Hærens Operative Kom-mando sendte til Forsvarskommandoen. Godkendelsesprocessen i forbindelse med afgivelsen afsvarforslaget er til gengæld veldokumenteret. Såvel den foretagne sagsbehandling som godken-delsesprocessen ved Forsvarskommandoen er veldokumenteret.Forespørgslen blev sendt til Hærens Operative Kommando den 12. december 2011 med termin forsvar til Forsvarskommandoen den 14. december 2011 (12:00). Dette gav begrænset tid til HærensOperative Kommandos undersøgelse og besvarelse.Hærens Operative Kommando svarede alene på spørgsmålet om rådighed over videooptagelserfra operationen. I svaret indgik den del af militærpolitiets svar, hvori det blev oplyst, at militærpoliti-et ikke var i besiddelse af videooptagelser fra operationen. Militærpolitiets udtalelse, om at ”andre”(enheder, red.) ligeledes ikke havde optaget video, var imidlertid udeladt.Det bemærkes, at der er taget forbehold for eventuelle private optagelser (i privat besiddelse). Pådette tidspunkt var der en forholdsvis udbredt mulighed for at tage billeder og optage video vedhjælp af eksempelvis private mobiltelefoner og kameraer. Formuleringen vedrørende ”private op-tagelser” ses at vedrøre eventuelle optagelser, der blev foretaget på eget initiativ og med med pri-vat udstyr, og uden at vedkommendes foresatte havde kendskab til det.Forsvarskommandoen stillede sig tilsyneladende tilfreds med, at Hærens Operative Kommando ik-ke svarede på spørgsmålet om, hvorvidt der blev filmet under operationen. I stedet kontaktedeForsvarskommandoen direkte chefen for DANCON Irak, hold 4 og lagde dennes mundtlige udtalel-se til grund for sit svar.Den entydige udtalelse fra chefen for DANCON Irak, hold 4(”Danske enheder foretog ikke video-optagelser…”)udgjorde en central del af grundlaget for Forsvarskommandoens svar til CharlotteAagaard. I grundlaget herfor indgik endvidere den videresendte udtalelse fra militærpolitiet. Dettegrundlag antages at have givet anledning til en generel opfattelse af, at der var opnået en tilstræk-kelig afdækning af spørgsmålet om videooptagelse.Forsvarskommandoens svar byggede på flere kilder og er derfor sammenskrevet, men også juste-ret, således var ikke alle oplysninger fra bidragsyderne medtaget.De efterfølgende svar og notater er alle udarbejdet med udgangspunkt i svaret til Charlotte Aa-gaard.Forsvarskommandoens levering af dokumentation til Kammeradvokaten til brug i forbindel-se med sag anlagt mod Forsvarsministeriet af irakiske statsborgereI materialet, der blev fremsendt til Forsvarsministeriet den 27. januar 2012, indgik en række doku-menter med information vedrørende operation Green Desert. I følgende fremsendte dokumenterindgik oplysninger vedrørende videooptagelse:
Bataljonens såkaldte ”Post Operation Report”, der er en opsummering af erfaringer fra operati-onen. Heri indgik følgende sætning vedrørende videooptagelse:”Photographic or video evidence11
must be avaliable in order to document the operation. This might have killed the rumours of MNF (MultiNational Forces, red.) having entered a mosque at target 1.”
En sammenfattende beskrivelse af operationen på baggrund af rådige kilder. Beskrivelsen blevudarbejdet af Forsvarskommandoens operationsstab. Den skulle give en alment tilgængelig ogkortere fremstilling af operationen til brug for Kammeradvokaten. I beskrivelsen indgik følgendesætning vedrørende videooptagelse:”Bataljonen foretog ikke videooptagelser eller anden fotografiskdokumentation af operationernes gennemførelse.”
Arbejdsgruppens bemærkningerPost Operations Report: Formuleringen”Photographic or video evidence must be available in order todocument the operation. This might have killed the rumours of MNF (Multi National Forces, red.) having en-tered a mosque at target 1.”kan give anledning til opfattelse af, at enheden ikke foretog videoopta-
gelser under operationen.Operationsstabens formulering om fraværet af videooptagelse under operationen er en gengivelseaf essensen fra svaret til Charlotte Aagaard.Advokat Christian Harlangs anmodning om ”Direktiver eller vejledninger for foto- og video-dokumentation mellem juni og december 2004”Advokat Christian Harlangs anmodning blev modtaget den 1. februar 2012 og besvaret af For-svarskommandoen den 15. februar 2012. Følgende oplysninger om videooptagelse fremgik af sva-ret:”Dendanske bataljon havde ikke mulighed for at foretage foto- og videodokumentation af operationers gen-nemførelse, hvorfor der ikke var udgivet direktiver for dette.Det fremgår dog af et punkt i Hærens Operative Kommandos direktiv til chefen for den danske bataljon, atman i forbindelse med tilbageholdelse om muligt skal foretage billeddokumentation af den tilbageholdte.Formuleringen om billeddokumentation lyder:”DANCON fremsender fremadrettet statusrapport pr. 2. sidste hverdag i måneden til HOK og gennemfø-rer registrering af alle tilbageholdte/internerede ved DANCON.Registrering skal dække:Hvem der er tilbageholdt om muligt med billeddokumentation.”
Såfremt du ønsker indsigt i hele denne akt, bedes du oplyse Forsvarskommandoen herom.”
Arbejdsgruppens bemærkningerDet er ved gennemgang af sagsakter fastslået, at svaret til Christian Harlang var udarbejdet påbaggrund af dels udtalelsen fra chefen for DANCON/Irak, hold 4 (”…optog ikke video under opera-tionen…”), dels omtalen af ønskelig (implicit fremadrettet, red.) rådighed over kapacitet til videodo-kumentation, som fremgår af Post Operation Report.Arbejdsgruppen har ikke i det materiale, der er gennemgået, fundet indikationer på, at der bevidsthar været tilbageholdt informationer eller bevidst har været afgivet urigtige eller mangelfulde oplys-ninger.
12
Forsvarskommandoens notat til brug for Kammeradvokaten i forbindelse med sag anlagtmod Forsvarsministeriet af irakiske statsborgereForsvarskommandoens notat, som blev fremsendt til Forsvarsministeriet den 1. marts 2012, er ud-arbejdet på baggrund af den beskrivelse, som blev sendt til Kammeradvokaten via Forsvarsmini-steriet den 27. januar 2012. I notatet indgår der følgende beskrivelse vedrørende spørgsmålet omvideooptagelse:”Bataljonen foretog ikke videooptagelser eller anden fotografisk dokumentation af operati-onernes gennemførelse.”
Arbejdsgruppens bemærkningerBeskrivelsen af fraværet af videooptagelse under operationen er en direkte gengivelse fra svaret tilCharlotte Aagaard. Det var baseret på udtalelsen fra chefen for DANCON/Irak, hold 4.Arbejdsgruppen har ikke i det materiale, der er gennemgået, fundet indikationer på, at der bevidsthar været tilbageholdt informationer eller bevidst har været afgivet urigtige eller mangelfulde oplys-ninger.Forsvarskommandoens redegørelse til Forsvarsministeriet vedrørende grundlaget for tidli-gere redegørelser/svar om videooptagelserDen tidligere efterretningsofficer Anders Kærgaard kontaktede den 8. oktober 2012 Forsvarsmini-steriet. Han oplyste, at Christian Harlang på et forestående pressemøde ville fremlægge dokumen-tation for, at forsvaret havde haft kamerahold med under operation Green Desert.Forsvarsministeriet orienterede Forsvarskommandoen herom og anmodede den 9. oktober 2012om en redegørelse for grundlaget for tidligere svar og redegørelser vedrørende spørgsmålet omvideooptagelse under operation Green Desert.Forsvarskommandoen orienterede den 11. oktober 2012 Hærens Operative Kommando om denmulige offentliggørelse af dokumentation for, at forsvaret havde kamerahold med under operationGreen Desert. Orienteringen gengav svaret til Forsvarsministeriet om grundlaget for tidligere svarog redegørelser. Hærens Operative Kommando blev samtidig anmodet om at bekræfte, at”…HærensOperative Kommando ikke siden de seneste fremsendelser i sagen er kommet i besiddelse afnye oplysninger om ovenstående (videooptagelser, red.)”.
Hertil svarede Hærens Operative Kommando:”Hærens Operative Kommando (HOK) er ved ref. pålagt, at bekræfte, at HOK ikke siden de seneste frem-sendelser i sagen er kommet i besiddelse af nye oplysninger omkring OP Green Desert.HOK skal anbefale at Forsvarskommandoen (FKO) inddrager TF IRTOT, som bl.a. har behandlet rapportervedr. grusom og nedværdigende behandling. FKO besvarer alle forespørgsler vedr. IRTOT jf. aftale mellemFKO og HOK.Derudover har HOK ikke fundet yderligere oplysninger i sagen.”
I Forsvarskommandoens redegørelse til ministeriet den 11. oktober 2012 opsummeres det grund-lag, der var anvendt i forbindelse med tidligere svar. Med hensyn til Christian Harlangs varslede of-fentliggørelse svares:”For så vidt angår Forsvarsministeriets oplysninger om, at advokat Christian Harlang i forbindelse medden angivelige pressekonference har til hensigt at ”bevise” tilstedeværelsen af militære kamerahold un-
13
der operationen, skal Forsvarskommandoen henvise til den danske bataljons ”Post Operation Report”,pkt. 5.3., hvor bataljonen anfører, at det vil være ønskeligt fremadrettet at have fotodokumentation til rå-dighed.”
”For så vidt angår påstanden om, at advokaten vil fremkomme med billeddokumentation for, at danskesoldater skulle have observeret irakiske sikkerhedsstyrker mishandle irakiske fanger under operationen,kan Forsvarskommandoen ikke bidrage med yderligere oplysninger.”
Arbejdsgruppens bemærkningerForsvarskommandoens redegørelse gengiver det grundlag, der kan dokumenteres anvendt i for-bindelse med tidligere svar og redegørelser.Forsvarskommandoens udtalelse om, at der ”ikke kan bidrages med yderligere oplysninger”, er ioverensstemmelse med svaret fra Hærens Operative Kommando.Opgaveformuleringen til Hærens Operative Kommando (…”bekræfte at Hærens Operative Kom-mando ikke siden de sidste fremsendelser er kommet i besiddelse af nye oplysninger om ovenstå-ende…”) ses at indeholde en implicit opfattelse af, at de tidligere undersøgelser havde været fyl-destgørende.Anmodningen om en udtalelse tilgik Hærens Operative Kommando den 11. oktober 2012 (11:02).Tidsfristen for svar var samme dag (16:00). Det gav myndigheden mindre end 5 timer til at registre-re anmodningen, behandle den og afgive et godkendt myndighedssvar.Hærens Operative Kommandos anbefaling om at inddrage Task Force IRTOT-arbejdsgruppen skalses i lyset af, at denne arbejdsgruppe bl.a. skulle undersøge tilfælde af inhuman behandling. Der-for kunne den muligvis have identificeret eventuelle videooptagelser. I forbindelse med behandlin-gen af henvendelsen fra Charlotte Aagaard havde Task Force IRTOT oplyst Forsvarskommando-en, at det ikke var tilfældet. Hærens Operative Kommando var ikke bekendt med dette svar. Hæ-rens Operative Kommandos anbefaling gav ikke anledning til, at Task Forcen blev forespurgt påny.Forsvarskommandoens redegørelse til Forsvarsministeriet vedrørende supplerende oplys-ninger efter at videooptagelsen blev offentliggjortPå baggrund af offentliggørelsen af videooptagelsen anmodede Forsvarsministeriet den 18. okto-ber 2012 Forsvarskommandoen om supplerende oplysninger vedrørende sagen.Forsvarskommandoen anmodede den 18. oktober 2012 Hærens Operative Kommando om at re-degøre for ”nye oplysninger om operation Green Desert”. Hærens Operative Kommando blev på-lagt at:”Oplyse, om HOK som påstået af den tidligere efterretningsofficer udsendte kameramateriel til brug forDANCON/IRAK hold 4 med henblik på indsættelse til dokumentation af gennemførte operationer (i for-bindelse med "Combat Camera Teams")Såfremt det ikke er tilfældet: oplyse, om HOK har kendskab til andre myndigheders udsendelse af sådantkamera materiel.Fremsende eventuelle andre supplerende oplysninger i sagen, herunder udtalelser fra personel, som vartil stede under operationen.”
14
Af Hærens Operative Kommandos svar til Forsvarskommandoen den 19. oktober 2012 fremgikfølgende nye oplysninger vedrørende videooptagelse i forbindelse med operation Green Desert.Opstillet i resuméform:Der var organisatorisk tildelt kameraudstyr ved bataljonens efterretningssektion og underafde-linger. Kameraudstyret ved efterretningssektionen blev besluttet tildelt bataljonen den 14. okto-ber 2004 på baggrund af en anbefaling, som var fremsat af hold 2 (2003). Formålet var at kun-ne indhente efterretninger.En person fra sektionen har oplyst, at han udpakkede et videokamera. En anden har oplyst, athan optog video under operationen for at teste kameraet. Han kan ikke huske, hvorvidt han op-tog den episode (med et muligt irakisk overgreb, red.), som indgår i den offentliggjorte videoop-tagelse.Jævnfør oversigterne over den opstillede organisation for DANCON/Irak, hold 4 indgik der ikkefastopstillede Combat Camera Teams.Jægerkorpset, som havde ansvaret for uddannelse af Combat Camera Teams, har bekræftet,at korpset ikke uddannede Combat Camera Teams til Irak.I Post Operations Report (opsamlende rapport på baggrund af operationen, red.) fra den 29.november 2004 nævnes, at der er erkendt et behov for: ”The focus must be on the ING [IraqiNational Guard – opløst i DEC 2004] units during initial search and arrest. Handling of detai-nees must be monitored closely.” Forholdet er efterfølgende registreret som en ’lesson lear-ned’. Hærens Operative Kommando anførte i dette umiddelbare svar, at formuleringen indike-rede, at danske soldater havde været vidne til hårdhændet behandling af irakiske tilbageholdte.
Forsvarskommandoen svarede den 22. oktober 2012 Forsvarsministeriet:”Der var organisatorisk tildelt kameramateriel til stede i bataljonen …. (forkortet, red.)Personel, der var tjenstgørende i efterretningssektionen på hold 4, har mundtligt over for Hærens Opera-tive Kommando oplyst at have henholdsvis udpakket og anvendt materiellet også under operationer.Der fremgår ingen bestemmelser for brug af kameramateriel i chefen for Hærens Operative Kommandosinstruks til chefen for DANCON. (hold 4’s ”Standard Operating Procedures” er endnu ikke fundet.)Det adspurgte personel fra efterretningssektionen har oplyst, at de ikke har nogen viden om eksistensenaf bestemmelser for anvendelsen af materiellet.Der indgik ikke ”combat camera teams” i den danske bataljon på hold 4….(forkortet, red.)Jægerkorpset – som var ansvarlig for uddannelsen af ”combat camera teams” – har over for HærensOperative Kommando bekræftet, at der ikke blev uddannet personel til tjeneste i Irak.Det har ikke været muligt at afklare, hvorvidt den danske bataljon var tildelt Combat Camera Teams frapartnernationer, eksempelvis britiske.Supplerende oplysninger i relation til sagen:Post Action Report – Operation Green Desert af 29. November 2004 nævner, at der efter operationener erkendt et behov for: ”The focus must be on the ING [Iraqi National Guard – opløst i DEC 2004]units during initial search and arrest. Handling of detainees must be monitored closely.” Det er HærensOperative Kommandos vurdering, at dette peger på, at danske soldater har været vidne til hårdhæn-det behandling af irakiske tilbageholdte, idet det efterfølgende er registreret som en ’lesson learned’.Rapporten beskriver desuden, at der fremadrettet bør være videokapacitet til rådighed for at kunneimødegå evt. påstande, idet det konkrete eksempel var irakiske påstande om at Multinational Forcesvar gået ind i en moske. Samme punkt har CHDANCON udtalt sig om i pressen.”
Arbejdsgruppens bemærkningerForsvarsministeriets anmodning om yderligere oplysninger tilgik Forsvarskommandoen den 18. ok-tober 2012. Det blev efterfølgende præciseret, at svaret skulle kunne anvendes i forbindelse medet møde i ministeriet om morgenen den 22. oktober 2012. Forsvarskommandoen anmodede den15
18. oktober 2012 (17:46) Hærens Operative Kommando om ”nye oplysninger”. Svarfristen var 19.oktober 2012 (12:00). Forsvarskommandoens svar blev sendt til Forsvarsministeriet (mandag) den22. oktober 2012 (10:05).Hærens Operative Kommando tog i sit svar forbehold, der afspejlede den tilrådighedværende tid.Svaret havde derfor en foreløbig karakter.Umiddelbart efter besvarelsen til ministeriet traf forsvarschefen beslutning om at nedsætte en ar-bejdsgruppe til at gennemføre en undersøgelse.Hærens Operative Kommando har den 18. januar 2013 meddelt arbejdsgruppen følgende: ”HOK eri dag af den opfattelse, at den tidligere fremsendte konklusion: ”Det peger på, at danske soldater har væretvidne til hårdhændet behandling af irakiske tilbageholdte” ikke på nogen måde er bekræftet af den efterføl-gende gennemgang af materialer og derfor fremstår trukket vel hårdt op.”
Samlet konklusion vedrørende besvarelse af spørgsmål og afgivelse af redegørelser før ar-bejdsgruppens undersøgelsePå baggrund af de dokumenterbare rådige informationer, arbejdsgruppen har haft, ses svarene fraforsvarets myndigheder at være udarbejdet i overensstemmelse med de oplysninger, der indgik isagsbehandlingen.I forbindelse med at besvarelsen til Charlotte Aagaard blev udarbejdet, var der relativ kort tid til rå-dighed for afklaring og sagsbehandling ved forsvarets myndigheder. På trods af de korte svarfri-ster, der var givet for flere af svarene, er der kun i begrænset omfang taget forbehold, i tilfældehvor svargrundlaget ikke kunne belyses tilstrækkeligt inden for den rådige tid.I forbindelse med at svarbidraget blev modtaget fra Hærens Operative Kommando og bearbejdet,skete der en omskrivning, hvorved enkelte dele af modtagne informationer gik tabt.Udtalelsen fra chefen for DANCON/Irak, hold 4 om, at enheden ”…ikke optog video under operati-onen”, ses at have haft en afgørende betydning for opfattelsen af, at der ikke var behov for at un-dersøge dette forhold yderligere.8. Delopgave 2 – beskrive de dokumenterbare yderligere informationer, som forsvaret haridentificeret, på baggrund af en fornyet gennemgangHenvendelser til Forsvarskommandoens HotlineI forbindelse med forsvarets undersøgelse af forhold vedrørende tilbageholdte i Irak oprettede For-svarskommandoen i oktober 2010 en døgnbemandet hotline. Denne hotline modtog ikke henven-delser, som vedrørte videooptagelser fra danske operationer i Irak.Efter at videooptagelsen blev offentliggjort, blev hotlinen etableret på ny. Der har været i alt tre te-lefoniske henvendelser til den døgnbemandede hotline. Følgende blev oplyst:Henvendelse 1 (19. oktober 2012):Havde ikke kendskab til videooptagelsen.Afgav oplysninger om egne dagbogsnotater på baggrund af operation Green Desert:”Rap-portering om irakisk politi, der havde været grove”.16
Anbefalede at den primære person (underafdelingschef) på videooptagelsen blev kontaktet,inden han bliver interviewet af medierne.
Henvendelse 2 (19. oktober 2012):Tilkendegav indtrykket af, at chefen for DANCON talte mod bedre vidende ved at sige,”athvis Dalby vil lyve på åben skærm, er det hans sag”.Oplyste, at vedkommende selv befandt sig ca. 100 meter fra ”overgrebsstedet i filmklippet”.Kunne derfor ikke sige noget om denne hændelse bortset fra, at det var den almindeligeopfattelse, at de lokale politifolk overreagerede.Fandt det muligt, at journalist Rasmus Tantholdt (TV2) havde været til stede med et kame-rahold under operationen med henblik på filmoptagelse til TV-serien ”Bataljonen”.6Oplyste, at det var personens indtryk, at DANCON efterlevede bestemmelserne og skredind over for mishandling.Henvendelse 3 (20. oktober 2012):Oplyste, at han havde kendskab til 2-3 kameraer i alt, men mente, at der var tre kameraer.Det var en idé fra Kosovo, hvor der blev anvendt Combat Camera Teams.De blev forsøgt fremskaffet fra Danmark, men det var ikke muligt at blive opnormeret pågrund af den meget korte tid til forberedelse.Det lykkedes heller ikke at skaffe kameraerne fra den britiske brigade.De blev tilvejebragt via presse- og informationsofficeren.Kameraerne var nogle halvprofessionelle videokameraer med ”Night Shot” (lavteknologisklysforstærkning).Mener, at kameraerne ved enheden var der i forbindelse med TV2’s filmoptagelse.Videokameraerne blev fremskaffet kun akkurat før operationen – så vidt huskes dagen før.Deltog selv i udarbejdelse af operationsplanen. Så vidt huskes fremgik anvendelsen af vi-deooptagelse ikke af planen.Videokameraerne blev givet til efterretningssektionen og vist nok fordelt med et enkelt tilspejdereskadronen. Husker ikke, om panserinfanterikompagniet fik et. Jeg har aldrig set vi-deoerne.
Der er endvidere modtaget en skriftlig fjerde henvendelse. Afsenderen var efterretningsofficer vedden britiske brigade, som DANCON indgik i. Vedkommende har oplyst:Der blev ikke konstateret videooptagelser i den kopi af den danske bataljons efterretnings-database, som personen sørgede for, at brigaden modtog.Personens efterfølger deler opfattelsen af, ”at databasen ikke indeholdt videoer eller andetbelastende materiale”.Der blev ikke modtaget meldinger fra DANCON’s efterretningssektion om digitalt materiale,billeder eller filmklip.Informationerne i ovenstående fire henvendelser er sammenholdt med de øvrige dokumenterbareinformationer, som arbejdsgruppen har rådet over. Hovedparten af de disse informationer fremgårenten af den øvrige rådige dokumentation eller af den offentliggjorte videooptagelse.
6
På baggrund af de foreliggende oplysninger, om aktiviteterne i forbindelse med optagelse af dokumentarudsendelsen”Bataljonen”, er det Hærens Operative Kommandos vurdering, at Rasmus Tandholdt havde forladt DANCON/Irak, føroperation Green Desert fandt sted.
17
Henvendelserne er blevet sendt til Forsvarets Auditørkorps med henblik på, at informationerne kanindgå i auditørkorpsets efterforskning.Yderligere dokumentation fra forsvarets myndigheder, der blev tilvejebragt i forbindelsemed arbejdsgruppens undersøgelseArbejdsgruppen har udsendt specificerede anmodninger om gennemgang af arkiver og journalsy-stemer til følgende myndigheder i forsvaret, som eventuelt kunne råde over yderligere oplysningervedrørende videooptagelser i forbindelse med operation Green Desert:Hærens Operative Kommando.Det Danske Internationale Logistikcenter.Hærens Officersskole, Afdeling for Taktisk Efterretningstjeneste.Jægerkorpset.Hærens militærpoliti.
Det Danske Internationale Logistikcenter har oplyst, at enhedens arkiver vedrørende internationaleoperationer er administrativt overført til Hærens Operative Kommando. Dele af arkivet befinder sigfortsat fysisk ved logistikcenteret. Det er gennemgået, men indeholder ikke arkivalier fra Irak.Jægerkorpset har fremsendt dokumentation for uddannelse af Combat Camera Teams og en ræk-ke dokumenter vedrørende kameraudstyr, som korpset rådede over. Informationerne er parallelthermed tilsendt Hærens Operative Kommando (Jægerkorpsets foresatte myndighed).Hærens militærpoliti har oplyst, at militærpolitiet ikke er i besiddelse af videooptagelse fra hverkenoperation Green Desert eller andre operationer fra Irak-missionen. Der rådes hverken over opera-tionsbefalingen for operation Green Desert eller andre dokumenter, som kunne afdække operatio-nens planlægning eller resultat.Ved gennemgang af dokumentationen, der er modtaget fra ovenstående myndigheder, er der kon-stateret følgende supplerende informationer vedrørende uddannelse, brug af eller rådighed overvideokameraudstyr og bestemmelser for anvendelse mv.Combat Camera uddannelse for DANCON/Irak, hold 4I Hærens Operative Kommandos iværksættelsesbefaling for uddannelse af DANCON/Irak, hold4 blev Prinsens Livregiment befalet til at støtte (forestå, red.) hold 4’s uddannelse af CombatCamera Teams. Ifølge de foreliggende oplysninger havde personellet, der forestod denne ud-dannelse, tidligere gennemgået en Combat Camera uddannelse, som blev gennemført af Jæ-gerkorpset.Det fremgår af en situationsrapport7for hold 4, at uddannelsen for Combat Camera Teamsformodentlig blev gennemført for dele af holdets spejdereskadron. Der foreligger endvidere enfagplan (uddannelsesplan, red.) fra regimentet og tilhørende uddannelsesmateriale.I et kontrolskema fra en øvelse (”Quick Repitition”) for hold 4 fremgår efterretningssektionensindsættelse af Combat Camera Teams som et evalueringspunkt.
7
Udarbejdet af Jydske Dragonregiment og omhandler bl.a. status for uddannelse forud for enhedens udsendelse. Rap-porten gælder for de enheder, som Jydske Dragonregiment havde opstillings- og uddannelsesansvaret for (spejdereska-dronen, sikrings- og eskortesektionen samt sanitetsdelingen).
18
Forhold vedrørende organisation og tildeling af kamera- og videoudstyrDANCON/Irak, hold 1 anmodede i juli 2003 om at blive tildelt tre sæt Combat Camera udstyr.Svaret på anmodningen er ikke identificeret. Men det er fastslået, at DANCON/Irak efterfølgen-de modtog et antal kameraer, som formodentlig kunne optage video.Ifølge organisationsskemaerne for DANCON/ Irak, hold 4 var der ikke opstillet et organisatoriskCombat Camera Team, da enheden blev oprettet.DANCON/ Irak, hold 2 anmodede i februar 2004 om tildeling af yderligere digital- og videoka-meraer til efterretningssektionen. DANCON/Irak modtog udstyret henholdsvis den 19. juli og15. november 2004.Af en intern mail i Hærens Operative Kommando fra 8. november 2004 fremgår, at DAN-CON/Irak på dette tidspunkt rådede over en ”Combat Camera Team-materielpakning” (udstyr tilet Combat Camera Team, red.).Oversigter over materielbevægelser (ændring af fordeling af udstyr mv., red.) viser, at der i ok-tober 2003 blev udleveret et antal minivideobånd, og at der i perioden oktober 2004 – februar2007 blev udlevet minimum 45 digitale kameraer, tre termiske kameraer samt ni videokameraertil DANCON/Irak.En del af det nye udstyr blev indkøbt i lokalområdet. Dokumentationen for bl.a. specifikationerer derfor begrænset.Der er fundet dokumentation for, at der eksisterede videokameraudstyr ved DANCON/Irak,hold 4’s efterretningssektion, kontakt- og velfærdsofficeren samt ved presse- og informationsof-ficeren.DANCON/Irak rådede ikke over fast etablerede Combat Camera Teams. Enheden var i standtil at etablere Combat Camera Teams i forbindelse med operation Green Desert (og efterføl-gende) på ad hoc-basis.
Bestemmelser og direktiver gældende for DANCON/Irak, hold 4Hærens Operative Kommando har ikke udgivet bestemmelser eller instruktioner for anvendelse afvideo-, foto- eller lydoptagelser i hverken de foreløbige eller endelige iværksættelsesbefalinger el-ler i chefen for Hærens Operative Kommandos direktiv, som gjaldt for DANCON/Irak, hold 4.Operative planer for operation Green DesertI det befalingskompleks8, der blev udarbejdet og udgivet for operation Green Desert, fremgår derikke ordrer eller instruktioner, der vedrører Combat Camera Teams eller andre former for videoop-tagelse.Øvrige operative instrukser og planer udarbejdet af DANCON/Irak, hold 4Det fremgår flere steder i øvrige instrukser og planer, som er udarbejdet af DANCON/Irak, hold4, at videomateriale med fordel kan anvendes. Det gælder eksempelvis ”Weekly FRAGO”(ugebefalingen, red.)9, hvor den såkaldte Intelligence Collection Plan (efterretningsindhent-ningsplan, red.) nævner, at der bør tages billeder af Key Leaders (nøglepersoner blandt parter iområdet, red.).
8
Befalingskomplekset er et begreb, som omfatter de befalinger, instruktioner, operationskalker, signalordrer og oversig-ter over troppeinddeling mv., som blev udgivet til brug i forbindelse med operationen på baggrund af godkendelse fra le-delsen ved DANCON.9Befaling der udfærdiges for en specifik uges aktiviteter, og som indeholder opgaver til alle enheder.
19
DANCON/Irak, hold 4 SOP OPS (holdets bestemmelse for enhedens operative standardfrem-gangsmåder, red.) anviser, at der med fordel kan anvendes Combat Camera Teams i forbin-delse med husundersøgelser.Det fremgår endvidere af SOP OPS (Enclosure 5-2-1), at koalitionsstyrkerne har tilladelse til atoptage foto og video til tjenstlig og operativ brug, men at koalitionsstyrkerne ikke må offentlig-gøre optagelserne.
Involverede personers erindring om rådighed over videokameraudstyr eller optagelse af vi-deo under operation Green DesertHærens Operative Kommando indhentede den 19. oktober 2012 udtalelser fra en række nøgleper-soner fra DANCON/Irak, hold 4. Disse har oplyst følgende:En officer i efterretningssektionen: Husker at han modtog et videokamera og pakkede det udsamt, at han var positivt overrasket over, at det kunne optage i mørke.Næstkommanderende i efterretningssektionen: Kunne huske, at han”optog video under operatio-nen med det nye kamera for at teste det, men kunne ikke huske, om han havde optaget episoden på deanvendte optagelser”(som viste irakiske sikkerhedsstyrkers behandling af tilbageholdte på den
offentliggjorte video, red.).Cheferne for panserinfanterikompagniet og spejdereskadronen: Kunne ikke huske om deresenheder rådede over videokameraudstyr.
Undersøgelse af forsvarets myndigheders eventuelle rådighed over videooptagelser fraoperation Green DesertHverken i arkiverne ved Forsvarskommandoen, Det Danske Internationale Logistikcenter, Afdelingfor Taktisk Efterretningstjeneste ved Hærens Officersskole, Jægerkorpset, hærens militærpoliti el-ler er der fundet videooptagelser, som vedrører operation Green Desert.Forsvarskommandoen modtog, via Kammeradvokaten, en kopi af den optagelse, som advokatChristian Harlang råder over. Derudover har forsvarets myndigheder til dato ikke identificeret vi-deooptagelser fra operation Green Desert.Hærens Operative Kommando har ikke fundet videooptagelser fra operation Green Desert.Arbejdsgruppens bemærkningerI forbindelse med undersøgelsen er der ved Hærens Operative Kommando tilvejebragt en rækkeyderligere dokumenterbare informationer. Visse tidligere afgivne oplysninger er herved supplereteller i enkelte tilfælde korrigeret. De nye eller korrigerede informationer er:Det er sandsynligt, at der blev gennemført uddannelse for Combat Camera Teams for nogleenheder ved DANCON/Irak, hold 4. Den tidligere opfattelse af, at det ikke havde været tilfæl-det, skyldtes, at uddannelsen ikke var gennemført af Jægerkorpset (som indledningsvis blev fo-respurgt herom). Det er efterfølgende klarlagt, at en anden enhed forestod uddannelsen vedhjælp af personer, der tidligere var uddannet i Combat Camera af Jægerkorpset.Anmodningen om Combat Camera udstyr var afgivet af DANCON/Irak, hold 1 og ikke, som op-lyst i svaret den 19. oktober 2012, af DANCON/Irak, hold 2.Det er sandsynligt, at kameraudstyret, der i videooptagelsen ses anvendt under operationGreen Desert, ankom til DANCON/Irak få dage før operationen.20
Det er konstateret, at der i flere tilfælde har været kort tid til rådighed for Hærens Operative Kom-mandos og Forsvarskommandoens undersøgelse, sagsbehandling og udarbejdelse samt godken-delse af svar, der er afgivet vedrørende videooptagelse under operationen. Det har begrænset mu-ligheden for at inddrage et mere dækkende informationsgrundlag.Udtalelsen fra chefen for DANCON/Irak, hold 4 ses at have været grundlæggende i vurdering af,om der var behov for at foretage en grundigere undersøgelse af spørgsmålet om videooptagelse.Offentliggørelse af videooptagelsen medførte, at der blev inddraget personer, som kunne bidragemed konkret ny viden vedrørende spørgsmålet om videooptagelse.Hærens Operative Kommando rettede før nedsættelse af arbejdsgruppen henvendelse til perso-ner, som har haft centrale funktioner under operation Green Desert. De har i forskellig grad kunnebidrage med oplysninger:Bekræftende information er opnået fra de personer, som selv modtog, udpakkede og anvendtedet pågældende udstyr.Mulighederne for at huske forhold på konkrete operationer påvirkes af, at der på et udsendel-seshold gennemføres et større antal operationer. De har typisk en stor lighed for så vidt angårformål, forløb eller geografisk område. Endvidere deltager der almindeligvis en række forskel-ligartede kapaciteter10fra DANCON eller andre enheder.Operationen fandt sted for otte år siden, og det synes derfor naturligt, at der i dag er en vis tvivlom, eller manglende evne til, at kunne levere konkrete og detaljerede informationer om en spe-cifik operation.
Anders Kærgaard har til medierne oplyst, at der var udarbejdet en befaling for anvendelse af Com-bat Camera Teams under operation Green Desert. På baggrund af de dokumenterbare oplysnin-ger, som foreligger, kan denne opfattelse ikke bekræftes:Der er ikke identificeret nogen form for planer eller andre opgaveanvisninger vedrørende brugaf Combat Camera Teams under operation Green Desert. Der er end ikke fundet indikationerpå, at anvendelsen af Combat Camera Teams under operationen var beordret af bataljonensledelse, eller at den havde kendskab hertil.Det kan ikke udelukkes, at der alligevel kan have været udarbejdet en form for lokal instruks,plan, huskeliste eller andet vedrørende anvendelse af videokameraer i forbindelse med opera-tion Green Desert. Det kan være sket med udgangspunkt i den autoriserede befaling, somDANCON/Irak udgav for operationen. Den eneste indikation på, at det skulle være tilfældet, erAnders Kærgaards udtalelse.Det er fastslået, at DANCON’s bestemmelser beskrev mulighed for at anvende videooptagelsertil operative formål. Offentliggørelse af videooptagelser er imidlertid en overtrædelse af de be-stemmelser, som var gældende for DANCON.
10
Eksempler herpå er: tolke, artilleriobservatører, flystøttepersonel, civilt-militært samarbejdshold, sanitetshold, militær-politienheder og forskellige efterretningskapaciteter (eksempelvis droner) mv.
21
9. Delopgave 3 – beskrive udviklingen i hærens anvendelse af videooptagelser i forbindel-se med internationale operationer og det tilhørende bestemmelsesgrundlagDer er sket en øget brug af foto- og videooptagelser i forbindelse med internationale operationerog en udvikling af de bestemmelser, der gælder i forbindelse hermed.Udviklingen i anvendelse af videooptagelser i forbindelse med hærens operationerDer har igennem en årrække været anvendt kamera- og videooptagelser i forbindelse med forsva-rets deltagelse i internationale operationer til en række forskellige formål. Det spænder fra enkelt-personers fotografering af eksempelvis det daglige liv som udsendt (i lejre mv.) til dokumenteringaf særlige begivenheder ved enhederne eller til dokumentation af relevante forhold under operatio-ner. Blandt disse formål er indhentning af efterretninger.Endvidere har en række film- og kamerahold foretaget optagelser i missionsområder med tilladelsefra forsvaret.Danske hærenheder anvendte Combat Camera Teams første gang i forbindelse med, at enhederfra Jægerkorpset i år 2000 støttede det danske kontingent i Kosovo. Erfaringerne herfra var positi-ve, og Combat Camera Team udstyret blev senere overdraget til kontingentet, som anvendte detfrem til 2010.På baggrund af erfaringerne fra Kosovo ønskede enheder i Irak at råde over Combat Camera Te-ams. I Irak var der mulighed for at opstille Combat Camera Teams fra hold 4 (2004) til hold 9(2007), hvor DANCON/Irak blev trukket hjem.For hærens vedkommende rådes der i dag over en egentlig Combat Camera Team kapacitet vedJægerkorpset.Udviklingen i bestemmelser og instrukser mv. for brug af videooptagelser i forbindelse medhærens operationer.Forsvarskommandoen har ikke udgivet bestemmelser eller retningslinjer for anvendelse af foto- el-ler videooptagelser.Hærens Operative Kommandos generelle bestemmelser, ”HRN 910-005, HOK bestemmelser forstyrker udsendt i fredsstøttende operationer” og ”HOK BST 340-000, Bestemmelser for informati-onsvirksomhed” har hidtil ikke reguleret hverken brug af optagelser eller efterfølgende håndteringaf optagelser.Hærens Operative Kommando har ikke udgivet bestemmelser, befalinger eller instrukser, der harreguleret brug af video-, foto- og lydoptagelser ved de danske enheder, der var indsat Kosovo ellerIrak.På baggrund af bl.a. erfaringerne med dokumentarfilmen ”Armadillo” blev bestemmelser for an-vendelse af foto- og videooptagelse indarbejdet i styrkeindsættelsesbefalinger for det danske kon-tingent i Helmand, Afghanistan fra og med hold 10 (2010). Heraf fremgår det, at kun autoriseretpersonel må foretage optagelser under operationer, og at optagelser kun må offentliggøres efteren konkret godkendelse fra kampgruppens side. I dag fremgår de pågældende regler af dokumen-tet ”Blivende Bestemmelser for DANCON/ISAF”, som har afløst styrkeindsættelsesbefalingen.
22
Forhold vedrørende billed- og videomateriale har været reguleret i de bestemmelser for operativefremgangsmåder (SOP OPS), der var udarbejdet af de danske enheder, der var indsat i Kosovoeller i Irak.Fra og med hold 3 (2004) fremgik det af DANCON/Irak’s egne bestemmelser, at det var tilladt atfilme under operationer, men at disse film ikke må offentliggøres. Bestemmelsen var således ogsågældende i forbindelse med operation Green Desert.Anvendelse af Combat Camera Teams fremgik af den stående (generelt gældende, red.) befalingfor operationer ved DANCON/Irak11fra og med hold 6 (2005). Formålet var angivet somUse CCT(Combat Camera Team(s), red) to document ops (operationer, red.) and provide with everyday stories fortelevision and newspapers”.
Brug af Combat Camera Teams fremgår endvidere af en række befalinger for DANCON/Iraks ope-rationer fra og med 2005.Det er besluttet at indarbejde bestemmelser for brug af film-, foto- og lydoptagelser samt arkiveringaf optagelser i ”Hærens Operative Kommandos bestemmelser for styrker udsendt i fredsstøttendeoperationer” (HRN 910-005), der gælder for hærens styrkebidrag udsendt i internationale operatio-ner.10. SammenfatningDet er konstateret, at flere af forsvarets svar vedrørende videooptagelse under operation GreenDesert ikke var baseret på et tilstrækkeligt grundlag. Det må imidlertid antages at have været op-fattelsen hos de personer, der var involveret i besvarelsen.Efter at videooptagelsen blev offentliggjort, er der klarlagt en række relevante yderligere informati-oner vedrørende rådighed over kameraudstyr og videooptagelse under operation Green Desert.De væsentlige forhold er:DANCON/Irak rådede over Combat Camera-udstyr og havde personel, der var uddannet iat bruge dette udstyr.Der deltog soldater med videokameraer under operationen. Der er dog ikke fundet doku-mentation for, at chefen for DANCON/Irak havde beordret indsættelsen eller havde kend-skab til det.De gældende bestemmelser tillod optagelse af video i forbindelse med operationer, menoptagelserne måtte ikke offentliggøres.Den eneste foreliggende information, om at der skulle være udgivet en befaling for indsæt-telse af Combat Camera Teams, er en offentlig udtalelse fra den tidligere efterretningsoffi-cer Anders Kærgaard.Der er ikke fundet videooptagelser fra operation Green Desert blandt de materialer, somforsvaret har identificeret.Der er ikke fundet dokumentation for, at videooptagelser fra operationen er præsenteret foreller anvendt af DANCON/Iraks ledelse. Der er heller ikke fundet dokumentation for, at vi-deooptagelser blev placeret i enhedens arkiv eller blev hjemsendt til myndigheder i Dan-mark.
11
Befalingen er den såkaldte ”Base Line Operation Order”.
23
Det er uafklaret, hvorledes videooptagelser fra operationen er håndteret, efter optagelsenfandt sted. Det bemærkes dog, at advokat Christian Harlang på pressemødet den 18. okto-ber 2012 fremviste et mindre videobånd, som skulle indeholde den offentliggjorte videoop-tagelse. Det er sandsynligt, at båndet kunne anvendes i den type videokameraer, som sespå videooptagelsen.
Arbejdsgruppen finder, at sammenhængen mellem modtagne spørgsmål, afgivne svar og grundla-get herfor er belyst i mulig grad. Herunder anses mulighederne for at udføre operative videoopta-gelser ved DANCON/Irak, hold 4 for at være klarlagt i tilstrækkelig grad.En kort svarfrist kan generelt medføre, at det er nødvendigt at tage visse forbehold for fakta m.v.,ligesom der kan være behov for at vende tilbage til spørgeren, når sagen er undersøgt tilstrække-ligt. Denne metodik blev ikke i fuldt omfang anvendt. Endvidere kan der ved omformulering af svarvære en risiko for, at dele af budskabet tabes.
(---- SLUT ----)
24