Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 370
Offentligt
MINISTEREN
Til forligskredsen bag aftalerne om ”En grøn transportpolitik”
DatoJ. nr.
25. september 20132010 - 66
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Til forligsparterneMed aftalen om en grøn transportpolitik i januar 2009 mellem Regeringen(Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre,Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative blev det besluttet at gen-nemføre strategiske analyser af de langsigtede trafikale behov for bane- og ve-jinfrastrukturen.Der blev afleveret en samlet delrapportering for arbejdet i 2011 som efterføl-gende blev drøftet i forligskredsen. Det fremgik af aftalen af 7. februar 2012, at”denendelige afrapportering af analysearbejdet for de strategiske analysersker som forudsat i efteråret 2013, hvorefter parterne vil drøfte resultaterneog perspektiverne, herunder i lyset af de finansieringsmæssige udfordringer.”Med aftalen var der enighed om, at arbejdet frem mod afrapporteringen skullefokuseres omkring tre overordnede temaer for vej- og baneinfrastrukturen, derblev behandlet i delrapporteringen for analyserne:1. Det overordnede vej- og banesystem i Jylland2. Forbindelserne mellem Øst- og Vestdanmark3. Bedre mobilitet i hovedstadsområdetParterne noterede sig med aftalen af 21. marts 2013, at ”deri forlængelse afdelrapporteringen er iværksat en række vigtige analyser, som skal kvalificerede foreløbige resultater, herunder bl.a. perspektiverne i en ny midtjysk mo-torvejskorridor, ringvejssystemet i hovedstadsområdet mv.”Endvidere note-rede parterne sig, ”attransportministeren har nedsat en bred kontaktgruppefor de videre analyser af en fast forbindelse over Kattegat, som med ud-gangspunkt i den nye Landstrafikmodel skal afklare det trafikale grundlag ogdermed også egenfinansieringspotentialet for en Kattegatforbindelse.”Arbejdet med de strategiske analyser er nu i fuld gang med at blive gjort fær-digt, og jeg kan meddele, at tidspunktet for afslutning af de strategiske analyserforventes at blive i april 2014. Jeg vil lægge op til, at vi markerer afslutningenmed en ”konference om fremtidens transport” med henblik på at få en breddrøftelse af resultaterne og perspektiverne af analyserne med alle relevanteinteressenter.
Når det er valgt at lægge afrapporteringen i foråret 2014, er det fordi en realise-ring af Timemodellen og elektrificering af hovedbanerne som led i TogfondenDK på mange måder vil ændre det trafikale Danmarksbillede. Det vil derforvære relevant, at beslutningerne i forbindelse med Togfonden DK indarbejdes ianalyserne, så vi kan tage de efterfølgende drøftelser om fremtidens vej- ogbaneinfrastruktur på det grundlag.Desuden giver afrapporteringen i foråret bedre rum for at kunne inddrage dennye Landstrafikmodel i arbejdet – som det er forudsat i kommissorierne foranalyserne. Landstrafikmodellen skal bl.a. give mulighed for at beregne dettrafikale grundlag for en Kattegatforbindelse, og vil ligeledes være central i ana-lysen af en række af de andre store udbygningsforslag, der indgår i analyserne.Det har været nødvendigt i første omgang at fokusere modelvalideringsarbejdetpå togtrafikken for at kunne frembringe et beslutningsgrundlag for Timemodel-len. Det forventes dog, at modellen vil være klar til at regne på de øvrige strate-giske analyser inden for kort tid.Jeg vil se frem til at drøfte resultaterne og det videre forløb i forligskredsen, nårde strategiske analyser er endeligt afsluttede.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr