Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del Bilag 127
Offentligt
1244726_0001.png
1244726_0002.png
1244726_0003.png
1244726_0004.png
1244726_0005.png
1244726_0006.png
1244726_0007.png
1244726_0008.png
1244726_0009.png
1244726_0010.png
1244726_0011.png
1244726_0012.png
1244726_0013.png
1244726_0014.png
1244726_0015.png
1244726_0016.png
1244726_0017.png
1244726_0018.png
1244726_0019.png
1244726_0020.png
1244726_0021.png
1244726_0022.png
1244726_0023.png
1244726_0024.png
1244726_0025.png
1244726_0026.png
1244726_0027.png
1244726_0028.png
WAN udbud 2012Kontraktbilag 1Kravspecifikation
Ringkøbing-Skjern Kommune
Indholdsfortegnelse1 Indledning ........................................................................................................ 42 Nuværende situation ........................................................................................ 43 Generelt om tilbuddets indhold ........................................................................ 53.1Standardkomponenter (MK) ......................................................................... 53.2Hardware, software, licenser og installation (MK)........................................ 53.3Leverance tilstand (MK)................................................................................. 53.4Tilslutning til eksisterende LAN (MK) ............................................................ 53.5Overholdelse af sikkerhedsstandarder (MK) ................................................. 53.6Leverandørens medarbejdere (MK) .............................................................. 63.7Købsrådgivning (MK) ..................................................................................... 63.8Egen infrastruktur (MK) ................................................................................. 64 Netværksinfrastruktur....................................................................................... 74.1Beskrivelse af netværksydelsen (PK) ............................................................. 74.2Brugere af netværksinfrastrukturen (MK) ..................................................... 74.3Geografisk leveranceområde (MK)................................................................ 84.4Kabling i bygninger (MK)................................................................................ 84.5Netværksforbindelserne................................................................................ 84.6Funktionalitet (MK)........................................................................................ 94.7Sortiment og kapacitet ................................................................................ 104.8Kvalitetsparametre ...................................................................................... 115 Internetforbindelse......................................................................................... 125.1Central Internetforbindelse (MK) ................................................................ 125.2Offentlige IP adresser (MK).......................................................................... 126 Obligatoriske Optioner.................................................................................... 136.1Obligatorisk option 1 Netværksforbindelser (MK) ...................................... 136.2Obligatorisk option 2 Oprettelse og drift af Netværksforbindelser(MK) ............................................................................................................. 136.3Obligatorisk option 3 Opgraderingstrin (MK) .............................................. 136.4Obligatorisk option 4 Ekstra VRF/VLAN på lokation (MK) ........................... 136.5Obligatorisk option 5 Opgradering af internetforbindelse (MK)................. 146.6Obligatorisk option 6 Redundant internetforbindelse (MK) ....................... 146.7Obligatorisk option 7 Erhvervsudvikling i yderområderne,borger/erhvervsliv (MK) .............................................................................. 147 Implementering .............................................................................................. 167.1Implementeringsorganisation ..................................................................... 167.2Projektledelse .............................................................................................. 167.3Kundens deltagelse...................................................................................... 17Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012Side 2 af 28
7.47.57.67.77.8
Implementering i faser ................................................................................ 17Tidsplan og leveringstid............................................................................... 18Idriftsættelse ............................................................................................... 18Afprøvning (MK) .......................................................................................... 19Dokumentation............................................................................................ 20
Drift, vedligeholdelse og support ........................................................................ 218.1Samarbejde og service ................................................................................ 218.2Samarbejde med Kunden (MK) ................................................................... 218.3Serviceydelser.............................................................................................. 228.4Serviceaftale ................................................................................................ 228.5Adgang til logs og alarmer ........................................................................... 258.6Afrapportering og statusmøder................................................................... 268.7Udvidelser, flytninger, ændringer og nedtagelse ........................................ 26Økonomi ............................................................................................................ 289.1Hardware, software, licenser og installation (MK)...................................... 289.2Implementerings- og omkostninger til Drift, vedligeholdelse ogsupport (MK) ............................................................................................... 289.3Fakturering af Drift, vedligeholdelse og support (MK)................................ 28
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 3 af 28
1 IndledningI det følgende vil Ringkøbing-Skjern kommune også blive benævnt ”kun-den” og tilbudsgiver vil blive benævnt ”leverandøren”.Ufravigelige krav er i det følgende benævnt”Minimumskrav”og fremstårmed(MK)i overskriften.Krav, der kan fraviges, men som indgår i vurderingen af Leverandørens til-bud, er benævnt”Prioriterede Krav”,og fremstår med(PK)i overskriften.Se i øvrigtUdbudsbetingelsernefor en uddybning af den anvendte termi-nologi.
2 Nuværende situationRingkøbing-Skjern Kommune er landets geografisk største kommune.Kommunen har hovedsæde i Ringkøbing, hvorfra al IT drives for kommu-nens institutioner.Kunden ejer og driver selv al CPE udstyr i den nuværende WAN-infrastruktur. WAN-infrastrukturen er baseret på MPLS med Cisco 3560 somendeudstyr (CPE).Figur over nuværende topologi:
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 4 af 28
3 Generelt om tilbuddets indhold3.1Standardkomponenter (MK)Det er et minimumskrav, at den tilbudte løsning er velafprøvet i praksis og idrift i andre lignende løsninger med krav til høje oppetider, leveret af leve-randøren eller producent af systemer og komponenter.
3.2
Hardware, software, licenser og installation (MK)Det er et minimumskrav, at alt nødvendigt hardware, software, licenser oginstallation til løsningen være indeholdt og prissat i tilbuddet, jf. nærmerenedenfor.
3.3
Leverance tilstand (MK)Det er et minimumskrav, at ydelserne leveres fuldt funktionsdygtige inklu-sive, men ikke begrænset til nødvendig projektledelse, detailspecificering,gravning, installation, tilslutning til UPS/strømforsyning, konfiguration,idriftsættelse, test og dokumentation.
3.4
Tilslutning til eksisterende LAN (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren tager højde for, at Kunden selvkobler LAN udstyr på den tilslutning af Netværksforbindelserne, der leveresaf Leverandøren.Patching i Kundens LAN krydsfelter udføres endvidere af Kunden.
3.5
Overholdelse af sikkerhedsstandarder (MK)Det er et minimumskrav at følgende forhold vedrørende sikkerhed over-holdes.I forbindelse med leverandørens driftsprocesser og service af Kundenskommunikation og udstyr er personhenførbare og fortrolige oplysningertilgængelige. Kunden er dataansvarlig og leverandøren databehandler ihenhold til lov om behandling af personoplysninger.Reglerne i § 41, stk. 3-5 i lov om behandling af personoplysninger gælderfor leverandøren. Leverandørens behandling af Kundens personhenførbareog fortrolige data må i øvrigt alene ske efter instruks fra Kunden. Leveran-døren skal træffe de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforan-staltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, forta-bes eller forringes samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab,misbruges eller i øvrigt behandles i strid med lov om behandling af person-oplysninger.Leverandøren pålægges at følge Datatilsynets gældende sikkerhedsvejled-ning om foranstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, samt be-
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 5 af 28
kendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000, som ændret ved bekendtgørelse nr.201 af 22. marts 2001, tillige med eventuelle senere ændringer hertil, omsikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som be-handles for den offentlige forvaltning.Leverandøren skal på Kundens anmodning give kunden tilstrækkelige op-lysninger til, at denne kan påse, at de nævnte tekniske og organisatoriskesikkerhedsforanstaltninger er truffet.Leverandørens medarbejdere skal vide:1. at de er underlagt reglerne i Straffelovens § 152a, jf. § 152, om tavs-hedspligt, og2. at de samtidigt er underlagt reglerne i Forvaltningslovens § 32 omforbud mod at skaffe sig fortrolige oplysninger, som ikke har betyd-ning for den pågældendes arbejdsopgaver.Såfremt leverandøren benytter underleverandører til drift og serviceydel-ser, skal leverandøren sikre, at de nævnte regler overholdes af underleve-randører.Overførsel af personhenførbare data i forbindelse med drift og serviceydel-ser foretaget af leverandøren eller leverandørens underleverandører tiltredjeland er reguleret i Persondatalovens § 27.
3.6
Leverandørens medarbejdere (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandørens medarbejdere eller samar-bejdspartnere bærer synligt billedidentifikationskort og anvender billed-identifikationskortet til at legitimere sig over for Kunden i forbindelse medleverancer på Kundens lokaliteter. Leverandøren skal i forbindelse med on-site arbejde meddele Kunden på forhånd, at der kommer en medarbejderfysisk til stede på en given lokalitet. Struktur for meddelelse aftales i aftale-håndbog jf. punkt 8.2.
3.7
Købsrådgivning (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren vederlagsfrit yder assistance ved-rørende påtænkte anskaffelser af produkter og serviceydelser i form afrådgivning om, hvordan Leverandørens ydelser bedst lever op til Kundenskonkrete behov.
3.8
Egen infrastruktur (MK)Det er et minimumskrav, at Kunden har ret til at fordele de leverede ydel-ser via egen kabling i offentlig vej til lokaliteter på andre matrikelnumre ogdermed udnytte egen infrastruktur (anlæg og drift) indenfor kommunensgrænser. Denne ret gælder, men er ikke afgrænset til, kommunens egne lo-kationer, lokationer med kommunale lejemål og lokationer, hvor kommu-
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 6 af 28
nen gennem et aftalemæssigt forhold er forpligtet til at stille netværksydel-se til rådighed.
4 Netværksinfrastruktur4.1Beskrivelse af netværksydelsen (PK)Det er et prioriteret krav, at leverandøren i Kontraktbilag 2 beskriver, hvor-ledes netværksydelsen produceres. Herunder skal følgende forhold somminimum specificeres:Netværkstopologi – leverandørens backbone, distributions og ac-cess netværk.Det vægtes positivt, jo mere robust og redundant net-værksopsætningen er.Netværksgeografi i forhold til Kundens geografi, herunder PoPs (Po-ints of Presence).Det vægtes positivt, jo større infrastruktur Leve-randøren har lokalt.Andel af leverandørens egen infrastruktur og andel af eventuelleunderleverandørers infrastruktur i det samlede netværk.Det væg-tes positivt jo færre underleverandører, der anvendes.Kommunikationsprotokoller i backbone, distributions og accessnetværk.Det vægtes positivt, jo flere kommunikationsprotokollersom kan stilles til rådighed for Kunden.Principper for kapacitetsstyring – overbooking, maksimal tilladt ud-nyttelse.Det vægtes positivt, jo mindre overbooking eller tilladt ud-nyttelse af Leverandørens infrastrukturs kapacitet, der tillades førkapaciteten opgraderes.Principper for produktion af QoS – herunder specifikation af snitfla-de på hhv. Lag 2 og Lag 3.En god, fyldestgørende beskrivelse vægtespositivt.Dokumentation af det samlede netværks ydelse (alternativt angivetfor backbone og distributionsnetværk) målt indenfor de sidste seksmåneder i form af pakketab, oppetid, jitter, forsinkelse (latency).Det vægtes positivt, jo lavere pakketab, jitter og forsinkelse og johøjere oppetid, Leverandøren kan dokumentere.
4.2
Brugere af netværksinfrastrukturen (MK)Det er et minimumskrav, at brugere af Kundens netværksinfrastruktur skalforstås som alle, der har adgang til Kundens netværksinfrastruktur via fysiskeller trådløs adgang. Brugerbegrebet er ikke afgrænset til ansatte og omfat-ter også, men ikke begrænset til, leverandører, elever, gæster, turister ogborgere.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 7 af 28
4.3
Geografisk leveranceområde (MK)Det er et minimumskrav, at netværksforbindelserne kan leveres til samtligelokationer i Ringkøbing-Skjern Kommune.
4.4
Kabling i bygninger (MK)Det er et minimumskrav, at netværksforbindelserne leveres i det af Kun-dens anviste rum.Som standard skal leverancen indeholde en indvendig fremføring på 20 m.Indvendig fremføring ud over 20 meter oplyses pr. 5 meter. Prisen angives iKontraktbilag 4. Den indvendige fremføring skal være inkl. eventuelle mur-gennemføringer.Eksisterende fremføringskanaler må anvendes til fremføring.
4.54.5.1
NetværksforbindelserneNetværksforbindelser (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren leverer netværksforbindelseruden forbrugsafregning.Netværksforbindelserne skal primært anvendes til opkoblinger, hvor Kun-dens sikkerhedskoncept inklusive eget udstyr (router/switch) tilkobles lin-jen.
4.5.2
Netværksforbindelser på fiber (MK)Det er et minimumskrav, at alle forbindelser til lokationerne opgjort i kon-traktbilag 3 leveres med fiberteknologi.
4.5.3
Redundans og alternativ fremføring til 4 lokationer (MK)Det er et minimumskrav at der leveres redundante netværksforbindelser til4 lokationer hos kunden. Disse lokationer fremgår af kontraktbilag 4.Netværksforbindelserne skal leveres i en redundant opsætning, således derfra samme PoP fremføres to fysisk adskilte linjer med samme kapacitet isærskilte tracéer, der på hele strækningen er nedgravet med en afstand påmindst 7 meter. Netværksforbindelserne skal være aktive og termineret ifysisk adskilt udstyr på PoP (2 forskellige switche/routere).Kunden vil selv opsætte redundans og load-balancing ved hjælp af HSRP lo-kalt og dynamisk routning mod Leverandør.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 8 af 28
4.5.4
Levering til brønd eller lignende (MK)Det er et minimumskrav, at der kun leveres til brønd, skab eller lignendepunkt i umiddelbar nærhed af 17 udvalgte lokationer. Netværksforbindel-serne til disse 17 lokationer skal dermed ikke termineres på lokationen,men forventes at blive taget i brug på et senere tidspunkt. Med umiddelbarnærhed menes ved skel til kommunens lokation.De 17 udvalgte lokationer er særligt markeret som ”strategisk lokation” ilokationsoversigten i kontraktbilag 3.
4.5.5
Sikkerhed i netværksydelsen (MK)Det er et minimumskrav at servicen som efterspørges tilbydes med en da-tasikkerhed (fortrolighed og integritet) på minimum samme niveau som ek-sempelvis MPLS sådan, at trafik i logisk adskilte netværk holdes adskilt. Le-verandørens endeudstyr (MK)Det er et minimumskrav at fiberforbindelserne termineres i SC stik, monte-ret i et ODF panel.På lokationerne vil der være plads til at installere udstyr af maksimum tounits højde.
4.6
Funktionalitet (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren tilbyder én af følgende tre løs-ninger, hvor af Leverandøren frit kan vælge, hvilken løsning, der tilbydes.Leverandøren kan kun byde på én af de tre løsninger,og det skal angives,hvilken løsning, der bydes med i kontraktbilag 4. Leverandørens løsning skalunderstøtte IPv6.1. En Layer 3 baseret løsning, som bygger på en MPLS teknologi med dy-namisk routningsprotokol, samt mulighed for op til 10 VRF’s indeholdt itilbuddet.2. En Layer 2 baseret løsning hvor Kunden har rådighed over 10 adskilteVLAN, tilgængelig på alle lokationer.3. En Layer 2 løsningen hvor Rådhuset i Ringkøbing udnævnes til knude inetværket, og at alle andre lokationer har 6 unikke VLAN’s til rådighed. Ialt 6*121 = 726 VLAN’s, alle termineret på Rådhuset.
4.6.1
Løsning 3 (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren tilbyderLøsning 3,baseret påLayer 2, hvor Rådhuset i Ringkøbing udnævnes til knude i netværket, og atalle andre lokationer har 6 unikke VLAN’s til rådighed. I alt 6*121 = 726VLAN’s, alle termineret på Rådhuset.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 9 af 28
Det vurderes som et selvstændigt delkriterie (Levering af løsning 3, layer 2),at Leverandøren tilbyder denne løsning.
4.6.2
Alle til alle netværk (MK) (Kun løsning 1 og 2)Det er et minimumskrav, at enhver tilkoblet lokation i netværket kan kom-munikere med alle øvrige tilkoblede lokationer. Teknisk skal netværket væ-re et alle til alle netværk hvor flere VRF’s afleveres i en 802.1Q snitflade lo-kalt på lokationen.
4.6.3
Logisk opdeling (MK)Det er et minimumskrav, at leverandøren kan tilbyde op til 10 logiske op-delte net til hver lokation, leveret som VLANs i én trunk.Den aktuelle leverance skal indeholde en opdeling i minimum 6 logiske net.
4.6.4
Prioritering af trafik (MK)Det er et minimumskrav, at datatrafikken i netværket skal prioriteres fraKundens CPE til Leverandørens PE, således at eksempelvis datatrafik fra re-al tids applikationer (Voice over IP, videokonferencer og lignende) kan giveshøjeste prioritet.Kunden anvender i dag prioritering i netværket og efterspørger derfor prio-ritering af trafik implementeret fra starten. Kunden afleverer trafik som ermærket ved aflevering til Leverandørens PE router.
4.6.5
Opdeling af prioriteret trafik (MK)Det er et minimumskrav, at prioritering af datatrafikken minimum skal op-deles i 3 klasser – eksempelvis:1) Høj (typisk real tids applikationer)2) Medium (typisk client server og Citrix applikationer)3) Best effort (typisk Internet trafik)
4.74.7.1
Sortiment og kapacitetSortiment og kapacitet på de tilbudte netværksforbindelser (MK)Det er et minimumskrav, at Netværksforbindelserne leveres i et sortimentaf symmetriske kapaciteter fra 100/100 Mbit/s til 1/1 Gbit/sek., opdelt i ka-tegorier fra lavest til højest:
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 10 af 28
1. 100/100 Mbit/sek.2. 250/250 Mbit/sek.3. 1/1 Gbit/sek.I kontraktbilag 3 er specificeret, hvilken kategori der skal leveres til de spe-cifikke lokationer.Netværksforbindelsernes drift prissættes i Kontraktbilag 4.
4.7.2
Vederlagsfri oprettelse af netværksforbindelser (MK)Det er et minimumskrav, at netværksforbindelser til lokationer opgjort ikontraktbilag 3 leveres og oprettes (jf. punkt 3.3) vederlagsfrit.
4.7.3
Opgradering af netværksforbindelser (MK)Det er et minimumskrav, at netværksforbindelsernes kapacitet (kategori 1-2) skal kunne opgraderes til minimum 1/1 Gbit/sek.Kategori 3: (1/1 Gbit/sek) skal kunne opgraderes til 10/10 Gbit/sek
4.8
KvalitetsparametreNetværksforbindelsernes kvalitet skal angives i følgende parametre:Garanteret båndbredde (throughput)PakketabForsinkelse (latency)Jitter
Kunden giver leverandøren SNMP læseadgang til kundens eget endeudstyr,og således skal Leverandøren monitorere og måle kvalitetsparamtrene vedat tilgå SNMP variable på kundens Cisco udstyr.
4.8.1
Garanteret båndbredde (throughput) (MK)Det er et minimumskrav, at netværksforbindelsens båndbredde, målt påethvert tidspunkt indenfor driftstiden, på en specifik session og på ethvertinterface kan levere minimum 80 % af den aftalte båndbredde fra kundeCPE til Leverandørens PE, uden at øvrige kvalitetsparametre overskriderangivne krav – dvs. pakketab, forsinkelse og jitter.
4.8.2
Pakketab (MK)Det er et minimumskrav, at linjens datapakketab målt på ethvert tidspunktindenfor driftstiden, fra kunde CPE til Leverandørens PE og mellem andretilkoblede lokaliteter, ikke overstiger 0,1 % over et døgn.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 11 af 28
4.8.3
Forsinkelse (latency) (MK)Det er et minimumskrav, at forsinkelse i datatrafik målt som round trip de-lay (RTD) på ethvert tidspunkt indenfor driftstiden, fra kunde CPE på en lo-kation til kunde CPE på en vilkårlig anden lokation, som middelværdi, måltover 3 timer, ikke overstiger 10 ms.
4.8.4
Jitter (MK)Det er et minimumskrav, at variationen i forsinkelse af datapakker målt påethvert tidspunkt indenfor driftstiden, fra kunde CPE på en lokation til kun-de CPE på en vilkårlig anden lokation, ikke overstiger 5 ms målt over 3 ti-mer.
4.8.5
Kvalitetsparametre – målemetoder (PK)Det er et prioriteret krav at Leverandøren i Kontraktbilag 2 redegør forhvordan kvalitetsparametrene måles, herunder hvilke målemetoder deranvendes.God fyldestgørende redegørelse vægtes højt.
5 Internetforbindelse5.1Central Internetforbindelse (MK)Det er et minimumskrav, at internetforbindelsen leveres med fiberteknolo-gi uden forbrugsafregning. Internetforbindelsen leveres som en fiber afslut-tet i et ODF panel i Kundens rackskab i maskinrum på Ringkøbing rådhus.Fiber afsluttes i et SC stik.Prisen for internetforbindelsen, anføres i Kontraktbilag 4b.
5.1.1
Garanteret båndbredde (throughput) (MK)Det er et minimumskrav, at internetforbindelsens båndbredde, målt på et-hvert tidspunkt indenfor driftstiden, på ethvert interface kan levere mini-mum 80 % af den aftalte båndbredde fra Firewall til Leverandørens førsteaggregeringspunkt i infrastrukturens distributionsniveau.
5.2
Offentlige IP adresser (MK)Det er et minimumskrav, at leverandøren kan route Kundens offentlige IP-adresser tildelt fra RIPE, herunder IPv6.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 12 af 28
6 Obligatoriske Optioner6.1Obligatorisk option 1Netværksforbindelser (MK)Det er et minimumskrav, at leverandøren ud over de tilbudte i hovedleve-rancen ligeledes tilbyder netværksforbindelser i følgende sortiment:1. 500/500 Mbit/sek2. 10/10 Gbit/sek10/10 Gbit/sek skal udelukkende kunne leveres til lokationer, som i forvejenhar 1/1 Gbit/sek netværksforbindelser, og skal derfor kun leveres som op-gradering.
6.2
Obligatorisk option 2Oprettelse og drift af Netværksforbindelser (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren prissætter oprettelse og drift afnetværksforbindelser.Oprettelse af netværksforbindelser op til 1/1 Gbit/sek skal prissættes.Oprettelse omfatter elementer som angivet i punkt 3.3 og skal prissættessom fast pris i hhv. by og land i Ringkøbing-Skjern kommune. By er define-ret som de adresser listet i kontraktbilag 3 – faneblad c – Byadresser.
6.3
Obligatorisk option 3Opgraderingstrin (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren tilbyder og prissætter opgrade-ring af kapaciteten på netværksforbindelser. Leverandøren skal tilbyde føl-gende opgraderingstrin:1. Opgradering fra min. 100/100 Mbit/sek. til maksimalt 1/1 Gbit/sekMbit/sek.2. 1/1 Gbit/sek. opgradering til 10/10 Gbit/sek
6.4
Obligatorisk option 4Ekstra VRF/VLAN på lokation (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren tilbyder og prissætter opgrade-ring med yderligere et globalt VRF/VLAN på alle lokationer.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 13 af 28
6.5
Obligatorisk option 5Opgradering af internetforbindelse (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren tilbyder og prissætter opgrade-ring af kapaciteten på internetforbindelser. Leverandøren skal tilbyde føl-gende opgraderingstrin:1/1 Gbit/sek. opgradering til 10/10 Gbit/sek
6.6
Obligatorisk option 6Redundant internetforbindelse (MK)Det er et minimumskrav, at internetforbindelsen kan leveres med redun-dans. Den redundante forbindelse skal etableres som en ekstra fiberforbin-delse.De to internetforbindelser skal leveres i en redundant opsætning, såledesder fra samme PoP fremføres to fysisk adskilte linjer med samme kapaciteti særskilte tracéer, der på hele strækningen er nedgravet med en afstand påmindst 7 meter. Internetforbindelserne skal være aktive og termineret i fy-sisk adskilt udstyr på PoP (2 forskellige switche/routere).Leverandøren skal prissætte en oprettelse af en 1/1 Gbit/sek internetfor-bindelse, samt en evt. senere opgradering til en 10/10 Gbit/sek internet-forbindelse. Redundansmekanismen skal være indeholdt i oprettelsespri-sen.
6.7
Obligatorisk option 7Erhvervsudvikling i yderområderne, borger/erhvervsliv (MK)Med henblik på at styrke og fremme mulighederne for erhvervsudvikling ihele kommunen – også yderområderne, ønsker Ringkøbing-Skjern Kommu-ne at bidrage til, at borgere/erhvervsliv i hele kommunen får forbedret denlokale kommunikationsinfrastruktur i form af adgang til højkapacitets inter-netforbindelser på markedsvilkår. Derfor ønsker Ringkøbing-Skjern Kom-mune at understøtte udviklingen af en infrastruktur, med udgangspunkt iden lokale Leverandørejede infrastruktur, der etableres/anvendes til brugfor kommunens lokationer.Det er et minimumskrav, at Leverandøren tilbyder at klargøre Leverandø-rens infrastruktur, således at Leverandøren kan tilbyde kapacitet til borge-re/erhvervsliv i form af internetforbindelser i umiddelbar nærhed af Kun-dens lokation. Klargøring af Leverandørens infrastruktur skal kunne tilbydesi forbindelse med eller efter levering af netværksforbindelser til Kunden.Med klargøring forstås tekniske og kommercielle tiltag der gør det muligtfor Leverandøren at levere internetforbindelser til borgere/erhvervsliv.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 14 af 28
Såfremt Kunden vælger at tilkøbe klargøringen af Leverandørens infrastruk-tur, skal Leverandøren, senest 6 måneder efter Kunden afgiver bestilling påtilkøbet, kunne tilbyde borgere/erhvervsliv internetforbindelser. Internet-forbindelserne skal leveres på markedsvilkår, og er dermed ikke omfattet afsamme krav og vilkår som internetforbindelser leveret til Kunden.Leverandøren skal tilbyde minimum 3 forskellige internethastigheder tilborgere/erhvervsliv. Disse skal være symmetriske og omfatte hastighederpå mellem 30/30 Mbit og minimum 90/90 Mbit angivet som hhv. downlo-ad- og uploadkapacitet.Etableringsomkostningen må maksimalt andrage 2.500 kr. inkl. moms pr.forbindelse, inkl. alt nødvendigt udstyr for borgeren/erhvervsliv.Priserne er angivet pr. måned pr. Mbit (samlet up og download, f.eks. 60Mbit ved en 30/30Mbit forbindelse) og må maksimalt andrage:6,7 kr. inkl. moms for 30/30 Mbit5,6 kr. inkl. moms for mellem 31/31 Mbit og op til 40/40 Mbit4,6 kr. inkl. moms for mellem 41/41 Mbit og op til 60/60 Mbit3,9 kr. inkl. moms for mellem 61/61 Mbit og op til 90/90 MbitInternetforbindelserne skal tilbydes borgere/erhvervsliv i samtlige byer,som er anført i Kontraktbilag 3 faneblad c - Byadresser eller se i Kontraktbi-lag 3b - Google Earth byadresser.kmz.Klargøring af Leverandørens infrastruktur skal prissættes som en:éngangsydelse pr. bysamlet klargøringsydelse af alle byer
6.7.1
Udrulningsplan udenfor by (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren beskriver en udrulningsplan,hvorefter Leverandøren kan tilbyde internetforbindelser til mindst 80 % afhusstandene udenfor byer, som er anført i Kontraktbilag 3 – faneblad c -Byadresser.Det vægtes positivt, jo hurtigere udrulningsplanen afsluttes indenfor kon-traktperioden samt tilsagn om at internetforbindelserne leveres på sammevilkår som til by jf. punkt 6.7.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 15 af 28
7 ImplementeringKunden tillægger det stor betydning, at implementeringen af de indkøbteydelser kan forløbe professionelt, i høj kvalitet og med præcision, i forholdtil de indgåede aftaler. Et afgørende succeskriterium er, at migreringen fo-regår så transparent som muligt for brugerne på lokaliteterne.Det er vigtigt at leverandøren påtager sig et totalansvar for leverancen medhvad det indebærer af bl.a. kompetent projektledelse og kompetente tek-nikere.Implementeringsperioden er så langstrakt og omfangsrig, at der vil være enperiode, hvor den gamle og den nye netværksinfrastruktur skal sameksiste-re. Kunden forventer selv at stå for denne sammenkobling af netværkene idatacenteret.
7.17.1.1
ImplementeringsorganisationImplementeringsorganisation (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren skal påtage sig totalansvar for le-verancen med hvad det indebærer af bl.a. kompetent projektledelse ogkompetente teknikere.
7.1.2
Beskrivelse af Implementeringsorganisation (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren i Kontraktbilag 7 beskriver leve-randørens implementeringsorganisation, herunder skal følgende forholdbeskrives:Udmøntning af ”totalansvar for leverancen”ImplementeringsprocessenKvalitetskontrol af leverancenAntal teknikereAntal produktcertificerede teknikere (samt hvilken type og grad af certi-ficering)f) Andel af teknikere leveret af underleverandørg) EskalationsprocedurerEn god, fyldestgørende og gennemskuelig beskrivelse vægtes højt.a)b)c)d)e)
7.27.2.1
ProjektledelseProjektledelse for leverancen (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren beskriver Leverandørens projekt-ledelse i forbindelse med leverancen. Ved projektledelse forstås, at leve-randøren som minimum skal foretage:
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 16 af 28
a) Planlægning og implementering af de tilbudte leverancer og de valgteoptionerb) Udarbejde og vedligeholde detaljerede tidsplaner og testplanerc) Koordinering med Kundens projektlederd) Deltage i styregruppe- og projektgruppemødere) Udarbejdelse af mødedokumentation i form af statusrapporter og op-gavelisterf) Opfølgning på tidsplanLeverandøren skal i Kontraktbilag 2 beskrive hvorledes projektledelsen forleverancen gennemføres.Opfyldelse af ovenstående krav tillige med en god, fyldestgørende og gen-nemskuelig beskrivelse vægtes højt.
7.2.2
Projektledelse (MK)Det er et minimumskrav, at projektledelse ifm. levering af netværks- og in-ternetforbindelser leveres vederlagsfrit.
7.37.3.1
Kundens deltagelseKundens deltagelse (PK)Det er et prioriteret krav, at de tidsmæssige krav til Kundens deltagelse iimplementeringen fremgår af tidsplanen i Kontraktbilag 5.I Kontraktbilag 5 skal det angives, i hvilket omfang og på hvilke tidspunkterKunden skal medvirke til Leverandørens opfyldelse af Kontrakten, herunderved at stille oplysninger, medarbejdere, lokaler og udstyr m.v. til rådighedsamt deltage i prøver, hvor Kundens deltagelse er nødvendig. Herudoveryder kommunen almindelig medvirken, som man kan forvente.Ved evaluering af kravene til kundens deltagelse vil kundens administrativebyrde målt ved forventet timeforbrug ved deltagelse i projektet blive tillagtsærlig stor vægt.
7.47.4.1
Implementering i faserImplementeringsfaser (MK)Det er et minimumskrav, at at implementeringen opdeles i nedenståendefaser:Fase 1:Installation på 4 rådhuse. Aflevering i henhold til delleverance- ogovertagelsesprøver.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 17 af 28
Fase 2:Etablering af øvrige netværksforbindelser. Aflevering i henhold tildelleverance-, overtagelses- og driftsprøver.
7.57.5.1
Tidsplan og leveringstidLeveringstid (MK)Det er et minimumskrav, at det nye netværk kan ibrugtages i perioden fra1. februar 2013 til 1. april 2013. Overtagelsesprøve for netværket som hel-hed skal være gennemført inden 1. april 2013.
7.5.2
Tidsplan (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren beskriver en tidsplan i Kontrakt-bilag 5. for implementering (gravning og installation af udstyr). Ud over le-verancen til Kundens datacenter, kan leverandøren frit beslutte hvilke loka-liteter, der skal leveres til i de enkelte faser.
7.5.2.1 Frist for levering af fase 1 (MK)Det er et minimumskrav at etableringen af fase 1, er klar til driftsprøve 1.februar 20137.5.2.2 Frist for levering af fase 2 (MK)Det er et minimumskrav at etablering af fase 2, er klar til driftsprøve 1. april2013
7.67.6.1
IdriftsættelseIdriftsættelsestidspunkt (MK)Det er et minimumskrav at idriftsættelse af forbindelserne til Rådhuset iRingkøbing tager hensyn til, at der ikke sker forstyrrelser i normal arbejds-tid hverdage 7.00-17.00. Dog kan det forberedende arbejde foretages in-den for normal arbejdstid. Eventuelle omkostninger skal være omfattet itilbuddet i øvrigt.Øvrige forbindelser kan idriftsættes indenfor normal arbejdstid.
7.6.2
Idriftsættelsessupport (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren sikrer, at der efter idriftsættel-se/migrering af løsningen, er medarbejdere til rådighed, der kan yde sup-port til Kunden. Leverandørens supportmedarbejdere skal være dansk ta-lende, og have tilstrækkelig kendskab til løsningen. Leverandøren skalbeskrive dette i Kontraktbilag 2.Opfyldelsesgrad af ovennævnte krav samt god beskrivelse vægtes højt.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 18 af 28
7.7
Afprøvning (MK)Det er et minimumskrav, at afprøvning gennemføres i henhold til vedlagteHovedkontrakt punkt 8 ”Afprøvning”.
7.7.1
Afprøvning – dokumentation (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren skriftligt dokumenterer resultatetaf afprøvningerne. Fejl fundet under disse, skal inddeles i kategorier efteralvorlighed for mulighed for løsning samt tidshorisont herfor.
7.7.2
Afprøvning – indhold (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren, i Kontraktbilag 2, vedlægger etudkast til testplaner for delleverance- overtagelses- og driftsprøver. Somminimum skal afprøvningen omfatte kontrol af:Levering, konfiguration og installation af de enkelte elementer er somaftaltAlle funktionskrav er opfyldte i henhold til kravspecifikationen og denefterfølgende detailspecifikation, også for valgte optionerDokumentation er leveretDriftshåndbog er leveretUddannelse er gennemførtBelastningsprøve på systemetTest af simulerede fejlsituationer, så som nedbrud på netværksforbin-delser eller CPE udstyrTest af redundansTest af overvågningTest mod iPerf-server eller lign. i Leverandørens netKunden forbeholder sig ret til at udvide det vedlagte udkast med fleretests.Opfyldelsesgrad af ovennævnte krav samt en god, fyldestgørende og gen-nemskuelig beskrivelse vægtes højt.
7.7.2.1 Beredskabsøvelser (MK)Det er et minimumskrav, at Kunden, under driftsprøven, skal, på et vilkår-ligt tidspunkt, kunne simulere forskellige typer nedbrud for at teste leve-randørens løsning og serviceorganisation.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 19 af 28
7.87.8.1
DokumentationDokumentation (MK)De overordnede krav til Dokumentation er fastlagt i Hovedkontraktenspunkt 3.2 ”Dokumentation”.Det er et minimumskrav, at Leverandøren løbende dokumenterer løsnin-gen. Dokumentationen skal leveres ved delleveranceprøvningen og overta-gelsesprøven for den samlede løsning. Dokumentationen skal leveres ielektronisk form og vederlagsfrit for kunden.Dokumentationen skal som minimum omfatte:a) Principskitse over løsningenb) Beskrivelse af løsningens opbygning, herunder redundans og logiskekredsløbc) Beskrivelse og skitse over alternative fremføringerd) Liste over lokaliteter indeholdende relevant information i forhold til:AdresseBåndbreddeAntal logiske netværk/båndbredde pr. logisk netværkAnvendte IP adresserAnvendt CPE udstyr, herunder software type og versionKonfiguration af CPE udstyr (portanvendelse)Særlige forhold omkring BGP, DHCP osv.QoS konfiguratione) Evt. dokumentation over krydsfelter i det omfang leverandøren har fo-retaget arbejder heri
7.8.1.1 Projektportal og portal til dokumentation (PK)Det er et prioriteret krav, at der oprettes en projektportal i forbindelse medimplementeringsprojektet med henblik på at dele dokumenter i forløbet påden mest effektive måde.Det er ligeledes et prioriteret krav, at portalen efterfølgende kan anvendestil dokumentationen af løsningen, således at begge parter har mulighed forat tilgå en opdateret dokumentation løbende.Portalen kan være leverandørens egen eller kan fx være en eksternt share-point server eller lignende.Leverandøren skal beskrive mulighederne i Kontraktbilag 2 samt oplyseeventuelle omkostninger i Kontraktbilag 4b.Opfyldelsesgrad af ovennævnte krav samt en god, fyldestgørende og gen-nemskuelig beskrivelse vægtes højt.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 20 af 28
Drift, vedligeholdelse og support8.18.2Samarbejde og serviceSamarbejde med Kunden (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren indgår i et gensidigt forpligtendesamarbejde med Kunden samt at dette samarbejde struktureres i en formelprojektform eller lignende, som klart definerer samarbejdet, beslutnings-formalia (forudsætninger for at aktiviteter igangsættes, udstyr bestilles,teknikere bookes) mødefrekvens og lignende.I princippet er der ingen grænser for, hvad det formaliserede samarbejdekan omfatte indenfor aftalens ydelser, men som minimum skal følgende ak-tiviteter indgå:Udvikling af netværk.:oBestilling og implementering af ydelseroDesign og implementering af tekniske servicesoDesign og implementering af tekniske og organisatoriske in-terfaces mellem leverandøren og KundenDrift af netværk.:oFejlhåndtering, henvendelses metoder og numreoOrientering ved ændringeroTrendanalyseroUdarbejdelse af katastrofeplanoUdarbejdelse af driftshåndbogOmkostninger til udførelse af ovennævnte samarbejdsopgaver skal væreinkluderet i de oplyste vederlag for Drift, vedligeholdelse og support.
8.2.1
Beskrivelse af samarbejde (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren i Kontraktbilag 7 beskriver, hvor-ledes et samarbejde i aftalens løbetid kan etableres, samt efter hvilke ret-ningslinjer, og i hvilken form leverandøren anbefaler, at samarbejdet fast-lægges.Som en del af samarbejdet forventes der udarbejdet en Aftalehåndbog, derer med til at gøre kontraktens aftaler håndterbare i hverdagen.En god, fyldestgørende og gennemskuelig beskrivelse vægtes højt.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 21 af 28
8.38.3.1
ServiceydelserBeskrivelse af serviceorganisation (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren i Kontraktbilag 7 beskriver sinserviceorganisation, samt sin serviceorganisation set i relation til Kunden,herunder skal følgende forhold beskrives:a) Antal serviceteknikereb) Antal produktcertificerede serviceteknikere (samt hvilken type og gradaf certificering)c) Geografisk fordeling, hhv. i dagtimer og i 24/7 beredskab, af service-teknikere herunder fordelingen af produktcertificerede serviceteknikered) Andel af serviceteknikere leveret af underleverandøre) Øvrige ressourcer i serviceorganisationen (service manager, helpdesk,2nd og 3rd level support)f) Serviceprocessen fra fejl modtages til afhjælpning er afsluttet inklusivehvilke ressourcer, som er involveret i processeng) Eskalationsprocedurer, såvel internt som i forhold til producenterEn god, fyldestgørende og gennemskuelig beskrivelse vægtes højt.
8.3.2
Konsulentydelser (MK)
Det er et minimumskrav, at Leverandøren leverer serviceydelser i form af servicetekni-kere. Serviceydelsen omfatter serviceteknikere på timebasis i form af assistance af certi-ficerede teknikere. Disse ydelser skal relatere sig til de af Kontrakten omfattede servicespå infrastrukturen.Leverandøren skal levere serviceteknikere i nedenstående sortiment:1. Tekniker – udfører basal support og assistance på hardware niveau.2. Systemtekniker – udfører installation, support og assistance på hardware og sy-stemniveau.3. Systemkonsulent – assisterer og rådgiver Kunden med design af løsninger baseretpå de omfattede services
8.4
ServiceaftaleKunden efterspørger en normal serviceaftale inkl. overvågning af forbindel-ser.Serviceaftalen skal dække den tilbudte løsning.Nedenstående krav er gældende for hele serviceaftalen.Ydelserne i de nedenfor beskrevne krav skal være optimeret mht.pris/ydelse og indeholde faciliteter, funktioner og metoder, der lever op til
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 22 af 28
markedsstandarder med hensyn til servicering, overvågning og administra-tion af aftalen.Serviceaftalen indebærer at Kunden bl.a. har adgang til Helpdesk, fjernaf-hjælpning og on-site fejlafhjælpning indenfor de nedenfor definerede tids-frister.
8.4.1
Serviceaftale (MK)Det er et minimumskrav, at aftalen indgås som en serviceaftale, hvor alleomkostninger til serviceydelsen er indeholdt i prisen.
8.4.2
Helpdesk
8.4.2.1 Helpdesk (SPOC) (MK)Det er et minimumskrav, at Kunden, som en del af serviceaftalen, har ad-gang til en Helpdesk.Helpdesk skal være det eneste kontaktpunkt (Single Point of Contact) forkommunens service- og supportrelaterede henvendelser.8.4.2.2 Sprog i Helpdesk (MK)Det er et minimumskrav, at Kunden ved henvendelse til Helpdesk betjenesaf dansktalende personale som 1st level support.8.4.2.3 Kommunikationsform med Helpdesk (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandørens Helpdesk kan modtage fejlmel-dinger via telefon, e-mail og web. Ved telefoniske henvendelser skal leve-randøren sikre, at henvendelsen registreres i leverandørens fejlhåndte-ringssystem.I umiddelbar forlængelse af henvendelser til Leverandørens Helpdeskfremsendes en kvittering for registrering af henvendelsen til Kunden.8.4.2.4 Direkte kommunikation med tekniker (MK)Det er et minimumskrav, at Kundens teknikere kan opnå direkte kontakt tilleverandørens teknikere, efter visitering i helpdesk.8.4.2.5 Beskrivelse af Helpdesk (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren i Kontraktbilag 7 beskriver help-desk setup’et herunder bemanding indenfor normal arbejdstid og udenfornormal arbejdstid. Ligeledes bedes beskrevet hvorledes og i hvilke formaterleverandørens Helpdesk kan aflevere og modtage fejlmeddelelser, trouble
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 23 af 28
tickets samt øvrige informationer, som er væsentlige for den daglige opera-tionelle drift.En god, forståelig og gennemskuelig beskrivelse vægtes højt.8.4.2.6 Målepunkter for leverandørens Helpdesk (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren i Kontraktbilag 7 beskriver, hvilkevæsentlige kunderettede Key Performance Indicators /målepunkter som erdefineret for leverandørens Helpdesk, samt i rapportform dokumentereHelpdesks performance målt på disse målepunkter over de seneste 6 må-neder.Opfyldelsesgrad af ovennævnte krav samt god beskrivelse vægtes højt.8.4.2.7 Fejlregistrering (MK)Det er et minimumskrav, at der ved henvendelser til Leverandørens Help-desk, eller ved fejl som Leverandøren på anden måde bliver opmærksompå, f.eks. via Leverandørens overvågningssystem, oprettes en trouble-ticketi Leverandørens helpdesk . Ved oprettelsen af en trouble-ticket, skal en ko-pi sendes til en specifik e-mail hos Kunden. Trouble-ticket skal som mini-mum indeholde følgende informationer:Entydig nummerering af hændelsen (sagsnummer)Klokkeslæt ved fejlens registreringAngivelsen af hvem, der fejlmeldte, herunder navnet på institutionenAngivelse af fejlmeldte lokalitet, samt dennes geografiske placeringBeskrivelse af fejlStatus på fejlafhjælpningForventet reetableringstid
Kunden skal kunne rekvirere trouble tickets vedrørende egne henvendelsertil Helpdesk pr. mail, online eller telefonisk.8.4.2.8 Historiske trouble tickets (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren kan leverer en liste over samtligetrouble tickets, som har været registreret i minimum 2 år fra afslutning afhændelsen. Dette gælder også lukkede trouble tickets, som er afsluttet.
8.4.3
Overvågning
8.4.3.1 Online overvågning (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren tilbyder on-line overvågning afløsningen udstyr 24/7 ex. Kundens udstyr.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 24 af 28
8.4.3.2 Beskrivelse af overvågning (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren i Kontraktbilag 2 beskriver, hvor-ledes løsningen overvåges. Herunder skal som minimum angives:Bemanding af overvågning i hhv. dagtimer og i 24/7 beredskabOvervågningspersonalets uddannelse og produktcertificeringGeografisk placering af overvågningscenterOvervågningsmetode, specifikt den automatiserede og den arbejdsruti-ne baserede overvågningOvervågningsværktøjerUd over en god, fyldestgørende og gennemskuelig beskrivelse vægtes føl-gende højt:Overvågningsmetoden er dokumenteret og i overvejende grad automa-tiseretOvervågningsværktøjerne i form af systemer er professionelle, det vil si-ge er særligt relevante for/tilpassede til de konkrete elemen-ter/produkter, som skal overvåges8.4.3.3 Proaktiv Overvågning (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren, i forbindelse med online over-vågning, som en del af serviceaftalen aktivt undersøger for fejl og uhen-sigtsmæssigheder i de komponenter, der er omfattet af serviceaftalen. Le-verandøren er forpligtet til i videst muligt omfang at identificere fejl, før deopstår.Dette gælder eksempelvis på lokationens kapacitet (på båndbredde ellerlignende), hvor det, på baggrund af erfaring med lignende installationer el-ler Ringkøbing-Skjern Kommunes brugeradfærd, må forudses, at kapaci-tetsgrænsen nås inden for kort tid. I sådanne tilfælde er Leverandøren for-pligtet til at gøre kommunen opmærksom på problemet, når dette kommertil Leverandørens kendskab.Eksemplet er ikke udtømmende.Opfyldelsesgrad af ovennævnte krav samt en god, fyldestgørende og gen-nemskuelig beskrivelse vægtes højt.
8.5
Adgang til logs og alarmer
8.5.1.1 Læseadgang til logs og alarmer (PK)Det er et prioriteret krav, at Leverandøren beskriver, hvilke informationer,som Kunden kan få online (real tids) og historisk læseadgang til i leverandø-rens overvågningsværktøj. Ligeledes bedes beskrevet metoder og værktøj
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 25 af 28
for, at Kunden kan få adgang til logs og alarmer. Leverandøren skal beskrivedette i Kontraktbilag 2.En god, forståelig og gennemskuelig beskrivelse vægtes højt.
8.6
Afrapportering og statusmøder
8.6.1.1 Afrapportering (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren kvartalsvist fremsende rapporte-ring til Kunden senest 10 arbejdsdage efter afsluttet kvartal. Rapporterin-gen skal være opdelt i måneder. Rapporteringen skal indeholde både sum-meringer og overblik til ledelsesniveau samt detailinformationer tilopfølgning på enkeltsager.Rapporteringen skal som minimum indeholde:Bodsopgørelse og realiserede servicemål (reaktionstider, reetable-ringstider og tilgængelighed)Opgørelse af trouble tickets i det forløbne kvartalKvalitetsmålene (oppetid, båndbredde, reaktionstid og QoS anvendelse)Backbone performanceBåndbredde udnyttelse pr. accesslinje, herunder spidsbelastning og da-tamængderKunden har ret til at kræve en udvidet rapportering som opfølgning påsærlige problemstillinger8.6.1.2 Statusmøder (MK)Det er et minimumskrav, at der, som en del af serviceaftalen afholdes sta-tusmøder på Kundens foranledning mellem Kunden og Leverandørens ac-count team, der som minimum består af en kommercielt ansvarlig og enteknisk ansvarlig. Statusmøder afholdes min. en gang om året, med mindredriftssituationen giver anledning til yderligere møder.Statusmøderne afholdes på en lokation i Ringkøbing-Skjern Kommune.
8.7
Udvidelser, flytninger, ændringer og nedtagelseRingkøbing-Skjern Kommune er en organisation under stadig forandring,hvorfor der er behov for at have nogle klare aftaler om, hvordan aftalenhåndteres i forbindelse med udvidelser, flytninger, ændringer og nedtagel-ser.
8.7.1
Respons på henvendelser (MK)Kunden ønsker en hurtig respons på henvendelser. Eksempelvis ved fore-spørgsler på priser og leveringstider til nye lokaliteter.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 26 af 28
Det er et minimumskrav, at responstiden for svar på henvendelser maxi-malt er:Netværksforbindelser5 arbejdsdage
8.7.2
Leveringstid på udvidelser (MK)Det er et minimumskrav, at følgende leveringstider er gældende ved udvi-delse med nye forbindelser til nye lokationer:Netværksforbindelser (ved gravning)Netværksforbindelser (ved etableret access)40 arbejdsdage10 arbejdsdage
8.7.3
Leveringstid på ændringer (MK)Med ændringer forstås opgraderinger af hastigheder, samt parameter- ogkonfigurationsændringer.Det er et minimumskrav, at følgende leveringstider er gældende ved æn-dringer:Opgraderinger på eksisterende linje- på Netværksforbindelser- på InternetforbindelserØvrige parameter- og konfigurationsændringer- på Netværksforbindelser- På InternetforbindelserÆndringer prissættes i Kontraktbilag 4b.5 arbejdsdage5 arbejdsdage1 arbejdsdag1 arbejdsdag
8.7.4
Nedtagelse af en forbindelse (MK)Nedtagelse af en forbindelse skal kunne ske med et maksimalt opsigelsesvarsel på løbende måned plus 6 måneder. Betaling for forbindelsen ophø-rer ved udløb af opsigelsesvarslet. Nedtagelse af en forbindelse kan, i kon-traktens løbetid alene begrundes i, at Kunden ophører med at anvende denpågældende lokalitet, eksempelvis ved nedlukning eller fraflytning af en lo-kalitet.
8.7.5
Serviceaftalens ikrafttrædelse (MK)Det er et minimumskrav, at Leverandøren udfører service efter det aftalteserviceniveau, specificeret i Kontraktbilag 1 og 6, fra godkendt delleveran-ceprøve eller overtagelsesprøve.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 27 af 28
Økonomi9.1Hardware, software, licenser og installation (MK)Det er et minimumskrav, at alt nødvendigt hardware, software, licenser oginstallation til løsningen er indeholdt i tilbuddet.
9.2
Implementerings- og omkostninger til Drift, vedligeholdelse ogsupport (MK)Det er et minimumskrav, at alle omkostninger nødvendige for implemente-ring og efterfølgende Drift, vedligeholdelse og support (service)er inde-holdt i tilbuddet.
9.3
Fakturering af Drift, vedligeholdelse og support (MK)Det er et minimumskrav, at fakturering af drift, vedligeholdelse og supportsker pr. kvartal bagud.Fakturering af Drift, vedligeholdelse og support påbegyndes tidligst fragodkendt overtagelsesprøve for den enkelte fase.
Ringkøbing-Skjern KommuneWAN udbud 2012
Side 28 af 28