Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del Bilag 202
Offentligt
Definition”Socialøkonomiske virksomhederer private og driver erhvervmed det formål gennemderes virke og indtjeningat fremme særligesociale formål”Jf. Anbefalingsrapport fra Udvalgetfor Socialøkonomiske Virksomheder.
Socialøkonomisk eller socialt ansvarlig?Geninvestering af overskud i sociale formålsikrer, at de (offentlige) midler forbliver allokerettil sociale indsatser.
Figur:Anbefalingsrapport fraUdvalget for SocialøkonomiskeVirksomheder.
Velfærdssystemet i forandringSocialøkonomiske virksomheder kan gribeændringerne og…•Skabe udviklingsmuligheder, beskæftigelse oglivsværdi for de berørte grupper•Sætte ind på særlige, lokale udfordringer•Styrke nærhedsprincippet uden at værekonkurrenceforvridende
Udfordringer for det sociale gen•Embedsværket ‘tør’ ikke indgå partnerskaberaf frygt for bl.a. konkurrenceforvridning,lovgivning og EU•Den sociale effekt vægtes ikke ved indkøb•Kasseafgørelser og silo-tænkning gør, atkommunen ikke ser de reelle besparelser•Kapitalkrav og finansieringsmulighederhindrer bl.a. etablering – enten ervirksomheden for social eller for kommerciel
Anbefalinger1.2.3.4.5.Ny lovgivning og administrativ praksisØget kendskabStyrket iværksætteri og kompetenceudviklingBedre finansieringsmulighederØget fokus på sociale hensyn i partnerskaberog indkøb
Fra debat til høring