Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del Bilag 169
Offentligt
1265222_0001.png
1265222_0002.png
1265222_0003.png
1265222_0004.png
1265222_0005.png
Forslagtil
Lov om ændring af lov om film(Kommunalt tilskud til biografvirksomhed)§1I lov nr. 186 af 12. marts 1997 om film, som ændret ved § 11, stk. 3, i lov nr. 423 af10. juni 1997, § 4 i lov nr. 1156 af 19. december 2003, § 23 i lov nr. 1439 af 22. december2004, § 3 i lov nr. 563 af 24. juni 2005, § 25 i lov nr. 1531 af 21. december 2010 og § 17 ilov nr. 458 af 5. maj 2013, foretages følgende ændringer:1.I§ 18indsættes somstk. 2.:»Stk.2.Kulturministeren fastsætter regler for kommunalt tilskud til biografvirk-somhed.«§2Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Kulturministeriet, den XX.YY 2013Marianne Jelved
/Jan Opstrup Poulsen
Dok. nr. 1717509
Side 2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningDette lovforslag har til formål at tilvejebringe en bemyndigelse for at kulturministerenkan fastsætte regler for kommunalt tilskud til biografvirksomhed.Med forslaget tilstræbes det at præcisere rammerne og kriterierne for den kommunalestøtte til biografer i Danmark, der ydes i henhold til filmlovens § 18.Det sker dels med henblik på at forhindre, at den kommunale støtte ikke i et urimeligtomfang virker konkurrenceforvridende i forhold til kommerciel biografdrift, dels medhenblik på at fastholde kommunernes mulighed for at engagere sig i udviklingen af detlokale biografmiljø, der typisk ikke er kommercielt bæredygtigt.Endvidere rummer forslaget en mulighed for kommunerne til at støtte biografer medsærlig repertoireplanlægning med henblik på at sikre et bredt udbud af forskellige filmtil det danske publikum, herunder navnlig film, der typisk ikke opnår et kommercieltbæredygtigt billetsalg.Hidtil har kommunernes adgang til at støtte biografvirksomhed i henhold til filmlovens§ 18 givet adgang til kommunal drift såvel som kommunal støtte til privat eller for-eningsdrevne biografforetagender. Det må derfor imødeses, at den kommunale støtteogså i fremtiden vil kunne antage forskellige former såsom egentlig kommunal drift,forpagtning, helt eller delvist udlån af medarbejdere, faciliteter og/eller ejendommesamt direkte økonomisk støtte.2. Gældende retLov nr. 186 af 12. marts 1997 om film med senere ændringer regulerer kommuners mu-lighed for at yde støtte til biografvirksomhed. Det fremgår af filmlovens § 18, stk. 1, atkommuner kan yde støtte i form af tilskud, lån eller garanti for lån til filmproduktion,filmudlejning og biografvirksomhed. Det er med hjemmel i lovens § 18, stk. 1, at kom-munerne yder støtte til biografvirksomhed. Der er i dag ikke fastsat regler for denkommunale støtte til biografvirksomhed.3. Baggrund for lovforslagetBaggrunden for forslaget er, at en række større danske biografer har klaget til EU-Kommissionen over filmlovens § 18, der giver kommunerne hjemmel til at yde støtte tilbiografvirksomhed.Kommissionen har på baggrund af en dialog med Kulturministeriet om det eksisterendestøttegrundlag tilkendegivet, at kriterierne for kommunal støtte bør præciseres i lysetaf udviklingen inden for statsstøttereglerne.
Side 3
4. Kulturministeriets overvejelser og forslagKulturministeriet anerkender, at den nuværende bestemmelse kan føre til en uhen-sigtsmæssig konkurrenceforvridning i forhold til kommerciel biografdrift, såfremt bio-grafer modtager kommunal støtte og samtidig konkurrerer på repertoire og programmed kommercielle biografer i lokalområdet, som ikke modtager offentlig støtte.Kulturministeriet foreslår på den baggrund, at kulturministeren bemyndiges til at fast-sætte regler for kommunalt tilskud til biografvirksomhed ud fra følgende principper:1. Der kan ydes støtte til kunstbiografer.2. Der kan ydes støtte til øvrige biografer i henhold til EU’s de minimis-forordning.Med denne præcisering af reglerne er det Kulturministeriets vurdering, at kommuner-ne i et rimeligt omfang fortsat kan yde støtte til lokale biografer og understøtte et rigtog varieret biografudbud i hele Danmark til gavn for publikum og dansk film.5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget medfører ingen udgifter for stat, regioner eller kommuner.Kulturministeriet vurderer, at lovforslaget kan have mindre administrative konse-kvenser for kommuner, der yder tilskud til biografvirksomhed.6. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget medfører ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for er-hvervslivet.7. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. Lovforslagets miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenLovændringen skal notificeres for EU-kommissionen.10. Høring over lovforslagetUdkastet til dette lovforslag er sendt i høring til Det Danske Filminstitut, Danske Bio-grafer, FAF, Danske Filminstruktører, FAFID, Danske Regioner, KL, Erhvervs- ogVækstministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Justitsministeriet, Ministeriet forBy, Bolig og Landdistrikter, Rigsrevisionen, Foreningen af Større Provinsbiografer, Ci-nemaxX og Nordisk Film Biografer.11. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenser for stat,Ingenkommuner og regionerAdministrative konsekvenser forIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngenMindre
Side 4
stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser for er-hvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
IngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngen
Lovændringen skal notificeres for EU-kommissionen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at kulturministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for kom-munalt tilskud til biografvirksomhed.Af reglerne vil det fremgå, at kommuner kan yde tilskud til lokal biografvirksomhed,hvis biografen opfylder kriterierne for en kunstbiograf.Kriterierne for en kunstbiograf indebærer bl.a. andet, at biografen skal have et reperto-ire, der primært har til formål at øge kulturel mangfoldighed og tilbyde publikum etbredt udbud af film. Desuden må biografens repertoire ikke systematisk konkurreremed kommercielle biografer i lokalområdet.Kommunen skal sikre sig, at der foreligger en godkendelse fra Det Danske Filminstitutom, at biografen tydeligt adskiller sig fra kommercielle biografer.Det Danske Filminstituts godkendelse af en biograf som kunstbiograf giver ikke biogra-fen ret til nogen form for offentlig støtte hverken fra kommunen eller Det Danske Film-institut.Øvrige biografer kan modtage kommunalt tilskud i henhold til Kommissionens forord-ning (EF) nr. 1998/2006 af 15. december 2006 om anvendelse af traktatens artikel 87 og88 på de minimis-støtte. I forbindelse med tildeling af støtte skal de kommunale myn-digheder bl.a. sikre, at bestemmelserne om kumulation og støttelofter i nævnte forord-ning er overholdt.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Side 5
Bilag 1Ændringsforslaget sammenholdt med gældende lovGældende lov§ 18.En kommune kan producere filmmed henblik på at varetagelse af opgaver,som kommunen kan varetage i medfør aflovgivningen. Kommuner kan endvidereforevise og udleje film samt yde støtte iform af tilskud, lån eller garanti for lån tilfilmproduktion, filmudlejning og biograf-virksomhed.Ændringsforslaget
”Stk.2.Kulturministeren fastsætternærmere regler for kommunalt tilskud tilbiografvirksomhed.”