Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1174181_0001.png
1174181_0002.png
1174181_0003.png
Ry o m g å r d D ist r ik t sr å dFormand Kirting OlesenAhornvej 78550 RyomgårdTelefon +45 86 39 44 32Mobil +45 28 94 54 90Mail: [email protected]
05. november 2012

Folketingets Transportudvalg

Folketinget Christiansborg

1240 København K

Transportaftale Transportministeriet – DSB 2014

Ryomgård Distriktsråd rettede i august 2010 henvendelse til DSB med henblik på, atfå etableret ½-timedrift til Ryomgård i forbindelse med bolig-/arbejdsstedstrafikkenmed materiel, der holder uvirksomt i Hornslet i en halv time.Da vi ikke fik svar på vores henvendelse til DSB, rettede vi henvendelse til lokaltvalgte medlemmer af Transportudvalget. Herefter fik vi fra daværende Transportmini-ster Hans Chr. Schmidt, følgende: ” Antallet af afgange på Grenaabanen er reguleret itrafikkontrakten mellem Transportministeriet og DSB. Den nuværende og gældendekontrakt løber frem til 2014. Der er ingen aktuelle planer om at ændre på den nuvæ-rende betjening på Grenaabanen, da der ikke passagermæssigt er grundlag for så in-tensiv trafik.”Efterfølgende har vi på grundlag af indhentede oplysninger om trafikmængde og om-kostninger ved vores forslag rettet henvendelse til Transportministeren den 16. marts2012, hvor vi bl.a. fremfører følgende:”Den seneste Vesttælling DSB har foretaget i 2010 viser at 483 passagerer brugertoget i Ryomgård. Vesttællingen i 2009 viser, at 377 passager benyttede toget i Ry-omgård. En stigning i passagertallet på 106 personer, svarende til 28,1 % på et år.Omkostningerne til den foreslåede ½-timedrift i boligarbejdsstedstrafikken er efteroplysninger fra DSB ret begrænset, da det alene drejer sig om infrastrukturafgift, ved-ligeholdelsesomkostninger og brændstof forbrug på en strækning på 15,3 km.

Om-

kostningerne

til infrastrukturafgift, vedligeholdelse og brændstof er 21,85 kr./km.Med den forslåede udvidelse af kørslen med 6 afgange mandage - fredage i 50 ugervære 1.002.915 kr. årligt.

Indtægter:

Et periodekort på 30 dage mellem Ryomgård ogAarhus koster 945 kr., hvilket svarer til 11.340 kr. om året.

Balance:

Hvis der årligtkommer yderligere 88 passagerer vil indtægterne opveje omkostningerne til den udvi-dede kørsel mellem Hornslet og Ryomgård. En sådan forøgelse af passagertallet synesikke urealistisk, da der alene fra 2009 til 2010 er en forøgelse af passagertallet på 106ifølge DSB´s Vesttælling.Ryomgård Distriktsråd har endvidere haft dialog med Midttrafik om, at få en bedreforbindelse mellem den offentlige trafik. Dette har bevirket, at Midttrafik fra køre-Ryomgård Distriktsråd har til formål at fremme udviklingen i Ryomgård. Dette sker bl.a. gennem koordinering og iværk-sættelse af udviklende initiativer. Distriktsrådet er samtidig lokalområdets officielle fælles talerør overfor myndigheder-ne, herunder Syddjurs kommune. Den generalforsamlingsvalgte bestyrelse består af: formand Kirting Olesen, næstfor-mand Stefan Kalmar, kasserer Knud Møller, sekretær Søren Skovsen, og Niels Skov Hansen.
planskiftet sommer 2011 har reguleret køreplanen for en lokalrute til det nordligeDjursland, således at der nu er forbindelse mellem tog og bus i Ryomgård. Herudoverhar Midttrafik tilkendegivet, at de i forbindelse med en gennemgang af alle busruterpå Djursland til køreplanskiftet sommer 2012 i størst mulig udstrækning, vil få deøvrige busruter, der kommer gennem Ryomgård til at korrespondere med toget tilAarhus og Grenaa.” Der er ikke sket ændring af forbindelse tog/bus i sommeren 2012,formegentlig som følge af de forhandlinger, der har været om samkørsel af Grenaa-og Odderbanerne.Ryomgård Distriktsråd har efter den indgåede aftale mellem Midttrafik og DSB omsamkørsel mellem Grenaabanen og Odderbanen, således at der bliver direkte kørselmellem Grenaa og Odder uden skift i Aarhus, haft en drøftelse med DSB af voresforslag om ½-timekørsel i forbindelse med bolig-/arbejdstrafikken.DSB fremførteat den foreslåede kørsel skal være omfattet af den Trafikkontrakt, der p.t. for-handles mellem Transportministeriet og DSB, da indtægter fra kørslen forde-les mellem DSB og Midttrafik.at der, i forhold til de teoretiske køretider, der anvendes ved køreplanlægningincl. de 6 minutter, der skal anvendes til at lokomotivføreren kan skifte fører-rum, mangler et halvt minut, under forudsætning for at der ikke standses iMørke. Det er dog tidligere af DSB oplyst, at der var den fornødne tid til rå-dighed ved at undlade at standse i Mørke.Ryomgård Distriktsråd har ved gentagne kørsler med Grenaa toget kunne konstatere,at køretiden fra afgangsproceduren i Hornslet startes til standsning i Ryomgård er 12minutter incl. standsning og passagerudveksling i Mørke. Det burde således være mu-ligt, at iværksætte den foreslåede kørsel.Syddjurs Kommune har oplyst, at der i gennemsnit dagligt kører 2.247 biler ind i Ry-omgård fra det nordlige Djursland og ud af Ryomgård mod Aarhus kører 4.416 biler.Syddjurs Kommune har i maj måned 2012, på Distriktsrådets foranledning, foretageten trafiktælling af trafikmængden ind og ud af Ryomgård. Den viser, at der i gennem-snit mandag-fredag i tidsrummet kl.6.00 – 9.00 kommer 391 biler fra det nordligeDjursland gennem Ryomgård og at der ud af Ryomgård i retning mod Aarhus kører629 biler. I tiden 14.00 – 18.00 kommer der fra Aarhus ind i Ryomgård 1168 biler ogud af Ryomgård mod Norddjursland 884 biler. Det en del af denne trafik, vi mener,det er muligt, at flytte til den kollektive trafik med bedre trafikbetjening og samord-ning af den kollektive trafik og dermed også medvirke til mindre CO2-udledning.Ryomgård har i årene 2006 – 2010 haft en tilflytning på 752 personer og med en gen-nemsnitsalder på 29,5 år. Af tilflytterne er der kun 5,6 % pensionister. 38,5 % af til-flytterne arbejder i Aarhus Kommune. 66,2 % af tilflytterne arbejder udenfor SyddjursKommune. ( Kilde: Syddjurs Kommunes befolkningsanalyse).Aarhus kommune forventer, at der indenfor en meget kort årrække skabes ca. 55.000nye arbejdspladser, hovedsagelig i Aarhus nord, hvor en kommende Letbane kommertil at køre igennem og med korrespondance i Lystrup til Grenaabanen. Det er oplyst,Ryomgård Distriktsråd har til formål at fremme udviklingen i Ryomgård. Dette sker bl.a. gennem koordinering og iværk-sættelse af udviklende initiativer. Distriktsrådet er samtidig lokalområdets officielle fælles talerør overfor myndigheder-ne, herunder Syddjurs kommune. Den generalforsamlingsvalgte bestyrelse består af: formand Kirting Olesen, næstfor-mand Stefan Kalmar, kasserer Knud Møller, sekretær Søren Skovsen, og Niels Skov Hansen.
at Aarhus kommune ikke i deres planlægning vil udlægge arealer til parcelhusbyggeri.Da der også i årene fremover vil være en efterspørgsel for bosætning i et parcelhus,må vi forvente en tilflytning langs Grenaabanen, som også er den del af SyddjursKommunens befolkningsstrategi.Det er Ryomgård Distriktsråds opfattelses, at et bedre kollektivt trafikudbud også vilgenerere flere brugere og ikke alene vil komme borgerne i Ryomgård til gode, men ihøj grad de omliggende bysamfund, det nordlige Djursland samt bidrage til at nå må-lene for CO2-udslip. Gennemføres vores forslag vil det medføre mindre trængsel iAarhus som følge af færre biler, samtidig med at det vil skabe an større spredning afpassagererne i togene, hvor flere afgange er så belastet, at mange passager må stå op.Ryomgård Distriktsråd skal derfor opfordre Transportudvalgets medlemmer til, atdenne forholdsvise billige løsning medtages i den kommende Transportaftale medDSB.
Med venlig hilsenKirting OlesenFormand
Ryomgård Distriktsråd har til formål at fremme udviklingen i Ryomgård. Dette sker bl.a. gennem koordinering og iværk-sættelse af udviklende initiativer. Distriktsrådet er samtidig lokalområdets officielle fælles talerør overfor myndigheder-ne, herunder Syddjurs kommune. Den generalforsamlingsvalgte bestyrelse består af: formand Kirting Olesen, næstfor-mand Stefan Kalmar, kasserer Knud Møller, sekretær Søren Skovsen, og Niels Skov Hansen.