Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 372
Offentligt
Det Økologiske Råd
Verdensnaturfonden WWF
Dansk Elbilalliance26. september 2013
PressemeddelelseTrængselskommissionen løser opgaven halvtTrængselskommissionen giver mange gode anbefalinger til styrkelse af kollektiv trafik og cykling samt af etlandsdækkende forsøg med roadpricing. Men den formår ikke med sine anbefalinger faktisk at reduceretrængslen og forureningen i 2025. Dette vil kræve, at der også lægges begrænsninger på bilkørslen.Trængselskommissionen skulle vise, hvordan man kan mindske trængslen i Hovedstadsområdet og mindskeforureningen – bl.a. ved at overflytte rejsende til kollektiv og cykling. Kommissionen anbefaler en rækketiltag, som vil trække i den rigtige retning – f.eks. udbygning af cykel-infrastruktur (supercykelstier,cykelparkerings-faciliteter m.v.), tog (letbaner, forbedringer af S-banen, længere S-tog i myldretiderne) ogbusser (hurtige busser – i separate baner).Men samlet set får vi over 50% mere trængsel end i dag, selv med kommissionens anbefalinger gennemført –uden kommissionens anbefalinger vil trængslen fordobles. Samtidig stiger transportens CO2-udslip. Detskyldes, at man ikke griber fat om nældens rod med virkemidler der begrænser biltrafikken, også på kort sigt.Kommissionen påviser, at roadpricing kan nedbringe trængslen ift. i dag, og den anbefaler et storskalaforsøgmed roadpricing, hvilket er rigtig godt. Det nytter ikke at blive ved med at tale om, at roadpricing er svært atrealisere – man må finde ud af hvordan det kan ske i praksis. Men under alle omstændigheder vil det tage 5-7år at realisere roadpricing. Derfor skal vi gøre noget andet i mellemtiden. Her ville parkerings-restriktioner iKøbenhavn være et oplagt tiltag, f.eks. et stop for skattefri fri parkering ved arbejdspladser.”Det er fint at kommissionen anbefaler styrkelse af kollektiv trafik og cykling – men uden begrænsninger påbiltrafikken vil trængslen alligevel stige. Og forslagene til udvidelser af motorveje kan vi ikke støtte”,udtalerFrederik Hoedeman, Verdensnaturfonden WWF.Hvad angår mindskelse af forureningen foreslår kommissionen skærpelse af miljøzonen iKøbenhavn/Frederiksberg, så der også stilles krav om, at ældre og mere forurenende person- og varebilerikke må køre ind i byen. Samtidig peges på at alternative drivmidler – el til personbiler og (bio)gas til tungtransport – er klar til indførelse og skal fremmes. Men den foreslåede skærpelse af miljøzonen vil ikke væretilstrækkeligt til, at Danmark kan overholde EU's krav til luftkvalitet i 2015. Hertil kræves yderligere kravom fjernelse af kvælstofoxider fra tunge køretøjer.Det er positivt at kommissionen anbefaler en ny organisering af den kollektive trafik, så de nuværende 4trafikselskaber i Hovedstadsområdet tvinges til at arbejde bedre sammen.Kommissionen forsømmer at pege på, hvordan dens anbefalinger kan finansieres. Her peger et mindretal på5 medlemmer på, at man kunne skaffe 1,9 mia. kr/år, som staten i dag mister som følge af forældede ogunødvendige fradrag i bilernes registreringsafgift – fradrag for f.eks. bilradio, ABS-bremser og selealarmer,som er standardudstyr i dag. Dette ville altså alene kunne skaffe ca. 23 mia. kr frem til 2025. Tilsammenligning foreslås initiativer for 25-35 mia. kr frem til 2025 – hvis man fratrækker forslag omvejudvidelser, som vi ikke støtter.”Mangegode forslag i kommissionens rapport kunne udnyttes effektivt som incitamenter for indfasning afgrøn transport og nye grønne transportteknologier,udtaler Lærke Flader, Dansk Elbilalliance.”Det er et godt grundlag for politikerne at handle på. Nu må de træde i karakter med tiltag, som faktiskbegrænser både trængslen, luftforureningen og CO2 udledningerne”,udtaler Christian Ege, Det ØkologiskeRåd.
Christian Ege, Det Økologiske RådFrederik Hoedeman, Verdensnaturfonden WWFLærke Flader, Dansk Elbilalliance
Yderligere oplysninger: Christian Ege: 33181933/28580698
Uddybning
Trængselskommissionen har vurderet hvad Road Pricing vil betyde for trafikomfang og turmønstre samtmiljø i Hovedstaden:
Denne analyser viser at man med roadpricing kan opnå at bilisternes forsinkelser kan reduceres i forhold tilbasisfremskrivningen og der kan endda opnås forbedringer i forhold til situationen i 2012.