Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1174106_0001.png
1174106_0002.png
1174106_0003.png
1174106_0004.png
Femern bælt – Danske Jernbanelandanlæg – Kontrakt Syd
Notat
Dato 2011.07.04
Syd_A060 Vurdering af løsningsforslag for krydsning af bane i Eskilstrup.Trin 2 Vurdering af løsningsforslag for krydsning af bane i Eskilstrup1.2.3.4.5.Indledning..........................................................................................................2Løsningsforslag A ..............................................................................................2Løsningsforslag B ..............................................................................................3Løsningsforslag C ..............................................................................................3Konklusion ........................................................................................................4
Bilag:Plan og længdeprofil, Borgerforeningens alternativ APlan og længdeprofil, Borgerforeningens alternativ BPlan og længdeprofil, Borgerforeningens alternativ C
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte
Telefax[email protected]www.bane.dk
Journalnr.NotatSide 1(4)
UdførtKontrolGodkendt
LCHBFOJKR
1.
Indledning
Eskilstrup By & Omegns Borgerforening har i høringssvar af 5. april 2011 og 28. april2011 fremsendt 3 løsningsforslag til krydsning af banen centralt i Eskilstrup by.Forslagene er tænkt som supplement til en opgraderet nuværende krydsning(Tårngade) nordligt i byen.Løsningsforslagene er skitseret med rigtige vejbredder, gradient (længdefald) ogskråninger. Skitserne er vedlagt som Bilag.I skitseringen er anvendt Vejreglernes max. gradient på 50 ‰ for veje. En gradient på50 ‰ er dog for stejlt til at opfylde kravet til cykelsti langs veje, men da der iEskilstrup er mulighed for cykler at krydse banen via perrontunnelen ved stationen er”cykelkravet” ikke indarbejdet.I planen (horisontalt) er anvendt Vejreglernes exceptionelle minimums radius.Anvendelse af disse radier er i disse forslag ikke iht. Vejreglerne, da radierne ikke måanvendes, hvor der samtidig er et stort længdefald. De små radier er dog benyttet for atfølge de fremsendte løsningsforslag mest muligt.
2.
Løsningsforslag A
Vejen krydset under banen hvor jernbaneoverkørslen ligger i dag. EskilstrupVestergade, Eskilstrup Jernbanegade og Søndergade sænkes.Skitseringen af forslaget viser følgende:På Eskilstrup Vestergade skal sænkningen påbegynde nord forKløvermarksvej og ejendommene langs Eskilstrup Vestergade fraKløvermarksvej til banen berøres.Adgangsvejen til Møllen skal sænkes ved Eskilstrup VestergadeBoderupvej skal sænkes væsentligt (5 – 6 m) ved Eskilstrup Vestergade. Dettevil berøre alle byejendommene på Boderupvej, hvorfor en lukning afBoderupvej ved Eskilstrup Vestergade og en tilslutning af Boderupvej medadgangsvejen til Møllen bør undersøges.På Eskilstrup Jernbanegade skal sænkningen påbegynde ved det gamleposthus og samtlige ejendomme på strækningen mellem det gamle posthus ogbanekrydsningen berøres.På Søndergade skal sænkningen påbegynde ved Lillevej og samtligeejendomme mellem Lillevej og banekrydsningen berøres.Jernbanegade bør lukkes ved banekrydsningen og vejadgang etableres gennemgartneriet.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte
Telefax[email protected]www.bane.dkSide 2(4)
Forslaget bevirker, at samtlige ejendomme på de berørte veje, i en afstand af ca. 150 mfra jernbane, berøres og skal formodentlig eksproprieres. Dette er et væsentlig størreindgreb i byen end omtalt i Borgerforeningens forslag.
3.
Løsningsforslag B
Vejen krydser under banen ca. 75 m nord for Østergade. Der etableres en ny vej fraEskilstrup Vestergade fra svinget ved kirken og vinkelret på banen. På østsiden afbanen drejes vejen skarpt mod syd til krydset Østergade/Eskilstrup Jernbanegade.Skitsering af løsningsforslaget viser følgende:Vejteknisk er svinget lige øst for banen meget skarpt. Den horisontale radiuspå 24 m er ifølge Vejreglerne den exceptionelle minimums radius for en vejmed hastighed 30 km/t.Vest for jernbanen ligger vejen i haver og kolonihaver, som beskrevet afBorgerforeningen.Øst for banen skal sænkningen af vejen påbegyndes på EskilstrupJernbanegade ved det gamle posthus. Sænkningen bevirker at Perronteateretskal nedrives og adgangen til købmanden og kroen er problematisk (se ogsånedenstående), da vejen ligger ca. 2 m under terræn.Krydset Østergade/Eskilstrup Jernbanegade ligger ca. 3 m under detnuværende kryds hvorfor Østergade og en del af Nørregade berøres.Ejendommene omkring krydsene Østergade/Eskilstrup Jernbanegade ogØstergade/Nørregade berøres og skal formodentlig eksproprieres.
Forslaget er vejteknisk ikke muligt. En vej med en hastighed på f.eks. 40 km/t børanlægges med en horisontal radius på min. 62 m. Hvis denne radius skal anvendes idette forslag, vil en væsentlig del af ejendommene langs den sydlige del af Nørregadeog den vestlige del af Østergade samt kroen skulle eksproprieres og nedrives.
4.
Løsningsforslag C
Vejen krydser under banen ca. 120 m syd for den eksisterende jernbaneoverskæring,omkring samme sted som forslaget til en sydlig overføring ligger.På vestsiden af banen ligger vejen stort set i det tracé som allerede er eksproprieret tilen ny vejoverføring. På østsiden af banen drejes vejen skarpt mod nord til krydsetSøndergade/Eskilstrup Jernbanegade.Skitsering af løsningsforslaget viser følgende:Vejteknisk er svinget lige øst for banen meget skarpt. Den horisontale radiuspå 24 m er ifølge Vejreglerne den exceptionelle minimums radius for en vejmed hastighed 30 km/t.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte
Telefax[email protected]www.bane.dkSide 3(4)
Øst for banen skal sænkningen af vejen påbegyndes på EskilstrupJernbanegade lige syd for Eskilstrup Parkvej.Krydset Eskilstrup Jernbanegade/Østergade sænkes ca. 1,5 m og dermed skalØstergade sænkes over en strækning på ca. 50 m. Ejendommene på dennestrækningen berøres derfor.Samtlige ejendomme på Jernbanevej skal nedrives/eksproprieres.
Forslaget er vejteknisk ikke muligt. En vej med en hastighed på 40 km/t bør anlæggesmed en horisontal radius på min. 62 m. Hvis denne radius skal anvendes i dette forslagvil den nye vej ”ramme” Østergade i arealet (grusvej) mellem nr. 10 og 12. På dettested vil den nye vej ligge ca. 2 m under terræn, hvorfor Østergade skal sænkestilsvarende.
5.
Konklusion
Løsningsforslagene til krydsning af banen er væsentlig mere arealkrævende end vistpå Borgerforeningen skitser. Forslagene kræver derfor flere indgreb ogekspropriationer i ejendomme end forventet af Borgerforreningen.Skråningerne i de viste forslag kan, for bl.a. at mindske ekspropriationen afejendomme, delvis/helt erstattes af en lodret stående støttemur langs bagkanten affortovet. Hvor der etableres støttemur i stedet for skråning, skal de berørte ejendommelangs støttemuren ha ny adgangsvej fra bagsiden af ejendommen, hvilket også kræverekspropriation i ejendommene samt ombygning/flytning af garage, carporte ogindgange.De tre forslag er vejtekniske ikke korrekte. Fælles for løsningsforslagene er at deranvendes meget små horisontale radier sammen med maksimale gradienter på vejen.Dette opfylder ikke vejreglerne og vil være trafikmæssigt dårligt.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte
Telefax[email protected]www.bane.dkSide 4(4)