Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del Bilag 73
Offentligt
Hvordan skaber vi erhverv, udvikling og vækst i landdistrikterne?Udvalget for Landdistrikter og Øer inviterede til en offentlig debat om, hvordan man skaber erhverv, udvikling og væksti landdistrikterne: ( tjek ):http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/Udvalget_for_Landdistrikter_og_oer/Hoeringer/erhverv_udvikling_vaekst.aspx
IndledningDebatindlægget er udarbejdet ved at indkalde bidrag til debatten på den lokale facebook-side ”Bevar Kalvehave” (tidl. ”Bevar Kalvehave skole”)https://www.facebook.com/#!/Kalvehave.dkpå grundlag af et udkast med link tilUdvalgets høring den 7. nov. 2012. Underskriveren påtager sig selvfølgelig ansvaret for indlægget, der indlæsespå FB-siden. OK, der er allerede skrevet mange ord om udvikling af landdistrikter. I debatindlægget undgåsgentagelser af andres ord om emnet, men der er henvisninger for nærmere. Deltagelse i denne debat giver bedstmening, hvis der knyttes an til konkrete problemstillinger i eget lokalområde og Kommune. Så det sker i detteindlæg! Landdistrikterne er nemlig – selvom mange ynder at præsentere dem under en hat - vidt forskellige. Ogdermed selvfølgelig også løsningerne. Indlægget tager udgangspunkt i forholdene i 4771-Kalvehave ( lokalområde) i Vordingborg kommune. Denne kommune er sammen med Lolland blandt de 34 danske kommuner, der defineressom ”yderområder” ved at opfylde en eller flere kriterier fastsat ved lov eller i forhold til EU´s strukturfondsmidler.Vordingborg kommune har for øvrigt INGEN nedskrevet landdistriktspolitik ( Kilde ):http://livogland.dk/inspirationsbase/kommunale-landdistriktspolitikkerAlle lokalområder og kommuner eruanset kategorier påvirket af de samme megatrends, nemlig klimaændringerne, globaliseringen, urbaniseringen ogdigitaliseringen. På samme måde er de alle underkastet de herskende lovgivningsmæssige rammevilkår - isærPlanloven. Der kvitteres i denne forbindelse for, at en tiltrængt revision af denne er på vej … Et gennemgåendetema i indlægget er, at Udvalget, Folketinget - og politikere i det hele taget - skal fokusere meget mere på forbedringaf rammevilkårene, og så i øvrigt ”holde fingrene væk fra syltetøjskrukken”. Borgerne, virksomhederne ogorganisationerne KAN nemlig selv. Det SKAL de for resten også jf. digitaliseringen i den offentlige sektor. Men, eftergenerationers klientgørelse og bidragstænkning er dette bare ikke gået op for alle. I indlægget er der derfor fokuspå, hvad borgeren og lokalområdet SELV kan gøre. Det handler således om at ændre erhvervsklima, holdninger ogkultur. Det offentliges rolle på området bliver derfor mere pædagogisk og vejledende end detailstyrende. Enfortsættelse af debatten kunne udmærket tænkes fokuseret på denne nye rolle.
1.Lidt om Kalvehave-lokalområde med næsten 3.000 sjæle:Dette er i Kommunens nærdemokratimodel2010 ( tjek )http://kalvehaveinfo.dk/omKL20052.htmldefineret som et af 16 geografisk afgrænsedelokalområder og ligger ved Møn-broen, der forbinder Sjælland og Møn. En i 2012 gennemført skolelukning iKalvehave og faren for flytning af 80 – 90 vidensarbejdspladser på DTU-Lindholm ( tjek ):http://kalvehaveinfo.dk/side12.htmltruer lokalområdets overlevelse- som vi kender dette i dag - menhavn og central beliggenhed i Kommunen, de engagerede borgere og stedbundne kvaliteter trækker denrigtige vej.2.Hvad kan lokalområdet selv gøre for at skabe erhverv, udvikling og vækst?Igen, det vil være vidtforskelligt fra område til område. Det rigtige må stadigvæk være som borgere og foreninger i lokalområdethar forsøgt siden 2005 uden megen fremgang. Det har handlet om forsøg på at udvikle en strategi jf. etlokalt tiltag - med karakter af en manual for evt. ildsjæle, nemlig - ”Kalvehave 2020 – Alle TidersKalvehave” ( tjek ):http://kalvehaveinfo.dk/omKL20053.html
3.Hvad kan du gøre som borger?Du kan bidrage med vidensdeling i. e. kan du f. eks. noget om IT, kan duhjælpe andre i gang med brug af computer eller måske være web-master for en lokal forening. Du kan ogsågøre mere ud af at netværke med andre interessenter i området og Kommunen, ja i hele Regionen . Du skalgøre dig klart, hvad der er dine stærke / svage sider og passe på ikke at ”brænde ud”. Er du ildsjæl, skal dusørge for at inddrage andre i tide – og måske opgive ejerskabet til dit eget ”drømmeprojekt”. Og så er det atforskønne hus, have og lokalområde for resten også at være aktiv….4.Hvad kan foreningerne gøre i lokalområdet ?De skal i højere grad anerkende andres indsats. Ikke alleer foreningsmennesker, men ”hverdagsmagere” udenfor organisationerne. Der er plads til alle i arbejdet for
at fremme udviklingen - også uden for bestyrelserne !
5.Hvad kan Kommunen og det offentlige gøre for at fremme vore bestræbelser?Detoffentlige kan gåforrest med krystalklart at informere om budskabet i indledningen ovenfor, nemlig, at der nu gælder en heltny dagsorden. Bolden ligger nu omdage helt på borgernes og lokalområdets banehalvdel! Kommunen skaltil gengæld respektere og anerkende og værdsætte borgernes, virksomhederne og foreningernes arbejde ilokalområderne. Der skal fremadrettet kun være én indgang til Kommunen fra borger og virksomheder. Derfindes veldokumenterede tilløb til, at lokalråd definerer sig som - og faktisk optræder som – en slags mini-byråd. Lokalrådenes store indsats ufortalt, så er den slags kvælende for borgerinddragelsen. En sådanudvikling skal Kommunen sætte en stopper for. Kommunen ER gået i gang og skal i stedse højere gradsatse på de sociale medier i borgerinddragelsen således, at satningens fokus udbredes til hele Kommunensliv ( tjek ):https://www.facebook.com/#!/vordingborg.nu?fref=tsBredt samarbejde mellem alleengagerede parter om fysisk planlægning er nøglen til fremgang - uanset de involveredes tilhørsforhold tilforeninger.I samarbejde og ved fælles indsats skal Kalvehaves unikke stedbundne kvaliteter kortlægges ogstyrkes med nye former for service. Det skal øge lokaliseringen af nye virksomheder – især indenforservice og turisme. Er der på den anden side nogle af vore 5 lokale landsbyer, der absolut vil dø, skal deha´ lov til det. Der må således også sørges for holdbar afvikling af landsbyer!Forvaltninger og politikereskal fremadrettet offentliggøre og svare konkret på ALLE input til Kommunen – også de lidt ubekvemmehenvendelser.. Endelig, digitaliseringen har allerede øget afstanden mellem borger og kommune betydeligt.Den udvikling må vi standse og modvirke med kraft.
6.Hvad kan Udvalget og Folketinget så gøre?Som det fremgik ovenfor i indledningen, har Vordingborgkommune INGEN nedskrevet landdistriktspolitik. Der er heller ingen pligt til at ha´ det…Men Udvalget børoverveje, om ikke landkommuner med så markant negativ udvikling som Vordingborg SKAL beslutte ennedskrevet sådan, INDEN man – som tilfældet i 2012 i Kalvehave lokalområde - lukker en skole. Selvebegrebet ” landdistriktspolitik” fik dermed alvorlige skrammer i Kommunen til skade for borgerinddragelsen.Folketingetkan derfor med mere troværdighed selv gå forrest ved krystalklart at informere om ”den nydagsorden for landdistrikter” som kort fortalt er ”Do it yourself”. Udvalget og/eller fagministeriet kunnemåske også overveje etablering af en Task Force ”Landdistrikt”, hvis opgave kunne væreat
følge - og følgeop på - al relevant lovgivning og lovforslag, samtat
få skrevet fremme af udvikling af landdistrikter ind i allerelevante tiltag. Mere konkret :IT og gode fysiske kommunikationsmidler ER også en af nøglerne til og enforudsætning for fremgang: Det vil f. eks. også give Folketinget mulighed for at fremme distancearbejde ogfjernuddannelse. FOLKETINGET BØR DERFOR SIKRE STØRST MULIG LIGHED I LANDETS DÆKNINGAF HURTIGT BREDBÅND. Konkret igen : Folketinget bør give begrebet ”skønne motorveje” fornyetmening. Motorveje samt kommunale veje og tilhørende anlæg med beplantninger m. v. kan sagtensudvikles til at blive attraktioner i egen ret til gavn for alle - herunder turismen. ( Et godt eksempel errundkørselen i Kalvehave City ;-D … som er udformet med ægte maritime koste som kompasafmærkninger) Kalvehave, den 14. januar 2013.Kaj Flinta, Søvej 4, 4771 Kalvehave