Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 40
Offentligt
1174041_0001.png
1174041_0002.png

Henvendelse til Trafikudvalget.

Kære Trafikudvalg – håber I har tid til at kigge og kommentere den nedenfor skrevne problemstilling(1) ogefterfølgende tekst (2).Jeg har sendt nedenstående tekst til Byrådet i Aalborg for at få en kommentar og afventer svar på denne.Jeg er yderst interesseret i at få en respons fra trafikudvalget.Jeg har vedhæftet den nedenfor omtalte rapport ”modeller, miljø og manipulation” som bilag – de øvrigeundersøgelser der omtales (infrastrukturkommissionens seneste undersøgelse, VVM-undersøgelse,regeringens egne analyser, Aalborg havn’s redegørelse etc.) er nemmere at finde via Folketingets egenhjemmeside hvorfor disse er udeladt.1) ProblemstillingStort set alle forskere inden for planudvikling og trafik ved AAU har kraftigt kritiseret VVM-undersøgelsenskonklusion om at en ny limfjordsforbindelse skal gå via Egholm (og dermed spærre Aalborg inde mellem tomotorveje).2) Tekst til Byrådet i AalborgDen 3. limfjordsforbindelseI forbindelse med diskussionen af en 3. limfjordsforbindelse er der udarbejdet en VVM-undersøgelse, derkonkluderer at en Egholm-linje er den mest hensigtsmæssige løsning.En del forskere ved AAU og DTU har påpeget alvorlige mangler og fejl ved denne undersøgelseskonklusionen, og bl.a. er der i bogen ”Økonomi og politik” fra 2010 udgivet en rapport ved navn ”modeller,miljø og manipulation” der belyser dette.Derudover er Aalborg Øst udpeget som det nye store vækstområde med et stadigt voksende Universitet,kommende Supersygehus, Gigantium samt øgede behov for udvidelse omkring havnen, øget trafik modFrederikshavn og E45 samt en nødvendig udbygning af tunnelsystemet og E45 under alle omstændigheder.I infrastrukturkommissionens seneste vækstredegørelse peges der på et stigende behov for udvidelseromkring netop E45 mod Frederikshavn, og som det fremgår af det videnskabelige dokument ”modeller,miljø og manipulation” vil trafikmængden over Vesterbro – der er væsentlig belastet af trafik – væremarkant mindre stigende end antaget i VVM-undersøgelsen – samtidig med at en udbygning af denkollektive trafik – eks. en letbane – vil have en markant aflastende effekt.En Egholm-linje vil slutte sig til E39 mod Hirtshals, men hos samtlige eksperter, og i både den forrige ognuværende regerings analyser er der intet behov for en udvidelse af denne strækning.Endelig er det i lyset af Finanskrisen ikke realistisk at der kan afsættes næsten 7 mia. kr. til en såproblematisk og omdiskuteret løsning som VVM-undersøgelsen ligger op til.
Det er således nødvendigt at se på mere realistiske og holdbare løsninger for at løse de kommendeudfordringer i Aalborg-området.I hvilket omfang vil disse faktorer indgå i en genovervejelse af Byrådets tidligere billigelse og stillingtagen tilVVM-undersøgelsen samt den 3. limfjordsforbindelse i almindelighed?
mv. Jan JohansenLektor i samfundsfag