Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 81
Offentligt
1190268_0001.png
Københavnertunnelen ApS3. december 2012TransportudvalgetChristiansborgDK-1240 København KAtt.UdvalgssekretærMikkel Rimsø Sørensen[email protected]Kære medlemmer af Folketingets TransportudvalgValg af linieføring, vedrørende Kommissorium for strategisk analyse af udbygningsmulighedernei hovedstadsområdet 30. april 2009 ”Anlæg af en østlig ringvejsforbindelse/havnetunnel”Refererende til: Transportministeriets, Rapport, November 2012, Analyse af mulige linjeføringer forØstlig Ringvej om København ”ØSTLIG RINGVEJ SAMMENFATNING AFLINJEFØRINGSANALYSE”Vi vil hermed bede Folketingets Transportudvalgs medlemmer om, at 2. hovedalternativ, delstrækning 6(B6) Københavnertunnelen (den langsgående havnetunnel), bliver undersøgt på lige fod med 1.hovedalternativ (B4), for at Folketingets Transportudvalg får minimum 2 forslag at vælge imellem.Vedhæftet dokumentation for 6 meters vanddybde over vores sænketunnel samt 2 m sikkerhed overoverkant Metrotunnelerne ved Knippelsbro. Vedhæftet (Snit i sænketunnel over Metro 29.11.12).Tunnelen har 6 baner + 2 nødspor (kapacitet 120.000 køretøjer i døgnet), renset 96-98 % for partikler oggasser. Udvendig bredde er 34,6 meter, som kan glide imellem Knippelsbro´s bropiller (35 meter).Vores OPP-Pilotprojekt: Motorring 2 Øst og Cityterminal til Folketingets Trafikudvalg 4. revideredeudgave Den 16. juli 2009 kan nærmere studeres påwww.kobenhavnertunnelen.dkVores OPP-Pilotprojekt er et forprojekt som er screenet for:1.2.3.4.5.6.7.Vejkapaciteten for den fremtidige trafikvækst som følge af erhvervs- ogsamfundsudviklingenBroer, veje og jernbaner må ikke ødelægge uerstattelig natur. (Tunnel i havnen).Støj og luftforurening i byerne skal ned. (96-98 % af de gennemkørende køretøjers partiklerog gasser, renses i den i alt 12,5 km lange tunnel.Trafikbetjening af nye udviklingsområder i det østlige København.Analysen skal afdække forskellige løsningsmuligheders konsekvenser.Påvirkninger i forhold til natur, miljø og støj.• Betydning og effekter for erhvervslivet• Konsekvenser for CO2-udledningen• Projektomkostninger og statsfinansielle konsekvenser• Samfundsøkonomiske konsekvenser• Muligheder for og perspektiver i brugerfinansiering og OPP-organisering afrelevante konkrete projekter• Betydning for og effekter af lokalisering af boliger og arbejdspladser
Med venlig hilsenPeter Wimmelmann Larsen, Dir./ProjektkoordinatorNiels Frandsen, Senior Adviser, Honorary President F.I.E.C.(Féderation de L´Industrie Européenne de la Construction)Fleming Kjer, Miljøkoordinator,Cand Brom. Tidligere LaboratoriechefLeif Lind, Teknisk Koordinaror,Civ.ing. (M), Lich. Tech.Københavnertunnelen ApS, Fruerhøj 17, DK-2970 HørsholmHjemmeside:www.kobenhavnertunnelen.dkCVR-/SE-nr. 28 84 81 61 Mail:[email protected]Telefon: +45 40355721 (Hverdage kl. 8-17)