Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 93
Offentligt
1194295_0001.png
1194295_0002.png
1194295_0003.png
1194295_0004.png
1194295_0005.png
1194295_0006.png
1194295_0007.png
1194295_0008.png
1194295_0009.png
1194295_0010.png
1194295_0011.png
1194295_0012.png
1194295_0013.png
1194295_0014.png
1194295_0015.png
1194295_0016.png
1194295_0017.png
1194295_0018.png
1194295_0019.png
1194295_0020.png
1194295_0021.png
1194295_0022.png
1194295_0023.png
1194295_0024.png
1194295_0025.png
1194295_0026.png
1194295_0027.png
1194295_0028.png
Management Consulting
Ekstern kvalitetssikring afrute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelsetil GødstrupTransportministeriet
Indhold11.11.2
ResumeIngen vægtige forholdSammenfatning
223
2344.14.1.14.1.24.24.2.14.2.24.3
Undersøgte mulighederDen trafikale analyseAnlægsbudgettet og risikovurderingerStikprøvegennemgangPrisbibliotekAnlægsoverslagUsikkerhedsvurderingerProces og metode for usikkerhedsvurderingProjektets usikkerhedsvurderingerTekniske forudsætninger
581111111415151718
5678
Den samfundsøkonomiske analysePlan for organisering og finansieringPotentielle reduktioner, forenklinger og besparelserMaterialeliste
21242526
side 11946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
1
ResumeKPMG og EMCON har for Transportministeriet i august 2012 gennemført en kvalitetssikringaf VVM-redegørelse "Rute 18 motorvej Herning - Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup".Den eksterne kvalitetssikring er en uafhængig vurdering af Vejdirektoratets projektgrundlagog anlægsoverslag, og den omfatter de i akt 16 af 24. oktober 2006 oplistede punkter:
Vurdering af de undersøgte muligheder (kapitel 2)Vurdering af den trafikale analyses forudsætninger og beregninger (kapitel 3)Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætningerne, herunder usikkerhedsvurderinger,planer for håndtering af risici og projektets tidsplan (kapitel 4)Vurdering af den samfundsøkonomiske analyse (kapitel 5)Vurdering af planer for organisering og finansiering af projektet (kapitel 6)Vurdering af potentielle reduktioner, forenklinger og besparelser, som kan anvendes,hvis forudsætningerne for projektet ændres (kapitel 7).
En VVM-redegørelse beskriver meget grundigt hele projektet og dets indvirkning på land-skabet, luftforurening, støj m.v. Da VVM-redegørelsen er udgangspunkt for den politiske be-slutning om projektet, skal kvalitetssikringen i videst muligt omfang sikre, at oplysninger omde undersøgte forhold er korrekte.Kvalitetssikringen gennemføres på grundlag af det materiale, som udleveres af Vejdirektora-tet, samt som en parallel proces samtidig med færdiggørelsen af VVM-redegørelsen og denpolitiske indstilling i relation hertil. Der foretages ikke supplerende undersøgelser som en delaf kvalitetssikringen.
1.1
Ingen vægtige forholdVi er ikke ved kvalitetssikringen blevet bekendt med vægtige grunde til, at der ikke kan træf-fes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagtemateriale.Vi har følgende forslag, som kan indgå i det videre arbejde med projektet:
At der udarbejdes et notat, som dokumenterer de valg, som er truffet i relation til prisbi-blioteket, herunder indeholder analyser af effekterne herafAt der træffes en beslutning om, hvordan a=3 skråninger skal håndteres fremadrettet iforhold til sumposterne arbejdsplads, rydning og afvanding, samt hvorvidt dette skal im-plementeres i anlægsoverslaget for projektetAt risikoskemaerne udfyldes med risikohåndtering, og der indarbejdes en beskrivelse afindvirkningen på opstillede forudsætninger.
side 21946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
1.2
SammenfatningVi har nedenfor sammenfattet kommentarerne til de enkelte områder i kvalitetssikringen.
De undersøgte løsninger (afsnit 2)Det er vurderingen, at de undersøgte muligheder svarer til opgavebeskrivelsen i kommisso-riet, samt at hovedforslaget er en basisløsning, som ikke indeholder tilvalg.
Den trafikale analyse (afsnit 3)Det er vurderingen, at fremskrivningen af trafikken er foretaget korrekt.Der er identificeret nogle fejl i forhold til beregningen af de ekstra kørte km for løsningerne.Vurderingen af disse fejl indgår i den samfundsøkonomiske analyse (afsnit 5).
Anlægsbudgettet og usikkerhedsvurderinger (afsnit 4)Ved vores stikprøvegennemgang af prisbiblioteket har vi identificeret nogle forhold, som børsuppleres med yderligere dokumentation. I prisbiblioteket benytter man et gennemsnit af detre laveste priser for de udvalgte referenceprojekter i stedet for priserne fra det vindende til-bud, og der er endvidere indregnet en generel regulering af priserne, som følge af at refe-renceprojekterne er placeret i en lavkonjunkturperiode.Herudover har vi identificeret et tillæg til sumposterne arbejdsplads, rydning og afvanding fora=3 skråninger, som indarbejdes direkte i overslagsarket i stedet for i prisbiblioteket. Vi me-ner ikke, at der er dokumentation for dette tillæg, da det ikke fremgår af prisbiblioteket, hvilkeskråninger der har været gældende for referenceprojekterne.Ved vores stikprøvegennemgang af anlægsoverslaget har vi ikke fundet fejl i beregninger ogsummeringer, hvorfor hovedposterne med baggrund heri kan accepteres.Det er vurderingen, at projektet har fulgt den interne praksis for udarbejdelse af usikkerheds-vurderinger. Det er vurderingen, at der på nogle områder er afvigelser mellem denne og be-skrivelserne i Vejnotatet. Endvidere bør praksis forbedres, så man får skabt en sporbarhedmellem anlægsoverslagets forudsætninger og risikoanalysen.Det er vores opfattelse, at de tekniske forudsætninger ikke er fuldt dokumenterede i materia-let, men stikprøver har vist, at Vejdirektoratet har sat forudsætningerne enten efter overve-jelser eller i henhold til gennemarbejdede interne retningslinjer.Ved gennemgangen af de tekniske forudsætninger er der ikke identificeret forhold, som ervæsentlige i forhold til projektets generelle usikkerhed på det nuværende stadie.
Den samfundsøkonomiske analyse (afsnit 5)Der er identificeret en række usikkerheder i forhold til beregningen af de trafikale effekter ogdriftsomkostningerne. Det vurderes, at disse usikkerheder ikke har betydning for rangordnin-gen af alternativerne og størrelsen af den samlede nutidsværdi for forslagene.Det er vurderingen, at den samfundsøkonomiske analyse er gennemført i overensstemmelsemed Transportministeriets retningslinjer. Det er vores anbefaling, at Vejdirektoratet fremad-
side 31946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
rettet arbejder på at lave følsomhedsanalyser og supplere VVM-redegørelsen med en be-skrivelse af usikkerhederne til resultaterne.
Planer for organisering og finansiering (afsnit 6)Organisering, finansiering, udbudsformer og tidsplaner er kun meget sparsomt beskrevet idet nuværende materiale. Det er vores vurdering, at de manglende beslutninger om dettefortsat kan udskydes til et senere tidspunkt i projektet uden følgeomkostninger for projektet.
Potentielle reduktioner, forenklinger og besparelser (afsnit 7)Der er ikke fundet potentielle forenklinger, reduktioner eller besparelser til projektet i forbin-delse med kvalitetssikringen.
side 41946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
2
Undersøgte mulighederProjektet omfatter etablering af en motorvej mellem Herning og Holstebro, der i dag forbin-des af en motortrafikvej.Hovedforslaget omfatter anlæg af motorvej fra Holstebro Syd til Herning Nord på ca. 30,1 kmsamt en tosporet landevej vest om Herning mellem rute 18 og rute 15 på ca. 7,3 km forbi detnye regionshospital i Gødstrup. Herudover udbygges Herningvej i Holstebro på en stræk-ning, der er 1,7 km.Motorvejen på strækningen fra Holstebro Syd til Aulum anlægges som en ny linjeføring ogudgør ca. 15,5 km, mens strækningen fra Aulum til Herning Nord er en udbygning af den ek-sisterende motortrafikvej på ca. 14,6 km. Den tosporede landevej vest om Herning anlæggesogså som en ny linjeføring.Strækningen for hovedforslaget er vist i figuren herunder.
Ud over hovedforslaget er der undersøgt fire alternative linjeføringer 1, 2, 3 og 4 samt tremulige tilvalg 1, 2 og 3.Alternativ 1omfatter hovedforslaget samt udbygning af Struer Landevej og Ringvejen i Hol-stebro, der er ca. 6,1 km. Udbygningen omfatter en udbygning fra to til fire spor og vil inklu-dere cykelstier i begge sider og udbygning af bygværker (broer og tunneller) for at gøreplads til den større vejbredde.Alternativ 2omfatter en ny linjeføring af motorvej fra Holstebro Nord til Aulum på ca. 24,8km, som løber øst om Mejrup og Tvis og vest om Aulum til den eksisterende motortrafikvejsyd for Aulum. Fra Aulum til Herning anvendes samme løsning som i hovedforslaget, meden udbygning af motortrafikvejen. Alternativ 2 indeholder som hovedforslaget også en tospo-ret landevej mellem rute 18 og rute 15 forbi Gødstrup.Alternativ 3omfatter en motorvej fra Holstebro Syd med linjeføring vest og syd om Herningtil den eksisterende Messemotorvej syd for Herning. I dette alternativ vil strækningen fraHolstebro til tilslutningsanlægget ved Sindingvej/Trehøjevej nord for Herning være denside 51946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
samme som i hovedforslaget og alternativ 1. Fra Sindingvej/Trehøjevej til Herning N (Sunds-vej) forbliver den eksisterende motortrafikvej. Den samlede motorvejsstrækning er på ca.34,3 km. Alternativ 3 omfatter også en udbygning af Struer Landevej, Ringvejen og Herning-vej i Holstebro over en strækning på 7,7 km.Alternativ 4består af etablering af en ny motorvej fra Holstebro Nord, hvor linjeføringen lø-ber øst om Mejrup og Tvis og videre vest om Aulum til den nuværende motortrafikvej. Motor-trafikvejen udbygges til motorvej fra Aulum frem til et sted mellem Sinding og Tjørring. Herfraforløber en ny motorvej vest og syd om Herning til rute 15. Den eksisterende motortrafikvejfra Snejbjerg til Messemotorvej udbygges til motorvej. Fra Sindingvej/Trehøjevej til HerningN (Sundsvej) forbliver den eksisterende motortrafikvej. I dette alternativ er den samlede mo-torvejsstrækning ca. 44,6 km.Ud over hovedforslaget og de fire alternativer er der også undersøgt tre mulige tilvalg til vej-projektet.Tilvalg 1- Forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro. Tilvalget indeholder en forlængelse afden eksisterende Mozartsvej til Vilhelmsborgvej på ca. 2,7 km. Tilvalg 1 vil give en bedreforbindelse mellem området nordvest for Holstebro og den planlagte motorvej fra Holstebrotil Herning.Tilvalg 2- Motortrafikvej vest om Herning mellem rute 18 og rute 15. I hovedforslaget samtalternativ 1 og 2 er vejforbindelsen mellem rute 18 og rute 15 vest om Herning til Gødstrupen landevej. Denne kan opgraderes til en motortrafikvej, med samme linjeføring som løsnin-gen med 7,3 km landevej.Tilvalg 3- Motorvej vest om Herning mellem rute 18 og rute 15. Landevejen mellem rute 18og rute 15 kan også opgraderes til en motorvej, med samme linjeføring som tilvalg 2.Det er vurderingen, at ovennævnte løsninger svarer til opgavebeskrivelsen i kommissoriet.Vurdering af mulighederneVejdirektoratet vurderer, at hovedforslaget samt alternativ 1 og 3 samlet set vil have demindste naturmæssige og landskabelige konsekvenser samt konsekvenser for friluftsliv ogkulturarv, mens de er størst i alternativ 2 og 4, da disse vil berøre ådalen øst for Holstebro.Ved sammenligning af den samfundsøkonomiske analyse af hovedforslaget og de fire alter-nativer viser Vejdirektoratets beregninger, at en investering i hovedforslaget vil være sam-fundsøkonomisk mest rentabel.Ankerbudgetmio.kr.HovedforslagAlternativ1Alternativ2Alternativ3Alternativ41.9272.3093.0012.7323.377Nettonutidsværdimio.kr.1.3991.0601.018839762Internrente%7,66,76,36,25,9Nettogevinstikr.pr.investeretkr.0,880,550,410,360,27
Tabel 2.1 Resultater af den samfundsøkonomiske analyse for ankerbudgettet. I alternativ 2-4 er tilvalg 1 medregnet.
side 61946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
Det fremgår ikke af vurderingen, hvorvidt nogle muligheder har en større risiko end andremuligheder.Det er vurderingen, at hovedforslaget er en basisløsning, som ikke indeholder tilvalg. Denvalgte løsning for motorvejen er en standard motorvejsløsning i henhold til de gældende vej-regler. Omfartsvej vest for Herning er i hovedforslaget en tosporet landevej, og der vil ikkevære overhalingssigt på en stor del af strækningen. Der indgår dog en forstærket 3 m bredrabat, hvor trafikanterne kan trække ud for at give plads til udrykningskøretøjerne.Af kommissoriet fremgår, at man i VVM-undersøgelsen også vil kigge på fordele og ulemperved supplerende kollektive trafikløsninger (bl.a. bustrafik). Herunder vil der ske en særliginddragelse med hensyn til cykeltrafik.Vejdirektoratet har oplyst, at man har haft inddraget kommunerne og de regionale trafiksel-skaber i forhold til vurderingen af kollektive trafikløsninger og inddragelse af hensyn til cykel-trafik.Det er vores opfattelse, at disse to forhold er meget kortfattet beskrevet i materialet. Side 71i VVM-redegørelsen indeholder en meget kort vurdering af alternative kollektive trafikløsnin-ger, mens der ikke findes en sammenfattende beskrivelse af de indarbejdede kollektive tra-fikløsninger og hensyn til cykeltrafik i VVM-redegørelsen. Vejdirektoratet henviser dog tilVVM-redegørelsens side 28, 38 og 48, hvor der for de forskellige løsningsforslag er beskre-vet de initiativer, som anbefales for at sikre eller forbedre cyklisternes forhold.
side 71946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
3
Den trafikale analyseKvalitetssikringen af den trafikale analyse skal undersøge, om trafikmodellen er opdateret,og om fremskrivningen af trafikken er foretaget korrekt.Fremskrivning af trafikkenTil brug for beregningen af de trafikale gevinster ved de forskellige forslag er anvendt Vejdi-rektoratets trafikmodel Jylland - Fyn, som er kalibreret med trafiktællinger i 2010.Der foretages en beregning af trafikken i 2020 og 2030 i en basissituation (svarer til 0-alter-nativet), hvor der ikke er foretaget en udbygning af rute 18 samt etableret en ny vejforbindel-se til Gødstrup. I beregningen er der taget højde for følgende forudsætninger:
En generel trafikvækst på 1,5 % for korte ture og 2,0 % for lange ture, hvilket svarer til engennemsnitlig fremskrivning på 18,5 % fra 2010 til 2020Etablering af hospitalet i GødstrupFærdiggørelsen af andre vejprojekter i området.
Dette svarer til den metode, som Vejdirektoratet normalt anvender ved fremskrivningen aftrafikken.Trafikken beregnes tilsvarende i 2020 og 2030 for de eksisterende og for nye trafikanter vedde forskellige forslag. Med udgangspunkt heri beregnes de trafikale effekter for henholdsviskørte timer og kørte km.Oplysningerne i tabel 1.1 på side 9 i VVM-redegørelsen er baseret på resultaterne af disseberegninger. Der er tale om bruttooplysninger for både eksisterende og nye trafikanter. Dade nye trafikanter ikke indgår i 0-alternativet, er der reelt tale om en større besparelse for deeksisterende trafikanter.Ved trafikberegningerne er der ikke taget højde for, at åbningsåret ville blive flyttet frem til2018. Der er efterfølgende i forbindelse med beregningen af tidsgevinsterne til TERESA-modellen foretaget en reduktion af effekterne baseret på den gennemsnitlige vækstprocentmellem 2020 og 2030. Der er ikke foretaget en tilsvarende tilbageregning af gevinsterne fra2030 til 2028, hvilket medfører, at der reelt bliver anvendt en fremskrivning på 12 år i stedetfor 10 år, som Vejdirektoratet normalt anvender i forbindelse med trafikberegningerne. Dettemedfører, at man får en højere nutidsværdi af de beregnede effekter.Opregning til årseffekterOvenstående beregninger er foretaget i hverdagsdøgnstrafik, som herefter omregnes tilårstrafik via en opregningsfaktor. Vejdirektoratet har udleveret et notat, som beskriver meto-den for opregning.Der anvendes forskellige faktorer pr. køretøjstype og for henholdsvis i og uden for myldretid.For personbiler er effekten på køretid for eksisterende brugere ganget med 329 dage for denfri rejsetid og 200 dage for trængselstid. For varebiler og lastbiler er den fri rejsetid hen-holdsvis ganget med 304 dage og 270 dage. At der for personbiler anvendes 329 dage i ste-det for 365 dage, skyldes, at trafikken opgjort i hverdagsdøgn er ca. 10 % højere, end hvisden var opgjort i årsdøgn.
side 81946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
For personbiler er effekten på de kørte km for eksisterende brugere uden for myldretid gan-get med de samme faktorer, som er anvendt for den fri rejsetid. I myldretiden er der anvendten speciel formel, som først indeholder effekten for de 200 dage (dage med normal hver-dagstrafik), og som efterfølgende tillægges de resterende 129 dage (øvrige dage, bl.a.weekender og ferieperioder) ganget med en ny faktor.Formlen for denne nye faktor er angivet i det udleverede notat, og den skal tage højde for, attrafikanterne ændrer deres kørselsmønstre på de resterende 129 dage, da der er mere pladspå vejene i denne periode. Den anvendte faktor betyder, at de beregnede antal ekstra kørtekm er større for de 129 dage end for de 200 dage. Dette virker efter vores opfattelse ikkeretvisende, da der skal et betydeligt ændret kørselsmønster for de eksisterende brugere til atopveje forskellen i antal dage. Det er derfor vores vurdering, at man ved brug af denne me-tode har overestimeret antallet af ekstra kørte km og hermed kørselsomkostningen i densamfundsøkonomiske analyse.Vejdirektoratet har oplyst, at man vil kigge på metoden i samarbejde med de konsulenter,som har udviklet metoden. Såfremt man vælger at fastholde den givne metode, bør den un-derstøttes af en bedre dokumentation af effekten af mindre trængsel og ændrede kørsels-mønstre på ikke-arbejdsdage.I tabel 3.1 er vist de beregnede nettoeffekter for henholdsvis kørte timer og km i 2018, somer anvendt i den samfundsøkonomiske analyse for de forskellige forslag. Trængselsprocen-ten beregnes som forsinkelsestid i forhold til den samlede gevinst på køretid. Størrelsen aftrængselsprocenten har betydning for den samlede tidsgevinst, da forsinkelsestid har højerekostpris end fri rejsetid.HovedforslagetAlternativ1Alternativ2Alternativ3Gevinstkøretid(1.000timer)715718882754Trængsel(%)10%13%14%18%Ekstrakørtekm(1.000km)4.1994.08012.5616.04312.865
Alternativ490516%Tabel 3.1 Nettoeffekter for køretid, trængselsandel heraf og kørte km i 2018, jf. TERESA-modellen
Vi har foretaget en beregning af effekten på de kørte km ved at bruge samme opregnings-faktor i myldretidsperioden som uden for myldretid med udgangspunkt i trafikberegningen for2020, så det kan vurderes, hvilken effekt en ændret metode i givet fald vil få på kørselsom-kostningen.Den pågældende metode medfører, at antal ekstra kørte km i 2020 for de eksisterende bru-gere skal reduceres med:
Hovedforslaget: 1,9 mio. km.Alternativ 1: 1,9 mio. km.Alternativ 2: 1,0 mio. km.Alternativ 3: 1,5 mio. km.
side 91946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
Alternativ 4: 1,1 mio. km.
At alternativ 2 og 4 skal reduceres med færre km end de øvrige forslag, selv om alternativ 2og 4 samlet har flest ekstra kørte km, kan forklares ved, at man i alternativ 2 og 4 primærtflytter den gennemkørende trafik til og fra nord for Holstebro, som for en stor dels vedkom-mende er placeret uden for myldretidsperioden. Hermed påvirkes de mindre af ændringen ifaktoren for myldretidsperioden.Vores beregning viser, at man ved den givne opregning får en større reduktion i kørselsom-kostningen i hovedforslaget og alternativ 1 end i alternativ 2. Af afsnit 5 fremgår, at en sådanændring ikke vil få betydning for rangordningen af forslagene, da hovedforslaget og alterna-tiv 1 allerede har større nutidsværdi end alternativ 2.Af tabel 3.1 ses, at køretidsgevinsten er størst for alternativ 2 og 4, men at disse alternativerogså medfører et betydeligt antal flere kørte km. Gevinsterne på trængsel udgør den lavesteandel i hovedforslaget og alternativ 1. I alternativerne 2-4 kan den større trængselsandel for-klares ved, at flere vil vælge at køre en rute, som inkluderer den længere motorvejsstræk-ning for at reducere trængselstiden.Vi har ved gennemgang af de trafikale effekter kunnet konstatere, at personbiler og varebilerbegge har en gevinst på køretiden, og at der samtidig samlet set køres ekstra km for de ek-sisterende trafikanter for at opnå gevinsten på køretiden. For lastbiler er der både en gevinstpå køretiden og de kørte km.Vejdirektoratet har svaret, at det skyldes, at man har overvurderet lastbilernes andel af tra-fikken til og fra hospitalet i Gødstrup, og at ca. to tredjedele af lastbilerne i stedet skulle haveværet person- og varebiler. På netop denne strækning har trafikanterne en positiv kilometer-gevinst. Vejdirektoratet har endvidere oplyst, at lastbilernes positive gevinster i stedet skalindgå som reduktion af de ekstra kørte km for person- og varebiler, og at omfordelingen ikkepåvirker den samlede effekt. Omfordelingen vil dog betyde, at omkostningen ved de ekstrakørte km vil blive større, da kostprisen på lastbiler er større end person- og varebiler.Da effekten på køretiden også tager udgangspunkt i den beregnede trafik, vil der være entilsvarende forskydning i gevinsten på køretiden for trafikken til og fra hospitalet i Gødstrup.Da der også på køretid er forskel i kostpriserne, vurderes det, at tidsgevinsten også vil væreoverestimeret.Det vurderes, at overvurderingen af lastbilernes andel af trafikken til og fra hospitalet i Gød-strup samlet set kun vil betyde nogle lidt lavere samfundsøkonomiske gevinster, og at æn-dringen nogenlunde vil være ens for de forskellige alternativer.Selv om der er identificeret en række usikkerheder til de beregnede trafikale effekter, er detvurderingen, at de trafikale effekter samlet set er sandsynlige og velbegrundede.
side 101946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
4
Anlægsbudgettet og risikovurderingerKvalitetssikringen skal ud fra det foreliggende dokumentationsniveau gennemgå det opstille-de anlægsbudget og vurdere, om forudsætningerne er relevante og dokumenterede.Vurderingen af anlægsbudget omfatter:
En stikprøvegennemgang af beregningerneEn gennemgang af usikkerhedsvurderinger og planer for håndtering af risici og tidspla-nerEn vurdering af de tekniske forudsætninger.
Som det fremgår ovenfor, skal kvalitetssikringen foretages ud fra det foreliggende dokumen-tationsniveau. Vejdirektoratet udarbejder et forudsætningsnotat efter en fast skabelon, somer meget overordnet. Herudover findes forudsætningerne lidt spredt i forskellige fagnotater.Vi efterlyser, at Vejdirektoratet laver et mere udbygget forudsætningsnotat, som både inde-holder en beskrivelse af de forudsatte randbetingelser for projektvejen og mere uddybendebeskrivelser for de væsentlige forudsætninger, herunder indeholder henvisninger til, hvor derfindes andre forudsætninger.
4.14.1.1
StikprøvegennemgangPrisbibliotekReferenceprojekterDet er oplyst i afsnit 3 i forudsætningsnotatet, at der er anvendt følgende entrepriser fra Midt-og Vestjylland til beregning af et prisbibliotek (sumpriser og enhedspriser) for projektet:
Riis - Ølholm (6770.20, 16. august 2010)Ølholm - Vejle (6780.20, 1. april 2011)Sunds Omfartvej (42910.20, 1. december 2010)Bording - Funder (6615.22, 1. april 2010)Brande - Riis (6760.21, 1. februar 2010).
Der beregnes et fælles prisbibliotek, som anvendes for alle delstrækninger før eventuelle re-guleringer.For hver af entrepriserne indgår de tre laveste tilbud i beregningen. Prisbiblioteket afspejlerherved gennemsnittet af de tre tilbud og ikke den omkostning, som Vejdirektoratet har i for-hold til de givne entrepriser. Herved indgår der en skjult regulering af priserne i forbindelsemed udarbejdelsen af anlægsoverslaget.
side 111946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
Vejdirektoratet har oplyst, at dette er gældende praksis i Vejdirektoratets overslagssystem,og at dette sikrer, at større forskelle på enkeltposter mellem tilbuddene bliver udjævnet. Nårentreprenørerne udfylder deres tilbudslister, kan de finde på at flytte penge mellem tilbudsli-steposterne, så de optimerer udbetalingerne. Ved at tage de tre billigste udjævner man den-ne spekulation, da det er mindre sandsynligt, at alle entreprenører flytter pengene fra densamme post op på arbejdsplads.Selv om der ikke er tale om en ny praksis, som kun er anvendt for dette projekt, er det voresopfattelse, at Vejdirektoratet bør dokumentere, hvor stort et tillæg der samlet er indregnet iprocent i fysikoverslaget i forhold til, hvis der i stedet kun var anvendt de vindende entrepri-ser. Herved får man mulighed for at forholde sig til størrelsen af dette tillæg ved gennem-gangen af anlægsoverslaget.ReguleringerDet fremgår af forudsætningsnotatet, at der er foretaget en regulering af de beregnedesumpriser for færdselsregulering og afvanding. Herudover er der dokumenteret en række re-guleringer til enhedspriserne i de to granskningsreferater, hvoraf nogle af disse kun vedrørerudvalgte delstrækninger.For alle ikke-regulerede priser er der anvendt et tillæg på 10 %, som ikke er beskrevet i for-udsætningsnotatet. Da der er tale om hovedparten af priserne, vil effekten af fysikoverslagetbliver lidt under 10 % højere. I prisbiblioteket er der ud for det pågældende felt noteret, at til-lægget skyldes, at de udvalgte entrepriser er placeret i en lavkonjunkturperiode. Vejdirekto-ratet har oplyst, at denne regulering er et resultat af en ekstra ledelsesmæssig granskning afprisbibliotekerne, hvor man har vurderet, at det er en særlig risiko, at alle de udvalgte refe-renceprojekter er placeret i samme periode. Markedsrisikoen indgår normalt med værdiennul i risikoanalysen på grund af anlægsbudgettets indeksregulering, og da det er svært atspå om markedsudviklingen.Vejdirektoratet har i processen fremsendt et regneark, som dokumenterer beregningen af de10 %. Baseret på Vejdirektoratets prisbibliotek beregnes der en gennemsnitlig enhedspris isamme indeks for henholdsvis perioden 2004-2008 og perioden 2009-2011 for en række ud-valgte enhedspriser, der har stor vægt i et vejprojekt. Med udgangspunkt heri beregnes envægtet enhedspris for perioden 2004-2008 (111,1) og perioden 2009-2011 (96,6). Ud fradisse beregnes et årligt fald i enhedsprisen og en vægtet indekseret enhedspris pr. år (2006= 100). Indekset i 2011 justeres med halvdelen af forskellen mellem 2006 og 2011, og derberegnes den procentvise forskel mellem det oprindeligt beregnede indeks (83,69) og det ju-sterede indeks (91,85).Ovenstående beregning dokumenterer alene, at Vejdirektoratet har fået nogle lavere indek-serede priser i perioden 2009-2011, og dokumenterer, at projektet "straffes" ved ikke at havereferenceprojekter fra andre perioder. Korrektionen er ikke suppleret med vurderinger af,hvorvidt de faldende priser skyldes en reel effektiviseringsgevinst på vejprojekter, eller omde skyldes kunstigt lave priser på grund af overkapacitet i branchen. Beregningen kan ligesågodt dokumentere, at andre projekter bliver overkompenseret.Da det er første gang, at vi ser en sådan korrektion i forbindelse med den eksterne kvalitets-sikring, bør det som en del af principperne for ny anlægsbudgettering præciseres, hvordanman håndterer en sådan situation.Der er foretaget stikprøver af, at det beregnede prisbibliotek med de foretagne reguleringerer udgangspunktet for overslagsberegningen. I den forbindelse har vi identificeret en regule-
side 121946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
ring, som foretages på posten projektvej direkte i overslagsarket. Det er oplyst, at regulerin-gen vedrører fordyrelser ved a=3 skråninger i forhold til a=2 skråninger for sumposterne ar-bejdsplads, rydning og afvanding. På arbejdsplads og rydning tillægges der 2 kr. pr. m2ogpå afvanding 2,5 kr. pr. m2(i september 2007-priser).Det er ikke dokumenteret i prisbiblioteket, i hvilket omfang der er anvendt a=2 eller a=3skråninger for de udvalgte projekter. Herved kan det ikke kontrolleres, om tillægget alleredeer indeholdt i den beregnede sumpris. Hertil kommer, at der allerede er foretaget en regule-ring af sumprisen for afvanding baseret på konkrete beregninger fra Rambøll, hvorfor der ik-ke bør indarbejdes endnu en regulering.Der beregnes et pristillæg baseret på det antal m2, som har a=3 skråningen. Dette pristillægtillægges enhedsprisen. I tabel 4.1 er vist beregningen af det samlede tillæg i indeks 179,84for arbejdsplads for etape 1 Holstebro S - Aulum.A. EnhedsprisprisbibliotekB. Omkostningialt(B=Ax10,52km)C. Omkostningandreposter‐beregnetiarketD. Omkostningprojektvej(D=B‐C)E. Enhedsprisprojektvej(E=D/10,52km)F. Antalm(10.520x2)G. Pristillæga=3(G=Fx2xindeksregulering)H. Nyenhedsprisprojektvej(H=E+G)I. Nyomkostningprojektvej(I=Hx10,52km)2
Kr.pr.kmKr.Kr.Kr.Kr.pr.kmm2Kr.Kr.pr.kmKr.
693.6057.296.730205.1477.091.583674.10521.04047.628674.1057.592.633502.050
J.Samlettillæg(J=I‐D)Kr.Tabel 4.1 Pristillæg a=3 og samlet tillæg arbejdsplads, etape 1 Holstebro S - Aulum
Det fremgår af tabel 4.1, at pristillægget ikke er i samme enhed som enhedsprisen, og at detsamlede tillæg til fysikoverslaget for arbejdsplads under etape 1 udgør 502.050 kr.For rydning udgør det samlede tillæg 501.051 kr. (623.202 kr. - 122.151 kr.), og for afvan-ding udgør det 626.312 kr. (37.169.194 kr. - 36.542.882 kr.).Det er vores opfattelse, at Vejdirektoratet ikke i tilstrækkelig grad har dokumenteret, i hvilkenudstrækning referenceprisen allerede indeholder a=3 skråninger, og at korrektionen børhåndteres ved at have to enhedspriser i stedet for at indbygge det direkte i overslagsarket.Herved indregner overslagsarket altid dette tillæg, hvis et givet projekt har a=3 skråninger.For rute 18 gælder det også for afvanding, selv om posten allerede er blevet reguleret i pris-biblioteket.Vejdirektoratet har oplyst, at der er tale om en generel fejl i overslagssystemet, og at man vilkigge på metoden med henblik på at få en større gennemsigtighed i, hvor og hvornår et så-dant tillæg bliver indregnet. Der er ikke som følge heraf foretaget en korrektion af projektetsanlægsoverslag.
side 131946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
4.1.2
AnlægsoverslagOverordnet afstemningDer er foretaget en overordnet afstemning af anlægsoverslagene pr. delstrækning med detsamlede anlægsoverslag for projektet, jf. tabel 15.1 i VVM-redegørelsen. Prisbiblioteket oganlægsoverslagene pr. delstrækning er beregnet i indeks 179,84. I forbindelse med konsoli-deringen er der foretaget en indeksomregning til indeks 174,4.Efterkalkulationsbidrag (EKB)Det fremgår af afsnit 19 i forudsætningsnotatet, at EKB er baseret på tidligere beregningerfor afsluttede projekter, som er beregnet efter, om projektet udføres i henholdsvis åbent landeller byområder. For dette projekt anvendes åbent land for alle delstrækninger på nærstrækningen fra Holstebro S til ringvejen og selve udbygningen af ringvejen i Holstebro.Af vejnotatet fra september 2011, som fastlægger principperne for implementering af ny an-lægsbudgettering for Vejdirektoratet, fremgår, at der anvendes et erfaringsbaseret EKB tildækning af projekteringsgap'et. Det fremgår også, at der skelnes mellem et bidrag til detail-projekteringen og udbud (fase 3 og 4) og et til udførelsen (fase 5).Det er også oplyst, at der kan beregnes et EKB for fase 3 og 4 baseret på en mellemkalkula-tion, som beregnes som forskellen mellem basisoverslaget (fratrukket EKB) og bygherre-overslaget med anvendelse af basisoverslagets priser.Det er vores opfattelse, at det nuværende EKB relaterer sig til mængdeusikkerheder i alle trefaser, idet Vejdirektoratet oplyser, at en opdatering af satserne afventer færdiggørelse af fle-re projekter under ny anlægsbudgettering. Vi synes ikke, at det fremgår tydeligt, hvorvidtmængdeusikkerheden i forbindelse med udførelsen skal dækkes af EKB eller korrektionstil-lægget K2-A.Det fremgår også af vejnotatet, at standarden for anvendelsen af EKB fastsættes i samar-bejde med departementet. Vejdirektoratet har oplyst, at man allerede har en dialog med de-partementet om netop processen for opdatering af EKB og definitionen heraf.I forhold til projektet er det vores vurdering, at EKB er håndteret efter de gældende retnings-linjer mellem Vejdirektoratet og Transportministeriet.Det vægtede EKB for hovedforslaget for hovedposterne veje, bygværker og broer, øvrige en-trepriser og øvrige anlægsudgifter udgør 14 %.Projektering, tilsyn og administration (PTA)Det fremgår af afsnit 20 i forudsætningsnotatet, at det i Vejdirektoratet er besluttet, at man,indtil der foreligger en ny model for håndtering af PTA, baserer sig på erfaringstal fra sam-menlignelige projekter.Det er oplyst, at de fleste projekter har en procentsats på 16-17 %, og at projekter i nærhe-den af byområder har endnu højere procentsatser. Da projektet udføres i nærheden af byer-ne Herning og Holstebro, er det valgt at bruge 17 % for projektet, som ganges på basisover-slaget inkl. EKB.
side 141946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
Samlet vurderingI tabel 4.2 er vist den samlede vurdering af anlægsbudgettet og dets forudsætninger baseretpå stikprøvegennemgangen. Tabellen indeholder også det samlede anlægsoverslag og for-delingen heraf på hovedposter for hovedforslaget.I det udleverede materiale indgår ikke en konsolidering af en sum på hovedposterne for detsamlede anlægsoverslag.HovedpostVejeBygværkerogbroerØvrigeentrepriserØvrigeanlægsudgifterArealerhvervelseProjektering,tilsynogadm.Overslag(mio.kr.)9612713944139298Fordeling(%)551523817100AccepteretAccepteretAccepteretAccepteretAccepteretAccepteret1./2.1.1.1.SamletvurderingKommentar
Anlægsoverslagialt1.752Tabel 4.2 Samlet vurdering af hovedposter.
Kommentar 1.Der foreslås udarbejdet en bedre dokumentation af tillægget til de ikke-regulerede sumpriser og enhedspriser for det forhold, at alle referenceprojekter er placeret ien lavkonjunkturperiode.Kommentar 2.Det bør vurderes, hvorvidt tillægget for a=3 skråninger i forhold til arbejds-plads, rydning og afvanding skal tages ud af overslaget.
4.24.2.1
UsikkerhedsvurderingerProces og metode for usikkerhedsvurderingVejdirektoratet gennemfører én risikoworkshop i fase 2. På workshoppen er der udfyldt et ri-sikoskema for de identificerede risici, og på baggrund heraf er der udarbejdet en samlet sta-tusrapport for projektets risikoanalyse.Risikoskemaerne indeholder følgende:
Dato, ejer og kategoriEn beskrivelse af risikoen og en angivelse af konsekvens og frekvens, herunder en mar-kering af, om der er tale om en usikkerhedRisikohåndtering.
For en række af risiciene gælder, at de har en revisionsdato i 2010. Vejdirektoratet har op-lyst, at dette skyldes, at systemet ikke foretager en automatisk opdatering af revisionsdato-en, når en given risiko bliver opdateret, og at det ikke er udtryk for, at de arvede risici fra fase1 ikke er blevet ændret.
side 151946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
På side 34 i vejnotatet står, at der ved afrapporteringen på risici og risikohåndtering i fase 2skal udarbejdes en teknisk rapport, som indeholder en grundig beskrivelse af alle de identifi-cerede risici og håndteringen heraf, herunder indvirkning på de opstillede forudsætninger formængder, priser, eventuelle sumposter og projektets organisering.Feltet til risikohåndtering er ikke blevet udfyldt for alle risiciene. Herved er det ikke tydelig-gjort, hvilke afværgeforanstaltninger der skal arbejdes med i de efterfølgende faser. Endvide-re fremgår det ikke, hvordan risiciene indvirker på de opstillede forudsætninger.Statusrapporten indeholder følgende:
En liste med workshopdeltagereEn oversigt over risiciene og en risikomatrixEt risikotillæg og en S-kurve for projektetEn sammenfatning, hvor risikotillægget sammenholdes med summen af EKB og K2-A.
Ved gennemgangen af risiciene har vi konstateret, at der er én usikkerhed (mængdeusikker-hed/ekstraarbejde), som udgør mere end 80 % af det samlede risikotillæg. Vejdirektoratethar oplyst, at man på risikoworkshoppen først behandler en række definerede standardrisici,som inden workshoppen præudfyldes med en defaultværdi. Vejdirektoratet har oplyst, atman som en del af denne proces også får identificeret risici, som er specifikke for de forskel-lige løsninger. Når man har opdateret disse risici, vurderes mængdeusikkerheden, som er enform for restusikkerhed.Denne form for fastsættelse af en restusikkerhed betyder, at man ikke kan relatere den tilspecifikke elementer i anlægsoverslaget. Dette gør det svært at kontrollere, om det bereg-nede risikotillæg indeholder alle risici. Størrelsen af restusikkerheden kan også betyde, atder er en vis usikkerhed i sammenligningen af størrelsen af usikkerheden på tværs af løs-ningerne. Vejdirektoratet har oplyst, at denne beregningsmetode er indført for at undgå at la-ve et detaljeret risikokatalog på nuværende tidspunkt, samt at man er i gang med at kiggepå, hvordan man kan få nedbrudt denne på nogle flere risici.Statusrapporten indeholder som nævnt ovenfor også en sammenligning af risikotillæggetved 50 %-fraktilen (216 mio. kr.) med EKB og K2-A (379 mio. kr.). De to oplyste beløb er iprisindeks 179,84. Resultatet af sammenligningen viser, at risikotillægget kun udgør 56 % afde samlede tillæg. Endvidere kan hele usikkerheden indeholdes inden for det samlede an-kerbudget.Det er Vejdirektoratets opfattelse, at dette resultat ikke er udtryk for, at alle risici ikke er ble-vet identificeret. Der findes på nuværende tidspunkt ikke konkrete retningslinjer for, hvad derer en acceptabel fraktil, som skal kunne indeholdes inden for ankerbudgettet. Vejdirektoratethar oplyst, at hvis risikotillægget bliver for stort, vil man indarbejde konkrete risici i anlægs-overslaget. Det er vores opfattelse, at resultatet også kan skyldes, at EKB er for højt i forholdtil projektets karakter.Det er vurderingen, at projektet har fulgt Vejdirektoratets metode for usikkerhedsvurderin-gen; dog mangler risikohåndteringen og indvirkning på de opstillede forudsætninger at bliveudfyldt i risikoskemaerne. Den anvendte metode medfører, at det ikke er muligt for os at vur-dere, om en risiko eller usikkerhed til enkelte forudsætninger indgår i risikoanalysen.
side 161946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
4.2.2
Projektets usikkerhedsvurderingerVi har følgende kommentarer til projektets risici:
018/006 "Usikkerheder på udgifter til arkæologi".Det er anført, at der mangler 6 mio.kr. i overslaget; dette er således ikke en risiko, men en forventning, som bør inkluderes ianlægsoverslaget.018/010 "Mere kantopsamling".Det er anført, at prisforskellen på med og uden kant-opsamling er mindre end 1 mio. kr. Alligevel optræder risikoen med en maksimal konse-kvens på 25 mio. kr. Således må risikoen også dække noget andet, eller udsagnet erforkert.018/016 "Ekstraordinær prisudvikling".Det bør fremgå, at denne risiko kun optræder,såfremt de mekanismer, der beskytter projektet mod ekstraordinære prisstigninger (in-deksreguleringen af anlægsbevillingen), ikke fungerer. Yderligere syntes randkonse-kvenserne �200 mio. kr. at være meget store i forhold til den beskrevne risiko. Det er så-ledes vores forståelse, at usikkerheden dækker risikoen på licitationsprisen.018/020 "Fremrykning af dele af projektet".En fremrykning af åbningen af dele af pro-jektet er så alvorlig en ændring i projektforudsætningerne, at det bør overvejes, om detskal indeholdes i projektets risici, eller tidsplanen skal betragtes som en randbetingelse.Risiko 018/021 (2) "Forudsætning om sænkning af bane ved Gødstrup".Jernbane-arbejder er meget omkostningstunge, og spærring af banen kræver langsigtet (års) plan-lægning på grund af de naturlige besværligheder ved omlægning af trafikken. Det vurde-res, at der er risiko for, at Banedanmark vil se negativt på et ønske om at sænke banen2 m, idet et så stort indgreb vil påvirke banen over 1.200 m i henhold til Vejdirektoratetsforeløbige planer.En sådan omlægning kan have store afledte konsekvenser for sporet, både for spor-geometrien i form af horisontale og vertikale krumningsradier og promillefald på 12,5promille (projektet oplyser, at det ikke forventes at blive et problem) samt afledte konse-kvenser på afvandingen, den lokale fundering af overføringen, strækningskabler i banenog sikringsanlægget. Sænkningen må forventes at medføre omkostninger i millionklas-sen. Et så omfattende indgreb bør derfor snarest muligt afklares med Banedanmark.
Da man ikke i de udleverede risikoskemaer og i statusrapporten kan se, hvordan man harbehandlet de forskellige standardrisici, har vi svært ved at få et fuldt overblik over, hvilke risi-ci der ikke er blevet identificeret. Der kunne efter vores opfattelse lige såvel optræde risicisom f.eks. "Skader i forbindelse med anlægsarbejder", "Fejl i projektmaterialet" eller "Om-kostninger i forbindelse med kommunale grænseflader". Vejdirektoratet har oplyst, at disserisici indgår i bruttokataloget og bliver behandlet på workshoppen.Det er vores vurdering, at de ovenstående kommentarer til projektets risici kan få en betyd-ning for størrelsen af risikotillægget. Da det beregnede risikotillæg kun udgør 56 % af EKBog K2-A, vurderes det, at kommentarerne ikke har betydning for anlægsoverslaget.Vejdirektoratet mener, at det er acceptabelt, at projektet på sit nuværende stadie har detpræsenterede risikokatalog.
side 171946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
4.3
Tekniske forudsætningerProjektet er baseret på en lang række større eller mindre tekniske forudsætninger. Dissebør, afhængig af deres betydning for projektet, dokumenteres, begrundes og/eller udfordres.Dette er bl.a. gjort ved et forudsætningsnotat for anlægsoverslaget, som vi dog ikke finderfyldestgørende i forhold til at kunne sikre en identifikation af samtlige af projektets forudsæt-ninger og randbetingelser samt tydeliggørelse af, hvilke forudsætninger der ligger fast, oghvilke der kan ændres i de kommende projektfaser. I forbindelse med sikring af identifikationaf samtlige forudsætninger til senere faser har vi i løbet af granskningen udtrykt bekymringfor overleveringen af projektet og de relativt mange tilhørende forudsætninger.Vejdirektoratet har efterfølgende afleveret et notat vedrørende projektoverdragelsen, derbl.a. sikrer en gennemgang af projektets forudsætninger og deres begrundelse i overdragel-sesfasen. Notatets intentioner er gode, og den beskrevne metode hjælper til at sikre en vel-fungerende overdragelse, hvor de, der overtager projektet, har muligheden for at udfordreprojektets tekniske randbetingelser.Vejdirektoratet har oplyst, at forudsætningsnotatet ikke er tiltænkt at være en fyldestgørendeoversigt over alle forudsætninger om miljø, mængder, tid m.v. Som det fremgår ovenfor, harVejdirektoratet netop i forbindelse med projektoverdragelsen fokus på at sikre identifikationaf samtlige forudsætninger til senere faser. Det skal endvidere fremhæves, at selve anlægs-overslaget, der udarbejdes i Excel, entydigt indeholder en lang række af forudsætningernefor mængder, og at disse mængder igen baseres på projekttegninger, jordberegninger ogden vejtekniske beskrivelse, ligesom VVM-redegørelsen beskriver de anvendte forudsætnin-ger.Vejdirektoratet deler derfor ikke opfattelsen, at den manglende systematik medfører, at vur-deringen af projektets forudsætninger glemmes under risikovurderingen. Dette sikres på an-den vis end med et forudsætningsnotat.I projektmaterialet indgår en fyldestgørende rapport for Trafiksikkerhedsrevision (TSR), trin1. Ifølge Vejdirektoratets procedurer for trafiksikkerhedsrevision bør en VVM-undersøgelsefor et stort projekt omfatte trafiksikkerhedsrevision på trin 2. Det er oplyst, at materialet, somligger til grund for rapporten, er projektets skitseprojektering, hvilket normalt er grundlaget foren TSR på trin 2. Vi har modtaget en bekræftelse på, at Vejdirektoratets trafiksikkerhedsre-visor står inde for, at materialet har en kvalitet til at kunne betragtes som en trin 2-revision.I vores gennemgang af projektet er vi stødt på nogle forudsætninger, som bør fremhæves,enten på grund af deres betydning, eller fordi vi mener, de påfører projektet en budgetrisiko.JordbalancenOverskydende jord og muldjord forudsættes udsat inden for arbejdsområdet.Af anlægsoverslaget fremgår, at der tilkøres og afgraves ca. 7,1 mio. m3jord, mens der kunindbygges eller bortkøres ca. 4 mio. m3. Mulige udsætningsområder forventes afklaret veddetailprojekteringen, som det er normal kutyme i forbindelse med udarbejdelse af VVM-undersøgelser. Der er imidlertid risiko for, at udsætningsområder ikke kan skaffes, alternativtat overskudsmængderne skal transporteres længere end forudsat. Idet jordoverskuddet eranseeligt, kan det have betydelige merudgifter til følge. Dele af dette er dækket af posten tilmuldudlægning og græssåning, men der er formentlig ikke afsat tilstrækkeligt med midler ianlægsbudgettet til håndteringsomkostninger til den overskydende jordmængde.
side 181946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
DyrkningsskråningerDet er fremført i VVM-redegørelsen, at dyrkningsskråninger er forudsat hvor muligt. Dyrk-ningsskråninger er normalt med faldet 1:10. Alligevel er der alle steder projekteret med skrå-ninger på 1:3, hvilket også fremgår af forudsætningsnotatet.BelægningstypeOmfanget af anvendelse af støjreducerende asfalt er endnu ikke fastlagt. Det er uklart, hvil-ken asfalttype der er forudsat i støjberegning, og driftsudgifter påvirkes af ændret forudsæt-ning med hensyn til asfalt. Det fremgår, at asfalten anvendes "hvor teknisk muligt", hvilket fo-rekommer uklart.AfvandingDen granskede afvandingsrapport er udarbejdet, kontrolleret og godkendt af samme person,og notatet er meget generelt i sin natur. Det beskriver, at forudsætningen er, at eksisterendevejafvanding genanvendes i størst muligt omfang. Den konkrete forventning til genanvendel-se bør gøres klar.DriftDer fremgår ingen overvejelser omkring koblingen mellem projektet og den efterfølgendedrift i det granskede materiale. Vi mener, det bør indgå i projektovervejelserne, men er afden opfattelse, at Vejdirektoratet via deres projekteringsnormer dækker langt størstedelen afdisse overvejelser.Omfartsvejen ved HerningDer er som projektforudsætning ikke stillet krav om overhalingssigt på vejene i projektet. Deter normalt, at der ikke stilles sådanne detaljerede krav på dette stadie i projektet, men detbør overvejes, om der i dette tilfælde bør afviges fra denne norm.Da omfartsvejen vest for Herning i høj grad bygges for at servicere fremtidigt hospital, kanman godt overveje, om det skal være en projektforudsætning, at der skal være overhalings-sigt på vejen for at prioritere ambulancetransporterne på strækningen.En sådan projektforudsætning vil i givet fald medføre, at hovedforslaget, alternativ 1 og al-ternativ 2 bliver dyrere at gennemføre end forudsat, da disse forslag omfatter en tosporetlandevej vest for Herning, som ikke har overhalingssigt på en stor del af strækningen. Vejdi-rektoratet kan oplyse, at der er mødesigte over alt på strækningen, således at en bilist kanpåbegynde en overhaling og afbryde denne, hvis der er modkørende trafik. Vejdirektoratetvurderer desuden, at ambulancer under udrykning normalt afstedkommer, at andre trafikan-ter trækker ind til højre og eventuelt stopper i rabatten.En eventuel projektforudsætning om overhalingssigt vurderes ikke at medføre merudgifterfor alternativ 3 og alternativ 4, da disse omfatter motorvej vest for Herning.SammenfatningDet forekommer os, at der indgår forudsætninger forskellige steder i det udleverede materia-le, der ikke er dækket af forudsætningsnotatet, og at man med fordel kunne opdatere forud-sætningsnotatet for anlægsoverslaget.
side 191946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
De undladelser, som vi har identificeret i projektet, forventes dog at være så relativt begræn-sede, at de kan indeholdes i projektets generelle usikkerhed.
side 201946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
5
Den samfundsøkonomiske analyseKvalitetssikringen af den samfundsøkonomiske analyse har til formål at gennemgå de sam-fundsøkonomiske beregninger, herunder vurdere, om:
De beregnede trafikale effekter af projektet er sandsynlige og velbegrundedeDen anvendte metode i den samfundsøkonomiske analyse er i overensstemmelse medTransportministeriets retningslinjer for gennemførelse af samfundsøkonomiske bereg-ningerTidspunktet for igangsættelse af projektet er foretaget i forhold til, om det er realistisk atibrugtage projektet som forudsat i den samfundsøkonomiske beregning.
Trafikale effekterDer er foretaget stikprøver af, at de beregnede trafikale effekter svarer til de indtastede iTERESA-modellen. I TERASA-modellen indregnes der fulde trafikale effekter fra og med2018.Vejdirektoratet har oplyst, at der ikke er blevet foretaget en indeksering af de transportøko-nomiske enhedspriser fra 2010-priser til 2012-priser. Vejdirektoratet har fremlagt suppleren-de beregninger, som viser resultatet heraf. Opdateringen medfører en minimal stigning i deninterne rente på i størrelsesordenen 0,1-0,2 %.I tabel 5.1 er vist nutidsværdien af de trafikale effekter og anlægsomkostninger inkl. restvær-dien. Anlægsomkostninger, den samlede nutidsværdi og den interne rente er oplyst for an-kerbudgettet.mio.kr.HovedforslagetAlternativ1Alternativ2Alternativ3Tidsgevinst3.4723.5564.4173.849Kørselsomk.‐131‐121‐455‐195Anlægsomk.‐1.714‐2.053‐2.669‐2.429Samletresultat1.3991.0601.018839762Internrente(%)7,6%6,7%6,3%6,2%5,9%
Alternativ44.551‐471‐3.003Tabel 5.1 Nutidsværdi trafikale effekter, anlægsomkostninger og samlet resultat
Tabel 5.1 viser, at stigningerne i de trafikale gevinster ikke opvejer de højere anlægsom-kostninger.Af afsnit 3 fremgår, at der er identificeret nogle forhold, som kan påvirke størrelsen af de tra-fikale effekter.I forhold til overestimeringen af de ekstra kørte km viser vores konsekvensberegning, at ho-vedforslaget og alternativ 1 vil opleve en større reduktion i antallet af ekstra kørte km og her-ved omkostningen end alternativ 2. Herved får denne effekt ikke betydning for den indbyrdesrangordning af projekterne.I forhold til omfordelingen mellem lastbiler og person- og varebiler på kørslen til og fra Gød-strup Hospital vurderes det, at dette vil give en mindre reduktion i nutidsværdien, og at dette
side 211946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
ikke kan ændre på, at alle forslag har en positiv nutidsværdi. I forhold til forslagene, som in-deholder en hovedvej på strækningen, vurderes det, at effekten vil være stort set ens.Selv om der er identificeret en række usikkerheder til de beregnede trafikale effekter, er detvurderingen, at de trafikale effekter samlet set er sandsynlige og velbegrundede.DriftsomkostningerVejdirektoratet anvender en model til beregning af driftsomkostninger, som tager højde forændringer i antal km vej og over-/underførsler på henholdsvis den nye motorvej og den eksi-sterende vej. I beregningen indgår også en reduceret vedligeholdelse på det øvrige vejnetsom følge af mindre slitage ved overflytning af kørsel herfra til den nye vej. Vejdirektoratethar udleveret en rapport udarbejdet af Incentive Partners som dokumentation for metodenog de anvendte enhedspriser.Resultatet af beregningen viser, at den årlige besparelse på det øvrige vejnet (8,5 mio. kr.)stort set er lige så stor som den årlige vedligeholdelsesomkostning på den nye motorvej(-11,0 mio. kr.). Selv om en del af strækningen bliver nedklassificeret til en eksisterende lan-devej, og denne trafik også indgår i overflytningen, virker størrelsesforholdet umiddelbart ik-ke til at være helt korrekt, hvilket kan tyde på, at kostprisen for specielt lastbiler kan være forhøj i forhold til den givne situation.Herudover er det konstateret, at udskiftning af eksisterende over-/underførsler er indtastetsom motorvej og ikke landevej. Dette har en betydning på størrelsen af gevinsten ved ud-skiftninger, da kostprisen er væsentlig større for en motorvej end for en landevej.Samlet medfører beregningen, at nutidsværdien af driftsomkostningerne kun udgør 12 mio.kr. i hovedalternativet. Da driftsomkostninger kun er en mindre post i den samfundsøkono-miske analyse, vurderes det, at selv en procentvis stor forøgelse af posten ikke vil påvirkeden samlede konklusion.Andre posterVejdirektoratet har indregnet gener i anlægsperioden og eksterne effekter i den samfunds-økonomiske analyse.I forhold til gener i anlægsperioden er der forudsat en 20 km/t hastighedsnedsættelse i an-lægsperioden. Den forlængede rejsetid indregnes som fri rejsetid, da trafikanterne tilpassersig den nye hastighedsgrænse.Andre forholdAnlægsoverslaget (og dermed samfundsanalysen) indeholder ikke udgifter til eventuel om-bygning/udvidelse eller lukning af veje, som indirekte berøres af omlagt trafik efter projektetsgennemførelse. Dette er i henhold til Vejdirektoratets procedurer.For nærværende projekt vurderes dette at være interessant i sammenligningen mellem al-ternativ 1/alternativ 3, som indeholder en udvidelse af Struer Landevej og Ringvejen i Hol-stebro og hovedforslaget/alternativ2 og alternativ 4, som ikke indeholder en udvidelse afStruer Landevej og Ringvejen i Holstebro.Den gennemførte trafikprognose viser, at trafikmængden på Ringvejen i 2020 vil blive størreend det nuværende trafikniveau, hvis alternativ 2 eller alternativ 4 gennemføres, hvilket måforventes at medføre behov for forbedring af Ringvejen, da strækningen allerede er tæt trafi-side 221946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
keret med sænket fremkommelighed i spidsbelastningstimerne. Konsekvensen af ikke at ud-vide Struer Landevej og Ringvejen i Holstebro er ikke beskrevet i VVM-redegørelsen.Udvidelse af Struer Landevej og Ringvejen i Holstebro indgår derimod allerede i anlægs-overslaget (og samfundsanalysen), hvis alternativ 1 eller alternativ 3 gennemføres.Fremstilling og metodeAf vejledningen til den samfundsøkonomiske analyse fremgår, at anlægsmyndigheden skalbeskrive usikkerhederne til resultaterne og foretage følsomhedsanalyser på vigtige forud-sætninger. Der er ikke foretaget nogen af delene i forhold til dette projekt, hvilket dog hellerikke har været gjort på andre tidligere projekter.Det er vurderingen, at den samfundsøkonomiske analyse er gennemført i overensstemmelsemed Transportministeriets retningslinjer.
side 231946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
6
Plan for organisering og finansieringKvalitetssikringen skal vurdere, om der er gjort relevante overvejelser om projektets organi-sering, kompetencebehov og brug af eksterne rådgivere m.v. i forhold til projektets stadie,karakter og risici. Det skal tilsvarende vurderes, om der er gjort relevante overvejelser i for-hold til udbudsformen.Det må forventes, at overvejelser i forhold til organisering, finansiering og udbud er på etmeget overordnet niveau på dette stadie.Udbud og organiseringPå nuværende tidspunkt er der gjort begrænsede overvejelser om projektets udbudsstrategiog organisering, som primært optræder i notatet vedrørende OPP-egnethed. Notatet inde-holder gode overvejelser, men forekommer noget generelt i sin natur.Det fremgår, at det overvejes at opdele projektet i fire-seks hoved- og totalentrepriser, somudbydes parallelt. Der står dog også, at de endelige valg i den forbindelse bør bero på envurdering af de faktiske markedsforhold på udbudstidspunktet. Dette virker umiddelbart lo-gisk og fornuftigt.Der fremgår af notatet, at både hoved- og totalentreprise overvejes. Såfremt dele af projektetønskes gennemført i totalentreprise, skal der dog være ekstra fokus på, hvorledes detailpro-jekteringen gribes an, af hensyn til den efterfølgende ansvarsoverdragelse af detailprojekte-ringen.Opbygningen af projektorganisationen og dennes beføjelser i forhold til projektet er ikke be-skrevet og må forventes at følge Vejdirektoratets standardløsning for denne type projekter,hvilket er fuldt acceptabelt på nuværende tidspunkt.TidsplanPå nuværende tidspunkt angiver materialet, at der er afsat 18 måneder til VVM-under-søgelsen og seks år til hele projektprocessen. Begge dele synes realistiske.Hændelser, der kan påvirke tidsplanen, er ikke identificeret, ud over en forcering som følgeaf politiske ændringer i tidsplanerne, hvilket er indeholdt i risikoanalysen.SammenfatningPå nuværende tidspunkt er der gjort begrænsede overvejelser om projektets udbudsstrategiog organisering.Samlet set er det vores vurdering, at Vejdirektoratet har gjort sig de overvejelser om organi-sering og udbud, som må forventes på projektets nuværende stadie.
side 241946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
7
Potentielle reduktioner, forenklinger og besparelserDet bemærkes, at der i det modtagne materiale ikke findes forslag til reduktioner, forenklin-ger og besparelser fra Vejdirektoratet.Ved den eksterne granskning er der ikke fundet forslag til potentielle reduktioner, forenklin-ger og besparelser.Vi vil opfordre til, at Vejdirektoratet i deres arbejde med projektet løbende identificerer be-sparelsesmuligheder og noterer begrundelserne til deres eventuelle fravalg.
side 251946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
TransportministerietEkstern kvalitetssikring af rute 18 motorvej Herning -Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup20. september 2012
8
MaterialelisteVejdirektoratet har udleveret følgende materiale til kvalitetssikringen:Kommissorium og VVM-redegørelseKommissorium (26. april 2011)
VVM-redegørelse, Sammenfattende rapport (rapport 416 - 2012)
AnlægsoverslagNotat, Forudsætninger for anlægsoverslag (16. april 2012)
Referat, Granskning I (26-27. marts 2012) og granskning II (17. april 2012)Regneark, Prisbibliotek og anlægsoverslag for de forskellige delstrækningerRegneark, Konsolidering af anlægsoverslagene i forhold til løsningerneDiverse tekniske fagnotater, herunder vejteknisk og broteknisk rapportTegninger
RisikoanalyseRisikoskemaer for de forskellige løsninger
Statusrapport for de forskellige løsninger
SamfundsøkonomiRegneark, TERESA regneark for de forskellige løsninger
Regneark, Beregning af inputværdier til TERESA for de forskellige løsningerTeknisk notat, Trafikmodelberegning for de forskellige løsninger
OrganiseringNotat, Vurdering af OPP-egnethed for rute 18 (9. juli 2012)
side 261946430_1� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability company and amember firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG Interna-tional Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.
� 2012 KPMG Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, a Danish limited liability companyand a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated withKPMG International Cooperative ("KPMG International"), a Swiss entity. All rights reserved.The KPMG name, logo and 'cutting through complexity' are registered trademarks or trade-marks of KPMG International.