Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1182783_0001.png
1182783_0002.png
1182783_0003.png
1182783_0004.png
1182783_0005.png
1182783_0006.png
1182783_0007.png
1182783_0008.png
1182783_0009.png
Foretræde forTransportudvalgetLinjeføringer rute 2622. november 2012Favrskov Kommune
En ny rute 26• VVM-undersøgelsen er et meget positivtsignal fra Folketinget om en ny rute 26.• Der er trængsel og karavanekørsel fraSøbyvad til E45.• Det er afgørende vigtigt med en hurtigafklaring af den konkrete linjeføring.
Linjeføringer omkring Lading
Linjeføringer omkring Lading
Styrker ved linjeføring sydpå delstrækning 2• Flytter i kombination med nord-midt linjeføringen pådelstrækning 1 de største trafikmængder• Færrest mulige borgere påvirkes af støj.• Der er knapt 800 meter til nærmeste mindrebysamfund (Skivholme).• Linjeføringen er fint indpasset i åbent landskab ogpåvirker derfor natur og miljø mindst muligt.• Linjeføringen ligger i kommunegrænsekorridorenmellem Skanderborg og Favrskov Kommune
Svagheder ved linjeføring nordpå delstrækning 2• Medfører den største miljøpåvirkning af flest borgerei bysamfundene Lading og Fajstrup.• Afskærer al fremtidig byudvikling af området nordfor Lading.• Ødelægger med sin barrierevirkning en stor historiskog kulturel sammenhæng mellem bysamfundeneLading/Fajstrup og Skjoldelev/Markusminde.• Flytter det færreste antal køretøjer pr. døgn.• Har negativ indflydelse på områdets vildtbestand.
Rute 26 i virksomhedsperspektiv• Med 12.000 lastbiler til og fra Hammel hvert år erWavin meget afhængig af en god infrastruktur.• Muligheden for at benytte modulvogntog fra Hammeltil E45 vil kunne reducere antallet af lastbiler medomkring 1500 biler årligt - bare til Wavin !• Motorvej fra E45 til Hammel er nødvendig for atopretholde konkurrenceevnen.• Muligheder for byudvikling er afgørende for fortsatrekruttering af arbejdskraft.
Rute 26 i regionalt perspektiv• Er en af de 5 højt prioriterede anbefalinger fra denmidtjyske region til Infrastrukturkommissionen i 2007• Har stor betydning for sammenhængskraftenmellem Nord-/Vestjylland, Aarhus-området oghovedstaden via en fremtidig Kattegatforbindelse.• Ruten er fortsat prioriteret i top på den regionaleinfrastrukturliste.