27. august 2013Vedr. De små øer og Finansloven
Udligningsreformen udmøntede 15 mil. kr. til en forøgelse af § 20-midlerne, det såkaldte ø-tilskud, som eret generelt bloktilskud til kommuner med småøer. De 15. mil. kr.kaniflg. forligsteksten bruges til gratisfragt, gratis persontransport i ydersæsonen samt et fælles færgesekretariat.De samlede midler inden for § 20 samt de 15 mil. kr. fordeles nu efter ny fordelingsnøgle, der træder i krafti 2014, hvilket bl.a. betyder at 2 ø-kommuner mister midler.Vi vil gerne igen udtrykke glæde over, at der tildeles ekstra midler til § 20-tilskuddet.Men vi er helt overbeviste om, at man med den nye tildeling ikke får ovennævnte tiltag, som kunne væremed til at trække flere turister til øerne og samtidig forlænge turistsæsonen til gavn for turisterhvervet påsmåøerneMidlerne vil indgå i kommunernes i forvejen slukne færgekasser, og vi hører entydigt fra øerne, at det ikkeer serviceforbedringer, der er på tapetet i kommunerne i det kommende år – snarere tværtimod.Sammenslutningen af Danske Småøer foreslår derfor
- at ’betalingsringen’ omkring de danske småøer fjernes. Det bør være gratis at sejle til de danske
småøer.
Såfremt dette ikke kan nyde fremme, afsættes der midler på Finansloven, således at- børn under 16 år sejler gratis- at sejladsen i april og september gøres gratis for gående, hvorved ’skuldersæsonen’udvides til gavn for turisterhvervetDet er nødvendigt, at begge ordninger administreres på samme måde som den såkaldte ’ø-kort-
ordning’, der i dag ligger i Trafikministeriet, hvor der er tale om en refusionsordning direkte til
færgeselskaberne.
- FRAGT er stadig et stort problem for alle beboere på småøerne, for private i almindelighed og for øerneserhvervsliv i særdeleshed. Både vores serviceerhverv som f.eks. dagligvareforretninger og kroer samtproduktionserhverv som f.eks. fiskeri og grøntsags- og frugtproduktion er hårdt ramt af den ekstraomkostning.De stigende fragttakster som følge af, at færgedriften i kommunerne er under pres, gør det ekstra svært atdrive erhverv på småøerne, og mange iværksættere, som kunne have lyst til at starte erhverv påsmåøerne, siger fra, når de hører om fragten på færgenVi foreslår derfor, at der indføres gratis fragt til småøerne.
Vores bedste skøn på nuværende tidspunkt er, at lastbiltransport, gods og stykgods udgør ca. 35 % af desamlede billetindtægter. Hvis vi tager udgangs punkt i den samlede billetindtægt på ca. 52mio.(2010niveau) vil udgiften beløbe sig til ca. 18 mio. i 2010 priser. Dette beløb bør tages medforbehold og ennærmere efterprøvning vil være nødvendig (jvnf. brev til Udvalget for Landdistrikter og øer dateret den10.6.2013)