Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1164338_0001.png
1164338_0002.png
1164338_0003.png
1164338_0004.png
1164338_0005.png
1164338_0006.png
1164338_0007.png
1164338_0008.png
1164338_0009.png
1164338_0010.png
1164338_0011.png
1164338_0012.png
1164338_0013.png
1164338_0014.png
1164338_0015.png
1164338_0016.png
1164338_0017.png
StyregruppenOpdateret den 26/4-2012, 22:55 (Henrik Olesen)
Modstand mod linjeføring af nymotorvej ved Mundelstrup /SabroLæs mere påwww.mo-mo-mo.dk
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
Info om områdetVest for Århus langs Viborgvej (A26) ligger de to byer Mundelstrup og Sabro. Mundelstrup ligger ca. 11km fraÅrhus centrum, og yderligere 2km mod vest ligger Sabro. Viborgvej (A26) går direkte igennem Sabro, hvorimodMundelstrup ligger imellem Viborgvej (A26) og Gammel Viborgvej.Byerne havde i 2011 henholdsvis 440 og 2.500 beboere. Sabro er de senere år vokset meget, men betegnesstadig som en relativ ny by. Mundelstrup har en lidt længere historie, men er først vokset de senere år. På sigtforventes de to byer at vokse sammen.Mundelstrup har i øjeblikket status af landzone, men Århus Kommune arbejder på at få det ind underbyzonen.Begge byer ligger i en attraktiv afstand fra Århus med rimelige mulighed for offentlig transport via bus.Skoleområdet er fælles, og børnene går på Sabro-Korsvejsskolen i Sabro. På skolen går 600 elever fordelt påklasserne fra 0 – 9. I selve Mundelstrup er der ca. 60 børn hvoraf en del er i skolealderen. For børnene iMundelstrup går dagligt skolebus via Gammel Viborgvej. De, som vælger at cykle skal følge Gammel Viborgvejpå halvdelen af turen og så tage Viborgvej (A26) det sidste stykke.Begge byer er forstæder til Århus, og har begge bevaret landsby præget. Begge byer er omgivet af åbnemarker, og i byerne findes hyggelige grønne områder, som især om sommeren benyttes af både børn ogvoksne.Ved Mundelstrup og Sabro er der nogle mindre virksomheder samt to store i form af Dalton Beton med 160ansatte (www.dalton.dk) og Graff Kristensens Gartneri med 30 ansatte (http://www.graff.dk). Dalton Betonproducerer beton elementer til både erhvervs og boligbyggeri og er især kendt for flotte trappe løsninger ibeton og terrazzo. Graff har leveret blomster til forbrugerne i 80 år. Derudover arbejder de på forædling afplanter og har bl.a. mikro biologer ansat på adressen på Viborgvej.For begge byers vedkommende er de allerede i dag hårdt belastet af trafikken på Viborgvej (A26). Fra Tilst ogind mod Århus midtby er der kun et spor i hver retning, og det giver voldsomme problemer både morgen ogaften. Trafikken lukker til ved Tilst, og om morgenen giver det kø helt ud til Sabro.Derudover kan man i Mundelstrup allerede i dag, især når der er østen vind, nemt høre støjen fra nuværendeE45, som ligger 500m øst for byen.
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 2/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
BaggrundFor et år siden var der høring i Sabro angående udbygning af nuværende Viborgvej (A26). Der blev fremlagt enlinjeføring som gik syd for Mundelstrup / Sabro og syd for den nuværende Viborgvej. Det var til stor glæde forde fleste beboere i både Mundelstrup og Sabro, da den nuværende Viborgvej ville blive mindre trafikeret medmindre støj og forurening til følge. Se referat og præsentation fra mødet i Sabro sidste år.http://www.vejdirektoratet.dk/dokumentniveau.asp?page=document&objno=277080Den 7. februar kom VVM-redegørelsen. Til vores store chok var linjeføringen pludselig ændret, da man viludbygge nuværende Viborgvej til en 4-sporet motorvej på en del af strækningen fra Sabro tilsammenkoblingen med E45. Den resterende del kommer helt tæt på Sabro. Det mener vi beboere i Sabro ogMundelstrup, absolut ikke er hensigtsmæssigt.På billedet nedenfor ses nederst den linjeføring, der blev peget på i 2011. Oven over er den linjeføring, derudelukkende peges på i VVM-redegørelsen. Som det ses på tegningen går den nuværende linjeføring lige op afMundelstrup.
Mundelstrup
20102012
Vi ved, at i tiden mellem Vejdirektoratets borgermøde sidste år og til offentliggørelsen af VVM-redegørelsen,har fem beboere haft både politikere på besøg og har været i kontakt med Vejdirektoratet. Ifølge artikel i JPÅrhus (http://jp.dk/aarhus/krimi/article2171737.ece), at det er højest usædvanligt, at beboere er inde over såtidligt i processen. Det vel at mærke en uvildig proces. De fem beboere ville alle ved 2010 løsningen bliveberørt i mindre grad. Pludselig var den oprindelige plan ændret. Vi håber, at det er en tilfældighed, menfrygter, at de fem beboere simpelthen har lavet deres lobbyarbejde, og at det er derfor, at planerne pludselig
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 3/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
er blevet ændret. Sjovt nok er to ud af de fem beboere journalister for lokale aviser. Det har bl.a. også betydet,at vi har måtte kæmpe for at få pressens bevågenhed.Der er nu nedsat en styregruppe for Mundelstrup og Sabro. Vi vil med samlet stemme forsøge at blive hørt!Målet er som minimum at få sløjfet nuværende VVM-redegørelse og få igennem at der skal laves en ny, nårengang der er penge til at gennemføre projektet. Alternativt vil vi have Vejdirektoratet til at genoverveje andreløsninger. Det kunne være 2010 modellen kombineret med en kløverblads sammenføjning eller en endnusydligere løsning. Der kunne, som vi ser det, være flere løsninger i spil, som alle vil påvirke erhverv og beboerei langt mindre grad end forslaget i VVM-redegørelsen.I Mundelstrup og Sabro ser vi absolut positivt på at få en motorvej, men lad os placere den, så den genererfærrest muligt.
Linjeføring i VVM-redegørelsenDen nye motorvej kommer til at gå helt tæt op af Sabro på første halvdel hen imod tilslutningen til E45. Ligeinden Mundelstrup går den ind og følger nuværende Viborgvej (A26). Nuværende Viborgvej (A26) bliver lukketdet sidste stykke og går i stedet over i Gammel Viborgvej (Se kort).Viborgvej går over i Gammel Viborgvej.Borumvej, som lukkes.
Derudover blive Borumvej lukket af, så al trafik fra Borumvej skal ind igennem Mundelstrup. Det kan nævnes,at Borumvej går over i Langelinie og fortsætter helt til Silkeborg. Det samme gælder for de 60-80 lastbiler derdagligt skal til og fra beton element-firmaet Dalton, som ligger på Borumvej. I dag kan de køre direkte ned påViborgvej (A26). Se billede med eksempel fratestkørsel med elementer igennem Mundelstrup.Det problem vi lever med i dag i Mundelstrup er, attrafikken inde ved Tilst og ind imod Århus lukker helttil i myldretiden. Det betyder, at der er kø helt ud tilSabro eksempelvis om morgenen. Da trafikanterneikke vil holde i kø, drejer de fra og kører ind igennemMundelstrup og videre ind gennem Tilst for atoverhale dem, som holder i kø på Viborgvej (A26). Imyldretiden om morgenen, er der talt op til 15 biler iminuttet på Gammel Viborgvej….Vejdirektoratet vurderer i VVM-redegørelsen, attrafikken på Viborgvej (A26) vil blive øget med op til 4000 biler i døgnet, hvis den anbefalede linjeføring bliveren realitet. Da der ikke er nogen løsning på vej for stykket fra Tilst ind mod Århus, forventer vi, at problemetStyregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og ÅrhusSide 4/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
igennem Mundelstrup blot vil blive forværret. Derudover vil det under alle omstændigheder være ulogisk forbeboere i Sabro at tage den nye motorvej, da Gammel Viborgvej er en mere direkte vej ind og ud af Århus.Desuden ved vi, at det på sigt vil være meget svært at udvide stykket fra Tilst og ind mod byen, da der langsvejen ligger en lang række virksomheder. Så vidt vi er informeret blev bygglinjerne langs vejen fjernet for flereår siden.Mundelstrup kommer derfor til at ligge klemt inde imellem den nye motorvej og Gammel Viborgvej, sombegge bliver voldsomt trafikerede. Både vi og vores børn skal dagligt færdes i dette trafik-mylder med derafstøj og forurenings-gener til følge.Derudover kommer generne for både Dalton, som tidligere nævnt, men også for et lokalt gartneri, hvor deansatte nu vil få en omvej med 5-6km til nærmeste offentlige transport mulighed. Det skyldes, at deresnuværende indkørsel fra Viborgvej bliver blokeret af motorvejen.Vi ved på baggrund af en beboers erfaringer, at kreditforeningerne allerede nu bremser muligheder for udlånfor de huse, der ligger tæt på de linjeføringer, der pt. er i spil. Processen og udsigten til motorvejen hæmmerbåde beboere og erhvervsliv i en korridor langs alle linjeføringerne. Vi ved også, at et område i Mundelstrup,som Kommunen nyligt har udlagt til opførelse af 75 boliger, netop er sat i bero af bygherren. Han kan ikkerentabelt sælge boligerne med planerne om motorvej i baghaven. Alternativet er at sælge til industri, hvilketikke er særligt befordrende for at bevare landsbyen som kommunen lægger særligt vægt på i bl.a.vejledningen "Landsbyernes bevarelse" fra Århus Kommune, Byplanafdelingen (januar 191).På billedet på næste side ses, hvor tæt vejen kommer på Mundelstrup by. De røde firkanter er støjværnet. Denyderste række huse er helt nye. Ud over kæmpe støjproblemer (op til 62-68dB), for en del af Sabro og heleMundelstrup vil begge områder blive kraftig påvirket af forurening. Tallene kommer fra Vejdirektoratets egenVVM-redegørelse.Dertil kommer, at ca. en uge efter, at VVM-redegørelsen blev offentliggjort, viste det sig, at der ikke var pengetil at gennemføre projektet. Sammen med 13 øvrige projekter blev også udbygningen af Rute 26 lagt i skuffenpå ubestemt tid. Det betyder, at et stort antal beboere nu er stavnsbundet på ubestemt tid. Det mener vi ikkeer rimeligt!
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 5/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
Nedenstående viser støjbelastningen.
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 6/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
Konsekvenser for borgerneHvilke konsekvenser vil det få for borgerne i de to byer? Ud fra dokumentationen, der er lavet i forbindelsemed VVM-redegørelsen, samt beboernes egne erfaringer, listes her følgerne af løsningen, som den er skitseretpt. Umiddelbart får den nuværende linjeføring enorme menneskelige og økonomiske konsekvenser for 2-3000borgere i de to byer.Det skal nævnes, at der bl.a. er kommet input fra beboere, som boede i Mundelstrup inden Viborgvej (A26)blev bygget. De boede altså i området, da Gammel Viborgvej var den primære trafik åre ind mod Århus, og dehusker generne fra den tid.Vi har desuden lagt et stort stykke arbejde i, at undersøge påvirkningerne af trafik støj. Der findes bl.a.omfattende information på Miljøstyrelsens hjemmeside(http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Stoej/trafikstoj/).
Børnene i både Mundelstrup og Sabro.Børnene kommer til at leve i et trafik-kaos. Det gælder både, når områdets 600 børn skal til og fraSabro skole, men også i fritiden, når de skal besøge kammerater. Til skole går der bus, men når de skaltil spejder, fodbold eller besøge venner, vil det være til fods eller på cykel langs og tværs af stærkttrafikerede veje.Støjbelastning langt over det anbefalede.Der findes mange og lange rapporter angående følger af trafikstøj. På bl.a. miljøstyrelsens hjemmesidefindes en rapport fra Rambøll (http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2010/978-87-92617-22-4/pdf/978-87-92617-23-1.pdf),der beskriver mange af følgerne. Så snart man kommer over 55dB kanman påvise negative virkninger på helbredet. For børn er grænsen endnu lavere..Hertil skal nævnes, at hele Mundelstrup og en stor del af Sabro kommer til at leve med 62-68dB og deter endda i gennemsnit. En vaskemaskine støjer til sammenligning 40-45dB. Husk på at 3dB er enfordobling, når man taler om lyd.Støjværn langs Mundelstrup.Vi får et 3 meter højt støjværn op langs en lille del af Mundelstrup. Langs resten ser det ud til, at denuværende støjvolde helt fjernes.For én række boliger kommer støjværnet i bogstaveligste forstand helt ind i haven.En lang række boliger får vejen liggende i baghaven.For en lang række beboere kommer vejen så tæt på, at vejbanen blot ligger ganske få meter frahusene. Vil man her kunne spise de grøntsager, man dyrker grundet forurening?Kæmpe værditab af husene.I ovennævnte rapport fra Rambøll vurderer Rambøll på side 39, at huse langs motorveje i gennemsnittaber 1,64% pr. dB over 55 i værdi. Hvem dækker vores tab? Det får store konsekvenser for mange. Vihar jo ikke selv valgt at flytte ind langs en motorvej. Det er noget, der bliver presset ned over hovedetpå os.Begrænsede lånemuligheder.En beboer fra Sabro fik det helt ind på kroppen allerede sidste år, da 2010 linjeføringen netop varblevet fremlagt. Han ønskede at låne til renovering af huset igennem Kreditforeningen. Han fik afslagmed den begrundelse, at låner penge ud til huse, der ligger så tæt på mulige motorvejs-linjeføringer.
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 7/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
Mundelstrup mister Byparken.I Mundelstrup har vi vores lokale bypark, som vi værner meget om. Her samles voksne og børn for atspille bold om sommeren. Vi holder vores byfest og Sct. Hans arrangementer mv. her. Vi havde samletca. 45 børn til at slå katten af tønden til fastelavn. Hvis den anbefalede linjeføring bliver en realitet vilvores bypark blive forvandlet til tilkørsels-bane til motorvejen.Flere mister deres huse.Som det ser ud nu vil flere huse skulle eksproprieres for at få plads til motorvejen. Tænk på denusikkerhed disse folk skal leve med, ind til projektet bliver realiseret. De er bundne på hænder ogfødder. Vi er overrasket over, at man kan stavnsbinde borgere på denne måde i Danmark anno 2012?Der ligger planer for 75 nye huse i tæt/lav bebyggelse i Mundelstrup.Hvad med disse grunde. PT har bygherren sat det i bero og meddelt dette til kommunen. Kommermotorvejen kan de ikke sælges, og så bliver de til erhverv i stedet for.Mundelstrup skulle være byzone.Der er planer om, at Mundelstrup skulle ind under byzone. Det gav os beboere håb om, at man på sigtser Mundelstrup som noget, der skal gro. Nu planter man så en motorvej.Huse i Mundelstrup skal opføres i landsby stil.Århus Kommune har brugt meget tid på at godkende planerne for de nye huse i byen inden opførelse.De skulle opføres på en bestemt måde, så de er i landsby-stil. Hvordan harmonerer det med, at mannu opfører en motorvej? Bliver den mon opført i landsby-stil?Gadekær midt i byen.Midt i byen har vi et lille gadekær. Ved udstykning af nye grunde i 2009 kiggede de på, hvilkenindflydelse det ville få for gadekæret, som er beskyttet i henhold til naturbeskyttelseslovens §3.Hvordan påvirker det gadekæret, at få en motorvej helt tæt på? I gadekæret yngler både Butsnudedefrøer og Lille Vandsalamander.Hvad med alle vores spidssnudet frøer?Uddrag fra: Danmarks Miljøundersøgelser/Aarhus Universitet/Faglig rapport fra DMU nr. 635 2007/Håndbog om dyrearter, på habitatdirektivets bilag IV – til brug i administration og planlægning:Spidssnudet frø er den almindeligste padde i Danmark, som er omfattet af beskyttelsen iHabitatdirektivets artikel 12. Arten findes stort set i hele landet. Hvis der er vandhuller i eller nær etprojektområde, kan man som udgangspunkt altid forvente forekomst af spidssnudet frø, indtil detmodsatte er sandsynliggjort.Hvordan kan den ovenstående spidssnudet frø, blive til STRENGT BESKYTTEDE ARTER, som man kanlæse på side 67 i VVM-redegørelsen?Kan det have sin rigtighed, at Vejdirektoratet kun besøger de områder, hvor de bliver specielt inviteretog ikke på egen hånd besøger 7 undersøger berørte områder?Er man i vejdirektoratet klar over, at der er nogle helt specifikke krav til hvad en VVM-redegørelse skalindeholde? Ved man at, der som udgangspunkt skal redegøres for;”anlæggets forventede påvirkning af MENNESKET og miljø? I så fald, hvorfor har man ikke været påbesøg i hverken Mundelstrup eller Sabro, for at møde beboerne og kigge på påvirkninger?
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 8/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
Billede af nye huse på Løvkærvej. De første beboere flyttede ind i 2011, og de sidste er endnu ikkebygget færdigt. Det kommende støjværn rykker flere meter længere ind end det nuværende. Altsådirekte i de nye huses baghaver. Andre steder i byen kommer det helt op på folks terrasse!!Her kommer nyt støjværn ind til!!
Konsekvenser for erhvervslivetDalton får inddraget en stor del af deres opmagasinerings plads.Det kan betyde, at de bliver nødt til at vende hele deres produktion om. Som det er nu køresråmaterialer ind i den ene ende, og de færdige elementer kommer ud i den anden. Her er placeretkraner og lignende. Det område inddrages.Dalton skal nu gennem Mundelstrup eller Sabro med både råvarer og færdige produkter.Der kører 60-80 lastbiler i døgnet om til Dalton. De vil fremover skulle igennem Mundelstrups smallehovedgade, og nogen af dem videre igennem Sabro for at få elementer ud og råvarer ind.Tab af arbejdspladser på Dalton.Fra Daltons direktør ved vi, at det kan komme til at betyde flytning af fabrikken med tab afarbejdspladser til følge. Der arbejder i øjeblikket 160 mand på fabrikken.5-6km til offentlig transport for gartneri.Graff Kristensens gartneri har 30 ansatte, hvoraf over halvdelen kommer med offentligetransportmidler til og fra arbejde. De får nu 5-6km til nærmeste busforbindelse.Gartneri mister grund.Graff Kristensens gartneri mister desuden en del af deres areal, hvilket kan medføre begrænsninger iudvidelsesmulighederne på sigt.Begrænsninger af lånemuligheder.Både Dalton, Graff Kristensens gartneri samt øvrig erhverv i Mundelstrup og Sabro risikerer fremoverikke at kunne låne til udbygning på grund af motorvejens placering.
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 9/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
SpørgsmålVi undres??Har Vejdirektoratet taget hensyn til de 21 beboere i Mundelstrup og de over 200 beboere i Sabro, hvishuse slet ikke figurerer på det alt for gamle kortmateriale, som Vejdirektoratet har sendt ud? Vi harselv spurgt Vejdirektoratet. I første omgang sagde Vejdirektoratet, at de jo kun var huse bygget indenfor de sidste 2 år. Det er de ikke. Husene er opført siden 2005!!! Det kom meget bag påVejdirektoratet da de blev spurgt direkte.Vil vi i Mundelstrup kunne lade vores børn spise jordbær og lignende fra haven fremover, når denenorme luftforurening, der kommer fra vejen, tages i betragtning?Hvordan harmonerer det, at 440 beboere i Mundelstrup og 2.500 i Sabro fremover skal leve i støj langtover det anbefalede, samtidig med at der på Miljøstyrelsens hjemmeside er rapporter omuhensigtsmæssighederne ved vejstøj samt handlingsplaner for reducering af vejstøj?Har vejdirektoratet været ude i området for at kigge? I så fald, hvorfor har de ikke opdaget nye husepå Løvkærvej? Dem kan de ikke undgå at se, hvis de har været forbi vores tidligere omtalte gadekær.Inden man byggede Viborgvej (A26) herskede trafik-kaos gennem Mundelstrup, da det var hovedfærdsels åren ind mod Århus. Ønsker Vejdirektoratet at genindføre dette trafik-kaos?Hvorfor har Århus Kommune planer om at lægge Mundelstrup ind under byzone, når de samtidiglægger op til en linjeføring for den nye motorvej, som ligger klods op af Mundelstrup?Hvorfor har Århus Kommune sendt breve ud til beboere uden for Mundelstrup, om de erinteresserede i skov rejsning, når de efterfølgende lægger op til en motorvejsplacering direkte gennemdet område, som de foreslår til skovrejsningen?Hvad Vejdirektoratet og politikerne tænkt sig at gøre med trafikken under anlægsarbejdet? Skal dengennem Mundelstrups smalle hovedgade?Er det virkelig nødvendigt at skulle grave direkte gennem et gammelt gift-depot, som indeholder bådebly, arsenik, kviksølv og svovlsyre fra en tidligere gødnings fabrik?Hvorfor anbefaler Vejdirektoratet en løsning der er 16 millioner kroner dyrere end en løsning, dergiver støj og forurenings gener for betydeligt færre beboere, ikke går lige op af to små landsbyer ogikke generer lokalt erhvervsliv?Har Vejdirektoratet undersøgt de menneskelige konsekvenser, som man ifølge beskrivelsen af enVVM-redegørelse skal? I så fald, hvorfor har man ikke været i Mundelstrup?Er Vejdirektoratet vidende om, hvad der sker i Århus kommune, og er Århus Kommune vidende omVejdirektoratets planer? Hvis ja, hvorfor har Kommunen så inden for de seneste måneder solgt etstykke jord (matrikel 3t) til en beboer i Mundelstrup? Umiddelbart efter kan beboeren se på kort, atområdet ligger i tilkørselsbanen til den nye motorvej.
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 10/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
Martrikel3t
Hvorfor er motorvejen i illustrationerne i VVM-redegørelsen rent visuelt gjort mindre end den faktisker?Hvordan vil Århus Kommune løse trafikproblemet fra Tilst ind mod Århus midt, når byggelinjerne ervæk, og der samtidig ligger erhverv og større indkøbscentre ud til den nuværende vej? Hvad vil ÅrhusKommune gøre af de ekstra biler i mditbyen?Er gadekæret i byen taget med i vurderingen? Ved udstykning af nye grunde i 2009 kiggede de på,hvilken indflydelse det ville få på gadekæret, som er beskyttet i henhold til naturbeskyttelseslovens §3.Har Vejdirektoratet analyseret, hvordan det påvirker gadekæret at få en motorvej helt tæt på? Vi ca.100 meter. I gadekæret yngler både Butsnudede frøer og Lille Vandsalamander. Se bilag 1 bagerst idette dokument.Kan det være rigtigt, at beboere kan påvirke en uvildig undersøgelse under selve processen. Processener vel at mærke gennemført af en uvildig instans i form af Vejdirektoratet? Se artikel fra JP Århus(http://jp.dk/aarhus/krimi/article2171737.ece)Kan kommune, Vejdirektoratet eller folketinget være tjent med at vi får en ny ”Silkeborg” situationigen engang med stavns bundne borgere og et projekt der trækker i langdrag?
En bedre løsningI Mundelstrup og Sabro ønsker vi, at Vejdirektoratet og politikerne kigger på planerne endnu engang. Detparadoksale er, at der ikke kun er en anden løsnings mulighed. Der er faktisk mange, hvis man hiver kortenefrem. Der er også mange løsninger, som vil påvirke betydeligt færre beboere end de 3.000 i den nuværendeVVM-redegørelse. Eksempelvis kunne man tage 2010-forslaget om en sydligere linjeføring op og erstattetrompet sammenfletningen med et kløverblad. Det kan nemt være der. På Google Maps har vi tagetkløverbladet fra den nuværende løsning og flyttet det sydpå langs den nuværende E45.. Se billede herunder.Man kunne også vælge en løsning lidt længere sydpå mellem Tilst afkørslen og kløverbladet ved Silkeborgvej.Ved en sådan løsning løser man flere problemer på en gang. Man fjerner støj og forurenings belastningen fraMundelstrup og Sabro og skåner arbejdspladser ved det lokale erhverv. Derudover vil man naturligt få fordelttrafikken ind mod Århus. Ender man lidt længere sydpå, vil det for nogen være nærliggende at køre lidt imodsyd på E45 og så ind af Silkeborgvej eller Edwin Rahrs Vej. Man fjerner på den måde noget af trykket fraViborgvej.
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 11/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
Herunder ses eksempel på Vejdirektoratets kløverblad som er flyttet lidt syd på. Det kunne også rykkes endnulængere sydpå.
Fordele ved de alternative løsninger.Man forhindrer støjgener for Mundelstrup og Sabro. Ifølge Vejdirektoratets udregninger i området 63– 68 dB (bilag side 7). En vaskemaskine støjer ca. 40-45dB. Desuden skal det nævnes, at når detgælder lyd svarer 3dB til en fordobling. Vi forstår slet ikke, at man må bo i et område med en sådanstøj påvirkning.Man fjerner forurening fra Mundelstrup og Sabro. Som i ovenstående gælder også her, at man faktiskvil mindske forurening og støj i forhold til det nuværende, da man vil få aflastet både Viborgvej (A26)samt den gamle Viborgvej igennem Mundelstrup.Man vil få mindre trafik på Gammel Viborgvej gennem Mundelstrup og Sabro, hvilket vil medførestørre trafiksikkerhed for børn i området. I selve Mundelstrup færdes dagligt 50-60 børn. Både på cykelimod Sabro og op til skolebusserne på Gammel Viborgvej. 600 skolebørn bevæger sig rundt hver dag iSabro / Mundelstrup.Man vil kunne bibeholde Mundelstrup som byudviklingsområde og ikke gøre det til en spøgelsesbypresset ind midt imellem to yderst trafikerede veje (Gammel Viborgvej og den nye motorvej).Vi vil kunne bibeholde vores bypark, som er en væsentlig del af livet i Mundelstrup. Det er her børn ogvoksne samles på sommeraftener til boldspil og leg. Det er her der er 45 børn til tøndeslagning tilFastelavn, og det er her vi holder byfest og lignende.Under anlægs fasen af den nye motorvej vil trafikken kunne fortsætte uhindret på Viborgvej og ikkesom løsningen i VVM-redegørelsen presse alt trafik ind igennem Mundelstrup.
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 12/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
2010-forslaget var ifølge Vejdirektoratet 16 millioner billigere at anlægge.Dalton Beton, som ligger lige ud til Viborgvej vil fortsat nemt kunne komme ned på motorvejen og ikkevære tvunget til at skulle gennem Mundelstrup eller Sabro. Husk at det ikke kun er fra klokken otte tilfire, at de kører elementer væk. Det kan lige så vel være klokken fire om natten.Trafikken fra Silkeborg via Borumvej vil kunne fortsætte som nu.Man undgår at skulle opgrave et stort giftdepot fra en tidligere, nu nedlagt, gødnings fabrik iMundelstrup. Dette depot ligger umiddelbart, hvor der ifølge den nye plan skal være tilkørsel. Depotetindeholder både bly, arsenik, kviksølv, svovlsyre og lignende.Man vil kunne få fordelt trafikken ind imod Århus ud på flere indfalds veje.
InfoHer kan læses mere om styregruppens arbejde:Hjemmeside:www.mo-mo-mo.dkFacebook:http://www.facebook.com/groups/374637749228463/
Styregruppens talsmand er:Lars BindløvEmail:[email protected]Mobil: 30 57 57 48
Styregruppen består af:Henrik Olesen[email protected]Arne Mulvad[email protected]Michael Remmer[email protected]Poul Graff[email protected]Kim Ole Larsen[email protected]Lars Bindløv[email protected]Styregruppen blev nedsat på et borgermøde den 12. februar 2012, hvor ca. 130 beboere fra området var tilstede. Styregruppen repræsenterer 450 borgere i Mundelstrup, samt en stor del af de 2.500 borgere der bor iSabro.Styregruppen blev nedsat som garant for, at områdets borgere bliver hørt med en samlet stemme.
Info om dette dokument:Dette dokumentet er skrevet af og vedligeholdes af: Henrik Olesen på vegne af styregruppen
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 13/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
Reference ListeVEJDIREKTORATEToInfo om udbygning af Rute 26 Viborg – Århushttp://www.vejdirektoratet.dk/dokumentniveau.asp?page=document&objno=74604oDokumenter vedrørende VVM Undersøgelsen af udbygning af Rute 26http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=283946VVM-Redegørelsen for Rute 26 Søbyvad-Århus delenhttp://www.vejdirektoratet.dk/pdf/MSL/Rute26_Aarhus.pdfTeknisk Rapport over Arealforhold for Rute 26 Søbyvad-Århus delenhttp://www.vejdirektoratet.dk/pdf/MSL/Arealanalyse_rute26_Aarhus.pdfInfo om borgermøder afholdt i 2010http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=277080Referat fra borgermødet i 2010 i Sabrohttp://www.vejdirektoratet.dk/wimpshow.asp?type=image&id=282026
o
o
o
o
MILJØSTYRELSENoInfo omkring trafikstøjhttp://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Stoej/trafikstoj/oEvaluering af vejstøjstrategiens hovedrapport (2010)http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2010/978-87-92617-22-4/pdf/978-87-92617-23-1.pdf
ØVRIG INFO OM TRAFIKSTØJoVerdenssundhedsorganisationens rapport om støjbelastning og dens følger på WHO'shjemmeside.http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/136466/e94888.pdfoDe økonomiske vismænds rapport om økonomi og miljø. Herunder den pris samfundet betalerfor støjen.http://www.dors.dk/graphics/Synkron-Library/Publikationer/Rapporter/Milj%F8_2011/Milj%F8%202011/Hele%20pub.pdfNy indikator for trafikstøjhttp://www.miljonyt.dk/127/Ny+indikator+for+vejtrafikstoej.htm
ARTIKLER OG LIGNENDE I MEDIERNEoTV2 ØstjyllandMotorvej i baghaven (16/2-2012)http://www.tv2oj.dk/arkiv/2012/03/16?video_id=26206&autoplay=1Frygt for motorvej (22/2-2012)http://www.tv2oj.dk/arkiv/2012/02/22?video_id=25617&autoplay=1
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 14/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
o
P4 ØstjyllandPolitikere vil hjælpe stavnsbundne familier (13/3-2012)http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Silkeborg/2012/03/13/081810.htmBorgere i Mundelstrup i klemme (16/3-2012)http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Aarhus/2012/03/16/094315.htmBTEkspertvurdering angående udbygning af Københavnske motorveje. (dec. 2009)http://www.bt.dk/politik/ekspert-uklogt-udbygge-motorveje
o
o
JP ÅrhusStadig uenighed om Aarhus-Viborg motorvej (11/4-2012)http://jp.dk/aarhus/politik/article2747259.eceEr frøer vigtigere end mennesker. (22/2-2012)http://jp.dk/aarhus/politik/article2701868.eceBeboere frygter øget trafik.http://jp.dk/aarhus/trafik/article2692752.ece(12/2-2012)Politikere så på motorvejs placering (28/9-2010)http://jp.dk/aarhus/politik/article2196849.eceNyt håb hos motorvejsnaboer (3/9-2010)http://jp.dk/aarhus/krimi/article2171737.eceNaboer vil forsøge at få flyttet motorvejen (20/8-2010)http://jp.dk/aarhus/krimi/article2156806.eceFavrskov LokalavisDe store linjer kom på bordet. (23/2-2012)http://favrskov.lokalavisen.dk/galleri-de-store-linjer-kom-paa-bordet-/20120223/artikler/702239910/1494StiftenMotorvej sætter lus i skindpelsen (8/4-2012)http://stiften.dk/skanderborg/motorvej-saetter-lus-i-skindpelsenLæserbrev: Er vi ikke rigtig kloge? (3/4-2012)http://stiften.dk/laeserbrev/er-vi-ikke-rigtig-klogeDrikkevand sikres i Beder-Malling (2/4-2012)http://stiften.dk/aarhus/drikkevand-sikres-i-beder-mallingSF og K: Rådmand må holde ord (2/4-2012)http://stiften.dk/aarhus/sf-og-k-raadmand-maa-holde-ordStor ros til vikaren (29/3-2012)http://stiften.dk/leder/stor-ros-til-vikarenVraget motorvejslinje op i byrådet (28/3-2012)http://stiften.dk/aarhus/vraget-motorvejslinje-op-i-byraadetThranum vil følge motorvejssag (13/3-2012)http://stiften.dk/aarhus/thranum-vil-foelge-motorvejssagVrede borgere: Det er noget skrammel. (23/2-2012)http://stiften.dk/aarhus/vrede-borgere-det-er-noget-skrammelLandsby i oprør over motorvej. (21/2-2012)http://stiften.dk/aarhus/landsby-i-oproer-over-motorvejMotorvej giver 4000 flere biler i Tilst (8/2-2012)http://stiften.dk/aarhus/motorvej-giver-4000-flere-biler-i-tilst
o
o
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 15/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
Motorvej ved Sabro er forsinket (16/12-2011)http://stiften.dk/aarhus/motorvej-ved-sabro-er-forsinketForsker: Aarhus bliver en kæmpe trafikprop (20/3-2011)http://stiften.dk/forside/forsker-aarhus-bliver-en-kaempe-trafikpropSkolebørn skal krydse farlig vej. (19/11-2010)http://stiften.dk/aarhus/debat-skoleboern-skal-krydse-farlig-vejRundkørsel er en prop på Viborgvej. (18/11-2010)http://stiften.dk/aarhus/rundkoersel-er-en-prop-paa-viborgvejNaboer til ny Hammel-motorvej får vished om placering om et år (29/8-2010)http://stiften.dk/aarhus/naboer-til-ny-hammel-motorvej-faar-vished-om-placering-om-et-aar
DIVERSE BAGGRUNDS INFOoHvad er en VVM-Redegørelse (VVM.dk)http://www.vvm.dkoHvad er en VVM-Redegørelse (fra Miljøministeriets hjemmeside)http://www.naturstyrelsen.dk/Planlaegning/Miljoevurdering_og_VVM/VVM/Debat om byudvikling i Århushttp://www.aarhus.dk/~/media/Dokumenter/Borgmesterens-Afdeling/Byraadsservice/Politikker-og-planer/Planstrategi-2008/Planstrategi-2008-Agenda-21-redegoerelse---kort-udgave.ashx
o
LOKALTERHVERVSLIVoDaltonwww.dalton.dkoGraff Kristensen A/Shttp://www.graff.dk/
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 16/17
Modstand mod linjeføring af Motorvej ved Mundelstrup / Sabro
Bilag 1
Styregruppen for modstand mod VVM Redegørelsen for motorvej imellem Søbyvad og Århus
Side 17/17