Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1177636_0001.png
Voldby d. 13/11 2012

Att. Folketingets Transportudvalg

Henstilling til Transportudvalget vedrørende Rute 26.

D. 6. november 2012 offentliggjorde Vejdirektoratet, at de indstiller til Transportministeren, atlinjeføring Nord lægges til grund for udbygningen af Rute 26 mellem Søbyvad og Sabro.Næste dag d. 7. november meddeler Borgmesteren i Favrskov, at man vil fortsætte kampenfor, at der i stedet vælges den såkaldte sydlige linjeføringVi er:forundrede over, at politikerne i Favrskov slet ikke forholder sig til konklusionerne iindstillingen og VVM rapporten, der entydigt fremhæver den nordlige linjeføring somden mest attraktiveforundrede over, at politikerne i Favrskov peger på den dyreste linjeføring ifølge VVM'enforundrede over, at politikerne i Favrskov peger på den linjeføring færrest vil benytteifølge VVM'enforundrede over, at politikerne i Favrskov peger på den linjeføring, der vil give fleststøjbelastede boligerforundrede over, at politikerne i Favrskov peger på den linjeføring, der ødelægger mestnatur. Blandt andet skaber man en altødelæggende støjkorridor på op til 5 kilometersbredde mellem motorvejen og den i forvejen meget larmende Viborgvej. Det vil værelogisk at begrænse støjen fra motorvejen og generne for miljøet til en smal korridorlangs Viborgvej (som den nordlige linjeføring gør).
Vi er bekymrede for, at landspolitikerne vil følge byrådet i Favrskov og vælge den på allemåder dårligste løsning (den sydlige linjeføring). På intet tidspunkt har Favrskov Kommunefremført saglige argumenter for, hvorfor man ønsker en sydlig linjeføring. Som borger kanman derfor kun stå tilbage med opfattelsen af, at Favrskov Kommune peger på den sydligelinjeføring, da den skubber generne fra motorvejen over i nabokommunen Skanderborg, mensFavrskov Kommune forsat profiterer af den (i form af af- og tilkørselsanlæggene i Favrskov).Forløbet ligner til forveksling en sag, der er ved at udvikle sig på nuværende tidspunkt, hvorFavrskov Kommune ønsker at placere mega-møller i skellet til Skanderborg Kommune. Dettetil trods for, at den rapport fra Niras, som Favrskov selv har bestilt, omtaler lokationen somuegnet til store vindmøller.Vi vil derfor stærkt henstille til, at Transportudvalget henholder sig til de uafhængigeekspertvurderinger, og ikke lader sig trække ind i den lokale sognerådspolitik, hvor høveder imange henseender stadig tæller mere end hoveder.Vi har for god ordens skyld vedlagt det høringssvar, som vi sendte i forbindelse medhøringsperioden.NB: 561 borgere i lokalsamfundet har skrevet under ’mod den sydlige linjeføring’, da denopfattes som den på alle måder dårligste løsning. Såfremt det ønskes, kan vi fremsende disseunderskrifter.Med venlig hilsenSøren Schousboe Laursen8450 HammelTlf. 3029 3168