Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del Bilag 145
Offentligt
Til Folketingets Udvalg for Småøer
10. juni 2013
Vedr. spørgsmålet om gratis godstransport i forbindelse med småø-færgerne
Vi har undersøgt de forhold, der pt. ligger omkring emnetgratis godstransport.I forbindelse med tidligere behandling af emnet "gratis godstransport" se evt. link med svar og datafra indenrigsministeren:http://www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/L191/spm.htm#dokI forhold til dette svar og beregning herfor, er der taget udgangspunkt istykgodsoggodstransporteret på lastbil.Det kunne være pakker, varer til de erhvervsdrivende, sand, korn, foder,osv. De beløb, som indenrigsministeriet er kommet frem til, virker troværdige med de forbehold,som er beskrevet.Det problem, som nu er rejst via udvalgets besøg på Sejerø giver en anden dimension. Mangerederier har valgt, ikke at skille gods ud fra en given transport, hvilket i praksis betyder atgodsmængden på lastbilen er uden betydning for prisen: Dvs. at en tom lastbil koster det sammesom en fuld lastbil.Så skal vi løse dette problem via gratis transport, bliver vi nødt til at gøre al lastbiltrafik til/fra øernegratis herunder også den godsmængde disse måtte indeholde. Dette kunne gøres på en af trefølgende måder:1) Gratis transport for alle køretøjer over 3.500 kg, hvilket selvfølgelig også vil give gratisadgang for traktorer, rendegraver osv.Dette vil dog ikke gøre f.eks. den lille erhvervsdrivende eller købmandens trailer ellervarebil gratis.2) Gratis transport for alle køretøjer over 6.000 kg, så vil traktor, rendegraver osv. ikke væregratis.Her vil mange ø-erhverv ikke blive friholdt for at skulle betale fragt.3) Gratis transport for alle erhvervskøretøjer til/fra øerne – Det kan dog være problematisk atskelne erhverv fra privat. CVR nr. på køretøjet gælder kun biler med gule plader, som erunder 4 tons. (totalvægt).4) Gratis fragt for øboere i lighed med den ordning, vi i dag kender fra den gratis befordring afpersoner, cykler og invaldebiler for personer med folkeregisteradresse på småøerne.
Der ligger lidt arbejde i håndtering af disse ordninger set i forhold til en evt. kompensation tilfærgeselskaberne. Den bedste løsning er en ordning i lighed med den der kendes fra ø-
billetordningen (jvnf. pkt 4), hvor færgeselskaberne kompenseres for indtægtstabet direkte fraTransportministeriet.Der må dog forventes en forandring i transportmønstret på færgerne, da det må formodes, at kunder,der i dag bruger varevogne osv., formentlig fremover vil anvende et køretøj, som går underkategorien gratis transport. Dertil kommer det ordinære udsving på godstransport, som svinger endel fra år til år. Hertil kommer det faktum, at en billet er en sammensætning af prisen for lastbilen,føreren og evt. passager, som det enkelte rederi skal have skilt ud i billetsystemet. Derfor vil enafregning set i forhold til den faktuelle transport være en rimelig løsning, hvis rederierne skal holdesudgiftsneutrale.Vores bedste skøn på nuværende tidspunkt er, at lastbiltransport, gods og stykgods udgør ca. 35 %af de samlede billetindtægter. Hvis vi tager udgangs punkt i den samlede billetindtægt påca. 52mio.(2010 niveau) vil udgiften beløbe sig til ca. 18 mio. i 2010 priser, dette beløb bør tages medforbehold og en nærmere efterprøvning vil være nødvendig.
Vi står til disposition for evt. yderlige spørgsmål
Med Venlig Hilsen
Søren AdsersenFormandSmåøernes FærgeselskaberTlf. 96 84 08 38
Dorthe WintherFormandSammenslutningen af Danske SmåøerTlf. 58 19 91 80