Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1181185_0001.png
1181185_0002.png
1181185_0003.png
1181185_0004.png
1181185_0005.png
1181185_0006.png
1181185_0007.png
1181185_0008.png
1181185_0009.png
VejdirektoratetVejplan- og miljøafdelingenNiels Juels Gade 13Postboks 90181022 København KEmail[email protected]
Postadresse:Favrskov KommuneTrafik og AnlægSkovvej 208382 HinnerupTlf. 8964 1010[email protected]www.favrskov.dk
Pos
FavTraSko838
Tlf.
favww
Høringssvar vedrørende VVM-redegørelsen for rute 26, ViborgvejVejdirektoratet har sendt VVM-redegørelsen vedr. udbygning af rute 26 på stræknin-gen Søbyvad – Aarhus i høring i perioden 7. februar-27. april 2012.Favrskov Kommune sender hermed sit høringssvar, som fokuserer på strækningen iFavrskov Kommune fra Søbyvad til Stillingvej ved Sabro.Indledningsvis bemærkes det, at Favrskov Kommune er meget tilfreds med, at der nuforeligger en grundig og veldokumenteret VVM-redegørelse vedrørende rute 26 påstrækningen Søbyvad – Aarhus.Favrskov Kommune og tidligere Hammel Kommune har i mange år arbejdet for at fågennemført en udbygning og en forlægning af rute 26 til en højklasset vej. Udbygningaf rute 26 har ligeledes siden 2007 haft højeste prioritet for Region Midtjylland ogkommunerne i den midtjyske region, og det indgik derfor som et af de fem prioriteredeemner i regionens og de 19 kommuner i Region Midtjyllands indspil til Infrastruktur-kommissionen i 2007, ligesom det også har været forelagt skiftende transportministre.Udbygning af rute 26 er også en af de fem hovedanbefalinger til statslige investeringeri infrastrukturen i den midtjyske region, som Region Midtjylland og de 19 kommuner iregionen har fremsendt til transportminister Henrik Dam Kristensen 24. november2011.Rute 26 er den vigtigste transportkorridor mellem Østjylland og Nordvestjylland – mel-lem Danmarks næststørste by Aarhus og regionshovedstaden Viborg og videre tilHanstholm. Redegørelsens trafikfremskrivning til 2020 underbygger, at der et stort be-hov for udbygning af vejstrækningen til en motorvej/motortrafikvej.Hovedlandevejen rute 26 har en meget stor betydning for by- og erhvervsudviklingen iFavrskov Kommune. Fra erhvervslivet er det et stort ønske, at der bliver mulighed fortransport med modulvogntog til og fra de mange store virksomheder som eksempelvisVestas og Wavin på vejstrækningen fra E 45 til Viborg, da det vil reducere virksomhe-dernes transportomkostninger væsentligt. Endvidere vil det have en betydelig positivmiljømæssig effekt.Som det fremgår af VVM-redegørelsen, opleves der stigende problemer med trafikaf-viklingen for såvel personbiler som lastbiler på strækningen fra E 45 til Søbyvad. Deropleves især dårligere fremkommelighed på grund af en stigning i lastbiltrafikken.3. maj 2012Sagsbehandler:Richard MalmoseTlf. 89645301[email protected]Personlig henvendelse:Favrskov KommuneTrafik og AnlægTorvegade 78450 HammelSagsnr.710-2008-30171Dokument nr.710-2012-95958
13.
SagRicTlf.rma
Per
FavTraTor845
Sag--
Dok710
Cpr--
Der er således et stort ønske om en reduktion af trafikken gennem de mange små byerpå strækningen for at forbedre trafiksikkerheden for beboerne langs hovedlandevejen,som i dag gennemskærer disse byer. Trafiksikkerhedsproblemer og barriereeffekt forde bløde trafikanter i disse byer opleves som stigende i takt med stigningen i trafik-mængden. Endvidere opleves der også stigende støjgener for beboerne langs vejen itakt med, at trafikmængden vokser.Hertil kommer, at strækningen anvendes af mange langsomt kørende køretøjer f.eks.traktorer, landbrugsmaskiner, vindmølletransporter og andre særlige transporter m.m.Det har også været konklusionen i de tidligere undersøgelser, som udgjorde grundla-get for den politiske aftale om at iværksætte en VVM-undersøgelse.De anførte problemer forårsaget af stigende trafikmængde vil blive forøget til et uac-ceptabelt niveau, hvis der ikke sker en udbygning af rute 26.Samlet anbefalingMed hensyn til valg af linjeføring er der både positive og negative konsekvenser ved al-le tre linjeføringer.Ud fra en samlet vurdering vurderer Favrskov Kommune, at den optimale linjeføring formotorvejen og for motortrafikvejen vil være en kombination af to af de skitserede linje-føringer.Favrskov Byråd anbefaler Vejdirektoratet, at der besluttes følgende linjeføring af en nyrute 26, Viborgvej, på delstrækning 1 og 2, fra Søbyvad til Stillingvej:På delstrækning1 fra Søbyvad til Skanderborgvej vælges linjeføring nord/midtPå delstrækning 2 fra Skanderborgvej til Stillingvej vælges linjeføring syd
Favrskov Kommune har et stort ønske om, at der snarest muligt igangsættes en ud-bygning af rute 26 fra E 45 til Søbyvad.Favrskov Kommune anmoder om, at der hurtigt efter VVM-høringen vælges en linjefø-ring, da der er et stort behov for en afklaring på grund af den store usikkerhed for demange lodsejere i området, som de forskellige linjeføringer medfører og af hensyn tilden kommunale planlægning.Det anbefales derfor, at der vælges en linjeføring, som fastlægges med en anlægslov,og at der i den forbindelse afsættes midler til løsning af problemer med fastlåsthed vedsærligt udsatte lodsejere i området.VVM-redegørelsenMed den foreliggende VVM-redegørelse er der nu undersøgt tre forskellige forslag tillinjeføringer, og der er i rapporten redegjort for konsekvenserne af hver af de tre linje-føringer. Ved alle tre linjeføringer er der store konsekvenser for de eksisterende forholdbåde for mennesker, der bor i nærheden, og for landskab, natur og miljø og for eksiste-rende veje og stier.
2
Favrskov Kommune har gennemgået og vurderet de tre forskellige linjeføringer, og harfølgende bemærkninger:Generelle forholdVVM-redegørelsen beskriver de tre linjeføringers betydning for planlægning, trafik, na-tur og miljø, arealbehov og økonomi.Favrskov Kommune har udover konsekvenserne beskrevet i VVM–redegørelsen ogsåsøgt at forholde sig til de forskelle i størrelse af påvirkning af beboerne i området, somgør sig gældende ved de tre linjeføringer. Det er sket dels gennem egne vurderingersåvel som i form af en lang række oplysninger fra de mange beboere i området, somhar givet deres mening til kende ved borgermøderne og ved henvendelse til byråds-medlemmer og forvaltning. Favrskov Kommune finder, at de tre linjeføringer har enrække væsentlige forskelle.Overordnet er Favrskov Kommune tilfreds med de krydsninger af veje og stier, der fo-reslås i rapporten. Dog er der visse steder ønske om mindre justeringer.Den nordlige linjeføring vil afskære for byudvikling mod nord af centerbyen Lading,som ligger i byzone, og trafikstøjen vil blive mærkbar for et større samlet bysamfund.Lading vil med den fremtidige vækst i storbyregion Aarhus være en af de byer, dermed en attraktiv beliggenhed tæt ved motorvej og ikke langt fra Aarhus vil kunne voksetil at rumme mange boliger, hvis den ikke afskæres fra udvikling ved den nordlige linje-føring. Det er vigtigt for hele Østjylland, da der på grund af grundvandsinteresser og –beskyttelseshensyn er store begrænsninger på fremtidig placering af byudviklingsom-råder i hele den østjyske region.Endvidere vil motorvejen med den nordlige linjeføring blive en stor barriere i forhold tilden historiske/kulturelle og fremtidige sammenhæng mellem bysamfundene og områ-det mellem på den ene side Lading og Fajstrup og på den anden side Skjoldelev ogMarkusminde.Linjeføring midt gennemskærer et stort fredet område ved Lading Sø, og den vil mar-kant påvirke landskabet og de to bysamfund Lading og Fajstrup, hvor mange beboerevil få motorvejen meget tæt på. For beboere i Fajstrup vil motorvejen på den op til 3meter høje dæmning og med en 3 meter høj støjskærm medføre en markant påvirk-ning af især de nærmeste boliger, som vil opleve vejdæmningen som en mur. En mo-torvej gennem det fredede område vil endvidere medføre en stærk reduktion af de sto-re rekreative værdier, der findes i det fredede område ved Lading Sø, og som er en delaf det attraktive friluftsliv for borgerne i Østjylland.Det fremgår af VVM-redegørelsen, at: ”Kulturmiljøetfor herregårdsmiljøet og land-brugslandskabet omkring Frijsenborg gennemskæres af både linjeføring nord og midt.Begge forslag vil virke som en visuel barriere og vil få en væsentlig betydning for ople-velsen af kulturmiljøet og beskyttelsen af dets værdier.”Favrskov Kommune anser og-så dette forhold som en uheldig konsekvens af linjeføringerne nord og midt.
3
Favrskov Kommune noterer sig, at den skitserede sydlige linjeføring syd er placeret påen sådan måde i det åbne landskab, at der tages hensyn til natur- og miljøinteresserneomkring Skivholme skov og til kulturarvsområdet Borum Eshøj. Motorvejen forløber ilinjeføring syd gennem et åbent kulturlandskab, og med hensyn til nærhed til bebyg-gelser kommer den her kun særlig tæt på enkeltejendomme. For disse enkeltejen-domme vil det dog blive oplevet som en kraftig påvirkning.Linjeføring syd ligger på en stor del af strækningen meget tæt på kommunegrænsen(ca. tre kilometer af motorvejen vil ligge i Skanderborg Kommune). Her er der i forvejenet naturligt skel mellem lokalsamfundene blandt andet med hensyn til deres brug af deforskellige kommuners kultur- og servicetilbud. Motorvejens barrierevirkning rammerdermed et noget mindre antal beboere, end det er tilfældet ved linjeføring nord og midt.Ved linjeføring syd er der noget større afstand (ca. 700 meter) fra motorvejen til detnærmeste mindre bysamfund, Skivholme, end der er fra linjeføring nord og midt (ca.300 meter) til centerbyen Lading og til landsbyen Fajstrup med større sammenhæn-gende bebyggelse. Linjeføring syd virker derfor i sammenligning med linjeføring nordog midt mindst indgribende i forhold til sammenhængende bebyggelser.Vejdirektoratet har oplyst, at det vil være muligt at kombinere linjeføringerne i tilslut-ningsanlægget ved Skanderborgvej. Det vil således være muligt at kombinere linjefø-ring nord/midt på delstrækning 1 fra Søbyvad til Skanderborgvej med linjeføring syd pådelstrækning 2 fra Skanderborgvej til Stillingvej. Herved bliver den samlede strækningca. 2 km. kortere, og ifølge Vejdirektoratet reduceres anlægsudgiften til det samledevejanlæg med cirka 30 mio. kr.En tilslutning til den eksisterende Viborgvej ved nord/midt linjeføringen har også denfordel, at trafikken fra de nordøstlige områder ved Thorsø og de sydvestlige områderved Gjern kan køre direkte på motortrafikvejen mod øst fra Nårupvej. Vælges linjefø-ring syd, skal denne trafik køre på den eksisterende Viborgvej gennem Svenstrup byhen til tilslutningsanlægget ved Skanderborgvej for at komme på motorvejen. Det vilsåledes flytte mere trafik fra den eksisterende Viborgvej til motortrafikvejen at vælgelinjeføring nord/midt på delstrækning 1.Favrskov Kommune ser store muligheder i udviklingen af det planlagte store erhvervs-område i Anbæk ved Hammel mellem en ny motorvej og Viborgvej. Med ovennævntekombinerede linjeføring foreslås tilslutningsanlægget ved Skanderborgvej placeret sålangt mod syd som muligt af hensyn til indretningen af erhvervsområdet ved Anbæk.Favrskov Kommune er tilfreds med den foreslåede udformning af tilslutningsanlæggetved Skanderborgvej som et såkaldt B-anlæg med østvendte ramper. Det giver de bed-ste muligheder for indretning af et erhvervsområde vest for Skanderborgvej, og det gi-ver desuden mulighed for en trafiksikker stikrydsning af motortrafikvejen for stien fraHammel til Farre. Favrskov Kommune indgår gerne i en nærmere dialog om, hvordanvejanlæg og tilslutningsmuligheder fra erhvervsområdet kan udformes. Ved detailpro-jekteringen ønskes stiforløbet udformet så direkte og hensigtsmæssigt som muligt, såstikrydsningen ikke opleves som en større omvej.
4
Bemærkninger vedr. fremtidige muligheder for by- og erhvervsudviklingBemærkningerne i dette afsnit er baseret på kommuneplanen for Favrskov Kommune.Der er udlagt områder til byudvikling ved Lading, ligesom der er planlagt område til er-hvervsudvikling ved Anbæk tæt ved den eksisterende Viborgvej.Linjeføring nordLinjeføring nord begrænser mulighederne for byudvikling ved centerbyen Lading, dalinjeføringenkun ligger ca. 300 meter fra byens nordlige grænse og da Lading ikke kanudvikles mod syd.Ved Hammel ligger den nordlige linjeføring tæt på Viborgvej og det begrænser dervedstørrelsen af udlæg af nye erhvervsområder i direkte forlængelse af eksisterende ogplanlagte erhvervsområder langs den eksisterende Viborgvej. Det betyder, at udlæg-ning på sigt af nye erhvervsområder ville skulle ske på begge sider af motortrafikvejen.Linjeføring midtDer er samme bemærkninger til påvirkning af område til erhvervsudvikling ved Ham-mel, som ved den nordlige linjeføring.Linjeføring midt passerer det fredede område mellem Lading by og Lading Sø ogkommer meget tæt på de sydligste huse i landsbyen Fajstrup. Ved passage af Fajstrupligger motorvejen på en op til 3 meter høj dæmning og med en 3 meter høj støjskærm.Det giver en markant påvirkning på de bebyggelser, der er beliggende syd for den ek-sisterende Viborgvej i Fajstrup og helt op til motorvejen.Ved Lading vil den tætte rekreative og synsmæssige sammenhæng mellem Lading byog Lading Sø blive brudt af motorvejen.Vælges linjeføring midt alligevel, bør de negative virkninger i forhold til udsigtsfrednin-gen reduceres ved nedgravning af motorvejen, og de rekreative forbindelser bør sikresvia stiforbindelser på tværs af motorvejen.Linjeføring sydLinjeføring syd giver de bedste betingelser for byudvikling ved Lading. Ved Hammel gi-ver den de bedste betingelser for udvikling af erhvervsområdet ved Anbæk.Ved Lading ligger motorvejens linjeføring syd for Lading sø og Skivholme skov. Ladingbliver derved en mere attraktiv by af bl.a. følgende årsager:Meget trafik flyttes fra den eksisterende Viborgvej til den nye motorvej. Det betydermindre vejstøj og lettere adgang til og fra Viborgvej.Sammenhængen mellembysamfundene Lading, Fajstrup, Skjoldelev og Mar-kusminde opretholdes. Alle byens eksisterende forbindelsesveje og stier bevares.Den tætte sammenhæng mellem Lading by og Lading sø bevares og forstærkesnår trafikken på Viborgvej mindskes. Der betyder både en rekreativ og en syns-mæssig stor kvalitet.
5
Byens udviklingsmuligheder begrænses ikke af motorvejen. Byens potentialer sombyzoneby tæt på Århus og det overordnede vejnet kan derved fortsat udvikles.
Ved Hammel ligger motorvejens linjeføring længere mod syd end i de to øvrige alterna-tiver. Det betyder bedre muligheder for udlæg af nye, større og sammenhængende er-hvervsarealer i direkte forlængelse af eksisterende og planlagte erhvervsområderlangs den eksisterende Viborgvej.Ved valg af en kombineret linjeføring med nord/midt på delstrækning 1 og linjeføringsyd på delstrækning 2 vil placering af tilslutningsanlægget ved Skanderborgvej kommetil at ligge cirka midt imellem de to linjeføringers tilslutningspunkt. Det vil give mulighedfor at etablere et lidt større areal til det planlagte erhvervsområde syd for den eksiste-rende Viborgvej end ved valg af linjeføring nord/midt på begge delstrækninger.Bemærkninger vedr. boliger og menneskerVed etablering af en motor/motortrafikvej vil meget trafik flyttes fra den eksisterendeViborgvej og mindsker derved gener for boliger og mennesker i byerne langs vejen,bl.a. lettes adgangen til og fra Viborgvej og eksisterende støjgener reduceres.I dette afsnit beskrives specifikt konsekvenserne vedrørende støj i de forskellige linje-føringer, idet støjgener er den mest markante gene for beboerne. Tallene er taget framiljørapporten, hvor man kan se antallet af støjbelastede boliger ved hver af linjeførin-gerne og på hver enkelt delstrækning. Som sammenfatning anvendes støjbelast-ningstallet (SBT), der er et udtryk for den samlede støjbelastning ved boliger på endelstrækning.Det fremgår af nedenstående, at den samlede støjbelastning ved alle linjeføringerne ermarkant mindre end ved basis 2020 (fremskrevet trafik på eksisterende Viborgvej).Afstanden fra vejanlæg til boliger er af afgørende betydning for den samlede støjbe-lastning og der vedlægges derfor et oversigtskort, der viser afstande fra det nye vejan-læg til eksisterende bysamfund.Søbyvad – Skanderborgvej (delstrækning 1)Sydvest for Svenstrup krydser motorvejen Gelbæk på en landskabsbro, hvorefter vejensyd for Svenstrup graves ned i terrænet, og der suppleres med en støjskærm.Ved basis 2020 vil støjbelastningstallet SBT være på 54,4 ved delstrækning 1. Dennestøjbelastning ved boliger udtrykt ved SBT vil være markant mindre ved en linjeføringnord/midt på delstrækning 1, jf. nedenstående.Linjeføring nord/midtVed motortrafikvejen vil SBT være på 20,1 ved linjeføring nord/midt på delstrækning 1.Linjeføring sydVed motortrafikvejen vil SBT være på 26,3 ved linjeføring syd på delstrækning 1. Dervil således også være markant færre støjbelastede boliger på delstrækning 1 ved linje-føring syd i forhold til basis, men den samlede støjbelastning ved boliger vil dog være6
lidt større ved linjeføring syd end ved linjeføring nord/midt. Det skyldes blandt andet, atder ved linjeføring nord/midt etableres en støjskærm ved Svenstrup by, og at der erlangt færre støjbelastede boliger. Ved linjeføring syd er antallet af støjbelastede boliger141 mod kun 90 ved linjeføring nord/midt.Skanderborgvej - Stillingvej (delstrækning 2)Ved basis 2020 vil støjbelastningstallet SBT være på 73,3 ved delstrækning 2.Linjeføring nordStøjmålingerne viser en betydelig støjbelastning af Ladings og Fajstrups nordligste be-byggelser med et SBT på 43,6. Vælges linjeføring nord, bør støj fra motorvejen afvær-ges for eksempel ved nedgravning af motorvejen nord for Lading.Linjeføring midtStøjmålingerne ved en linjeføring midt viser en betydelig støjbelastning af Ladings ogFajstrups sydligste bebyggelser med et SBT på 45,8.Linjeføring sydVed linjeføring syd vil SBT være på 40,3. Den samlede støjbelastning ved boliger ud-trykt ved SBT vil således være mindst ved linjeføring syd på delstrækning 2.Bemærkninger vedr. natur- og miljøforholdI VVM-redegørelsens rapport om miljøvurdering er der redegjort grundigt for konse-kvenserne for natur og miljø. Det fremgår heraf, at alle tre linjeføringer på visse stræk-ninger etableres gennem sårbar natur. Især ved krydsning af de store ådale påvirkesnaturområder med høj naturværdi.Alle tre linjeføringer gennemskærer områder med særlige drikkevandsinteresser (OSDområder). Det gælder særligt den nordlige linjeføring, hvor hele den planlagte vej-strækning gennemskærer OSD områder. Nord og midt linjeføringerne vil også passereindvindingsområder til vandværker, og alle tre linjeføringer vil krydse flere vandløb. Lin-jeføring syd vil krydse færrest vandløb.Alle tre linjeføringer gennemskærer sårbare naturområder, § 3 områder og områdermed fredede fortidsminder. Linjeføring syd giver dog de bedste betingelser for hensyn-tagen til områder beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3 samt fredede fortidsmin-der. Linjeføring midt krydser gennem et stort fredet område ved Lading Sø og kommertil at ligge meget tæt på søen.Linjeføring nord krydser igennem to væsentlige ledelinjer i et værdifuldt flagermusom-råde omkring Fajstrup Nederskov og Højskov. Linjeføring syd krydser igennem et vig-tigt skovområde med stor aktivitet af flagermus. For begge linjeføringer vurderes denøkologiske funktionalitet at kunne opretholdes ved afværgeforanstaltninger.For hjortevildt medfører alle tre linjeføringer en barriere i landskabet, ligesom det ogsåvil påvirke det øvrige dyreliv i området.
7
Favrskov Kommune har noteret sig, at Vejdirektoratet i sin planlægning og projekteringaf vejprojektet vil tage højde for disse uheldige konsekvenser med en række afværge-foranstaltninger. Det drejer sig blandt andet om dalbroer ved passage af ådale, særligeforanstaltninger ved afledning af overfladevand med sikrede regnvandsbassiner og enlang række faunapassager udformet i forhold til de konkrete steders behov. FavrskovKommune lægger vægt på, at påvirkningen af vandløbenes vandkvalitet og Lading Søbliver mindst muligt.Der kan ved passage af vandindvindingsområder for drikkevand og direkte påvirkningaf drikkevandsboringer blive tale om, at der skal etableres erstatningsboringer. Vedfjernelse af fredsskov skal der etableres erstatningsskove.På baggrund af linjeføringens forløb langs med hovedlandevejen Århus-Viborg konklu-deres i VVM-redegørelsen, at linjeføring midtvil medføre den mindste barriereeffekt.Barriereeffekten kan dog reelt værre større end ved de øvrige forslag, idet dyr skalkrydse hen over en bredere strækning. Ved henvendelse til Aksel Bo Madsen, Institutfor Bioscience, Aarhus Universitet har Natur og Miljø fået oplyst:”Alt andet lige vil to veje forholdsvis tæt på hinanden give en meget stor barriereeffekt,og levemulighederne for arter og naturtyper mellem de to veje vil være meget begræn-sede, og dermed vil barriereeffekten udgøre såvel de to veje samt arealerne herimel-lem. Barriereeffekten bør vurderes i forhold til de områder som gennemskæres og na-turindholdet heri”.Det bør derfor undersøges nærmere, om barrierevirkningen reelt er mindre i de andreforslag, hvor der ligger to veje med en stor afstand, som dyrene skal krydse af to om-gange,end hvis man placerer en motorvej og hovedlandevej tæt op af hinanden.Bemærkninger vedr. trafikale konsekvenser og vej- og stiforholdDer er generel tilfredshed med, at de forslag og ønsker til vej- og stikrydsninger, somFavrskov Kommuner har fremført ved notat af 6. maj 2011 og i forbindelse med sam-arbejdet i teknikerudvalget, er imødekommet. Der er derfor overordnet set tilfredshedmed de krydsninger af veje og stier, der foreslås i rapporten. Dog er der visse stederønske om justeringer, som nævnes i det følgende.Linjeføring nordDer er ikke specifikke ønsker om ændringer til vej- og stikrydsninger, men der konsta-teres uhensigtsmæssigt lange adgangsveje til nogle enkeltejendomme. Derfor opfor-dres der til, at udformning af adgangsveje til enkeltejendomme med parallelveje drøftesog aftales nærmere med ejerne af enkeltejendomme for at opnå den bedste løsning.Motorvejen er på strækningen ud for Lading by foreslået anlagt i en lille udgravning.Favrskov Kommune ønsker at påpege, at vejen på strækningen ud for Lading må an-lægges i en større udgravning, så udsyn og støjgener i forhold til boliger mindskesmest muligt.
8
Linjeføring midtDer er ikke specifikke ønsker om ændringer til vej og stikrydsninger, men der konsta-vej-a-teres uhensigtsmæssigt lange adgangsveje til nogle enkeltejendomme. Se bemærbemærk-ninger under linjeføring nord.Ved linjeføring midt foreslås motorvejen på strækningen forbi Lading Sø anlagt hen-holdsvis på en lille dæmning og i terræn, så den herved kommer til at virke domineredomineren-de i landskabet. Favrskov Kommune foreslår, at hvis man vælger linjeføring midt, skalmotorvejen indpasses i det fredede område på en sådan måde, at den ikke hindrer uud-synet over det fredede landskab set fra Lading. Det kan ske ved nedgravning og even-even-tuelt linjeføring rykket en smule længere mod nord.Linjeføring sydBakkevej foreslås ført under motorvejen ved en landskabsbro som sti. Bakkevej øøn-skes opretholdt som en lokalvej med mulighed for bilkørsel.ldtVed motortrafikvejens tilslutning til eksisterende Viborgvej ved Søbyvad er der kun f o-fo-reslået vestvendte ramper ved Nårupvej. Dette vil medføre, at ca. 1.700 biler pr. døgnfortsat vil køre på den eksisterende Viborgvej til Skanderborgvej, hvor der er muligheddefor at komme på motorvejen i retning mod øst. Såfremt linjeføring syd vælges, anbef a-anbefa-les det, at der også etableres østvendte ramper ved Nårupvejs tilslutning til motortr a-motortra-fikvejen.Motortrafikvejens tilslutning til rute 26 i Århusvej ved Søbyvad - ved kilometer 36 - be-lslutninge-tyder, at vejanlægget med linjeføring syd bliver cirka to kilometer længere, end det gørmed linjeføring nord/midt. Vejdirektoratet har oplyst, at anlægsudgiften herved bliverca. 30 mio. kr. dyrere ved linjeføring syd.Afslutningsvist vil Favrskov Kommune gerne kvittere positivt for den arbejdsform oginddragelsesproces, som Vejdirektoratet har anvendt i forbindelse med udarbejdelsenaf VVM-redegørelsen. Favrskov Kommune ser frem til det fortsatte samarbejde omredegørelsen.den nærmere planlægning af den kommende rute 26, og står naturligvis til rådighed idet videre arbejde.Venlig hilsen
Nils BorringBorgmester
9