Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del Bilag 133
Offentligt
1247124_0001.png
1247124_0002.png
1247124_0003.png
1247124_0004.png
1247124_0005.png
1247124_0006.png
1247124_0007.png
1247124_0008.png
1247124_0009.png
1247124_0010.png
1247124_0011.png
1247124_0012.png
1247124_0013.png
Oplevet mobildækning
Publikationen kan hentes på:www.erst.dk
Maj 2013
IndholdsfortegnelseSIDE
ForordHovedresultaterIngen dækningDelvis dækningOpkaldsfejl pr. selskabOpkaldsfejl pr. telefonDækningskortMetode og datagrundlag
3467891012
2
ForordMobiltelefonen har taget over. Alle har en mobil i lommen. Det har vendt op ogned på muligheden for at få fat i medarbejdere, forretningsforbindelser og familie.Forventningen er, at mobilen virker overalt. Det stiller store krav tilmobilselskabernes mobilnet.Der vil imidlertid være steder, hvor der ikke er dækning. Radiobølgerne når ikkefrem overalt. Den 10. februar 2012 blev der enighed mellem KL, DanskeRegioner, telebranchen og Erhvervs- og Vækstministeriet om en fempunktsplan,som skal bidrage til en endnu bedre mobildækning for borgere og virksomhederog være med til at sikre Danmarks position som førende IKT-nation. Et afpunkterne var, at Erhvervsstyrelsen i samarbejde med telebranchen, KL og DanskeRegioner vil iværksætte en kortlægning over mobildækningen, så udviklingen idækning og oplevelsen heraf kan følges.Erhvervsstyrelsen har i denne rapport gennemført en kortlægning af den oplevedeudendørs mobildækning for tale. Formålet med kortlægningen er bl.a. at afdække,hvorvidt den udendørs dækning svarer til den dækning, som mobilselskaberneoplyser på deres hjemmesider. Den oplevede datadækning er ikke omfattet afdenne kortlægning, men det vil i løbet af 2013 i overensstemmelse medregeringens udspil om "Bedre bredbånd og mobildækning i hele Danmark" framarts 2013 blive undersøgt, hvordan der kan udarbejdes en bedre kortlægning afmobilt bredbånd.Kortlægningen er baseret på målinger foretaget 417 udendørs steder i Danmark.Stederne er udvalgt på baggrund af, at kommunerne har karakteriseret dem som'mobilhuller' samt på baggrund af henvendelser vedrørende manglende dækningog fra presseomtale af mobilhuller.Målingerne er udført af Teknologisk Institut. Der er brugt fire forskelligetelefonmodeller: To standardtelefoner og to smartphones. Dækningen fra hvert afde fire mobilselskaber med egne mobilnet (TDC, Telia, Telenor og 3) er undersøgtved at foretage opkald udendørs fra alle telefoner gennem alle fire mobilnet ogkontrollere, om en samtale kunne foretages. Det vil sige, at der er foretaget 6672målinger i alt.Det er den "oplevede" udendørs dækning for opkald foretaget på et tidspunkt idagtimerne på et bestemt sted, der er undersøgt. Hvis et opkald fejlede, er det ikkenødvendigvis et udtryk for, at det ikke vil kunne lade sig gøre at gennemføre dettefx på et andet tidspunkt eller et sted få meter derfra.En uddybende beskrivelse af metode og datagrundlag m.m. findes i kapitlet”Metode og datagrundlag”. Måleresultaterne findes på Erhvervsstyrelsenshjemmeside www.erst.dk.
3
HovedresultaterDer er foretaget opkald 417 steder med fire forskellige telefonmodeller i hvert afde fire mobilnet. Der er foretaget 16 målinger hvert sted for at kontrollere, om ensamtale kunne foretages. I hele undersøgelsen er der er foretaget 6672 målinger ialt.På 4 ud af de 417 steder, udpeget som mobilhuller, var det ikke muligt atgennemføre et eneste opkald uanset hvilken telefon eller hvilket mobilnet, der blevbenyttet.4 andre steder var det ikke muligt at foretage opkald i alle fire mobilnet.På 155 af stederne var det muligt at foretage opkald i alle fire mobilnet medmindst en af de fire mobiltelefoner.På 254 af stederne var det muligt at foretage opkald i alle fire mobilnet med allefire mobiltelefoner.Det betyder, at der på 409 af stederne, svarende til ca. 98 %, var det muligt atgennemføre opkald i alle fire net.Med opkald fra den bedste mobiltelefon til bedste mobilnet var det muligt atgennemføre opkald på 408 ud af de 417 steder. Med opkald fra dårligstemobiltelefon til dårligste mobilnet var det muligt at gennemføre opkald på 373 udaf de 417 steder.Af de testede telefoner, to standardtelefoner og to smartphones, skilte den enesmartphone sig ud med ca. dobbelt så mange fejl i opkald og samtale som de andretelefoner i undersøgelsen.Undersøgelsen viser også, at der ikke er nogen stor forskel på antallet af opkald,der fejlede i tre af mobilnettene. Et mobilnet skiller sig ud med et højerefejlniveau.I op mod halvdelen af de 38 steder, hvor der i kortlægningen var konstateret flestproblemer med at gennemføre opkald, er selskabernes dækningskort for positive.Det vil sige, at kortene angav, at der var dækning, selvom opkald i praksis ikkekunne gennemføres. Der, hvor langt de fleste opkald kunne gennemføres, var dergod overensstemmelse mellem mobilselskabernes dækningskort på nettet og denoplevede udendørs dækning. Det skal dog nævnes, at selskabernes dækningskortpå nettet baserer sig på beregninger. Det betyder, at helt lokale forhold kan spilleind, fx radioskygge fra bygninger, små landskabsvariationer og skov, hvilket
HOVEDRESULTATER
4
selskaberne også gør opmærksom på i forbindelse med dækningskortene på dereshjemmesider.Analysen viser også, at det kan være vanskeligt at sammenlignemobilselskabernes dækningskort, hvis man ønsker at undersøge, om der erdækning et bestemt sted. Der er ingen fælles metode at angive dækningen, ogpræcisionen kan også forbedres.
KonklusionBaseret på resultaterne i rapporten kan der drages følgende konklusioner:Målingerne viser, at der er forskel på dækningen fra de firemobilselskabers net. Det er derfor muligt, at man ved at skifte til et andetmobilselskab kan opnå dækning lige netop der, hvor man brugermobiltelefonen mest. For at kunne undersøge dette før man vælgermobilselskab, er det vigtigt med gode dækningskort fra mobilselskaberneMobilselskabernes dækningskort er ikke altid nøjagtige nok og kan væresvære at sammenligne, hvorfor det vil være hensigtsmæssigt med en god,ensartet præsentation af dækningen. Erhvervsstyrelsen vil i samarbejdemed mobilselskaberne undersøge, hvorledes præsentationen afmobildækningen kan forbedresTypen af mobiltelefon har også betydning for muligheden for at foretageopkald. I regeringens udspil om "Bedre bredbånd og mobildækning i heleDanmark" fra marts 2013 er et af initiativerne, at der bør indføres enfælles EU-mærkning for mobiltelefoners modtageegenskaber.
HOVEDRESULTATER
5
Ingen dækningSteder, hvor ingen mobiltelefon kan udføre opkald tilnoget mobilnet
Figur 1Steder, hvor ingen mobiltelefon kanudføre opkald til noget mobilnet
Der er fire steder ud af de 417, hvor det ikke var muligt at gennemføre et opkalduanset anvendt mobiltelefon og mobilselskab.De tre af stederne (Stevns, Falster, Bornholm) er karakteriseret ved at befinde sigtæt på kysten under en skrænt eller en træbevoksning ned mod vandet. På sådannesteder kan der på grund af skyggevirkning ikke opnås mobildækning framastepositioner længere inde på land. Radiobølger udbreder sig ligesom lys i rettelinjer, så dækning kan kun opnås fra mobilmaster placeret meget tæt på kysten,hvis en skrænt ikke skal hindre dækning nede på stranden. Det sidste af de firesteder, Lystlund i Vestjylland, er placeret midt i en skov. Træer og især blade vilhave en dæmpende virkning på radiobølger og derfor nedsætte rækkevidden, hvisradioforbindelsen skal gå gennem skovområder.I kystnære områder eller i skov vil det på grund af fx fredningsbestemmelser oftestikke være muligt at opnå tilladelse til opsætning af mobilmaster.
INGEN DÆKNING
6
Delvis dækningOpgørelse over opkaldsforsøg i de fire mobilnet
300
254250
200
150
10083
5017
42
Figur 2Søjlediagram for antal succesfuldeopkaldsforsøg
400
01
02
03
04
05
16
17
08
29
410
211
71213141516
Antal successfulde opkaldsforsøg
Som figur 2 viser, er der 254 steder ud af de i alt 417 undersøgte steder, hvor deter muligt at gennemføre opkald fra alle fire mobiltelefoner via alle firemobilselskabers net.Tilbage står 163 steder, hvor ikke alle af de 16 opkaldsforsøg kunne gennemføres.De fordeler sig i store stræk således:4 steder uden nogen forbindelse overhovedet (behandlet i foregåendekapitel)4 andre steder, hvor det ikke var muligt at foretage opkald i alle firemobilnet155 steder, hvor det var muligt at foretage opkald i alle fire mobilnet medmindst en af de fire mobiltelefoner.
Det vil sige, at der på 409 af stederne, svarende til ca. 98 %, var det muligt atgennemføre opkald i alle mobilnet, men ikke nødvendigvis med alle fire telefonerpå hvert af de 155 steder, jf. ovenfor.
DELVIS DÆKNING
7
Opkaldsfejl pr. selskabOpgørelse af antal opkaldsfejl fordelt på de firemobilselskabers net

Antal fejl pr. mobilselskab

1408,0%
120
1005,1%804,5%5,0%
60
40
20
Figur 3Søjlediagram for antal opkaldsfejl,fordelt på mobilselskaber
0TDC3TeliaTelenor
Opgørelsen viser, at der i denne undersøgelse, hvor der er foretaget 1668 opkaldpr. mobilnet, ikke er nogen stor forskel på de tre af selskabernes fejlniveau.Telenor skiller sig ud med et højere fejlniveau. I gennemsnit fejlede 5,7 % af dettotale antal opkaldsforsøg svarende til, at 377 forsøg ud af 6672 forsøg fejlede.
OPKALDSFEJL PR. SELSKAB
8
Opkaldsfejl pr. telefonOpgørelse af antal opkaldsfejl fordelt påmobiltelefonmodeller

Antal fejl pr. telefon

20010,4 %
180
160
140
120
1004,7 %803,8 %603,5 %
40
Figur 4Søjlediagram for antalforbindelsesfejl, fordelt påtelefonmodeller
20
0Nokia C2-01Nokia 1800iPhone 4sSamsung Galaxy S3
Opgørelsen viser, at iPhone 4S i denne undersøgelse fejlede oftere end de andretelefoner, der var med i testen. De andre tre telefoner har et forholdsvis ensfejlniveau. Den nederste del af søjlerne viser andelen af afbrudte igangværendesamtaler. Den øverste del af søjlerne viser andelen af opkald, hvor der ikke kunneoprettes forbindelse. Der er i alt foretaget 1668 opkald pr. telefon.iPhone 4S havde et fejlniveau på ca. 10 % mod et gennemsnit for de tre andretelefoner på ca. 4 %.En sammenligning af de fire forskellige telefoners fejlniveau i de fire mobilnet ihenholdsvis bedste og dårligste kombination af mobiltelefon og mobilnet viser:at den bedste mobiltelefon forbundet til bedste net ikke vil kunneanvendes på 9 positioner ud af 417 testede steder (Nokia1800 i TDC’snet).at den dårligste mobiltelefon forbundet til det dårligste net ikke vil kunneanvendes på 43 positioner ud af 417 testede steder (iPhone 4S i Telenor’snet).
OPKALDSFEJL PR. TELEFON
9
DækningskortSammenhængen mellem den oplevedemobildækning og selskabernes offentliggjortedækningskort
Figur 5Eksempler på dækningskort fra defire mobilselskaberØverst til venstre: TelenorØverst til højre: TeliaNederst til venstre: TDCNederst til højre: 3
Som eksempel er udvalgt Hesnæs, som er et af de fire steder, hvor ingen opkaldgik igennem.Telenors dækningskort viser, at der ikke er dækning på dette sted.Telias dækningskort er vanskeligt at tyde. Billedet er sløret, så eventuelle småmobilhuller ikke kan ses. Umiddelbart ser det ud til, at der burde væreudendørsdækning i netop dette område.TDC's dækningskort viser, at der burde være udendørs dækning på dette sted.3's dækningskort viser, at der burde være dækning.I figur 6 er sammenhængen mellem den oplevede mobildækning og selskabernesoffentliggjorte dækningskort opgjort for 38 steder, hvor der var flest opkald, derfejlede.
DÆKNINGSKORT
10
403530252015105Større afvigelserMindre afvigelserSom forventetBedre end ventet
Figur 6Analyse af dækningskort fra de firemobilselskaber
0TDC3TeliaTelenor
Det umiddelbare indtryk er, at mobilselskabernes dækningskort ofte er lidt forpositive. Enkelte steder viser Telia og Telenors dækningskort et lidt for negativtbillede.Analysen viser også, at det kan være vanskeligt at sammenlignemobilselskabernes dækningskort (figur 5), hvis man ønsker at undersøge, om derer dækning et bestemt sted. Der er ingen fælles metode for hvordan dækningenangives, og præcisionen kan også forbedres.
DÆKNINGSKORT
11
Metode og datagrundlagMetodeKortlægningen er baseret på målinger foretaget 417 udendørs steder i Danmark.Stederne er medtaget på baggrund af, at kommunerne har karakteriseret dem som"mobilhuller". Kommunerne havde indmeldt disse steder via enspørgeskemaundersøgelse, som KL havde iværksat i juni 2012. Desuden er dermedtaget steder, hvor der er modtaget henvendelser om dårlig dækning og frapresseomtale af mobilhuller.De praktiske målinger er foretaget af Teknologisk Institut i perioden december2012 - januar 2013.Målingerne er foretaget efter følgende kravspecifikation, som Teknologisk Instituthar udført opgaven i henhold til:Opgaven genereltDer ønskes måling og dokumentation af den oplevede udendørs mobildækning iDanmark ved på et antal udvalgte udendørs steder at undersøge muligheden for atforetage mobiltelefonopkald og gennemføre en samtale af en vis varighed.På samme sted udføres målingen for alle fire mobiloperatører og fire forskelligemobiltelefonmodeller.Der er i målingerne ikke taget højde for, at der kan være forskel på muligheden forat opnå forbindelse alt efter, hvordan man holder på telefonen. Det er bl.a.afhængigt af den person, der udfører testen.MålemetodePå de udpegede steder skal der foretages udendørs målinger af den oplevedemobildækning på følgende måde:Hver måling på de udpegede steder skal bestå af fire mobiltelefonopkaldmed hver sin telefon (et til hver af de fire mobiloperatører med eget net)foretaget inden for en periode på 20 minutter pr. mobiloperatør på sammested med følgende metode:oTo standardtelefoner samt to smartphones skal anvendes vedmålingerne (på hvert sted udføres der således 16 målinger). Dermå ikke foretages samtidige opkald til en enkelt mobiloperatør(samme mobilnet)oVed testen skal mobiltelefonen holdes tilstræbt stationært vedøret, ca. 1,5 meter (ørehøjde) over jorden. Alle opkald skal til-
METODE OG DATAGRUNDLAG
12
stræbes udført så ens som mulig for såvidt angår greb om telefo-nen, placering i forhold til hovedet etc.oOpkaldene skal foretages udendørs mindst 5 meter fra bygningerog parkerede bileroTesten skal foretages på hverdage i tidsrummet 8-16oKoordinaterne for det faktiske målested skal angivesoDet faktiske målesteds position må ikke afvige mere end 50meter fra det angivne stedoTestopkaldene skal foretages til et fastnetnummeroVarigheden af et testopkald skal være ét minut. Hvis det kaldtenummer er optaget, prøves højst en gang igenoDer skal foretages to-vejs kommunikation under opkaldet.Kriteriet for succes er, at der kan gennemføres et minuts samtale udenafbrydelse.
DatagrundlagUndersøgelsens resultater er samlet i et regneark (bilag1: Teknologisk Institutsmåleresultater). Der er foretaget testopkald på 417 identificerede "mobilhuller"med fire telefoner på hver position, dvs. i alt 6672 opkald.
METODE OG DATAGRUNDLAG
13