Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 93
Offentligt
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
6. december 2012
12/13336-2
Leif Hald Pedersen
7244 3606
Bilag 1:Indstilling Rute 18 Herning – Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup1. VVM-PROCESSENVVM-undersøgelsen er gennemført i perioden fra april 2011 til august 2012. Arbejdet er fulgt af etteknikerudvalg med deltagelse af Holstebro Kommune, Herning Kommune samt Naturstyrelsen.Der er i VVM-redegørelsen undersøgt et hovedforslag, fire alternative løsningsmuligheder og tremulige tilvalg.VVM-redegørelsen omfatter følgende 4 rapporter:Rapport 416: Sammenfattende rapportRapport 417: ProjektplanerRapport 418: MiljørapportRapport 419: Arealanalyse
VVM-redegørelsen har været fremlagt i en afsluttende offentlig høring fra den 25. juni til den 27.august 2012. Rapporterne har kunnet downloades på Vejdirektoratets hjemmeside. Den sam-menfattende rapport samt rapporten med projektplaner har også været fremlagt til afhentning pårådhusene i Holstebro og Herning samt på biblioteker i de 2 kommuner. Borgerne har også gratiskunnet rekvirere den sammenfattende rapport hos Schultz Distribution.Husstande i en korridor langs med vejprojektet samt en række relevante myndigheder, institutio-ner, interesseorganisationer og foreninger har modtaget orienteringsbreve om den afsluttendehøring.VVM-redegørelsen blev sendt til Transportministeriet ved høringsperiodens start med henblik påtransportministerens fremsendelse 28. juni 2012 til Folketingets Transportudvalg.Der har i høringsperioden været afholdt 2 borgermøder i hhv. Herning og Holstebro d. 14. og 15.august 2012.Der er i den afsluttende høringsperiode modtaget 31 høringssvar, heraf 4 fra offentlige myndig-heder og 11 fra interesseorganisationer, virksomheder og landbrug. De resterende 16 hørings-svar er fra borgere og grupper af borgere (grundejerforeninger m.v.). Afsnit 6 indeholder en kort-fattet sammenskrivning af henvendelserne samt Vejdirektoratets bemærkninger hertil.
2. KORT BESKRIVELSE AF VVM-REDEGØRELSENSHOVEDFORSLAG, ALTERNATIVER OG TILVALGSMULIGHEDERHovedforslaget omfatter motorvej fra Herning nord (Sundsvej) til Holstebro syd, udbygning afHerningvej i Holstebro frem til Ringvejen samt en 2-sporet forbindelsesvej vest om Herning mel-lem rute 18 og Rute 15. Denne løsning vurderes at skabe god vejforbindelse mellem Holstebroog Herning, samt til det kommende hospital i Gødstrup.
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
EAN 5798000893450CVR 60729018
SIDE
2 af 9
VVM-undersøgelsens Alternativ 1 omfatter Hovedforslaget samt en udbygning af Ringvejen i Hol-stebro. Denne løsning vurderes også at løse de trafikale udfordringer på Ringvejen i Holstebro.VVM-undersøgelsens Alternativ 2 er i den sydlige del sammenfaldende med Hovedforslaget ogAlternativ 1, mens løsningen i nord adskiller sig ved at motorvejen føres øst om Holstebro til Hol-stebro N. Med denne løsning opnås den bedste forbindelse til området nord og nordvest for Hol-stebro, mens trafikanter til Holstebro ikke opnår samme fordele som i løsningerne hvor motorve-jen føres til Holstebro syd. Desuden krydser motorvej øst om Holstebro tre store ådale, og vurde-res på den baggrund at have størst negativ indflydelse på natur og landskab.Alternativ 3 i VVM-undersøgelsen er motorvej fra Herning syd til Holstebro syd samt udbygning afHerningvej og Ringvejen i Holstebro. Denne løsning skaber gode forbindelser til hospitalsområdeti Gødstrup, samt mellem Herning og Holstebro og gennem Holstebro via Ringvejen. Det vurderesdog, at transittrafikken mellem Nordvestjylland og Østjylland fortsat vil vælge den eksisterende ru-te 18 nord om Herning, uagtet at denne strækning ikke udbygges til motorvej i denne løsning.Transittrafikken vil derfor ikke opnå de samme gevinster i denne løsning som i løsningerne medmotorvej til Herning nord.Alternativ 4 er motorvej fra Henning syd til Holstebro nord, og er dermed en kombination af Alter-nativ 2 og 3. Denne løsning giver god forbindelse til området nord og vest for Holstebro samt tilhospitalsområdet i Gødstrup. Dette sker på bekostning af vejforbindelsen til det centrale Holste-bro samt vejforbindelse til transittrafikken til Øst- og Sydjylland. Ligeledes vil denne løsning – ilighed med Alternativ 2 – have de største naturmæssige konsekvenser.VVM-undersøgelsen beskriver også tre mulige tilvalg. Tilvalg 1 er en forlængelse af Nordre Ring-vej i Holstebro, således at trafikanter fra området nordvest for Holstebro får en alternativ rute fremfor den nuværende gennem Holstebro by. Den eksisterende del af Nordre Ringvej er en kommu-nevej. Trafikmodelberegninger viser, at Tilvalg 1 primært har betydning for den gennemkørendetrafik i kombination med motorvej til Holstebro nord (Alternativ 2 og 4).Tilvalg 2 og 3 omfatter henholdsvis motortrafikvej eller motorvej på forbindelsesvej vest om Her-ning mellem Rute 18 og Rute15, som en opgradering i forhold til Hovedforslagets landevejsløs-ning for strækningen. Både motortrafikvejen og motorvejen har samme linjeføring som landevejs-løsningen i Hovedforslaget, men adskiller sig ved at de to planlagte rundkørsler på strækningererstattes af tilslutningsanlæg (2-plans kryds). Tilvalg 2 (motortrafikvej) er udformet som et 2-sporet vej med nødspor i begge sider og en hastighedsgrænse på 90 km/t. Tilvalg 3 (motorvej) erudformet med to kørespor og nødspor i hver retning og en hastighedsgrænse på 110 km/t.Motortrafikvejen (Tilvalg 2) forkorter køretiden til hospitalet i Gødstrup med ca. 35 sekunder,mens motorvejen (Tilvalg 3) vil forkorte køretiden med ca. 1 minut i forhold til hovedforslaget.For alle forslag gælder det, at veje i nyt tracé, vil være beliggende i åbent land. Som følge herafmedfører alle løsninger en påvirkning af beboelses- og især landbrugsejendomme og der forven-tes at skulle totaleksproprieres et sted mellem 15 og 30 ejendomme afhængig af hvilken løsning,der vælges. Derudover vil et næsten tilsvarende antal landbrugsejendomme blive gennemskåretaf de forskellige løsninger.
3. EKSTERN KVALITETSSIKRINGDer har været gennemført en ekstern granskning af VVM-undersøgelsen. Den eksterne kvalitets-sikring er gennemført af KPMG.
SIDE
3 af 9
Den overordnede konklusion fra den eksterne kvalitetssikring er, at man ikke ved kvalitetssikrin-gen er blevet bekendt med vægtige grunde til, at der ikke kan træffes beslutning om at gå videremed projektet på baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte materiale.Den eksterne kvalitetssikring har dog påpeget en metodisk problemstilling i forbindelse med ud-arbejdelse af anlægsoverslag for vejprojektet. Dette har medført, at der er gennemført nye be-regninger af anlægsoverslagene, hvor prisbiblioteket er udvidet med priser fra 11 entrepriser fraHerningområdet fra perioden 2000 – 2006. Denne justering har medført, at anlægsoverslaget forHovedforslaget er reduceret med 51 mio. kr., svarende til 2,1 %. Anlægsoverslagene for de øvri-ge løsninger er tilsvarende blevet reduceret med mellem 1,8 og 2,5 %.
4. ANLÆGSOMKOSTNINGERI de to nedenstående tabeller er anført det samlede anlægsoverslag for de undersøgte løsningerog tilvalgsmuligheder. De anførte beløb er inklusiv alle reserver jf. principperne for Ny anlægs-budgettering.
LøvebudgetHovedforslag og alternativer:.
anlægsbudgetmio. kr.2.344 mio. kr.
Hovedforslag (motorvej Herning N (sundsvej) til Holstebro S og landevej til Gødstrup)
Alternativ 1 (motorvej Herning N til Holstebro S, Udbygning af Ringvejen i Holstebro og landevej til Gødstrup) 2.818 mio. kr.Alternativ 2 (motorvej Henning N til Holstebro N og landevej til Gødstrup)Alternativ 3 (motorvej Herning S til Holstebro S og udbygning af Ringvejen i Holstebro)Alternativ 4(motorvej Herning S til Holstebro N)3.589 mio. kr.3.263 mio. kr.4.034 mio. kr.
Tab.1 Anlægsoverslag for hovedforslaget og alternativerBeløb er i mio. kr. ekskl. moms. Prisniveau Finans-lov 2013 og prisindeks 183,38.
kr.Tilvalgsmuligheder
mio. kr.
Tilvalg 1: Nordre Ringvej i HolstebroTilvalg 2: Motortrafikvej rute 18 – rute 15 (merpris)Tilvalg 3: Motorvej rute 18 – rute 15 (merpris)
60 mio. kr.233 mio. kr.440 mio. kr.
Tab.2 Anlægsoverslag for tilvalgsmuligheder.Beløb er i mio. kr. ekskl. moms. Prisniveau Finanslov 2013 ogprisindeks 183,38.
Tilvalg 1 kan kombineres med hovedforslaget og alle alternativerne. Tilvalg 2 og 3 kan kombine-res med Hovedforslaget, samt Alternativ 1 og Alternativ 2.
SIDE
4 af 9
5. SAMFUNDSØKONOMINettonutidsværdi, interne rente og nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone for hovedforslagetog de fire alternativer fremgår af nedenstående tabel. De samfundsøkonomiske beregninger ergennemørt i prisindeks 174,4.Hovedforslag2.2291.1836,90,64Alternativ 12.6807726,10,34Alternativ 2*3.4716455,70,22Alternativ 3*3.1604995,60,18Alternativ 4*3.8943445,30,10
Anlægsoverslag – mio. kr.Nettonutidsværdi – mio. kr.Intern rente - %Nettogevinst pr. offentligomkostningskrone
Tabel 3: Nettonutidsværdi, interne rente og nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone, opgjort for Sam-let anlægsbudget.
Kalkulationsrente 5 % og nettoafgiftsfaktor 17 %. Prisniveau medio 2012 og indeks 174,4*) I Alternativ 2-4 er Tilvalg 1 (forlængelse af Nordre Ringvej) medregnet i både anlægsoverslaget ogden samfundsøkonomiske beregning.
Der er gennemført samfundsøkonomiske beregninger for Tilvalg 2 og 3 (motortrafikvej og motor-vej vest om Herning mellem Rute 18 og Rute 15) i kombination med Hovedforslaget. Disse be-regninger viser, at forrentningen ved kombinationen med Tilvalg 2 er 0,3 % lavere end i Hoved-forslaget. Ved kombinationen med Tilvalg 3 er forrentningen 0,6 % lavere end i Hovedforslaget.Den anbefalede løsning, Hovedforslaget, opnår den højeste samfundsøkonomiske forrentning.
6. HØRINGSSVARNedenstående er de indkomne høringsvar summarisk gengivet ligesom Vejdirektoratets be-mærkninger hertil. Et mere omfattende høringsnotat foreligger og vil blive tilgængeligt på Vejdi-rektoratets hjemmeside.HØRINGSSVAR FRA KOMMUNER OG STATSLIGE MYNDIGHEDERHolstebro Kommune, Lemvig Kommune, Morsø kommune, Struer Kommune ogThisted Kommune
De fem kommuner har fremsendt et fælles høringssvar, hvor man anbefaler, at Folketinget ved-tager en anlægslov, der omfatter Alternativ 2 samt Tilvalg 1 (Motorvej Herning nord – Holstebronord og forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro). Kommunerne mener, at det nævnte alternativer den bedste løsning for områdets erhverv, turisme og arbejdsmarked. Det fremføres, at er-hvervslivet får mere lige konkurrencevilkår og at arbejdskraftoplandet i Nordvestjylland udvideskraftigt.Ligeledes fremhæves, at Lemvig, Struer, Thy og Mors vil opnå tidsmæssige gevinster og at akut-køretiden til hospitalet i Gødstrup formindskes betydeligt. Desuden fremføres, at miljøbelastnin-gen vil blive mindre i Holstebro, idet denne løsning vil flytte den tunge trafik fra Ringvejen ogmindske Ringvejens barriereeffekt. Udbygningen af erhvervsparken i Måbjerg, lige nord for Hol-
SIDE
5 af 9
stebro, forstærker dette argument.Endelig fremhæver kommunerne, at Alternativ 2 har en fin samfundsøkonomi mht. køretidsge-vinst.De fem kommuner nævner endvidere en række samfundsøkonomiske parametre, som ikke er in-deholdt i VVM-undersøgelsens værdisætning af vejprojektet.Vejdirektoratet skal hertil bemærke, at de gennemførte samfundsøkonomiske beregninger byggerpå metoder beskrevet i ”Manual for samfundsøkonomiske analyser” udgivet af Trafikministeriet i2003. Vejdirektoratet anvender den samme metode til vurdering af alle store vejprojekter, og re-sultaterne vil således være sammenlignelige på tværs af de forskellige forslag.Vejdirektoratet vurderer på baggrund af de gennemførte trafikmodelberegninger, at motorvejen iHolstebro nord vil aflaste Ringvejen for 2-3.000 køretøjer i døgnet, hvilket vil betyde, at trafikkenpå Ringvejen i år 2020 – også i denne løsning - vil værre større end dagens niveau.Herning Kommune, Ikast-Brande Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune
De tre kommuner har fremsendt et fælles høringssvar bilagt separate tekniske bemærkninger frahenholdsvis Ringkøbing-Skjern Kommune og Herning Kommune.De tre kommuneranbefaler en motorvej fra Holstebro som føres vest og syd om Herning, forbiregionshospitalet i Gødstrup, til den eksisterende Messemotorvej syd for Herning, inklusiv sam-menfletning med rute 15 ved Snejbjerg, dvs. Alternativ 3 og 4.Kommunerne ser vejprojektet som et væsentligt grundlag for at skabe vækst i området ved bl.a.at udvide arbejdskraftoplandet, bidrage positivt til satsning på turismen samt byudvikling i forbin-delse med Regionshospitalet. Videre fremhæves, at vejforbindelsen vil forbedre forholdene forudrykningskøretøjer til hospitalet samt ved arrangementer i Messecentret. Desuden fremhæverkommunerne, at vejprojektet vil mindske den trafikale belastning af det eksisterende vejnet, ska-be større kapacitet og sikkerhed og mindske miljøbelastningen i byerne.Ringkøbing-Skjern Kommune og Herning Kommune fremfører desuden et ønske om at tilgodesemodulvogntog og store transporter bl.a. ved udformningen af det foreslåede tilslutningsanlæg vedrute 15.Vejdirektoratet skal hertil bemærke,at de planlagte veje er dimensioneret til modulvogntog.Transport af særligt omfangsrigt gods vil blive vanskeliggjort som følge af overførte skærende ve-je og tilslutningsanlæg. Det vurderes ikke som muligt helt at undgå denne begrænsning i frihøj-den på vejen.Vejdirektoratet har i VVM-processen været i dialog med vindmølleindustriens brancheorganisati-on, som har udtalt, at der på strækningen Herning - Holstebro kun forventes enkelte transporter iforbindelse med konkrete vindmølleprojekter i området. Mulighederne for at forbedre fremkomme-ligheden for omfangsrige transporter til og fra erhvervsområdet i Herning syd vil blive undersøgtnærmere, hvis en løsning med motorvej til Herning syd vælges.
SIDE
6 af 9
Ringkøbing-Skjern Kommune foreslår yderligere, at der i den videre proces vedr. Rute 18 tageshøjde for en evt. fremtidig udbygning af Rute 15.Vejdirektoratet er opmærksom på dette ønske, og vil drøfte den konkret udformning af tilslut-ningsanlægget eller rundkørslen nærmere, når en løsning er valgt.Herning Kommune har yderligere specifikke ønsker i forhold til cykelforbindelser, støjafskærm-ning, faunapassage for kronvildt samt byudvikling.Hertil kan Vejdirektoratet bemærke, at de nævnte ønsker er noteret og vil blive inddraget så vidtmuligt i den eventelt kommende detailprojektering, i dialog med Herning Kommune. I tilfælde af,at ønskerne vil betyde væsentlige merudgifter for projektet, må den konkrete fordeling af merud-giften drøftes med Herning Kommune.Kommunernes myndighedsbehandling af vejprojektet
Holstebro Kommune og Herning Kommune har – som en del af VVM-høringsprocessen – udtaltsig om hvorvidt der kan forventes de nødvendige tilladelser og dispensationer til forslagenesgennemførelse, samt hvilke vilkår der kan forventes knyttet til disse tilladelser.Holstebro Kommune oplyser på baggrund af en screening af projektet, at Vejdirektoratet kan for-vente de nødvendige myndighedsmæssige tilladelser og dispensationer inden for de lovområderhvor Holstebro Kommune er myndighed.Herning Kommune oplyser tilsvarende, at vejprojektet kan forvente de nødvendige myndigheds-mæssige tilladelser og dispensationer i henhold til relevant lovgivning.De skitserede vilkår fra kommunerne for opnåelse af myndighedsmæssig godkendelse af vejpro-jektet vurderes ikke at påvirke vejprojektets samlede anlægsoverslag.Region Midtjylland
Region Midtjylland finder det vigtigt, at Rute 18 udbygges til motorvej fra Herning til HolstebroNord, samt at der sikres gode vejforbindelser til det kommende regionshospital i Gødstrup. Regi-onen ser endvidere mulighed for, at midler til fremførelse af rute 18 til Holstebro Nord kan findesved fx besparelser på signalprogrammet for jernbanen eller tilbageløbsmidler fra andre vejprojek-ter.Viborg Stift
Vejprojektet påvirker nærområderne ved hhv. Måbjerg Kirke og kirkegård, samt Egekirkegården.Viborg Stift anmoder om et møde med Vejdirektoratet vedr. hhv. overkørselsforhold ved MåbjergKirke samt kirkegårdsdiget i forbindelse med Egekirkegården, som umiddelbart bliver stærkt re-duceret af vejprojektet. Ligeledes ønskes de støjmæssige konsekvenser ved vejprojektet belyst.Vejdirektoratet kan hertil bemærke, at vejprojektet i de alternativer, hvor Ringvejen udbygges (Al-ternativ 1 og 3) vil medføre behov for inddragelse af et begrænset areal fra Egekirkegården, og at
SIDE
7 af 9
dette vil medføre at en del af stendiget skal flyttes nogle meter mod øst. Det aktuelle areal er på-lagt byggelinjer, og indgrebet vil ikke berører gravsteder eller opholdsarealer på kirkegården.Der er gennemført støjkortlægning i forbindelse med VVM-undersøgelsen. Dele af kirkegården eri forvejen udsat for vejtrafikstøj, og det vurderes ikke at ændres væsentligt i tilfælde af gennemfø-relse af en udbygning af Ringvejen.Vejdirektoratet vil – når der er valgt en løsning – tage initiativ til et møde med Viborg Stift.Naturstyrelsen
Der er ikke modtaget høringssvar fra Naturstyrelsen, ligesom der endnu ikke er modtaget en til-kendegivelse om hvilke vilkår der forventes at blive stillet i forbindelse med en godkendelse afprojektet i henholdt til Naturbeskyttelseslovens § 20.Vejdirektoratet har noteret sig, at Naturstyrelsen har deltaget i teknikerudvalget tilknyttet vejpro-jektet, og at de her af Naturstyrelsen fremførte ønsker til afværgeforanstaltninger er indarbejdet ivejprojektet.HØRINGSSVAR FRA VIRKSOMHEDER, INTERESSEORGANISATIONER,FORENINGER OG BORGERE
Der er indkommet i alt 27 høringssvar fra interesseorganisationer, foreninger og borgere. Der erkommet 3 svar fra brancheforeninger og interesseorganisationer i form af DI, Ringkøbing FjordErhvervsråd og Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brande samt Dansk Metal Skjern-Ringkøbing. 8virksomheder i området, herunder 4 landbrug har meldt ind med høringssvar og endelig er derkommet 16 høringssvar fra berørte borgere, herunder 3 fra lokale borgerforeninger, 1 under-skriftsindsamling samt fra Aktionsgruppen til bevarelse af akutfunktion på Holstebro Sygehus.Nedenfor er angivet et summarisk referat af disse sammen med Vejdirektoratets kommentarer.Det store flertal af respondenter er enige om, at vejprojektet kan og skal give positive effekter iforhold til regionens erhverv, vækst og udvikling. Det gælder såvel tiltrækning af virksomheder ogarbejdskraft, som byudvikling og tilpasning af kapaciteten i områdets vejnet i forhold til at håndte-re den ønskede udvikling og vækstMange høringssvar omhandler vejprojektets vigtighed i forhold til vejbetjening af det nye Regi-onshospital i Gødstrup. Respondenterne anfører, at linjeføringen skal etableres for at sikre bedstmulig vejbetjening af området i forhold til sygehuset, herunder også udrykningskørsel til sygehu-set.Høringssvarene fra borgere og virksomheder omhandler primært mindre ændringer til og juste-ringer af Vejdirektoratets foreslåede linjeføringer, herunder angiver ca. en fjerdedel af høringssva-rene Alternativ 2 (motorvej til Holstebro N) som den foretrukne løsning. Desuden anbefales Alter-nativ 3 og Alternativ 4 (motorvej syd og vest om Herning) i en del høringssvar. Generelt tagersvarerne dog ikke stilling til de enkelte alternativer, men et stor flertal er for udbygningen. Kun enenkelt respondent er imod vejprojektet.
SIDE
8 af 9
Fire af de landbrug, som gennemskæres af en af de nævnte løsninger, har indsendt høringssvarmed ønsker om ændring af linjeføring eller i udformningen af tilslutningsanlæg. Vejdirektoratetsøger at begrænse generne for de berørte landbrug, men må samtidig konstatere, at anlæg afmotorvej i åbent land vanskeligt kan gennemføres uden væsentlige gener for et antal landbrug.Generne vil blive søgt begrænset ved detailudformningen af vejanlægget, og der ud over vil ejer-ne blive tilbudt at indgå i en jordfordeling, sådan at produktionsjorden til de videreførte landbrugplaceres bedst mulige og således, at jorden fra totaleksproprierede ejendomme kan indgå somen del af løsningen for de øvrige ejendomme.14 borgere har i et fælles høringssvar fremført ønske om at vejforbindelsen vest om Herning mel-lem rute 18 og rute 15 flyttes længer mod vest, primært for at begrænse støjgenerne i det fremti-dige hospitalsområde samt for at minimere den visuelle påvirkning fra vejen og skabe rum for me-re fremtidig byudvikling i Helstrup-området. Yderligere har en grundejer i et individuelt hørings-svar ønsket vejen flyttet mod vest, mens en anden har ønsket den foreslåede linjeføring fastholdt.Vejdirektoratet kan hertil oplyse, at flere linjeføringer er undersøgt, og at en mere vestlig linjefø-ring dels vil påvirke et større område med beskyttede naturtyper, dels vil påvirke en række ejen-domme på eller tæt ved denne linjeføring. Ud fra en samlet vurdering af natur- og landskab samtejendomsforhold og vejtekniske forhold anbefaler Vejdirektoratet at fastholde linjeføringen fraVVM-undersøgelsen.Over halvdelen af høringssvarene kommenterer på de trafikale konsekvenser af linjeføringerne,herunder især trafiksikkerheden og tryghed i forhold til bløde trafikanter på det tilstødende vejnetog i byer, hvor ændrede trafikstrømme antages at ville have effekt på f.eks. skoleveje. Hertil skalVejdirektoratet bemærke, at hensyn til trafiksikkerheden allerede er integreret i udarbejdelse af deenkelte linjeføringer. Vejdirektoratet har noteret de indkomne oplysninger og problemstillinger ogde vil indgå i grundlaget i den videre proces i forbindelse med vejprojektet.De støjmæssige konsekvenser af projektet kommenteres primært af boligforeninger og andrelodsejere, som ligger tæt op ad linjeføringerne. Projektet rummer håndtering af de støjmæssigegener i form af bl.a. støjskærme. I VVM-redegørelsen er i Hovedforslaget forudsat støjskærmeved Ljørring samt ved Sinding. Dette vurderes som tilstrækkeligt. Den nærmere udformning afstøjafskærmningen fastsættes i detailprojekteringen. Den endelige udformning heraf fastlæggesførst i detailprojekteringen.Enkelte høringssvar har kommentarer om påvirkningen af natur- og landskabsværdier. Vejprojek-tets påvirkning af naturværdier håndteres så vidt muligt gennem afværgeforanstaltninger i form affaunapassager og etablering af erstatningsnatur m.m., som fastlægges endeligt i detailprojekte-ringen i dialog med de berørte myndigheder.En række høringssvar er fremkommet med konkrete forslag til etablering af passager på tværs afmotorvejen for bl.a. pendlercyklister ind til de større byer, men også i rekreativt øjemed. Vejdirek-toratet har noteret sig de indkomne ønsker, og foreslår følgende justeringer af projektet:Romvigvej (mellem Aulum og Sinding): Underføringen af Romvigvej flyttes ca. 50 m modsyd i forhold til skitseprojektet, for derved at begrænse risikoen for oversvømmelse afRomvigvej.
SIDE
9 af 9
Placeringen af stikrydsningen i Sinding vurderes nærmere i forbindelse med detailprojek-teringen.Vejbetjeningen af et mindre antal ejendomme umiddelbart vest for forbindelsesvej vedGødstrup overvejes nærmere i forbindelse med detailprojekteringen med henblik på vej-betjening fra rundkørslen ved Vesterholmvejs forlængelse.