Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 360
Offentligt
1280989_0001.png
1280989_0002.png
Side 1 af 2
Fakta: Motorvej rute 26 delstrækning 1 og 2 (V. Lading)EmneBerørteborgere /støj
VVM/Vejdirektoratet menerLinjeføringsydgiver markantflere støjbelastede boliger.Status Quo/0-alternativLinjeføring Nord 501Linjeføring Midt523Linjeføring Syd554Kilde VVM side 80Støjbelastede boliger > 58dB661
Favrskov KommunemenerLinjeføringsydbevirker at, citat:’Færrest mulige borgerepåvirkes af støj’.Påstandfremlagt ifbm. foretræde forTransportudvalget d. 22/112012.(Se svaret fraTransportministeren i venstrekolonne)
Skanderborg KommunemenerLinjeføringsydberørerflestejendomme(Kilde: Høringssvar26/4 2012)
Økonomi
Tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen skriver tilTransportudvalget d. 19/12 2012 i svar på Favrskov Kommunesberegninger at, citat: 'Der er små forskelle i de støjmæssigekonsekvenser, menstøjbelastningstallet vil være mindst ilinjeføring Nord'.Linjeføringsyd er dyrestog 2 km længereLinjeføringLinjeføring NordLinjeføring MidtLinjeføring SydKilde VVM side 90Samlet anlægsoverslag (mio.kr.)2.586,02.544,72.624,6
Forholder sig så vidt vides ikketil dette.
Forholder sig så vidt vides ikke tildette.
Natur
Tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen skriver tilTransportudvalget d. 19/12 2012 i svar på Favrskov Kommunesforetræde at, citat: ’Der erstørst påvirkning af natur oglandskab vedetablering af linjeføringsyd’.’Da linjeføring syd ligger længst fra den eksisterende rute 26 og iuforstyrret landskab, vil dette forslag have den størstebarriereeffekt i forhold til linjeføring Nord og Midt’. (VVM s. 69)* Se desuden note nederst’Den nordlige del afkulturarvsarealet for Borum Eshøj krydsesaf linjeføring Midt og Syd’VVM side 72’…densydlige linjeføring berører et kulturarvsareal afnational betydning(nr. 15.01.01.63). ’. ’…det vil ikke alene væresærdeles bekosteligt at udgrave, men også være etuvurderligtog umisteligt tab af kulturarv.Kulturarvsstyrelsen anbefaler, at
Linjeføringsyd’...er fintindpasset i åbent landskab ogpåvirkerderfornatur og miljømindst muligt’.Påstandfremlagt ifbm. foretræde forTransportudvalget d. 22/112012.
’Denne linjeføring[syd] krydsergennem de mest sårbarenaturområderog har de mestomfattende landskabeligepåvirkninger’. ’Denne linjeføring[syd] medfører flestnedlæggelser af vandhuller medbilag IV padder’. mm. (Kilde:Høringssvar 26/4 2012)Linjeføring syd går gennemkulturarvsarealet ved BorumEshøj(Kilde: Høringssvar 26/42012)
Kulturarv
’…linjeføringsyder placeret påen sådan måde i det åbnelandskab, at dertages hensyntil natur- og miljøinteresserneomkring Skivholme Skov og tilkulturarvsområdet BorumEshøj’Favrskov Kommunes
Side 2 af 2man ikke berører det aktuelle kulturarvsareal eller frededefortidsminder’. Kilde: Kulturarvsstyrelsen i forbindelse med høring(de samlede høringssvar s. 45)høringssvar 3/5 2012.
Erhverv
Forholder sig ikke direkte til dette.
’Linjeføring nord afskærer alfremtidig byudviklingafområdet nord for Lading’Påstand fremlagt ifbm.foretræde for Transportudvalgetd. 22/11 2012.Favrskov Kommunes egen’Kommune Plan (2009)’ erudarbejdet medudgangspunkt i en nordliglinjeføringog erhvervs- ogboligplaner er indrettet efter ennordlig linjeføring. I planenhedder det, citat:’Forlægningaf Viborgvej nord om byen vilgive nyeudviklingsmuligheder’Kilde: ’Kommuneplan 09 -rammer’ Favrskov Kommuneside 110
Linjeføring nordvil jf. VVM’enhave denbedstesamfundsmæssige økonomi,tiltrække denstørstetrafikmængde,have denkorteste rute,lægge beslag pådetmindste areal,være denbilligste at anlægge,resultere ilaveste kørselsomkostningerog give denstørstetidsmæssige gevinst.Kilde: Henvendelse fraSkanderborg Kommune tilTransportudvalget d. 29.november 2012
* Naturbeskyttelseslovenomtaler placering af offentlige anlæg – herunder veje:8.2. De generelle beskyttelseshensyn ved placering af offentlige anlæg (§ 20, stk. 1)Bestemmelsen fremhæver hensynet til landskabelige værdier ved placering af offentlige anlæg. Her vil ikke alene hensynet til de landskabelige oggeologiske værdier indgå, men også ønsket om at friholde større sammenhængende landskaber, der stadig er uberørte af tekniske anlæg m.v. Afandre hensyn, som varetages efter bestemmelsen, kan nævnes landskabets indhold af biologiske og kulturhistoriske værdier og hensynet tilbefolkningens friluftsliv. Under hensynet til de biologiske værdier kan udover beskyttelsen af naturtyper nævnes sikring af de nødvendige vandreveje ogspredningskorridorer for dyrelivet.8.6. Principper for placering af vej – og elanlæg i landskabetVejanlægUd over de generelle hensyn, som er beskrevet tidligere under punkt 8.2, bør man ved placering af vejanlæg tilstræbe brug af eksisterendevejstrækninger. 0fte, ikke mindst i forbindelse med større vejanlæg, er dette imidlertid ikke muligt. I så fald bør man tilstræbe at placere nye vejanlæg i»trafikkorridorer« langs med eksisterende veje,
Motorvejsgruppen under Landsbyrådet Herskind-SkivholmeBeboerne syd for Voldby