Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1162667_0001.png
1162667_0002.png
Svend Aage WürtzSønderskovvej 21Ilskov7451 SundsIlskov den 02. oktober 2012TilFolketingets TrafikudvalgMedlem af Folketinget Andreas StenbergMedlem af FolketingetKristian Pihl LorentzenMedlem af FolketingetRasmus PrehnMedlem af FolketingetKim ChristiansenMedlem af FolketingetAnne BaastrupMedlem af FolketingetLars BarfoedMedlem af FolketingetLeif MikkelsenMedlem af FolketingetHenning HyllestedCc: Medlem af FolketingetMogens JensenMedlem af FolketingetKristian JensenForhenværende medlem af Folketinget og TrafikudvalgetJohannes PoulsenJeg tillader mig at rette henvendelse til Folketingets Trafikudvalg med oplysninger om de højstkritisable vejforhold, som løber over en strækning på 7,5 kilometer på hovedlandevejen rute 12KM 29-38 mellem Ilskov og Sunds.Vejen er anlagt i foråret 1935. Oprindeligt blev den udstøbt i beton med armering i en bredde på 5m(2,5 x 2,5) med en asfaltfuge i midten og for hver 15 løbende meter. I mange år var vejen fin atkøre på. Men i 50´erne blev brugen af salt, til optøning af sne og is større og større, og dennefrysebehandling kunne vejen ikke tåle. Resultatet blev, at betonelementerne ”skød ryg” både omvinteren (ved lave temperaturer) og om sommeren (ved høje temperaturer).I 1960 blev vejen udvidet til 7 meter og i forbindelse med denne renovering blev der lagt asfaltoven på betonen. Hverken denne udvidelse eller de talrige senere renoveringer har kunnetafhjælpe problemerne med forskydningerne i de underliggende betonelementer, som for hver 15.meter laver brud og ujævnheder i asfaltbelægningen.Dette er til stor gene for de vejfarende på strækningen, der i daglig sarkastisk jargon bliver omtaltsom en ”markvej”. Problemerne viser sig ikke blot ved den banale konstatering, at jævnlig kørselpå vejen bevirker øget slitage på køretøjernes (privates såvel som offentlige) støddæmpere,hjulophæng, lejer og dæk. Mere kritisabelt er det, at trafiksikkerheden tilsidesættes fordi mange
bilister, for at undgå de værste og umiddelbare gener af kørslen, fremfører deres køretøjeruforsvarligt og ulovligt med et hjulsæt udenfor den afmærkede del af vejbanen. Andre bilisterforetrækker dog snarere trække ind i kørebanen og således køre ovenpå eller uforsvarligt nærvejens midterlinje. Baggrunden for den farlige færdsel er dog den samme - hvad enten man kørermidt på eller udenfor vejbanen -, at man som bil vejfarende kører de steder på vejen, hvor denalmindelige slitage på belægningen trods alt er mindre for herved at mindske generne af de henved 500 bump i belægningen, som præger denne del af rute 12.I de forløbne fem år er der ydermere registreret i alt 16 uheld på strækningen, hvoraf de 7 dog errelateret til kryds i Ilskov by. De 9 uheld i åbent land har i alt medført 1 alvorlig tilskadekommen og4 lettere tilskadekomne.I svardokument 09/07641-7 fra Vejdirektoratet af 19. april 2012 oplyses det, at der gennemsnitligti 2011 kører ca. 6.200 biler dagligt på strækningen sydvest for Ilskov og godt 6.400 nordøst for(den såkaldte årsdøgnstrafik). Der er således tale om at vældig mange køretøjer befærder enmeget ringe vejstrækning.Vejdirektoratet hævder at være bekendt med problemstillingen omkring de ujævnheder iasfaltbelægningen, der løbende opstår i samlingerne af betonpladerne, og i forbindelse med enundersøgelse fra 2010 af forholdene på strækningen vurderes det, at problemerne medujævnhederne kan løses ved en nedbrydning af betonpladerne og etablering af en ny belægningovenpå.Flere af folketingets medlemmer vil være bekendt med de meget kritisable forhold, som gør siggældende på den omtalte vejstrækning. I sagens natur er det de daglige brugere af vejen, der liderunder de elendige forhold, men i tillæg hertil bidrager det bestemt heller ikke til et positivt indtrykaf regionen for de besøgende fra ind- og udland, som kommer til Herning fra Karup Lufthavn iforbindelse med de mange messer, koncerter og sportsarrangementer som tiltager sig stadigstørre bevågenhed.Jeg tilskriver Trafikudvalget disse oplysninger med håbet om medlemmernes støtte tilfremsættelsen af et beslutningsforslag om totalrenovering af strækningen på rute 12 KM 29-38.Som det har forholdt sig i de sidste 50 år har vejen krævet uforholdsmæssig stor og megetomkostningstung vedligeholdelse. At der ikke gøres noget ved forholdene lader sig ikke forsvarehverken fra et samfundsøkonomisk eller trafiksikkerhedsmæssigt synspunkt.
Med venlig hilsenSvend Aage Würtz