Udvalget for Forretningsordenen 2012-13
UFO Alm.del Bilag 9
Offentligt
1192975_0001.png
1192975_0002.png
1192975_0003.png
Beslutningsforslag nr.B 38
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 12. december 2012
Betænkning og indstillingom
ændring af forretningsorden for Folketinget(Ændring af ordning for medspørgere i spørgetiden m.v.)IndledningFolketingets Præsidium har i efteråret 2012 drøftet mulig-heden for at genoptage ordningen, hvor der gives mulighedfor medspørgere i spørgetiden, herunder mulighederne for atgennemføre visse ændringer i ordningen i forhold til gæl-dende regler og hidtidig praksis. Præsidiet har bl.a. drøftetmulighederne for at indføre en model for spørgetimen, hvorder kun gives adgang for medspørgere, når spørgeren posi-tivt har tilkendegivet at være indforstået hermed. Endviderehar Præsidiet drøftet mulighederne for at sikre en forholds-vis hurtig afvikling af spørgsmålene i spørgetiden, også medmedspørgere, med henblik på at give tid til afvikling af et ri-meligt antal spørgsmål til hver minister i hver spørgetid.Herudover har Præsidiet som en formalisering af nuværendepraksis drøftet en mindre præcisering af forretningsordenensbestemmelser om behandlingen af forslag til folketingsbe-slutninger. På baggrund af de nævnte overvejelser fremsæt-tes i det følgende en række forslag til ændringer af Folketin-gets forretningsorden.1. Medspørgere i spørgetiden1.1. Gældende regler om medspørgereMuligheden for at have medspørgere i spørgetiden frem-går af forretningsordenens § 20, stk. 7, 4.-6. pkt. Efter degældende regler kan Folketingets formand, såfremt spørge-ren er indforstået hermed, give adgang til op til 2 medspør-gere til hvert spørgsmål i spørgetiden. Formanden kan doggive flere medspørgere ud over 2 mulighed for at stille sup-plerende spørgsmål til et hovedspørgsmål om et større ogmere aktuelt emne. Hver medspørger kan få ordet op til 2gange a 1 minut, og ministrene har hver gang 1 minut til atsvare.Muligheden for medspørgere i spørgetiden går tilbage til1972. Med virkning fra den 1. januar 2004 blev der ved fol-ketingsbeslutning af 19. december 2003 som et blandt fleretiltag, der skulle begrænse spørgetidens længde, indført kravom, at medspørgere skulle tilmelde sig senest kl. 10 to hver-dage før spørgetidens afvikling. Indtil da havde det væretmuligt at melde sig som medspørger under selve spørgeti-den.Betingelsen om tilmelding som medspørger forud forspørgetiden blev ophævet igen ved folketingsbeslutning af16. december 2004 med virkning fra den 1. januar 2005.Herefter skulle medspørgere tilmelde sig under afviklingenaf det enkelte spørgsmål. Samtidig indførte man som nogetnyt en begrænsning i antallet af medspørgere til som ud-gangspunkt to pr. spørgsmål, dog således, at formandenkunne beslutte at give flere medspørgere ordet, når hoved-spørgsmålet angår et større og mere aktuelt emne.Reglerne om medspørgere fik deres nuværende affattelseved folketingsbeslutning af 1. juni 2007, som havde virk-ning fra begyndelsen af folketingsåret 2007-08. Ved denneændring blev muligheden for, at spørgere kan fravælge med-spørgere, indført. Muligheden for at fravælge medspørgereer yderst sjældent blevet anvendt. Den nuværende begræns-ning af spørgetiden til hver enkelt minister til 1 time blevindført ved samme forretningsordensændring.Ordningen med medspørgere har i praksis været suspen-deret igennem længere tid, efter at der i en periode var sketen stigning i antallet af spørgsmål i spørgetiden, hvilketmedførte, at det var vanskeligt at afse tid til medspørgere.Indtil den i praksis blev suspenderet, blev ordningen admini-streret med nogen fleksibilitet, idet det forekom, at forman-den afskar muligheden for medspørgere i en hel spørgetideller til en given minister, hvis mængden af spørgsmål gjor-de det mest hensigtsmæssigt.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser om enændret model for medspørgerordningenI praksis har medspørgerordningen været administreret så-ledes, at medspørgeres spørgsmål afvikles umiddelbart in-den hovedspørgerens sidste taletid.
DokumentIdJournalnummer
2
Som en ny ordning for medspørgere foreslår udvalget, atdenne rækkefølge af indlæg fastholdes, men at der alene gi-ves adgang for én medspørger under hvert spørgsmål. Degældende taletider for medspørgere foreslås fastholdt, såle-des at en medspørger kan få ordet op til 2 gange a 1 minut,hver gang med 1 minuts taletid til ministeren til svar. Afhensyn til en hurtigere afvikling foreslår udvalget, at denindledende oplæsning af det stillede spørgsmål udelades.Udvalget bemærker i den forbindelse, at spørgsmålene frem-går af dagsordenen og vises i et rullende bånd nederst påskærmen, når spørgetiden vises på Folketingets tv-kanal. Så-vel tilhørere i Salen som tv-seere har således mulighed for atgøre sig bekendt med spørgsmålene og følge debatten på etoplyst grundlag.Endvidere foreslår udvalget, at spørgeren fremover posi-tivt skal tilkendegive at være indforstået med medspørgere,for at adgang til medspørgere gives. Dette vil skulle ske, nårspørgsmålet indgives til Folketingets formand via Lovsekre-tariatet. Medspørger anmeldes, samtidig med at spørgerenindleverer sit spørgsmål.2. Præcisering af, at 30-dagesreglen ikke gælder forbeslutningsforslagUdvalget for Forretningsordenen har i forlængelse af tidli-gere drøftelser i udvalget fundet det hensigtsmæssigt at op-tage en udtrykkelig bestemmelse i forretningsordenen om, atreglen om, at 3. behandling af et lovforslag som udgangs-punkt ikke må finde sted før 30 dage efter fremsættelsen, ik-ke skal finde tilsvarende anvendelse for beslutningsforslag.Dette er en undtagelse fra den almindelige regel i forret-ningsordenens § 17, stk. 1, 3. pkt., hvorefter sådanne beslut-ningsforslag undergives 2 behandlinger i Folketinget eftertilsvarende regler, som gælder for lovforslags 1. og 3. be-handling. Det foreslåede vil være i overensstemmelse medpraksis, siden 30-dagesreglen blev indført, og ændringen ersåledes alene en formalisering af praksis.Indstillinger
§1I forretningsorden for Folketinget, som vedtaget den 17.december 1953 og ændret senest den 19. maj 2011,foretages følgende ændringer:1.I§ 17, stk. 1,indsættes efter 3. pkt.:»Bestemmelsen i § 13, stk. 1, 1. pkt., om, at 3. behandlingikke må finde sted før 30 dage efter fremsættelsen, finderdog ikke tilsvarende anvendelse for beslutningsforslags 2.behandling.«2.I§ 20, stk. 4,ændres »stk. 6-8« til: »stk. 6 og 7«.3.§ 20, stk. 6,ophæves.Stk. 7-11 bliver herefter stk. 6-10.4.§ 20, stk. 7, 4-6. pkt.,der bliver stk. 6, 4.-6. pkt., affattessåledes:»Såfremt spørgeren ved indgivelsen af spørgsmålet hartilkendegivet at være indforstået hermed, kan Folketingetsformand give adgang til en medspørger, der samtidig medspørgsmålets indgivelse har anmeldt sig som medspørger.Folketingets formand kan give flere medspørgere mulighedfor at stille supplerende spørgsmål til et hovedspørgsmål omet større og mere aktuelt emne. En medspørger kan få ordetop til 2 gange a 1 minut, og ministrene har hver gang 1 mi-nut til at svare.«5.I§ 21, stk. 4,ændres »§ 20, stk. 10« til: »§ 20, stk. 9«.6.Ibilaget Taletidsregler m.v.ændres overskriften»Spørgsmål til ministrene, jf. § 20, stk. 7«til:»Spørgs-mål til ministrene, jf. § 20, stk. 6«.7.Ibilaget Taletidsregler m.v.ændres overskriften»Ufor-beredt spørgetime, jf. § 20, stk. 10 og 11«til:»Uforberedtspørgetime, jf. § 20, stk. 9 og 10«.§2
Herefterindstillerudvalget de i nedenstående forslag til fol-ketingsbeslutning indeholdte ændringer af forretningsorde-nen tilvedtagelse.Forslag til folketingsbeslutningomændring af forretningsorden for Folketinget(Ændring af ordning for medspørgere i spørgetiden m.v.)
Folketingsbeslutningen træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til forslagetBemærkninger til forslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Med bestemmelsen foreslås præciseret, at den såkaldte 30-dagesregel, som gælder for lovforslag, ikke finder tilsvaren-de anvendelse på forslag til folketingsbeslutninger, der ikkefremkommer som indstillinger fra udvalg.30-dagesreglen indebærer, at 3. behandling af lovforslagsom udgangspunkt ikke må finde sted før 30 dage efterfremsættelsen. Efter forretningsordenens § 17, stk. 1, 3. pkt.,undergives forslag til folketingsbeslutninger, som ikke frem-kommer som indstillinger fra udvalg, 2 behandlinger i Fol-ketinget efter tilsvarende regler, som gælder for lovforslags1. og 3. behandling. Henvisningen til reglerne for behandlin-gen af lovforslag gør det hensigtsmæssigt at indsætte en ud-
3
trykkelig undtagelse fra 30-dagesreglen, hvis netop dettekrav ikke skal finde anvendelse for behandlingen af beslut-ningsforslag.Til nr. 2Der er tale om en konsekvensændring som følge af beslut-ningsforslagets § 1, nr. 3.Til nr. 3Bestemmelsen i forretningsordenens § 20, stk. 6, hvorefterspørgeren før besvarelsen af et spørgsmål i spørgetiden gen-giver spørgsmålet mundtligt, foreslås ophævet af hensyn tilen hurtigere afvikling af spørgsmålene i spørgetiden.Til nr. 4Der foreslås gennemført visse ændringer af medspørger-ordningen, bl.a. med henblik på bedre at kunne gennemføreet rimeligt antal spørgsmål med medspørgere i spørgetiden.Reglerne for medspørgere foreslås ændret således, at derfremover som udgangspunkt alene vil være adgang til én ogikke som hidtil to medspørgere til hvert hovedspørgsmål tilbesvarelse i spørgetiden. Folketingets formands adgang til atgive flere medspørgere mulighed for at stille supplerendespørgsmål til et hovedspørgsmål om et større og mere aktu-elt emne foreslås bevaret. Som hidtil vil medspørgere kunne
få ordet op til to gange a 1 minut til hvert hovedspørgsmål,hver gang med 1 minuts taletid til ministeren til svar. Veddenne ændring er det forventningen, at et spørgsmål til be-svarelse i spørgetiden vil kunne afvikles på ca. 13 minutter,hvis alle taletider overholdes og udnyttes fuldt ud.Endvidere foreslås det som noget nyt bestemt, at det er enforudsætning for at give adgang til en medspørger, at hoved-spørgeren ved indgivelsen af spørgsmålet positivt har tilken-degivet at være indforstået hermed. Det fremgår ikke klart afden gældende affattelse af bestemmelsen, om hovedspørge-rens indforståelse med medspørgere skal udtrykkes som enpositiv tilkendegivelse, eller om det er tilstrækkeligt, at ho-vedspørgeren har undladt at tilkendegive ikke at ønske med-spørgere. Som noget nyt foreslås desuden, at en medspørgerskal anmeldes, samtidig med at spørgeren indleverer sitspørgsmål.Til nr. 5-7Der er tale om konsekvensændringer som følge af beslut-ningsforslagets § 1, nr. 3.Til § 2Det foreslås, at folketingsbeslutningen træder i kraft den1. januar 2013.
Mogens Lykketoft (S)fmd.Bertel Haarder (V)nfmd.Pia Kjærsgaard (DF) Camilla Hersom (RV) Anne Baastrup (SF)John Dyrby Paulsen (S) Karen J. Klint (S) Maja Panduro (S) Henrik Sass Larsen (S) Torben Hansen (S)Sofie Carsten Nielsen (RV) Jonas Dahl (SF) Per Clausen (EL) Birthe Rønn Hornbech (V) Kristian Jensen (V)Flemming Damgaard Larsen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Søren Espersen (DF) Peter Skaarup (DF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111