Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del Bilag 177
Offentligt
1272133_0001.png
1272133_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2013-08444Doknr.117939Dato03-07-2013
Folketingets Kommunaludvalg har d. 17.6.2013 stillet følgende spørgsmål nr. 129(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V).Spørgsmål nr. 129:”Ministeren bedes forholde sig til problemstillingerne i rapporten ”Betalingsringen Ærø,Samsø og Læsø”, juni 2013, jf. KOU alm. del – bilag 124, og kommentere sagen?”Svar:Rapporten ”Betalingsringen Ærø, Samsø og Læsø”beskriver en række udviklingsten-denser for de tre ø-kommuner – herunder udfordringer med et vigende befolkningstalog generelle prisstigninger forbundet med færgedriften. Rapporten beskriver ligeledes,at de tre øer har et udviklingspotentiale i forbindelse med turisme og øernes øvrigeerhverv, som vurderes at kunne styrkes bl.a. gennem markedsføring.Der præsenteres i rapporten en række udviklingsstrategier for øernes færgetrafik.Bl.a. kan færgerne energioptimeres, der kan udvikles en samarbejdsmodel for dekommunale ø-rederier og generelt kan der arbejdes med kvalitet, komfort og service ifærgerejsen som oplevelse.Rapporten refererer, at de tre øer har som overordnet mål, dels at øboerne skal kunnesejle gratis med færgerne, og dels at al øvrig person- og køretøjsoverførsel skal kunneske efter et såkaldt ”landevejsprincip”. Sidstnævnte dækker over en transportmodelpræsenteret i en AKF-rapport fra 2003.Modellen sidestiller omkostningerne ved færge-transport med transport på offentlige landeveje. Det vil sige en reduktion i færgetak-sterne, så det vil koste det samme at sejle en kilometer, som de udgifter der skal af-holdes ved at køre en kilometer på en landevej. I rapporten nævnes f.eks. en færge-takst på 3,80 kr./pr.km. for en personbil inkl.fører. Prisen vil i denne model være ensfor alle både øboere og gæster på øerne.I rapporten fremlæggesberegninger for økonomien i modellerne, og der gøres overve-jelserom økonomien i en statslig overtagelse af besejlingen af øerne.Staten yder i dag et særligt ø-tilskud efter §21 i lov om kommunal udligning og gene-relle tilskud til Ærø, Samsø og Læsø. I 2013udgør dette tilskud i alt 77,6 mio. kr.Såfremt rapportens beregninger lægges til grund,så vil det indebære en forøgelse afdet statslige tilskud på ca. 36 mio. kr.at indføre gratis færgetransport for øboer, og ca.85 mio. kr. at gennemføre ”landevejsprincippet”. Rapporten opgør ikke de fulde udgif-ter ved en statslig overtagelse af færgedriften til de tre øer.Som det fremgår, er det reelt en ganske betydelig forøgelse af det statslige bidrag tilfærgeområdet, som foreslås i rapporten. I den nuværende økonomiske situation har
regeringen imidlertid ingen planer om at ændre på tilskudsordningen eller tilskuddetsstørrelse.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2