Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 357
Offentligt
1280627_0001.png
1280627_0002.png
1280627_0003.png
1280627_0004.png
1280627_0005.png
1280627_0006.png
1280627_0007.png
1280627_0008.png
1280627_0009.png
1280627_0010.png
1280627_0011.png
1280627_0012.png
1280627_0013.png
Dato: 29. august 2013
Det skal være NEMT at være kunde i den kollektive transport– oplæg til paraplyorganisation

Fælles oplæg udarbejdet af DSB, Metroselskabet I/S og Trafikselskabet Movias administrationer

På baggrund af evalueringen af Lov om Trafikselskaber har Transportministeriet bedtDSB, Metroselskabet og Movia om, at udarbejde et oplæg til den fremtidige organiseringaf den kollektive transport i Hovedstadsområdet ved oprettelse af en såkaldt paraplyorgani-sation.En bedre organisering af den kollektive trafik skal bidrage til at styrke sammenhængen iden kollektive trafik med henblik på at få flere rejsende. Det er selskabernes hensigt, atparaplyorganisationen indrettes på en måde som sikrer, at den kollektive trafik udvikles tilgavn for kunderne og med kunden i centrum, for at kunne sikre, at den politiske ambitionom vækst i den kollektive trafik opfyldes. Baggrunden for oplægget er, at en kommendeparaplyorganisation skal realisere følgende mål:Øge kundetilfredsheden i den kollektive trafikØge effektiviteten for de opgaver som løses i fællesskab mellem selskaberneDet skal ske ved at gøre det nemmere at være kunde i den kollektive transport. Dette gøresved, at kundevendte funktioner og opgaver i den kollektive transport varetages i en fællesparaplyorganisation. Paraplyorganisationen er således en fælles fremtræden over for kun-derne. For kunderne skal den kollektive transport opleves som én sammenhængende enhed,uafhængigt af hvem der producerer ydelserne.
Rammerne for det fælles oplægRammerne for det fremtidige samarbejde er formuleret af Transportministeriet:Det kollektive trafiksystem i Hovedstadsområdet skal have ét navn, ét ansigt og étbrand.De deltagende selskaber ændrer ikke status for så vidt angår ejerskab og selskabs-form.Der skal ikke etableres en ny aktør i den kollektive trafikParaplyorganisationen er en fælles organisering af kontaktfladen til kunderne ogskal opfattes som en udbygning af det eksisterende direktørsamarbejde støttet afen mindre koordinerende organisation/sekretariatParaplyorganisationen skal kunne træffe beslutninger på en effektiv og smidigmåde.Modellen skal være udgiftsneutral i forhold til i dag.For DSB forudsættes Kystbanen/Kastrupbanen, S-tog og Øresundstrafikken om-fattet.Transportministeriet har foreslået, at paraplyorganisationen kan varetage følgende opgaverpå vegne af selskaberne:KundeserviceBilletter og taksterIndtægtsdeling og opgaver relateret hertilMarkedsføring og kommunikationRejsereglerKoordinering af køreplanlægningTrafikinformationAnalyse og benchmarking
Derudover foreslår Transportministeriet, at parterne kan øge samarbejdet om fx. billette-ringsudstyr, kontrolvirksomhed, trykning og levering af billetter m.v.I de kommende afsnit præsenteres et oplæg til opgaveindhold af en kommende paraplyor-ganisation. Sidst i oplægget skitseres en implementeringsplan for den nye organisering.Oplægget er udarbejdet i fællesskab af Metroselskabet, Movia og DSB – herefter kaldetselskaberne.Paraplyorganisationens opgaverParterne i den kollektive trafik i Hovedstadsområdet samarbejder allerede i dag om enrække opgaver. Det sker i regi af det såkaldte ”Direktørsamarbejde”, som sekretariatsbetje-nes af Trafikstyrelsen. Samarbejdet omfatter bl.a. fælles billetter, abonnementskort ogpriser (takster) herunder indtægtsdeling, kundeinformation og markedsføring, Erhvervs-salg, Rejsekort, fælles mobilbilletter, rejseregler og koordinering af køreplaner.Etableringen af paraplyorganisationen forventes at give en markant styrkelse af samarbej-det – et samarbejde, der vil gøre det lettere at være rejsende, da den kollektive trafik vilfremstå som ét ansigt over for kunderne. Følgende væsentlige ændringer i paraplyorganisa-tionens dækningsområde i forhold til dagens situation skal fremhæves:Al markedsføring af den trafik der er omfattet af paraplyorganisationens områdevaretages i regi af paraplyorganisationen under et fælles navn. DSB vil fortsat ihele landet markedsføre tiltag rettet mod den trafik, der ikke er omfattet af para-plyorganisationen.Al kundevendt passagerinformation afsendes i paraplyorganisationens navn og lo-go.Kundevendt kommunikation baserer sig på ét fælles logo, fælles designlinje ogfælles sprog.Der etableres én indgang til den kollektive trafik i paraplyorganisationens område:én e-mailadresse, ét telefonnummer, ét kundecenter, én hjemmeside, én app, énfacebook side og ét kundeprogram.Paraplyorganisationen udarbejder – inden for rammer fastlagt af de deltagende selskaber –oplæg til:- Udvikling af billetprodukter, tilbud, kampagner mv. inden for paraplyens område- Markedsføring af paraplyorganisationens produkter og services, både den samledekollektive trafik og de enkelte transportformer- Kundeundersøgelser- Fælles strategi for udvikling af salgsflader inden for paraplyen. Det vil dog fortsatvære op til de enkelte selskaber, hvorvidt man ønsker at oprette hhv. afvikle for-skellige typer af salgskanaler/-steder- Videreudvikling af paraplyorganisationens koncept.Initiativer besluttes i fællesskab af de selskaber, der er tilsluttet paraplyorganisationen.Eftersom der er forskel på udformning og indretning af de forskellige transportformer (bus,tog, metro og på sigt letbane) vil selskaberne fortsat kunne tilbyde transportspecifikke
produkter til gavn for den kollektive trafik som helhed. Disse markedsføres også ift. dedesignmæssige retningslinjer, der gælder inden for paraplyen.Nedenfor gennemgås de enkelte opgaver, som foreslås varetaget af paraplyorganisationen:Branding og designDen kollektive transport i hovedstadsområdet skal fremstå med et fælles ansigt i forhold tilkunderne.
Kundevendt information vil derfor ske med et fælles navn, logo og design. De forskelligetransportformer kan eventuelt kommunikeres med ”underbrands”/logoer. Den kundevendtekommunikation omfatter bl.a. markedsføring, billetprodukter, skiltning og digital passager-information. Personale med direkte kundekontakt bærer fælles paraply-identifikationsmærke.
Implementeringen af paraplyorganisationens design i det fysiske udstyr som terminaler,stationer og stoppesteder (Paraply-info) er en investerings- og implementeringsmæssigudfordring. Paraplyorganisationen skal udarbejde et koncept og en plan for implementerin-gen. Af hensyn til at begrænse omkostningerne foretages særligt udgiftstunge investeringeri takt med at eksisterende skiltning eller udstyr bliver forældet. Såfremt der skal ske enhurtigere implementering, vil dette ikke kunne ske indenfor forudsætningen om udgiftsneu-tralitet.
Selskaberne vil fortsat anvende egne brands i den ikke-kundevendte kommunikation somfx brevpapir og årsrapporter. Stationernes og stoppestedernes arkitektur vil foreløbig bliveundtaget de fælles designprincipper af omkostningsmæssige årsager.MarkedsføringFor at give den kollektive trafik et fælles ansigt vil al markedsføring af den trafik der eromfattet af paraplyorganisationens område blive varetaget i regi af paraplyorganisationen.Det er målet, at den kollektive trafik over for kunderne skal fremstå som ét brand og der-med nemmere af aflæse og forstå. De enkelte selskaber har mulighed for at købe supple-rende markedsføringskampagner af paraplyen. Det kunne fx være relevant ved særligehændelser eller andet, hvor et selskab har behov for særlig markedsføring. I disse tilfældevil det dog fortsat være paraplyen, som gennemfører kampagnen.Markedsføring gennemføres under paraplyens logo og designlinje. Endvidere vil samarbej-det om markedsføring af den kollektive trafik i forbindelse med større events blive styrket(koncerter, sportsbegivenheder etc.).
Paraplyorganisationen udarbejder en markedsføringsstrategi og en årlig markedsførings-plan med tilhørende budget.Loyalitetsprogrammer som gennemføres inden for paraplyens geografiske område skal skei fælles regi af paraplyen.KundeserviceKunderne skal have én indgang til den kollektive trafik. Der etableres derfor en fællesindgang for kunderne til den kollektive trafik i området (ét telefonnummer, én mailadresse,ét kundeservicecenter, én hjemmeside, én facebookside og én app). Kunderne vil dermedikke længere skulle henvende sig til forskellige selskaber afhængigt af, hvilken transport-form de bruger (gælder også hittegods). Denne fælles funktion skal tage sig af telefoniskeog skriftlige henvendelser vedr. alle rejser i paraplyorganisationens dækningsområde.
Ovenstående betyder bl.a., at de bagvedliggende selskaber ikke længere vil have kunde-vendt information på egne hjemmesider og apps mm. vedr. den trafik, der er omfattet afparaplyen.PassagerinformationKunderne skal opleve, at den skriftlige og digitale information om drift, planer, priser mv.fremstår sammenhængende for hele kundens rejse (via bl.a. paraply.dk og paraply-app).Målet er, at passagerinformationen gives på en ensartet og problemløsende måde for kun-den. Kunden skal endvidere kunne få en individualiseret informationsservice (MinParaply),der tager udgangspunkt i kundens samlede rejse.Udviklingen af passagerinformationen varetages af paraplyorganisationen og det nuvæ-rende samarbejde om fælles passagerinformation i ”TUS” fortsættes i regi af paraplyorga-nisationen. Rejseplanen er i dag central for mange kunder og bliver derfor grundlaget forparaplyens passagerinformation.Paraplyens passagerinformation bør have tæt samarbejde med Banedanmark, Vejdirektora-tet og relevante kommuner og regioner.Opgaver, der varetages lokalt (eksempelvis højtalerudkald og personalets information tilkunderne på stationer, i busser m.v.), kan reguleres efter et koncept, der fastlægges af para-plyen.Passagerinformation om permanente og midlertidige køreplanændringer vil fremover blivekoordineret i paraplyorganisationen, så det sikres at kommunikationen i forbindelse med enkøreplansændring tænkes igennem i forhold til alle transportformer, samt kommunikeres tilkunderne i et helhedsorienteret perspektiv med fokus på det samlede transporttilbud.
Priser, billetter og salgKunden skal opleve, at hele rejsen kan ske på samme billet.Fælles priser (takster) og billetter fortsættes for at sikre en nem og smidig rejse for kunder-ne. Udvikling af billetprodukter i paraplyens område vil fremover ske i regi af paraplyor-ganisationen.Kunden skal møde den samme velkendte salgsflade uanset hvor billetten købes. Det ermålsætningen for selskaberne, at størstedelen af billetsalget skal ske som selvbetjeningenten via hjemmeside eller automater.Det er målet, at salg af rejsehjemmel i fremtiden vil ske på fælles salgsplatforme (Paraply-ens billetsalg). Det omfatter bl.a. salg via digitale medier, billetautomater, betjent salg ogsalg via 3. part.Ejerskabet til eksisterende og kommende billetautomater kan på sigt overvejes placeret iregi af paraplyorganisationen. Det omfatter også vedligehold og indkøb af nye automater,således at der på længere sigt opsættes billetautomater med samme funktionalitet på allestationer. Det kan overvejes at udlicitere opgaven til 3. part. Investeringer i automater erdog omkostningstungt, hvorfor fordele og ulemper ved en fuldstændig harmonisering børovervejes.De enkelte selskabers kontrakter med 3. part (agentsalg) om varetagelse af billetsalg skaltænkes ind i arbejdet med fælles salgsplatforme.IndtægtsdelingDelingen af indtægterne mellem selskaberne skal være effektiv, retfærdig og ske på etobjektivt grundlag.Sekretariatsbetjeningen vedr. indtægtsdelingen i Hovedstadsområdet vil blive flyttet fraTrafikstyrelsen til paraplyorganisationens sekretariat.AndetParaplyorganisationen vil varetage en koordinerende eller udførende rolle i forhold til enrække andre opgaver, herunder:Bedre koordination af processer og tidsplaner for udarbejdelse af køreplaner.Udførelse af harmonisering af rejseregler og rejsegaranti samt håndhævelse af rej-seregler herunder kontrolafgifter.Udførelse af fælles kundetilfredshedsundersøgelser og andre relevante undersø-gelser.
Det skal bemærkes, at parterne hver især i dag har kontrakter med eksterne parter, som vilskulle håndteres i forbindelse med oprettelsen af en paraplyorganisation. Eksempelvis harMetroselskabet en driftskontrakt med Ansaldo STS, som vil skulle tilpasses i forhold tilparaplyorganisationen. Ligeledes bør der tages højde for oprettelsen af paraplyorganisatio-nen i DSB’s trafikkontrakt med Transportministeriet, samt i Movias kontrakter med buso-peratører og lokalbanerne.Organisering af paraplyorganisationenParaplyorganisationen er ikke en ny organisation ”oven over” de eksisterende organisatio-ner – Movia, DSB og Metroselskabet – men først og fremmest en fælles organisering afkontaktfladen til kunderne, dvs. en fælles og sammenhængende måde, hvorpå de eksiste-rende organisationer præsenterer sig over for kunderne. Dette kræver på visse punkter etudvidet og forpligtende samarbejde med henblik på at sikre denne sammenhæng.Det eksisterende ”Direktørsamarbejde” i Hovedstaden afvikles formelt og afløses af para-plyorganisationens bestyrelse, som vil bestå af repræsentanter fra selskaberne, og som kanopfattes som en udvidelse og styrkelse af det nuværende samarbejde. Bestyrelsen service-res af eget mindre sekretariat. Forskellen i forhold til det nuværende direktørsamarbejde erførst og fremmest, at kontaktfladen til kunderne samles under det fælles paraply-navn.Paraplyen er således en fælles, entydig og enkel kontaktflade rettet mod kunderne, der skalgøre det nemt at være kunde i den kollektive transport – før, under og efter rejsen.En forudsætning herfor er, at i det omfang selskaberne har selskabsspecifikke kundeflader,der alene dækker indenfor paraplyens område, vil disse blive afviklet. Paraplyen udgør denfremtidige og fælles kundeflade under ét navn – paraplyens navn – i paraplyens område.Andre ydelser til kunderne i den kollektive transport, der i dag gives til kunderne undersærlige brands, som f.eks. Rejsekortet, kan i fremtiden også stilles til rådighed for kunderneunder paraplyens navn.
Paraplyen er altså ikke en endnu en ny aktør i forhold til kunderne og heller ikke et nythierarkisk niveau i organiseringen af den kollektive transport. Med paraplyens etableringtræder de tre selskaber i baggrunden vis à vis kunderne.Paraplyorganisationen samarbejder med en række allerede eksisterende interessenter ogaktører, fx Rejseplanen A/S, Rejsekortet A/S, Bus & Tog samarbejdet, BaneDanmark samtandre relevante myndigheder og kan udvides til at omfatte andre trafikselskaber.StyringParaplyen kan betragtes som en franchise, der er ejet i fællesskab af Movia, DSB og Me-troselskabet, og hvor Movia, DSB og Metroselskabet samtidig hver især er franchisetagereog derved forpligter sig til at sælge deres transportydelser til kunderne i henhold til detfælles koncept, der besluttes af de tre selskaber i fællesskab.Parterne er enige om, at der i den videre planlægning skal tages stilling til, hvorledes opga-verne skal løses.Opgaverne kan overordnet løses på følgende måder:- Paraplyorganisationen kan, hvor det er hensigtsmæssigt, nedsætte arbejdsgruppermed repræsentanter fra selskaberne til at løse opgaver, der lægges i paraplyen.- Paraplyorganisationen kan vælge at få opgaver løst af 3. part eller af et af de del-tagende selskaber via kontrakter eller paraplyorganisationen kan selv drifte opga-ver.- De forskellige opgavekomplekser, paraplyen varetager, reguleres af resultatkon-trakter eller service level agreements, der revideres fx hvert 3. år.Endvidere er parterne enige om, at opgaverne skal løses kundevenligt og omkostningsef-fektivt, og at der skal tilføres ressourcer til paraplyen, der er nødvendige for at håndtereopgaverne.Parterne har inden for tidsrammen ikke kunne blive enige om, i hvor høj grad det er ønsk-værdigt at driftsopgaverne løses af paraplyen eller udliciteres af paraplyen og om organisa-tionen således også skal være en driftsorganisation eller en "koncept og kontrakthåndte-rings-organisation".Det lovpligtige samarbejde – takstsamarbejdet og koordination af køreplanlægning - vide-reføres i rammer, der overvejende svarer til de nuværende, men fremover med sekretariats-betjening fra paraplyen i stedet for Trafikstyrelsen. Opgaver vedr. indtægtsdeling flyttesligeledes fra Trafikstyrelsen til paraplyen.Etableringen af en besluttende, udførende og koordinerende paraply skal sikre den nødven-dige effektivitet og dedikation i opgaveløsningen i modsætning til decentral opgaveløsning.Det kan fx ske som en forening, hvor væsentlige beslutninger træffes i enighed, fx økono-mi og strategi.
FinansieringSelskaberne vil fortsat være ansvarlige for egne indtægter og udgifter.Opgaver, der varetages af paraplyorganisationen, finansieres via et årligt medlemskontin-gent. Parterne har overvejet, om det vil være mest hensigtsmæssigt at anvende en transakti-onsbaseret model, som det kendes fra Rejsekort A/S, eller en omsætningsbaseret model,som det kendes fra Bus & Tog-samarbejdet og Hovedstadssamarbejdet. Inden for tidsfri-sten har det ikke været muligt for parterne at blive enige herom. Medlemskontingentetfastsættes en gang årligt i forbindelse med fastlæggelse af kommende års budget.Derudover kan parterne i fællesskab indbetale engangsbeløb til finansiering af fælles en-gangsinvesteringer/omkostninger og som betaling for tilkøb af eventuelle supplerendeydelser. Retningslinjer for investeringer og gensidig afregning skal afklares.Geografisk afgrænsning og selskabsmæssige snitfladerOpdraget fra Transportministeriet er, at der oprettes en paraplyorganisation for Hoved-stadsområdet. Paraplyorganisationen er i opdraget ikke et landsdækkende brand for denkollektive trafik.Transportministeriet har i sit opdrag foreslået en hovedstadsorganisation. Der vil dog -uanset hvor den geografiske grænse for paraplyorganisationens område lægges - opståsnitflader for kunderne, der hvor kunderne rejser over grænsen til paraplyorganisationen.Movia vurderer, at der er flest fordele forbundet ved paraplyen ved en geografisk udstræk-ning til hele Sjælland., Sjælland er i dag i vid udstrækning et stort sammenhængende pend-lingsopland. 90 pct. af de kollektive rejser foregår inden for Hovedstadsområdet, men dendaglige pendling ml. Sjælland og Hovedstadsområdet omfatter knap 100.000 personer.Heraf udgør 30-35 pct. pendlere i den kollektive trafik, hvorfor der er et stort potentiale forat øge den kollektive trafiks markedsandel igennem en sammenhængende køreplanlægningog kommunikation til kunderne. Af hensyn til både miljø og trængsel er det væsentligt, atden størst mulige del af pendlingen foregår i den kollektive trafik.Det er Movias opfattelse, at det af hensyn til kunderne vil være nemmere at kommunikereSjælland som dækningsområde for paraplyen, da der er tale om en tydelig og naturlig af-grænsning af geografien og ikke en administrativ afgrænsning på et kort, der ikke kan gen-findes i det fysiske landskab. Dertil kommer, at der på Sjælland er 7 buslinjer og 8 toglin-jer, som krydser grænsen til Hovedstadsområdet, hvilket kan udfordre kommunikationen tilde kunder på disse strækninger.En paraply der kan dække hele Sjælland vil endelig understøtte arbejdet med en harmonise-ring af taksterne i den kollektive trafik på Sjælland og etableringen af et samlet takstområ-de.DSB dækker hele landet og har mange kunder, der rejser på tværs af landsdelene. For atsikre, at snitfladerne for disse kunder reduceres mest muligt, så den kollektive trafik i helelandet opleves som sammenhængende, vil der efter DSB’s opfattelse være fordele ved, at
paraplyorganisationen på sigt bliver landsdækkende – eventuelt som en del af proces i tofaser med en første fase, hvor paraplyorganisationen dækker den kollektive trafik øst forStorebælt (ekskl. Bornholm), hvorefter samarbejdet på sigt udvides til at være landsdæk-kende. Indtil fælles kundeplatforme (hjemmeside, App m.v.) er landsdækkende vil DSBfortsat have behov for to platforme, som hjælper kunden med information, billetsalg etc. påhele rejsen fra fx. Århus og ind i Hovedstadsområdet. Dermed sikres det, at kunden let kanfinde information om hele sin rejse - hvad enten den foregår internt i paraplyorganisatio-nens område på paraplyens platforme eller som en rejse ind eller ud af paraplyorganisatio-nens område på DSB's platforme. DSB vil sikre, at informationen på DSB's platforme er ioverensstemmelse med de informationer der kan findes på paraplyorganisationens platfor-me for så vidt angår trafikken indenfor paraplyorganisationens område. Eksempler på kon-krete snitflader for kunderne:- For kunder, der rejser fra fx. Århus til Nørreport og videre med metro til Vestamager erdet væsentligt, at de ikke skal anvende forskellige platforme alt afhængigt af, hvor på rej-sen kunden befinder sig. Kunden vil derfor kunne finde information om hele sin rejse påDSB's platforme og vil ikke blive tvunget over på en anden platform, når han krydser engeografisk grænse.- Kunden, der rejser fra Aalborg til Hovedstadsområdet skal i hele landet kunne se, hvorhan han kan købe en DSB-billet hjem til Aalborg. Der vil derfor fortsat være DSB salgs-steder i hele landet.- Kunden, der rejser fra Odense til København, og som mister sin telefon undervejs, børhave ét telefonnummer til hittegods uanset om telefonen er mistet i paraplyorganisationsområde eller udenfor.- Kunden fra eksempelvis Herning, der er vant til at bruge DSB billetapp, skal kunne købeen billet til et DSB tog i hele landet. DSB's App vil derfor også dække paraplyorganisatio-nens område.- Kunden der både rejser landsdækkende og indenfor paraplyorganisationens område vilfremover skulle tilmelde sig to forskellige loyalitetsprogrammer - DSB's for de grænse-overskridende rejser og rejser udenfor paraplyorganisationen og paraplyorganisationensloyalitetsprogram for rejser internt i paraplyorganisationen.ImplementeringUnder forudsætning af, at der opnås enighed mellem staten og selskaberne om rammerneog indholdet, forventes paraplyorganisationen at kunne opstarte arbejdet ca. 1 år efter be-slutningen herom.Umiddelbart efter beslutningen om at oprette en paraplyorganisation nedsætter selskaberneet midlertidigt etableringssekretariat, der får ansvaret for at gennemføre implementeringen.Der er med det foreliggende oplæg ikke gennemført juridiske vurderinger af, om ændrin-gerne kræver lovændring. Det midlertidige etableringssekretariat vil bl.a. udarbejde en
konkret implementeringsplan for de enkelte opgaver, og vil i den forbindelse gennemføreen juridisk vurdering af, hvilke opgaver der kræver lovændring. Endvidere skal budget tilparaplyorganisationen afklares, samt håndtering af eventuelle eksisterende kontraktligeforpligtelser mellem selskaberne og 3. part.Paraplyorganisationen forventes dog at kunne etableres med hjemmel i lov om kollektivetrafikselskaber § 7, stk. 3: ”Transportministeren kan fastsætte regler for et samarbejdemellem trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, derudfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på Sjællandsområde. Samarbejdet skal mindst omfatte hovedstadsområdet.”Implementeringen af paraplyorganisationen kan i givet fald ske efter følgende tidsplan:AktivitetOplæg forelægges transportministerenMidlertidigt etableringssekretariat bemandetUdarbejdelse af implementeringsplan herunder afdæk-ning af juridiske og økonomiske forholdEvt. ny lovgivning fremsatGennemførelse af basismåling, som bl.a. vil være grund-laget for kommende evalueringer af paraplyenImplementeringsplan for de enkelte opgaver godkendt afmidlertidig bestyrelsenFinansieringsmodel godkendtSLA’er/resultatkontrakter indgåetEvt. ny lovgivning vedtagetOpstart for paraplyorganisationenDatoAugust 2013Efterår 2013Ultimo 2013Primo 2014Primo 2014Medio 2014Medio 2014Medio 2014Medio 2014Efterår 2014
Senest tre år efter overdragelsen af ansvaret for opgaverne gennemføres en evaluering afparaplyens opgavevaretagelse og organisering. På baggrund heraf tager selskaberne ogstaten stilling til en evt. revidering af paraplyorganisationens organisering og ansvarsområ-de.