Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 93
Offentligt
1194298_0001.png
1194298_0002.png
1194298_0003.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
6. december 2012
12/13336-1
Leif Hald Pedersen
[email protected]
7244 3606
TransportministerietCenter for veje og broerFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K
Indstilling om motorvej Herning – Holstebro ogvejforbindelse til GødstrupVejdirektoratet har i henhold til Aftale om Bedre Mobilitet fra november 2010gennemført en VVM-undersøgelse for en motorvej Herning – Holstebro ogvejforbindelse til Gødstrup.Der har i forlængelse af VVM-undersøgelsen været afholdt en offentlig høring.På baggrund af VVM-redegørelsen og den offentlige høring har Vejdirektoratetudarbejdet nedenstående indstilling.I bilag 1 til indstillingen er der redegjort for VVM-processen og VVM-redegørel-sens forslag, og de modtagne høringssvar og Vejdirektoratets bemærkningerhertil er resumeret. Endvidere er der redegjort for den eksterne kvalitetssikringog anlægs- og samfundsøkonomien.
IndstillingVejdirektoratets indstilling er baseret på VVM-redegørelsenskonsekvensvurderinger af alle de skitserede forslag samt de bemærkninger, derer modtaget i den offentlige høring.Ud fra en samlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiske samtsamfundsøkonomiske konsekvenser indstiller Vejdirektoratet:At Hovedforslaget i VVM-undersøgelsen, bestående af en udbygning afHerningvej i Holstebro, Motorvej fra Holstebro syd til Herning nord(Sundsvej), samt en to-sporet forbindelsesvej vest om Herning mellemrute 18 og rute 15, lægges til grund for en beslutning om en motorvejHerning – Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup.At den nuværende rute 18 mellem Aulum syd og Halgård (syd forHolstebro) nedklassificeres i forbindelse med beslutning om enmotorvej.
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450SE60729018
SIDE
2 af 3
Hovedforslaget er vist på vedlagte kortbilag.Der har været gennemført en ekstern granskning af VVM-undersøgelsen. Denoverordnede konklusion er, at der ikke er vægtige forhold, der taler imod atfremlægge projektet til politisk stillingtagen på baggrund af det af Vejdirektoratetfremlagte beslutningsgrundlag.Nedenfor i tabel 1 fremgår anlægsoverslaget for det indstillede løsningsforslag,mens tabel 2 viser de beregnede samfundsøkonomiske effekter af projektet:ForslagSamletanlægsbudget(mio. kr.)2.344
Motorvej Herning N – Holstebro S ogudbygning af Herningvej i Holstebro samtvejforbindelse til Gødstrup
Tabel 1: Anlægsoverslag for Hovedforslaget: Motorvej Herning N – Holstebro S, samtudbygning af Herningvej i Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup. Beløb er i mio. kr.ekskl. moms. Prisniveau FL 2013 og vejindeks 183,38.
Indstillede forslag
Nutidsværdi(mio. kr.)1.183
Intern rente(%)6,9
Nettogevinsti kr.pr.omkostningskrone0,64
Samletanlægsbudget
Tabel 2. Nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig investeringskrone,opgjort på baggrund af det samlet anlægsbudget. Kalkulationsrente 5 % ognettoafgiftsfaktor 17 %. Prisniveau 2012 og vejindeks 174,4.
Med venlig hilsen
Per JacobsenVejdirektør
SIDE
3 af 3

Kortbilag: Vejdirektoratets indstilling: Hovedforslaget i VVM-

undersøgelsen