Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 80
Offentligt
1190019_0001.png
1190019_0002.png
1190019_0003.png
Kommentarer til Favrskov Kommunesindlæg på TRU mødet den 22.november 2012 bilag 65 og 69Motorvejsgruppen under Landsbyrådet for Herskind – Skivholmehar været involveret iVejdirektoratets planer om udbygning af rute 26 Søbyvad-Aarhus (delstrækning 1 og 2) tilmotorvej.Vi har studeret Vejdirektoratets indstilling til transportministeren og samtidig har vi studeretindlæggene til TRU fra Favrskov Kommune, bilag 65 og 69.Vi finder at der er en del uoverensstemmelser og vil gerne gøre opmærksom på følgende punkter.Favrskov kommune skriver:I kortene benævnt som ”Linjeføringer omkring Lading: 700 meter bufferzone” og kort: ”Linjeføringer omkring Lading: 900 meter bufferzone” konkluderes at en sydlig motorvejsføring vilgenere færrest mennesker.Vejdirektoratet skriver om delstrækning 2 jævnfør tabel 8.3, side 80 i VVM redegørelsen:LinjeføringStøjbelastede boligerStærkt støjbelastende boligerNord50162Midt52368Syd55462Motorvejsgruppen under Landsbyrådet for Herskind – Skivholme:Hvorfor er det lige Favrskov kommune belyser antal berørte borgere på netop 700m og 900m?700 meter, her kommer Mundelstrup ikke med i forhold til den sydlige linjeføring(Mundelstrup ligger i 800 meters afstand)900 meter, her kommer Voldby og Lading ikke med i forhold til den sydlige linjeføring.Havde man valgt 1000 meter havde det givet et helt andet resultat.Favrskov kommune skriver:Den sydlige linjeføring på delstrækning 2 flytter i kombination med nord-midt linjeføringen pådelstrækning 1 de største trafikmængder.Vejdirektoratet skriver, side 43 i VVM redegørelsen:Der er generelt ikke stor forskel på om rute 26 udbygges i linjeføring Nord, Midt eller Syd.Vejdirektoratet skriver i bilag til indstillingen om trafik:De tre supplerende beregninger adskiller sig ikke på afgørende punkter fra VVM redegørelsenslinjeføring Nord, Midt og Syd og ændrer derfor ikke på Vejdirektoratets vurdering aflinjeføringerne i redegørelsen.Favrskov kommune skriver i bilag 69:Med 12.000 lastbiler til og fra Hammel hvert år er Wavin meget afhængig af en god infrastruktur.Og:Muligheden for at benytte modulvogntog fra Hammel til E45 vil kunne reducere antallet af lastbilermed omkring 1500 biler årligt - bare til Wavin !Motorvejsgruppen under Landsbyrådet for Herskind – Skivholme:
Vi har meget svært ved at se hvorledes valget af den konkrete linjeføring kan have indflydelse påovenstående, idet alle tre linjeføringer stort set starter i samme punkt, nemlig i tilslutningsanlæggetpå Skanderborgvej og slutter i samme punkt, nemlig i tilslutningsanlægget ved Stillingvej. Herfrafølges delstrækning 3 til tilslutningen ved E-45. Denne delstrækning er identisk for alle trelinjeføringsforslag.Favrskov kommune skriver vedr. en sydlig linjeføring:Linjeføringen er fint indpasset i åbent landskab og påvirker derfor natur og miljø mindst muligt.Vejdirektoratet skriver i VVM redegørelsen, side 8:Der er generelt vid udsigt mod syd og omkring Lading sø mod syd og sydøst. Her vil et vejanlægmarkere sig særligt tydeligt i landskabet. Nord for Fajstrup og Lading er der spredte indblik ogudsigter mellem skovarealer, hegn og bebyggelser. Her vil de visuelle konsekvenser af et vejanlægvære mere begrænset.Alle linjeføringsforslag medfører landskabelige påvirkninger men de vurderes at være mestomfattende ved etablering af linjeføring SYD.Favrskov kommune skriver:Linjeføring NORD medfører den største miljøpåvirkning af flest borgere i bysamfundene Lading ogFajstrupVejdirektoratet skriver på side 67 i VVM redegørelsen:Forslag SYD passerer gennem Skivholme Skov og plateauet med BORUM ESHØJ (kulturarvsområde)samt Borum Møllebæk, og tilfører dermed et visuelt dominerende anlæg til det tekniskuforstyrrede landskab.Favrskov kommune skriver:Linjeføring NORD afskærer al fremtidig byudvikling af området nord for Lading.Motorvejsgruppen under Landsbyrådet for Herskind – Skivholme:Vi stiller spørgsmål ved relevansen af Favrskov kommunes kommentar. Favrskov kommune har såsent som i 2009 selv anbefalet en nordlig linjeføring. Se Favrskov kommunes Kommuneplan 09side 110.Ligeledes anfører Favrskov kommune selv, jf. bilag 65, side 8 under bemærkninger vedr. trafikalekonsekvenser og vej- og stiforhold at der er generel tilfredshed med de krydsninger af veje og stiersom Vejdirektoratet foreslår i VVM redegørelsen, samt at man ikke har specifikke ønsker omændringer til disse.Favrskov kommune konkluderer i bilag 69 om virksomhedsperspektiv og regionalt perspektiv:at en motorvej fra E-45 til Hammel er nødvendig for at opretholde konkurrenceevnen.Motorvejsgruppen under Landsbyrådet for Herskind – Skivholme:Med den vægtning er det vel meget naturligt, at Favrskov kommune også accepterer at den derhar fordelene også tager ulemperne ved at have motorvejen i egen kommune frem for at skubbe“problemet” til Skanderborg Kommune.
Konklusion:Vi går ud fra at når folketinget bevilger 25 millioner til en VVM redegørelse og bederVejdirektoratet løse opgaven, må det være fordi de er de mest kompetente.Alle undersøgelser og konklusioner i VVM redegørelsen peger på en nordlig linjeføring som denmest optimale, og vi beder derfor om at Vejdirektoratets indstilling bliver fulgt.Alle borgere der bor ved de tre linjeføringer har været stavnsbundet gennem de sidste 2½ år. Vibeder derfor om, at der bliver truffet en politisk beslutning nu vedrørende delstrækning 1 og 2frem for at vente til sommeren 2013.Med venlig hilsenGunnar Hansenformand forMotorvejsgruppen under Landsbyrådet for Herskind – Skivholme[email protected] 24 47 49 79