Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del Bilag 166
Offentligt
1265144_0001.png
1265144_0002.png
1265144_0003.png
1265144_0004.png
1265144_0005.png
1265144_0006.png
1265144_0007.png
1265144_0008.png
1265144_0009.png
1265144_0010.png
1265144_0011.png
1265144_0012.png
1265144_0013.png
INSPIRATIONSPUNKTER
24. juni 2013

Talepapir til brug for åbent samråd i Udvalget for Landdi-

strikter og Øer den 26. juni 2013 ad samrådsspørgsmål N

stillet 13. maj 2013 af Hans Christian Schmidt på udvalgets

vegne om hvilke initiativer regeringen har tænkt sig at

iværksætte for at forbedre mobildækningen i landdistrik-

terne.

KUN DET TALTE ORD GÆLDER

Spørgsmål N, første del:

Ministeren bedes gøre rede for de vigtigste punkter i Erhvervs-styrelsens rapport ”Oplevet mobildækning”.

Svar:

Tak for muligheden for at komme her i dag og redegørefor rapporten om oplevet mobildækning.Adgangen til mobiltelefoni er en naturlig og integreretdel af danskernes hverdag. Og velfungerende mobil tale– og datadækning er også en forudsætning for mangevirksomheder, så de fx kan bruge digitale løsninger somen del af deres forretningskoncept eller virksomhedsor-ganisering. Derfor er det vigtigt, at borgere og virksom-heder oplever god mobildækning i hele Danmark.Rapporten om oplevet mobildækning er en del af op-følgningen på den fempunktsplan for bedre mobildæk-
2/13
ning, som Erhvervs- og Vækstministeriet, KL, DanskeRegioner og telebranchen indgik i februar 2012.Et af initiativerne var, at Erhvervsstyrelsen i samarbejdemed telebranchen, KL og Danske Regioner ville gen-nemføre en kortlægning af den oplevede taledækning formobiltelefoner.Erhvervsstyrelsen var hen over sommeren i 2012 i dia-log med KL og Danske Regioner om tilrettelæggelsen afkortlægningen.Der blev lavet et spørgeskema, som KL udsendte til allelandets kommuner med spørgsmål om udfordringer medmobil- og bredbåndsdækning.Kommunerne blev opfordret til at angive de”... tre mestproblematiske lokaliteter med manglende mobildækningi kommunen”.67 kommuner meldte et antal oplevede ”mobilhuller”ind som bidrag til diskussionen på dialogmøderne.Alle indmeldte oplevede mobilhuller fra kommunerneblev taget med i undersøgelsen.Ud over de oplevede mobilhuller, som kommunernesendte ind, medtog Erhvervsstyrelsen også de oplevede
3/13
mobilhuller, styrelsen allerede kendte til. Det kunne væ-re på baggrund af borgerhenvendelser eller ud fra pres-seomtale.Alt i alt blev det til 417 steder, hvor der skulle gennem-føres målinger.
[Målinger]Erhvervsstyrelsen fik herefter Teknologisk Institut til atudføre selve målingerne af mobildækningen i praksis.På hvert målested blev der foretaget opkald med fire for-skellige telefonmodeller i hvert af de fire mobiloperatø-rers mobilnet. Det blev i alt gennemført 6672 testopkald.
[Rapportens resultater]Undersøgelsens resultater viste for det første, at det på254 ud af de 417 målesteder var muligt at foretage op-kald i alle fire mobilnet med alle fire mobiltelefoner.Derudover var det på 155 af stederne muligt at foretageopkald i alle fire mobilnet med mindst én af de fire mo-biltelefoner.På ca. 98 pct. af stederne var det altså muligt at gennem-føre opkald i alle fire net.
4/13
På fire steder var det ikke muligt at gennemføre opkald ialle fire mobilnet, og på yderligere fire steder var det sletikke muligt at gennemføre et eneste opkald, uanset hvil-ken mobiltelefon eller hvilket mobilnet, der blev benyt-tet.Jeg vil gerne understrege, at der uden tvivl kan findesflere ”mobilhuller” i Danmark end disse fire.Men Erhvervsstyrelsen og Teknologisk Institut har somnævnt undersøgt og målt alle de steder, hvor kommuner,borgere og virksomheder har indikeret, at der kunne væ-re problemer.Når det er sagt, synes jeg alligevel, at undersøgelsen fordet første viser, at der er god udendørs mobildækning iDanmark.For det andet bekræfter rapporten, at valget af mobiltele-fon har betydning for den oplevede mobildækning.Og for det tredje fremgår det, at selskabernes mobilnethar forskellige dækningsgrader, og at deres dæknings-kort kan være svære at sammenligne.
[Indendørs dækning, og dækning når man er på farten, er ikkemed i rapporten]
5/13
Inden jeg går over til at tale om, hvad regeringen gør forat forbedre mobildækningen, vil jeg kort komme ind på,hvad rapporten ikke viser.For det første er undersøgelsen foretaget udendørs. Re-sultatet ville helt sikkert ville se anderledes ud, hvis un-dersøgelsen var foretaget indendørs.Stigende krav til bygningsisolering, anvendelse af ener-giruder mv. er effektive og nødvendige instrumenter tilat nedbringe energiforbruget i bygninger. Samtidigdæmper det dog generelt mobilsignalerne indendørs.På grund af forskellige bygningsmaterialer, konstruktio-ner mv. er det meget vanskeligt at beregne indendørsdækning, selv om det naturligvis er relevant.For det andet har undersøgelsen målt mobildækning påfaste punkter, men ikke mobildækningen, når man be-væger sig rundt i landet.Men det er et reelt problem, når mobilsignalet ryger,mens man er på farten. Man kan jo ikke bare skifte netog telefon hele tiden, mens man sidder i bilen eller toget.Problemet er langt hen ad vejen det samme som ved in-dendørs dækning. Særligt i tog er dæmpningen af mobil-signaler stor. Så mobildækning på farten kræver altså etlige så godt mobilsignal, som når man er indendørs.
6/13
Derfor er der også større risiko for at miste mobilsigna-let, når man bevæger sig rundt i landet.Løsningen er at skabe gode rammer for den fortsatte ud-bygning af mobilnettet, så antallet af sorte huller blivermindre.Og det leder mig frem til anden del af samrådsspørgsmå-let:

Spørgsmål N, anden del:

Ministeren bedes gøre rede for (...) hvilke initiativer regerin-gen har tænkt sig at iværksætte for at forbedre mobildæknin-gen i landdistrikterne.Regeringen fremlagde i marts 2013 et omfattende udspil,”Bedre bredbånd og mobildækning i hele Danmark”.Her er i alt 22 konkrete initiativer, der styrker bredbåndog mobildækning i hele Danmark – ikke mindst i landdi-strikterne og de tyndt befolkede områder af landet.Initiativerne i udspillet sigter bredt:oVi skaber gode rammer for, at teleselskabernefortsat investerer i udbygningen af mobilnettene.
7/13
oVi styrker det offentliges rolle i forhold til atfremme mobildækning, bl.a. gennem dæknings-krav.oOg vi skaber større gennemsigtighed på markedet,så forbrugerne kan træffe et aktivt valg.
[Mærkning og krav til mobiltelefoners modtageegenskaber]Som jeg nævnte tidligere bekræfter Erhvervsstyrelsensrapport, at valget af mobiltelefon har stor betydning fordækningen.Derfor er det vigtigt, at forbrugerne får gennemsigtighedom mobiltelefoners antennekvalitet, så de kan træffe etaktivt valg, når de køber mobiltelefon.Et af initiativerne i vores udspil er, at regeringen vil ar-bejde for, at der indføres en fælles EU-mærkning formobiltelefoners antennekvalitet.Det arbejde har vi sat i gang. Vi har fra dansk side sendtet konkret indspil til Kommissionen og opfordret til atindføre en mærkningsordning. De første tilbagemeldin-ger fra Kommissionen er umiddelbart positive.Jeg har også været i dialog med danske Europaparla-mentarikere, og jeg forventer, at vi allerede efter som-
8/13
merferien kan få en drøftelse på EU-niveau om enmærkningsordning.Desuden arbejder regeringen for, at der fremover bliverfastsat minimumskrav til mobiltelefoners antennekvali-tet. Det gør vi i forbindelse med drøftelserne af Kom-missionens forslag til et nyt radiodirektiv, der lige nu erunder behandling i Rådet og Europaparlamentet.
[Undersøgelse af mobiltelefoners antennekvalitet]Herudover har jeg bedt Erhvervsstyrelsen iværksætte enundersøgelse af mobiltelefoners antennekvalitet. Sam-men med Aalborg Universitet forventer vi at undersøgerde 20 mest solgte telefoner, hvilket vil dække omkring90 pct. af det danske marked. Resultatet vil blive offent-liggjort i år, så forbrugerne selv kan sammenligne, indende køber mobiltelefon.Som det fremgår af regeringens udspil, undersøger viogså i år, hvordan der kan udvikles en app, der kan indi-kere geografiske forskelle i dækningen. App'en skalkunne installeres på forbrugerens smartphone og kan såindsamle oplysninger om den oplevede dækning i for-bindelse med, at forbrugerne bevæger sig rundt i land-skabet.
9/13
Det gør det muligt, at vurdere mere præcist, hvordanforbrugerens oplevede mobildækning er i dagligdagen.Jeg har også bedt Erhvervsstyrelsen gå i dialog med te-leselskaberne, så deres dækningskort kan blive både me-re præcise og mere sammenlignelige. Det vil styrke for-brugernes muligheder for at vælge et mobilselskab medgod dækning, der hvor man bruger mobilen.Endelig vil jeg opfordre kunderne til at tage kontakt tilderes teleselskab, hvis den dækning, de er blevet stillet iudsigt, ikke matcher den dækning, de rent faktisk ople-ver.
[Urimelige lejestigninger for mastegrunde]For at reducere antallet af sorte mobilhuller er det vig-tigt, at selskaberne fortsat investerer i en udbygning afmobilnettet. I regeringsudspillet tager vi derfor en rækkekonkrete initiativer, der skal skabe gode rammer forbranchens investeringer.Her har telebranchen navnlig peget på vilkårene for ma-steleje. Mobilselskaber kan i dag stå i en situation, hvorde bliver afkrævet urimeligt høje huslejestigninger, nårlejekontrakten til en mastegrund løber ud. Vi har set ek-sempler, hvor det har ført til, at mobilmaster er blevetpillet ned – til skade for forbrugere og erhvervsliv.
10/13
Regeringen anbefaler derfor mobilbranchen at justerederes standardkontrakter, fx ved at forlænge tidsperio-den ud over de sædvanlige ti år, så der er større sikker-hed mod pludselige lejestigninger. Vi har også anbefaletbranchen at oprette et privat klagenævn til at håndtereeventuelle tvister.
Desuden udarbejder vi en vejledning om lejevilkår ogjuridiske rammer for mobilmaster, så kommuner, regio-ner og telebranchen får et bedre beslutningsgrundlag, nårder skal indgås lejeaftaler.
[Ændring af planlov og telelov]Endvidere vedtog vi i april måned en ændring af planlo-ven, så der ikke kræves landzonetilladelse til etableringaf mobilantenner på eksisterende master og bygninger.Det gør det mindre bureaukratisk for teleselskaberne atfå tilladelse til udbygning af mobilnettet.Folketinget andenbehandler desuden i dag en ændring afteleloven, der skaber klare rammer for kommuners ogregioners udlejning af bygninger og arealer til mobilma-ster og antenner på markedsvilkår.Det betyder, at der kan fastsættes en meget lav pris i om-råder med meget få kunder til fordel for både forbrugere
11/13
og virksomheder i de tyndtbefolkede områder, hvor detellers ikke kan betale sig for teleselskaberne at investere.
[Kommuners dækningskrav ifm indkøb af mobiltelefoni]Regeringen anbefaler også, at der i offentlige udbud stil-les krav om dækning ved indkøb af mobiltelefoni.Og når SKI’s aftaler om telekommunikation skal genud-bydes i 2014 og 2015, gør vi det muligt at skrive dæk-ningskrav ind i indkøbsaftalerne.
[Indendørs mobildækning]Det meste af vores tid befinder vi os indendørs. Derforhar vi også adresseret denne udfordring i vores udspil.Der findes produkter, der kan skabe god indendørs dæk-ning, nemlig, de såkaldte femtoceller og minibasestatio-ner. De markedsføres desværre ikke i Danmark på sam-me vis som fx i Storbritannien.Vi anbefaler derfor mobilbranchen, at de også markeds-fører produkterne i Danmark, så danske forbrugere fårmulighed for at forbedre den indendørs dækning.Desuden ønsker regeringen at skabe større fokus på mo-bildækning i større byggeprojekter.Derfor har vi taget initiativ til at undersøge, hvordanbyggematerialer påvirker den indendørs dækning, så
12/13
man allerede fra starten kan tænke god mobildækningind i nybyggeri.
[Mobilt bredbånd]Rapporten vedrører mobil taledækning. Men det er klart,at en stor del af vores brug af mobilen i dag er internetog ikke mobiltale. Regeringen har derfor også taget enrække initiativer, der skal forbedre den mobile bred-båndsdækning.Regeringen har allerede i forbindelse med auktionenover 800 MHz-frekvenserne i 2012 stillet dækningskrav,så TDC i 2015 skal tilbyde minimum 10 megabit per se-kund download i de 207 postnumre, som har dårligstdækning i dag.Vi vil også ved kommende frekvensauktioner i 2016 og2018 have fokus på at stille dækningskrav. Samtidig ar-bejder vi på internationalt plan for at frigøre flere fre-kvenser til mobilt bredbånd.Herudover vil Erhvervsstyrelsen i løbet af 2013 under-søge, hvordan der kan udarbejdes en bedre kortlægningaf mobilt bredbånd.Det gør det nemmere for både forbrugere og os politike-re at identificere, hvor der er problemer, og hvad løsnin-gerne er.
13/13
[Afslutning]Det var et udpluk af de mange initiativer, regeringen hartaget for at forbedre mobildækningen i hele Danmark.Fælles for initiativerne er, at vi skal løfte i flok. Bedremobildækning i hele landet kun kan løses på en god må-de, hvis både mobiloperatørerne, kommunerne, regio-nerne og staten bidrager.Tak for ordet.