Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 41
Offentligt
ESKILSTRUP BY & OMEGNS BEBOERFORENING
BanedanmarkFemern Bælt – Danske jernbanelandanlægAmerika Plads 152100 København Ø
Eskilstrup den 28. april 2011
Høringssvar - Femern Bælt, Danske jernbanelandanlægEskilstrup By og Omegns Beboerforening har pr. 5. april 2011 fremsendt høringssvar til Miljøredegørelse –høringsudgave, hæfte 1 og 3, hvor de nuværende og fremtidige trafikale forhold mellem Eskilstrups øst- ogvestside beskrives. Endvidere omfatter det tidligere fremsendte høringssvar to forslag til en underføring afvejen mellem byens østlige og vestlige side, benævnt henholdsvis Løsningsforslag A og Løsningsforslag B.Som nævnt i det tidligere høringssvar rummer Eskilstrup by og omegn et rigt foreningsliv samt et megetstærkt socialt sammenhold, hvilket også afspejles i den fortsatte debat omkring de mulige konsekvenser ogrisikoen for en opdeling af byen. Debatten har således fostret ideen til yderligere en alternativ mulighed foren underføring i den umiddelbare bymidte, hvilket beskrives i dette høringssvar.
Som beskrevet i høringssvaret pr. 5. april 2011 mener beboerforeningen fortsat at det absolut nødvendigtmed to forbindelser mellem østsiden og vestsiden af Eskilstrup by, og beboerforeningen kan fortsat tilsluttesig den foreslåede udbygning af broforbindelsen over jernbanen i den nordlige ende af Eskilstrup by. Somalternativ til en sydlig broforbindelse (som beskrevet i Miljøredegørelse – høringsudgave, hæfte 3, Alternativ3, Erstatningsanlæg B) samt til beboerforeningens tidligere fremsendte forslag til en underføring midt i byen(Løsningsforslag A og Løsningsforslag B) har beboerforeningens bestyrelse udarbejdet et tredje løsnings-forslag til en underføring i den umiddelbare bymidte.Løsningsforslag C (se vedlagte bilag) tænkes etableret ved en underføring lidt sydligere end den nuværendejernbaneoverskæring. På vestsiden af jernbanen etableres underføringen med nogenlunde samme placeringsom den sydlige broforbindelse, således at Eskilstrup Vestergade forlænges og krydser Boderupvej på vejned i underføringen. På østsiden af jernbanen forlænges Eskilstrup Jernbanegade ud i den nuværendeJernbanevej, som føres ned til underføringen. Denne løsning vil, ud over at være bynær og dermed sikresammenhæng i byen, ikke væsentligt ændre de nuværende trafikale forhold samt støjforhold i byen. På vest-siden af banen vil der formentlig ikke være behov for at ekspropriere, ud over de ejendomme som allerede erpåregnet eksproprieret. På den østlige side af banen er alle ejendomme på nær én på Jernbanevej alleredepåregnet eksproprieret. Denne ejendom, Jernbanevej 3, vil med dette forslag skulle eksproprieres.
Ovenstående Løsningsforslag C er et alternativ og supplement til det tidligere fremsendte høringssvar, ogerstatter således ikke beboerforeningens høringssvar pr. 5. april 2011.
Side 1 af 2
ESKILSTRUP BY & OMEGNS BEBOERFORENING
Bestyrelsen i Eskilstrup By og Omegns Beboerforening står fortsat til rådighed med supplerende oplysningerom såvel dette samt det tidligere fremsendte høringssvar. Henvendelser kan rettes til følgende bestyrelses-medlemmer:FormandTage ChristensenTlf. 26645559Mail[email protected]NæstformandJan HostrupTlf. 21626089Mail[email protected]SekretærLars SørensenTlf. 60352551Mail[email protected]
På vegne af bestyrelsen iEskilstrup By og Omegns BeboerforeningLars Sørensen
Bilag:
- Skitse med vejunderføring, løsningsforslag CSide 2 af 2