Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 41
Offentligt
ESKILSTRUP BY & OMEGNS BEBOERFORENING
BanedanmarkFemern Bælt – Danske jernbanelandanlægAmerika Plads 152100 København Ø
Eskilstrup den 5. april 2011
Høringssvar - Femern Bælt, Danske jernbanelandanlægEskilstrup By og Omegns Beboerforening har i oktober 2009 fremsendt høringssvar til det udsendte debat-oplæg pr. september 2009 for etableringen af en fast forbindelse over Femern Bælt. Beboerforeningensbestyrelse har endvidere deltaget i borgermødet i Eskilstrup Hallen den 16. marts 2011 samt rekvireretMiljøredegørelse – høringsudgave, hæfte 1 og 3, som danner grundlaget for dette høringssvar.Beboerforeningens høringssvar omhandler dels de trafikale forhold mellem byens østside og vestside for atundgå en unødig opdeling af byen, dels forhold omkring støj som følge af et væsentligt større antal tog pr.døgn, hvoraf en del vil være godstog samt dels sikkerhed for borgere ved færdsel omkring stationen.
Eskilstrup har oprindeligt haft kirken som bymidte. Da jernbanen i sin tid blev etableret flyttede bymidten sigog blev naturligt centreret omkring jernbanen. Eskilstrup By har siden da udviklet sig og er i dag stort setligeligt fordelt på hver side af jernbanen.På østsiden ligger en del af byens detailhandel med bl.a. købmand, hotel, frisører samt flere hånd-værksvirksomheder. Endvidere er byens nyligt anlagte sundhedsplads beliggende på østsiden af banen, ogskovbørnehaven Søruphus ligger umiddelbart udenfor byen. På vestsiden af jernbanen er byens døgnkiosksamt flere håndværksvirksomheder beliggende, ligesom skolen, SFO ordninger, børnehave, plejecenter ogikke mindst sportshal og sportspladser er beliggende på denne side. Øst for Eskilstrup by er endvidere etstort opland, hvorfra der meget trafik til f.eks. institutionerne i Eskilstrup og ligeledes meget trafik gennemEskilstrup videre mod henholdsvis Nykøbing F. og motorvejen.Der er således dagligt meget trafik mellem øst- og vestsiden af jernbanelinjen via den nuværendebaneoverskæring midt i byen samt broen i den nordlige ende af byen. Det er derfor tvingende nødvendig atændringer i de trafikale forhold på tværs af jernbanen udføres uden yderligere opdeling af byen, som ellersvil få vidtgående konsekvenser for byens borgere, det rige foreningsliv samt oplandet øst for byen.På borgermødet den 16. marts 2011 nævnte flere af indlægsholderne at Banedanmark er særdeles godtbekendt med de særlige forhold omkring baneoverskæringen i Eskilstrup, som er den eneste krydsning mel-lem vej og jernbane i samme niveau på strækningen. Samtidig udmærker Eskilstrup sig ved, at byen ermeget symmetrisk placering omkring banelinjen.Det fremgår af Miljøredegørelse – høringsudgave, hæfte 1 og 3 at den eksisterende bro over jernbanen i dennordlige ende af Eskilstrup skal erstattes af en ny bro. Under forudsætning af at såvel en ny bro samttilhørende vejanlæg udføres i tilstrækkelig og tidssvarende størrelse, kan beboerforeningen fuldt ud tilsluttesig denne løsning, som må forventes at aflaste en del trafik fra bl.a. oplandet og herunder en del tung trafik.Side 1 af 3
ESKILSTRUP BY & OMEGNS BEBOERFORENING
Beboerforeningen er dog af den klare overbevisning, at én forbindelse mellem øst- og vestsiden af Eskil-strup by ikke tilnærmelsesvis dækker behovet, såvel i forhold til den daglige trafik men i særdeleshed iforhold til den geografiske opdeling af byen som det vil medføre.I Miljøredegørelse – høringsudgave, hæfte 3 er Alternativ 3, Erstatningsanlæg B i Eskilstrup beskrevet. Løs-ningen erstatter den nuværende overkørsel ved at forlænge Eskilstrup Vestergade, som via en ny bro overbanelinjen tilsluttes på Søndergade ved Eskilstrup Nygade. Beboerforeningen kan ikke tilslutte sig dette løs-ningsforslag, som ud over at berøre mange ejendomme på såvel øst- og vestsiden af jernbane også vilkomme til at virke meget dominerende i byen pga. store anlæg til ramper mm.Som alternativ til en sydlig bro over banen har beboerforeningen 2 forslag, som begge omhandler en under-føring af vejen mellem den østlige og vestlige side af byen. Forslagene, benævnt Løsningsforslag A ogLøsningsforslag B tager begge udgangspunkt i en underføring midt i byen, som vil sikre en fortsat sammen-hæng mellem øst- og vestsiden af byen. Samtidigt vil behovet for ekspropriering og nedrivning af ejen-domme være væsentligt mindre end ved en sydlig broløsning, idet en underføring vurderes langt mindrepladskrævende end en broløsning med ramper. Den planlagte etablering af vejforbindelse fra Tårngadelangs jernbanen til Eskilstrup Jernbanegade vil endvidere kunne undlades, med deraf væsentligt færrestøjgener for beboerne i Nørregade.Løsningsforslag A (se vedlagte bilag) tænkes etableret ved den nuværende jernbaneoverskæring, hvorEskilstrup Vestergade tænkes ført ned i en underføring fra omkring Boderupvej på vestsiden af banen. Påøstsiden tænkes Eskilstrup Jernbanegade omlagt så den løber lige ind på Søndergade og der etableres etT-kryds, hvor Eskilstrup Vestergade støder på. Ud over de ejendomme, som allerede er påregneteksproprieret, vil der i denne løsning være behov for at ekspropriere Søndergade 1A og evt. EskilstrupJernbanegade 17. Denne løsning vil sikre en uændret sammenhæng i byen og på tværs af banen, ligesomder ikke vil opstå ”døde” ender med blinde veje.Løsningsforslag B (se vedlagte bilag) tænkes etableret ved at Eskilstrup Vestergade lige efter kirken føreslige ud gennem et kolonihaveområde mellem Kirkevej og Kirkevænget. Her tænkes vejen ført ned i enunderføring, som munder ud på det eksisterende baneareal for enden af Eskilstrup Jernbanegade, somunderføringen tilsluttes. Ud over de ejendomme, som allerede er påregnet eksproprieret, vil der i denneløsning være behov for at ekspropriere Eskilstrup Vestergade 24, kolonihaverne mellem Kirkevej ogKirkevænget, Østergade 1 og 3 samt Perronteateret i Eskilstrup Jernbanegade 2. I denne løsning lukkes dennuværende jernbaneoverskæring, og der tænkes etableret en vendeplads for enden af Eskilstrup Vester-gade.
Bestyrelsen i Eskilstrup By og Omegns Beboerforening har modtaget en række henvendelser fra byensborgere omkring støjgener som følge af udbygning af jernbanelinjen og deraf følgende væsentligt flere togpr. døgn. Beboerforening påpeger derfor nødvendigheden af at der etableres tilstrækkelig støjafskærmning isåvel omfang og funktion (se vedlagte bilag). I Nørregade forslås støjskærmen på østsiden af banen førtvidere mod nord, således at støjgener fra jernbanen begrænses mest muligt i Nørregade. I den sydlige endeaf Eskilstrup foreslås etableret støjafskærmning væsentligt længere mod syd for at undgå unødige støjgeneri boligområdet ved Søndergade og Rolighedsvej på østsiden samt i Åparken og naturområdet på vestsidenaf jernbanen.Etableringen af støjafskærmninger forudsættes etableret og udført så gener og påvirkninger for Eskilstrup byog byens borgere begrænses mest muligt. Støjafskærmningerne forventes således udført og tilpassetbybilledet i bedst muligt, og suppleret med transparente moduler og fag hvor dette er hensigtsmæssigt.Side 2 af 3
ESKILSTRUP BY & OMEGNS BEBOERFORENING
En række henvendelser til beboerforeningens bestyrelse fra byens borgere omhandler risikoen for ulykkerved ophold og færdsel på stationsområdet når togenes hastigheder øges væsentligt. Stationen og jernbanenbetjener dagligt mange passagerer, hvoraf en stor del er børn og unge.Stationsområdet forudsættes derfor etableret og indrettet således at ophold og færdsel på områder altid kanske på betryggende og sikker måde. Der tænkes derfor etableret hegn eller anden pålidelig afskærmningmellem sporene som forhindrer utilsigtet krydsning af sporene.
Eskilstrup By og Omegns Beboerforening håber og forventer, at Banedanmark tager ovenstående bemærk-ninger og ikke mindst forslag med i den videre planlægning af baneføring. Beboerforeningen står naturligvistil rådighed med supplerende oplysninger omkring vore forslag og løsninger, ligesom bestyrelsen megetgerne indgår i en nærmere dialog omkring de særlige forhold i og omkring Eskilstrup.Henvendelser omkring dette høringssvar samt øvrige forhold omkring baneføringen kan rettes til følgendebestyrelsesmedlemmer:FormandTage ChristensenTlf. 26645559Mail[email protected]NæstformandJan HostrupTlf. 21626089Mail[email protected]SekretærLars SørensenTlf. 60352551Mail[email protected]
På vegne af bestyrelsen iEskilstrup By og Omegns BeboerforeningLars Sørensen
Bilag:
- Skitse med vejunderføring, løsningsforslag A- Skitse med vejunderføring, løsningsforslag B- Skitse med øget støjafskærmning- Tidligere fremsendte høringssvar fra oktober 2009Side 3 af 3