Udvalget for Forretningsordenen 2012-13
UFO Alm.del Bilag 50
Offentligt
UDVALGSSEKRETARIATETNOTAT
OM OPHÆVELSE AF FORSINKELSESREGLEN
Sammenfatning:
Notatet beskriver, hvorledes den eksisterende forsinkelsesregel foroffentlighedens adgang til udvalgsmateriale (bilag og spørgsmål/svar m.v.)fungerer i praksis, og nogle af de problemer som reglen afstedkommer. Detforeslås, at reglen nu ophæves, således at offentligheden får adgang tildokumenterne samtidig med folketingsmedlemmerne, da de ulemper denafstedkommer overstiger reglens mulige fordele for Folketingets medlemmer.Indstilling:
Detindstilles,at det forelægges for Præsidiet at ophæve forsinkelsesreglenfor offentlighedens adgang til udvalgenes (offentlige) materiale.Tidsforskydningen af offentlighedens adgang til udvalgsmateriale
Det følger af reglerne om adgangen til udvalgenes skriftlige materiale, atoffentligheden får adgang hertil dagen efter, at materialet er registret iFolketinget, jf. § 2, stk. 4, i regler om adgang til folketingsudvalgenes skriftligemateriale m.v. Reglerne blev oprindelig vedtaget af Udvalget forForretningsordenen i 1991 og er senere flere gange blevet ændret afPræsidiet.Reglen om tidsforskydningen har eksisteret, siden det i 1969 blev besluttet atoffentliggøre udvalgsbilag. Præmissen for offentliggørelsen var, atudvalgsmaterialet først måtte offentliggøres fra det tidspunkt, hvor det måtteantages at være kommet udvalgets medlemmer i hænde. Materialet blevderfor i sin tid lagt til pressen dagen efter, at det var modtaget i Folketinget ogomdelt til medlemmerne i papirform. Derved sikrede man, at medlemmernekunne nå at sætte sig ind i svar og andet materiale før pressen.Siden Folketinget fik en hjemmeside i 1997 er offentliggørelsen af dokumentersket på hjemmesiden, og tidsforskydningsreglen indebærer nu, atdokumenterne overføres til den offentligt tilgængelige del af hjemmesidenumiddelbart efter midnat, når registreringen af dokumenterne har fundet sted.
13. august 2013Ref.: 13-000838-1
Mette HansenKonsulent
1/4
Folketingsmedlemmerne og ansatte i folketinget har adgang til dokumenternepå FT.dk umiddelbart efter, at de er registret i Folketingets system kaldetTingdok.Efter at det er blevet muligt at angive spørgers navn på udvalgsspørgsmål,skal ministeriet sende svarene direkte til spørger, samtidig med at svaretsendes til Folketinget. Spørger får derfor svaret før andrefolketingsmedlemmer, da der er nogen ekspeditionstid fra svaret modtages iFolketinget, til det er registret i Tingdok. Det bemærkes, at ca. 70 pct. af alleudvalgsspørgsmål nu (Folketingsåret 2012-13) stilles med angivelse afspørger.De medlemmer, der abonnerer på at få udvalgsmaterialet tilsendt elektronisk,kan vælge enten at modtage en mail med link til materialet løbendeumiddelbart efter registreringen eller mere samlet en eller flere gange omdagen. Endelig kan medlemmer få udvalgsmateriale m.v. i papirform.Papirabonnementet til de medlemmer, der har valgt dette, kommer tilmedlemmerne kl. 8.00 dagen efter registreringen.Problemer i forbindelse med forsinkelsesreglen
Såvel offentligheden som journalister har gentagne gange udtrykt ønske om,at offentligheden kan læse udvalgsmaterialet uden tidsforskydning i forhold tilfolketingsmedlemmerne. Reglen kan opfattes som udtryk for manglendeåbenhed om Folketingets arbejde.Herudover har forsinkelsesreglen særligt givet problemer i forhold til driften afFolketingets hjemmeside, idet den indebærer, at der skal indtænkes såvel enintern som en offentlig del i forbindelse med al programmering, og at der skaldrives to søgemaskiner m.m.Forsinkelsesreglen blev i 2006 af administrationen foreslået afskaffet. Detteskete i forbindelse med arbejdet med etableringen af Folketingets nyehjemmeside. Dengang besluttede Udvalget for forretningsordenen imidlertidat opretholde forsinkelsesreglen.Nu har udleveringen af Ipads til medlemmerne medført, at ogsåfolketingsmedlemmerne oplever problemer med forsinkelsesreglen.Ipaden giver medlemmerne adgang til deres mailsystem og til den offentligedel af FT.dk, men derimod ikke til den interne del af FT.dk.Forsinkelsesreglen indebærer derfor, at medlemmerne først kan læseudvalgsmateriale på FT.dk på deres Ipad dagen efter, at det er registreret iTingdok. Hertil kommer, at medlemmer oplever, at de ikke kan læse de
2/4
dokumenter, som de får tilsendt i en abonnementsmail. Når de klikker pådokumentet får de besked om, at dokumentet endnu ikke er frigivet.Medlemmer har udtrykt utilfredshed med, at de ikke via deres Ipad kan følgemed i dokumentstrømmen uden denne forsinkelse.Såfremt medlemmerne skulle have adgang til den interne del af hjemmesidenfra Ipaden, skal der indføres sikkerhedsløsninger, som ikke umiddelbart erhensigtsmæssige, da det ville betyde, at man mister den hurtige tilgang tilIpaden.En ophævelse af forsinkelsesreglen vil her og nu være den enkleste løsningpå de problemer, som medlemmerne har med at læse de nyeste dokumenterpå FT.dk fra deres Ipads.Den fordel, som medlemmerne vil opleve ved at kunne få adgang til de nyestedokumenter fra deres Ipads uden forsinkende sikkerhedsprocedurer, vilmuligvis kunne opveje den minimale forringelse, som nogle medlemmer vilopleve i forbindelse med en ophævelse af forsinkelsesreglen.Forsinkelsesreglen giver i dag ikke reelt medlemmerne en dag til at sætte sigind i svar m.v., som det var tilfældet, da reglen blev indført. Dengang fikpressen en papirudgave af udvalgsmaterialet, hvorefter pressen kunnehenvende sig til medlemmerne for at få deres kommentar. I dag skernyhedsformidlingen hurtigere, og det er tvivlsomt, om forsinkelsesreglen reeltgiver folketingsmedlemmerne et forspring.En ophævelse af forsinkelsesreglen vil endvidere understøtte Folketingetsønske om at fremstå som et åbent og transparent parlament, hvor alle har ligeog åben adgang til informationerne.Det skal endelig bemærkes, at der ikke har været medlemmer, der har væretutilfredse med, at Europaudvalgets dokumenter gøres offentlig tilgængeligeuden tidsforskydning på EU- Oplysningens hjemmeside.En ophævelse af forsinkelsesreglen vil imidlertid ikke medføre en ændring af,at det kun er den offentlige del af FT.dk der er tilgængelig fra en Ipad. Man vilsåledes fortsat ikke kunne læse de ”interne” udvalgsdokumenter. Det erdokumenter som i henhold til reglerne for adgangen til udvalgsmaterialet kunkan læses af medlemmer og ansatte i Folketinget. Disse dokumenterindeholder ofte oplysninger af mere privat/følsom karakter, uden at de dogskal gøres fortrolige. Det kan typisk være henvendelser fra private ellerforeløbige udkast til arrangementer, høringer m.v. som medlemmerne skalkunne drøfte.
3/4
Det har hidtil ikke givet anledning til problemer i forhold til medlemmerne, menvil blive taget op i forbindelse med en egentlig revision af regelsættet, somdaterer sig tilbage til en tid, hvor alt var papirbaseret og hvor der ikkeeksisterede nogen hjemmeside.
4/4