Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 44
Offentligt
1174246_0001.png
1174246_0002.png
NOTAT
DatoJ. nr.
2012-3169

Referat fra rådsmøde (transport, telekommunikation og energi –

transportdelen) den 29. oktober 2012 i Luxembourg

Dagsordenspunkt: Forslag til forordning om ændring af

kontrolapparatforordningen og køre- og hviletidsforordningen.

Justitsministeriets område.

Dagsordenspunkt: Forslag til forordning om fælles regler for

tildeling af slots i EU's lufthavne.

Hovedformålet med forslaget er at sikre, at adgangen til overbelastedelufthavne organiseres ikke-diskriminerende og gennemskueligt for at fåoptimal udnyttelse af kapaciteten i lufthavnene og muliggøre reel konkurrence.Det foreslås blandt andet at tillade handel mellem luftfartsselskaber med slots,og at gøre det lettere for nytilkomne luftfartsselskaber at få tildelt slots. Slots ertilladelser for luftfartsselskaber til bestemte afgangs- og ankomsttider ilufthavne.Der var en længere drøftelse om spørgsmålet om at tillade handel med slots iEU's lufthavne. Der blev opnået enighed om et kompromisforslag om, atmedlemsstaterne skal have mulighed for at indføre restriktioner på salg afslots, hvis der kan påvises betydelige problemer hermed, og at Kommissionengives mulighed for at modsætte sig en begrænsning af slotshandel, hvilketmedlemsstaten er forpligtet til at følge.Formandskabet havde sat sagen på dagsordenen til generel indstilling, ogRådet nåede til enighed om dette.

Dagsordenspunkt: Forslag til forordning om periodisk syn af

køretøjer.

Formandskabet havde sat sagen på dagsordenen til orienterende debat.Medlemslandene var generelt enige i, at det er hensigtsmæssigt, at arbejde moden højere grad af harmonisering inden for området. Medlemslandene gav etklart signal til Kommissionen om, at forslaget skal indeholde tilstrækkeligfleksibilitet for medlemslandene til at fastsætte regler om hvilke køretøjer, der
skal omfattes periodisk teknisk kontrol, og hvor hyppige kontrollerne skalvære. Størstedelen af medlemslandene mente, at denne fleksibilitet kunneopnås gennem et direktiv i stedet for gennem en forordning. Der var en storgruppe af lande, der ligesom Danmark fremførte, at man ikke er positivt stemtoverfor at forøge synsfrekvensen, da der ikke er tilstrækkelig dokumentationfor, at fordelene ved hyppigere syn står mål med udgifterne.

Dagsordenspunkt: Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på

EU's vegne om aftale for forbedret samarbejde mellem EU og Den

Europæiske Organisation for Luftfartens Sikkerhed (Eurocontrol).

I det foreslåede udkast til aftale fastsættes vilkårene og betingelserne for etforbedret samarbejde mellem EU og Eurocontrol. Formålet er at bidrage til enrettidig og konsekvent gennemførelse af det fælles europæiske luftrum, kaldetSingle European Sky, i EU og tredjelande.Medlemslandene var enige om, at aftalen skal underskrives.
Side 2/2