Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 97
Offentligt
1196069_0001.png
1196069_0002.png
1196069_0003.png
1196069_0004.png
1196069_0005.png
1196069_0006.png
1196069_0007.png
1196069_0008.png
1196069_0009.png
1196069_0010.png
1196069_0011.png
1196069_0012.png
1196069_0013.png
1196069_0014.png
1196069_0015.png
1196069_0016.png
1196069_0017.png
1196069_0018.png
1196069_0019.png
1196069_0020.png
1196069_0021.png
1196069_0022.png
udkast af 12. december 2012j.nr. 2012-3466
Udkast tilForslagtilLov om ændring af lov om en Cityring(Afgrening til Nordhavnen)§1I lov nr. 552 af 6. juni 2007 om en Cityring foretages følgende ændringer:
1.Efter § 5 indsættes:”Kapitel 3 aAfgrening til Nordhavnen§ 5 a.Transportministeren bemyndiges til at træffe dispositionerefter denne lovom udvidelse afCityringen med en afgrening til Nordhavnen.Stk. 2.Kort over udvidelse af Cityringen med afgreningen til Nordhavnen fremgår af lovens bilag 2.Stk. 3.Lovens §§ 3- 6, samt § 7, stk. 2-5, finder ikke anvendelse på afgreningen af Cityringen tilNordhavnen.§ 5 b.Metroselskabet I/S forestår projektering, anlæg og drift af afgreningen af Cityringen tilNordhavnen. Driften af afgreningen til Nordhavnen foregår som en integreret del af driften på denøvrige Cityring, jf. § 2.§ 5 c.Metroselskabet I/S skal i overensstemmelse med udbudsreglerne foretage udbud af anlæg, driftog vedligehold af afgreningen af Cityringen til Nordhavnen. Afgreningen af Cityringen til Nordhavnenskal som den øvrige del af Cityringen ejes af Metroselskabet I/S, jf. § 5, stk. 1.Stk. 2.Efter afholdelse af udbud og inden Metroselskabet I/S indgår kontrakter om anlæg afafgreningen af Cityringen til Nordhavnen, forelægger Metroselskabet I/S sin indstilling med henblik pågodkendelse heraf for transportministeren og Københavns Kommune.Stk. 3.Kontrakter om anlæg af afgreningen til Nordhavnen efter stk. 2 kan kun indgås, hvis der erenighed herom mellem transportministeren og Københavns Kommune.§ 5 d.Ved tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter til anlæg og drift, der ikke er nødvendige iforbindelse med afgreningen af Cityringen til Nordhavnen, og som staten og Københavns Kommune harmulighed for at vælge i forbindelse med gennemførelse af anlægget, jf. § 5 b. Tilkøb og udnyttelse afoptioner betales af den, der ønsker at foretage tilkøb eller udnytte option.
Side 1 af 22
Stk. 2.Uforudsete udgifter og fordyrelser, som er nødvendige af hensyn til gennemførelse afafgreningen af Cityringen til Nordhavnen, betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansieringtilvejebringes af Københavns Kommune med 54,5 % og staten med 45,5 %.Stk. 3.De i stk. 1 og 2 nævnte betalinger omfatter betaling til anlægsomkostninger og i givet fald tildrifts- og vedligeholdelsesomkostninger.§ 5 e.Udgifter som følge af krav fra en myndighed, herunder som følge af internationale krav, EU-retlige krav eller national lov, herunder jernbanesikkerhedsmæssige krav i forbindelse med projekteringog anlæg af afgreningen af Cityringen til Nordhavnen betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendigefinansiering tilvejebringes af Københavns Kommune med 54,5 % og staten med 45,5 %.§ 5 f.Udgiften til eventuelle nødvendige tilpasninger af vandforsyningsnettet i forbindelse medprojektering og anlæg af afgreningen af Cityringen til Nordhavnen betales af Metroselskabet I/S. Dennødvendige finansiering tilvejebringes af Københavns Kommune med 54,5 % og staten med 45,5 %.Stk. 2.Kommunen er forpligtet til at føre afløbsledninger frem til tilslutningspunkter lige uden for hverstations- og skaktkonstruktion i forbindelse med projektering og anlæg af afgreningen af Cityringen tilNordhavnen. Metroselskabet I/S betaler sædvanligt tilslutningsbidrag til afløbsledninger.Metroselskabet I/S afholder eventuelle udgifter til afledning af oppumpet vand fra udgravninger, og dennødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med 54,5 pct. og statenmed 45,5 pct.§ 5 g.Bestemmelsen i § 106, stk. 1, i lov om offentlige veje om gæsteprincippet finder anvendelse iforbindelse med projektering og anlæg af afgreningen af Cityringen til Nordhavnen, jf. § 5 a.”
2.Efter bilag 1 indsættesbilag 2,der affattes som bilag 1 til denne lov.
§2Loven træder i kraft den xx 2013.
Side 2 af 22
Bilag 1”Bilag 2Kort over udvidelse af Cityringen medafgreningen til Nordhavnen
Side 3 af 22
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse
Indhold1. Lovforslagets hovedindhold og baggrund ............................................................................................... 51.1. Indledning ........................................................................................................................................ 51.2. Baggrund .......................................................................................................................................... 51.2.1. Politisk aftale af 20. juni 2012 om bedre cykeltrafik og ny metro til Københavns Nordhavnmv........................................................................................................................................................ 51.2.2. Aftale mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune om anlæg og drift afen afgrening til Nordhavnen fra Cityringen ........................................................................................... 62. Lovforslagets indhold ..............................................................................................................................73. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommune og regioner ...................................... 84. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet............................................................. 95. Administrative konsekvenser for borgerne ............................................................................................ 96. Miljømæssige konsekvenser ................................................................................................................... 96.1. VVM-processen ...............................................................................................................................106.2. Miljømæssige konsekvenser i driftsfasen .......................................................................................106.2.1. Trafikale forhold...........................................................................................................................106.2.2. Naturforhold ............................................................................................................................ 116.2.3. Kulturhistoriske forhold........................................................................................................... 116.3. Miljømæssige konsekvenser i anlægsfasen ..................................................................................... 116.3.1. Trafikale forhold ....................................................................................................................... 116.3.2. Støj ........................................................................................................................................... 116.3.3. Vibrationer ............................................................................................................................... 126.3.4. Naturforhold ............................................................................................................................ 136.3.5. Kulturhistoriske forhold........................................................................................................... 137. Forholdet til EU-retten .......................................................................................................................... 138. Høring over lovforslaget ........................................................................................................................ 149. Sammenfattende skema ........................................................................................................................ 14
Side 4 af 22
1. Lovforslagets hovedindhold og baggrund1.1. IndledningLovforslaget indebærer, at Cityringen kan udvides med en afgrening til Nordhavnen. Afgreningen skalanlægges af Metroselskabet I/S som en integreret del af anlægsarbejderne på Cityringen. Afgreningen tilNordhavnen omfatter en tunnel fra Cityringens sporskiftekammer ved Øster Søgade, der går til en dybstation i tilknytning til den ny nordlige adgang til Nordhavns S-togsstation, og derfra videre ud ibyudviklingsområdet til en endestation på højbane ved Orientkaj. Linjen vil senere kunne forlænges tilen evt. yderligere byudvikling i Nordhavnen, men en forlængelse er ikke omfattet af lovforslaget.Afgreningen skal drives og vedligeholdes af Metroselskabet I/S som en integreret del af Cityringen.1.2. BaggrundDer er foretaget et større udredningsarbejde om afgreningen af Cityringen til Nordhavnen, jf.”Cityringen, Udredning om en afgrening til Nordhavnen”, oktober 2011.På baggrund af udredningen blev der indgået en aftale mellem staten, Københavns Kommune ogFrederiksberg Kommune om at igangsætte de forberedende arbejder for en afgrening til Nordhavnen.Aftalen blev tiltrådt af de tre parters bevilgende myndigheder, jf. for statens vedkommende aktstykke 50af 9. februar 2012. Med aftalen fik Metroselskabet I/S hjemmel til at mellemfinansiere udgifter for 96mio. kr. til de forberedende arbejder som et udlæg.De forberedende aktiviteter omfattede, bl.a. gennemførelse af udbud og indgåelse af kontrakter områdgiverydelser, indgåelse af kontrakt om gennemførelse af geotekniske undersøgelser, ydelse af fagligbistand til Københavns Kommunes udarbejdelse en VVM-undersøgelse med tilhørendekommuneplantillæg, forberedelse af grundlaget for udbud og indgåelse af kontrakter om anlæg ogtransportsystem og indgåelse af kontrakter om og gennemførelse af nødvendige ændringer påCityringsprojektet, herunder især kontrakt om en ændret udformning af sporskiftekammeret underØster Søgade med henblik på at omdanne dette kammer til et udfletningskammer for afgreningen tilNordhavnen, og andre forberedende aktiviteter.1.2.1. Politisk aftale af 20. juni 2012 om bedre cykeltrafik og ny metro til Københavns Nordhavn mv.Af Aftale af 20. juni 2010 om bedre cykeltrafik og ny metro til Københavns Nordhavn mv. mellemregeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, DanskFolkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, fremgår følgende:”Metrotil Københavns NordhavnParterne er enige om, at der skal etableres en metrolinje til Københavns Nordhavn, som kan sikre enattraktiv kollektiv trafikbetjening af dele af Østerbro og Nordhavnen.En ny bydel er på vej i Nordhavnen, og etablering af en metrolinje som en afgrening fra Cityringen tilNordhavnen vil sikre området og de mange beboere og erhvervsdrivende, der i løbet af de kommendeår vil bosætte sig i området, en effektiv og miljøvenlig transportform, og dermed medvirke til etmarkant løft af den kollektive trafik.Metrolinjen til Nordhavn vil indgå som en integreret del af Cityringen. Det betyder, at der skabesdirekte forbindelse mellem de nye byudviklingsområder og de centrale bydele, herunder de centralestationer med mange forbindelser til den øvrige kollektive trafik.Der er både økonomiske og miljø- og byplanmæssige fordele ved at lave en metrolinje til Nordhavnen
Side 5 af 22
nu frem for senere. Anlægget bliver ca. 300 mio. kr. billigere, fordi der i forvejen arbejdes påCityringen. Der vil desuden blive færre gener for naboer til byggeriet, og der vil være færreforstyrrelser i driften for passagererne på Cityringen.Parterne er enige om, at disse fordele skal søges udnyttet, og har allerede i Aftale om elektrificering afjernbanen mv. af 7. februar 2012 besluttet, at Metroselskabet igangsætter forberedende arbejder fremtil medio 2012 inden for en ramme på 96 mio. kr. Det fremgår endvidere af aftalen, at parterne medio2012 skal tage stilling til, om der kan prioriteres midler til et statsligt bidrag til anlægget af enafgrening fra Metrocityringen til Nordhavnen i København.Metroselskabet og By & Havns beregnede samlede anlægsoverslag for projektet er 2,9 mia. kr. (inkl.30 pct. reserve). Projektet udføres i regi af Metroselskabet og Metroen til Nordhavn og kan stå færdigi 2019. Finansieringen af projektet tilvejebringes gennem ejerbidrag fra Københavns Kommune ogstaten, passagerindtægter og indtægter ved salg af ejendomme mv.Parterne noterer sig, at der er enighed med Københavns Kommune om, at ejerfordelingen mellemkommunen og staten til Nordhavnsmetroen bliver med 45,5 pct. til staten og 54,5 pct. til kommunen.Parterne er enige om, at der nu afsættes et statsligt bidrag på 328 mio. kr. til etableringen af en nymetrolinje til Nordhavn. Heraf indskydes 137 mio. kr. i 2012 i Metroselskabet og de resterende 191mio. kr. reserveres som en statslig reserve.Det statslige bidrag finansieres af besparelserne på Signalprogrammet som følge af budgetanalysenvedr. udgifterne til styring mv. af Signalprogrammet.”1.2.2. Aftale mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune om anlæg og drift afen afgrening til Nordhavnen fra CityringenEfter den politiske aftale af 20. juni 2012 om bl.a. en ny metro til Københavns Nordhavn, jf. afsnit 1.2.1,er der mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune indgået en aftale ommetroafgreningen til Nordhavnen. Aftalen er godkendt af de tre parters bevilgende myndigheder og blevunderskrevet af de tre parter i september 2012. Aftalen indeholder bl.a. en ejeraftale, som i forlængelseaf, at parterne i februar 2012 aftalte at igangsætte den første del af de forberedende arbejder inden foren ramme på 96 mio. kr. (2012-priser) fastslår, at Metroselskabet I/S kan fortsætte og afslutte deforberedende arbejder m.v. inden for et yderligere beløb på 40 mio. kr. (2012-priser).Det fremgår bl.a. af aftalen mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, at:”Formålet med anlæg af afgreningen til Nordhavnen nu er:at opnå en forbedring af den samlede kollektive transport i Hovedstaden ved at forsyne en nystor bydel i Nordhavnen med en højklasset metrolinje,at medvirke til en forøgelse af antallet af passagerer i den kollektive trafikat gøre udviklingen af den nye bydel i Nordhavnen mere attraktiv og derved medvirke til enhurtigere udbygning og til at sikre en højere kvalitet af denne bydel,at medvirke til at øge beskæftigelsen, dels gennem stimulering af private investeringer i dennye bydel, dels gennem en forøgelse af egentlige anlægsaktiviteter. Det vurderes, at der iperioden 2012-2019 vil kunne skabes op til 4.000 nye job som direkte og indirekte effekt afanlægsarbejdet.at opnå en synergieffekt, som kan nedbringe omkostningerne ved anlæg af afgreningenvæsentligt uden at indebære forsinkelse af anlægget af Cityringen. Synergieffekten kan opnåsgennem en fysisk og tidsmæssig koordinering af anlægget af afgreningen med
Side 6 af 22
anlægsarbejderne på Cityringen. Synergieffekten og dermed besparelserne opnås bl.a.gennem en mere hensigtsmæssig udformning af det samlede anlæg, hvor Cityringenssporskiftekammer omdannes til et udfletningskammer, således at både konstruktioner ogbyggelads udnyttes til begge anlæg.at mindske indgrebet i driften af Cityringen i forbindelse med anlæg og senere åbning af enafgrening til Nordhavnen til en ganske kort periode. En senere etablering uden forberedendetiltag på nuværende tidspunkt vurderes at medføre reduceret drift på Cityringen i omkringseks år. Såfremt alene udfletningskammeret etableres på nuværende tidspunkt, vurderes ensenere etablering af afgreningen til Nordhavnen at medføre reduceret drift med énvejskørselpå Cityringen i omkring et år.”
Som det blev aftalt for første del af de forberedende arbejder, forudsættes Metroselskabet I/S’omkostninger til de resterende forberedende aktiviteter midlertidigt afholdt af Metroselskabet I/S somudlæg under Cityringsprojektet, men permanent finansieret under selskabets anlægsbudget forafgreningen til Nordhavnen, når gennemførelsen af projektet er godkendt.Såfremt det besluttes ikke at gennemføre anlægget, forudsættes omkostningerne afholdt afMetroselskabet I/S. En forlængelse af tilbagebetalingstiden for selskabets gæld som følge heraf, skønnesat være på ca. 1 år.Omkostningerne til en del af de forberedende aktiviteter vil kunne nyttiggøres, selv om afgreningen tilNordhavnen først gennemføres på et senere tidspunkt. Det gælder særligt ændring afsporskiftekammeret ved Øster Søgade til et udfletningskammer og gennemførelse af de geotekniskeundersøgelser.Afgreningen til Nordhavnen vil ifølge udredningen koste 2.460 mio. kr. inklusiv 10 pct. reserve (2012-priser) – med 30 pct. reserve er anlægsudgiften på 2,9 mia. kr., jf. ovenfor i afsnit 1.2.1.Ved aktstykke 115 af 16. august 2012, er der givet bevillingsmæssig hjemmel til at indskyde 137 mio. kr. iMetroselskabet I/S som statens andel til etablering af afgreningen af Cityringen til Nordhavnen, samt tilat der afsættes en central reserve til projektet på 191 mio. kr.2. Lovforslagets indholdLovforslaget indeholder forslag om både projektering, anlæg og drift af en udvidelse af Cityringen meden afgrening til Nordhavnen.Lovforslaget indeholder hjemmel til, at Cityringen udvides til også at omfatte afgreningen tilNordhavnen.Der indsættes således et nyt kapitel i lov om en Cityring om afgreningen til Nordhavnen. Det nye kapitelfastslår, at transportministeren bemyndiges til at træffe dispositioner i henhold til loven om enudvidelse af Cityringen med en afgrening til Nordhavnen, og at Metroselskabet I/S skal forståprojektering, anlæg og drift af afgreningen samt at driften skal foregå som en integreret del afCityringen.Det fastslås desuden, at §§ 3-6 samt § 7, stk. 2-5, i lov om en Cityring, ikke finder anvendelse påafgreningen til Nordhavnen.
Side 7 af 22
Det skyldes, at de særlige regler om udarbejdelse af VVM og godkendelse af anlægget ikke finderanvendelse på udvidelsen af Cityringen med en afgrening til Nordhavnen, idet VVM processen foranlægget følger de almindelige regler i planlovgivningen, idet det er Københavns Kommune, der somplanmyndighed udarbejder kommuneplantillæg med VVM-redegørelse og miljøvurdering og som giverVVM-tilladelsen til bygherren.På grund af anlæggets sammenhæng med den øvrige Cityring vil nogle af anlægsopgaverne af såveltekniske som funktionelle og sikkerhedsmæssige grunde ikke kunne adskilles fra Cityringen. Det vilderfor kunne komme på tale i overensstemmelse med gældende udbudsregler at undtage fraudbudspligten for visse opgaver, fx levering af styresystemet. Anlæg af den basale infrastruktur, fxanlæg af tunneller vil derimod skulle udbydes efter de normale udbudsprocedurer. Der henvises til desærlige bemærkninger til den foreslåede § 5 c.Desuden kræver indgåelse af kontrakter om afgreningen til Nordhavnen kun tilslutning fra staten ogKøbenhavns Kommune og ikke fra Frederiksberg Kommune.Det er ligeledes kun staten og Københavns Kommune, der skal betale for eventuelle uforudsete udgifterog fordyrelser, samt udgifter som følge af skærpede myndighedskrav, tilpasninger tilvandforsyningsnettet og fremførsel af afløbsledninger til tilslutningspunkter lige uden for hver stations-og skaktkonstruktion i forbindelse udvidelse af Cityringen med en afgrening til Nordhavnen.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommune og regionerAfgreningen til Nordhavnen vil ifølge udredningen koste 2.460 mio. kr. inklusiv 10 pct. reserve (2012-priser), jf. tabel 1.
Tabel1. Anlægsøkonomi for afgreningen af Cityringen til Nordhavnen.
Anlægsøkonomi (mio. kr. afrundet tilhele 10 mio. kr., medio 2012-niveau)Bygge- og anlægsarbejderTransportsystem, anlægAndre arbejder og udgifterOverordnede generelle omkostningerBasisoverslagReserver – 10 pct.Samlet anlægsoverslagSamlet overslag omregnet tilnutidsværdi medio 2012
Nordhavnsafgrening ved 10 pct. reserve1.320430504302.2302202.4602.190
Side 8 af 22
Anlægsomkostningerne per kilometer vil gennemsnitligt blive cirka 20 procent lavere for afgreningenend for Cityringen. Det skyldes først og fremmest, at der er tale om integration af afgreningen tilNordhavnen i Cityringen, så der bl.a. ikke er behov for at anlægge et nyt Kontrol- ogVedligeholdelsescenter på afgreningen, og at en del af strækningen er højbane. Men det skyldes også, atCityringens sporskiftekammer ved Øster Søgade kan omdannes til et afgreningskammer, således at derkan spares konstruktionsomkostninger og omkostninger til byggepladsen, som kan anvendes til beggeanlæg. Besparelsen alene som følge af integreringen af anlægsarbejderne vurderes til at udgøre omkring300 mio. kr.Når der tages hensyn til, at omkostningerne vil falde over nogle år, svarer det til ca. 2.190 mio. kr. i2012-priser, under forudsætning af en realrente på 3 pct. pr. år og med en tidshorisont på 50 år.I det samlede anlægsoverslag herover er der inkluderet en reserve på 10 pct. til uforudsete udgifter. Detendelige ankerbudget kendes først, når anlægget har været i udbud, og der efter ejernes godkendelseindgås kontrakt, hvilket forventes at ske primo 2014. Den endelige anlægssum foreligger, nårMetroselskabet I/S aflægger anlægsregnskab ved projektets afslutning.Finansiering tilvejebringes via øgede passagerindtægter på 1.080 mio. kr. (nettodriftsoverkud) samtbidrag fra Udviklingsselskabet By og Havn I/S på 900 mio. kr. (ejendombidrag og OPP-bidrag.)Herudover via et ejerbidrag fra Københavns Kommune og staten på i alt 300 mio. kr., som fordeles ift.ejerandelene på 54,5 pct. til Københavns Kommune of 45,5 pct. til staten.Københavns Kommune har i 2012 indskudt 163 mio. kr. og staten har i 2012 indskudt 137 mio. kr., jf.aktstykke 115 af 16. august 2012.Parterne har derudover reserveret midler til en central reserve for projektet. Staten har reserveret 191mio. kr. og Københavns Kommune har reserveret 137 mio. kr. Staten anvender ny anlægsbudgetteringog den statslige reserve på 191 mio. kr. er således en yderligere 20 pct.reserve, idet indskuddet på 137mio. kr. var inklusiv en 10 pct. reserve. Der er således fra statens side samlet afsat en reserve på 30 pct. ioverensstemmelse med ny anlægsbudgettering.De angivne reserver gælder, hvis de var blevet indbetalt til Metroselskabet I/S medio 2012. I tilfælde af,at indbetalingen helt eller delvis sker på et senere tidspunkt, skal beløbene fremskrives medanlægsindekset samt forrentes med en realrente på 3 pct. pr. år.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslag til tillæg til kommuneplan 2011 for Københavns Kommune om metro til Nordhavn medtilhørende VVM-redegørelse og miljøvurdering indgår som planlægningsmæssig forudsætning foranlæg af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen. Med tillægget forventer Københavns Kommune atvedtage en retningslinje for anlæg af metro til Nordhavn.
Side 9 af 22
I overensstemmelse med kravene til VVM-redegørelse og miljøvurdering er miljømæssige konsekvenserog påvirkninger af omgivelserne beskrevet og vurderet med hensyn til en række forhold. Selve VVM-processen er beskrevet nedenfor i afsnit 6.1. De væsentligste miljømæssige forhold er beskrevet i afsnit6.2. for driftsfasen og i afsnit 6.3. for anlægsfasen.6.1. VVM-processenFra den 1. marts 2012 til den 13. april 2012 gennemførte Københavns Kommune en for-offentlighedsfase og scoping, hvor borgere og berørte myndigheder kunne komme med ideer og forslagtil, hvilke miljøforhold og undersøgelser, der burde indgå i VVM-redegørelsen.På baggrund af høringsperioden blev der udarbejdet en hvidbog, som sammenfattede kommunensvurdering af de indkomne bemærkninger. Hvidbogen blev tiltrådt af Borgerrepræsentationen den 20.juni 2012.Københavns Kommune har med udgangspunkt i den forudgående høring udarbejdet et forslag tilkommuneplantillæg med VVM-redegørelse og miljøvurdering for metro til Nordhavn.Borgerrepræsentationen besluttede den 20. september 2012 at sende planforslaget i høring fra den 1.oktober til den 30. november2012. Når høringen er slut skriver Københavns Kommune en hvidbog udfra de modtagne høringssvar. Hvidbogen samt det endelige planforslag for metro til Nordhavn forventespolitisk behandlet og vedtaget i foråret 2013.6.2. Miljømæssige konsekvenser i driftsfasen6.2.1. Trafikale forholdNordhavnsmetroen vil medvirke til at løse behovet for persontransport i den nye bydel i Nordhavn ogvil hermed indirekte bidrage til at reducere behovet for lokal personbiltransport. Når den nye bydel iindre Nordhavn og de stationsnære områder nord herfor er udbygget, forventes det, at ca. 6.300personer pr. døgn vil stige på ved v/Orientkaj og ca. 4.300 ved Nordhavn metrostation.6.2.1. Støj og vibrationerI driftsfasen forventes der ikke nogen væsentlig støj fra metrotrafikken. Ingen eksisterende bygningervil blive belastet med støj fra metrotrafik på højbanen over den vejledende støjgrænse på 64 dB. Detvurderes, at støjgrænserne vil kunne overholdes til nyt nabobyggeri, når udbygningen af Nordhavnenskrider frem.Ventilationsanlæg og andre faste anlæg ved stationerne indrettes således, at grænseværdier for støj iomgivelserne overholdes. Der vil ikke være støj fra ventilationsristen i Krauseparken under normaldrift.Der vil ikke være overskridelser af grænseværdier for bygningsskadelige vibrationer, komfortvibrationereller infralyd i driftsfasen.Sporene i tunnelerne vil blive befæstede på en måde, så kørslen med metrotog heller ikke giveranledning til overskridelse af grænseværdier for strukturlyd.
Side 10 af 22
6.2.2. NaturforholdDrift af metroen vil ikke påvirke dyre- eller plantelivet.6.2.3. Kulturhistoriske forholdHøjbanen i Nordhavn vil blive et markant element i den fremtidige nye bydel i Nordhavnen.Strækningen på 160 m med åben rampe og dæmning vil udgøre en markant barriere.6.3. Miljømæssige konsekvenser i anlægsfasenEt stort anlægsprojekt som afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen anlagt i de centrale dele afKøbenhavn vil uundgåeligt påvirke omgivelserne i anlægsfasen. Anlægsarbejdet vil således generereøget lastbiltrafik og medføre støj og vibrationer omkring byggepladserne samt påvirke natur- ogkulturforhold.Disse påvirkninger er vurderet som led i udarbejdelsen af Københavns Kommunes VVM-redegørelse.Omfanget af øget lastbilkørsel er heri vurderet på grundlag de forventede transportmængder og støj- ogvibrationspåvirkning baseret på støj- og vibrationsberegninger, men uden at der foreligger et detaljeretanlægsprojekt og uden detaljeret kendskab til den kommende entreprenørs anlægsmetoder. Det ervæsentligt at dette medtages ved myndighedernes behandling af de nødvendige tilladelser tilanlægsarbejdernes gennemførelse, som vil skulle baseres på VVM-redegørelsen.6.3.1. Trafikale forholdPå grundlag af de i VVM-redegørelsen indeholdte vurderinger forventes det, at omfanget afjordtransporter til skaktbyggepladsen i Krauseparken gennemsnitligt vil være på ca. 20 lastbiler idøgnet i den periode på nogle måneder, hvor der graves ud til skakten. I den resterende anlægsperiodevil lastbiltrafikken være mindre.For at mindske generne for beboere og andre lokale trafikanter og skabe størst mulig trafiksikkerhed vilKøbenhavns Kommune i samarbejde med Københavns Politi og Metroselskabet I/S fastlæggelastbilruter mellem Strandboulevarden og Krauseparken. Det er muligt, at der i den forbindelse vil skemindre ombygninger af lokalvejene. Eventuelle gener fra ventende lastbiler vil blive imødegået vedetablering af et venteområde uden for de tætte boligkvarterer, ligesom ind- og udkørsel af lastbiler til ogfra byggepladsen vil blive dirigeret af portvagter/flagmænd efter behov.Til og fra byggepladsen i Nordhavnen er det i VVM-redegørelsen vurderet, at der gennemsnitligt vil køreca. 20 lastbiler i døgnet i den periode på 4-5 år, hvor stationen skal etableres. Dog vil der i den periodepå ca. et år, hvor tunnelboringen finder sted, gennemsnitligt køre ca.20olastbiler i døgnet.Detopborede materiale (”muck”) fra tunnellerne forventes kørt ca. 2 km til deponering i Nordhavnen.Der vil blive sikret trafikal forbindelse til Aarhusgadekvarteret i hele anlægsperioden, ligesom der ogsåvil blive sikret trafikal forbindelse mellem Industrivej og Orientkaj.6.3.2. StøjPå grundlag af de i VVM-redegørelsen indeholdte vurderinger forventes det, at det i perioder ikke vilvære muligt at overholde grænseværdierne for bygge- og anlægsstøj ved beboelser i både dag- ognattetimer. Det gælder bl.a. i forbindelse med etableringen af byggegrubeindfatningen til skakten i
Side 11 af 22
Krauseparken og til stationen ved Nordhavn samt i forbindelse med tunnelboringen, hvor der vil skullearbejdes i døgndrift.Særligt vil det i Krauseparken på grund af de snævre pladsforhold være nødvendigt at arbejde tæt påboliger med støjende entreprenørmaskiner, herunder formentlig sekantpæle maskiner. I Nordhavnenvil byggepladsen ligge i større afstand fra boliger. Ved byggepladsen i Nordhavnen vil kontorblokkene iSundkrogsgade i perioder blive belastet med støjniveauer ud over grænseværdierne i den normalearbejdstid.I VVM-redegørelsen er det derfor forudsat, at støjbelastningen i omgivelserne vil blive søgt reduceretgennem støjafskærmning samt optimering af arbejdsmetoder. Det forudsættes endvidere, at naboer tilbyggepladser vil blive informeret forud for planlagte aktiviteter, der støjer særligt, og at støjforholdeneløbende overvåges.I VVM-redegørelsen er der særlig fokus på støjbelastningen af de nærliggende småbørnsinstitutionerved byggepladsen i Krauseparken. Det tilkendegives, at såfremt generende støj i institutionerne ikkekan undgås i perioder, kan det komme på tale at afhjælpe støjproblemerne på anden vis, f.eks. vedmidlertidig omplacering af udendørs sovepladser eller opstilling af støjafskærmning på institutionensareal. Konkrete løsninger vil blive aftalt mellem Københavns Kommune, Metroselskabet I/S og denberørte institution.Ligeledes er det i VVM-redegørelsen tilkendegivet, at der for særligt udsatte beboere, hvis hverdaggeneres væsentligt, f.eks. søvn efter nattearbejde, barsel, hjemmearbejde mm., kan blive tale om attilbyde midlertidige opholdsrum i dagtimerne.Da det af VVM-redegørelsen fremgår, at det må forventes, at støjniveauerne både i dagtimer ognattetimer i periode vil overstige støjgrænserne for bygge- og anlægsarbejder, og da det ikke forventes,at de nævnte støjreducerende tiltag vil kunne nedbringe støjen til under støjgrænserne, er det forudsat,at der udstedes de nødvendige dispensationer og tilladelser, således at anlægsarbejdet kan gennemføresmed effektive anlægsmetoder, der begrænser varigheden af de perioder, hvor støjen uundgåeligt viloverstige grænseværdierne. Det er herved forudsat, at der forud gennemføres relevante støjbegrænsedetiltag.6.3.3. VibrationerVed anlæg af Nordhavnsmetroen forventes ingen eller meget få bygningsskader som følge afvibrationer.Det forventes ikke, at vibrationsniveauet eller det strukturbårne lydniveau for kørsel med arbejdstog viloverskride grænseværdierne.For særligt udsatte beboere, hvis hverdag generes væsentligt, f.eks. søvn efter nattearbejde, barsel,hjemmearbejde mm., kan der evt. tilbydes midlertidige opholdsrum i dagtimerne.Naboer vil blive informeret forud for planlagte aktiviteter, der kan medføre generende vibrationer.
Side 12 af 22
Vibrationer fra passage af tunnelboremaskinen kan være generende i overliggende boliger ogvirksomheder, men varigheden for den enkelt bygning vil normalt være begrænset til ca. 4 døgn pr.tunnelrør.Anlægsarbejderne giver anledning til en generelt forhøjet vibrationsbelastning ved Krauseparken, derkan medføre gener. Det er beregnet, at grænseværdien for bygningsskadelige vibrationer ikke vil bliveoverskredet.Ved boring af sekantpæle i Krauseparken, kan der i en længere periode forekomme mindreoverskridelser af grænseværdien for komfortvibrationer i de nærmeste boliger. Udgravning ogbetonarbejder kan også i perioder overskride grænseværdier for vibrationskomfort.Anlægsarbejderne giver anledning til en generelt forhøjet vibrationsbelastning ved Nordhavn Station ogudgravning og betonarbejder kan overskride grænseværdier for vibrationskomfort i mindre antalomfang.6.3.4. NaturforholdI den nordligste del af Nordhavn findes en bestand af grønbroget tudse, der er optaget på EF-habitatdirektivets bilag IV og derfor er særligt beskyttelseskrævende. Arten er ikke fundet i projekt-området, men den kan vandre langt. For at forhindre grønbroget tudse i at bevæge sig ind påarbejdspladsen, opsættes der paddehegn omkring arbejdspladsen i anlægsperioden.6.3.5. Kulturhistoriske forholdDer er ingen fredede fortidsminder, kirker eller fredede bygninger, der vil blive påvirket afNordhavnsmetroen.Københavns Museum vil forud for anlægsarbejdet vurdere, om det er nødvendigt at gennemførearkæologiske undersøgelser i dele af projektområdet.Placeringenaf Nordhavn station vil betyde, at to bevaringsværdige bygninger i Århusgade må fjernes.7. Forholdet til EU-rettenForslaget skal overholde gældende EU-krav vedrørende udbud af offentlig servicetrafik (Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1370/2007 af 23. oktober 2007 om offentligpersonbefordring med jernbane og ad vej og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 1107/70)(PSO-forordningen) samt EU’ udbudsregler for offentlige kontrakter (Europa-Parlamentets og RådetsDirektiv nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse afoffentlige vareindkøbskontrakter offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- oganlægskontrakter (udbudsdirektivet) samt (Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv nr. 2004/17/EF af31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- ogenergiforsyning, transport samt posttjenester (”forsyningsvirksomhedsdirektivet”)).Det forhold, at staten med denne lov overlader Metroselskabet I/S en række opgaver, er derfor ikke i sigselv omfattet af EU’s udbudsregler.
Side 13 af 22
8. Høring over lovforslagetLovforslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:Advokatsamfundet, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro ,Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik, Danmarks naturfredningsforening, Dansk arbejdsgiverforening,Dansk byggeri, Dansk cyklistforbund, Dansk Erhverv, Dansk Handicap forbund, Danskehandicaporganisationer, Dansk jernbaneforbund, Dansk ledningsejerforum, Dansk Transport og Logistik –DTL, Danske Havne, Danske Havnevirksomheder, Danske Regioner, DI Transport: [email protected], DSB,Energinet.dk, Fagligt Fælles Forbund, Frederiksberg Kommune, Friluftsrådet, Håndværksrådet,Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Landsorganisationen i Danmark, Metroselskabet,Movia, NOAH-Trafik, Rådet for Bæredygtig Trafik, Trafikselskaberne i Danmark og Udviklingsselskabet By& Havn I/S.
9. Sammenfattende skema

Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser

Positivekonsekvenser/mindreudgifterØkonomiskeIngenkonsekvenser forstat, kommuner ogregioner
Negative konsekvenser/merudgifter
Det samlede anlægsoverslag forprojektet er 2.190 mio. kr. (medio2012-niveau ved 10 pct. reserve).Finansiering tilvejebringes via øgedepassagerindtægter(nettodriftsoverskud) samt bidrag fraUdviklingsselskabet By og Havn I/S(ejendomsbidrag og OPP-bidrag.)Herudover via et ejerbidrag fraKøbenhavns Kommune og staten på ialt 300 mio. kr. som fordeles ift.ejerandelene på 54,5 pct. tilKøbenhavns Kommune og 45,5 pct.til staten.Staten har. i 2012 indskudt 137 mio.kr. og afsætter 191 mio. kr. som enstatslig reserve, jf. aktstykke 115 af16. august 2012.Københavns Kommune har indskudt163 mio. kr. i 2012 og afsætter enreserve på 137 mio. kr.Ingen
AdministrativeIngenkonsekvenser forstat, kommuner ogregioner
Side 14 af 22
ØkonomiskeIngenkonsekvenser forerhvervslivetAdministrativeIngenkonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAfgreningenunderstøttermulighederne forbæredygtigtransport, der påsigt vil kunnereducereudledningen afCO2.
Ingen
Ingen
Konsekvenserne er vurderet iKøbenhavns Kommunes VVM-redegørelse og miljøvurdering. Dervil blive iværksat diverse tiltag for atgenerne i anlægsfasen vil blivemindsket.
AdministrativeIngenkonsekvenser forborgerne
Ingen
Forholdet til EU-Forslaget skal overholde gældende EU-krav vedrørenderettenudbud af offentlig servicetrafik (Europa-Parlamentets ogRådets Forordning (EF) Nr. 1370/2007 af 23. oktober2007 om offentlig personbefordring med jernbane og advej og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr.1107/70) (PSO-forordningen) samt EU’ udbudsregler foroffentlige kontrakter (Europa-Parlamentets og RådetsDirektiv nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004 omsamordning af fremgangsmåderne ved indgåelse afoffentlige vareindkøbskontrakter offentligetjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- oganlægskontrakter (udbudsdirektivet) samt (Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv nr. 2004/17/EF af 31.marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne vedindgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning,transport samt posttjenester(”forsyningsvirksomhedsdirektivet”)).
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1
Side 15 af 22
Der foreslås indsat et nyt kapitel 3 a. Kapitlet omhandler afgreningen til Nordhavnen.Til § 5 aDen foreslåede bestemmelse i§ 5 abemyndiger transportministeren til at træffe bestemmelser ihenhold til denne lov om udvidelse af Cityringen med en afgrening til Nordhavnen. Ministerensbeføjelser er begrænset af, at Metroselskabet I/S er tillagt beføjelser, jf. den foreslåede § 5 b.Til § 5 bDet foreslås i§ 5 b,at Metroselskabet I/S forestår projektering, anlæg og drift af afgreningen afCityringen til Nordhavnen. Driften af afgreningen til Nordhavnen skal foregå som en integreret del afden øvrige Cityring, jf. § 2 i loven. Metroselskabet I/S får således ansvaret for den samlede metro, dvs.både den allerede anlagte metro (etape 1-3) samt den samlede Cityring inklusiv den her foreslåedeafgrening til Nordhavnen.Til § 5 cDet følger af§ 5 c, stk. 1,at Metroselskabet I/S skal overholdeudbudsreglernei forbindelse medindgåelse af kontrakter vedrørende anlæg, drift og vedligehold af afgreningen af Cityringen tilNordhavnen.Udbudsreglerne fremgår af tilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december 2007, somændret ved § 2 i lov nr. 618 af 14. juni 2011, samt af udbudsdirektivet ogforsyningsvirksomhedsdirektivet, jf. afsnit 7 i de almindelige bemærkninger.Som udgangspunkt vil alle opgaver omfattet af udbudsreglerne således skulle udbydes. Der findes dogforskellige undtagelser til udbudspligten, f.eks. i udbudsdirektivets art. 31, der omhandler udbud medforhandling uden forudgående udbudsbekendtgørelse, dvs. hvor ordregiver går direkte i forhandlingmed en leverandør og blot efterfølgende offentliggør indgåelse af kontrakten. Udbudsdirektivets art. 31,stk. 1, litra b, som gælder for offentlige bygge- og anlægskontrakter, vareindkøbskontrakter ogtjenesteydelseskontrakter, undtager kontrakter der af bl.a. tekniske grunde kun kan overdrages til énbestemt økonomisk aktør. Udbudsdirektivets art. 31, stk. 2, litra b, som gælder for offentligevareindkøbskontrakter, undtager supplerende leveringer fra den oprindelige leverandør til delvisfornyelse af sædvanlige leveringer eller installationer eller til udvidelse af allerede foretagne leveringereller installationer. Betingelsen for at anvende undtagelsen er, at ”et leverandørskifte ville gøre detnødvendigt for den ordregivende myndighed at anskaffe udstyr, som på grund af en forskel i tekniskbeskaffenhed ville medføre teknisk uforenelighed eller uforholdsmæssigt store tekniske vanskelighedereller uforholdsmæssigt store tekniske vanskeligheder ved drift og vedligeholdelse”.De nævnte undtagelser til udbudspligten vil kunne komme på tale for så vidt angår de dele afanlægsopgaverne, der indgår som en integreret del af anlægget af Cityringen, i form af bygge- oganlægskontrakter, vareindkøbskontrakter og tjenesteydelseskontrakter. Dette vil bl.a. kunne gælde forkontrakter i forbindelse med ændringen af det i Cityringsprojektet indeholdte sporskiftekammer underSortedamssøen til et udfletningskammer. Denne opgave kan kun udføres af anlægsentreprenøren ogtransportsystemleverandøren på Cityringen som tillæg til de allerede indgåede kontrakter. Det sammegælder blandt andet leverancen af styresystemerne til togdriften, som vil udgøre en integreret del afstyresystemet på Cityringen, samt drift og vedligeholdelse, der ligeledes vil skulle integreres i driften og
Side 16 af 22
styres fra Cityringens Kontrol- og Vedligeholdelsescenter. Disse opgaver kan således af såvel tekniskesom funktionelle og sikkerhedsmæssige grunde ikke adskilles fra Cityringen.Andre opgaver, som teknisk, funktionelt og sikkerhedsmæssigt ikke udgør en fuldt integreret del af dennuværende Cityring, vurderes ikke i udgangspunktet at falde ind under undtagelserne til udbudspligtenog vil således skulle udbydes efter de normale udbudsprocedurer. Dette gælder bl.a. anlæg af tunneler,højbanestrækning, skakt, stationer og etablering af den basale jernbaneinfrastruktur.Det vil bero på en konkret vurdering af den enkelte kontrakt, om den eventuelt er omfattet afundtagelserne til udbudspligten.,For så vidt angår anskaffelsen af de nødvendige ekstra tog, der - ligesom de allerede kontraherede tog tilCityringen - skal køre i den integrerede drift, har Metroselskabet I/S allerede i den indgåede kontraktom Cityringen taget option på indkøb af yderligere togsæt. Denne option er forudsat udnyttet.Det følger ligeledes af § 8, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S, atMetroselskabet I/S skal foretage offentlig udbud af drift og vedligehold af metroen. Bestemmelsen i lovom Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S omhandler de fremtidige udbud af densamlede metro, både metroens etaper 1-3 og den samlede Cityring, det vil så med dette lovforslag væreinklusiv afgreningen til Nordhavnen.Det følger af det foreslåede§ 5 c, stk. 2,at Metroselskabet I/S efter afholdelse af udbud på anlæg afafgreningen af Cityringen til Nordhavnen skal forelægge sin indstilling for staten og KøbenhavnsKommune om det økonomiske grundlag for indgåelse af kontrakter om anlæg af afgreningen tilNordhavnen.Det foreslås, i§ 5 c, stk. 3,at kontrakter om anlæg af afgreningen til Nordhavnen kun kan indgås, hvisder er enighed herom mellem transportministeren og Københavns Kommune.Det fremgår tillige af aftalen mellem staten og Københavns Kommune om anlæg og drift af en afgreningtil Nordhavnen fra Cityringen, at parterne ikke forpligter sig til at gennemføre projektet, før grundlagetfor de store entreprenørkontrakter er forelagt for ejerne, samt at beslutning om projektets videreførelsevil blive forelagt for de to parters bevilgende myndigheder.Til § 5 dDen foreslåede bestemmelse i §5 d, stk. 1,fastlægger, at ved tilkøb eller udnyttelse af optioner forståsudgifter til anlæg og drift, der ikke er nødvendige i forbindelse med afgreningen af Cityringen tilNordhavnen, og som staten og Københavns Kommune har mulighed for at vælge i forbindelse medgennemførelse af anlægget, jf. den forslåede § 5 b. Bestemmelsen faslægger desuden at, det er den, derønsker at foretage et tilkøb eller udnytte en option, der skal betale herfor.Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til lovens § 6, stk. 1, idet den her foreslåede bestemmelse ertilpasset, idet det kun er staten og Københavns Kommune, der har mulighed for at foretage tilkøbe ellerudnytte en option.
Side 17 af 22
I§ 5 d, stk. 2fastlægges, at uforudsete udgifter og fordyrelser, som er nødvendige af hensyn tilgennemførelse af afgreningen af Cityringen til Nordhavnen, betales af Metroselskabet I/S. Dennødvendige finansiering tilvejebringes af Københavns Kommune med 54, 5 % og staten med 45,5 %.At en udgift ikke har været forudset menes, at udgiften ikke har været kendt i udredningen eller veddette lovforslags udformning, jf. afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.Bestemmelsen svarer i store træk til den gældende lovs § 6, stk. 2 og 3, idet den her foreslåedebestemmelse er tilpasset, idet det kun er staten og Københavns Kommune, der er ansvarlige for dennødvendige finansiering af fordyrelser og uforudsete udgifter i forbindelse med afgrening af Cityringentil Nordhavnen.Til § 5 eDet følger af bestemmelsen i § 5 e, at udgifter som følge af myndighedskrav, herunder som følge afinternationale krav, EU-retlige krav eller national lov, herunder jernbanesikkerhedsmæssige krav, iforbindelse med projektering og anlæg af afgreningen af Cityringen til Nordhavnen, betales afMetroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering tilvejebringes af Københavns Kommune med 54,5 %og staten med 45,5 %.Det forudsættes i øvrigt, at staten og Københavns Kommune vil tilstræbe ikke at stille nye unødigtskærpede krav, der indebærer væsentlige øgede omkostninger for afgreningen til Nordhavnen. Hvis deteventuelt skulle blive nødvendigt at stille sådanne krav, forudsættes det, at staten og KøbenhavnsKommune i god tid forinden indleder en dialog herom med Metroselskabet I/S og den anden part medhenblik på eventuelt at afbøde virkningen heraf for økonomien i projektet, og i øvrigt med henblik påtilrettelæggelsen af den fornødne planlægning heraf.Med hensyn til myndighedsgodkendelser og opkrævning af gebyr henvises til den gældende lovs § 15.Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til den gældende lovs § 7, stk. 2, idet den her foreslåedebestemmelse er tilpasset, idet det kun er staten og Københavns Kommune, der skal tilvejebringe dennødvendige finansiering.
Til § 5 fDen foreslåede bestemmelse i§ 5 f, stk. 1,fastlægger, at udgiften til eventuelle nødvendige tilpasningeraf vandforsyningsnettet i forbindelse med projektering og anlæg af afgreningen af Cityringen tilNordhavnen betales af Metroselskabet I/S. Bestemmelsen fastlægger endvidere, at den nødvendigefinansiering tilvejebringes af Københavns Kommune med 54,5 % og staten med 45,5 %.Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til den gældende lovs § 7, stk. 3, idet den her foreslåedebestemmelse er tilpasset, idet det kun er staten og Københavns Kommune, der skal finansiere denødvendige tilpasninger af vandforsyningsnettet.Det foreslås i§ 5 f, stk. 2,at kommunen er forpligtet til at føre afløbsledninger frem tiltilslutningspunkter lige uden for hver stations- og skaktkonstruktion i forbindelse med projektering og
Side 18 af 22
anlæg af afgreningen af Cityringen til Nordhavnen. Metroselskabet I/S skal betale sædvanligttilslutningsbidrag til afløbsledninger. Metroselskabet I/S skal endvidere afholde eventuelle udgifter tilafledning af oppumpet vand fra udgravninger. Bestemmelsen fastlægger endvidere, at den nødvendigefinansiering tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med 54,5 pct. og staten med 45, 5 pct.Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til den gældende lovs § 7, stk. 4, idet den her foreslåedebestemmelse er tilpasset, idet det kun er staten og Københavns Kommune, der er ansvarlige for dennødvendige finansiering af tilslutningsbidrag og udgifter til afledning af oppumpet vand fraudgravninger.Til § 5 gDet foreslås i§ 5 g,at bestemmelsen om gæsteprincippet i § 106, stk. 1, i lov om offentlige veje, finderanvendelse i forbindelse med projektering og anlæg af afgreningen af Cityringen til Nordhavnen, jf. denforeslåede bestemmelse i § 5 a.Gæsteprincippet er betegnelsen for en udfyldende regel, der finder anvendelse, hvor der uden vederlag, ergivet tilladelse til at anbringe en ledning på en ejendom, der ikke tilhører ledningsejeren. Reglen indebærer,at ledningsejeren som gæst skal bekoste ledningsarbejder, der er nødvendiggjort af arealejerens ændredebenyttelse af det areal, hvor ledningen er anbragt.Den foreslåede bestemmelse træder for så vidt angår afgreningen af Cityringen til Nordhavnen i stedet forden gældende lovs § 7, stk. 5, som gælder for den øvrige del af Cityringen. Den ændrede formulering skyldes,at gæsteprincippet til enhver tid bør fortolkes i overensstemmelse med nyeste retspraksis.
Til nr. 2Det foreslås, at bilag 1 optages som bilag 2 til loven.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den XX 2013.
Bilag 2Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov nr. 552 af 6. juni 2007 om en Cityring,foretages følgende ændringer:
Side 19 af 22
§ 5.Metroselskabet I/S skal foretageoffentligt udbud af anlæg og drift, herundervedligehold, af Cityringen. Cityringen og deneksisterende metro skal ejes afMetroselskabet I/S.Stk. 2. Efter afholdelsen af offentligt udbudog inden Metroselskabet I/S indgår de førstekontrakter om anlæg og drift, herundervedligehold, af Cityringen, forelæggerMetroselskabet I/S sin indstilling medhenblik på godkendelse heraf for transport-og energiministeren, Københavns Kommuneog Frederiksberg Kommune.Stk. 3. Kontrakterne om anlæg og drift,herunder vedligehold, af Cityringen efter stk.2 kan kun indgås, hvis der er enighed herommellem transport- og energiministeren,Københavns Kommune og FrederiksbergKommune.Kapitel 3 aAfgrening til Nordhavnen§ 5 a.Transportministeren bemyndiges til attræffe dispositionerefter denne lovomudvidelse af Cityringen med en afgrening tilNordhavnen.Stk. 2.Kort over udvidelse af Cityringen medafgreningen til Nordhavnen fremgår af lovensbilag 2.Stk. 3.Lovens §§ 3- 6, samt § 7, stk. 2-5, finderikke anvendelse på afgreningen af Cityringen tilNordhavnen.§ 5 b.Metroselskabet I/S forestårprojektering, anlæg og drift af afgreningen afCityringen til Nordhavnen. Driften afafgreningen til Nordhavnen foregår som enintegreret del af driften på den øvrige Cityring,jf. § 2.§ 5 c.Metroselskabet I/S skal ioverensstemmelse med udbudsreglerneforetage udbud af anlæg, drift og vedligehold afafgreningen af Cityringen til Nordhavnen.Afgreningen af Cityringen til Nordhavnen skalsom den øvrige del af Cityringen ejes afMetroselskabet I/S, jf. § 5, stk. 1.Stk. 2.Efter afholdelse af udbud og inden
Side 20 af 22
Metroselskabet I/S indgår kontrakter om anlægaf afgreningen af Cityringen til Nordhavnen,forelægger Metroselskabet I/S sin indstillingmed henblik på godkendelse heraf fortransportministeren og KøbenhavnsKommune.Stk. 3.Kontrakter om anlæg af afgreningen tilNordhavnen efter stk. 2 kan kun indgås, hvisder er enighed herom mellemtransportministeren og KøbenhavnsKommune.§ 5 d.Ved tilkøb eller udnyttelse af optionerforstås udgifter til anlæg og drift, der ikke ernødvendige i forbindelse med afgreningen afCityringen til Nordhavnen, og som staten ogKøbenhavns Kommune har mulighed for atvælge i forbindelse med gennemførelse afanlægget, jf. § 5 b. Tilkøb og udnyttelse afoptioner betales af den, der ønsker at foretagetilkøb eller udnytte option.Stk. 2.Uforudsete udgifter og fordyrelser, somer nødvendige af hensyn til gennemførelse afafgreningen af Cityringen til Nordhavnen,betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendigefinansiering tilvejebringes af KøbenhavnsKommune med 54,5 % og staten med 45,5 %.Stk. 3.De i stk. 1 og 2 nævnte betalingeromfatter betaling til anlægsomkostninger og igivet fald til drifts- ogvedligeholdelsesomkostninger.§ 5 e.Udgifter som følge af krav fra enmyndighed, herunder som følge afinternationale krav, EU-retlige krav ellernational lov, herunderjernbanesikkerhedsmæssige krav i forbindelsemed projektering og anlæg af afgreningen afCityringen til Nordhavnen betales afMetroselskabet I/S. Den nødvendigefinansiering tilvejebringes af KøbenhavnsKommune med 54,5 % og staten med 45,5 %.§ 5 f.Udgiften til eventuelle nødvendigetilpasninger af vandforsyningsnettet iforbindelse med projektering og anlæg af
Side 21 af 22
afgreningen af Cityringen til Nordhavnenbetales af Metroselskabet I/S. Den nødvendigefinansiering tilvejebringes af KøbenhavnsKommune med 54,5 % og staten med 45,5 %.Stk. 2.Kommunen er forpligtet til at føreafløbsledninger frem til tilslutningspunkter ligeuden for hver stations- og skaktkonstruktion iforbindelse med projektering og anlæg afafgreningen af Cityringen til Nordhavnen.Metroselskabet I/S betaler sædvanligttilslutningsbidrag til afløbsledninger.Metroselskabet I/S afholder eventuelle udgiftertil afledning af oppumpet vand fraudgravninger, og den nødvendige finansieringtilvejebringes i fællesskab af KøbenhavnsKommune med 54,5 pct. og staten med 45,5pct.§ 5 g.Bestemmelsen i § 106, stk. 1, i lov omoffentlige veje om gæsteprincippet finderanvendelse i forbindelse med projektering oganlæg af afgreningen af Cityringen tilNordhavnen, jf. § 5 a.”
2.Efter bilag 1 indsættesbilag 2,der affattessom bilag 1 til denne lov.§2Loven træder i kraft den xx 2013.
Side 22 af 22