Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del Bilag 36
Offentligt
1181093_0001.png
1181093_0002.png
1181093_0003.png
1181093_0004.png
1181093_0005.png
1181093_0006.png
Rig på Natur! – ideer i et RURAGRI projektMed dette oplæg vil vi gerne belyse, hvordan man ved hjælp af oplevelsesøkonomi og forretningsstrategierkan gå nye veje i landdistriktudvikling og skabe vækst uden øget resurseforbrug. Samtidig kan det i sin yder-ste konsekvens være med til at sætte en ny dagsorden for landbruget, der ikke blot fungerer som producen-ter, men som forvaltere af vores fælles resurser i naturen både som landbrug og til rekreative formål.
IndholdNaturparker som forretningscentre for bæredygtig landdistriktudvikling ..........................................................1Værdiinnovation i naturturismen .....................................................................................................................3Værdi-innovation og bæredygtig transport i naturparker ...............................................................................4Værdi-innovation i landsbyudviklingen ............................................................................................................4Foreløbig projektorganisation ..............................................................................................................................5
Naturparker som forretningscentre for bæredygtig landdistriktudviklingFormålet med dette RURAGRI projekt er at forvandle de højt besungne naturværdier i europæiske naturpar-ker til håndgribelige økonomiske værdier til gavn for landbrug, erhverv, turisme og bosætning. Projektettager udgangspunkt i naturparkerne og den værdi, som de repræsenterer på det oplevelsesmæssige plan, enværdi, der i dag ikke bliver afspejlet i nogen særlige former for økonomi – tvært imod opfatter folk, at natu-ren er noget, som skal være gratis!Der er heldigvis en voksende forståelse for naturens betydning og vigtigheden af at bevare vores dyre- ogplantearter, vores biodiversitet. Det vil vi synliggøre, så de virksomheder og landbrug, der ligger i og omkringnaturparkerne og tilgodeser miljøet og biodiversiteten, får markedsført denne indsats sammen med deresvarer. Det vil betyde, at folk kan vælge at betale mere for disse varer, der vil blive forsynet med et logo somsynliggør, at virksomheden bidrager til bæredygtighed.Men vi vil ikke nøjes med et logo, vi vil også skabe direkte sammenhæng mellem producenten eller natur-parken og den vare, forbrugeren køber, ved hjælp af moderne formidlingsteknologi. Ved hjælp af QR koderkan man med en smartphone eller tablet computer få vist en video direkte fra den naturpark eller det land-brug, som har leveret varen. Derved får kunderne en direkte oplevelse af, hvad det er, de støtter ved at købevaren.Man kan også knytte en anden form for formidling, måske i form af tegnefilm, som kan skifte hver uge, ogsom derved yderligere kan tilføre produktet en oplevelsesværdi. Den vil skabe præference hos forbrugerenog øge oplevelsen af produktets værdi.Samtidig er det også vigtigt, at den biodiversitet, som man støtter gennem sit køb, og som der arbejdes på atetablere eller vedligeholde i naturparken, er i overensstemmelse med de mål og rammer, som ligger i f.eks.Natura 2000 planer eller i Europarcs charter for bæredygtighed, hvor man forpligter sig til at arbejde ud franogen bestemte mål. For at kunne måle og monitorere denne biodiversitet og konstatere, at der rent faktisksker en forbedring af biodiversiteten, vil vi arbejde med frivillighed. Der er mange lokale naturinteresseredeog organisationer, som kan bidrage med at gå ud og tælle dyr og planter og på den måde være med til at
Rig på natur! – ideer i et RURAGRI projektdokumentere, at der sker en forbedring af områdets biodiversitet. Det kan de gøre ved at rapportere deresresultater til forskere, som arbejder med at kortlægge biodiversiteten i området. De kan også tage et video-kamera med og lave optagelser, der dels kan dokumentere deres observationer, dels kan bruges i markeds-føringen af naturparken og dens virksomheder.På den måde kan man skabe en alliance mellem naturelskere og landmænd, fordi begge parter vil arbejdefor den samme sag: biodiversitet. Landmanden vil derigennem få mere for sine produkter, og han vil derforkunne se en direkte økonomisk fordel ved at arbejde for biodiversiteten. Naturelskerne kan se, at deres ind-sats nyttede gennem forskning og desuden var med til at markedsføre området.Det kan så lede til øget turisme gennem en bedre opfattelse af naturområdet i den brede befolkning, som vilhave en positiv afsmitning på aktiv naturturisme og bosætning.Derved vil projektet også adressere nogle af de politiske konflikter mellem de naturorganisationer, der stårmeget stejlt på at national- og naturparker skal være områder, der er præget af særlige regler for naturbe-skyttelse, og landmænd, der er bange for, at der bliver indført restriktioner på tværs af deres rent dyrk-ningsmæssige interesser. Her vil vi prøve at vende bøtten, så landmanden får en økonomisk fordel, og detderved bliver attraktivt for landmænd at dyrke deres afgrøder i naturparken. I den forbindelse er det vigtigtat sige, at det ikke er et krav, at dyrkningen skal leve op til egentlige økologiske standarder; det kan være etfuldstændigt konventionelt landbrug, så længe der bare på bedriften tages nogle hensyn til biodiversiteten,så der arbejdes for at forbedre vilkårene for vilde dyr og planter andre steder i området. Man kan f.eks. tagehensyn ved at anvende en bæredygtig gødning og sprøjtning, så man kun gør det mest nødvendige.Det betyder desuden, at landmanden både kan sænke sine omkostninger ved driften, f.eks. også ved at tageurentable områder, der kun dyrkes for at få arealtilskud, ud af drift, og anvende det til barjordstriber ellerlignende, som stadig indbringer landbrugsstøtte. Når man samtidig får markedsført sine produkter som na-turvenlige, får de en højere værdi både for kunden og for landmanden, samtidig med at man altså sænkeromkostningerne ved driften. Derved har vi brugt værdi-innovation som strategi for landbrugsdriften.
Værdi-innovation – kernen i Blue Ocean strategienI ”Blue Ocean Strategy”1defineres begrebet værdi-innovation som kernen i strategien, som vist i fig. 1.Omkostninger
Værdi-innovation
Værdi forkunderFig. 1, Princippet for værdifornyelse i Blue Ocean strategienDenne strategi er resultatet af en analyse, der peger på den som den ideelle vej til at opnå et konkurrencefritmarked, men den kan også ses som en del af et svar på de globale udfordringer, vi nu står i. Europa harkæmpet med en stædig økonomisk krise i fem år. Flere og flere mennesker taler om dette dødvande som1
W. Chan Kim & Renée Mauborgne, Blue ocean strategy - De nye vinderstrategier, 2005 ISBN 87-7664-045-0
2Oplæg til Landdistriktudvalget
Rig på natur! – ideer i et RURAGRI projektden ene side af en global systemisk krise, hvor de finansielle problemer spiller en selvforstærkende rollesammen med klimakrise, olie og ressource krise, fødevarekrise osv. - En systemisk krise, som ikke kan løsesinden for rammerne af traditionel økonomisk tænkning.Siden 1950erne har de industrialiserede lande oplevet et vedvarende fald i vækstraterne fra 5,4 % i 60ernetil 1,4 % i 2000-20102. Der er derfor behov for en proces, der fører i retning af et nyt økonomisk system, derkan udfolde sig inden for de grænser, som vores planet sætter. Vi peger i den forbindelse på værdi-innovation som en genvej til bæredygtighed, og som en særlig velegnet strategi i forhold til udvikling i land-distrikterne, herunder i første omgang i udvikling af bæredygtig landbrugsdrift og naturturisme.
Flere eksempler på anvendelse af værdi-innovationVærdiinnovation i naturturismenSynliggørelse og skabelse af præferencer hos publikum i naturparker er ikke let. Og der er masser af natur-områder rundt omkring i Europa og i Danmark. Så opgaven er at få synliggørelse og bæredygtighed til at gåhånd i hånd, så der skabes præferencer hos et større publikum – ikke kun ornitologer, botanikere og som-merfuglejægere, der allerede kender området og benytter sig af det. Og få udnyttet deres viden og forkær-lighed for naturparken.I et andet EU projekt under CIP rammen introduceres en løsning, der skaber ansatsen til en vedvarende bæ-redygtig formidlingsstrategi. I dette projekt anvendes edutainment3i form af et brætspil, der kan spilles medbrug af smartphones, som via QR-koder giver adgang til applikationer (apps), der bl.a. indeholder video ogmuligheder for interaktion. Disse QR-koder kan tillige anbringes skjult eller synligt i naturparken og dervedunderstøtte de fysiske oplevelser i selve naturparken. Derved implementeres værdi-innovation i NaturparkSpillet på følgende måder:Synliggørelse sker i vid udstrækning i form af egentlig oplysningsvirksomhed, dvs. naturvejledning ispillet, der også kan bruges på guidede ture.Synliggørelsen inddrager brugerne fysisk ved besøg i naturparken og virtuelt via artikler på hjemme-siden og øvrige sociale medier.Der tiltrækkes turister, der ønsker at opleve f.eks. fugle- og dyreliv i naturparken på alle tider af året,fugle på træk i forårs- og efterårsmåneder, fotografering af fugle i vinterlandskabet, hvor der ikke erblade på træerne, kulinariske rejser til traditionelle danske højtider, osv.Der arbejdes med at oprette netværk omkring en hjemmeside, der formidler nyheder, samt etable-ring af positive relationer til allerede eksisterende netværk, som er interesserede i de emner og te-maer, spillet arbejder med.
Den økonomiske vækst er en undtagelse,http://www.information.dk/311679Edutainment er et engelsk låneord og sammensat af education og entertainment. Netop uddannelsesaspektet er cen-tralt i forståelsen af edutainment, da formålet med uddannelse er at sætte et individ i stand til at forvalte informatio-ner. … Edutainment kan opfattes som et læringsmateriale, der rummer underholdning, men det kan også vendes rundt,så det defineres som et underholdningsprogram, man kan lære noget af. (Edutainment og computerspil i et læringsteo-retisk perspektiv, Jannik Gorm Hansen, Speciale, maj 2004).3
2
3Oplæg til Landdistriktudvalget
Rig på natur! – ideer i et RURAGRI projektSådan sænkes omkostningerne- Meget færre udgifter til direkte synliggørelse- Synergieffekt ved fælles EUROPARC synliggørelse- Udnyttelse af helårsturisme-muligheder giver lavere priseruden for traditionel sæson- Samarbejde om video-bank sænker pris pr. ny video
Omkostninger
Værdi-innovationSådan øges værdien for kunden- Synliggørelse sker sammen med underholdning og formid-ling af viden og oplevelser- Bruger-videoer øger relevans for fokusgrupper- Fællesskab i oplevelsen giver ekstra plus
Værdi forkunder
Fig. 2, Sådan skabes værdiinnovation i forhold til traditionel synliggørelse af naturparker.Men også i udviklingen af infrastruktur og bosætningsmuligheder kan værdi-innovation anvendes som udvik-lings princip for en grøn udvikling, der øger biodiversitet og oplevelsesmuligheder.
Værdi-innovation og bæredygtig transport i naturparkerEt andet oplagt strategisk samarbejde ses omkring tilrettelæggelse af individuelle oplevelsesture i naturpar-ker. Bæredygtig, lydløs transport er en ekstra vigtig faktor, når naturoplevelsen er i fokus, og såfremt manikke cykler er en el-bil en oplagt mulighed. En mindre bilpark, der kan lejes ud til endagsture om sommerenog fungere som delebiler for den lokale befolkning om vinteren.El-biler fås i både åbne og lukkede udgaver, og begge vil kunne tilbyde næsten lydløs og forureningsfri trans-port rundt i og omkring naturparker, hvor der kan være opstillet ladestationer på strategiske holdepladser.Færdige turpakker med picnickurve og tablets med guider og information kan være ekstra tilkøbsmulighederfor turisterne i naturparken. Igen bliver oplevelsesøkonomien udgangspunkt for en værdi-innovation, der hermuliggør bæredygtig transport. Dette er illustreret i figur 3.Sådan sænkes omkostningerne- Udnyttelse af turisme-muligheder giver lavere lejepriseruden for den traditionelle sæson- Samarbejde om udlejning sænker pris pr. km for turister
Omkostninger
Værdi-innovationSådan øges værdien for kunden- Oplevelsespakker med formidling af viden og oplevelser- Bæredygtig lugt- og lydløs transport fremmer naturoplevel-se og giver denne en ekstra dimension- Fællesskab i tansport og oplevelsen giver ekstra plus
Værdi forkunder
Fig. 3, Værdi-innovation om grøn transport i naturparker
Værdi-innovation i landsbyudviklingenPå samme måde kan værdi-innovation anvendes ved udvikling af landsbyer. Mange huse i danske naturpar-ker ligger som små parcelhuse langs en vej med landbrugsjord på én eller flere sider af grunden. Men dele af4Oplæg til Landdistriktudvalget
Rig på natur! – ideer i et RURAGRI projektlandbrugsjorden rundt om landbyerne kan blive et naturpark-lignende område. Det vil fremme biodiversite-ten i området og skabe en tydeligere profil af naturpark, som både turister og fastboende vil nyde godt af.Et fællesareal vil sænke omkostningerne for at udvide arealet omkring huset og give husejerne nye fordele:Plads til natur og friluftslivMulighed for niche-præget landbrugsproduktionLandsbyens beliggenhed i naturparken bliver tydeligEn rekreativ oase, som øger husenes værdi
Naturzonen rundt om landsbyen kan lægges sådan, at det bliver nemmere for de store landbrugsmaskiner atkomme rundt på marken uden at skulle zigzagge mellem husene. For landmanden betyder det, at han kansænke driftsomkostningerne og ved at forpagte eller sælge et stykke jord, opnå bedre fortjeneste end veddyrkning. Altså værdi-innovation for begge parter.
Foreløbig projektorganisationOvenstående beskriver de udviklingsmæssige muligheder i forskningsprojektet, som vi forventer at kunnesætte sådan sammen, at projektet foruden de bevilgede RURAGRI midler til forskning vil kunne søge støttetil implementering af flere initiativer, der bygger på den samme analyse og fremgangsmåde. Erfaringer fraNordecos arbejde med udvikling af en strategi for bæredygtig turisme for Naturpark Maribosøerne 2012-16er et godt eksempel på, hvordan forskning og udvikling kan gå hånd i hånd.
ForskningsinstitutterInvioInvio - Innovationsnetværk for Vidensbaseret oplevelsesøkonomi - styrker forskning i oplevelsesøkonomigennem bl.a. videndeling og samspil mellem virksomheder og videninstitutioner. På denne måde styrkesvirksomhedernes evne til udvikling og innovation, så det i sidste ende skaber vækst i erhvervslivet. Invio fo-kuserer på seks områder:IT-baserede oplevelserMobile oplevelserBusiness turismeBy-og erfaring landskaberBruger-erfaringer i social-og sundhedssektorenFra jord til bord
Invio partnerne er RUC, Teknologisk Institut, Ålborg Universitet og CKO (Center for Kultur-og Oplevelsesøko-nomi).ENSPACInstitut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring, RUC, bedrive forskning og uddannelse i emner nærtståen-de til interaktioner mellem mennesker og deres miljømæssige, samfundsmæssige og rumlige betingelser. Vitager en holistisk tilgang til løsningen af komplekse miljømæssige og samfundsmæssige problemer.
ProjektledelseProjektledelse vil blive foretaget af to partnere:
5Oplæg til Landdistriktudvalget
Rig på natur! – ideer i et RURAGRI projektNordecoNordisk agentur for udvikling og økologi (NORDECO) er en miljø- og udvikling rådgivningsvirksomhed ejet afden almennyttige Nordisk Fond for Miljø og Udvikling. De udmærker sig på følgende områder:De er fuldt ud ejet af en almennyttig fondDeres færdigheder kombinerer samfundsvidenskab og naturvidenskabDe fokuserer på at levere kvalitet forskning og tjenester, der har indvirkningDeres løsninger er udviklet i tæt samarbejde med de lokale befolkningerDe betragter samfund, kultur og miljø som en integreret helhedDe arbejder med alle typer af interessenter på alle niveauer - fra globalt samarbejde gennem natio-nal politik til lokalsamfundene
Desuden vil Nordeco kunne anvende resultater fra deres forskning i bæredygtig miljøstyring blandt oprinde-lige folk for at opnå værdi-innovation i samarbejde med lokale organisationer, virksomheder eller enkeltper-soner, der er forpligtet til at arbejde med overvågning af den lokale biodiversitet på en måde der kan sam-menlignes med den måde, CO2 assimilation overvåges af lokalbefolkningen i tredje verdens lande.EUROPARC ConsultingEUROPARC Consulting GmbH er konsulentdelen af EUROPARC Federation, en paraplyorganisation for Euro-pas beskyttede områder. De er specialister i politik og praksis i beskyttede områders ledelse og er i en unikposition til at yde rådgivning, uddannelse og ekspertise, idet de udelukkende anvender eksperter med før-stehåndserfaring. EUROPARC Federation består af omkring 500 beskyttede områder, statslige afdelinger,ngo'er og virksomheder i 39 lande, der arbejder på at forvalte de grønne juveler i Europas naturlige og kultu-relle arv fra bjergene til kysterne.EUROPARC Consulting er også ansvarlig for at tilrettelægge projektets kommunikationsplatform fra starten,så en kommunikationsstrategi bliver en integreret del af projektet.
ProjektpartnereProjektet vil invitere naturparker, små og mellemstore virksomheder og statslige og lokale myndigheder iDanmark, Letland og Litauen til at deltage i projektet. Med EUROPARC Consulting som et tysk baseret pro-jekt koordinator vil dette opfylde kravene til antallet af deltagende lande. EUROPARC Consulting vil være enfremragende platform til formidling af projektets resultater til andre europæiske naturparker.Fra et projektforslag i EU CIP-program til fremme naturparker gennem edutainment, der i øjeblikket er vedat blive evalueret af EU-Kommissionen, kan følgende projektpartnere blive indbudt:Baltic Country Holidays, LetlandKemeri National Park, LitauenGrazute Regional Park, LitauenOutdoor Gateway Hejrede Friluftsgård, Danmark
Med disse kontakter har vi en god platform til en projektorganisation, der vil opfylde kravene i RURAGRIsindkaldelse af ansøgninger om transnational forskning, der forbinder landbrugs-, landdistrikt- og bæredygti-ge udviklingsaspekter, og som vil kunne realisere projektets formål.Naturpark Maribosøerne d. 19. november 2012Troels Lyndelse, koordinatorBlue Sky Innovation/Nordeco
6Oplæg til Landdistriktudvalget