Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del Bilag 202
Offentligt
1283159_0001.png
1283159_0002.png
1283159_0003.png
1283159_0004.png
1283159_0005.png
1283159_0006.png
1283159_0007.png
1283159_0008.png
1283159_0009.png
1283159_0010.png
1283159_0011.png
1283159_0012.png
1283159_0013.png
1283159_0014.png
1283159_0015.png
1283159_0016.png
1283159_0017.png
1283159_0018.png
1283159_0019.png
1283159_0020.png
1283159_0021.png
1283159_0022.png
1283159_0023.png
1283159_0024.png
1283159_0025.png
1283159_0026.png
1283159_0027.png
1283159_0028.png
1283159_0029.png
1283159_0030.png
1283159_0031.png
1283159_0032.png
1283159_0033.png
1283159_0034.png
1283159_0035.png
1283159_0036.png
1283159_0037.png
1283159_0038.png
1283159_0039.png
Appendiks 3INTERNATIONALE ERFARINGER OM SOCIALØKONOMISeptember 2013
v
IndholdsfortegnelseIntroduktionResuméLandegennemgangAustralienBelgienCanadaFinlandFrankrigItalienNederlandeneNorgeSpanienStorbritannienSverigeTysklandUSAEUOECDSocialt entreprenørskab på verdens førende uddannelsesinstitutioner346791113151618192123272930323536
1.IntroduktionDette appendiks indeholder en oversigt over en række lande og to internationaleorganisationer, hvor der er blevet taget politiske tiltag i forhold til socialøkonomiskevirksomheder. Landene er udvalgt ud fra, at de er sammenlignelige med Danmark,og at de politisk har arbejdet med socialøkonomi. Informationerne i bilaget baserersig på offentligt tilgængelige kilder. Der er foretaget en vurdering af relevans, hvorder er lagt vægt på fortrinsvis større satsninger fra staternes og de internationaleorganisationers side.Udover de enkelte lande findes der også professionelle og akademiske internationa-le netværk, som fokuserer på udvikling og promovering af det socialøkonomiskefelt. Her kan blandt andre nævnes EMES, ENSIE og Ashoka. Disse er ikke en del afappendikset, da der alene er undersøgt politiske tiltag i specifikke lande samt i EUog OECD.Udover disse netværk findes der også en række førende udenlandske uddannelses-institutioner, der har fokus på uddannelse af sociale entreprenører. Uddannelsesin-stitutionerne vil kort blive berørt i de enkelte afsnit, og i sidste del af appendikset erder en samlet oversigt over de 20 førende universiteter og business schools ifølgehenholdsvis QS World University Ranking 2012 og Financial Times opgørelse fra2012.
33
2.ResuméKortlægningen viser overordnet, at mange lande og internationale organisationerverden over har sat politik fokus på at styrke den socialøkonomiske sektor.Størstedelen af de undersøgte lande har implementeret en form for selskabslovgiv-ning for socialøkonomiske virksomheder. Det kan siges, at formålet med at regulerede socialøkonomiske virksomheder er at skabe ens rammer og identitet for densocialøkonomiske sektor. Mere konkret kan man se, at flere lande har introduceretenten registreringsformer, selskabsformer og/eller kooperativformer for socialøko-nomiske virksomheder.Internationalt er der blevet taget flere initiativer til at gøre adgangen til kapital lette-re for de socialøkonomiske virksomheder. Storbritannien har lanceret tiltag – afsåvel offentlig som privat karakter – som har til formål at udvikle det sociale investe-ringsmarked i landet. I Australien har den føderale regering stillet midler til rådighedtil offentlig-private investeringsfonde til investering i socialøkonomiske virksomhe-der. Endelig har USA etableret en offentlig-social fond.For at øge kendskabet til de socialøkonomiske virksomheder har de fleste landegjort en særlig indsats, fx gennem oplysningskampagner, mærkningsordninger elleruddeling af priser. Eksempelvis har Finland, Storbritannien og Sverige gennemførtmålrettede oplysningskampagner for at udbrede og styrke kendskabet til socialøko-nomiske virksomheder. I Sverige har denne indsats medført en markant stigning ioffentlighedens viden om sektoren.For at styrke kompetencerne iblandt socialøkonomiske iværksættere har størstede-len af de undersøgte lande en eller flere uddannelsesinstitutioner, som har sat fokuspå socialt entreprenørskab og socialøkonomiske virksomheder. Dette kan væreigennem valgfag på uddannelsesinstitutionerne eller hele uddannelser med fokus påsocialt entreprenørskab. Blandt verdens 20 førende universiteter og 20 førendebusiness schools har størstedelen, især business schools, aktiviteter i forhold til soci-alt entreprenørskab, eksempelvis undervisning, studenterklubber, konkurrencereller centre.I forhold til salg af socialøkonomiske produkter og serviceydelser kan man internati-onalt se et særligt fokus på salg til den offentlige sektor. Eksempelvis har Nederlan-dene igangsat et initiativ for at øge det sociale afkast på offentlige indkøb ved atopfordre private leverandører af ydelser og produkter til det offentlige til at ansætteudsatte borgere. Et andet eksempel er Storbritannien, som i 2012 vedtog ”the SocialValue Act”, som opfordrer alle offentlige indkøbere til at integrere sociale hensyn ideres indkøb. Til at støtte implementeringen er der etableret et akademi, som skaludvikle de offentlige indkøberes kompetencer inden for socialt bevidste indkøb.
44
Tabel 1 viser en oversigt over fordelingen af politiske tiltag rettet mod socialøkono-miske virksomheder i de undersøgte lande.Tabel 1: Internationale tiltag for socialøkonomiske virksomhederStorbritannienNederlandene
Australien
Tyskland
Frankrig
Spanien
Canada
Sverige
Belgien
Finland
Norge
Italien
OverordnetstrategiSelskabs-eller regi-strerings-formKontekstKapitalKompeten-cerKunderKultur
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
XXX
XXX
XXXX
XXX
XXX
XXXXXXX
XXX
XXXXX
XXX
XXX
XXX
XXXXX
X
X
X
X
X
Størstedelen af de beskrevne initiativer er endnu ikke evalueret, hvorfor der hellerikke findes effektstudier af disse initiativer.
55
OECD
USA
EU
3.LandegennemgangBeskrivelsen af de udvalgte lande og organisationer er struktureret i forhold til femoverordnede kategorier:Kontekst:Refererer til generelle erhvervsmæssige rammevilkår og offentlig regule-ring, som har betydning for socialøkonomiske virksomheders juridiske eller admini-strative forhold.Kapital:Refererer til socialøkonomiske virksomheders ressourcegrundlag, herunderadgang til finansiering og kapital. Eksempelvis adgang til driftsfinansiering, mulig-heder for at finde risikovillig kapital samt værktøjer til at dokumentere økonomisksåvel som social værdiskabelse overfor investorer.Kompetencer:Refererer til kvalifikationer i forhold til at etablere, udvikle og drive ensocialøkonomisk virksomhed. Eksempelvis adgang til viden og uddannelse indenforforretningsudvikling og socialøkonomi.Kunder:Refererer til markedet for socialøkonomiske virksomheder. Eksempelvismuligheder for at afsætte produkter og tjenesteydelser til offentlige og private kun-der.Kultur:Refererer til samfundets generelle viden og kendskab til socialøkonomiskevirksomheder. Det inkluderer blandt andet opfattelsen af socialøkonomi og denenkeltes interesse for at etablere socialøkonomiske virksomheder.Kategorierne har til formål at afdække de forskellige områder, hvor der er blevetgjort en særskilt politisk indsats for socialøkonomiske virksomheder. Når et land haren særlig national strategi for socialøkonomi, er dette også noteret. I de tilfælde,hvor udvalget ikke har identificeret eller fundet information om væsentlige initiati-ver inden for kategorierne i det enkelte land, er kategorien ikke inkluderet i lande-gennemgangen.
66
AustralienResuméDer er en stigende politisk opmærksomhed i Australien på inddragelse af dentredje sektor (herunder civilsamfundet og den socialøkonomiske sektor) i at løsesamfundsmæssige udfordringer, især i forhold til miljø og beskæftigelse af ud-satte grupper.Den australske regering har oprettet flere sociale investeringsfonde sammenmed private donorer, og der er taget initiativer inden for netværksdannelse,forskning og kampagneorganisationer.
BaggrundDen socialøkonomiske sektor i Australien er stadig forholdsvis ny og er mest domi-neret af sociale projekter. Der er i de seneste år taget en del politiske initiativer efteret mønster, der minder om det britiske arbejde på området.Socialøkonomiske virksomheder i Australien arbejder ofte ud fra et fokus på jobska-belse og deltagelse i lokalsamfund for minoriteter. I Australien forstås socialøkono-miske virksomheder ud fra tre kriterier: forretningsdrift, socialt formål og geninve-stering af en del af overskuddet. Der eksisterer ingen socialøkonomisk selskabsformeller fast definition.
KontekstForankring i premierministerens kontor og reform af den tredje sektor:Australienhar etableret et særligt kontor under premierministeren, der skal udvikle en bre-dere reform af hele den tredje sektor, som inkluderer civilsamfundet og social-økonomiske virksomheder. Der er blandt andet planer om reform af reglerne forvelgørenhed samt en strømligning af regler for not-for-profit-organisationer.
KapitalSociale investeringsfonde:Den føderale regering har igennem ”Social EnterpriseDevelopment and Investment Funds” stillet 20 mio. AUD (ca. 118 mio. DKK) tilrådighed til finansiering og støtte af socialøkonomiske virksomheder. Midlerneadministreres, ligesom det er tilfældet med lignende britiske og amerikanske so-cialfonde, gennem aktører i form af NGO’er eller såkaldte ”fund managers”, somskal matche de offentlige midler minimum én til é+n med private midler. Der ersåledes samlet mere end 40 mio. AUD (ca. 236 mio. DKK), som er til rådighedigennem tre fonde. Disse fonde tilbyder lån og assistance til blandt andet er-hvervsdrift med socialt formål (fx udvikling af lokalområder, miljø eller støtte tiloprindelige folk). Fondene stiller krav om en bæredygtig forretningsplan, og atstørstedelen af overskuddet investeres i det sociale formål. Delstaten Western
77
Australia har ligeledes stillet 10 mio. AUD. (ca. 59 mio. DKK) til rådighed eftersamme model som det føderale initiativ.
KompetencerUddannelse i socialt entreprenørskab:Den britiske ”School for Social Entrepre-neurs” (SSE) har etableret en filial i Australien. Den udbyder blandt andet 9-måneders inkubator-kurser, et 4-måneders acceleratorprogram samt korterekurser for sociale entreprenører. Det forventes, at over 200 personer gennemfø-rer et program på skolen i 2013.Masteruddannelse i social effekt:Den private organisation ”Centre for Social Im-pact” udbyder en masteruddannelse, som er finansieret dels af staten dels gen-nem private donationer.
KulturKampagneorganisation for socialøkonomiske virksomheder:Organisationen ”Soci-al Traders”, som er delvist offentligt finansieret, arbejder for at demonstrereværdien af socialøkonomisk erhvervsdrift, fremme samarbejde på tværs af sek-torer samt åbne markeder for sociale virksomheder. I 2012 lancerede Social Tra-ders en pris for socialøkonomiske virksomheder, ”Social Enterprise Awards”.
88
BelgienResuméBelgiske virksomheder kan registrere sig som socialøkonomiske virksomhederved at efterleve ni konkrete krav.I starten af 2013 var 566 virksomheder registreret som socialøkonomiske i Belgi-en.I Belgien er der et stærkt fokus på beskæftigelsesindsatser i den socialøkonomi-ske sektor.
BaggrundSocialøkonomiske virksomheder i Belgien opstod igennem sociale kooperativer, ogomfatter nu også arbejdsmarkedsintegrerende socialøkonomiske virksomheder,som arbejder med fokus på det rummelige arbejdsmarked – en model som i flerelande er kendt som WISE (”Work Integration Social Enterprise”).Der findes ikke en overordnet national politisk indsats på det socialøkonomiskeområde. Derimod har tre regioner (Bruxelles, Wallonien og Flanderen) lavet en regi-onal ansvarsfordeling for socialøkonomiske indsatser, som alle har et beskæftigel-sesmæssigt perspektiv. Belgiske socialøkonomiske virksomheder beskæftiger sigofte med mennesker med fysiske eller psykiske handicap.
KontekstRegistreringsform:I 1996 (revideret i 2007) lancerede regeringen en registrerings-form for socialøkonomiske virksomheder, ”Société a Finalité Sociale”(SFS), derkan anvendes af de fleste selskabsformer i Belgien. Den giver mulighed for, ateksisterende virksomheder kan registrere sig som socialøkonomiske ved at leveop til ni konkrete krav.Urban indsats:Selvom der ikke er en overordnet politisk indsats for socialøko-nomi i Belgien, så har det nationale program”MajorCities Policy” skabt socialeforbedringer i en række byer gennem lokale socialøkonomiske entreprenører.
KapitalSocial investering:”Credal Group” er en privat organisation, som blandt andetinvesterer i socialøkonomiske virksomheder igennem tre produktlinjer (kredit, ri-sikofinansiering for ”solidaritetsvirksomheder” og mikro-kreditter for enkelt-mandsvirksomheder med et socialt formål). Der forventes afkast fra omkring 75pct. af investeringerne.Offentligt tilskud:Det er muligt for en socialøkonomisk virksomhed at modtagetilskud fra staten, hvis virksomheden driver et socialøkonomisk innovativt pilot-projekt, som staten kan se et potentiale i på sigt.
99
Beskæftigelsesprogram for udsatte borgere:De arbejdsmarkedsintegrerendesocialøkonomiske virksomheder arbejder primært inden for Social IntegrationEconomy (SINE), som er et beskæftigelsesprogram for udsatte borgere. Pro-grammet er et løntilskudsprogram for virksomheder, som ansætter udsatte bor-gere, og giver, udover løntilskud, virksomheder en kvartalvis reduktion i arbejds-giverbetaling til det sociale sikringsordninger på 1.000 EUR (7.459 DKK) pr. an-satte udsatte borger.
KompetencerUddannelser i socialøkonomi:Liege Universitet udbyder en master i ”Manage-ment of Social Enterprises”.Socialøkonomiske netværk:Der findes to netværk for socialøkonomiske virksom-heder i Belgien: VOSEC i Flanderen og SAW-B i Wallonien og Bruxelles.
1010
CanadaResuméDer findes ikke en national strategi for socialøkonomiske virksomheder. Densocialøkonomiske sektor i Canada er derimod præget af få delstater, som hargjort en del. I British Columbia er man eksempelvis ved at indføre en selskabs-form efter britisk forbillede.De delstater, der er kommet længst i forhold til at udvikle det socialøkonomiskesektor i Canada, har især fokus på beskæftigelse og inklusion af udsatte grupperog minoriteter på arbejdsmarkedet.Den socialøkonomiske sektor er støttet af delstater og velgørenhedsorganisatio-ner med en kombination af lånemuligheder og kompetenceopbygning.
BaggrundCanada har ingen national selskabsform for socialøkonomiske virksomheder ogheller ingen officiel definition. Socialøkonomiske virksomheder forstås generelt somorganisationer, der driver forretning, har et velgørende formål og højest en begræn-set udlodning af profit til deres ejere.I de delstater, der er længst i arbejdet med socialøkonomiske virksomheder, er fokushovedsageligt på at skabe beskæftigelsesmuligheder for udsatte grupper. Det gæl-der folk med handicap, oprindelige folk, langtidsledige og andre, der har svært vedat integreres på arbejdsmarkedet. Der arbejdes med arbejdsmarkeds integration,ofte med fokus på at bidrage til lokalsamfundet. En anden stor gruppe af socialøko-nomiske virksomheder arbejder for at skabe indtægter til organisationens formål,som oftest er socialt, men også kan være kulturelt eller miljømæssigt.
KontekstSelskabsform:I delstaten British Columbia er man i færd med at indføre en sel-skabsform efter forbillede i det britiske ”Community Interest Company”. Lovgiv-ningen er vedtaget og forventes implementeret i begyndelsen af 2014.
KapitalFonde og tilskudspuljer:Flere delstater, især British Columbia, men også Ontarioog Alberta, har oprettet fonde og tilskudspuljer til socialt entreprenørskab.Større værdibaseret andelsbank involveret i entreprenørskab:Vancity, som er enslags medlemsejet andelskasse, i Canada, har ca. en halv mio. medlemmer og in-vesterer det meste af sit overskud socialt. I 2012 blev 9,2 mio. CAD (ca. 50 mio.DKK) investeret.
1111
KompetencerWorkshops, centre og konkrete redskaber:I de delstater, der er længst på områ-det, er der især fokus på at fremme socialt entreprenørskab gennem workshopsog konkrete redskaber. I British Columbia findes en række socialøkonomiskecentre, som tilbyder workshops og personlig rådgivning (mod betaling) til socialeentreprenører. Muligheder for projektstøtte er flere steder bundet op på delta-gelse i workshops. Herudover har en række NGO’er og fonde udviklet en ”Cana-dian Social Enterprise Guide” som er en udførlig guide til, hvordan man planlæg-ger og starter en socialøkonomisk virksomhed eller et projekt.Uddannelse i socialt entreprenørskab:Den britiske ”School for Social Entrepre-neurs” (SSE) har i 2012 etableret en filial i Toronto i Canada. Den udbyder et 6-måneders ”fellowship program” for sociale entreprenører, som får mulighed forat udvikle deres forretningsidé i et skræddersyet udviklingsprogram.Universitetskurser:McGill University og University of Toronto, som er henholds-vis nummer 18. og 19. på QS World University Ranking over universiteter, udby-der begge kurser i socialt entreprenørskab.
KunderKøb-socialt-kampagner:I flere delstater har der været online initiativer i forholdtil at synliggøre socialøkonomiske virksomheder som leverandører samt forsøgpå at skabe ”sociale markedspladser”. Disse initiativer er dog stadig i en opstarts-fase. Det canadiske ”social enterprise council” driver herudover et ”social en-terprise marketplace”, hvor socialøkonomiske virksomheder kan registrere sig ogblive synlige for potentielle købere og samarbejdspartnere. Der er 262 virksom-heder registreret på www.secouncil.ca/en/marketplace medio 2013.
1212
FinlandResuméI 2004 blev der vedtaget en lov om socialøkonomisk virksomhed, der definerersocialøkonomiske virksomheder ud fra en række kriterier, som særligt knytter sigtil beskæftigelsesindsatsen. Den politiske debat omkring socialøkonomiske virk-somheder er således stærk sammenkoblet med at skabe et rummeligt arbejds-marked.2004-loven tilbyder en registreringsform for socialøkonomiske virksomheder.Der findes ingen særlige fordele ved at være registreret som socialøkonomiskvirksomhed, men beskæftigelsesmyndighederne tilbyder lempelige regler forløntilskud til socialøkonomiske virksomheder, der beskæftiger udsatte personer.
BaggrundHidtil har fokus været på beskæftigelsesindsatsen og ideen om, at socialøkonomiskevirksomheder kan bidrage positivt til et rummeligt arbejdsmarked. Der har været etsærligt fokus på mennesker med handicap og langtidsledige. Dog er debatten be-gyndt at åbne op for en bredere forståelse af sektoren og dermed også at omfattevirksomheder med andre sociale, miljø- og sundhedsmæssige formål.Definition på socialøkonomiske virksomheder i Finland:“Social enterprise [is] a com-pany entered in the Trade Register, producing goods and services on commercialprinciples and aiming at making profit. The company must offer employment to thedisabled and long-term unemployed up to at least 30 % of its total workforce. Atleast one of the employees must be disabled” (the Finnish Act on Social Enterprises,2004).
KontekstRegistreringsform:I 2004 trådte en lov om socialøkonomiske virksomheder ikraft i Finland. For at man må kalde sig en socialøkonomisk virksomhed, skalmindst 30 pct. af personalet være personer med enten handicap eller langtids-ledighed. Desuden skal virksomheden drive forretning på et frit marked, udbe-tale overenskomstmæssige lønninger og være registreret i registeret som soci-aløkonomiske virksomhed hos Elinkeinoministeriö (pendant til det danske Be-skæftigelsesministerium).Loven blev revideret i 2007 for blandt andet at udvide definitionen af de udsattegrupper, der falder ind under lovens bestemmelser. Fra alene at have fokuseretpå grupper med handicap eller langtidsledighed blev personer i rehabiliterings-forløb, pensionister uden pension og indvandrere uden finske/svenske sprog-kundskaber også inkluderet.
1313
KapitalLøntilskud:Beskæftigelsesmyndighederne kan yde finansiel støtte til virksomhe-der i form af særlige løntilskud (”pay subsidies”) for at afhjælpe de omkostninger,der kan være forbundet med ansættelse af personer på kanten af arbejdsmarke-det. Der gælder særlige lempelige krav for socialøkonomiske virksomheder.Finansiel støtte til det rummelige arbejdsmarked:Beskæftigelsesmyndighedernekan yde finansiel støtte til virksomheder og andre organisationer, som ønsker atundersøge arbejdskapaciteten for personer på kanten af arbejdsmarkedet ellerudvikle nye services med det formål at bidrage til et rummeligt arbejdsmarked.Der gælder særlige lempelige krav for socialøkonomiske virksomheder.
KompetencerOffentlig støttestruktur:”The National Support Structure for Social Enterprises”(NSSSE) er en offentlig institution, der har til formål at støtte etableringen ogudviklingen af socialøkonomiske virksomheder. Mere konkret har NSSSE to cen-trale opgaver: (1) at tilbyde guider og netværk til socialøkonomiske virksomhe-der og (2) at øge den offentlige opmærksomhed på den socialøkonomiske sek-tor.
KulturOplysningskampagne:I 2005 blev der lanceret en offentlig telemarketingkam-pagne med det formål at øge den private sektors bevidsthed om socialøkonomi.Kampagnen var målrettet almindelige virksomheder.Promovering af socialøkonomi:SITRA er en offentlig innovationsfond, der blandtandet arbejder med socialøkonomi. SITRAs overordnede formål er at bidrage tilFinlands bæredygtige udvikling. I forhold til socialøkonomi søger SITRA at pro-movere socialøkonomiske virksomheder. Herunder at udvikle en finsk model forsocialøkonomisk virksomhed samt en forretningsmodel for en ny social investe-ringsfond.Socialøkonomisk mærke:Den finske socialøkonomiske interesseorganisationSyfo har taget ”The Social Enterprise Mark” fra UK til sig og er ved at implemen-tere det i Finland. Dette giver finske socialøkonomiske virksomheder retten til atanvende mærkatet, hvis de lever op til nogle kriterier: et socialt formål, en be-grænset udlodning af overskud og gennemsigtighed.
1414
FrankrigResuméFrankrig introducerede en kooperativ form for sociale kooperativer med særskil-te sociale kriterier i 2002. Mellem 2002-2012 er der blevet etableret 261 virksom-heder under denne nye kooperative form.
BaggrundI 1980 definerede Frankrig den sociale økonomi i det socialøkonomiske charter”Charte de l’économie Social”. Her blev blandt andet opstillet en række kriterier forsocialøkonomiske virksomheder: en demokratisk organisationsstruktur, not-for-profit og humanitært formål. I Frankrig forstås ”den sociale økonomi” bredt og in-kluderer kooperativer, organisationer og foreninger. Derudover er der en særligstærk tradition for sociale kooperativer. Franske socialøkonomiske virksomhederhar traditionelt været involveret i at bidrage til det rummelige arbejdsmarked.
KontekstKooperativ form:Med indførslen af den kooperative form ”La Société Coopérati-ve d'Intérêt Collectif” (SCIC) i 2002, blev den socialøkonomiske sektor officieltanerkendt.Politisk organisering:I maj 2012 blev der oprettet et særligt ministerium for ”soci-al og solidaritetsøkonomi”. Ministeriet har fokus på sociale kooperativer og harblandt andet til formål at udarbejde og implementere en strategi for den socialeøkonomi. Der er et politisk ønske at skabe et konkurrence- og bæredygtigt mar-ked for socialøkonomi i Frankrig.
KapitalOffentlige tilskud:I forbindelse med oprettelsen af den franske juridiske form forsociale kooperativer (SCIC) yder den franske stat tilskud til drift samt investe-rings- og undervisningsomkostninger.
KompetencerUndervisning i socialt entreprenørskab:Flere franske universiteter i Valenciennes,Poiteirs, Paris mv. udbyder bachelor- og kandidatuddannelser i socialt entrepre-nørskab. INSEAD, som er en international business school med afdeling i Frank-rig, har et ”Social Innovation Centre” og udbyder blandt andet kurser i socialt en-treprenørskab. ”Heute etudes commerciales” (HEC) i Paris har et center, der ud-byder kurser inden for socialt entreprenørskab og en kandidatuddannelse i alter-nativ ledelse. Sidstnævnte skoler rangeres henholdsvis som nummer 6 og 18 påFinancial Times rangliste over verdens førende business schools.
1515
ItalienResuméI Italien har man en stærk tradition for sociale kooperativer, som er en type soci-aløkonomisk virksomhed, der bidrager til at løfte en række centrale velfærdsop-gaver.De sociale kooperativer har et stærkt støttenetværk med rod i den kooperativebevægelse, blandt andet i form af konsortier med andre kooperativer.Der findes i dag ca. 14.000 sociale kooperativer i Italien, som beskæftiger ca.317.000 personer.Socialøkonomiske virksomheder, som ikke er organiseret som kooperativer, kananerkendes som sociale kooperativer, men de er ikke særligt udbredte.
BaggrundMed sin lov om ”sociale kooperativer” fra 1991 er Italien det første land i kortlægnin-gen, der har implementeret lovgivning for socialøkonomiske virksomheder. Italien-ske sociale kooperativer, som enten har som formål at levere services indenfor soci-al- eller sundhedsområdet eller at beskæftige udsatte grupper, har nået forholdsvisstor udbredelse.Socialøkonomiske virksomheder, som ikke er organiseret som kooperativer, kanopnå registrering som socialøkonomisk virksomhed. Dette er dog væsentligt mindreudbredt end de sociale kooperativer. Ultimo 2008 var der 623 sociale virksomhederog 13.938 sociale kooperativer.
KontekstKooperativ form:De sociale kooperativer opstod i 70’erne og har siden 1991 nydtjuridisk anerkendelse ved ”lov om sociale kooperativer”. Der findes to slags so-ciale kooperativer: én der leverer services indenfor sundheds-, uddannelses- ellersocialområdet (såkaldte ”a-kooperativer”, hvilket udgør ca. 60 pct. af sektoren)og én der skaber beskæftigelse for nærmere definerede udsatte grupper ved athave mindst 30 pct. ansatte fra disse grupper (såkaldte ”b-kooperativer”). Der eret loft over, hvor stor en del af et samlet overskud der må uddeles til kooperati-vets medlemmer og et loft over forrentning af den enkeltes indskud.Registreringsform:Siden 2006 har der været mulighed for, at andre typer selska-ber end kooperativer kan registrere sig som socialøkonomiske virksomheder.Virksomheden skal være privat og have et socialt formål, der svarer til enten a-eller b-kooperativernes. Der er krav om inddragelse af ansatte og brugere i ledel-sen og et forbud imod uddeling af profit.Skattefordele til sociale kooperativer:Sociale kooperativer nyder en række skat-temæssige fordele og er fritaget fra at betale bidrag til sociale sikringsordninger
1616
for ansatte fra udsatte grupper. De ikke-kooperative socialøkonomiske virksom-heder er ikke ligeså positivt stillet skattemæssigt.Konsortier:Kooperativerne er organiseret i provinsielle og regionale konsortier(”consortia”) og i nationale føderationer. Konsortierne arbejder blandt andet for,at succesfulde modeller kopieres i nye kooperativer.
KapitalFinansieringskilder for kooperativer:Der findes en række kilder til finansiering forkooperativer generelt. Et eksempel er Marconi-fonden, som modtager tvungnebidrag på 3 pct. af årlig indtjening fra alle kooperativer, som reinvesteres i nyekooperativer, herunder sociale. Herudover er det nogle steder lykkedes for kon-sortier af sociale kooperativer at forhandle fordelagtige fælles låneaftaler medlokale banker.Socialt ansvarlig investering:Som et resultat af efterspørgsel fra socialt oriente-rede, ofte kirkelige, indlånere, har Italien et veludviklet marked for socialt udlånog social investering. Herudover leverer den private ”Oltra Venture Capital Socia-le” lån til socialt entreprenørskab, ligesom det statsejede aktieselskab ”Italia La-voro” leverer venture-finansiering af socialt entreprenørskab.
KompetencerVidensdeling:Der sker en stor grad af vidensdeling i de provinsielle og regionalekonsortier. Dette er med til at overføre kvalifikationer fra etablerede kooperati-ver til nystartede.
KunderKvoteordning for beskæftigelse af udsatte grupper:Italien har en kvoteordning,der kræver, at større virksomheder skal have 7 pct. af deres ansatte fra udsattegrupper. Kun få arbejdsgivere, private som offentlige, overholder loven – mende, der gør, bruger ofte ”b-kooperativer” som underleverandører for at nå dereskvote.Fælles tilbud på opgaver:De sociale kooperativer får støtte fra deres konsortier iforhold til at udarbejde tilbud på opgaver og til at kunne løfte større opgaver ipartnerskaber mellem flere kooperativer.
KulturStatslig organisation for entreprenørskab:”Italia Lavoro” arbejder for at fremmebeskæftigelse blandt udsatte grupper gennem entreprenørskab. Herudover sø-ger de at fremme en entreprenant tankegang i offentlige organisationer, så selv-stændige innovative organisationer kan oprettes.
1717
NederlandeneResuméNederlandene har ikke iværksat egentlige nationale tiltag for socialøkonomiskevirksomheder, men emnet er på den politiske dagsorden.Konsulentfirmaet McKinsey har på bestilling fra regeringen udarbejdet en størrekonsulentrapport om den socialøkonomiske sektor i Nederlandene.
BaggrundI Nederlandene er socialøkonomi et forholdsvist nyt fænomen, og der er en megetbred forståelse af socialøkonomi. Socialøkonomiske virksomheder forstås som endel af det brede socialøkonomiske felt og er virksomheder, hvis primære mål er atskabe social værdi på en finansiel bæredygtig og uafhængig måde.Konsulentfirmaet McKinsey har på bestilling af staten udarbejdet en rapport om densocialøkonomiske sektor i Nederlandene. McKinsey’s konsulentrapport konkluderer,at der findes 4.000-5.000 virksomheder i Nederlandene, som kan karakteriseres somsocialøkonomiske (dette afspejler dog den meget brede forståelse). Derudover viserrapporten at 42 pct. af de socialøkonomiske virksomheder ikke giver finansielt af-kast, og at 27 pct. stadig ikke kan vise afkast efter fem år. Samme rapport viser, atlevedygtigheden for virksomheder, der fungerer på markedsvilkår, er højere end forvirksomheder, der er afhængige af donationer.
KapitalPuljer og fonde:McKinsey-rapportens analyse nævner, at der i Nederlandenefindes en række forskellige puljer og fonde, der tilsammen vurderes at have etpotentialefor at investere op mod 600 mio. EUR (ca. 4,5 mia. DKK) i socialøko-nomiske virksomheder. Der skal tages forbehold for, at det udelukkende erMckinsey-rapporten, der påpeger disse finansielle muligheder.
KompetencerPro bono forretningskompetencer:Større nederlandske virksomheder er på egetinitiativ gået sammen om at donere medarbejdertimer (pro bono) til at under-støtte socialøkonomiske virksomheders udvikling af forretningskompetencer.Uddannelser i socialt entreprenørskab:Flere universiteter udbyder bachelor- ogkandidatuddannelser i socialt entreprenørskab. Blandt andet udbyder Utrecthuniversitet en uddannelse i socialt og bæredygtigt entreprenørskab.
KunderOffentlige kunder:Staten vil sikre socialt afkast på sine indkøb og anbefaler der-for, at leverandører af ydelser og produkter til det offentlige ansætter borgere påkanten af arbejdsmarkedet.
1818
NorgeResuméDen norske regering har ikke haft meget fokus på socialøkonomiske virksomhe-der, men har dog undersøgt feltet og etableret en mindre støtteordning øre-mærket socialt entreprenørskab.
BaggrundI 2008 blev socialt entreprenørskab nævnt i den norske regerings Stortingsmeldingnr. 7 (2008-2009). Siden da har flere norske ministerier berørt emnet fra forskelligevinkler.Nærings- og Handelsdepartementet (pendant til det danske erhvervs- og vækstmi-nisterium) har fået udarbejdet en konsulentrapport om muligheder og potentialer isocialt entreprenørskab i Norge. Rapporten tager et erhvervspolitisk udgangspunktog fokuserer på økonomisk bæredygtige socialøkonomiske virksomheder. Arbeids-departementet (pendant til det danske beskæftigelsesministerium) har fået udar-bejdet konsulentrapporten ”Sosialt entreprenørskap som ledd i innsatsen mot fat-tigdom”. Rapportens indgangsvinkel til emnet er hovedsageligt teoretisk og fokuse-rer på socialt entreprenørskab i begrebets bredeste forståelse.
KapitalSocial investeringsfond:”Ferd Sosiale Entreprenører” er en privat investerings-fond, der investerer i norske socialøkonomiske virksomheder. Fonden har eksi-steret siden 2009, og har indtil 2012 investeret i 12 socialøkonomiske virksomhe-der, der arbejder med forebyggelse eller inklusion inden for børn og ungeområ-det. Udover selve den finansielle investering gør fonden meget ud af at kompe-tenceudvikle virksomhederne i dens portefølje. Når antallet af årlige støttean-modninger til Ferd Sosiale entreprenører er steget fra ca. 200 i 2009 til ca. 450 i2011, kan det være en indikator på et stigende antal socialøkonomiske virksom-heder i Norge.Offentlige tilskud:Det norske ”Arbeids- og velferdsforvaltninga” (NAV) har igen-nem en tilskudsordning givet økonomisk støtte til socialt entreprenørskab rettetmod bekæmpelse af fattigdom og social eksklusion. I 2013 uddelte ordningen til-skud for i alt 2,8 mio. NOK (ca. 2,8 mio. DKK).Innovation i omsorg:I en udredning om ”Innovation i omsorg” (2011) anbefaler etudvalg under Helse- og omsorgsdepartementet, at kriterier for tildeling af midlerpå sundheds- og omsorgsområdet tilpasses, så de kan facilitere samarbejde mel-lem sociale entreprenører og kommuner.
KulturFremme af entreprenørskab:”Ungt Entreprenørskap” (UE) samarbejder med detnorske uddannelsessystem for at styrke entreprenørskab blandt børn og unge.Organisationen blev stiftet i 1997 i samarbejde mellem relevante ministerier og
1919
andre offentlige aktører, brancheorganisationer og fonde. Som et led i de sene-ste års arbejde har UE haft et særligt fokus på at udbrede viden om og undervise isocial entreprenørskab særligt inden for sundheds- og socialfagene. UE afholderdesuden sammen med ”Næringslivets Hovedorganisasjon” (NHO) (pendant tilDansk Industri) et Nordisk mesterskab for ungdomsvirksomheder. Her blev der i2012 uddelt en pris for bedste sociale entreprenør.Oplysning og priser:”Ferd Sosiale Entreprenører” (omtalt under ”Kapital”) afhol-der en årlig ”VelFERDkonferanse”, der blandt andet har til formål at sætte densocialøkonomiske sektor på den politiske og offentlige dagsorden. Herudoveruddeler investeringsfonden to priser: (1) ”Årets sosiale entreprenør” i Norge. Pri-sen er på 500.000 NOK (ca. 500.000 DKK); (2) ”The Ferd Award for Social Entre-preneurship” – en international pris til unge sociale entreprenører.
2020
SpanienResuméNationalt har der traditionelt været politisk fokus på den sociale økonomi, derbredt forstås som økonomiske aktiviteter hos blandt andet kooperativer og i fri-villige organisationer. Sektoren spiller en betydelig beskæftigelsesmæssig rolle iden spanske økonomi.I 2011 vedtog det spanske parlament en lov om den sociale økonomi. Loven defi-nerer blandt andet otte specifikke selskabstyper inden for sektoren og pålæggeroffentlige myndigheder at indarbejde hensyn til den sociale økonomi i deres ar-bejde.
BaggrundPå det nationale politiske niveau har man i Spanien traditionelt fokuseret på atfremme den sociale økonomi i bred forstand. Dette har blandt andet baggrund i denspanske forfatning, der pålægger offentlige myndigheder at fremme kooperativersamt folkelig deltagelse i etablering og drift af virksomheder generelt.Den sociale økonomi er defineret meget bredt i Spanien. Blandt andet inkludererdette en bred skare af kooperativer, medarbejderejede virksomheder, handicapor-ganisationer samt øvrige organisationer i civilsamfundet. Samlet vurderer den nati-onale brancheorganisation for den sociale økonomi, CEPES, at sektoren beskæftigeromkring 2 mio. mennesker.
KontekstLovgivning om den sociale økonomi:I 2011 vedtog den spanske regering en lov omden sociale økonomi med det formål at skabe mere klare definitoriske og juridi-ske rammer for sektoren. I loven defineres den sociale økonomi ud fra principperom prioritering af mennesker, geninvestering af overskud, solidaritet og uaf-hængighed i forhold til det offentlige. Loven pålægger offentlige myndigheder atindarbejde hensyn til den sociale økonomi i deres arbejde, herunder blandt andetat fjerne barrierer og fremme innovation inden for feltet, inddrage virksomhederfra den sociale økonomi i beskæftigelsesindsatsen samt at inkludere referencertil den sociale økonomi i undervisningsmateriale.
KompetencerIværksætterprogram:Den catalanske delstatsregering har under deres indsats foriværksætteri et særligt program for sociale entreprenører. Programmet har eksi-steret siden 2010 og er delvist finansieret af EU’s socialfond. Programmet omfat-ter blandt andet et internetbaseret vejledningsværktøj, kompetenceudviklendeworkshops, netværksaktiviteter samt lånemuligheder.
2121
Fremme af social innovation:Den baskiske innovationsstyrelse har et program forat fremme innovative socialøkonomiske virksomheder. Til dette formål er dernedsat en gruppe med 27 eksperter, praktikere samt relevante myndigheder.Gruppen har udarbejdet en definition af socialøkonomiske virksomheder og ar-bejder med udgangspunkt heri på at designe et støttesystem for socialøkonomi-ske virksomheder.Momentumprojekt:Fra ikke-statsligt hold samarbejder BBVA (den næststørstebank i Spanien) og ESADE (business school i Barcelona) om et projekt kaldetMomentum. Projektet har til formål at etablere et økosystem, der skal hjælpeudvalgte socialøkonomiske virksomheder med at konsolidere og skalere deressociale effekt. Der er tale om et komplet program med oplæring, rådgivning,støtte og netværksmuligheder.Undervisning i socialt entreprenørskab:”Instituto de Empresa” (IE) og ”Instituto deEstudios Superiores de la Empresa” (IESE), som er henholdsvis nummer 8 og 9 påFinancial Times rangliste over verdens førende business schools, udbyder beggekurser i socialt entreprenørskab.
2222
StorbritannienResuméStorbritannien har i dag over 60.000 socialøkonomiske virksomheder. Heraf erca. 4.000 registreret som ”Community Interest Company” – den britiske sel-skabsform for socialøkonomiske virksomheder.Den socialøkonomiske sektor beskæftiger omkring 800.000 mennesker i Storbri-tannien.Storbritanniens politiske indsats i forhold til socialøkonomiske virksomheder gårmere end 10 år tilbage. Landet har iværksat og gennemført en bred vifte af er-hvervspolitiske tiltag som blandt andet etablering af en ny selskabsform, reduce-ring af administrative byrder, udvikling af et socialt investeringsmarked, særligeuddannelsestilbud til sociale entreprenører samt fremme af sociale hensyn i of-fentlige indkøb.
BaggrundI 1999 blev socialøkonomiske virksomheder første gang officielt anerkendt politisk. I2002 lancerede Storbritannien den første omfattende nationale strategi for udvik-ling af den socialøkonomiske sektor. Siden da er størstedelen af strategien blevetimplementeret, og en række nye tiltag er kommet til. Særligt i forbindelse med dennuværende konservativ/liberale regerings ”Big Society”-dagsorden er der kommetfornyet fokus på socialøkonomi.I Storbritannien fokuseres der særligt på socialøkonomiske virksomheder i forbin-delse med indsatsen for inkluderende vækst (forstået som udvikling af det rummeli-ge arbejdsmarked), udvikling af lokalområder og af et inkluderende samfund. Soci-aløkonomiske virksomheder er mest aktive på sundhedsområdet som leverandøreraf sundhedsydelser til offentlige såvel som private.I 2007 lancerede det skotske selvstyre en national strategi, ”the Third Sector ActionPlan”, som løb fra 2008 til 2011, og hvor der var afsat 93 mio. GBP (ca. 800 mio. DKK)til at udvikle civilsamfundet og herunder den socialøkonomiske sektor.Officiel britisk definition:“A social enterprise is a business with primarily social objec-tives whose surpluses are principally reinvested for that purpose in the business or inthe community, rather than being driven by the need to maximise profit for share-holders” (SocialEnterprise: a strategy for success.Department of Trade and Industry,2002).
2323
KontekstPolitisk organisering:Socialøkonomi er forankret i ”the Cabinet Office” (pendanttil det danske statsministerium) under kontoret for den tredje sektor (forståetsom civilsamfundet og socialøkonomien). Derudover har en række andre mini-sterier etableret særlige enheder for socialøkonomi, eksempelvis sundhedsmini-steriet.Selskabsformer:I 2005 trådte en ny selskabsform for socialøkonomiske virksom-heder i kraft: ”Community Interest Company” (CIC). Siden da har 4.000 social-økonomiske virksomheder registreret sig som CIC, og selskabsformen vurderesat have bidraget betydeligt til at skabe et stærkt brand omkring de britiske ”soci-al enterprises” (socialøkonomiske virksomheder). I 2012 blev endnu en selskabs-form lanceret: ”Charitable Incorporate Organisation” (CIO), der har til formål atgøre det lettere for velgørenhedsorganisationer at etablere sig som socialøko-nomiske virksomheder. Effekten af den nye selskabsform er endnu ikke kendt.Administrative byrder:Den britiske regering har igangsat en lang række initiativerfor at reducere de administrative byrder for små- og mellemstore virksomheder(SMV’er) og særligt socialøkonomiske virksomheder. Blandt andet har regerin-gen lanceret en”CivilSociety Red Tape Challenge”, hvor socialøkonomiske virk-somheder opfordres til at informere om hvilke administrative byrder, der be-grænser deres virke.
KapitalSocial investeringsfond:I 2012 lancerede den britiske regering ”Big Society Capi-tal” (BSC) – en social investeringsinstitution med det formål at udvikle det socialeinvesteringsmarked i landet. BSC blev etableret med et kapitalindskud på 6 mia.GBP (ca. 52. mia. DKK), hvorfra to tredjedele kom fra såkaldte ”dormant money”(penge fra inaktive bankkonti), som blev frigjort ved lov. Den resterende tredje-del kom fra fire store britiske banker. BSC investerer, ligesom lignende fonde iAustralien og USA, igennem aktører (”inter-mediaries”), som er mindre socialeinvestorer, velgørenhedsorganisationer eller lignende, som investerer direkte isocialøkonomiske virksomheder.Social børs:”The social stock exchange” (SSE) er et nyt initiativ for at etablere ensærlig børs for socialøkonomiske virksomheder. SSE skal være en portal for soci-aløkonomiske virksomheder, der ønsker at rejse kapital, og sociale investorer derønsker at investere i socialøkonomiske virksomheder, som kan levere sam-fundsmæssig effekt. Børsen forventes at blive formelt lanceret i slutningen af2013, de specifikke detaljer for investeringskrav mm. er således endnu ikke of-fentliggjort. Dog forudses, at der vil komme et særligt krav fra SSE til de social-økonomiske børsnoterede virksomheder i form af en social-effekt-rapport somtillæg til den almindelige finansielle rapportering.Social Impact Bonds (SIB):Social Impact Bonds er et forholdsvist nyt fænomen iStorbritannien. Ideen er, at offentlige udbetalinger til socialøkonomiske service-ydelser og produkter bestemmes direkte af den samfundsmæssige effelt, dergenereres. Det fungerer ved, at en social investor og en socialøkonomisk virk-somhed sammen byder på en opgave. Investoren sikrer likviditet til udvikling oglevering af den socialøkonomiske ydelse og bliver refunderet af staten i forholdtil den samfundsmæssige effekt, der er leveret. SIBs udbydes således af statenog giver mulighed for, at socialøkonomiske virksomheder kan løse offentlige op-gaver og få den nødvendige kapital på forhånd.
2424
Den europæiske socialfond:Den britiske regering har haft succes med at kanalise-re midler fra EU’s socialfond ind i den socialøkonomiske sektor. Der er et ønskeom også at kunne gøre det fremadrettet med den næste programperiode, derløber fra 2014-2020.Samfundsmæssig effektmåling:Den britiske regering betragter det som en mas-siv udfordring for især sociale investeringer, at der endnu ikke findes anerkendtestandardiserede modeller til at afgøre samfundsmæssig effekt. Derfor er stateninvolveret i programmer, der søger at udbrede anvendelsen af fælles tilgange.
KompetencerProgram for kompetenceudvikling:Regeringen har afsat 20 mio. GBP (ca. 172 mio.DKK) til at støtte kompetenceudviklingen hos sociale iværksættere med stortpotentiale for vækst. Derudover ydes der støtte til en række private program-mer, der søger at overføre kompetencer fra almindelige virksomheder til social-økonomiske. Endelig finansierer staten en række workshops målrettet social-økonomiske virksomheder med formål at udvikle deres forretningskompetencer.Det nationale lotteri:Det er ved lov bestemt, at indtægter fra det nationale lotterikan investeres i socialøkonomiske virksomheder og foræres til velgørenhedspro-jekter. En del af midlerne kanaliseres til programmer, der opbygger kompetenceri socialøkonomiske virksomheder.Forretningskompetencer:Størstedelen af de britiske sociale investeringsinstituti-oner tilbyder, som supplement til kapitalinvesteringer, kompetenceudvikling tilsocialøkonomiske virksomheder. Dette er typisk i form af generelle trænings-workshops eller individuel rådgivning.Uddannelse i socialt entreprenørskab:”School for Social Entrepreneurs” (SSE)blev etableret i 1997 med det formål at adressere samfundsmæssige udfordrin-ger gennem kompetenceudvikling af sociale iværksættere med innovative for-retningsideer. Siden da har skolen uddannet over 800 sociale entreprenører.Skolen er en privat institution og er finansieret af donationer fra virksomheder ogvelgørenhedsorganisationer.Undervisning i socialt entreprenørskab:”University College London” (UCL), som ernummer fire på QS World University Rankings over verdens førende universite-ter, har vundet en pris for sit arbejde med socialt entreprenørskab. Universitetethar både en fond, et sommerprogram og en konkurrence for socialt entreprenør-skab. ”London School of Economics” (LSE) og andre større britiske universiteterog business schools, herunder ”London School of Business”, som er nummer firepå Financial Times rangliste over verdens førende business schools, udbyder lige-ledes fag med fokus på socialøkonomi og socialt entreprenørskab. Sideløbendetilbydes særlige karriereprogrammer i form af platforme med en række netværkog events, hvor de studerende kan udvikle og teste deres forretningsideer.
KunderOffentligt socialt indkøb:I 2012 blev der vedtaget en lov (”the Social Value Act”),som opfordrer alle offentlige indkøbere til at integrere sociale hensyn i offentligeindkøb. Til at støtte implementeringen er der nedsat et akademi til at udvikle deoffentlige indkøberes kompetencer inden for socialt bevidst indkøb.Hjemmeside for offentlige udbud:Der er etableret en hjemmeside (”ContractFinder Website”), hvor alle offentlige udbud samles, så de bliver let tilgængeligefor mulige serviceudbydere – herunder socialøkonomiske virksomheder.
2525
Konkurrence i offentlige udbud:”The Right to Challenge” og ”The Right to Bid” erto nye tiltag, der gør det muligt for private organisationer at udfordre lokalemyndigheder til at åbne et offentligt udbud for større konkurrence. Derudoverydes der særlig støtte til offentlige ”spin-offs” (afknopninger hvor offentligt an-satte etablerer sig som en socialøkonomisk virksomhed og byder på et offentligtudbud om løsning af en konkret serviceopgave) gennem et ”Mutuals SupportProgramme”.Køb-socialt-kampagne:”Social Enterprise UK” (SEUK), den største interesseor-ganisation for socialøkonomiske virksomheder i Storbritannien, har lanceret ogdriver en kampagne for at udvikle markedet for socialøkonomiske produkter ogserviceydelser. Kampagnen hedder ”Buy Social”. SEUK har sat et mål om at sikre500 nye forretningsforbindelser mellem almindelige og socialøkonomiske virk-somheder i 2013.
KulturSocialøkonomisk mærke og pris:I 2012 lancerede Social Enterprise UK et mærkefor socialøkonomiske virksomheder (”Social Enterprise Mark”). Virksomhedernekan anvende det til at understøtte deres socialøkonomiske profil og øge forbru-gerbevidstheden omkring socialøkonomi. Social Enterprise UK har også lancereten socialøkonomisk pris (”Social Enterprise Award”), der årligt uddeles til en ud-valgt socialøkonomisk virksomhed.
2626
SverigeResuméI 2010 fremsatte den svenske regering en national handlingsplan for socialøko-nomiske virksomheder med et overordnet beskæftigelsesperspektiv.Der var i udgangen af 2012 ca. 290 socialøkonomiske virksomheder i Sverige, derarbejdede med arbejdsmarkedsintegration. Tilsammen med offentlige projekterbeskæftiger disse ca. 10.000 mennesker, hvoraf ca. 1/3 er i almindelige ansættel-se uden offentligt tilskud.Sverige har siden 2006 haft en selskabsform, der blandt andet er målrettet soci-aløkonomiske virksomheder, og som begrænser muligheden for at udbetale ud-bytte.
BaggrundDet overordnede fokus for den svenske socialøkonomiske sektor er integration afudsatte mennesker på arbejdsmarkedet. Socialøkonomiske virksomheder arbejderofte med mennesker, som har af en langvarig eller kronisk sygdom af fysisk ellerpsykisk karakter. Der er ca. 290 arbejdsmarkedsintegrerende socialøkonomiskevirksomheder i Sverige. Hovedparten af disse er afknopninger fra statslige ellerkommunale projekter. Staten subsidierer socialøkonomiske virksomheder, der be-skæftiger udsatte grupper, gennem et løntilskud.I 2010 lancerede regeringen en national handlingsplan, ”Handlingsplan för arbetsin-tegrerande sociala företag”, der bærer stærkt præg af det beskæftigelsesmæssigefokus.Definitionen på socialøkonomiske virksomheder er ifølge handlingsplanen virksomhe-der:Hvis overordnede formål er at integrere mennesker, der har store vanskelighederved at få og/eller beholde et job,Som giver medarbejdere ejerskab, kontraktmæssigt eller gennem anden veldo-kumenteret måde,Som geninvesterer en væsentlig del af overskuddet i egen virksomhed eller lig-nende aktiviteter,Som er organisatorisk uafhængig af den offentlige sektor.
KontekstHandlingsplan:Den svenske regering lancerede i 2010 en ”handlingsplan förarbetsintegrerande sociala företag”. Initiativet blev skabt på baggrund af densvenske regerings ønske om et mere rummeligt arbejdsmarked.
2727
Selskabsform:I 2006 introducerede regeringen en særlig selskabsform, derblandt andet er målrettet socialøkonomiske virksomheder i Sverige: ”Aktiebolagmed Särskild Vinstutdelningsbegränsning” (AB(SvB)). Selskabsformen kan i prin-cippet anvendes af alle slags virksomheder, da den ikke stiller krav til, at selska-bet skal have et bestemt formål, men den begrænser muligheden for at udbetaleudbytte. Selskabsformen har haft en meget begrænset udbredelse, idet der fra2006-2012 kun var 40 virksomheder, der havde etableret sig som AB (SvB).
KapitalOffentlige tilskud:Der findes mulighed for at socialøkonomiske virksomheder kanstøttes igennem lokale projektbidrag eller kommunale tilskud til beskæftigel-sesmæssige projekter. Der er derudover en række tilskudsordninger såsom løn-tilskud og særlige tilskud til virksomheder, som ansætter udsatte borgere.Handlingsplan:Regeringens handlingsplan opfordrer til et bedre investeringskli-ma igennem dialog mellem socialøkonomiske virksomheder og finansielle aktø-rer, større gennemsigtighed og mere legitimitet. I handlingsplanen er der samti-dig fokus på at introducere alternative finansieringsmodeller til sektoren.
KompetencerUddannelsesinstitutioner:Der er flere uddannelsesinstitutioner som fx MalmøUniversitet og Stokholm Universitet, som udbyder kurser inden for social iværk-sætteri på kandidatniveau og netværk, der fokuserer på socialøkonomiske virk-somheder.Internetplatform:Den svenske regering har oprettet internetplatformensofisam.se med viden til sociale iværksættere, som siden lanceringen har oplevetstigende interesse – fra 2010 til 2012 steg antallet af unikke besøgende fra ca.30.000 til ca. 150.000.
KulturOplysningskampagne:I 2008/09 gennemførte den svenske regering en oplys-ningskampagne om socialøkonomiske virksomheder. Efterfølgende har der væ-ret en stigende interesse for og kendskab til socialøkonomiske virksomheder ogen stigning i etableringer af socialøkonomiske virksomheder fra 2008-2012.Afknopning fra offentlige organisationer:En del af de arbejdsmarkedsintegreren-de socialøkonomiske virksomheder, der i dag eksisterer i Sverige, er afknopnin-ger fra det offentlige. Denne tendens er støttet af lokale kommuner.
2828
TysklandResuméI 2010 har den tyske regering i sin civilsamfundsstrategi for første gang forpligtetsig til at fremme social innovation og socialt iværksætteri.I 2012 lancerede den offentlige investeringsbank, KfW, et særligt program til atfinansiere socialøkonomiske virksomheder.
BaggrundDen socialøkonomiske sektor i Tyskland har hidtil været forholdsvis afkoblet fra dennationale politiske dagsorden. Selvom der er en ganske stærk kultur for socialøko-nomi, særligt i civilsamfundet, har denne ikke fået væsentlig politisk opmærksom-hed, og der er derfor få konkrete erhvervspolitiske tiltag. Det er først inden for deseneste par år, at socialøkonomi er kommet i det politiske søgelys som følge af denstigende internationale opmærksomhed.
KontekstCivilsamfundsstrategi:Ministeriet for familie, ældre, kvinder og unge lancerede i2010 en civilsamfundsstrategi, hvori det blev understreget, at den tyske regeringvil arbejde for at fremme social innovation og socialt iværksætteri.
KapitalSocialt finansieringsprogram:Den offentlige investeringsbank, KfW, lancerede i2012 et nyt investeringsprogram med fokus på socialøkonomiske virksomheder.Formålet er at investere i innovative forretningsmodeller, der kan løse sam-fundsmæssige udfordringer i Tyskland.
KompetencerUniversitetsnetværk:”The Social Entrepreneurship Academy” blev etableret i2010 som en netværksorganisation for fire universiteter i München. I dag udby-der akademiet træningsprogrammer for unge sociale entreprenører.
2929
USA
ResuméDer findes ikke en samlet national plan for eller regulering af den socialøkonomi-ske sektor i USA. Dog har en række stater introduceret en særlig selskabsformfor socialøkonomiske virksomheder.Fra national side er der blevet lanceret en social fond, der støtter social innovati-on i NGO’er, not-for-profit-organisationer og socialøkonomiske virksomheder.
BaggrundPå nationalt niveau er der politisk blik for potentialet i den socialøkonomiske sektor iforhold til at imødegå samfundsmæssige udforinger gennem en forretningstilgang.Obama-administrationen har lanceret en national fond for social innovation, hviseffekt ikke kendes endnu. Fonden har siden 2010 uddelt midler for ca. 295 mio. DKKtil 150 ”not-for-profit” organisationer.
KontekstSelskabsform:Der findes tre selskabsformer målrettet socialøkonomiske virk-somheder i USA: (1) ”Flexible purpose corporation” i Californien; (2) ”Benefit cor-poration” i 13 stater, blandt andet New York og Washington; og (3) ”Low-ProfitLimited Liability Company” i otte stater.
KapitalFinansieringsmuligheder:Det er muligt at låne penge til en socialøkonomisk virk-somhed igennem fonde, som eksempelvis ”Nonprofit Finance Fund”. Fonden fi-nansierer og yder konsulenthjælp til iværksættere.Offentlig social fond:”The Social Innovation Fund” (SIF) er en national socialfond. Fonden investerer ligesom de australske og britiske fonde igennem såkald-te donationsorganisationer (grant making organizations), der støtter NGO’er,not-for-profit-organisationer og socialt entreprenørskab. SIF donerer en sum,som donationsorganisationerne skal matche en til en. Modtagerorganisationer-ne skal ligeledes matche det beløb, organisationen får fra donationsorganisatio-nen med midler, de selv har fundet. SIF har i perioden 2010-2012 uddelt midlerfor 137,7 mio. USD (ca. 770 mio. DKK) til 197 forskellige not-for-profit-organisationer. Inklusiv de midler, som donations- og modtagerorganisationernehar rejst, er dette blevet til 350 mio. USD (næsten 2 mia. DKK).
KompetencerUndervisning i socialt entreprenørskab:En række internationalt førende universi-teter og business schools udbyder kurser, konkurrencer, har klubber og andre ak-tiviteter i forhold til socialt entreprenørskab. ”Stanford Graduate School of Busi-ness”, som er nummer et på Financial Times rangliste over verdens førende busi-
3030
ness schools, har eksempelvis et center for social innovation, udbyder et certifi-kat i ”Public Management and Social Innovation” og har kurser i socialt entrepre-nørskab. ”Havard Business School”, nummer to på førnævnte liste, har etableretet fakultet (”Social Enterprise”) som tilbyder kandidatuddannelser og karriere-vejledning til studerende og har forskningsteams dedikeret til den socialøkono-miske sektor. Der er kursusaktiviteter i socialt entreprenørskab på 7 ud af 14amerikanske universiteter, der er på listen over de 20 førende i QS World Univer-sity Rankings. På alle 11 amerikanske business schools, der er at finde blandt de20 bedste på Financial Times rangliste, er der kursusaktiviteter i socialt entrepre-nørskab.
KulturInteresseorganisation for socialøkonomiske virksomheder:”Social Enterprise Alli-ance” (SEA) er den største interesseorganisation for socialøkonomiske virksom-heder i USA. Den tilbyder kompetenceudvikling, politisk interessevaretagelsesamt netværk for medlemmerne.
3131
EUResuméEU har traditionelt arbejdet med begrebet socialøkonomi (”Social Economy”),der er bredt defineret ved at inkludere civilsamfundet, kooperativer, socialøko-nomiske virksomheder og hele den frivillige sektor.I 2011 kom der en handlingsplan, ”the Social Business Initiative” (SBI), fra EU-kommissionen med 11 forslag til initiativer på området. Flere af disse initiativerer enten vedtaget eller forventes vedtaget inden for nær fremtid.I en nylig kommunikation fra EU-kommissionen vedrørende den sociale indsats iEU opfordres medlemsstaterne til at støtte sociale iværksættere.
KontekstKortlægning af den socialøkonomiske sektor, forretningsmodeller, skatteregler, bestpractices mm. i EU (Aktion 5 i SBI):DG Employment, Kommissionens generaldi-rektorat for beskæftigelse, har udbudt opgaven med at afdække de forskelligeforhold for socialøkonomiske virksomheder i EU.Samarbejde om indsamling af statistisk data:Kommissionen har udbudt 250.000EUR (ca. 1,86 mio. DKK) til at finansiere samarbejder med nationale statistikbu-reauer (ca. 60.000 EUR per samarbejde) rettet mod at indsamle eller muliggøreindsamlingen af statistisk data om socialøkonomiske virksomheder. Danmarkvar ikke et af de lande, der modtog støtte fra programmet.Etablering af fælles strategier for støtte, fremme og finansiering af sociale virksom-heder hos nationale og regionale administrationer (Aktion 7 i SBI):Beskrives som”work in progress” på Kommissionens hjemmeside.Forordning om vedtægt for en europæisk fond samt forslag til forenkling af europæ-iske kooperativer (Aktion 9 i SBI):I februar 2012 fremlagde kommissionen et for-slag vedrørende vedtægtene for den europæiske almennyttige fond, der skal gø-re det lettere for almennyttige fonde at støtte almennyttige aktiviteter på tværsaf landegrænser i EU.Forenkling af lovgivning:Kommissionen har en målsætning om at forenkle lov-givningen om kooperativer. Denne beskrives som ”work in progress” på Kom-missionens hjemmeside.Forenkling af anvendelsen af statsstøttereglerne på sociale tjenesteydelser (Aktion11 i SBI):Kommissionen vedtog i december 2012 en reform af reglerne om stats-støtte til virksomheder, der udfører tjenesteydelser af almindelig økonomisk in-teresse – også kaldet ”public services”.Tværnationalt projekt:”The Seeing Project” er et tværnationalt projekt baseretpå et samarbejde mellem Kolding Kommune, Region Syddanmarks EU-kontorog tilsvarende aktører i Belgien og Storbritannien. Projektet støttes af EU-kommissionen og har til formål at udvikle og teste værktøjer, der kan støtte loka-
3232
le myndigheder i deres arbejde med at fremme socialøkonomiske virksomheder.Igennem det etablerede samarbejde undersøges blandt andet muligheder for atudarbejde lokale strategier for social innovation, muligheder for at kompetence-udvikle socialøkonomiske virksomheder samt muligheder for at rejse risikovilligkapital.Guide om socialøkonomi:EU-kommissionen udgav i maj publikationen ”SocialEconomy and Social Entrepreneurship”, som giver en uddybende introduktion tilsocialøkonomi og socialt entreprenørskab i EU.
KapitalEuropæisk ramme til fremme af socialøkonomiske iværksætterfonde (Aktion 1 iSBI):I april 2013 godkendte Ministerrådet og EU-parlamentet en mærkningsord-ning for sociale iværksætterfonde. Formålet er at nedbryde barrierer for at fondemed et socialt sigte kan rejse midler og investere på tværs af medlemslandenesgrænser. En fond kan kalde sig en ”European Social Entrepreneurship Fund” hvis70 pct. af fondens investeringer er rettet mod socialøkonomiske virksomheder.Herudover skal fonden leve op til en række andre kriterier, herunder at fondenopstiller procedurer for at måle den sociale effekt af de virksomheder, fonden in-vesterer i.Lettere adgang til mikrokreditter (Aktion 2 i SBI):Kommissionen arbejder for, atforbedre rammeforholdene for mikrokredit. Siden 2010 har de udbudt finansie-ring til mikrolån igennem den europæiske mikrofinansieringsfacilitet ”Progress”,som stiller garantier til formidlere af mikrolån i de enkelte lande.Finansielt instrument på 92 mio. EUR (ca. 650 mio. DKK) til udvikling og ekspansionaf sociale virksomheder (Aktion 3 i SBI):Under EU’s program for social udviklingog innovation (PSCI) har Kommissionen foreslået oprettelse af et program formikrofinans og socialt entreprenørskab. Programmet, som skal løbe fra 2014-2020, vil have et samlet budget på 192 mio. EUR, hvoraf 95,5 mio. (ca. 712 mio.DKK) foreslås øremærket socialøkonomiske virksomheder. Kommissionens for-slag vedrørende PSCI-programmet er endnu ikke vedtaget af Ministerrådet.Mobilisering af Strukturfondsmidler (Aktion 4 i SBI):EU’s samhørighedspolitik for2014-2020 er for nuværende under forhandling. I kommissionens forslag til for-ordningen om Den Europæiske Socialfond lægges der op til, at socialøkonomiskevirksomheder vil kunne modtage støtte. Specifikt nævnes social innovation ogsocialøkonomiske virksomheder som et virkemiddel til ”bekæmpelse af fattig-dom og fremme af social innovation” – én af socialfondens fire investeringsprio-riteter.”Social Impact Accelerator” under Den Europæiske Investeringsfond:Den Europæi-ske Investeringsfond har i maj annonceret etableringen af fonden ”Social ImpactAccelerator” (SIA). Fonden er baseret på midler fra Den Europæiske Investe-ringsbank i kombination med midler fra private investeringsfonde og har til for-mål at styrke investeringsgrundlaget for socialøkonomiske virksomheder. Dettegøres ved at skyde kapital i fonde, der investerer i samfundsmæssig effekt (”so-cial impact”). Det er indledningsvist ambitionen, at SIA skal rejse 60 mio. EUR(ca. 450 mio.DKK.), som kan investeres i samfundsmæssig effekt igennem socia-le investeringsfonde.Ekspertudvalg og måling af social effekt:Kommissionen har som en del af SBInedsat en ekspertgruppe om ”Social Business” (GECES). En af gruppens hoved-opgaver er at udvikle en fælleseuropæisk metode til at måle den sociale effekt af
3333
socialøkonomiske virksomheder. Ekspertgruppen løber frem til 2017, og dendanske regering er repræsenteret i ekspertgruppen ved Beskæftigelses-ministeriet.
KompetencerEtablering af en dataudvekslingsplatform for sociale iværksættere (Aktion 8 i SBI):Kommissionen finansierer internetplatformen ”Social Innovation Europe”, derhar til formål at etablere et fælleseuropæisk mødested for personer engageret isocial innovation, herunder socialøkonomiske virksomheder. En del af platfor-mens målsætning har desuden været at etablere en såkaldt ressourcebank medinformation om organisationer, projekter, metoder og politikker i de europæiskelande. Udviklingen af Social Innovation Europe som platform forløber frem til ogmed 2014.
KunderOprettelse af en offentlig database for mærkning og certificering af sociale virk-somheder i Europa (Aktion 6 i SBI):Beskrives som ”work in progress” på Kommis-sionens hjemmeside.Modernisering af udbudsdirektiverne (Aktion 10 i SBI):Der blev truffet aftale ommodernisering af EU’s udbudsregler i juni 2013, og reglerne forventes formeltvedtaget i efteråret 2013. Det nye regelsæt vurderes at give bedre mulighederfor at tage sociale hensyn ved offentlige indkøb samt på visse betingelser at re-servere udbudsrunder til socialøkonomiske virksomheder
KulturEuropean Social Innovation Competition:I oktober 2012 lancerede Kommissionenen europæisk pris for social innovation. I 2013 har prisen fokus på jobskabelse oginklusion på arbejdsmarkedet. Prisen uddeles til EU-borgere og har en værdi af20.000 EUR (ca. 150.000 DKK). Der planlægges også en pris for 2014.
3434
OECDResuméOECD har i en årrække beskæftiget sig med den socialøkonomiske sektor. Ar-bejdet har hovedsageligt haft en akademisk karakter i form af en række analyser,casestudier og seminarer.I forbindelse med en rapport om entreprenørskab og innovation i 2010 gav OECDen række anbefalinger til, hvordan socialøkonomi kan fremmes i OECD’s med-lemslande.
BaggrundOECD har som en del af LEED-programmet (Local Economic and Employment De-velopment) beskæftiget sig med den socialøkonomiske sektor siden slutningen af1990’erne. I de seneste år er dette arbejde sket i regi af projekterne:”Improving so-cial inclusion at the local level through the social economy” (2009-2010) samt”Unleashing the potential of entrepreneurship, SMEs and the social economy”(2011-2012).Det sidstnævnte projekt udgør ét ud af seks specifikke indsatsområder under LEED-programmet, der er blevet designet med henblik på at adressere konsekvenserne afde seneste års økonomiske krise. I begge projekter har arbejdet hovedsageligt haften akademisk karakter bestående af eksempelvis litteratur- og casestudier, semina-rer og rundbordsmøder.OECD har holdt sig fra at udarbejde faste definitioner af socialt entreprenørskab,socialøkonomiske virksomheder og social innovation. I stedet pointeres, at begre-berne defineres forskelligt fra land til land, og de kan ofte være gensidigt overlap-pende.Anbefalinger:I publikationen ”SMEs, Entrepreneurship and Innovation” (2010), derundersøger, hvordan nationale regeringer kan styrke innovation igennem blandtandet entreprenørskab, behandles socialt entreprenørskab og social innovation i etseparat kapitel. I kapitlet gives afslutningsvist følgende anbefalinger til, hvordannationale regeringer kan fremme socialt entreprenørskab:Opbygge lovigvningsmæssige, finansielle og reguleringsmæssigt fremmendemiljøer og implementere støttende politikkerStille bæredygtig finansiering til rådighedStøtte forskningStille træningsmuligheder til rådighed og integrere socialt entreprenørskab ipensum på skoler og universiteterStøtte markedsudvikling og stille træning til rådighed for embedsmænd i forholdtil at håndtere tilbud på offentlige udbudEvaluere effekten af socialt entreprenørskab på udvalgte områder.
3535
4.Socialt entreprenørskab på verdens fø-rende uddannelsesinstitutionerFor at sikre kendskab og flere og dygtigere sociale iværksættere har flere lande fo-kus på socialt entreprenørskab i uddannelsessystemet. Formålet er typisk at sikrekompetencerne indenfor socialt iværksætteri og dermed understøtte etablering,udvikling og drift af velfungerende socialøkonomiske virksomheder.Udvalget har foretaget en undersøgelse af, hvilke type af aktiviteter de førendeuniversiteter og business schools i verden tilbyder indenfor socialt entreprenørskab.Der findes flere forskellige lister, der rangordner verdens bedste universiteter ogbusiness schools. Her er udvalgt en af de mest kendte. I forlængelse deraf er derudarbejdet en samlet oversigt over dette. Det er vigtigt at understrege, at der er taleom de 20 højest rangerende universiteter og business schools i verden, og ikke deuddannelsesinstitutioner med mest fokus på socialt entreprenørskab. Undersøgel-sen bygger på offentligt tilgængelig information og er foretaget med en vurdering afrelevans. Endelig er der lagt vægt på større initiativer på institutionerne.Af de 20 højest rangerede universiteter i verden, ifølge QS World University Ranking2012, har størstedelen aktiviteter relateret til socialt entreprenørskab. Tre universi-teter på listen har et center for socialt entreprenørskab, mens 11 udbyder en formfor undervisning eller kursus i socialt entreprenørskab. Seks universiteter afholderkonkurrencer for de studerende, mens fem universiteter har studenter-klubber, derer baseret på socialt entreprenørskab. Der er tre universiteter, som ikke har nogenaktiviteter relateret til socialt entreprenørskab.Af de 20 højest rangerede ”business schools”, ifølge Financial Times, er der endnustørre fokus på socialt entreprenørskab. Ni business schools på listen har centre medfokus på socialt entreprenørskab, og 18 tilbyder undervisning eller kurser i socialtentreprenørskab. 12 business schools afholder konkurrencer for sociale entreprenø-rer, og ni har studenter-drevne klubber med fokus på socialt entreprenørskab. Der erto business schools, som ikke har aktiviteter relateret til socialt entreprenørskab.Der er desuden en stor del af de førende universiteter og business schools, som af-holder konferencer og workshops omkring socialøkonomi og socialt entreprenør-skab, både for studerende og eksterne interessenter. Derudover tilbyder især deførende business schools en række andre aktiviteter, som skal fremme interessen forsocialt entreprenørskab hos de studerende. Det er eksempelvis praktikker, finansiel-le støtteordninger, rådgivning, mentorordninger, karriereguides og forskellige for-mer for samarbejde med socialøkonomiske virksomheder.
3636
Tabel 2: Aktiviteter indenfor socialt entreprenørskab på verdens 20 førende uni-versiteter ifølge QS World University Ranking 2012CenterKurserKonkurrencerKlubberAndet
Universitet
1. Massachusetts Institute of Technology (MIT)2. University of Cambridge3. Harvard University4. UCL University College London5. University of Oxford6. Imperial College London7. Yale University8. The University of Chicago9. Princeton University10. California Institute of Technology11. Columbia University12. University of Pennsylvania13. Swiss federal Institute for Technology Zu-rich14. Cornell University15. Stanford University16. Johns Hopkins University17. University of Michigan18. McGill University19. University of Toronto20. Duke UniversityXXXXXXXXXXXXXX
X
X
XX
XXX
XXXX
X
X
X
XXXX
X
3737
Tabel 3: Aktiviteter indenfor socialt entreprenørskab på verdens 20 førendebusiness schools ifølge Financial Times opgørelse for 2012CenterKurserKonkurrencerKlubberAndet
Business School
1. Stanford Graduate School of Business2. Harvard Business School3. University of Pennsylvania: Wharton4. London Business School5. Columbia Business School6. INSEAD – The Business School of the World7. MIT Sloan School of Management (Massa-chusetts Institute of Technology)8. IE (Instituto de Empresa) Business School9. IESE (Instituto de Estudios Superiores de laEmpresa) Business School10. Hong Kong UST Business School11. Indian Institute of Management, Ahmeda-bad12. University of Chicago: Booth school ofBusiness13. IMD (institute for management develop-ment)14. University of California at Berkeley: HaasSchool of Business15. Duke University: Fuqua School of Business16. Northwestern University: Kellogg Schoolof Management17. New York University: Stern School of Busi-ness18. HEC (Heutes etudes commerciales) Paris19. Dartmouth College: Tuck School of Busi-ness20. Indian School of Business
XXX
XXXXXXXX
XXX
XXX
XXXXX
X
XXXXXX
X
X
X
X
X
X
X
XX
XXX
XXX
X
XX
X
X
XXXXXX
X
X
X
XXXX
3838
39