Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1173733_0001.png
1173733_0002.png
1173733_0003.png
1173733_0004.png
1173733_0005.png
1173733_0006.png
1173733_0007.png
1173733_0008.png
1173733_0009.png
1173733_0010.png
1173733_0011.png
1173733_0012.png
1173733_0013.png
1173733_0014.png
1173733_0015.png
1173733_0016.png
1173733_0017.png
1173733_0018.png
1173733_0019.png
1173733_0020.png
1173733_0021.png
1173733_0022.png
1173733_0023.png
1173733_0024.png
1173733_0025.png
1173733_0026.png
1173733_0027.png
1173733_0028.png
1173733_0029.png
1173733_0030.png
1173733_0031.png
1173733_0032.png
1173733_0033.png
1173733_0034.png
1173733_0035.png
1173733_0036.png
Udkast01.11.12
Lov om nedlæggelse af overkørsler mv. på jernbanestrækningenmellem Hobro og Aalborg
§ 1.Transportministeren bemyndiges til at nedlægge overkørsler og etable-re erstatningsanlæg på jernbanestrækningen mellem Hobro og Aalborg samtombygge Skørping Station.§ 2.Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at erhverve dearealer og ejendomme m.v., der er nødvendige i forbindelse med nedlæggelseaf overkørsler og etablering af erstatningsanlæg på jernbanestrækningen mel-lem Hobro-Aalborg samt ombygning af Skørping Station.Stk. 2.Ekspropriation sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden vedekspropriation vedrørende fast ejendom.Stk. 3.Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighe-derne i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørendefast ejendom.§ 3.Beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og beva-ringsmæssige hensyn efter museumsloven for så vidt angår arealer, der ernødvendige i forbindelse med nedlæggelse af overkørsler og etablering aferstatningsanlæg på banestrækningen mellem Hobro og Aalborg samt om-bygning af Skørping Station nævnt i § 1, varetages alene af transportministe-ren efter denne lov. Kort over naturlokaliteter og kort over kulturhistoriskeforhold vedrørende strækningen mellem Hobro-Aalborg fremgår af bilag 1 og2.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon41879945Direkte41879945
Telefax[email protected]www.bane.dk
Journalnr.11-03567NotatSide 1(36)
§ 4.Transportministeren kan, i det omfang det er nødvendigt for at undgåvæsentlig forsinkelse eller fordyrelse i forbindelse med anlæggene nævnt i § 1bestemme, at krav, påbud eller forbud efter miljøbeskyttelsesloven vedrøren-de støj, der ville medføre væsentlig forsinkelse eller fordyrelse, ikke finderanvendelse.§ 5.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 2(36)
Bilag 1. Oversigt over naturforhold.
Skørping
Ellidshøj
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 3(36)
Svenstrup
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 4(36)
Bilag 2. Oversigt over Kulturforhold.
Skørping
Ellidshøj
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 5(36)
Svenstrup
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 6(36)
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Baggrund og hovedindhold2. Trafikale forbedringer og muligheder2.1. Tidsplan3. Anlæggets udformning og anlægsfaser3.1. Jernbaneoverkørsler3.2. Stationsombygning3.3. Trafik i anlægsfasen4.Anlæg der erstatter jernbaneoverkørsler og perronovergang4.1 Skørping4.2 Skørping Station4.2 Ellidshøj4.3 Svenstrup5. Ekspropriationer6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet8. Administrative konsekvenser for borgerne9. Miljømæssige konsekvenser9.1. Miljømæssige konsekvenser i driftsfasen9.1.1. Visuelle forhold9.1.2. Naturforhold9.1.3. Kulturhistoriske forhold9.1.4 Rekreative interesser9.1.5. Grundvand og overfladevand9.1.6. Klimatilpasning9.2. Miljømæssige konsekvenser i anlægsfasen9.2.19.2.2.9.2.3.9.2.49.2.59.2.69.2.7Visuelle forholdStøj og vibrationerNaturforholdKulturhistoriske interesserRekreative interesserGrundvand og overfladevandJordhåndtering
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 7(36)
9.2.8 Råstof og materialeforbrug og affald9.2.9 Luftkvalitet og klima10. Forholdet til EU-retten11. Høring12. Sammenfattende skema
1. Baggrund og hovedindholdMed aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 mellem den davæ-rende regering (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Fol-keparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance blev dertruffet beslutning om udarbejdelse af grundlag for politisk stillingtagen til op-gradering af jernbanen mellem Hobro og Aalborg.På denne baggrund har Banedanmark gennemført en miljøvurdering af projek-tet med en opgradering af hastigheden foreløbig til 160 km/t. Miljøvurderin-gen svarer i omfang og krav om inddragelse af offentligheden til en VVM-analyse (Vurdering af Virkninger for Miljøet).Projektet var i offentlig høring fra den 11. januar til den 7. marts 2012 forudfor miljøredegørelsen, der blev udgivet af Banedanmark i oktober 2012. Miljø-redegørelsen indeholder en analyse af anlæggets fysiske forhold og deres på-virkninger af omgivelserne. Miljøredegørelsen kan ses på Banedanmarkshjemmeside www.banedanmark.dk og er sendt til Folketinget (TRU alm.del –bilag xxx. Et kort med placering af jernbanestrækningen Hobro-Aalborg og mednuværende overkørsler og stationer fremgår af bilag 1 til lovforslaget.På denne baggrund foreslås det, at transportministeren bemyndiges til at eks-propriere de nødvendige arealer mv. til brug for ombygning af Skørping Stati-on, nedlæggelse af overkørsler og etablering af erstatningsanlæg på jernba-nen mellem Hobro og Aalborg. Et kort med oversigt over erstatningsanlægge-ne fremgår af bilag 2 til lovforslaget.Herudover vil Banedanmark igangsætte en miljøvurdering i 2015 med henblikpå en vurdering af virkningerne af en opgradering af hastigheden til 200 km/t.Nedlæggelsen af overkørslerne, etablering af erstatningsanlæg er sammenmed en ombygning af Skørping Station er en del af grundlaget for gennemfø-relse af timemodellen mellem Aarhus og Aalborg, jf. aftalen af 29. januar
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 8(36)
2009. Timemodellen indebærer, at der maksimalt må være en times rejsetidmellem Aarhus og Aalborg. I dag er rejsetiden med lyntog med stop i Randersog Hobro 1 time og 21 minutter.Mellem Hobro og Aalborg skal der for at kunne opgradere hastigheden bl.a.nedlægges 3 offentlige overkørsler og foretages ombygning af stationen iSkørping. Overkørslerne og de nuværende perronovergange på Skørping Sta-tion erstattes med niveaufri krydsninger.Ændringerne vedr. overkørsler og stationsombygning foreslås gennemført i enkoordineret proces sammen med en planlagt fornyelse af strækningen og ud-rulning af signalprogrammet. Overkørslerne planlægges således nedlagt ogSkørping Station ombygget i 2013-15, mens øvrige arbejder som mindre til-pasninger af sporlayout, broer og dæmninger med henblik på at øge hastig-heden på strækningen gennemføres efter en fornyet miljøvurdering i 2015 ogefter udrulningen af signalprogrammet i 2017-18, således at det samlede an-læg kan ibrugtages ultimo 2018.Anlægsarbejdet forventes gennemført af Banedanmark efter delegation fratransportministeren.Denne lov omfatter alene nedlæggelse af overkørsler og ombygning af Skør-ping Station. Øvrige tilpasninger af baneanlægget vil således blive omfattet afen fornyet VVM-vurdering og efterfølgende lov.2. Trafikale forbedringer og mulighederNedlæggelsen af overkørslerne, erstatningsanlæggene og ombygningen afSkørping Station vil sammen med en senere opgradering af strækningen Ho-bro-Aalborg og signalprojektet samt fornyelsen af jernbanen give mulighed forat øge hastigheden i 2018. Dermed bliver der mulighed for hurtigere InterCity-og lyntogsforbindelser.Projektet koordineres i forhold til signalprogrammet, som muliggør intensive-ret trafikering. Herved kan der indsættes en ekstra nærbanelinje til betjeningaf de mindre stationer i Støvring, Svenstrup og Skalborg og IC-togene kanoverspringe disse stationer for at nedbringe rejsetiden. Desuden kan der ind-sættes lyntog, der ligesom i dag standser i Hobro og Randers og særligt hurti-ge tog, der udelukkende standser i Randers.Der er gennemført køretidsberegninger svarende til ovennævnte køreplans-eksempel. Hvis hastigheden opgraderes til 160 km/t, viser beregningerne en
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 9(36)
mulig rejsetidsbesparelse på op til 15 minutter, når der ses på strækningenmellem Aarhus og Aalborg, således at køretiden kan nedbringes til 1 time og 6minutter for de hurtige tog, der kun standser i Randers. Opgraderes hastighe-den yderligere til 200 km/t viser køretidsberegningerne yderligere nedsættel-se af rejsetiden til 1 time og 4 minutter, for de hurtige tog, der kun standser iRanders.2.1. TidsplanNedlæggelse af overkørslerne og etablering af erstatningsanlæg i Skørping,Ellidshøj og Svenstrup planlægges gennemført sammen med ombygningen afSkørping Station i perioden 2013-2015 forud for udrulning af signalprogram-met.I 2013 gennemføres detailprojektering og de nødvendige ekspropriationer.Anlægsarbejderne planlægges påbegyndt allerede i 2014. Erstatningsanlægfor overkørslerne og de niveaufri gangforbindelser på Skørping Station plan-lægges ibrugtaget i 2015.Selve opgraderingen af hastigheden afventer gennemførelse af sporfornyelseog udrulning af signalprogrammet i 2018. De nødvendige tilpasninger af bane-anlægget (spor, broer og dæmninger) gennemføres således efter udarbejdel-sen af VVM-redegørelse i 2015 sammen med sporfornyelsen i perioden 2017-18.3. Anlæggets udformning og anlægsfaserLovforslaget indebærer følgende ændringer af jernbanen mellem Hobro ogAalborg:Nedlæggelse af overkørsel i Skørping og etablering af erstatningsanlægi tunnel under banen i SkørpingOmbygning af Skørping Station ved nedlæggelse af perronovergange,etablering af perronbro samt gangtunnel med elevatorer.Nedlæggelse af overkørsel i Ellidshøj og etablering af erstatningsanlægpå bro over banen samt belysning i eksisterende underføring.Nedlæggelse af overkørsel i Svenstrup og etablering af erstatningsan-læg på bro over banen samt elevatorer og cykelslisker på eksisterendegangbro på Svenstrup Station.Gennemførelse af afværgeforanstaltninger i forhold til støj og natur.En senere opgradering af hastigheden vil desuden forudsætte tilpasninger afbanedæmninger, broer og mindre tilpasninger af spor.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 10(36)
Denne anlægslov omfatter alene nedlæggelse af de 3 jernbaneoverkørsler,etablering af erstatningsanlæg og ombygning af Skørping Station. Tilpasning afbaneanlægget i øvrigt skal projekteres og miljøvurderes forud for en efterføl-gende anlægslov, der planlægges fremsat i 2015/2016.3.1. JernbaneoverkørslerDe nuværende 3 offentlige overkørsler i Skørping, Ellidshøj og Svenstrup fore-slås nedlagt. Der etableres erstatningsanlæg i form af niveaufri krydsninger, jf.oversigt herover i lovforslagets bilag 2.3.2. StationsombygningPå Skørping Station er der i dag 2 perronovergange som begrænser hastighe-den til 120 km/t. Disse nedlægges og der etableres gangbro og tunnel på sta-tionen, således at hastigheden kan sættes op til 160 km/t.3.3. Trafik i anlægsfasenI forbindelse med udførelse af erstatningsveje tages der hensyn til, at trafik-ken på både vej og bane i størst muligt omfang kan opretholdes.VejtrafikkenDe eksisterende overkørsler nedlægges først efter, at de nye erstatningsvejeer klar til at blive taget i brug.Når stationen ombygges, vil erstatningsanlægget være etableret, og det vilmedføre, at der ikke bliver gener for biltrafikken på tværs af banen. For degående og cyklisterne vil der være en omvej, indtil gangtunnelen er etableret.En mulighed vil være at opsætte en midlertidig gangbro i anlægsperioden iforbindelse med etableringen af gangtunnellen. Behovet herfor vil blive vur-deret nærmere under anlægsarbejdet.Under disse forudsætninger forventes generne for vejtrafikken at være mini-mal. Der må dog påregnes gener for lokaltrafikken på Egholmsvej i forbindelsemed kørsel til og fra byggepladsen samt gener for de ejendomme, der harvejadgang tæt på anlægget.TogtrafikkenTogtrafikken på strækningen bliver berørt i forbindelse med arbejderne. Detforventes, at der vil være behov for spærring af hvert spor i to uger i forbin-delse med anlægsarbejderne i Skørping. Arbejdet kan deles op i to etaper,
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 11(36)
således at togtrafikken evt. kan omlægges og opretholdes på ét af de tre sporigennem hele anlægsperioden. Det forventes i givet fald at være nødvendigtat køre efter en reduceret køreplan og med en hastighedsnedsættelse forbiarbejdsstedet.Anlæg af gangtunnelen forventes at medføre en total sporspærring af allespor i en periode på 3-5 dage. I denne sporspærringsperiode forventes afkort-ning af perronerne også at kunne finde sted.Arbejderne på erstatningsanlægget i Skørping vil i videst muligt omfang bliveplanlagt, således at antallet af nødvendige spærringer minimeres.Hvor totale sporspærringer ikke kan undgås, indsættes busser som erstatningfor den aflyste trafik.Nedlæggelse af overkørslerne i Ellidshøj og Svenstrup forventes kun at giveanledning til spærringer af jernbanetrafikken i togfrie intervaller (om natten).Der vil formentlig blive stillet krav om hastighedsnedsættelser forbi broste-derne i forbindelse med anlægsarbejderne.4. Anlæg der erstatter jernbaneoverkørsler og perronovergangeI den offentlige høring under VVM-processen har der været forslag om ud-formning og placering af de anlæg der erstatter overkørslerne. Der har i densammenhæng været drøftet en række kommunale tilvalg, bl.a.:Tunnelløsning i stedet for bro over banen i Svenstrup.Forlængelse af gangbroen nord for stationsbygningen i Skørping til Eg-holmsvej.Ombygning af perronområdet i Skørping med ny perron mellem spor 2og 3 og en perron øst for spor 1.Gangtunnel i stedet for gangbro ved den nuværende overkørsel i Skør-ping.Der er truffet beslutning om gennemførelse af tilvalg vedrørende gangtunnel iSkørping, som medfinansieres af Rebild Kommune. Muligheden for en cykel-tunnel er undersøgt, men er ikke fundet mulig.De øvrige tilvalg realiseres ikke, da kommunerne ikke har ønsket at finansieredisse.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 12(36)
Udover disse er der en række forslag fra den offentlige høring, som er fravalgtud fra en samlet vurdering af konsekvenser for anlægsøkonomi, ekspropriati-oner, trafikafvikling, trafiksikkerhed natur og miljø samt kommunernes ønskertil gangforbindelser. Det drejer sig bl.a. om følgende forslag:Anden linjeføring for erstatningsvejen i Skørping med et forløb nordfor stationen.Dobbeltrettet cykelsti på erstatningsvejen i Skørping.Etablering af gangtunnel under Skørping Station.Forslag til andre linjeføringer for erstatningsvejen i Svenstrup såledesat den tilsluttes Hobrovej nord for Dall Møllevej.Forslag til linjeføring for erstatningsvejen i Svenstrup i Dall Møllevejstracé.Forslag til anlæg af cykelstier på erstatningsvejene i Svenstrup og El-lidshøj.Etablering af passage for cyklister og gående ved den nuværendeoverkørsel i Ellidshøj.Desuden er der bl.a. fremsat forslag om etablering af standsningssted i Ellids-høj, hvilket ikke er omfattet af dette projekt.De løsninger der er beskrevet i det følgende er nødvendige og tilstrækkelige iforhold til erstatning af overkørslerne og ombygning af Skørping Station.4.1.SkørpingISkørping nedlægges den eksisterende overkørsel ved Himmerlandsvej og der
etableres en ny vej under jernbanen 200 meter længere mod syd. På vestsi-den af jernbanen tilsluttes vejen rundkørslen ved krydset Buderupholmvej -Himmerlandsvej. På østsiden af jernbanen tilsluttes den nye vej Møldrupvej iet T-kryds.Der etableres cykelstier og fortov på den nye vej med henblik på at servicerecyklister, fodgængere og særligt skolebørn på strækningen.Som følge af erstatningsvejen er det nødvendigt at ændre adgangsforholdenefor flere ejendomme. Boliger syd for erstatningsvejen betjenes fremover viaMosskovvej og Sønder Banevej. For boliger på Hyldalsvej etableres vejadgang iden nordlige del af Hyldalsvej, som forlænges mod nord til Himmerlandsvej.Der etableres vendeplads på Sønder Banevej og Hyldalsvej. Fra vendeplad-sen på Sønder Banevej etableres trappeadgang ned til erstatningsvejen.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 13(36)
4.2. Skørping StationFor at kunne øge hastigheden gennem Skørping Station nedlægges perron-overgangene på stationen.Der etableres en gangbro med elevatorer umiddelbart nord for stationen somerstatning for de perronovergange der nedlægges. Gangbroen etableres meden frihøjde, der er forberedt for en kommende elektrificering. Der opsætteshegn på eksisterende perroner, som afkortes ved Himmerlandsvej, da de herer for smalle i forhold til dagens krav. Desuden opsættes hegn på begge sideraf stationen, så det ikke er muligt at krydse sporene i niveau.Der etableres desuden en gangtunnel ved Himmerlandsvej. Denne anlæggesmed elevatorer på begge sider af Himmerlandsvej, så fodgængere kan krydsebanen ved den nuværende overkørsel. Trapper ned til gangtunnellen forsynesmed en sliske, så det er også er muligt at trække sin cykel gennem tunnelen.4.3. EllidshøjErstatningsvejen i Ellidshøj består af en forlægning af Mjels Brovej ca. 300meter mod syd. Erstatningsvejen føres på bro over banen og tilsluttes Ellids-højvej mod vest og Mjels Brovej mod øst. Der sikres en fritrumsprofil, der erforberedt for elektrificering.Der anlægges kantbaner i begge sider af vejen med henblik på at tilgodesebløde trafikanter.Boliger øst for banen betjenes via erstatningsvejen.Der etableres derudover belysning i en eksisterende underføring i den nordli-ge del af Ellidshøj, som derved kan udgøre en supplerende gangforbindelseefter nedlæggelse af overkørslen.4.4. SvenstrupErstatningsvejen i Svenstrup etableres på en bro, der fører vejen over banen.Som i Ellidshøj sikres en fritrumsprofil, der er forberedt for elektrificering.Broen vil have toppunkt over Svenstrup banevej, hvor oversiden af vejen vilvære ca. 8,5 meter over terræn. Den ca. 100 meter lange dæmning ud modHobrovej udføres med lodrette vægge pga. den korte afstand mellem Hobro-vej og banen. Der etableres indbliksskærme på broen.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 14(36)
Erstatningsvejen anlægges to-sporet med en kombineret gang- og cykelsti ibegge sider.Det er nødvendigt at ændre adgangsforholdene for flere ejendomme. Frem-over skal beboere øst for jernbanen benytte erstatningsvejen som adgangsvej.Adgangsforholdene til Svenstrup Station påvirkes af projektet. Ved nedlæggel-se af overkørslen er det ikke længere muligt at komme til begge perroner iterrænniveau. Fodgængere kan benytte den eksisterende gangbro ved statio-nen. Der etableres elevatorer ved gangbroen for at sikre tilgængelighed foralle ved krydsning af banen. De nuværende trapper suppleres desuden medslisker, så man kan trække sin cykel henover broen.5. EkspropriationerDe arealmæssige konsekvenser ved de foreslåede ændringer af jernbanenmellem Hobro og Aalborg vil primært være knyttet til nedlæggelse af over-kørsler og etablering af erstatningsanlæg.Det permanent eksproprierede arealbehov i Skørping, Ellidshøj og Svenstruper ca. 4 ha., mens der skal ske midlertidig ekspropriation af ca. 3 ha til etable-ring af arbejdsveje og pladser i anlægsperioden.Der skal totaleksproprieres 4 ejendomme i Skørping, da beboelsesejendom-men på disse ejendomme skal nedrives for at skabe plads til erstatningsvejen,ny adgangsvej til boligområde og gangtunnel. Ydermere skal der eksproprieresen mindre bygning i Skørping.Endelig eksproprieres tre arealer, som ejes af DSB Ejendomsudvikling a/s.Arealerne består af en hel ejendom i Skørping (ledvogterhus nedrives for at fåplads til vendeplads), et mindre areal nord for Skørping Station (til gangbro)samt et større bevokset areal i Svenstrup (til rampe).Midlertidige ekspropriationer til adgangsveje, arbejdspladsarealer og materia-ledepoter udlægges efter aftale med grundejerne eller ved midlertidig eks-propriation. Efter endt brug retableres arealerne så vidt muligt til deres oprin-delige formål og stand og leveres tilbage til ejerne. Der ydes erstatning eftergældende regler6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 15(36)
Forslaget indebærer udgifter for staten til nedlæggelse af overkørsler, etable-ring af erstatningsanlæg og ombygning af Skørping Station.Rebild Kommune medfinansierer projektet med 3 mio. kr. som følge af tilvalgaf gangtunnel ved den nuværende overkørsel i Skørping. Tilskuddet svarer tilforskelsprisen på en gangtunnel og en gangbro. Banedanmark bærer risikoenfor evt. fordyrelser af gangtunnellen.Desuden anvendes besparelse i signalprogrammet på 4,8 mio. kr. som følge afnedlæggelse af overkørslerne til finansiering af projektet.Der er udarbejdet anlægsoverslag i henhold til retningslinjerne i Ny Anlægs-budgettering. Resultatet er, at anlægsomkostningerne til nedlæggelse afoverkørslerne og ombygning af Skørping Station udgør 170,3 mio. kr. i 2013-priser.Mio. kr. inkl. 30% tillæg87,955,917,514,524,324,20,156,450,75,71,7170,3
SkørpingErstatningsvej tunnelGangbro på station og tilpasning af perronerGangtunnel ved HimmerlandsvejEllidshøjErstatningsvej broBelysning i eksisterende gangtunnelSvenstrupErstatningsvej broElevator på gangbro ved stationAfværgeforanstaltninger vedrørende erstat-ningsanlægI alt
Tabel 1: Udgifter til anlæg der erstatter overkørsler og ombygning af Skørping Station
Afløb af bevilling ved nedlæggelse af de 3 overkørsler inden signalprogrammetfremgår af tabel 2:Statslig bevillingOverførsel fra signalprogrammetMedfinansiering fra Rebild Kommune1
201335,0 mio. kr.
2014127,5 mio. kr.4,8 mio. kr.3,0 mio. kr.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 16(36)
Banedanmark vurderer, at nedenstående nyanlæg vil være forbundet medforøgede drift- og vedligeholdelsesudgifter, som fordeles som følger:Banedanmark: Sporbærende bro i Skørping, perronbro på SkørpingStation og elevatorer i Skørping og Svenstrup.Rebild Kommune: Vejanlæg med skråninger, belægninger, belysningog pumpestation ved erstatningsvej i Skørping samt gangtunnel syd forSkørping StationAalborg Kommune: Vejbærende broer, vejanlæg med skråninger, be-lægninger, belysning ved erstatningsveje i Ellidshøj og SvenstrupFor Banedanmark anslås de gennemsnitlige vedligeholdelsesomkostninger ilevetiden til ca. xxx pr. år. Nedlæggelsen af de eksisterende tre overkørslermedfører reducerede omkostninger til drift og vedligehold af bom anlæggeneved overkørslerne.Hvis kommuner vælger i tilknytning til statens projekt at foretage ændringer,der ikke er indeholdt i statens projekt, afholder den pågældende kommuneselv hele udgiften hertil og sørger for det evt. fornødne plangrundlag. Hvis enkommune ønsker sådanne forslag gennemført i et koordineret proces medstatens projekt, er det en forudsætning, at dette tidsmæssigt kan gennemfø-res, og ikke medfører forsinkelse af statens projekt. Banedanmark afgør, omdet tidsmæssigt vil være muligt at koordinere kommunens forslag med sta-tens projekt. Hvis kommunens forslag medfører øgede udgifter for statensprojekt, er det desuden et krav, at kommunen afholder udgiften hertil.7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetProjektet fremmer mulighederne for bæredygtig transport.Nedlæggelse af overkørslerne og erstatning med niveaufri krydsninger vil re-ducere ventetiden for trafikanter, der i dag holder for nedlukkede bomme vedtogpassager.Projektet er et led i en forbedring af mulighederne for bæredygtig transport,hvilket forventes at være til gavn for erhvervslivet.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 17(36)
Lovforslaget medfører herudover ingen økonomiske eller administrative kon-sekvenser for erhvervslivet.8. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.9. Miljømæssige konsekvenserAnlæggets udformning og konsekvenser for det omgivende miljø ved opgra-dering af hastigheden til 160 km/t. er kortlagt i en VVM-analyse, som er af-rapporteret i miljøredegørelsen fra 2012. Der er indledningsvist afholdt enidéfase med inddragelse af offentligheden. Dette er fulgt op af en proces, hvorBanedanmark har fremlagt en række tekniske og miljømæssige undersøgelseri offentlig høring.Forud herfor har Banedanmark sendt et udkast til miljøredegørelse i offentlighøring. Den endelige miljøredegørelse blev udsendt i oktober 2012 (Folke-tingsåret 2012-13, TRU alm.del-bilag xx).Yderligere opgradering til 200 km/t. vil blive miljøvurderet i 2015 forud forendelig stillingtagen til hastighed på strækningen.I det følgende fremgår alene de miljømæssige konsekvenser, der vedrørernedlæggelse af overkørslerne og etablering af erstatningsanlæg samt ombyg-ning af Skørping Station.De foreslåede ændringer understøtter mulighederne for bæredygtig trans-port, der på sigt vil kunne reducere udledningen af CO2.9.1. Miljømæssige konsekvenser i driftsfasenDen gennemførte VVM-analyse viser, at de foreslåede ændringer af banenmellem Hobro og Aalborg med gennemførelse af en række afhjælpende for-anstaltninger kun i begrænset omfang vil påvirke dyre- og plantelivet. Detsikres samtidig, at der kan opretholdes en sammenhængende økologisk funk-tionalitet for yngle- og rasteområder på samme niveau som hidtil.I det følgende redegøres nærmere for de miljømæssige konsekvenser i drifts-fasen.9.1.1. Støj og vibrationer
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 18(36)
Ved Skørping betyder flytning af vejtrafikken fra den nuværende overkørsel tilerstatningsvejen, at 5-6 boliger i Skørping fremover får støjen sydfra, hvor detypisk har deres opholdsarealer.
9.1.2. Visuelle forholdGenerelt vil områderne, hvor der etableres erstatningsanlæg, ændre karakter om-kring selve erstatningsanlæggene. Den nye gangbro på Skørping Station og elevato-rerne ved gangbroen og tunnelen vil også være nye visuelle elementer i byrummet.I Skørping etableres vejanlægget som en underføring gennem et område, der i dag erbeplantet med et mindre skovparti. Lokalt vil det være en markant ændring for bolig-området vest for jernbanen og syd for Himmerlandsvej. Anlægget vurderes ikke atpåvirke de landskabelige værdier, der omgiver Skørping.I Ellidshøj og Svenstrup etableres vejanlæggene på bro i åbne områder. De vil derforblive markante visuelle elementer i landskabet.Særligt i Svenstrup har der været fokus på de visuelle konsekvenser, herunder risiko-en for lys- og indbliksgener. I projektet indgår derfor etablering af indbliksskærme påbroanlægget på strækningen vest for banen for at mindske disse gener.Erstatningsanlægget vil ligge i udkanten af Svenstrup og vil derfor ikke give visuelpåvirkning af områder med særlig arkitektur eller værdifulde landskaber.
9.1.3. NaturforholdNaturområder og plante-og dyreliv forventes kun i begrænset omfang at blivepåvirket af de foreslåede ændringer.Det foreslås, at transportministeren i henhold til lovforslagets § 3 gives mulig-hed for at varetage de naturbeskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyt-telsesloven. Transportministeren får herved mulighed for at foretage en vur-dering af de naturbeskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven iforhold til den konkrete udbygning.Banedanmark har gennemført en kortlægning af den eksisterende viden omnaturlokaliteter og dyreliv i områderne, hvor erstatningsanlæggene i Skørping,Ellidshøj og Svenstrup placeres.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 19(36)
Ved Skørping fungerer moserne og vandhullerne i området som ynglested ogfødesøgningsområde for padder og flagermus samt voksested for den frededekongebregne. I Ellidshøj vil erstatningsvejen medføre, at § 3-beskyttet naturhelt eller delvist inddrages. Desuden vil erstatningsvejen virke som en barrie-re. Ved Svenstrup medfører erstatningsanlægget, at enge og moser øst forSvenstrup og jernbanen helt eller delvist inddrages. Yderligere inddrages deleaf kratskoven vest for jernbanen.Med gennemførelse af de afhjælpende foranstaltninger beskrevet under af-snit 9.2.3. vil erstatningsanlæggene kun i begrænset omfang påvirke dyre- ogplantelivet, og det sikres samtidig, at der kan opretholdes en sammenhæn-gende økologisk funktionalitet for yngle- og rasteområder på samme niveausom hidtil.Banedanmark vil i forbindelse med projektet opstille et overvågningsprogramover de væsentligste naturinteresser ved erstatningsanlæggene. I program-met vil der ske overvågning af projektets påvirkninger af naturforholdene un-der og efter anlægsperioden med fokus på den økologiske funktionalitet forbilag IV arter samt effekter for beskyttede naturtyper. Overvågningspro-grammet vil også omfatte en tidsplan for overvågning, som maksimalt vil vare5 år, efter anlægget er taget i brug.Det foreslås, at transportministeren i henhold til lovforslagets § 3 gives mulig-hed for at varetage de naturbeskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyt-telsesloven. Transportministeren får herved mulighed for at foretage en vur-dering af de naturbeskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven iforhold til det konkrete projekt. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne tillovforslagets enkelte bestemmelser vedr. § 3.9.1.4. Kulturhistoriske forholdLovforslaget vil kun i begrænset omfang påvirke de kulturhistoriske forhold.I Skørping er der udpeget områder med værdifulde kulturmiljøer bl.a. vedSkørping Station. Nedlæggelse af overkørslen i Skørping vil aflaste kulturmiljø-et omkring stationen ved reduceret trafik. Ombygning af stationen vil ikkeforstyrre de kulturhistoriske sammenhænge i den oprindelige stationsby ellerde fredede bygninger i væsentligt omfang. De enkelte elementer udformes ogindpasses så vidt muligt i overensstemmelse med omgivelserne.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 20(36)
Det foreslås, at transportministeren i henhold til lovforslagets § 3 gives mulig-hed for at varetage de bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven. Trans-portministeren får herved mulighed for at foretage en vurdering af de beva-ringsmæssige hensyn efter museumsloven i forhold til det konkrete projekt.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne herom til lovforslagets enkelte be-stemmelser vedr. § 3.9.1.5. Rekreative interesserI Skørping vil erstatningsanlægget lokalt have betydning for de rekreative interesser,da der ryddes en del af et mindre skovparti. Med etablering af erstatningsvejen vilder til gengæld vest for jernbanen blive en mere trafiksikker og mindre støjbelastetadgang til de bynære rekreative områder og faciliteter ved Skørping Skole.I Svenstrup vil den nuværende sti langs Dall Møllevej, der er en del af et større rekre-ativt stinet blive berørt. Efter nedlæggelse af overkørslen bliver det muligt at krydsebanen langs erstatningsvejen for gående og cyklister eller via gangbroen på Sven-strup station, der forsynes med elevatorer og cykelslisker.
9.1.6. Grundvand og overfladevandDe ændringer af jernbanestrækningen, der følger af lovforslaget, vil ikke ændre pårisikoen for forurening af grund- og drikkevand. Lokale drikkevandsressourcer, byg-ninger og naturforhold i områderne omkring erstatningsanlæggene påvirkes ikke, dader ikke sker permanente sænkninger af grundvandsspejlet. Der er dermed hellerikke risiko for reduceret indvinding. Ingen indvindingsboringer lukkes som følge aferstatningsanlæggene.
9.1.7. KlimatilpasningNedlæggelse af overkørsler og ombygning af Skørping Station har begrænset relevansi forhold til de nationale målsætninger på klima- og energiområdet, herunder omCO2-udledning.Kommende klimaændringer medfører ændrede krav til designgrundlaget for infra-strukturanlæg. Afvanding af vejanlæggene vil blive udført efter gældende regler.Desuden sikres tunnelkonstruktionen i Skørping mod et stigende grundvandspejl ogder udføres dræning omkring anlæggene i det omfang det vurderes nødvendigt.
9.2 Miljømæssige konsekvenser i anlægsfasen
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 21(36)
I det følgende redegøres nærmere for de miljømæssige konsekvenser, derforventes i anlægsfasen.9.2.1. Støj og vibrationerStøj og vibrationer vil blive søgt reduceret. Anlægsarbejderne kan imidlertid ikkegennemføres uden at der vil være støj og vibrationsgener som følge af arbejderne,især på de lokaliteter hvor afstanden til boliger er kort.For nogle boliger vil der være støjgener over den almindeligt anvendte grænse på 7odB i dagtimerne og 40 dB i aften- og nattetimerne. I detailprojektet vil blive fastlagthvor stor en del af arbejderne, der kan gennemføres i dagtimerne.På grund af placering af erstatningsanlægget i Skørping, kan der forventes at være istørrelsesorden 15 til 30 boliger, som til tider under anlægsarbejderne vil oplevestøjgener over de almindeligt anvendte støjgrænser. Dette vil specielt være tilfældetunder etablering af indfatningsvægge med spuns.I Svenstrup vil der også være behov for spunsramning i forbindelse med etablering afindfatningsvægge. Dette forventes at give gener for i størrelsesorden 15 – 20 boliger.I Ellidshøj vil opførelse af en traditionel rammebro i beton over jernbanen ikke giveanledning til væsentlige støj- og vibrationsgener.Som et led i den videre projektering vil det blive besluttet, hvilke afværgeforanstalt-ninger, der skal anvendes for at mindske støjgenerne for særligt udsatte boliger. An-lægsarbejdet vil blive tilrettelagt således, at det ikke medfører unødige støjgener. Detkan være ved anvendelse af alternative arbejdsmetoder, lyddæmpning af maskinereller midlertidige støjskærme mv. Anlægsarbejdets karakter taget i betragtning vildet dog ikke – medmindre anlægsarbejdet væsentligt forsinkes eller fordyres – heltkunne undgås at grænserne for støj periodevis vil blive overskredet.Ifølge miljøbeskyttelseslovens § 42, stk. 1, kan kommunerne i forbindelse med offent-lige bygge- og anlægsarbejder meddele påbud om gennemførelse af bestemte foran-staltninger. Det fremgår af § 68, at kommunerne skal foranledige et ulovligt forholdlovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning. Ifølge § 69 kan kom-munerne påbyde den ansvarlige at genoprette den hidtidige tilstand.Støjgrænserne tager udgangspunkt i de grænseværdier, der anvendes af kommunalemyndigheder. Der er forskellig praksis for, hvilke krav der stilles, og nogle kommunerhar fastlagt grænseværdier for bygge- og anlægsarbejder.I praksis kan det imidlertid være vanskeligt at holde støjen under grænsen ved etstørre anlægsarbejde, fordi der er så få muligheder for at bruge mindre støjendearbejdsprocesser og fordi arbejdet nødvendigvis må udføres tæt på boligområder.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 22(36)
For at forberede naboerne på anlægsarbejdet vil anlægsmyndigheden løbende in-formere om anlægsarbejdets art, perioder og særskilt varsle om støjende arbejde.Hvor anlægsarbejderne gennemføres i nærheden af beboelse, varsles der særskilt omstøjende arbejde. I særlige tilfælde kan berørte naboer tilbydes midlertidigt opholduden for egen adresse, f.eks. naboer til byggepladser, hvor soveværelset vender udtil byggepladsen, og som derfor ikke kan få tilstrækkeligt nattero, naboer der haraften/natarbejde og som skal sove om dagen, eller naboer, som har arbejdspladshjemme og generes af støj og/eller vibrationer.Særligt støjende arbejde vil forekomme, når der eksempelvis visse steder foretagesramning af spuns. Disse gener vil normalt kun forekomme i begrænsede perioder forden enkelte nabo, idet arbejdsstedet løbende flyttes.Kun få boliger i Skørping, Ellidshøj og Svenstrup vil opleve vibrationer over grænsenfor vibrationskomfort. Anlægsarbejdet forventes ikke at give anledning til vibrationeraf en styrke, der kan medføre bygningsskader.Der vil, før anlægsarbejdet starter, blive foretaget fotoregistrering af de bygninger,som ligger helt tæt på byggeområderne. Endvidere kan der i særlige tilfælde etable-res en løbende overvågning af de mest udsatte bygninger, mens anlægsarbejdet stårpå. Det sikrer, at man kan kontrollere og forebygge skader under anlægsarbejdet og ifornødent omfang stoppe arbejdet midlertidigt.Det foreslås på den baggrund, at transportministeren i det omfang det er nødvendigtfor at undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af anlægget skal kunne bestemmeat krav, påbud eller forbud vedrørende støj efter miljøbeskyttelsesloven ikke finderanvendelse. Med hensyn til det nærmere indhold af forslagets § 4 henvises til be-mærkningerne til bestemmelsen.
9.2.2. Visuelle forholdI anlægsperioden vil der være lokale påvirkninger af de visuelle forhold. Der vil væreudsigt til arbejdspladser og lys fra disse. De mest markante visuelle ændringer vilvære nedrivning af bygninger og rydning af skov.
9.2.3. NaturforholdSelve anlægsarbejdet vil midlertidigt have konsekvenser for de dyr og planter,der påvirkes fysisk eller miljømæssigt af anlægsarbejdet. Konsekvenserne erinddragelse af arealer, vandstandsændringer, risiko for forurening af natur-områder og enkelte arter.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 23(36)
Der fremsættes krav til anlægsarbejdet, herunder placering af arbejdsveje, ogder gennemføres biologisk tilsyn under anlægsarbejdet. Desuden foretagesmonitorering af grundvandsspejlet på de lokaliteter hvor dette forventes mid-lertidigt sænket.SkørpingMoserne og vandhullerne i området fungerer som ynglested og fødesøgnings-område for padder og flagermus samt voksested for den fredede kongebreg-ne.Af hensyn til padder og flagermus holdes tilbageværende mosearealer så vådesom muligt og der etableres 2 – 3 nye vandhuller. Der skal etableres erstat-ningskov for den del, der fjernes i forholdet 2:1.Desuden skal der ske en flytning af den sjældne kongebregne. Erstatningsna-tur som nye vandhuller skal etableres tidligst muligt inden anlægsarbejdet.EllidshøjErstatningsvejen vil medføre, at § 3-beskyttet natur helt eller delvist inddra-ges. Desuden vil erstatningsvejen virke som en barriere.For at afbøde indskrænkningen af eng- og mosearealer etableres der erstat-ningsnatur eller naturtilstanden forbedres ved at indgå aftaler omkring plejeaf tilstødende engarealer svarende til mindst det firedobbelte af det ind-skrænket areal.Barrierevirkningen minimeres ved, at der etableres en faunapassage i tilknyt-ning til vandløbet.SvenstrupEnge og moser øst for Svenstrup og jernbanen inddrages helt eller delvist.Yderligere inddrages dele af kratskoven vest for jernbanen.For at afbøde indskrænkningen af eng- og mosearealer etableres der erstat-ningsnatur og/eller naturtilstanden forbedres ved at indgå aftaler omkringpleje tilstødende engarealer.På denne baggrund forventes anlægsarbejderne at kunne gennemføres udenat levevilkårene for flora og fauna forringes.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 24(36)
9.2.4. Kulturhistoriske interesserDer forventes ikke konsekvenser for de kulturhistoriske interesser.Bliver der gjort nye arkæologiske fund under anlægsarbejdet, ophører arbej-det straks, og de lokale museer kontaktes. Der bliver dog i detailplanlægnin-gen taget hensyn til, at de midlertidige arealbehov til arbejdspladser og ad-gangsveje ikke omfatter arealer af kulturhistorisk interesse.9.2.5. Rekreative interesserOffentlighedens adgang til rekreative områder opretholdes så vidt muligt ianlægsfasen. Enkelte steder vil der dog være omlægning af adgangsveje lige-som der vil være gener fra anlægsstøj og øget mængde af tung trafik (arbejds-kørsel).I Skørping vil skovområdet, der berøres direkte af erstatningsanlægget, ikkekunne bruges til rekreative formål.I Ellidshøj opretholdes adgangen til stier øst for jernbanen, og der vil væreadgang til ådalene og de rekreative områder øst for Ellidshøj. Adgangen tilboldbanerne øst for jernbanen kan imidlertid blive omlagt i forbindelse medanlægsarbejderne.I Svenstrup vil kilen for natur og friluftsliv langs Svenstrup Banevej og mellembanen og Hobrovej samt den rekreative sti på Svenstrup Banevej blive påvir-ket. Såfremt stien må lukkes under anlæg vil der blive anvist en alternativ ru-te.9.2.6. Grundvand og overfladevandI Skørping vil en stor del af erstatningsvejen være beliggende under grund-vandsspejlet.Ved etablering af erstatningsvejen og eventuel udskiftning af blødbundsmate-riale skal grundvandet midlertidigt sænkes. Grundvandssænkningen vil lokaltvære på 1-5 meter. Da grundvandssænkningen kan påvirke nærliggende ejen-domme, og der er forurenede og potentielt forurenede grunde i området,anvendes anlægsmetoder der minimerer eventuelle konsekvenser på omgi-velserne.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 25(36)
Generelt vil der inden igangsætning af anlægsarbejdet blive gennemført hy-drogeologiske forundersøgelser. Desuden vil der under anlægsarbejdet bliveetableret enkelte monitoreringsboringer til overvågning af vandstanden i detprimære og sekundære grundvand.I forhold til overfladevand kan anlægsarbejdet føre til forstyrrelse af vandmil-jøet gennem påvirkning med miljøfremmede stoffer samt materialer somsand og grus, der kan strømme ud i søer og vandløb i forbindelse med an-lægsarbejdet. Der fremsættes krav til anlægsarbejdet for at modvirke dette.Der er tre vandløb og to vandhuller, der kan påvirkes af etablering af erstat-ningsvejene. De to vandhuller findes begge ved Skørping og bliver direkte be-rørt af erstatningsvejen. Der anlægges nye vandhuller til erstatning af disse.9.2.7. JordhåndteringVed etablering af erstatningsanlægget i Skørping skal der udgraves en jord-mængde på i størrelsesordenen 50.000 m3. En del af det opgravede jord vilvære blød bund. Den samlede blødbundsudskiftning vil være på ca. 25.000 m3i området vest for jernbanen.For erstatningsanlægget i Ellidshøj skal der udgraves en jordmængde på i stør-relsesordenen 20.000 m3. Heraf forventes, at en evt. blødbundsudskiftning vilvære på ca. 15.000 m3i området øst for jernbanen.I Svenstrup skal der udgraves en jordmængde på i størrelsesordenen 25.000m3, hvoraf blødbundsudskiftning i området øst for jernbanen udgør ca. 15.000m3.Eventuelt forureningsomfang og –type vil blive afklaret gennem forurenings-undersøgelser ved alle tre erstatningsveje i god tid, inden anlægsarbejdetigangsættes. Selve anlægsarbejdet sker først efter miljømyndighedernes tilla-delse og i henhold til deres krav om oprensning mm.9.2.8. Råstof, materialeforbrug og affaldRåstof- og materialeforbrug til anlæggene består hovedsageligt af stabilt grus,beton og stål til konstruktioner og asfalt og grus til omlægning af vejanlæg.Anlægsarbejdet vil ikke udgøre et råstofmæssigt problem, da mængderne ersmå. Materialer fra opbrydning af eksisterende vejarealer samt afgravning vil i
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 26(36)
så stor udstrækning som muligt genbruges for at reducere forbruget mestmuligt.9.2.9. Luftkvalitet og klimaI Skørping, Ellidshøj og Svenstrup vil der være et begrænset omfang af an-lægsaktiviteter. Luftkvaliteten påvirkes derfor ikke væsentligt. Lokalt vil pro-jektet dog medføre udledning af luftforurenende stoffer og støv i anlægsfasenpå de midlertidige arbejdspladser og veje.Projektets bidrag til klimabelastning i anlægsfasen kommer primært fra frem-stilling af materialer, fra transport af materialer og jord samt fra brug af ent-reprenørmaskiner.I kraft af de relativt begrænsede anlægsaktiviteter vurderes klimabelastningenat være marginal.10. Forholdet til EU-rettenVVM-undersøgelsen opfylder kravene i Europa-Parlamentets og Rådets direk-tiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og pri-vate projekters indvirkning på miljøet (kodifikation) (EF-Tidende 2012, nr. L26, side 1). VVM-undersøgelsen opfylder endvidere kravene i habitatdirekti-vet, Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtypersamt vilde dyr og planter (EF-tidende 1992 nr. L 206, side 7-50). Ingen fugle-beskyttelses- eller habitatområder i henhold til Rådets direktiver skønnes atblive påvirket negativt af nedlæggelsen af overkørslerne eller ombygningen afSkørping Station. Det vil således blive sikret gennem afværgeforanstaltningerog kompenserende tiltag, at de arter, der er omfattet af habitatdirektivetsbilag IV, ikke påvirkes negativt af arbejderne.Anlægsarbejdet vil blive planlagt under hensyntagen til eventuelle padder ogflagermus, således at anlægsarbejdet placeres i bestemte perioder med hen-blik på at begrænse skadelige virkninger. Den samlede økologiske funktionali-tet for yngle- og rastepladser opretholdes.11. HøringLovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationermv.:12. Sammenfattende skema
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 27(36)
Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser/mindreudgifterNegative konsekvenser/merudgifterAnlægsudgifterne anslås til ca. 167,3 mio. kr. i 2013-2014. Rebild Kommune betaler 3 mil kr. som følge aftilvalg af en gangtunnel i stedet for en bro på SkørpingStation.De gennemsnitlige vedligeholdelsesudgifter i levetidenanslås til ca. xx mio. kr. Når anlægget på et tidspunktvil skulle udskiftes, vil der være omkostninger til forny-else.Ingen
Økonomiske konsekvenser Projektet indgår som et led i transportaftalen af 29.for stat, kommuner ogjanuar 2009 om en timemodel mellem Aarhus ogregionerAalborg.
Administrative konsekven-ser for stat, kommuner og Ingenregioner
Projektet er et led i en forbedring af mulighederne for Mobiliteten vil blive begrænset i anlægsfasen, da detØkonomiske konsekvenserbæredygtig transport, hvilket forventes at være tilvil blive nødvendigt med sporspærringer. Sporspærrin-for erhvervslivetgavn for erhvervslivet.ger vil blive søgt reduceret mest muligt.Administrative konsekven-Ingenser for erhvervslivetIngen
Konsekvenser i forhold til naturområder og levestederfor dyr og planter er begrænsede, idet anlæggene eraf mindre omfang, og idet der i projektet er indarbej-Projektet understøtter mulighederne for bæredygtig det de nødvendige afværgeforanstaltninger.Miljømæssige konsekvenser transport, der på sigt vil kunne reducere udledningen Områdernes økologiske funktionalitet for habitatdirek-af CO2.tivets bilag IV-arter vil blive opretholdt, og udpeg-ningsgrundlaget for Natura 2000-områder skades ikke.Afværgeforanstaltninger er f.eks. erstatningsvandhul-ler.Administrative konsekven-serIngenIngenfor borgerneDen VVM-undersøgelse, der er gennemført, opfylder kravene i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljø-et (kodifikation) (EF-Tidende 2012, nr. L 26, side 1). VVM-undersøgelsen opfylder endvidere kravene i habi-tatdirektiv, Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planterForholdet til EU-retten(EF-tidende 1992 nr. L 206 side 7-50). Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder i henhold til Rådetsdirektiver skønnes at blive påvirket negativt af anlæggene. Det sikres således gennem afværgeforanstaltnin-ger og kompenserende tiltag, at de arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativtaf jernbanen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 28(36)
Forslaget giver transportministeren bemyndigelse til at nedlægge overkørs-ler, etablere erstatningsanlæg på jernbanestrækningen mellem Hobro-Aalborgog ombygge Skørping Station.Til § 2Forslaget til bestemmelsen vedrørende § 2, stk. 1, giver transportministerenhjemmel til ved ekspropriation aterhverve de arealer og ejendomme m.v., der ernødvendige i forbindelse med nedlæggelse af overkørsler og etablering af erstat-ningsanlæg på jernbanestrækningen mellem Hobro-Aalborg.
Det samlede arealbehov er opgjort til ca. 4 ha, og der skal totaleksproprieres4 ejendomme og 2 mindre bygninger i Skørping. Herudover eksproprieres 3arealer, som ejes af DSB Ejendomsudvikling A/S, dels i Skørping dels en ube-bygget ejendom i Svenstrup.I anlægsperioden eksproprieres arealer midlertidigt til etablering af arbejds-veje og -pladser. Der eksproprieres midlertidigt ca. 3 ha arealer, der er ube-byggede.Efter forslaget vedrørende § 2, stk. 3, sker ekspropriation, jf. stk. 1, efter reg-lerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.Ekspropriationerne planlægges gennemført i 2013, når der er udarbejdet etdetailprojekt, og en ekspropriationskommission har afholdt de nødvendigebesigtigelser.Ejendomme, der skal eksproprieres i deres helhed, eksproprieres efter eks-propriationskommissionens beslutning snarest muligt efter detailbesigtigel-sesforretningen. Hvis særlige forhold gør sig gældende, kan kommissionenbeslutte at ekspropriere hele ejendomme efter linjebesigtigelses-forretningen. Delekspropriationer kan først gennemføres, når anlægget erdetailprojekteret, således at ekspropriationsindgrebet på de enkelte ejen-domme nærmere kan fastlægges.På baggrund af de gennemførte forundersøgelser planlægges 4 ejendommemed boliger at skulle totaleksproprieres, og to mindre bygninger skal ligeledeseksproprieres. Herudover eksproprieres 3 arealer, som ejes af DSB Ejendoms-udvikling A/S.Der vil kunne blive behov for ekspropriation af arealer til etablering af er-statningsbiotoper og udvidelse af grøfter.Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne ihenhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejen-dom.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 5.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 29(36)
Til § 3Der henvises til Miljøredegørelsen af oktober 2012, der kan ses på Bane-danmarks hjemmeside, www.banedanmark.dk, og som er sendt til Folketinget(TRU alm. del – bilag xxx).I miljøredegørelsen er redegjort for de beskyttelsesmæssige hensyn efternaturbeskyttelsesloven og de bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven,og konsekvenserne for det omgivende miljø er kortlagt i en VVM-analyse, somer afrapporteret i miljøredegørelsen.Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder i henhold EU direktiver skøn-nes at blive påvirket negativt af projektet.Det foreslås derfor, at kompetencen til at træffe afgørelser efter naturbe-skyttelsesloven og museumsloven for så vidt angår arealer, der er nødvendigefor nedlæggelse af overkørsler, etablering af erstatningsanlæg og ombygningaf Skørping Station, overgår til transportministeren, indtil anlægget er færdig-gjort.Forslaget er på linje med tilsvarende bestemmelser i lov nr. 232 af 17. marts2010 om udbygning af Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød med et eks-tra spor, i lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg af en jernbanestrækning Kø-benhavn-Ringsted over Køge og i lov nr. 447 af 23. maj 2012 om ændring aflov om udbygning af banestrækningen mellem Vamdrup og Padborg (Udbyg-ning af banestrækningen mellem Vamdrup og Vojens).Med virkning fra lovens ikrafttræden vil forslaget vedr. § 3 således indebæ-re, at kompetencen til at træffe afgørelse efter naturbeskyttelsesloven ogmuseumsloven for så vidt angår de pågældende arealer ophører i en periode,indtil anlægget er færdiggjort.Transportministeren vil i stedet for efter denne lov vurdere såvel de beskyt-telsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven som bevaringsmæssigehensyn efter museumsloven i forhold til de konkrete ændringer af jernbane-strækningen mellem Hobro og Aalborg.Tilsvarende gælder også for arealer, der er nødvendige for anlægsarbejdet,og hvor der verserer sager, herunder også klagesager, efter naturbeskyttelses-loven eller museumsloven.Transportministeren vil desuden tilsvarende have mulighed for at vurderesager, hvor der allerede er sket fredninger efter naturbeskyttelsesloven ellertruffet afgørelse i henhold til museumsloven for så vidt angår arealer, der ernødvendige for gennemførelse af anlægget. Dette gælder også tilfælde, hvor
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 30(36)
en eventuelt allerede meddelt dispensation fra fredningsbestemmelserneeller bestemmelserne i museumsloven eller vilkårene herfor medfører en væ-sentlig forsinkelse eller uforholdsmæssig økonomisk fordyrelse af anlægget.Transportministeren vil således i medfør af den foreslåede § 3 blive bemyn-diget til på naturbeskyttelsesområdet helt eller delvist at fravige beskyttelsenaf eksisterende fredninger, ligesom transportministeren overtager kompeten-cen i forbindelse med verserende og fremtidige klagesager vedrørende an-lægget. I det omfang f.eks. fortidsminder, der er beskyttet efter museumslo-ven, påvirkes af anlægget, vil transportministeren i medfør af den foreslåede §3 tilsvarende have mulighed for helt eller delvist at fravige denne beskyttelse.Det bemærkes, at transportministeren under alle omstændigheder vil følgeprincipperne i naturbeskyttelsesloven og museumsloven.På baggrund af registrerede arkæologiske fund og fortidsminder gennemfø-res der prøvegravninger, inden anlægsarbejdet igangsættes. Herved begræn-ses sandsynligheden for, at der vil fremkomme hidtil ukendte arkæologiskefund i forbindelse med anlægsarbejdet.Hvis der under anlægsarbejdet fremkommer arkæologiske fund, skal an-lægsmyndigheden standse arbejdet i det omfang, det berører fortidsmindet.Fundet vil herefter blive anmeldt til Kulturministeriet (de lokale museer), somvil blive anmodet om en udtalelse om, hvorvidt arbejdet kan fortsætte, ellerom det skal indstilles, indtil der er foretaget en nærmere undersøgelse.Transportministeren vil i forbindelse med anvendelsen af den foreslåede be-stemmelse inddrage de relevante instanser til belysning af sagerne. Trans-portministerens afgørelser efter bestemmelsen vil ikke kunne påklages.Banedanmark vil i forbindelse med den praktiske tilrettelæggelse af anlægs-arbejdet samarbejde med relevante myndigheder.Det ovenfor anførte gælder kun for den eller de dele af et areal, som ernødvendige for anlægget. For andre arealer, der ikke er nødvendige for an-lægget, og som evt. måtte være omfattet af beskyttelseshensyn efter natur-beskyttelsesloven eller museumsloven, foreslås ingen ændringer. For sådannearealer vil det uændret være naturbeskyttelseslovens eller museumslovensbestemmelser, der vil være gældende.Når anlægsarbejdet er færdiggjort, ophører transportministerens beføjelserefter lovforslagets § 3.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 9 og lovens bi-lag 1 og 2.Til § 4Som det fremgår af de almindelige bemærkninger, afsnit 9.2.2., vil anlægs-arbejdet blive tilrettelagt, således at det ikke medfører unødige støjgener. I
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 31(36)
forbindelse med anlægsarbejdet vil det imidlertid ikke kunne undgås, at der iperioder vil ske overskridelse af de normalt anvendte grænser for støj, somkommunerne anvender i forbindelse med vurdering af støjgener i forbindelsemed anlægsarbejde. Det kan således ikke udelukkes, at en kommune vil findegrundlag for på baggrund af de normalt anvendte støjgrænser at fastsættebindende støjkrav i form af f.eks. krav, påbud eller forbud i forbindelse medanlægsarbejdet. Dette vil kommunerne kunne gøre med hjemmel i miljøbe-skyttelseslovens § 42 og §§ 68 og 69. Der henvises i øvrigt til de almindeligebemærkninger, afsnit 8.2.1.Forslaget i § 4 indebærer, at transportministeren, i det omfang, det er nød-vendigt for at undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af anlægsarbejdet,vil kunne bestemme, at krav, påbud eller forbud efter miljøbeskyttelseslovenvedrørende støj ikke finder anvendelse. Transportministerens afgørelse her-om vil ikke kunne påklages.Forslaget er på linje med tilsvarende bestemmelser i lov nr. 527 af 26. maj2010 om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over Køge oglov nr. 447 af 23. maj 2012 om ændring af lov om udbygning af banestræknin-gen mellem Vamdrup og Padborg (Udbygning af banestrækningen mellemVamdrup og Vojens).Baggrunden for forslaget er, at f.eks. et påbud om støjreduktion vil kunnemedføre en meget betydelig fordyrelse eller forsinkelse af anlægget. Det vilbl.a. være tilfældet, hvis overholdelsen af et påbud måtte indebære, at an-lægsarbejdet i en kortere eller længere periode kun må udføres i et begræn-set tidsrum af døgnet. I sådanne tilfælde foreslås det, at anlægsarbejdet – hvisbetingelserne herfor konkret er opfyldt – prioriteres højere end eksisterendegrænser for støj.Arbejdet vil så vidt muligt blive gennemført i dagtimerne. Det begrænsergenerne for naboerne og giver samtidig både den billigste løsning og den kor-teste, samlede anlægsperiode.Imidlertid kan hensynet til opretholdelse af vej- og togtrafikken betyde, atdet også vil være nødvendigt, at der arbejdes i aften- og nattetimer. Sent ar-bejde vil forekomme i kortere perioder, primært hvor den nye jernbane skaltilsluttes den eksisterende jernbane og ved udskiftning af bro.Det vil ifølge den foreslåede bestemmelse være en betingelse for at fravigebindende støjkrav, at en efterlevelse af støjkravet vil indebære en væsentligfordyrelse eller forsinkelse af anlægget. Om betingelsen vil være opfyldt, måbero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde og afhænger f.eks. af an-lægsfasen og karakteren af arbejdet m.v. Det er dog klart, at ikke enhver formfor forsinkelse eller fordyrelse af anlægget vil være omfattet. Forsinkelseneller fordyrelsen skal være væsentlig. Eksempelvis vil en mindre forsinkelse på
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 32(36)
f.eks. få dage således som altovervejende udgangspunkt ikke være tilstrække-ligt til at begrunde, at krav, påbud eller forbud ikke finder anvendelse.Hvorvidt der er tale om en væsentlig fordyrelse af anlægget vil afhænge afen konkret vurdering, hvor det vil kunne indgå som et moment, at det samle-de anlægsprojekt under normale omstændigheder fordyres med mindst 1,7mio.kr., før en fordyrelse kan betragtes som væsentlig i bestemmelsens for-stand. Det er en forudsætning, at den forventede fordyrelse fuldt ud kan til-skrives krav, påbud eller forbud efter miljøbeskyttelsesloven vedrørende støj.Det er forudsat, at anlægsarbejdet gennemføres i henhold til en realistisktidsplan, inklusive mulighed for eventuelle mindre forsinkelser. Ved vurderin-gen af, om en forsinkelse er væsentlig, bør der lægges vægt på, om en forsin-kelse af et delprojekt også i sig selv medfører en forsinkelse af det samledeanlægsprojekt. Hvis det er muligt at tilpasse anlægsprojektets overordnedetidsplan, således at et forsinket delprojekt ikke har indflydelse på det samledeanlægsprojekts tidsplan, vil delprojektets forsinkelse ikke udgøre en væsentligforsinkelse i bestemmelsens forstand. Hvorvidt en forsinkelse i øvrigt er væ-sentlig, vil afhænge af en konkret vurdering, hvor det vil kunne indgå som etmoment, at det samlede anlægsprojekt forsinkes med enkelte måneder. Deter en forudsætning, at den forventede forsinkelse fuldt ud kan tilskrives krav,påbud eller forbud efter miljøbeskyttelsesloven vedrørende støj.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 9.2.2.Til § 5Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtiden-de. Det ønskes, at loven træder i kraft så hurtigt som muligt af hensyn til an-læggets samfundsøkonomiske konsekvenser, og således at projektet kan ko-ordineres med en planlagt fornyelse af banen og med signalprogrammet.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 33(36)

Bilag 1: Jernbanestrækningen Hobro-Aalborg med placering af de

nuværende overkørsler og stationer

AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 34(36)
Bilag 2. Oversigtskort over erstatningsanlæg.
kørping
Skørping Station
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 35(36)
Ellidshøj
Svenstrup
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
4187994541879945[email protected]www.bane.dk
12-03330Side 36(36)