Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del Bilag 127
Offentligt
1244724_0001.png
1244724_0002.png
1244724_0003.png
Bilag 1
Til
Erhvervs- og vækstminister Anette VilhelmsenEmne
Bilag 1, opfølgende brev til erhvervs- og vækstminister AnetteVilhelmsen
Bilag 1, opfølgende brev til erhvervs- ogvækstminister Anette Vilhelmsen

Et ambitionsniveau i verdensklasse

Regeringen har med sit udspil indført en målsætning om, at alleborgere i Danmark i 2020 skal have mulighed forbredbåndsforbindelser på 100/30 mbit/s. Vi vil gerne rose regeringenfor at indføre et ambitionsniveau, der omfatter alle danskere uansetbopæl. Målsætningen er dog langtfra så ambitiøs, som vi kunne ønske iforhold til at sikre de rigtige vilkår for vækst.Det er der flere årsager til.Regeringen har fastlagt sit ambitionsniveau ud fra en rapportudarbejdet af Nexia International for Erhvervsstyrelsen. Rapporten erment som en erstatning for det grundlag Gartners rapport fra 2009hidtil har dannet. Den reducerer et anbefalet ambitionsniveau fraGartners på 1 Gbit/s downstream i 2020 til Nexias 100 Mbit/s i 2020.Den reduktion er vi ikke enige i.Gartner forudså i 2009, at de mest krævende brugere i 2013 villekræve en bredbåndskapacitet på 50/10 mbit/s. En forudsigelse, der måsiges at holde stik.Vi har en række bekymringer i forhold til Nexias bud på en nødvendigbredbåndskapacitet.Analysen bag rapporten har som præmis, at behovet forbredbåndskapacitet er efterspørgselsdrevet. Hvis Henry Ford havdehaft samme udgangspunkt, ville vi ikke køre rundt i biler i dag, menmuligvis have avlet os frem til hurtigere heste. Udgangspunktet erganske enkelt forkert, da vi som forbrugere lader os begrænse af demuligheder, vi har. Hvis vi støder på en service, vi grundet manglen påkapacitet ikke kan udnytte, så lader vi blot være med at brugeservicen. Analyser viser da også, at vi som forbrugere udnytter detudbud, der stilles til rådighed for os. En regering med en ambition omet bredbånd i verdensklasse kan ikke forlade sig på enefterspørgselsdrevet tilgang, men er nødt til at skabe det udbud, der erpotentiale for at udnytte. Med et lavt ambitionsniveau fravælgerregeringen muligheden for større vækst.1Samtidig tager Nexia i rapporten kun udgangspunkt i en rækkeafgrænsede teknologier såsom streaming og videochat. Rapportenfravælger dermed at kigge på det samlede behov, ligesom den vælgerat tro på, at der over de næste syv år ikke opfindes produkter ellerBlandt andet rapporten fra Gartner til Højhastighedskommissionen i2009.1
services der som iPhone, iPad, Netflix og cloud computing, ændrervores forbrug af bredbånd. Der er dermed tale om en rapport med etsærdeles konservativt skøn af nuværende og fremtidigtbredbåndsbehov.Det er ikke nok, at rapporten fra Nexia ender med et konservativt ogunuanceret bud på det fremtidige bredbåndsbehov. Regeringen harsamtidig valgt ikke at følge rapportens anbefaling for upload-kapacitet,men derimod at sænke ambitionsniveauet. Nexia konkludererat et gennemsnitligt kapacitetsforbrug i 2020 bør være på 35 Mbit/s iupload. Altså 5 Mbit/s højere end regeringens ambitionsniveau på 30Mbit/s.Set i forhold til andre landes ambitioner er det også svært at seambitionerne i regeringen målsætning for upstream. Mandag Morgenhar i artiklen ”Regeringens digitale plan fastholder A- og B-hold”fremført, hvordan blandt andre USA og New Zealand har et mål forupstream på 50 Mbit/s, mens Luxemborg og Australien ligger påhenholdsvis 500 og 1.000 Mbit/s i upstream. Vores nabolande harendnu ikke fastlagt deres ambitionsniveauI USA er Google i gang med et pilotprojekt, hvor alle indbyggere i tobyer, der begge hedder Kansas City og befinder sig i staterne Kansasog Missouri, skal tilbydes fiberforbindelser på 1 Gbit/s. De to byersstørrelse er på henholdsvis 150.000 og 2,1 mio. indbyggere. Og flerebyer følger.2På den baggrund mener vi, at målsætningen om enbredbåndskapacitet på 100/30 Mbit/s i 2020 i bedste fald er særdeleskonservativ og i værste fald ødelæggende for udviklingen af heleDanmarks digitale infrastruktur og konkurrenceevne.

En fremtidssikret teknologi

En række teknologier kan allerede nu i teorien tilbyde regeringensmålsætning om 100/30 Mbit/s. Dækningen på 100 Mbit/s downstreamer eksempelvis ifølge Erhvervsstyrelsens bredbåndskortlægning stegetfra 38 procent i 2011 til 65 procent i 2012.En række af de teknologier, der i fremtiden kan være med til at opfyldeambitionsniveauet har dog den klare ulempe, at de bygger på delteressourcer. Det være sig internet via kobber eller mobilt bredbånd.Fremtidens bredbånd er nødt til at bestå af et sæt komplementæreteknologier, hvor trådløse og faste forbindelser supplerer hinanden.Det er svært at se en anden teknologi end dedikeret fiber i forhold tilde faste forbindelser til landets virksomheder og husstande. Særligthvis man ønsker en infrastruktur i verdensklasse. Ikke kun i 2020,men i høj grad også i 2025. Hvis vi ikke allerede nu tør stille ambitiøsekrav til Danmarks digitale infrastruktur, udsætter vi med alsandsynlighed en nødvendig investering til et tidspunkt, hvor viallerede er sakket bagud i forhold til andre lande.Det gør sig særligt gældende, da markedet for elektronisk infrastrukturer karakteriseret ved en række markedsfejl, hvor den2
http://fiber.google.com/about/
markedsbaserede tilgang, høje etableringsomkostninger ogstordriftsfordele skaber monopollignende forhold, der gør det svært fornye aktører at skabe en holdbar business case i nye områder. Dermedumuliggøres en naturlig udvikling af infrastrukturen.På baggrund af ovenstående vil vi anbefale regeringen at hæve sitambitionsniveau for Danmarks bredbånd betragtelig.Samtidig håber vi stærkt på, at de fastsatte målsætninger fordownstream og upstream bliver en til enhver tid oplevet hastighed iDanmarks virksomheder og husstande – uanset anden belastning inettet.Og at kapacitetskravene indføres på en måde, så de er garanteret forhver enkelt virksomhed og husstand i Danmark – og dermed ikkeberegnes som en gennemsnitskapacitet for samtlige husstande ogvirksomheder.