Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1179029_0001.png
1179029_0002.png
Vestforbindelsen– trinvis realisering af det samlede anlægAalborg Kommune har i en årrække arbejdet for en afklaring for sikring af kapaciteten for den fjordkrydsende trafikved Aalborg. Aalborg Kommune noterer, at Vejdirektoratet indstiller, at den 3. Limfjordsforbindelse bør realiseres somen Vestforbindelse i Egholmlinjen ud fra en samlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiske konsekven-ser. Aalborg Kommune foreslår, at en trinvis realisering af det samlede vejanlæg koordineret med projekter for udvik-ling af kommunevejnettet kan være en model for realisering af den samlede løsning.
Med VVM-redegørelsen og Vejdirektoratetsindstilling til Transportministeriet om, at en3. Limfjordsforbindelse bør realiseres somen Vestforbindelse i Egholmlinjen, er dernu tilvejebragt et grundlag for en politiskbeslutning om at igangsætte realisering afmotorvejsanlægget.Det er vigtigt, at der træffes en beslutningnu.
Aalborg Kommune afsluttede i 2009 enVVM-undersøgelse af ”Nye vejanlæg iAalborg Syd” og projektering af anlæggenepågår. Disse nye vejanlæg har til formål:at forbedre betjeningen af det sydøst-lige Aalborg, hvor det nye Universi-tetshospital placeres, ved etablering afEgnsplanvej med tilslutning til E45 – eninvestering med et fysikoverslag på 162mio. krat samle ind- og udfletning for de tonærtliggende tilslutningsanlæg vedMariendalsmølle og Sønderbro indfø-ringerne på lokalveje og derved sikrefremkommeligheden for den regionaletrafik ad E45 – en investering med etfysikoverslag på 110 mio. krat skabe en bedre og mere direkte be-tjening af det regionale centerområdeCity Syd fra E45.Sidstnævnte formål er sammenfaldendemed effekten af en Vestforbindelse, ogderfor bør indsatsen koordineres.
For erhvervslivet vil dette skabe ensikkerhed for, at arbejdskraft, råvarer ogfærdigvarer også på sigt kan udveksles påtværs af Limfjorden. For de borgere, somdirekte vil blive berørt af Vestforbindelsen,vil dette påvirke deres mulighed for atafklare deres fremtid. For Aalborg Kom-mune som planmyndighed og vejmyndig-hed vil det give mulighed for at disponereindsatsen de kommende år. En ophævelseaf arealreservationen for Lindholmlinjen vileksempelvis kunne give nye planlægnings-mæssige muligheder.
Betjening af City SydI Aalborg Kommunes VVM-undersøgelse afNye Vejanlæg i Aalborg Syd indgik afkla-ring af en løsning for betjeningen af detregionale centerområde City Syd. Detteskal ses i lyset af, at den generelle tra-fikudvikling og den bymæssige udviklingi centerområdet City Syd har medført, atder er opstået en flaskehals ved Hobrovej,hvor motorvejstrafikken til City Syd møderlokaltrafikken. Denne flaskehals resulterer ikødannelser og tilbagestuvning ad Marien-dalsmølle indføringen mod E45.VVM-undersøgelsen pegede på to løsnings-modeller – Ny Dallvej og en motorvejsind-føring svarende til etape 1 af Vestforbin-delsen. Begge vil aflaste Mariendalsmølleindføringen, men motorvejsindføringen vilderudover også aflaste tilslutningsanlæg-get ved Svenstrup. Der beregnedes såledesen samlet trafik på Ny Dallvej på ca.13.000 biler/døgn og en samlet trafik påmotorvejsindføringen på ca. 22.500 biler/døgn i år 2020.Både Ny Dallvej og motorvejsindføringenberører naturområdet Østerådalen. Påbaggrund heraf og set i lyset af de trafikalevurderinger besluttede Aalborg Byråd, atvalget af løsning for forbindelsen mellemE45 og City Syd skulle afvente valget afløsning for en 3. Limfjordsforbindelse, såle-des der blev tale om én samlet løsning.Med Vejdirektoratets indstilling af Egholm-linjen bør staten og kommunen derfor gåsammen om realisering af Vestforbindel-sens etape 1 – motorvejsindføring fra E45til Hobrovej – som løsning på betjeningenaf City Syd.
Mod Thisted
Mod HirtshalsE39
Mod FrederikshavnE45
ETAPE 4
AalborgLufthavn
ETAPE 3EgholmlinjenAalborg City
AalborgHavnTranholmvej
ETAPE 2
HobrovejNy DallvejCity SydNyt tilslutningsanlægEgnsplanvej
AalborgUniversitets-hospital
ETAPE 1Svenstrup
E45Mod AarhusMod Hadsund
VejanlægNy DallvejEgholmlinjen Etape 1
1. Fysisk overslag81,7 mio. kr.715,3 mio. kr
2. Basisoverslag95,5 mio. kr.851,5 mio. kr
3. Ankeroverslag105,1 mio. kr.936,7 mio. kr
4. Samletanlægsoverslag126,1 mio. kr.1.107,0 mio. kr
Etapedeling set i en lokal sammenhængSom det fremgår af ovenstående vil reali-Med fjordkrydsningen i etape 3 vil dersering af Vestforbindelsens etape 1 medvir- blive taget hul på løsningen af kapacitetenke til løsning af en akut problemstilling påfor den fjordkrydsende trafik til gavn forstats- og kommunevejnettet i Aalborg Syd. miljøet i Aalborg Midtby. Samtidig styrkesbetjeningen af Aalborg Lufthavn fra syd.Betragtes de øvrige deletaper af Vest-forbindelsen, som er beskrevet af Vejdi-rektoratet i VVM-redegørelsen for en 3.Limfjordsforbindelse, giver disse også godmening lokalt.Således vil etape 2 ”vende” betjeningenEndelig vil man med etape 4 få sammen-hængen til E39, og derved opnå det fuldeudbytte af motorvejsanlægget – herunderen forbedret betjening af Vendsyssel.Den etapevise tilgang vurderes på den
mod sydvest for Hasseris og Mølholmom-baggrund at kunne være en hensigtsmæs-rådet i det vestlige Aalborg og dermedsig løsning, idet der vil være en konkretmedvirke til at aflaste Hobrovejskorridoren. trafikal nytte af hver deletape.
Teknik- og MiljøforvaltningenStigsborg Brygge 59400 NørresundbyTlf. 9931 2000Fax 9931 2009www.aalborgkommune.dk[email protected]2012