Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 57
Offentligt
VejdirektoratetNiels Juels Gade 13Postboks 90181022 København KHammel, 26. april 2012
Høringssvar fra beboerne syd for Voldby(Birkemosevej, Sjellevej, Voldbyvej, Mosevej, Byagervej, Voldby Hedevej, FarreHedevej, Begtrupvej og Tindbakslundvej)I alt 114 medunderskrivere af høringssvaret.I forbindelse med den igangværende VVM-undersøgelse af rute 26 (Århus-Viborg) er detmed stor glæde, at borgerne syd for Voldby har kunnet læse den fremlagte VVM-rapport.Mange af de indsigelser og argumenter vi har fremført er understøttet af rapporten.Imidlertid er der forsat en række forhold, som vi mener Vejdirektoratet bør tage ibetragtning. Desuden mener vi, at mange af konklusionerne i VVM-rapportensdelrapporter ikke er blevet summeret tilstrækkeligt tydeligt op i konklusioner og tabeller ihovedrapporten. Nedenfor følger derfor dels nye forhold, og dels forhold som bør trækkesmere tydeligt frem og indgå i den videre proces. – herunder i forhold til viderebeslutningsproces.Afvanding fra Birkemoserne ned mod den planlagte sydlige linjeføring.Området syd for Birkemosen afvander de to store moseområder på to måder. For detførste sker afvandingen på naturlig måde via de lavtliggende områder fra Birkemosevejned mod Voldby Hedevej – dette er et område, hvor den sydlige linjeføring af motorvejengår igennem. Jorden i området er sumpet og består af tung lerjord, og derfor er storeområder dækket af vand i perioder i efterår, vinter og forår på trods af omfattendedræning. For det andet afvandes moserne via en nedgravet rørledning, der vil blive skåretover af den foreslåede motorvej ved matriklen Birkemosevej 21. Afskæring af rørledningenvil betyde endnu større oversvømmelser. Rørledningen løber ud i Begtrup Bæk og er pånuværende tidspunkt ikke indtegnet på VVM’ens kort og indgår ikke i beskrivelserne.Den sydlige linjeføring udgør en ny og betydelig barriere i relativ uberørt natur.Alle linjeføringer medfører landskabelige påvirkninger, men de vurderes ifølge VVM-rapporten at være mest omfattende ved etablering af linjeføring syd, og linjeføring syd gårgennem de mest sårbare naturområder – eksempelvis vil linjeføring syd som den enestelinjeføring føre til nedlæggelser af flere vandhuller med forekomst af bilag IV padder.Endvidere beskrives det, i delrapport 404 at’linjeføring syd tager fat på nye områder, der idag ikke er præget af infrastrukturelle anlæg, og spreder anlæggene i en bred korridor.Visuelt vil en meget bred del af Gjern Å og hele systemet af ådale blive påvirket afvejanlæg. Ådalene med Gjern Å, Gelbæk og Begtrup Bæk er sårbare overfor ændringer.Høje landskabsbroer og dæmninger vil tilføre områderne visuelt markante anlæg ude afskala med landskabsrummene……. Birkemosen og det åbne landskab syd for LyngballeSkov tilføres ligeledes et tekniske præg. …. Samlet set påvirkes det teknisk uforstyrredeområde et visuelt dominerende anlæg.’Borgerne syd for Voldby er helt enige i dissebetragtninger – det hidtil relativt uberørte og naturskønne område syd for Voldby (hvor
blandt andet Begtrup Bæk og Birkemosen ligger) og Skivholme Skove vil blive fuldstændigødelagt af en motorvej med et forløb som den sydlige linjeføring.Linjeføring syd berører flest boliger og mest natur.Ifølge VVM rapporten side 80, er linjeføring syd den linjeføring, der berører flest borgere(målt på antallet af støjberørte boliger). Ved linjeføring syd skabes samtidig enaltødelæggende støjkorridor på op til 5 kilometers bredde mellem motorvejen og denmeget larmende Viborgvej. Korridoren vil komme til at inddrage et meget stort areal i etstøjinferno med tilhørende problematikker for mennesker og dyr. Det vil være logisk, atman samler støjen i en smal korridor langs Viborgvej, som linjeføring midt gør – énlinjeføring, der samtidig rammer betydeligt færre ejendomme, og som set i forhold tilarealerhvervelsen vil ’LinjeføringMidt [ vil] påvirke færrest ejendomme og medføre detmindste antal totalekspropriationer.’(VVM p. 88).VVM-rapportens støjberegner er nominelle beregninger – ikke relative.Den sydlige linjeføring er den linjeføring, der giver flest støjbelastede boliger, men for atgøre sagen værre er der tale om nominelle beregninger - ikke relative. Det må antages, atde boliger der ligger omkring den påtænkte linjeføring midt allerede i dag (i kraft afViborgvej) har støjbelastning tæt på 58 og 68 db. De uberørte områder ved den sydlige ognordlige linjeføring har imidlertid en støjbelastning tæt på 0. Den relative støjstigning erderfor markant større ved den sydlige linjeføring og den nordlige linjeføring. Faktisk visertallene i VVM-rapporten på side 80, at linjeføring midt vil nedbringe støjniveuaet forborgerne sammenlignet med status quo. Det vil sige, at borgerne i eksempelvis Lading vilvære bedre stillet med en linjeføring midt end med den nuværende Viborgvej. VVM-rapporten burde derfor indeholde en relativ støj beregning, der beskriver antallet afejendomme, der får en markant øget støjbelastning set i forhold til i dag.Linjeføring syd går gennem et fredet område.Linjeføring syd går gennem et fredet område ved Lading sø. Dette er også fremhævet iVVM-rapporten. Interessant nok er denne krænkelse af det fredede område ikke dækket afoverfredningsnævnets dispensation fra 1974 – dispensationen fra overfredningsnævnettaler kun om en dispensation til en motorvej mellem Lading sø og Lading – motorvej sydom søen er ikke omtalt eller indtegnet. Der er således ikke hjemmel ioverfredningsnævnets kendelse til at lade den sydlige linjeføring gå gennem det frededeområde.Linjeføring syd påvirker området ved Borum Eshøj – herunder den kulturelleoplevelseKulturarvsområdet ved Borum Eshøj er med Kulturarvsstyrelsens ord et ’kulturarvsareal afnational betydning’. Selvom den sydlige linjeføring er blevet flyttet i forhold til førstehøringsrunde, så går linjeføringen stadig ind over kulturarvsarealet. Borgerne syd forVoldby mener, at det er utilstedeligt, at man overhovedet overvejer en motorvej gennem etkulturarvsareal af national betydning.VVM rapportens støjberegninger viser, at navnlig den sydlige linjeføring vil gøre, at natur-og kulturoplevelsen ved kulturarvsarealet vil være af begrænset omfang. Læst ud fra kortetpå side 81 i VVM rapporten ser det ud til, at området ved Eshøjmassivet får støjniveauerover Miljøstyrelsens anbefalede 58 db – og støjniveauet ser ud til at nå helt op på 68 dbflere steder.
Området ved Borum Eshøj er i dag et yndet udflugtsmål og en linjeføring syd om LadingSø vil ødelægge denne perle – enten direkte eller indirekte via støj og synsgener.Borgerne har indstillet sig på en linjeføring tæt på Viborgvej.Borgerne langs Viborgvej – herunder borgerne i Lading, har kendt til de muligemotorvejsplaner de sidste i hvert fald 22 år (faktisk går planerne om forlægning afViborgvej tilbage til 1960’erne). I de tilfælde hvor hushandler er indgået i området siden1990, må man antage, at købet er sket med en betydelig rabat – motorvejsprojektet harmed andre ord i Lading-området været indregnet i folks mentale og økonomiskedispositioner siden i hvert fald 1990. Dette har ikke været tilfældet for borgerne berørt afden sydlige linjeføring – mange har købt hus i berettiget forventning om, at motorvejenkom til at gå ved 1990 linjeføringen (ved Viborgvej).Da linjeføring syd først er kommet sent på bordet, og da linjeføring syd i forbindelse med1. høringsrunde rykkes længere syd på, har mange folk (specielt borgerne syd for Voldbysamt på Herskind Hede) først sent haft mulighed for at give deres mening til kendesammenlignet med eksempelvis folk i Lading-området. Med andre ord har vi fået trukketen mulig motorvej ned over ørerne, og dette er sket på et meget sent tidspunkt iprocessen. Vejdirektoratet bør regne de ulige værditab på ejendomme ind i beregningerne(motorvejen er indkalkuleret i huspriserne på linjeføring midt – ikke på de andre). OgVejdirektoratet bør inddrage de ulige muligheder for at gøre indsigelser – den nuværendelinjeføring syd er kommet sent på bordet.OpsummeringMed det nye forslag til den sydlige linjeføring er der en række forhold, som Vejdirektoratetbør tage i betragtning. Dels er der nye tekniske forhold i forhold til afvanding afBirkemosen, og dels nogle ulemper ved den Sydlige linjeføring som Vejdirektoratet børvægte i VVM’en og indstillingen til Transportministeren. Den sydlige linjeføring udgør en nyog meget betydelig barriere i uberørt natur. Den sydlige linjeføring vil berøre flest boligerog mest natur. Vejdirektoratets støjberegninger bør fokusere på den relative støjbelastningdvs. hvor meget stiger støjen for de berørte borgere set i forhold til status quo. Ved LadingSø går den sydlige linjeføring gennem et fredet område, der ikke er dækket afoverfredningsnævnets dispensation, og den sydlige linjeføring vil være en meget alvorligbelastning for Borum Eshøj området blandet andet i form af et meget højt støjniveau for debesøgende.Vi vil meget gerne, at Vejdirektoratet, Transportministeren og partierne bag en eventuelaftale inddrager ovennævnte og forholder sig til de fakta, der er lagt frem i VVM’en –beslutningen skal helst tages på et fyldestgørende, fagligt og sagligt grundlag.Vi står naturligvis klar til at uddybe ovenstående, såfremt Vejdirektoratet eller andreinteressenter har ønske om dette.Med venlig hilsenBeboerne syd for Voldby
Kontaktpersoner:
Jesper Norre Holm
Tindbakslundvej 21, 8450 Hammel
Erik Bligaard
Birkemosevej 8, 8450 Hammel
Svend Henriksen
Birkemosevej 12, 8450 Hammel
Anne-Mette Pedersen
Sjellevej 76, 8450 Hammel
Søren Schousboe Laursen
Birkemosevej 21, 8450 Hammel